Auteur Topic: Schroefdop vervangt de kurk van wijnfles  (gelezen 2424 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Schroefdop vervangt de kurk van wijnfles
« Gepost op: april 05, 2005, 12:09:58 pm »

quote: http://www.nu.nl/news/506...de_kurk_van_wijnfles.html

AMSTERDAM - Het is al jaren een discussie in de slijterijwereld, maar de grootste slijter van Nederland, Gall & Gall gaat als eerste overstag: de kurk van de wijnfles wordt vervangen door een schroefdop.

Binnen een maand gaan alle dertien huiswijnen van de slijter over tot de schroefdop. De gebruiksvriendelijke schroefdop en de klachten over de slechte wijnkwaliteit noopte de slijterij om actie te ondernemen. Commercieel manager Jeroen Eijsten in het Algemeen Dagblad: "We komen daarmee tegemoet aan de wensen van de klant. We zijn in 2003 begonnen met een duurdere witte wijn uit Nieuw-Zeeland. Dat was een succes en geleidelijk zijn we meer wijnen met schroefdop gaan verkopen."

Algemeen secretaris van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, Ruud Wallast Groenewoud, is het niet helemaal duidelijk of de kurk de wijn écht wel aantast: "De onderzoeken schieten alle kanten op. Uitkomsten over percentages wijn waarvan de smaak door kurk is aangetast, variëren van 0,2 tot 10. Je raakt er alleen maar van in de war."

Tegenstanders van de schroefdop zijn er in grote getale en volgens wijnverkoper Van Dop Wijnen in Voorburg komt dat doordat klanten de dop associëren met een goedkope wijn. Niet iedereen is het daarmee eens. "Pure emotie is het, dat ritueel van het ontkurken", aldus commercieel directeur Peter van Houtert van Verbunt Wijnkopers in Tilburg: "Ook duurdere bewaarwijnen gedragen zich uitstekend onder de schroefdop."
Is dan niks meer heilig? ;(
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2005, 12:11:35 pm »
Nou! Oud & Nieuw zal nooit meer hetzelfde zijn. :'(
Eenheid in verscheidenheid

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2005, 12:12:29 pm »
edit ff je topic titel kruk --> kurk
Just B te W te Ee

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2005, 12:34:27 pm »
moet ik me daar nou ook nog druk over maken? canei zat toch al lang  onder de schroefdop?

trouwens, liever een schroefdop dan een plastic kurk, die je tegenwoordig ziet. Dat heeft helemaal een onmetelijk hoog PT-cruisergehalte. (o; dat is niet positief bedoeld. )
...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2005, 12:38:13 pm »
Wat is er mis met pure emotie :?

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2005, 12:39:43 pm »
Mooi, nooit meer last van oude uitgedroogde kurken die afbreken bij het ontkurken waarna je de wijn of weg kan gooien of moet zeven... En als het qua smaak niet uitmaakt, vind ik het al helemaal een pre :)
Je moet de groenten van Joost hebben!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2005, 01:28:35 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 05 april 2005 om 12:39:
Mooi, nooit meer last van oude uitgedroogde kurken die afbreken bij het ontkurken waarna je de wijn of weg kan gooien of moet zeven... En als het qua smaak niet uitmaakt, vind ik het al helemaal een pre :)

weg die heerlijke spanning of de kurk niet gaat afbreken bij het ontkurken, het zorgzaam opslaan en vertroetelen van je betere flessen om de kurk in goede staat te houden. Precies, saniteren die hap - weg met alle risico's. Lekker saai leven.

De droom is veel belangrijker dan de realiteit. Ik heb eens twee flessen gekocht die ik wat langer moest laten liggen. Elk jaar ging ik wel een paar keer kijken hoe ze eruitzagen, en stelde mij het genot van het nuttigen voor. Na zo'n 6 jaar deed ik 1 fles hopen. Absolute nectar. De volgende maanden moest ik vreselijk mijn best doen af te blijven van de tweede, in afwachting van een passende gelegenheid. Ik kreeg hoogstaand bezoek (mijn ouders), en trok de tweede open. Niets bijzonders. Ik dacht, nou da's een hoop geld naar de maan. En toen dacht ik, nee, ik heb daar 6.5 jaar geweldig van genoten!!

De kurk hoort bij de droom. Boycot Gall & Gall!
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2005, 02:02:08 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 05 april 2005 om 12:39:

Als je gewoon begint met de wijn te bewaren zoals het hoort (namelijk liggend, met de hals een fractie naar beneden), dan heb je nooit last van oude uitgedroogde kurken. Bovendien kun je aan de kurk als het goed is ruiken hoe de wijn is. Met een schroefdop kan dat natuurlijk niet.

Of wat te denken van dineren in een restaurant. Wordt een fles voor je ontkurkt en keur jij vervolgens de fles af. Dan moeten ze de wijn weggooien of meteen ergens anders voor gebruiken. Met een schroefdop heeft de volgende klant ook meteen baggerwijn voor zich staan.

En tuurlijk, ik houd van nostalgie. Het etiquette van het openen en schenken van de wijn. Dat hoort nu eenmaal met kurk...
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2005, 06:30:17 pm »
Net op radio 2 een heel verhaal gehoord van een wijnkenner (de schrijver van supermarkwijnenboekje), en volgens hem maakt het allemaal niks uit, ze zeggen dat wijn moet ademen, maar dat geldt alleen voor wijnen die je lang moet bewaren, de meeste wijnen worden jong gedronken, dus het verschil zal je niet proeven.
Sterker nog, als de kurk niet goed is dan kan de wijn bederven (en dat komt volgens hem nogal eens voor), bij schroefdoppen zal dat niet snel gebeuren.

En er zijn al bepaalde etiquette regels voor restaurants, dus de kans dat je een afgekeurde fles wijn van je voorganger krijgt voorgeschoteld is vrij klein.

Ik ben zelf niet zo'n wijndrinker, vandaar dat ik altijd van die kleine flesjes wij op vooraad heb voor het geval dat er iemand een wijntje wil, en daar zitten ook al jaren schroefdoppen op, en ik heb er nog nooit iemand over horen klagen.

TomVisser

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2005, 06:36:53 pm »
Ach, bier is toch veel lekkerder :)
Love is the true powerrr

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2005, 06:52:23 pm »

quote:

TomVisser schreef op 05 april 2005 om 18:36:
Ach, bier is toch veel lekkerder :)
Indien gekurkt .. 8)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2005, 07:11:52 pm »

quote:

Macguinness schreef op 05 april 2005 om 18:30:
Net op radio 2 een heel verhaal gehoord van een wijnkenner (de schrijver van supermarkwijnenboekje), en volgens hem maakt het allemaal niks uit, ze zeggen dat wijn moet ademen, maar dat geldt alleen voor wijnen die je lang moet bewaren, de meeste wijnen worden jong gedronken, dus het verschil zal je niet proeven.
Sterker nog, als de kurk niet goed is dan kan de wijn bederven (en dat komt volgens hem nogal eens voor), bij schroefdoppen zal dat niet snel gebeuren.

voor jonge wijnen zal dat inderdaad gelden, ik drink echter bij voorkeur oudere wijnen. Mijn standaardwijnen komen uit 2000 en 2001, vanaf dan is het echt geen jonge wijn meer. Ik heb ook nog flessen liggen uit oudere jaren. Wat mij betreft blijft dan de kurk!

quote:

En er zijn al bepaalde etiquette regels voor restaurants, dus de kans dat je een afgekeurde fles wijn van je voorganger krijgt voorgeschoteld is vrij klein.
I know, but the story is still lovely...
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2005, 07:20:51 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 april 2005 om 19:11:
[...]

voor jonge wijnen zal dat inderdaad gelden, ik drink echter bij voorkeur oudere wijnen. Mijn standaardwijnen komen uit 2000 en 2001, vanaf dan is het echt geen jonge wijn meer. Ik heb ook nog flessen liggen uit oudere jaren. Wat mij betreft blijft dan de kurk!

Als ik het goed begrepen heb, dan blijven die wijnen gewoon met kurk.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2005, 07:51:37 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 05 april 2005 om 14:02:
[...]
Als je gewoon begint met de wijn te bewaren zoals het hoort (namelijk liggend, met de hals een fractie naar beneden), dan heb je nooit last van oude uitgedroogde kurken.

Duh! Maar dan nog heb soms je van die vrotte kurken.

En idd, bier blijft toch altijd mijn nr. 1 http://forum.hadrian.net/images/bier.gif
Je moet de groenten van Joost hebben!

Rick

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2005, 04:42:16 pm »
Schroefdop is toch veel handiger? Dat gedoe met die kurketrekkers ook altijd...  Haha, nee sorry, ik word er niet vrolijk of verdrietig van. Minder ingrijpend ook dan bijvoorbeeld het idee om bier in PETflessen te gaan doen.
No offence, it's just my OPINION

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 20, 2005, 12:20:35 am »

quote:

Rick schreef op 19 mei 2005 om 16:42:
Schroefdop is toch veel handiger? Dat gedoe met die kurketrekkers ook altijd...  Haha, nee sorry, ik word er niet vrolijk of verdrietig van. Minder ingrijpend ook dan bijvoorbeeld het idee om bier in PETflessen te gaan doen.
Tja waarom doen we niet zowel bier als wijn in van die vruchtensappen pakken? Da's vast goekoper, lekker vierkant stapelen.