quote:
bela schreef op 05 april 2005 om 17:11:Dan praten we over wat anders. leven in ervaring klingt voor mij heel erg eng. Stel nou eens dat geen ervaring ervaart in je leven. dan zou je geloof zomaar wankel worden terijl we toch belijden dat als je christus als je heer en heiland hebt aangenomen mag weten dat je behouden bent. ff kort door de bocht. Maar ik ervaar dat lang nit altijd zeker als je beseft hoe zondig je bent.
het rosst en bemoedig dmij juist dat je uit genade leeft en het daar alleen maar van moet/mag hebben.
Kijk, hier zit nu inderdaad het knelpunt. Hier kom je aan de kern van je bestaan. Hier kom je aan de kern van je relatie met God.
De overtuiging die je hierover hebt is moeilijk op te geven en is in zekere zin heilig.
En als ik je zou zeggen dat God anders is dan je denkt geloof je me toch niet. Ik vraag je ook niet om mij te geloven.
Als ik het over leven in ervaring heb denk ik aan Jakobus 4 en 5. Leven met God is een leven onder het kruis. Je zult er veel in herkennen: het leven wat ons beloofd is is niet een en al rozengeur en maneschijn.
Wat is dan de ervaring die ik bedoel?
je vraagt God om iets en Hij geeft het niet (4:3)
God geeft ons kracht om slechte verlangens de baas te worden (4:6)
God zal je verheffen (4:10)
God geeft vol medelijden Zijn hulp (5:11)
als een goed en rechtvaardig mens God om iets bidt,
heeft dat een geweldige uitwerking (5:16)
Kern is: Als jij dichter bij God komt, komt God dichter bij jou.
God wil je Vader zijn en je leven leiden. Hij beantwoord je vragen. Hij wil je behoeden voor pijn, Hij wil het beste voor je. Maar God wacht op jou, op jouw keuzes.
Om hierbij ook op Tave te reageren, die aangeeft hoe minder ik doe hoe beter,
kijk maar eens hoe dat in Jakobus staat:
jij vraagt God niet (4:2)
jij vraagt God op een verkeerde manier (4:3)
jij sluit vriendschap met de wereld (4:4)
jij bent hoogmoedig (4:6)
jij verzet onderwerpt je aan God en verzet je tegen de duivel (4:7)
jij moet je hart zuiver voor God doen zijn (4:

jij mag geen kwaad van een ander spreken of een ander veroordelen (4:11)
jij moet de wet gehoorzamen (4:11)
jij moet niet nalaten wat je weet dat je moet doen (4:17)
jij bepaald wat je met je rijkdom doet (5:1-5)
de profeten bleven trouw (5:11)
Job gaf niet op (5:11)
jij moet je ja ja laten zijn en je nee nee (5:12)
jij moet bidden als je het moeilijk hebt (5:13)
jij moet zingen als je blij bent (5:13)
jij moet de voorgangers erbij halen als je ziek bent (5:14)
jij moet je zonden aan een ander bekennen en voor een ander bidden (5:16)
jij moet iemand die niet weer met de Here leeft weer bij de Here terugbrengen (5:19)
Het gaat hier niet om wettisch iets te moeten doen alsof daarin je behoud ligt. Nee, daar gaat het niet om. Je moet doen wat God van je vraagt omdat goed is voor je en omdat dat goed is voor jouw omgeving. God vraagt je dat door Zijn Geest. Door te luisteren naar wat de Geest zegt, i.e. deze dingen te doen kom je dichter bij God, en komt God dichter bij jou.
Door deze dingen te doen geef je de Heilige Geest de ruimte. Inderdaad, jij moet God de ruimte geven, een vat zijn. Maar niet door niets te doen, integendeel. En dan ervaar je dat Hij werkt in jouw leven.