quote:
joepie schreef op 02 juni 2005 om 09:26:Ik denk ook dat licht in de kerk tegenwordig alleen maar is om te zorgen dat je goed mee kunt lezen en in ieder geval te weinig licht geen reden kan zijn om het niet te doen.
Zo ook met zingen.
In de GKV, voor zover ik daar ervaring mee heb (een keer of 5 naar een dienst geweest) is dat denk ik wel zo - al weet ik niet hoe er in bijzondere diensten, bijv. kerst, mee omgegaan wordt.
In de katholieke kerk is dat anders. Daar speelt licht ook een grote symbolische en mystieke rol. Dit zie je in de architectuur van de meeste kerken, maar ook in het gebruik van kaarsen enz.
Zo begint bijv. de Paaswake (de mis op de avond/nacht van Stille Zaterdag) donker. Dan steekt de pastoor de paaskaars aan, het liefst met een vuur dat overdag is gemaakt met zonlicht (een vergrootglas) en vandaaruit krijgt iedereen in de kerk vuur voor een eigen kaarsje. Pas dan gaan de lichten aan in de kerk. En ja, wij hebben dus met koor afgelopen Paaszaterdag het eerste lied bij het licht van de UIT-bordjes achterin de kerk moeten zingen

De paaskaars blijft vervolgens tot hemelvaart elke mis branden.
Een andere zeer belangrijke rol speelt de godslamp. Dat is een lampje dat altijd brandt, als de geconsacreerde Hostie (Lichaam van Christus) aanwezig is in het tabernakel (een soort kastje voorin de kerk, speciaal bedoeld voor het bewaren hiervan).