Ik ken echte gelovigen die zelfmoord hebben gepleegd. Het is heel erg dat dat gebeurd, maar toch denk ik dat God die mensen beoordeeld op hun geloof, en noodzakewlijkerwijs dan niet op grond van hun daden veroordeeld. Want een Christen is behouden niet op grond van zijn daden, maar op grond van het geloof in Christus.
Wat Judas betreft die zou Jezus verraaden. Maar hij liet het wel toe dat het gebeurde. De duivel gaf hem in het hart om Jezus te verraaden. Daar was hij toch zelf bij?
Joh 13
2 En onder de maaltijd, toen de duivel reeds Judas, Simons zoon Iskariot, in het hart had gegeven Hem te verraden,
En Judas gaf daar gehoor aan. Maar kreeeg later berouw.
Matt. 27
3 Toen kreeg Judas, die Hem verraden had, berouw, daar hij zag, dat Hij veroordeeld was, en hij bracht de dertig zilverlingen aan de overpriesters en oudsten terug, 4 en hij sprak: Ik heb gezondigd, onschuldig bloed verraden! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dit aan? Gij moet zelf maar zien wat ervan komt! 5 En de zilverlingen in de tempel werpende, verwijderde hij zich; daarop ging hij heen en verhing zich.
Judas is verloren gegaan omdat hij met zijn berouw niet naar God toe ging.....
Dat wist God van te voren omdat Hij boven de tijd staat en weet wat Judas ging doen. Daarom kon Hij zeggen dat Judas verloren is gegaan zodat de Schrift vervuld werd.....
Ik denk dat er later geen enkel mens kan zeggen dat het Gods schuld is dat hij/zij niet gelooft.
Dat zou pas een oneerlijk God zijn: de een wel en de ander niet zoals het Hem uitkomt....
Daar geloof ik niet in!!
Maar het is wel een lastige materie; wij overzien de dingen niet zoals God dat kan en verder is God de Enige die de motieven diep in het hart kan doorgronden en ook beoordelen.