Ik ben zojuist voor de 4e keer aan het leiden van een groep begonnen. (GKV Rotterdam stad)
Ik geloof dat de cursus nu 3,5 jaar bestaat. De leiding hield er rekening mee dat het aantal deelnemers na de grote hausse (of hoe schrijf je dat?) minder zou worden.
De afgelopen keer was iets minder, maar nu hebben we al weer mensen moeten doorverwijzen naar september.
Nadat het in het begin mensen van onze eigen kerk waren, begint de website en de mond- op mondreclame op volle toeren te draaien. We hebben inmiddels al mensen gehad van allerlei soorten en maten.
Sommigen zijn lid geworden bij ons aan de GKV, anderen die al lid waren maar de weg kwijt waren, die zijn terug. Ik ken nog iemand die door alpha en catechesatie inmiddels belijdenis heeft gedaan bij ons.
Ik ken ook mensen die in een evangelische gemeente lid waren en er zich niet lekker voelden, en die via een vrijgemaakt iemand bij ons kwamen. Ze zijn geen lid geworden bij ons, maar vonden wel door het volgen van de cursus het enthousiasme in hun geloof om in hun gemeente aan slag te gaan. Mooi toch.
Natuurlijk zal het minder worden, qua deelnemers. Maar geeft dat?
Ik heb liever 2 groepen en dat ik iedereen ken, dan 5 groepen waarvan ik maar de helft ken.
En hoe zie ik de alpha...
Als puur en alleen BASIS van het christelijk geloof.
Ik heb in het verleden nogal eens ingezonden brieven gelezen waar ik mij flink aan ergerde. Mensen die een mening hadden zonder blijkbaar de alphacursus te kennen.
Zie de alphacursus niet als HET waar het om draait. De apha is EEN manier om met het christelijk geloof in aanraking te komen, of voor christenen om weer "back to basic" te gaan. Ik ken veel mensen bij ons in de kerk die daardoor er weer tegenaan gaan ook binnen de kerk. Het blijkt dus nodig te zijn.
Jan, jij haalt aan dat het eigelijk niet nodig zou moeten zijn voor mensen die al christelijk zijn. Ik ben het wel met je eens, maar blijkbaar wordt er wel in een behoefte voorzien. Goed idee dus, om er binnen de gemeente mee aan de slag te gaan?
Overigens is het bij ons wel zo dat er ook een vervolg wordt aangeboden. Het was tot afgelopen najaar de emmauscursus, maar of dat nu nog steeds zo is weet ik niet.
Na wat opstartproblemen is dat inmiddels ook aardig aan het lopen.
Wat betreft de open sfeer...ik hoor het van heel veel cursisten die al christelijk zijn, datze dat als heel waardevol ervaren. Blijkbaar ervaren ze in de kerk daarin belemmeringen. En ja ik hoor wel eens verhalen van christenen die zichzelf als echte christenen zien in vergelijking met hun broeders en zusters. Bij ons op de alpha is iedereen gelijk, en dat spreekt blijkbaar heel erg aan.
Ik ken iemand die op een "normale" bijbelstudie zat (overigens niet in rotterdam). Dat was wel aardig, maar er zat iemand die theologisch sterk onderlegd was en de bijbel uit zijn hoofd kende, maar niet kon vertellen wat geloven nou werkelijk was. Nog iemand die erg verzekerd was van zichzelf, en ook prima wist hoe het voor een ander moest. Die bekende van mij zat erbij terwijl hij juist God een beetje was kwijtgeraakt. Die mensen kan je het niet kwalijk nemen, maar die bekende van mij voelde zich belemmerd om te vertellen over zijn geloof, en door de open sfeer op de alpha durfde hij dat wel.
Ik bedoel maar......Niet dat dat dus overal zo is, maar het zijn wel belemmeringen waar mensen tegenaan lopen.
En wij hadden een keer een cursist die niet geloofde. Zijn vriendin wel, dus hij wilde meer weten en kwam bij ons naar de alpha.
Zijn vriendin kwam eigelijk voor hem mee, maar kwam tot de conclusie dat het voor zichzelf ook wel erg goed was geweest. Zo zie je maar..
De alphacursus is dus absoluut niet zaligmakend maar zeer zeker een goede manier om mensen de basis van het christelijk geloof mee te geven. Of ze nou wel of niet al christen zijn.
En dat de aplha volgens sommigen niet helemaal met de vrijgemaakte leer overeenkomt, ik kan me er niet zo druk overmaken. Zo'n video van Nicky Gumbel neem ik voor kennisgeving aan. Het gesprek daarna, dat is veel belangrijker want daar proberen we de mensen ook iets mee te geven.
Zomaar wat zaken die bij mij naar boven kwamen door dit topic. Iewat onsamenhangend, maar goed. Een ieder moet er maar mee doen wat ie wil.
Gegroet