quote:
De eerlijkheid gebied vast te stellen dat 1 miljard katholieken een geliefd leidsman hebben verloren, en dat een paar miljoen Nederlandse katholieken het tamelijk zal roesten. Laten we zeggen dat het ultramontanisme in Nederland de laatste decennia niet echt vaste grond vond.
Maar daar waar christenbroeders en -zusters elkaar, over alle verschillen heen weten te vinden, ook in verdriet enerzijds en medeleven anderzijds, breekt het licht van de Heer door.
quote:
Houd je adem maar niet in. Ik zou overigens als katholiek op zich wel raar opkijken als als basis voor een compromis mij zou worden voorgesteld mij helemaal op het standpunt van de andere kant te stellen

Een probleem tussen orthodoxe katholieken en orthodoxe protestanten is snel gevonden. Of het nu de paus is, Maria, of de Eucharistie enerzijds, of de afwijzing van een deel van de Heilige Schrift, het sola fide of het sola scriptura anderzijds, verschillen vinden die ons verdelen, is nooit moeilijk. Maar wat een gesprek tussen orthodoxen van beide kanten meestal weer makkelijker maakt dan een gesprek met vrijzinnigen in eigen huis, is dat orthodoxen over en weer meestal snel begrijpen dat van compromissen in het geloof geen sprake kan zijn, nooit. Wel een streven naar beter verstaan, nooit een streven naar aanpassen van de waarheid aan het gemak. Dáárom konden de RKK en de Lutherse kerken wel tot een wederzijds begrijpen van de verzoeningsleer komen, maar komt de door progressieven zo gewenste intercommunie niet van de grond.
quote:
. Maar we kunnen best wel stapjes naar elkaar toe doen, en afstemmen waar mogelijk. Ik heb bijvoorbeeld van Arnout en anderen hier wat geleerd over het onderscheid tussen heiligenaanbidding en -verering. Nou vind ik het nog geen geweldig idee, maar ik vind het niet meer zo contra 10 geboden als ik vroeger dacht.
Maar dat volgt uit een beter verstaan,
niet uit het doen van stapjes, concesies, compromissen, in je geloof. Of het met onkerkelijken ooit zover komt weet ik niet, en ik denk ook eigenlijk niet dat iemand er op zit te wachten, maar als van beiden kanten de goede wil aanwezig is, zal op den duur blijken dat luthersen en calvinisten, gereformeerden zo je wil, en katholieken, elkaar weliswaar nog maar matig verstaan, maar dat we in ons geloof, in onze levende relatie met onze Heer, nauwelijks verschillen. Wel in de vorm, niet in de inhoud. Wel waar we aan beide kanten (!) farizeeën zijn, niet waar we christenen zijn.
quote:
ik persoonlijk zie niet waar een gezamenlijke positie gevonden kan worden.
Zalig zij die niet zien en toch geloven!
quote:
Maar wonderen zijn niet uitgesloten..
Dat bedoel ik dus. Is er een groter wonder denkbaar dan dat onze Schepper zijn enige Zoon in de wereld stuurde om de mensheid te verlossen door Zijn levengevend offer op Golgotha? Wonderen zijn niet uitgesloten, inderdaad, maar het wonder dat je nodig hebt voor de eenheid van de Christenen is al gebeurd, een kleine tweeduizend jaar geleden.