Auteur Topic: Mag je God een teken vragen?  (gelezen 4200 keer)

ramses

• Bekijk profiel
Mag je God een teken vragen?
« Gepost op: maart 29, 2005, 10:45:15 pm »
laten we zeggen je moet kiezen uit twee dingen. mag je God dan een teken vragen?

en zo ja moet er dan voor beide mogelijkheden uitzonderlijke tekenen gevraagd worden?
voorbeeld:
ga je een winkel openen of niet. je vraagt een teken:

als je de volgende dag een dode wesp in de vensterbank ziet mag je 'm openen, anders niet

is wat anders dan

als je de volgende dag een dode wesp in de vensterbank ziet mag je 'm openen, als je een dode hommel ziet niet en anders geeft God je geen teken. zo probeer je God niet te forceren jou te helpen

misschien wat cru, maar het gaat om de verduidelijking van de vraag

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2005, 10:50:42 pm »
Je mag God best om een teken (bevestiging) vragen, maar ik zou niet te specifiek worden over tijd, plaats en vorm van dat teken. God werkt vaak niet op de manier die jij verwacht, en houdt zich zeker niet aan de regels die jij hem oplegt. (Bovendien werkt hij eerder door mensen dan door dode wespen).

Poohbear

• Love is all I need
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2005, 10:57:01 pm »
Ik denk ook dat je God zeker om een teken mag vragen. Maar net als Pooh denk ik dat God niet helemaal zo werkt als jij zegt.
Toch heb ik het zelf ooit meegemaakt. Ik zat in vertwijfeling over het bestaan van God. Op een avond vroeg ik Hem: 'áls U echt bestaat, laat dan het licht van mijn zusjes kamer aangaan'. En het gebeurde onmiddelijk. Maar hier had ik niet serieus over nagedacht. Ik zei het eerste wat in mij opkwam. Misschien was het wel aangestuurd door de Heilige Geest...
Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dus dat je God zeker wel een teken kan vragen, maar als God jou een teken geeft, dan zal jij ook precies weten wat Hij bedoelt. Ook al zal je er eerst heel hard over na moeten denken, het antwoord weet je altijd diep van binnen...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2005, 01:21:05 am »
Gideon vroeg God zelfs drie keer om een teken:

Richteren 6
...14 Toen wendde de HEER zich tot Gideon en zei: ‘Toon je moed en bevrijd Israël, dat is mijn opdracht.’ 15 ‘Mag ik u vragen,’ antwoordde Gideon, ‘hoe zou ik Israël kunnen bevrijden? Mijn familie heeft in onze stam, Manasse, niets in te brengen, en ikzelf ben de jongste van de familie.’ 16 De HEER antwoordde: ‘Dat kun je omdat ik je bijsta. Je zult de Midjanieten verslaan alsof je met niet meer dan één man te doen had.’ 17 Toen zei Gideon: ‘Heer, als ú het bent die tot mij spreekt en ik uw gunst geniet, geef me dan een teken. 18 Gaat u vooral niet weg, ik wil iets halen om u aan te bieden.’ ‘Goed,’ antwoordde de HEER, ‘ik blijf hier totdat je terugkomt.’
19 Gideon ging snel naar huis, maakte een geitenbokje klaar en bakte ongedesemd brood van een efa tarwebloem. Hij legde het vlees in een mand en goot het kookvocht in een kom, bracht het naar degene die onder de terebint zat te wachten en bood het hem aan. 20 De engel van God zei tegen hem: ‘Leg het vlees en de broden hier op dit rotsblok en giet het kookvocht erover uit.’ Gideon deed wat hem gevraagd was. 21 Toen raakte de engel van de HEER met het uiteinde van zijn staf het voedsel aan en meteen laaide er een vuur uit het rotsblok op dat het vlees en de broden verteerde. Tegelijk was ook de engel van de HEER verdwenen...

...36 Toen zei Gideon tegen God: ‘Ik wil graag weten of het werkelijk uw bedoeling is door mijn toedoen Israël te bevrijden, zoals u hebt gezegd. 37 Daarom leg ik hier op de dorsvloer een wollen vacht. Als er morgenochtend dauw ligt op de wol terwijl de grond eromheen droog is, dan weet ik zeker dat u inderdaad door mijn toedoen Israël zult bevrijden.’ 38 En zo gebeurde het. De volgende morgen wrong Gideon de wol uit. En er kwam water uit, wel een kom vol. 39 Toen zei Gideon tegen God: ‘U moet niet kwaad op me worden als ik nog één keer aandring, maar ik wil nog een laatste proef nemen: nu moet de wol droog blijven en de grond eromheen nat zijn van dauw.’ 40 Die nacht deed God wat Gideon had gevraagd: de wol bleef droog en de grond eromheen werd nat van dauw...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2005, 09:42:20 am »
OK, we leven nu in het NT-tijdperk. Je kunt best een bevestiging vragen van God, maar ik ken wel mensen die aan de gang blijven. Waar is dan je vertrouwen dat God door de dingen heen je leidt, als je normalitair ook rekening met Hem houdt.

Maar idd: Als dit meisje die ik leuk vind, morgen die en die rok draagt, is ze voor mij bestemd.
God de wet voorschrijven vind ik dat.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2005, 09:52:22 am »

quote:

Macguinness schreef op 30 maart 2005 om 01:21:
Gideon vroeg God zelfs drie keer om een teken:

Richteren 6
...14 Toen wendde de HEER zich tot Gideon en zei:

Quod licet Iovi, non licet bovi. Zodra God zich zo rechtstreeks tot jou richt, mag jij dat ook, ok?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2005, 10:09:04 am »

quote:

Waar is dan je vertrouwen dat God door de dingen heen je leidt, als je normalitair ook rekening met Hem houdt.

Ja, iedereen heeft ook zo'n rotsvast vertrouwen ja.. :/
Je kan ook gewoon eerlijk zijn tegen God en zeggen: Vader, ik weet niet wat ik er mee aanmoet en eigenlijk is mijn vertrouwen niet zo groot als dat ik het voor doe komen..

Denk je dat Hij dan kwaad op je word omdat je zo weinig vertrouwen hebt ? Of dat Hij blij is dat je eerlijk en open tegen hem bent ?

Persoonlijk kies ik voor het laatste.
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2005, 10:54:54 am »
Als je moet kiezen tussen opties A en B en je wilt per se een teken van God, dan moet je minstens drie mogelijkheden openlaten.
1. God wil A
2. God wil B
3. God doet hier geen uitspraak over.

Als je God een teken vraagt waar alleen mogelijkheid 1 of 2 uit kan komen, schrijf je Hem inderdaad de wet voor. Dan moet Hij zich maar aanpassen. Je dwingt God een uitspraak af.

Voorbeeld.
Als ik morgen een blauw konijn zie vliegen moet ik A doen.
Als ik morgen een groen konijn zie vliegen moet ik B doen.
Als ik morgen geen konijn zie vliegen moet ik het op een andere manier uitzoeken.

Dat moet je dan aan God voorleggen, en als Hij het ermee eens is, en belooft het te doen zoals je vraagt, dan weet je zeker dat de uiteindelijke uitspraak van God komt.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2005, 11:46:45 am »
God geeft vaak genoeg tekens, alleen zien wij die meestal pas achter af, als we ze al zien...
Je moet de groenten van Joost hebben!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2005, 12:01:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 maart 2005 om 09:42:
 Je kunt best een bevestiging vragen van God, maar ik ken wel mensen die aan de gang blijven. .

Ik denk dat je in sommige gevallen, waarvan je weet dat het heel belangrijk en/of levensbelang kunnen zijn, dat je best God om een bevestiging mag vragen. Ik heb overigens God ook wel eens om een bevestiging gevraagd om iets waar ik ontzettend mee zit en niet uit kom, maar nooit een bevestiging ontvangen. Ik vermoed dus dat ik nog niet uit deze situatie mag en er van moet leren en/of als beproeving mag zien en dan vertrouw ik erop dat God mij hier in steunt als ik te diep ga. En dat heb ik ook zo ervaren :).
Enfin...ik heb ook heel duidelijk een aantal malen wel een bevestiging mogen ontvangen. Hierin wou en kon ik niet beslissen zonder God en heb toen gevraag of hij alle wegen wou openen (heel duidelijk) of sluiten! Alles....maar dan ook alle wegen gingen openen en ik ben blij dat ik die bevestiging kreeg, later in de toekomst bleek ik het erg nodig te hebben om op te kunnen terugvallen.
Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je om ditjes of datjes bevestiging gaat vragen omdat je niet voor niets je verstand en gevoel hebt gekregen, ook dit kan God gebruiken om je te leiden! Ik denk dat je zelf aanvoelt in welke gevallen het belangrijk is om hem een bevestiging te vragen en in welke niet :). Bij mij komt het zelden voor ook al zou ik wel graag een bevestiging van God wat vaker willen zien, das gewoon makkelijker ;) . En...af en toe geeft God ook wel eens een bevestiging zonder dat je erom vraagt.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

ramses

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2005, 12:05:47 pm »
ok bedankt allemaal.

ik hoor ook het vertrouwen op God regelmatig terugkomen. het is geen kwestie van vertrouwen als ik God vraag of het openen van een winkel Zijn wil is of dat Hij me liever een kinderboerderij ziet openen. (ik noem maar wat hoor! haha) het gaat er niet om dat ik Hem niet vertrouw, maar dat ik niet weet wat Hij me het liefst ziet doen. ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen omdat beide mogelijkheden in mijn beperkte levensoverzicht even goed lijken. Hij weet dat gewoon beter en daarom wil ik Hem dan vragen om een teken zodat ik weet wat ik moet doen ...

@Marijma dat van die wegen openen of sluiten vind ik heel sterk. dat kun je idd ook doen!
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2005, 12:07:35 pm door ramses »

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2005, 12:07:28 pm »
Dat klinkt meer als een gebrek aan (zelf)vertrouwen. Als je het voor God neerlegt en je doet een van de twee dingen, dan zal hij je leiden.

ramses

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2005, 12:08:57 pm »
nou ja zelfvertrouwen. er kunnen situaties zijn dat je er echt van wakker ligt hoor en dan wil je dolgraag antwoord van God. heb ik al meerdere keren gehad!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2005, 12:25:02 pm »

quote:

ramses schreef op 30 maart 2005 om 12:05:
ok bedankt allemaal.

ik hoor ook het vertrouwen op God regelmatig terugkomen. het is geen kwestie van vertrouwen als ik God vraag of het openen van een winkel Zijn wil is of dat Hij me liever een kinderboerderij ziet openen. (ik noem maar wat hoor! haha) het gaat er niet om dat ik Hem niet vertrouw, maar dat ik niet weet wat Hij me het liefst ziet doen. ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen omdat beide mogelijkheden in mijn beperkte levensoverzicht even goed lijken. Hij weet dat gewoon beter en daarom wil ik Hem dan vragen om een teken zodat ik weet wat ik moet doen ...
En als Hij het nu allebei wel best vindt?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2005, 09:24:19 pm »
je kunt altijd bij God met je problemen terecht. ik vind dat je God niet om een teken kunt vragen in de zin van: als er dit gebeurt moet ik dat doen. neej, je kunt wel vragen of je EEN teken mag ontvangen. bijv.:
toen wij onze dominee hadden beroepen, heeft hij veel gebeden wat hij moest doen, of bij zijn oude gemeente blijven, of naar de onze gaan. veel over lopen denken. op den duur ging hij met zn gezin een daje naar center parks, om even helemaal te ontspannen. daar kwam hij veel mensen van onze gemeente tegen. dat heeft hij als teken gezien, dat hij naar onze gemeente toe ging.

hij heeft gebeden waar hij mee zat, zijn problemen voorgelegd bij God, en zo kreeg hij antwoord.

bovenal: vertrouw voor de volle 1000% op God, Hij is onze Heer en Redder!!!!!!!!!
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 30, 2005, 09:50:05 pm »
nadat ik dit geschreven had deed msn het ook eindelijk. ervoor wel 20 keer geprobeerd, maar nee helemaal nix. na hierboven getypt te hebben, weer es proberen en hij doet het. daar zie ik Gods leiding in.
een ander noemt het toeval, ik niet.
God leid ons leven :)

ramses

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 30, 2005, 11:40:12 pm »
@pulpeet
  dat zou inderdaad kunnen, daarom juist moet je God niet tot een teken 'dwingen' lijkt me in elk geval.

@rietje
  ik vind dat je daar een hele goeie opmerking maakt, zo laat je het soort teken aan Hem zelf over. ik zou dat nu eerder kiezen dan die wesp en die hommel. en dank je voor je bemoediging. ik heb een uurtje geleden ook mijn dominee gesproken die pas voor een beroep heeft bedankt en ook Hij heeft gewogen en gebeden en gewogen en gebeden en zo het probleem opgelost. misschien moet ik dat ook doen.

je kunt inderdaad ook, wat Marijma zegt, vragen of God een oplossing afsluit zodat alleen de andere overblijft.

ik heb al behoorlijk antwoord, maar ik hoor zeker graag meer hierover en hou deze thread in de gaten. ik denk nu dat het wegen en bidden is, maar dat je zeker wel om bevestiging mag vragen, waarvan je de vorm overlaat aan Hem. en veel mensen die zo'n keuzeprobleem hebben gehad zeggen dat Gods leiding na oplossing meestal sterk zichtbaar is!

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 31, 2005, 12:51:37 pm »
Wat ik me afvraag is hoe jullie met die tekenen omgaan. Bij anderen zie ik altijd genoeg tekenen, maar bij mezelf heb ik er altijd wel een verklaring voor :? Herkenbaar? Hoe gaan jullie daarmee om?

Overigens hanteer ik tegenwoordig de methode om God te vragen deuren te openen of te sluiten. Dat kan ik tenminste nuchter analyseren... open, dicht of geen idee, nog maar eens vragen.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 31, 2005, 05:43:08 pm »

quote:

Pooh schreef op 29 maart 2005 om 22:50:
Je mag God best om een teken (bevestiging) vragen, maar ik zou niet te specifiek worden over tijd, plaats en vorm van dat teken. God werkt vaak niet op de manier die jij verwacht, en houdt zich zeker niet aan de regels die jij hem oplegt. (Bovendien werkt hij eerder door mensen dan door dode wespen).

Als ik bovenstaande lees en denk aan Gideon, dan heb ik een probleem.
God is niet veranderd dus waarom mag ik niet om een letterlijk teken vragen?
RR

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 31, 2005, 05:52:56 pm »

quote:

Rene schreef op 31 maart 2005 om 17:43:
[...]
Als ik bovenstaande lees en denk aan Gideon, dan heb ik een probleem.
God is niet veranderd dus waarom mag ik niet om een letterlijk teken vragen?

Dat vroeg Macguinness ook al, waarop ik antwoordde:

quote:

Quod licet Iovi, non licet bovi. Zodra God zich zo rechtstreeks tot jou richt, mag jij dat ook, ok?

Dat antwoord was serieuzer dan het op het eerste gezicht misschien lijkt. Gideon had een directe opdracht van God, via een engel gekregen, die hem rechtstreeks de dood leek in te jagen. Hij zat met nog 300 man tegenover een erg groot leger, en wist dat als die opdracht die hij had gekregen niet betrouwbaar was, zowel zijn mannen als hijzelf de volgende dag zouden sterven. Die avond vraagt hij om een teken, om goddelijke bevestiging van die opdracht.

Die situatie zomaar projecteren naar problemen die ons bezighouden, zonder dat daaraan een directe opdracht van God ten grondslag ligt, lijkt mij niet terecht.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2005, 05:53:24 pm door Pooh »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 31, 2005, 05:58:27 pm »
Omdat Gideon ook een directe opdracht (via engel) van God had gekregen. Niet een alledaagse situatie dus. Gideon vraagt vervolgens een bevestiging van Gods opdracht. God is dan zo goed zijn eigen woord nog eens te onderstrepen. Gods opdracht betwijfelen is nogal iets anders dan twijfelen of je eigen leven op manier A of B ingericht moet worden. Verder sluit ik me aan bij het niet mogen afdwingen van God. God geeft tekenen, maar Hij bepaald hoe. En ik denk dat we inderdaad meer mogen vragen dan we nu gewend zijn te doen.

edit:beetje dubbelop met Pooh zie ik nu
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2005, 05:59:14 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 31, 2005, 09:18:34 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 31 maart 2005 om 12:51:
Wat ik me afvraag is hoe jullie met die tekenen omgaan. Bij anderen zie ik altijd genoeg tekenen, maar bij mezelf heb ik er altijd wel een verklaring voor :? Herkenbaar? Hoe gaan jullie daarmee om?

Overigens hanteer ik tegenwoordig de methode om God te vragen deuren te openen of te sluiten. Dat kan ik tenminste nuchter analyseren... open, dicht of geen idee, nog maar eens vragen.

wanneer je God in je leven toelaat, en dingen met Hem samen gaat doen, kom jeo ok samen tot beslissing. ga bidden wanneer je ergens mee zit. vraag God om hulp, Hij is de enige die hulp kan bieden!!! (ook al denk je dat het die ene vriend is, God heeft die vriend gezonden).
vaak zie ik de tekenen achteraf. dan kijk ik terug en dan denk ik: dat is een teken geweest. ook vind ik ze lange niet altijd even duidelijk. vaak genoeg kan ik het niet plaatsen. ook zijn er gebeurtenissen in mijn leven die ik nu niet begrijp, maar met Gods hulp leer ik het (hoe lang het soms ook mag duren) te accepteren.
laatst werd er een gedicht voorgelezen in de kerk, dat gaat meer over de gevoelens en het krijgen wat je vraagt, maar ik wil het hier toch even plaatsten:

het gebed dat verhoord werd.

ik vroeg om kracht en God gaf me moeilijkheden
om me sterk te maken.
ik vroeg om wijsheid en God gaf me problemen
om leren op te lossen.
ik vroeg om voorspoed en God gaf me verstand en spierkracht
om mee te werken.
ik vroeg om moed en God gaf me gevaren
om te overwinnen.
ik vroeg om liefde en God gaf me mensen
om te helpen
ik vroeg om gunsten en God gaf me kansen.
ik ontving niets van wat ik vroeg.
ik ontving alles wat ik nodig had.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 31, 2005, 09:57:20 pm »
Een mooi verhaal en een mooi gedicht, wat ik ook al kende!

Mijn vraag blijft echter staan. Terugkijken kan ik ook wel, maar wat te doen op het moment zelf, dan kan ik alles wegredeneren en moet ik God dan om duizend tekenen vragen?
Hoe gaan jullie op het moment zelf om met tekenen? Klakkeloos aanvaarden? Twijfelen? Wat?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

ramses

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 01, 2005, 12:44:08 am »
@LaNaussee,

ik hoorde iemand die als teken een ijsvogel in z'n tuintje vlakbij z'n vensterbank kreeg, midden in de stad. zoiets zou, zeker als het vlak na mijn gebed gebeurt, mij aan het denken zetten omdat het iets uitzonderlijks is. dan nog zou ik het moeilijk vinden hoor.

een merel die z'n amandelen eruit zingt zou me bemoedigen, maar ik zou er vast al meteen aan twijfelen of het beestje daar van God ook echt mijn probleem weg moet zingen. er zijn zoveel merels!

m'n geloof is misschien te zwak?