Auteur Topic: Vraag over Judas  (gelezen 850 keer)

Newby

• Bekijk profiel
Vraag over Judas
« Gepost op: april 04, 2005, 02:50:29 am »
Ik heb mezelf voorgesteld in het subforum "Christen zijn in de dagelijkse praktijk" en heb daar verteld over mijn zoektocht in mijn (beginnende) geloof. Sorry als ik me hier en daar misschien wat ongelukkig uitdruk, of als dit topic helemaal verkeerd staat.

Ik had vanavond een gesprek met een vriendin over de bijbel, en ik kwam er niet helemaal uit. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Mijn vriendin is niet alleen niet (meer) gelovig, ze is eigenlijk zelfs een beetje anti-gelovig. En nu hadden we het over pasen, en over het paasverhaal. We kwamen uiteindelijk uit op de rol die Judas heeft gehad.
 Jezus wist dat hij zou sterven, en hij wist ook dat hij verraden zou worden door één van zijn apostelen.
Mijn vriendin heeft altijd begrepen dat je als je suïcide pleegt, altijd in de hel terecht komt. Ze vond het daarom maar raar dat Judas gestraft werd voor iets wat hij deed in Gods wil.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat Judas een onderdeel van het plan van God was. Hij vervulde Gods wil, en dus is het voor mij helemaal niet zo zeker dat Judas niet naar God zou mogen daarna.

Misschien is mijn denkwijze te simpel, en heb ik er gewoon weinig van begrepen. Maar hoe denken jullie hier over?

Newby

• Bekijk profiel
Vraag over Judas
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2005, 02:58:05 am »
Sorry, even doorzoeken en ik heb zelf al begrepen dat ik deze vraag in het verkeerde subforum heb gezet.
Wil een moderator dit naar de plek verhuizen waar het wel hoort?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Vraag over Judas
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2005, 08:12:22 am »
Volgens mij past het ons mensen niet om uitspraken te doen over dingen die in Gods hand liggen. Maar op 2 onderdelen van je vraag wil ik wel even ingaan:

- Waarom zou iemand die suicide pleegt bij voorbaat al naar de hel gaan? Welke gedachte zit hierachter? Haalt je vriendin dat uit de bijbel? Naar mijn idee is zo'n stellige algemene uitspraak nogal onzinnig. Het behoud van ons mensen, hangt niet af van wat wij wel of niet gedaan hebben in dit leven, maar van ons geloof in Jezus Christus.

- God heeft een plan met deze wereld, en leidt deze wereld ergens naar toe. Toch houdt God de mensen, ieder persoonlijk, verantwoordelijk voor hun eigen daden. Dat God die daden gebruikt voor zijn plan, maakt die mensen niet minder verantwoordelijk voor wat ze doen. Zo passen dus zowel de mensen die Christus als verlosser accepteren, als zij die dat niet doen, in het plan van God. Toch worden sommigen behouden, en anderen niet. Dat Judas in Gods plan paste is dus niet zo relevant, want dat doen wij allemaal.

offtopic:Verzoekjes aan moderators kun je beter met het topic-report (http://forum.gkv.nl/templates/gkv/images/icons/icon_hand.gif bovenaan) doen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vraag over Judas
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2005, 10:15:40 am »
Ik ken echte gelovigen die zelfmoord hebben gepleegd. Het is heel erg dat dat gebeurd, maar toch denk ik dat God die mensen beoordeeld op hun geloof, en noodzakewlijkerwijs dan niet op grond van hun daden veroordeeld. Want een Christen is behouden niet op grond van zijn daden, maar op grond van het geloof in Christus.

Wat Judas betreft die zou Jezus verraaden. Maar hij liet het wel toe dat het gebeurde. De duivel gaf hem in het hart om Jezus te verraaden. Daar was hij toch zelf bij?

Joh 13
 2 En onder de maaltijd, toen de duivel reeds Judas, Simons zoon Iskariot, in het hart had gegeven Hem te verraden,

En Judas gaf daar gehoor aan. Maar kreeeg later berouw.

Matt. 27
3 Toen kreeg Judas, die Hem verraden had, berouw, daar hij zag, dat Hij veroordeeld was, en hij bracht de dertig zilverlingen aan de overpriesters en oudsten terug, 4 en hij sprak: Ik heb gezondigd, onschuldig bloed verraden! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dit aan? Gij moet zelf maar zien wat ervan komt! 5 En de zilverlingen in de tempel werpende, verwijderde hij zich; daarop ging hij heen en verhing zich.

Judas is verloren gegaan omdat hij met zijn berouw niet naar God toe ging.....
Dat wist God van te voren omdat Hij boven de tijd staat en weet wat Judas ging doen. Daarom kon Hij zeggen dat Judas verloren is gegaan zodat de Schrift vervuld werd.....

Ik denk dat er later geen enkel mens kan zeggen dat het Gods schuld is dat hij/zij niet gelooft.
Dat zou pas een oneerlijk God zijn: de een wel en de ander niet zoals het Hem uitkomt....
Daar geloof ik niet in!!
Maar het is wel een lastige materie; wij  overzien de dingen niet zoals God dat kan en verder is God de Enige die de motieven diep in het hart kan doorgronden en ook beoordelen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Vraag over Judas
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2005, 11:45:06 am »
Inderdaad had Judas ook anders kunnen handelen. Zijn eigen verantwoordelijkheid hield niet op toen satan in hem ging. Dat kan trouwens ook alleen als je dat toestaat. Judas had een afkeer van Jezus en dat kwam uit zijn eigen hart. Desondanks kreeg hij berouw. In het OT staat hoe daar mee om te gaan als je iemand (of diens nabestaanden) had benadeeld. Daarnaast had hij 3 jaar onderwijs van Jezus gezien zoals bv. zacheus die mensen financieel had benadeeld en na berouw alles compenseerde.

Vergeet ook niet die andere "verrader van Jezus" in dezelfde nacht. Petrus. Die kreeg ook berouw. Maar ging er wel mee naar de Heer.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.