Auteur Topic: Gods Geest werkt conferentie  (gelezen 10190 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt conferentie
« Gepost op: april 02, 2005, 10:07:19 am »
Dag,

Vandaag (zaterdag 2 april) is het congres van "Gods Geest werkt", waar vorig jaar ook aardig wat mensen van dit forum bij waren. Dit jaar ben ik ook van de partij!

Het viel me op dat hier nog geen topic over was... dus bij deze. Direct twee vraagjes:

1. Wie gaat er ook heen?
2. Hoe is het 'diner' geregeld? Iedereen zijn eigen boterhammetjes ofzo? Op de site www.godsgeestwerkt.com staat namelijk niet zo veel info.

Anyway, ik heb er zin in :)
« Laatst bewerkt op: april 02, 2005, 10:08:54 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2005, 12:04:17 pm »
ik kom ook, maar heb ook geen idee hoe dat werkt met eten. Ik neem wat mee denk ik, maar ook in de IJselhallen kun je wel het een en ander krijgen (duur!) en een supermarkt zit om de hoek.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2005, 01:47:13 pm »
En, wat zijn de reacties en meningen? :)

Ik vond het op zich wel tof, ware het niet dat ik het wel érg charismatisch vond. De opwekkingsliedjes werden wel letterlijk 6x herhaald, compleet met vlaggen gezwaai en er-doorheen-gepraat aan toe. Not my thing. Helemaal niks 'vrijgemaakts' aan, wat je ook de rest van de dag eigenlijk helemaal niet merkte.

Sprekers waren wel goed, alleen moest ik af en toe bij Bottenbley mijn vingers in mijn oren houden :)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2005, 01:48:59 pm door Zwever »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2005, 01:54:13 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 april 2005 om 13:47:
Ik vond het op zich wel tof, ware het niet dat ik het wel érg charismatisch vond.

't Is ook nooit goed!  :D  ;)

(om 'm maar es in te koppen, wat zeg ik, blazen is genoeg  :P  )

ik ben niet geweest maar vond het vorig jaar erg tof. Ben benieuwd naar de reacties!  :)
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2005, 02:29:38 pm »
@BBB: Het was voor mij ook best apart om te ontdekken dat ik een activiteit, georganiseerd door vrijgemaakten, té charismatisch vond. Het moet niet gekker worden :)

@Mr. Interessant: was je erbij dan?
« Laatst bewerkt op: april 03, 2005, 02:30:17 pm door Zwever »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2005, 07:15:52 pm »

quote:

Zwever schreef op 03 april 2005 om 13:47:
En, wat zijn de reacties en meningen? :)

Ik vond het op zich wel tof, ware het niet dat ik het wel érg charismatisch vond. De opwekkingsliedjes werden wel letterlijk 6x herhaald, compleet met vlaggen gezwaai en er-doorheen-gepraat aan toe. Not my thing. Helemaal niks 'vrijgemaakts' aan, wat je ook de rest van de dag eigenlijk helemaal niet merkte.

Sprekers waren wel goed, alleen moest ik af en toe bij Bottenbley mijn vingers in mijn oren houden :)
Wat van mijn kant dan de vraag doet opkomen waarom deze mensen dan nog gkv zijn? Als je dit zo graag wilt, voeg je dan bij een charismatische gemeente en probeer dit niet op te dringen aan de gkv.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2005, 07:41:31 pm »

quote:

dingo schreef op 03 april 2005 om 19:15:
[...]

Wat van mijn kant dan de vraag doet opkomen waarom deze mensen dan nog gkv zijn? Als je dit zo graag wilt, voeg je dan bij een charismatische gemeente en probeer dit niet op te dringen aan de gkv.

* Roodkapje is het voor de verandering een keertje met dingo eens d:)b
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2005, 11:10:36 pm »

quote:

[...]

Waarom zo'n conferentie?
Misschien omdat er heel veel mensen in de gkv zijn die geen flauw idee hebben wat "vrij zijn in Christus" betekent voor hun dagelijks leven en hun toekomst? Er waren gisteren 2400 mensen, grotendeels gkv-ers, terwijl het buiten schitterend voorjaarsweer was, bijeen in een grote hal. Zo'n conferentie voorziet duidelijk in een behoefte.
Ik vind het niet erg bemoedigend dat jij deze mensen direct maar in de charismatische hoek drukt.
Overigens, over charismatisch gesproken, ik vond het gisteren prachtig, maar wat er charismatisch aan was moet iemand die er ook geweest is mij eerst maar eens uitleggen. Het is mij ontgaan. Ik heb twee keer een toespraak gehoord van een uur, een getuigenis en we hebben veel gezongen. Is dat charismatisch? Of was het de inhoud? :?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2005, 11:23:26 pm »

quote:

[...]

Ik was er ook  :P .
Ik heb me mateloos geergerd aan het vlaggenzwaaien en het zingen duurde mij ook te lang.
Tenminste, ik ben gegaan voor de inhoud. Het zingen is mooi, maar geen doel op zich. Dus als het uitloopt, mag je best ff wat inkorten op het zingen, denk ik. Ook het getuigenis was m.i. een beetje over de top... het is mooi als God wonderen werkt en het kan je bemoedigen, en je mag daar van getuigen, maar het hoeft geen eindeloos verhaal te worden.

Te charismatisch? Als je daarmee het vlaggenzwaaien bedoeld.... dan ben ik het met je eens.
Of heb je het dan over de inhoud, de lezingen van Orlando en Gert?

Ik vond het schitterend om Orlando te zien en te horen. Hoewel ik niet alles voor zoete koek slik. Ontroerend vond ik zijn opmerking over zijn gehandicapte zoon. Wat een intens vertrouwen en diep geloof sprak daar uit!

Voor de volle 100% sta ik achter het verhaal van Gert hutten. We hebben duivelse gebondenheid zo onze kerk uit geredeneerd, dat we geen verweer meer hebben. Dat we in onze `onwetendeid` echt alles weer aan de andere kant naar binnen halen. En ik zie die onwetendheid overal om mij heen in de kerk.

Waarom ik dan nog in de gereformeerde kerk zit? Omdat ik ten diepste gereformeerd ben en wil blijven. Ik wil vast houden aan onze belijdenis omdat ik geloof dat deze goed is. Ik zie echter wel dat er dingen zijn waar we ons op moeten bezinnen. Dat is denk ik niet iets opdringen aan de GKV, dat is bidden om leiding van de HG om ook het volle evangelie van Christus in al zijn rijkdom en in de opstandingskracht van Christus in onze kerken tot leven te doen komen.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2005, 11:46:54 pm »

quote:

1 Kor 12:
"Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam? En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam?"

Daarom...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2005, 11:50:20 pm »

quote:

[...]

Ik ben bang dat je dan een heel groot aantal leden zou verliezen.

quote:

inlijn schreef op 03 april 2005 om 23:10:
Misschien omdat er heel veel mensen in de gkv zijn die geen flauw idee hebben wat "vrij zijn in Christus" betekent voor hun dagelijks leven en hun toekomst?

Precies, ik heb in de vrijgemaakte kerk heel weinig over de wedergeboorte gehoord. Over wat het betekent om een nieuw leven te hebben in Christus. Ik heb altijd het gevoel dat we dat maar niet al teveel benadrukken om dat de doop dan toch ook in een ander daglicht kan komen te staan, als symbool van het afsterven van de oude mens en het opstaan in de nieuwe mens in Christus, maar dat is een andere discussie. Er is veel te leren van charismatischen denk ik. Helaas kon ik er niet bij zijn, mijn moeder was er als het goed is wel, dus ik hoop volgend weekend te horen wat zij er van vond. En ben natuurlijk ook heel erg benieuwd naar andere reacties van forumleden :)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2005, 11:54:22 pm door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2005, 09:40:51 am »

quote:

AVee schreef op 03 april 2005 om 23:46:

[...]

1 Kor 12:
"Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam? En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam?"

Daarom...
Dat is geen reden: als de charismatische_voet tegen de gkv_hand gaat zeggen je moet een voet worden anders kun je niet huppelen, kan de de gkv_hand zeggen wanneer leer jij in je handen te klappen. Enzovoort....

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2005, 09:42:05 am »
Ik vond het een geweldige bijeenkomst. De liederen, de muziek, de diepgang van de boodschap, de aanbidding, de getuigenissen. In een woord: Geweldig! Wat een eer voor God, dat zoveel mensen bij elkaar Hem toezongen, em Hem dankten en loofden om Wie Hij is, om wat Hij in ons leven doet, en om de vrijheid die Hij ons geeft.

Ik heb wel een paar vraagjes bij wat ik in deze discussie lees:

- Wat is charismatisch, gereformeerd, evangelisch? De boodschap die werd verkondigd? De inhoud van de liederen? Of de vormen? De muziek?
Waarom zou er een tegenstelling bestaan tussen een 'gereformeerde' boodschap en 'charismatische' uitingsvormen? Ik zie die tegenstelling niet. Het is veel meer cultuurbepaald en waar je van houdt. Ik kan genieten van praise, maar ook van bijv. Ps 51, gedragen gezongen, en begeleid op een orgel. In beide gevallen gaat het om een vorm, een manier van uiten, een vorm van beleving. En in beide uitingsvormen krijgt God de eer.

- Wat betreft het zingen afgelopen zaterdag: ook ik had even het gevoel van 'nou, wanneer gaan we weer verder?', maar toen bedacht ik me dat het zingen aanbidding en lofprijzing is. Dat is geen middel-om-te-komen-tot, maar een doel op zich. God wordt erdoor verheerlijkt! Dat mag best wat tijd kosten denk ik. Het gaat om Zijn eer!

- Hetzelfde geldt voor de getuigenissen. Wat een verheerlijking van Gods Naam! Die vrouw is een levend getuigenis van Gods kracht in mensen. Ik wordt daardoor ontzettend bemoedigd. Gaat het dan om die vrouw? Nee, absoluut niet. Het ging haar om haar Heer, en Hij kreeg alle eer. Mensen, we hebben elkaar zo nodig! Vaak weten we niet van elkaar wat God in ons leven doet. We delen te weinig, zodat we te weinig danken. Ook moeiten delen we te weinig. Wanneer we zwak zijn en niemand weet het, wie kan ons dan helpen en weer opbeuren?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2005, 09:53:08 am »

quote:

Knee schreef op 04 april 2005 om 09:42:
- Wat betreft het zingen afgelopen zaterdag: ook ik had even het gevoel van 'nou, wanneer gaan we weer verder?', maar toen bedacht ik me dat het zingen aanbidding en lofprijzing is. Dat is geen middel-om-te-komen-tot, maar een doel op zich. God wordt erdoor verheerlijkt! Dat mag best wat tijd kosten denk ik. Het gaat om Zijn eer!
En dus heiligt het doel de middelen? als je 6 keer eeen lied zingt, vind ik je aanbidding wel erg eenzijdig!
« Laatst bewerkt op: april 04, 2005, 09:53:24 am door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2005, 10:19:03 am »

quote:

Knee schreef op 04 april 2005 om 09:42:
- Wat is charismatisch, gereformeerd, evangelisch? De boodschap die werd verkondigd? De inhoud van de liederen? Of de vormen? De muziek?
Waarom zou er een tegenstelling bestaan tussen een 'gereformeerde' boodschap en 'charismatische' uitingsvormen? Ik zie die tegenstelling niet. Het is veel meer cultuurbepaald en waar je van houdt. Ik kan genieten van praise, maar ook van bijv. Ps 51, gedragen gezongen, en begeleid op een orgel. In beide gevallen gaat het om een vorm, een manier van uiten, een vorm van beleving. En in beide uitingsvormen krijgt God de eer.

Precies en ik denk dat we in dat opzicht veel kunnen leren. Ik kan uit ervaring vertellen dat een, en ja ik ga het toch weer gebruiken omdat iedereen dan weet wat ik bedoel  :+, een "charismatische dienst" mensen van buiten de kerk veel meer aanspreekt dan een dienst in de GKv. Tenminste dat is in mijn persoonlijke omgeving wel zo.

quote:

Precies. Het is heerlijk om tijdens een dienst gewoon lekker een uur lang God te kunnen aanbidden. Het is tot ere van Hem!

quote:

- Hetzelfde geldt voor de getuigenissen. Wat een verheerlijking van Gods Naam! Die vrouw is een levend getuigenis van Gods kracht in mensen. Ik wordt daardoor ontzettend bemoedigd. Gaat het dan om die vrouw? Nee, absoluut niet. Het ging haar om haar Heer, en Hij kreeg alle eer. Mensen, we hebben elkaar zo nodig! Vaak weten we niet van elkaar wat God in ons leven doet. We delen te weinig, zodat we te weinig danken. Ook moeiten delen we te weinig. Wanneer we zwak zijn en niemand weet het, wie kan ons dan helpen en weer opbeuren?

Precies het geven van getuigenissen is een heel Bijbels iets en tot eer van God! Een getuigenis kan bemoedigend zijn, God is ook vandaag de dag nog aan 't werk!

edit: zie 3 x precies staan, nou Knee ik ben het erg met je eens  :+
« Laatst bewerkt op: april 04, 2005, 10:20:03 am door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2005, 11:01:56 am »

quote:

B Te W te Ee schreef op 04 april 2005 om 09:53:
[...]

En dus heiligt het doel de middelen? als je 6 keer eeen lied zingt, vind ik je aanbidding wel erg eenzijdig!

(Het is niet 6 keer hetzelfde lied zingen, het is gedeeltes of refreinen herhalen. Het lied als geheel zing je dus 1 keer.)

Ik zie niet in waarom het doel (God eren) dit middel (de herhaling) zou moeten heiligen. Is het middel dan van zichzelf onheilig? Is herhaling fout? Of niet eerbiedig? Wat vind je dan van bijv. psalm 136 (een andere vorm van herhaling)?

Waarom is het in andere muziek (bijv. pop) geaccepteerd en niet in praise, of gospel? Of, als we feest vieren, op een bruiloft bijv. dan maken we er geen punt van. Zolang we onze niet-godsdienstige gevoelens uiten is het blijkbaar geen probleem.

Ook dit is cultuurbepaald, zoals zoveel. Wij zingen in de kerk bijv. vaak maar fragmentjes van psalmen, uitgezonderd wat korte psalmen misschien. Waarom eigenlijk? Omdat we moe worden van het zingen? Omdat het maar bijzaak is? Serieus: ik vraag me af: hoe zit dit? Hoe kijken we aan tegen het zingen in de kerk?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2005, 11:35:45 am »
kun je beter een apart topic openen.
Just B te W te Ee

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2005, 11:44:35 am »

quote:

B Te W te Ee schreef op 04 april 2005 om 11:35:
kun je beter een apart topic openen.

Dat lijkt me idd. een goed plan, aangezien dit een andere discussie is. Knee, eventueel kan je aan een van de moderators vragen het bericht te verplaatsen.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 04, 2005, 04:01:39 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 04 april 2005 om 09:53:
[...]

Even over die herhaling:
Vorig jaar legde de zangleider van de band Xing uit waarom hij vond dat herhaling belangrijk is. Dat is niet omdat God het anders niet begrijpt, maar omdat het vaak erg lang duurt voordat de boodschap tot onze harten doordringt.  :O

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2005, 06:47:23 pm »

quote:

inlijn schreef op 04 april 2005 om 16:01:
[...]

Even over die herhaling:
Vorig jaar legde de zangleider van de band Xing uit waarom hij vond dat herhaling belangrijk is. Dat is niet omdat God het anders niet begrijpt, maar omdat het vaak erg lang duurt voordat de boodschap tot onze harten doordringt.  :O

Klopt!
ik ben pas in Taize geweest. Das een klooster in Frankrijk waar heel veel jongeren op af komen. En dat is qua herhaling nog wel wat extremer dan opwekkingsliedjes: de meeste liedjes hebben maar 1 regel die je dan een keer of 10 herhaalt. Het gave daarvan is dat je de inhoud ervan echt inzingt. Zingen met je mond is niet zo moeilijk. Maar om te zingen met je hart, dat is een stuk moeilijker. En teksten herhalen kan daarbij helpen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 04, 2005, 07:14:26 pm »
Het geval wil dat het aanleren van een mantra ook gebeurd door eindeloos herhalen, alleen zijn doel en nut daar van iets anders. Tenminste......

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2005, 08:09:35 pm »
Herhaling kan best bijbels zijn: Openbaring 4:8 "En de vier dieren ... hadden dag noch nacht rust, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt."

Daar was dit hélemaal niks bij :). Ik kan mij dus een hoop erbij voorstellen dat het herhalen van een tekst goed is, omdat het dan tot je hart doordringt, je niet meer alleen met de 'tekst zingen' bezig hoeft te zijn, etc.

Maar, als ik weet dat dit iets is van de vrijgemaakten, vind ik het "kind met het badwater weggooien" gehalte nogal hoog. Kennelijk hecht de groep "Gods Geest werkt" (bijna) niet aan de tradities van de vrijgemaakte kerk en profileert zich nou ook niet bepaald als een beweging die iets wil bereiken binnen de GKV (zeker niet afgelopen zaterdag).

Het kwam op mij over als een uitlaatklep van allerlei charismatische ideeën binnen de GKV. Daarmee wil ik niet zeggen dat de mensen niet oprecht bezig waren, integendeel, maar wel dat ze een beetje voorbijrennen aan hun eigen positie. Willen zij werkelijk dat "Gods Geest gaat werken" binnen de GKV dan is dit gewoonweg niet de manier, naar mijn bescheiden mening.

Ik ben in mijn Hervormde kerk verleden in aanraking gekomen met het Evangelisch Werkverband, die óók streefden naar "charismatische" verniewing binnen een traditionele kerk (in dit geval de PKN). Groot verschil was echter dat zij mídden in die kerk stonden en heel actief bezig waren de PKN te dienen in plaats van een uitlaatklep te zijn. Zij organiseerden allerlei cursussen, bijbelstudiemateriaal, ondersteuning, juist om mensen te helpen die niet zo expliciet achter het evangelische gedachtengoed staan. De "groeigroepen" die ze verzorgen zijn bijvoorbeeld helemaal niet zo uitgesproken evangelisch van karakter, toch kunnen evangelischen er prima hun 'ei' in kwijt en helpen ze aan opbouw van de kerk...

Kortom: volgens mij heeft de werkgroep "Gods Geest werkt" nog iets te leren.

-bart-

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 04, 2005, 10:30:12 pm »
Prachtig gezongen/gebeden, kon goed meedoen. Raakte behoorlijk diep.
Gelukkig kende ik al veel meer liederen dan vorig jaar.
Mooie liedkeuze (614 is prachtig he?) Heerlijk om eens een middag en avond de tijd
te hebben om goed onder de indruk te zijn van Christus' bevrijdings werk.
En om iets te leren over geestelijke strijd. Was ik weer een beetje vergeten.

Zwever, zo slecht was de opvolging niet: Ik vond het een goed idee om
dat boekje mee naar huis te geven, en eens met elkaar in de plaatselijke
gemeente erover verder te komen. En er is meer materiaal beloofd op de website,
dus...Berea zou ik zeggen.

groet,
-bart

ps Volgend jaar dus een Rap:
Openbaring 4:8 En de vier dieren ... hadden dag noch nacht rust, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 04, 2005, 10:56:11 pm »

quote:

Zwever schreef op 04 april 2005 om 20:09:
Het kwam op mij over als een uitlaatklep van allerlei charismatische ideeën binnen de GKV. Daarmee wil ik niet zeggen dat de mensen niet oprecht bezig waren, integendeel, maar wel dat ze een beetje voorbijrennen aan hun eigen positie. Willen zij werkelijk dat "Gods Geest gaat werken" binnen de GKV dan is dit gewoonweg niet de manier, naar mijn bescheiden mening.

Ik ben in mijn Hervormde kerk verleden in aanraking gekomen met het Evangelisch Werkverband, die óók streefden naar "charismatische" verniewing binnen een traditionele kerk (in dit geval de PKN). Groot verschil was echter dat zij mídden in die kerk stonden en heel actief bezig waren de PKN te dienen in plaats van een uitlaatklep te zijn. Zij organiseerden allerlei cursussen, bijbelstudiemateriaal, ondersteuning, juist om mensen te helpen die niet zo expliciet achter het evangelische gedachtengoed staan. De "groeigroepen" die ze verzorgen zijn bijvoorbeeld helemaal niet zo uitgesproken evangelisch van karakter, toch kunnen evangelischen er prima hun 'ei' in kwijt en helpen ze aan opbouw van de kerk...

Kortom: volgens mij heeft de werkgroep "Gods Geest werkt" nog iets te leren.

Wat een goeie analyse van jou Zwever!
Hoewel ik minder dan jij weet van de werkwijze van het Evangelisch Werkverband en ook minder van de werkgroep "Gods Geest werkt" denk ik dat dit een hele terechte en waardevolle aanwijzing is.

Wat mij trouwens treft is dat hieruit liefde voor het charismatische (wat we al van jou gewend zijn) spreekt, maar ook liefde voor de gereformeerde kerk. En dat niet omdat die kerk zo goed is, maar het is een 'zoekende liefde'. Sorry voor mijn wat lyrische woorden.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2005, 12:26:03 am »
Bij het verhaal van Mirt  wil ik me volledig aansluiten! :)
Het krantenartikel van de werkgroep (volgens mij vorige week in het ND) riep bij mij ook wel wat ergernis op over de toonzetting. Ik zat er dit weekend met mijn vader over te praten, en de analyse van zwever brengt prima onder woorden, wat wij vonden van het gebeuren.
Verder ben ik het ook eens met de woorden van knee.
Ik kan genieten van een Opwekkingslied op een praiseavond, maar ook van een E&R lied of van een hele mooie psalm tijdens een kerkdienst..
Ik ben pas naar een praiseavond geweest, waar alleen maar opwekkingliederen werden gezongen. Leuk, maar bij dehelft van de mensen onbekend.
Waarom niet een goede mix? Zoals eerder gezegd, mooie liederen staan niet alleen in de opwekkingsbundel.

Ik heb nog 2 gedachten n.a.v. deze topic:

*Tave, geloof jij dat er mensen van buiten zijn, die juist naar de gkv komen omdat ze diepgang zoeken in hun geloof en dat in de gkv vinden? En bvb omdat er bij ons gepreekt wordt op een manier, zodat ze er wat van meekrijgen naar huis? Ik ken ze!

*Getuigenissen kunnen bemoedigend zijn, ben ik het helemaal mee eens. Echter naar mijn mening zit er ook een gevaar aan.
bijv:
Na een getuigenis van iemand met een redelijk heavy bekeringsverhaal vertelde een toehoorder op de alphacursus teleurgesteld:
"Tijdens dat verhaal dacht ik, wow wat gaaf, laat die geest dan ook maar over mij komen, maar er kwam helemaal niks!"
Ik ben dus iewat huiverig, dat mensen zich n.a.v. getuigenissen veel te hoge doelen gaan stellen, dat zij op zijn minst ook iets groots gaan nastreven, terwijl de heilige geest bij iedereen op een verschillende manier werkt, en dat dat dus niet iets groots hoeft te zijn.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2005, 07:08:14 am »
Het is idd mooi om  te horen dat de Geest werkt. Maar kijk ook eens gewoon in je omgeving en verwonder je dat er mensen zijn die nog steeds geloven door alle beproevingen heen die er zijn in hun leven . Gods almacht zie ik hierin. Dan hoeven er geen groete verhalen te komen hoe bemoedignd ook. Ik heb hier al eens gezegd de verhalen van BBB en Roodkapje zijn ook bijzonder. Gods Geest!!!!!
Verder. Kijk eens naar Nehemia 9 een gebed van Neh. een en al lofprijzing op de Here. Geweldig en wat mij betreft mooier dan de opwekkingsliederen hoe blij je daar ook van kunt worden ten spijt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 05, 2005, 08:44:26 am »

quote:

zidane schreef op 05 april 2005 om 00:26:

Na een getuigenis van iemand met een redelijk heavy bekeringsverhaal vertelde een toehoorder op de alphacursus teleurgesteld:
"Tijdens dat verhaal dacht ik, wow wat gaaf, laat die geest dan ook maar over mij komen, maar er kwam helemaal niks!"
Het is een geestelijke ervaring, een bekering zowiezo natuurlijk, maar WEL mbt tot die en die persoon waar God een speciale weg mee gaat. En met een ander gaat Hij weer een andere speciale weg.
Als je alleen iets wil kopieren van de ander, gaat het dan om God, of om zelf ook een spectaculaire ervaring te krijgen?
Bij Elia was God in de stilte en niet in het 'spectakel'. Daar ligt het dus niet aan, dat is niet de maatstaf.

quote:

Ik ben dus iewat huiverig, dat mensen zich n.a.v. getuigenissen veel te hoge doelen gaan stellen, dat zij op zijn minst ook iets groots gaan nastreven, terwijl de heilige geest bij iedereen op een verschillende manier werkt, en dat dat dus niet iets groots hoeft te zijn.

Wat voor getuigenis werd er dan gegeven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 05, 2005, 09:50:37 am »
Kan iemand ook iets zeggen over de lezingen van ds. Bottenbley en Hutten? Ik heb wat van Johan V. gehoord, maar dat was betrekkelijk summier. Bart noemde het onderwerp Geestelijke Strijd. Aangezien dat ook het onderwerp van het afgelopen Paascongres (zie hier) was, vind ik het wel interessant om te horen wat er gezegd is.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 05, 2005, 10:11:30 am »

quote:

HaJee schreef op 05 april 2005 om 09:50:
Kan iemand ook iets zeggen over de lezingen van ds. Bottenbley en Hutten? Ik heb wat van Johan V. gehoord, maar dat was betrekkelijk summier. Bart noemde het onderwerp Geestelijke Strijd. Aangezien dat ook het onderwerp van het afgelopen Paascongres (zie hier) was, vind ik het wel interessant om te horen wat er gezegd is.

Sorry voor mijn summiere weergave.... maar goed, je moet ook nooit teveel tekst in één keer plaatsen. Ik hoop dat binnenkort de lezingen op de website van de werkgroep staan.... dat is tenminste wel de bedoeling...

Maar goed, in het ND staat er iets over (zie o.m. http://www.nd.nl/htm/dossier/geest/artikelen/040405a.htm
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 10:18:23 am door Johan V. »
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 05, 2005, 10:47:24 am »
Tjonge, ik ben bijna een jaar weg geweest van het forum, en het is net of de tijd in deze discussie wegvalt.

De reacties lijken alleen nog iets heftiger te zijn geworden.

Ik ben afgelopen zaterdag ook geweest (alleen tot aan de pauze) en heb de behoefte om daar met andere forumleden over door te praten.

Maar de reacties hier op het forum zijn zodanig dat het verstandiger is niet te reageren.

De werkgroep belooft dat de referaten voor 1 mei online zullen staan op www.godsgeestwerkt.com

Ik hoop tegen die tijd met forumleden over de inhoud door te kunnen praten, misschien wel in twee verschillende topics, een topic voor congresgangers over bevrijding en een onder de noemer doorgaande reformatie om door spreken over de mogelijkheid van het bestaan van een onschriftuurlijke binding aan kerkelijke tradities.

Het verslag in het ND is wat mij betreft voor het deel van Bottenblij correct.

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=59579

Wat betreft de discussie over wat charismatisch nu is, Peter gaf in een ander topic de definitie vanuit het Candlestand Statement:

2. Maar er zijn toch ook heel veel goede christenen bij de ‘charismatischen’? Waarom zijn jullie dan zo kritisch?
Daar laat de Candlestand Statement zich niet over uit. Dat zal ongetwijfeld waar zijn. We hebben het niet over personen, maar over een leer, een bepaalde overtuiging. Die overtuiging zal leiden tot een voor Gereformeerden heel andere omgang met het Woord van God, en tot een heel andere beleving van de relatie tot God. Het leven in, en beleven van, het Bijbelse genadeverbond zal plaats maken voor geloofszekerheid op grond van je persoonlijke ervaringen en gevoel. Met alle onzekerheid en wanhoop die daar het resultaat van kan zijn. Het zal dan niet meer gaan om Sola Scriptura en Sola Gratia, en ook het Sola Fide is dan niet meer genoeg. De charismatische gedachte zal leiden tot een heel ander verwachtingspatroon in onze omgang met God. En in het verlengde daarvan zal de kerkdeur wijd open staan voor allerlei, om het met een oud Bijbels woord te zeggen, ‘wind van leer’. Dat bewijst de charismatische praktijk.

Door nu te roepen dat GodsGeestWerkt charismatisch is wordt m.i. zo geconcludeerd dat aandacht voor persoonlijke ervaring en gevoel wel moet betekenen dat dit het leven in Gods genadeverbond zal verdringen.

Dat is volgens mij ook de teneur achter alle negatieve (waarschuwende) reacties.

Maar praten we nu niet over een oneigenlijke tegenstelling? Kan leven in het genadeverbond niet samengaan met het hebben van persoonlijke ervaringen en gevoel?

Ik wil verwijzen naar de volgende link:

http://www.nd.nl/htm/dossier/Geest/artikelen/061103a.htm

Charismatisch is openstaan voor de Geest.

Als je deze definitie pakt moet toch iedere christen charismatisch willen zijn?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 05, 2005, 11:41:15 am »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 10:47:
Door nu te roepen dat GodsGeestWerkt charismatisch is wordt m.i. zo geconcludeerd dat aandacht voor persoonlijke ervaring en gevoel wel moet betekenen dat dit het leven in Gods genadeverbond zal verdringen.
Ik heb dit in ieder geval niet willen zeggen. Dan zou ik mezelf in eerdere topics ook wel enorm tegen spreken. Volgens mij bedoelde Zwever dat iets dat op zich wel goed is en misschien ook wel nodig ook op een andere manier dichter bij het gewone gkv kerklid gebracht kan worden. Met een grotere kans van slagen voor dat gewone kerklid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 05, 2005, 11:45:36 am »
Ik vind de discussie helemaal niet zo heftig. Ik deed zelf ook niet echt mee want ik was er niet. Men geeft alleen verschillende meningen. Ieder geeft argumenten waarom hij/zij er dan wel zo over denkt.
Zo kun je verschillende invalshoeken lezen.

quote:

Charismatisch is openstaan voor de Geest.

Als je deze definitie pakt moet toch iedere christen charismatisch willen zijn?

Ja, met die definitie wel, alleen wat dan verder?
Christen geeft aan dat het om Christus gaat. Klinkt ook niet verkeerd, of wel? ;)
Dan zou je moeten uitvogelen waar het in het Christendom, als volgeling van Jezus dan ten diepste gaat.
Om de Geest, of gaat het om Jezus, of gaat het om Jezus door de Heilige Geest.

(Niet om hier nu uitgebreid over te dicussieren, maar als voorbeeld)
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 11:46:10 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 05, 2005, 01:43:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 april 2005 om 11:45:
Ik vind de discussie helemaal niet zo heftig. Ik deed zelf ook niet echt mee want ik was er niet. Men geeft alleen verschillende meningen. Ieder geeft argumenten waarom hij/zij er dan wel zo over denkt.
Zo kun je verschillende invalshoeken lezen.

Ik heb nog even rustig terug zitten lezen, en inderdaad, het valt in dit topic wel mee. Toch vraagt dingo zich weer af waarom iemand als ik nog in de GKV zit. Ik ervaar dat als heftig omdat ik er in lees dat broeders en zusters die oprecht voor de Here willen leven worden veroordeeld.

Misschien is het wel goed om daar een topic over te (her)openen.

quote:

Ja, met die definitie wel, alleen wat dan verder?
Christen geeft aan dat het om Christus gaat. Klinkt ook niet verkeerd, of wel? ;)
Dan zou je moeten uitvogelen waar het in het Christendom, als volgeling van Jezus dan ten diepste gaat.
Om de Geest, of gaat het om Jezus, of gaat het om Jezus door de Heilige Geest.

(Niet om hier nu uitgebreid over te dicussieren, maar als voorbeeld)

Waar je m.i. zo voor op moet passen zijn die oneigenlijke tegenstellingen: leven uit het genadeverbond OF leven uit ervaring

Of zoals je nu een beetje duidt: Jezus OF de Heilige Geest.

Zondag hebben we een preek gehad over de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 76.

Vraag 76: Wat betekent dat: het gekruisigd lichaam van Christus eten en zijn vergoten bloed drinken?

Antwoord: Dat wij met een gelovig hart heel het lijden en sterven van Christus aannemen en daardoor vergeving van zonden en eeuwig leven verkrijgen.
leven uit genade (bert)
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest, die tegelijk in Christus en in ons woont, steeds meer met zijn heilig lichaam verenigd worden, en wel zo, dat wij, hoewel Christus in de hemel is en wij op aarde zijn, toch vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente zijn; en ook zo, dat wij door één Geest eeuwig leven en geregeerd worden, zoals de leden van het lichaam door één ziel.
leven vanuit ervaring (bert)

De Heilige Geest die in ons woont en ons een maakt met Jezus.  Meer aandacht voor de Geest is meer aandacht voor Jezus. Door meer op Jezus te gaan lijken maken wij steeds meer onze God groot. Dat gebeurt door de Geest die met onze mond spreekt, met ons verstand denkt en met ons hart bewogen is.

En dan zijn we direct ook bij de kern van de boodschap van Bottenbley: Wij moeten door de Geest opnieuw geboren worden. Dan zijn we geestelijk vrij.

Ben jij opnieuw geboren? Woont Gods Geest in jou? Ben jij geestelijk bevrijd? Zeg je niet alleen dat Jezus Heer is van jouw leven maar laat je dat ook zien in je leven?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 05, 2005, 01:55:07 pm »
Ik ben er ook niet geweest, ik ben ook niet gereformeerd (ik schijn evangelisch te zijn, iig evangelisch-gereformeerd), maar ken ik de gereformeerde kerk vrijgemaakt wel vrij goed.

Mensen die zichzelf identificeren als 'charismatisch' ipv. 'gereformeerd' leggen vaak een hele sterke nadruk, een sterk accent op één aspect van het christen zijn. Tuurlijk is leiding door de Geest belangrijk. Daar is iedereen het wel over eens.
Het 'probleem' ontstaat doordat 'charismatischen' op de een of andere manier een stokpaardje berijden waardoor naar andere mensen een boodschap uitgedragen lijkt te worden dat het vooral om de Geest draait.

Dus er wordt onevenredig veel aandacht aan uitsluitend de Geest en geestelijke gaven besteed en omdat er door die groep zoveel over gepraat wordt, lijkt het erop alsof de Geest het belangrijkste gevonden wordt, ipv. Christus en zijn offer. Dat ervaring belangrijker gevonden wordt dan wat dan ook. Ik weet zelf wel dat dit in werkelijkheid niet zo is, maar je kunt heel makkelijk die suggestie wekken door maar één gespreksonderwerp of één thema op je repertoire te hebben staan.

Ik kan me wel vinden in de kritiek dat er in de vrijgemaakte kringen weinig aandacht of oog is voor bepaalde 'charismatische' elementen, maar het werkt niet om dan een overkill aan aandacht te gaan opeisen. Wat je dan doet is op een onzachtzinnige manier tegen de haren van veel mensen in gaan strijken. Want je geeft impliciet wel de boodschap mee, dat als je je niet openlijk met de Geest bezighoudt, of nadrukkelijk bezig bent met geestesgaven, je het niet goed doet, soms zelfs dat je niet goed 'genoeg' gelooft. En dat is (natuurlijk) niet de bedoeling.

Een beetje minder krampachtig en geforceerd aandacht opeisen is imho niet verkeerd. Leef het maar voor. En houd ook rekening mee dat ook christenen onderling verschillende persoonlijkheden hebben. Iemand die heel introvert is zal zich minder makkelijk voelen in een omgeving waar iedereen uit z'n dak gaat. Niet omdat diegene niet goed gelooft, maar omdat dat in iemands persoonlijkheid zit waar diegene niet direct iets aan kan doen. Hou ook rekening met de verschillen in persoonlijkheid in je gemeente.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een groep mensen heel slecht tegen het 'gedram' van sommige mensen kunnen. En dat het niet zo bedoeld wordt. Maar je zin doordrijven of alles heel snel willen veranderen, ten koste van... een heleboel wrevel, irritatie etc. lijkt me niet zoals Christus het zou doen. Christus had geduld met mensen, God heeft ontzaglijk veel geduld met mensen. Dus een oefening in geduld zou ons ook niet misstaan denk ik.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 02:01:15 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 05, 2005, 02:35:32 pm »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 13:43:
[...]

Waar je m.i. zo voor op moet passen zijn die oneigenlijke tegenstellingen: leven uit het genadeverbond OF leven uit ervaring

Of zoals je nu een beetje duidt: Jezus OF de Heilige Geest.

Zondag hebben we een preek gehad over de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 76.

Vraag 76: Wat betekent dat: het gekruisigd lichaam van Christus eten en zijn vergoten bloed drinken?

Antwoord: Dat wij met een gelovig hart heel het lijden en sterven van Christus aannemen en daardoor vergeving van zonden en eeuwig leven verkrijgen.
leven uit genade (bert)
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest, die tegelijk in Christus en in ons woont, steeds meer met zijn heilig lichaam verenigd worden, en wel zo, dat wij, hoewel Christus in de hemel is en wij op aarde zijn, toch vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente zijn; en ook zo, dat wij door één Geest eeuwig leven en geregeerd worden, zoals de leden van het lichaam door één ziel.
leven vanuit ervaring (bert)

De Heilige Geest die in ons woont en ons een maakt met Jezus.  Meer aandacht voor de Geest is meer aandacht voor Jezus. Door meer op Jezus te gaan lijken maken wij steeds meer onze God groot. Dat gebeurt door de Geest die met onze mond spreekt, met ons verstand denkt en met ons hart bewogen is.

En dan zijn we direct ook bij de kern van de boodschap van Bottenbley: Wij moeten door de Geest opnieuw geboren worden. Dan zijn we geestelijk vrij.

Ben jij opnieuw geboren? Woont Gods Geest in jou? Ben jij geestelijk bevrijd? Zeg je niet alleen dat Jezus Heer is van jouw leven maar laat je dat ook zien in je leven?

Volgens mij maak je dan een valse tegenstelling. Afgelopen zondag begon onze predikant over de conferentie n.a.v. 2cor 6 . en zij dat er stond dat chr. zonde is geworden zodat God zichzelf met ons verzoenen kon. Vraag ik aan een medekerkganger maar hoe moeten wij dat dat aanemen en doen. Gewoon bidden zegt ze en de Geest moet het werken.

Dit is toch gewoon  het dagelijks leven met vallen en opstaan. Naar mijn smaak wordt er teveel van het bijzondere uitgegaan dat is vlgs mij een valkuil e nmaakt als je niet zo sterk in je schoenen staat geloven wel weer lastig want je hrbt die bijzondere ervaring niet.
Gewoon bij de dag leven God bidden en danken zijn al grote gaven van de Geest.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 02:39:43 pm door bela »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 05, 2005, 02:48:13 pm »
Thanks Roodkapje.

Even wat onderstrepen in jouw reactie:

quote:

Roodkapje schreef op 05 april 2005 om 13:55:
Mensen die zichzelf identificeren als 'charismatisch' ipv. 'gereformeerd' leggen vaak een hele sterke nadruk, een sterk accent op één aspect van het christen zijn.
...
Het 'probleem' ontstaat doordat 'charismatischen' op de een of andere manier een stokpaardje berijden waardoor naar andere mensen een boodschap uitgedragen lijkt te worden dat het vooral om de Geest draait.
...
Dus er wordt onevenredig veel aandacht aan uitsluitend de Geest en geestelijke gaven besteed en omdat er door die groep zoveel over gepraat wordt, lijkt het erop alsof de Geest het belangrijkste gevonden wordt, ipv. Christus en zijn offer.

Dat ervaring belangrijker gevonden wordt dan wat dan ook. Ik weet zelf wel dat dit in werkelijkheid niet zo is, maar je kunt heel makkelijk die suggestie wekken door maar één gespreksonderwerp of één thema op je repertoire te hebben staan.

Ik kan me wel vinden in de kritiek dat er in de vrijgemaakte kringen weinig aandacht of oog is voor bepaalde 'charismatische' elementen, maar het werkt niet om dan een overkill aan aandacht te gaan opeisen. Wat je dan doet is op een onzachtzinnige manier tegen de haren van veel mensen in gaan strijken. Want je geeft impliciet wel de boodschap mee, dat als je je niet openlijk met de Geest bezighoudt, of nadrukkelijk bezig bent met geestesgaven, je het niet goed doet, soms zelfs dat je niet goed 'genoeg' gelooft. En dat is (natuurlijk) niet de bedoeling.

Een beetje minder krampachtig en geforceerd aandacht opeisen is imho niet verkeerd. Leef het maar voor. En houd ook rekening mee dat ook christenen onderling verschillende persoonlijkheden hebben. Iemand die heel introvert is zal zich minder makkelijk voelen in een omgeving waar iedereen uit z'n dak gaat. Niet omdat diegene niet goed gelooft, maar omdat dat in iemands persoonlijkheid zit waar diegene niet direct iets aan kan doen. Hou ook rekening met de verschillen in persoonlijkheid in je gemeente.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een groep mensen heel slecht tegen het 'gedram' van sommige mensen kunnen. En dat het niet zo bedoeld wordt. Maar je zin doordrijven of alles heel snel willen veranderen, ten koste van... een heleboel wrevel, irritatie etc. lijkt me niet zoals Christus het zou doen. Christus had geduld met mensen, God heeft ontzaglijk veel geduld met mensen. Dus een oefening in geduld zou ons ook niet misstaan denk ik.

Jouw posting heeft erg veel elementen in zich om over na te denken. Ik laat even de nuanceringen achter wege.

een broeder of zuster van jou die zich als charismatisch uitgeeft
 berijdt een stokpaardje (-)
 praat veel (-)
 vind in werkelijkheid ervaring niet belangrijker dan wat ook (+)
 wekt de suggestie maar een onderwerp of thema op zijn of haar repertoire te hebben (-)
 heeft gelijk dat er te weinig aandacht is voor bepaalde charismatische elementen (+)
 geven anderen het gevoel dat ze het niet goed doen (-)
 eist aandacht op (-)
 doet dat geforceerd en krampachtig (-)
 houdt geen rekening met onderling verschillende persoonlijkheden (-)
 dramt (-)
 wil zijn of haar zin doordrijven (-) OF wil snel alles veranderen (-)
 doet dat ten koste van ... (-)
 heeft geen geduld (lijkt niet op Jezus)

Je zegt zo nogal wat.

De kern van de discussie is m.i. eigenlijk heel erg smal. Als je het nieuwe testament leest staan daar verslagen / getuigenissen van hoe Jezus en de eerste christenen in deze wereld leefden. Marcus 16 vers 14 - 20 is een mooi voorbeeld daarvan.

De kerk is gaan leren (dogma) dat dit opstartverschijnselen waren die God nodig vond totdat de Bijbel werd vastgesteld en dat God nu niet meer zo werkt.

Als je dat dogma ter discussie stelt wordt je al gebrandmerkt als charismatisch, en als je dan ook ervan getuigd dat God vandaag zo nog werkt ben je iemand die niet in de GKV hoort te zitten.

Dit is het dilemma Roodkapje: Ik ben het helemaal met je eens als het gaat om geduld hebben, geen aandacht opeisen en het voorleven. Maar het voorleven in deze wordt al snel gezien als alles willen veranderen als bedreigend en als gedram.

Ik heb laatst de film Luther gezien. Daar wordt een voorbeeld neergezet van een man die alleen maar trouw probeert te doen wat God van hem vraagt. Ook al zou hem dat zijn baan kosten, of zijn leven .....

aanrader voor een ieder.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 05, 2005, 02:55:23 pm »

quote:

bela schreef op 05 april 2005 om 14:35:
[...]
 Volgens mij maak je dan een valse tegenstelling.

Kun je me uitleggen waar ik een tegenstelling maak? Voor mij zijn het leven uit genade en het leven in ervaring ook twee dimenties van het zelfde.

Net als God moet alles in mij doen (100%) en ik ben zelf voor 100% verantwoordelijk voor wat ik doe (100%)

We kunnen daar geen sommetje van maken.

Neem bijvoorbeeld de gedachte uit matth 6 : 14-15  Als jij je naaste niet vergeeft zal God jou niet vergeven.

Het komt er volledig opaan wat jij doet. Gods Geest werkt in jou en door jou door jouw handelen. Je hebt daarin een verantwoordelijkheid.

Bijbels gezegde: bidt en werkt!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 05, 2005, 03:50:33 pm »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 14:55:
Het komt er volledig opaan wat jij doet. Gods Geest werkt in jou en door jou door jouw handelen. Je hebt daarin een verantwoordelijkheid.

Bijbels gezegde: bidt en werkt!

Nee, het is Christus die het in je doet. Hij is onze Plaatsvervanger, we moeten tot het inzicht komen dat we zelf helemaal niets kunnen doen voor God, dat we zijn geboden niet kunnen houden (Romeinen 7), maar dat God Zelf veel meer in ons zal uitwerken. Dan worden we steeds meer zoals God ons bedoeld heeft.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 05, 2005, 03:54:16 pm »

quote:

Tave schreef op 05 april 2005 om 15:50:

[...]

Nee, het is Christus die het in je doet. Hij is onze Plaatsvervanger, we moeten tot het inzicht komen dat we zelf helemaal niets kunnen doen voor God, dat we zijn geboden niet kunnen houden (Romeinen 7), maar dat God Zelf veel meer in ons zal uitwerken. Dan worden we steeds meer zoals God ons bedoeld heeft.
Ok, dan maak je er dus weer een tegenstelling van. Wil je zeggen dat als Christus het in jou doet, jezelf niets doet?

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 05, 2005, 04:06:54 pm »

quote:

Tave schreef op 05 april 2005 om 15:50:

[...]

Lees nog eens artikel 12 uit de Dordse Leerregels H III/IV.

Het gaat daar om de wedergeboorte.

Voor we worden wedergeboren is het inderdaad om te komen tot het inzicht waar je het over hebt: dat je uit jezelf niets kunt.

Maar: BLIJF DAAR NIET STAAN!. Het staat er zo mooi:

Wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.

Als jouw wil door God is vernieuwd woont Gods Geest in jou, en mag je zeggen dat je zelf goede werken doet, vrucht voor God voortbrengt.

Dat is geen ketterij, dat is niet charismatisch, dat is voluit gereformeerd denken. Als je het niet kent mag / moet je je daar naar uitstrekken, vraag God om een vernieuwde wil. Dat is zeker geen verdienste, maar puur genade. God wil dat doen, aan ieder die Hem daarom vraagt. Wat een wonder .....
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 04:08:46 pm door bert »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 05, 2005, 04:55:57 pm »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 15:54:
[...]

Ok, dan maak je er dus weer een tegenstelling van. Wil je zeggen dat als Christus het in jou doet, jezelf niets doet?

Het is de bedoeling dat je zelf niets doet, waarom moet anders jouw 'ik' je oude leven, die het JUIST zelf doet meegekruisigd moeten worden?

Galaten 2: 20:
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Wat je wel moet doen is de oude mens afleggen..jedood houden voor de zonde.
Dan krijgt de Geest de ruimte om het te doen in jou. En dat heet dan de nieuwe mens aandoen. Of: je leden ten dienste stellen van de gerechtigheid.
Dus jouzelf laten gebruiken als een vat voor de Heer. De schat hebben we in aarden vaten, en alles wat we doen waar Hij wat aan heeft, komt van Hem.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 04:57:32 pm door Priscilla en Aquila »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 05, 2005, 05:10:19 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 05 april 2005 om 16:55:

[...]

Dus jouzelf laten gebruiken als een vat voor de Heer.
Citaat

En wat betekent dat dan voor jou in de praktijk? Toch "gewoon" doen wat God in Zijn Woord van jou vraagt? Dat je op Zijn Woord studeerd en biddend keuzes maakt waar je God mee eert?

God werkt toch niet buiten jouw wil, verstand en hart om? Als je ziet dat je dat leven van God uit genade ontvangt dan wordt je leven toch een groot dankoffer voor Hem?

Dan worden we toch aan Jezus gelijk? Vlees van Zijn vlees en bloed van Zijn bloed?

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 05, 2005, 05:11:35 pm »
Citaat
bert schreef op 05 april 2005 om 14:55:
[...]

Kun je me uitleggen waar ik een tegenstelling maak? Voor mij zijn het leven uit genade en het leven in ervaring ook twee dimenties van het zelfde.

Dan praten we over wat anders. leven in ervaring klingt voor mij heel erg eng. Stel nou eens dat geen ervaring ervaart in je leven. dan zou je geloof zomaar wankel worden terijl we toch belijden dat als je christus als je heer en heiland hebt aangenomen mag weten dat je behouden bent. ff kort door de bocht. Maar ik ervaar dat lang nit altijd zeker als je beseft hoe zondig je bent.
het rosst en bemoedig dmij juist dat je uit genade leeft en het daar alleen maar van moet/mag hebben.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 05, 2005, 05:12:32 pm »

quote:

bert schreef op 05 april 2005 om 15:54:
[...]

dan ga je je leven inrichten uit dankbaarheid

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 05, 2005, 05:39:40 pm »

quote:

bela schreef op 05 april 2005 om 17:12:
[...]

dan ga je je leven inrichten uit dankbaarheid
ABSOLUUT!!! en guess what, daar ben jezelf helemaal bij betrokken.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 05, 2005, 06:09:56 pm »

quote:

Toch vraagt dingo zich weer af waarom iemand als ik nog in de GKV zit. Ik ervaar dat als heftig omdat ik er in lees dat broeders en zusters die oprecht voor de Here willen leven worden veroordeeld.

Dat jij daar een veroordeling in leest is spijtig maar die staat er echt niet in. Wat ik stel is, als je zo'n behoefte hebt aan opwekkingsliederen, praise enz. kortom charismatische beleving prima maar waarom zou je de gkv zo willen ombuigen terwijl er charismatische gemeentes genoeg voor handen zijn. Het mag duidelijk zijn dat ik iig geen heil zie in een "charismatisering" van de gkv, nou en?

quote:

Neem bijvoorbeeld de gedachte uit matth 6 : 14-15 Als jij je naaste niet vergeeft zal God jou niet vergeven.
Ben ik even blij dat dat niet zo is, dan zou ik alsnog mijn vergeving moeten verdienen. Maar je snapt nu vast wel dat ik het liever bij het genadeverbond hou.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 05, 2005, 06:10:26 pm »

quote:

bela schreef op 05 april 2005 om 17:11:
 leven in ervaring klingt voor mij heel erg eng. Stel nou eens dat geen ervaring ervaart in je leven. dan zou je geloof zomaar wankel worden terijl we toch belijden dat als je christus als je heer en heiland hebt aangenomen mag weten dat je behouden bent.

Waarom heel erg eng? Vind je de psalmen dan ook heel erg eng? Ik ken geen psalmen die als volgt gaan: O help, ik ervaar God niet. Wat nu? Mijn geloof mag niet wankelen. Wacht even, o ja natuurlijk, ik had gewoon niet in ervaring mogen leven.

Nee, psalmen zijn een stuk heftiger. Ze zijn vaak één brok ervaring. Ook als ze God niet ervaarden, spraken zij vanuit hun ervaring daarover. Gelukkig werden de psalmdichters opgetild door de steun van hun geloof, door God zelf. Dat doorbrak hun wankelheid. Niet het feit dat ze afstand deden van hun leven in ervaring
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 06:13:19 pm door mirt »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 05, 2005, 06:41:23 pm »

quote:

bela schreef op 05 april 2005 om 17:11:
Dan praten we over wat anders. leven in ervaring klingt voor mij heel erg eng. Stel nou eens dat geen ervaring ervaart in je leven. dan zou je geloof zomaar wankel worden terijl we toch belijden dat als je christus als je heer en heiland hebt aangenomen mag weten dat je behouden bent. ff kort door de bocht. Maar ik ervaar dat lang nit altijd zeker als je beseft hoe zondig je bent.
het rosst en bemoedig dmij juist dat je uit genade leeft en het daar alleen maar van moet/mag hebben.

Kijk, hier zit nu inderdaad het knelpunt. Hier kom je aan de kern van je bestaan. Hier kom je aan de kern van je relatie met God.

De overtuiging die je hierover hebt is moeilijk op te geven en is in zekere zin heilig.

En als ik je zou zeggen dat God anders is dan je denkt geloof je me toch niet. Ik vraag je ook niet om mij te geloven.

Als ik het over leven in ervaring heb denk ik aan Jakobus 4 en 5. Leven met God is een leven onder het kruis. Je zult er veel in herkennen: het leven wat ons beloofd is is niet een en al rozengeur en maneschijn.

Wat is dan de ervaring die ik bedoel?

je vraagt God om iets en Hij geeft het niet (4:3)
  God geeft ons kracht om slechte verlangens de baas te worden (4:6)
  God zal je verheffen (4:10)
  God geeft vol medelijden Zijn hulp (5:11)
  als een goed en rechtvaardig mens God om iets bidt,
     heeft dat een geweldige uitwerking (5:16)

Kern is: Als jij dichter bij God komt, komt God dichter bij jou.

God wil je Vader zijn en je leven leiden. Hij beantwoord je vragen. Hij wil je behoeden voor pijn, Hij wil het beste voor je. Maar God wacht op jou, op jouw keuzes.

Om hierbij ook op Tave te reageren, die aangeeft hoe minder ik doe hoe beter,

kijk maar eens hoe dat in Jakobus staat:

jij vraagt God niet (4:2)
  jij vraagt God op een verkeerde manier (4:3)
  jij sluit vriendschap met de wereld (4:4)
  jij bent hoogmoedig (4:6)
  jij verzet onderwerpt je aan God en verzet je tegen de duivel (4:7)
  jij moet je hart zuiver voor God doen zijn (4:8)
  jij mag geen kwaad van een ander spreken of een ander veroordelen (4:11)
  jij moet de wet gehoorzamen (4:11)
  jij moet niet nalaten wat je weet dat je moet doen (4:17)
  jij bepaald wat je met je rijkdom doet (5:1-5)
  de profeten bleven trouw (5:11)
  Job gaf niet op (5:11)
  jij moet je ja ja laten zijn en je nee nee (5:12)
  jij moet bidden als je het moeilijk hebt (5:13)
  jij moet zingen als je blij bent (5:13)
  jij moet de voorgangers erbij halen als je ziek bent (5:14)
  jij moet je zonden aan een ander bekennen en voor een ander bidden (5:16)
  jij moet iemand die niet weer met de Here leeft weer bij de Here terugbrengen (5:19)

Het gaat hier niet om wettisch iets te moeten doen alsof daarin je behoud ligt. Nee, daar gaat het niet om. Je moet doen wat God van je vraagt omdat goed is voor je en omdat dat goed is voor jouw omgeving. God vraagt je dat door Zijn Geest. Door te luisteren naar wat de Geest zegt, i.e. deze dingen te doen kom je dichter bij God, en komt God dichter bij jou.

Door deze dingen te doen geef je de Heilige Geest de ruimte. Inderdaad, jij moet God de ruimte geven, een vat zijn. Maar niet door niets te doen, integendeel. En dan ervaar je dat Hij werkt in jouw leven.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 05, 2005, 06:57:47 pm »

quote:

dingo schreef op 05 april 2005 om 18:09:
[...]

Dat jij daar een veroordeling in leest is spijtig maar die staat er echt niet in. Wat ik stel is, als je zo'n behoefte hebt aan opwekkingsliederen, praise enz. kortom charismatische beleving prima maar waarom zou je de gkv zo willen ombuigen terwijl er charismatische gemeentes genoeg voor handen zijn. Het mag duidelijk zijn dat ik iig geen heil zie in een "charismatisering" van de gkv, nou en?

Hmm, dat klinkt wel heel vriendelijk, alsof je zegt dat je charismatische kerken ook voluit erkent erkent als christelijke kerken. Als ik jouw woorden zo mag lezen, zal ik daar ook zeker niet over vallen dingo. Dan leg ik je woorden uit als het maakt niet uit of je in de GKV of een 'charismatische kerk' zit, het verschil is een zaak van uiterlijkheden en voorkeuren. Dat betekent ook dat wat jou betreft samen met dat soort kerken avondmaal gevierd kan worden.

[...]

Ben ik even blij dat dat niet zo is, dan zou ik alsnog mijn vergeving moeten verdienen. Maar je snapt nu vast wel dat ik het liever bij het genadeverbond hou.[/quote]

Nu ben ik heel benieuwd hoe jij de genoemde tekst uitlegt. Het staat er toch echt. Waarom zeg jij zo stellig dat mattheus 6:14en 15 "niet zo is". Jezus zegt het toch echt zo scherp.

Als jij een ander niet vergeeft werkt Gods Geest niet in je. Dat is volgens mij wat Jezus zegt. Dat is het simpele antwoord op de vraag hoe of je weet dat Gods Geest in je werkt.

En waarom praat je over iets verdienen? Dat staat daar toch niet?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 05, 2005, 07:26:58 pm »

quote:

Jouw posting heeft erg veel elementen in zich om over na te denken. Ik laat even de nuanceringen achter wege.

een broeder of zuster van jou die zich als charismatisch uitgeeft:
berijdt een stokpaardje (-)
praat veel (-)
vind in werkelijkheid ervaring niet belangrijker dan wat ook (+)
wekt de suggestie maar een onderwerp of thema op zijn of haar repertoire te hebben (-)
heeft gelijk dat er te weinig aandacht is voor bepaalde charismatische elementen (+)
geven anderen het gevoel dat ze het niet goed doen (-)
eist aandacht op (-)
doet dat geforceerd en krampachtig (-)
houdt geen rekening met onderling verschillende persoonlijkheden (-)
dramt (-)
wil zijn of haar zin doordrijven (-) OF wil snel alles veranderen (-)
doet dat ten koste van ... (-)
heeft geen geduld (lijkt niet op Jezus)
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Nogmaals, ik ben niet vrijgemaakt, maar een buitenstaander die weleens bij vrijgemaakten over de vloer komt van beide kampen.

Ik weet niet precies waar je met je minnetjes en plusjes heenwilt, maar wat ik wou zeggen met mijn post is, dat je een heel erg goed idee of ideaal kunt hebben, maar dat je kunt stranden met dat idee of ideaal wanneer je het niet goed communiceert naar je doelgroep.
Ik krijg van 'charismatische' vrijgemaakten soms het idee dat ze 'traditionele' vrijgemaakten een beetje stigmatiseren en een geloofsbeleving toedichten die overeenkomst met de manier van gereformeerd zijn in de jaren '80. Mensen worden en masse over één kam gescheerd.
Logisch, dan zij dan heftig reageren, want in veel gevallen gaat de stereotypering helemaal niet op.

Als je een boodschap / idee wilt lanceren binnen een groep, dan moet je goed weten wie die groep is. Dat is imho op dit moment onvoldoende het geval. Verder hoeven andere 'niet-charismatische' ideeën niet per definitie fout te zijn. Niet iedereen is namelijk hetzelfde, niet iedereen gelooft op dezelfde manier en niet iedereen uit dat op dezelfde manier.
Niet iedereen houdt van zingen met opgeheven handen. Ik als bekeerling houd daar niet van, dat komt omdat ik introvert ben, iig niet extravert ben. Ik heb er geen problemen mee als anderen dat wél doen, maar ik vind ook dat iedereen God op zijn eigen individuele manier mag aanbidden. De kritiek die ik heb op 'charismatischen' is dat daar imho vaak onvoldoende oog voor is. Men is op 'missie' en sommige charismatischen hebben daardoor de neiging om alles wat ook maar remotely lijkt op 'jaren 80-gkv-dom' scherp te veroordelen, want, zulke personen hebben geen persoonlijke relatie met God, zijn lauwe christenen, etc. Maar dat wéét je helemaal niet! Het is ook niet aan ons om daar ook maar één woord over te oordelen. Wij zijn geen rechters.

quote:

De kern van de discussie is m.i. eigenlijk heel erg smal. Als je het nieuwe testament leest staan daar verslagen / getuigenissen van hoe Jezus en de eerste christenen in deze wereld leefden. Marcus 16 vers 14 - 20 is een mooi voorbeeld daarvan.

De kerk is gaan leren (dogma) dat dit opstartverschijnselen waren die God nodig vond totdat de Bijbel werd vastgesteld en dat God nu niet meer zo werkt.

Als je dat dogma ter discussie stelt wordt je al gebrandmerkt als charismatisch, en als je dan ook ervan getuigd dat God vandaag zo nog werkt ben je iemand die niet in de GKV hoort te zitten.

Dat heeft niks met het ter discussie stellen van het dogma 'an sich' te maken, maar alles met de manier waarop dat gebeurt. Dit dogma wordt trouwens niet zo geleerd in de Gkv anno 2005. Maar dat terzijde. Wat áls dit dogma door sommigen zo geleerd wordt en mensen zo geloven. Dan nóg ben jij niet in de positie om daarover te oordelen! De reden waarom er zo scherp gereageerd wordt in de GKv is door de veroordelende toon die aangeslagen wordt. En dat past een christen niet.

We moeten niet het ene absolutisme verruilen voor een ander absolutisme. Dit is fout en dat is goed. Zo werkt het niet. Veel dingen zijn voor meerdere uitleg vatbaar. Je kunt er verschillend over denken en verschillend naar  de Bijbel kijken. Ooit zullen we daar allemaal rekenschap voor moeten afleggen tegenover God, en niet tegenover onze andersdenkende broeder/zuster.

quote:

Dit is het dilemma Roodkapje: Ik ben het helemaal met je eens als het gaat om geduld hebben, geen aandacht opeisen en het voorleven. Maar het voorleven in deze wordt al snel gezien als alles willen veranderen als bedreigend en als gedram.

Het gevaar, waarin 'charismatischen' verkeren is dat ze in hetzelfde absolutisme vervallen als de GKv in de jaren '80 deed, alleen zijn de thema's nu anders. Laten we dit niet doen, laten we eerlijk kijken hoe de GKv NU functioneert en laten we dat eerst consolideren. Er is al veel gewonnen. Het komt nu op geduld aan. Je moet het zien als de eerste etappe, als het peloton over de eerste finishlijn is kan er over de tweede etappe nagedacht worden. Je moet niet met een klein groepje wegsprinten en het peloton aan z'n lot overlaten. We willen samen de streep halen. We zijn samen een kerk! Ook al zijn we niet allemaal lid van hetzelfde genootschap.

quote:

Ik heb laatst de film Luther gezien. Daar wordt een voorbeeld neergezet van een man die alleen maar trouw probeert te doen wat God van hem vraagt. Ook al zou hem dat zijn baan kosten, of zijn leven .....

aanrader voor een ieder.
With all due respect, de situatie Luther - Rooms-Katholieke Kerk staat in geen verhouding tot het onderlinge gekibbel van vrijgemaakten over geloofsbeleving. Ik vind het zelfs als buitenstaander enigzins aanmatigend overkomen.