Auteur Topic: Het geheel  (gelezen 2544 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Gepost op: april 12, 2005, 09:50:36 am »
Ik loop er telkens opnieuw tegen aan.
Nu ik iedere week naar de kerk ga, mis ik het andere "deel".
Het deel van de reincarnatiegedachte. (Wat volgens mij niet per definitie de Bijbel tegen hoeft te spreken)
Maar wanneer ik niet naar de kerk zou gaan zou ik de keuze voor Jezus als verlosser missen.
Voor mij horen ze gewoon bij elkaar, als geheel.
Als ik voor het één kies, is het voor mij incompleet.
Hetzelfde geldt als ik slechts voor het ander kies.
Voor mij vormen ze samen het geheel van mijn geloof.
Maar waarom schijnt dat niet te kunnen?
Ik denk er alweer over om maar minder vaak naar de kerk te gaan, om me toch weer wat vrijer te voelen ook mijn andere "overtuiging" (het rad van wedergeboorte) aandacht te geven.
Het "weten" in mij is te sterk. De herinneringen aan eigen vorige levens zijn te sterk om ze te verwerpen. (Nee, daar ga ik hier niet over uitwijden)
Tegelijkertijd voel ik in hart en ziel dat Jezus mijn verlosser is.
Voor mij kan dit heel goed samen gaan, volgens anderen niet.
Ik mis samenspraak met anderen die dit ook zo ervaren als ik.
Waarom kunnen deze delen geen geheel vormen?

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2005, 10:40:47 am »
Waar je hart is daar zal je god zijn (dat staat in Lucas dacht ik). Dus als je je hart niet voor 100% aan Jezus geeft zul je hem nooit voor 100% toebehoren.

Als je naast het christendom ook andere niet-christelijke leren (godsdiensten) belijdt, is dat ook je god als daar je hart is.

Dat is een overtreding van het gebod dat je alleen God mag dienen en naast Hem geen andere (af)goden mag dienen. En dat kan van alles zijn: niet alleen andere ideeën en goden, maar ook je werk (carrière, geld, lekker eten etc. Als dat  even belangrijk voor je wordt als het dienen van God, maak je je schuldig aan het overtreden van dat gebod en heb je daarmee alle geboden overtreden.

Het gaat erom dat je Jezus als verlosser erkent. En dat je naast zijn leer geen andere leer hebt. Alleen Jezus moet genoeg zijn.

En Jezus heeft nooit iets geleerd over re-incarnatie. Juist niet. De Bijbel leert juist een incarnatie, die is dus eenmalig. Jezus is het ge-incarneerde Woord en daardoor kunnen wij ook wedergeboren worden als volgelingen van hem.

Wanneer wij sterven, zo leert de Bijbel, gaan we naar de hemel of naar het dodenrijk. De doden in het dodenrijk zullen geoordeeld worden tezamen met de levenden (openbaring).
Daarom is het christendom onverenigbaar met de re-incarnatieleer.

Ter overdenking: is het mogelijk dat de vijand gedachten inplant in jou, om je maar te laten zondigen tegen het eerste gebod, zodat je van God afgetrokken wordt?
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 10:45:17 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2005, 10:51:26 am »
Ik ga er eens even over nadenken Roodkapje. Bedankt voor je antwoord, ik kom er nog op terug.  d:)b

CZ

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2005, 10:52:19 am »
Je kunt geen twee verschillende overtuigingen blijven volgen . In de Bijbel staat : niemand kan 2 heren dienen, hij zal de ene haten of zich aan de ander hechten.

overtuigingen hebben veel overeen met van godsdienst. Maar God zegt: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben . Gods waarheid verdraagt geen andere waarheden die met Hem in strijd zijn.

als christen geloof ik dat de strijd in jou een geestelijke strijd is. Bidt dat de Heilige Geest in je de overhand krijgt op onzuivere ideeen. Vraag Hem om je te leiden in de waarheid. Jezus spreekt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader (God) dan door mij.

Je hart volgt nog 2 sporen, uiteindelijk zul je moeten kiezen. De enige wedergeboorte die ik ken is dat je door Christus een nieuw leven begint, één nieuwe schepping. Er is dus een leven voor en na je keuze voor God. Alle andere vorige levens zijn m.i slechts ingegeven gedachten door demonen, satans legertje van kwade engelen die graag waarheid en leugen vermengt zien. Maar kies ervoor om te verwerpen elke leugen en aan te nemen elke waarheid die uit God komt.

Meindertd

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2005, 11:35:11 am »
Hoi Iris,

reincarnatie is niets anders dan geloven in een herkansing.  Toch is de oproep in de bijbel heel sterk gericht dat je een leven moet leven alsof het je laatste kans is. En al zou je vroeger al eens hebben geleefd, dan nog geeft dat geen uitsluitsel dat je in de toekomst nog een herkansing krijgt!

Verder wil ik opmerken dat ik geloof in een geesten wereld om ons heen. Oculte contacten bevestigen het bestaan van die wereld!. Je zou kunnen afvragen of jouw herinneringen werkelijk die van jezelf zijn of dat die uit de wereld van de doden en geesten komt!

Ik wil je oproepen om dit leven zo te kiezen alsof het je laatste kans betreft! Als reincarnatie bestaat heb je gewoon een gelukje extra voor later, maar het bied mijnsinziens geen meerwaarde in dit leven.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 11:36:23 am door Meindertd »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2005, 11:38:56 am »
Misschien is het boekje "Geestelijke strijd" van Ouweneel in dit kader een tip? Of: "Het domein van de slang" van dezelfde schrijver?

http://www.medema.nl/boekenjpg/3047.jpg

quote: http://www.medema.nl/boeken/3047.htm

Deel 4 in de serie 'Geloofsleven'

Wij hebben in de geestelijke strijd met drie grote machten te maken. De macht van de zonde, die nauw verbonden is met de macht van de dood - want de dood is het loon van de zonde. Ten tweede de macht van de wereld. Ten derde de macht van de satan en zijn trawanten. Die drie machten zijn bondgenoten. Satan is de overste van deze wereld. En als wij niet het zondige vlees is ons hadden, dan zou de satan lang niet zo gevaarlijk zijn en zouden we ook van de wereld niet zoveel te duchten hebben. Maar als discipelen in Gods koninkrijk zijn we per definitie soldaten. We komen in de frontlinie te staan. In dit boek lopen wij het Handboek voor zulke strijders door: de Bijbel, het Woord van God. En we willen onze aandacht richten op onze Aanvoerder, onze Here Jezus Christus, die ons voorgegaan is in de strijd.

Willem J. Ouweneel ISBN 90-6353-304-7
paperback

160 pag.
Prijs: EUR 11,30
http://www.medema.nl/beelden/medemalogo.gif
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 11:41:10 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2005, 12:40:41 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd vanwege het overtreden van de forumpolicy:

quote:

Dit subforum is het mogelijk om vanuit een meer vrijzinnig perspectief over christelijke zaken te discussiëren. Wel gelden natuurlijk wel de gedragsregels, dus het is nog steeds niet toegestaan deningrerend over andermans geloof of geloofsbeleving te spreken. Dergelijke acties zullen meteen bestraft worden.
Opmerkingen als:

quote:

Onverdraagzaamheid van andersdenkdenen.
Onwetendheid
Angst

Geen zaken om je door te laten leiden.

willen we hier niet zien.

Graag inhoudelijke reacties op de openingspost over het onderwerp en dus geen onbeargumenteerde opmerkingen en steken onder water richting mensen die toevallig een andere mening verkondigen dan jij.

Post mag opnieuw geplaatst worden, mits aan voorgenoemde voorwaarden voldaan wordt.
Dus: een ontopic reactie op Iris (dus met inhoudelijke argumenten) waarbij de niet op de man gespeeld wordt richting andersdenkenden.

Reacties mbt deze ingreep per TR of mail
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 01:35:26 pm door Roodkapje »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2005, 09:15:57 pm »
Hi Iris, wat ik herken in je post is dat er soms dingen in je leven zijn die voor jou als geheel gezien worden. Onlangs had ik op internet nog een hele zoektocht naar post-moderniteit en de kerk. . . ik zou je een lading llinks willen geven, maar helaas . . . ik heb alleen mijn startpunten vastgelgd.

Anyway . . . ik kwam nog wel een mooi gedicht tegen wat ook spreekt van zo'n moment dat het verleden, heden, toekomst en God elkaar ontmoeten . Het doet mij denken aan het moment van Jezus op de berg waar hij Met Elia spreekt. Ik vindt het zo'n onverklaarbaar moment, zo'n openbaring. Maar ik lees ook dat dit bij zijn discipelen die erbij maakten een diepe indruk maakte.

Ik zie dit meer als de mystieke / spirituele kant van mijn geloof. Het ene moment spreekt God meer op een theologische manier, en soms door die ervaring.

In a burst of glory
With bullets of light
Ripping through the air
A light from beyond the sun
Tore through into the world
Blazing in brightness
Heaven push herself through the tear between worlds
And shadows of the past
And promises of the future
Wound themselves round each other
On that hill of transfiguration
Piercing glory
Momentary wonder
Shards of brilliance

And then it was gone
Sucked back into heaven
And silence, with a thud, returned to the mountain top
Colour dulled to its original vividness
The world took a long deep breath once more
And reality sunk in

vrede, Clifford
I was young and I needed the money

Bianca

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2005, 03:07:29 pm »
Hallo Iris,

Vraag je zelf eens af of je geloof in reincarnatie iets afdoet aan je liefde voor Jezus.
Wordt je er een "slechter" mens door?
Doe je er anderen mee tekort?
Is het geloof in reincarnatie door Jezus expleciet verboden?

Ga in gesprek met God hierover en op Zijn tijd zal hij jou een antwoord geven!

Liudger

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2005, 03:36:30 pm »

quote:

Bianca schreef op 13 april 2005 om 15:07:
Hallo Iris,

Vraag je zelf eens af of je geloof in reincarnatie iets afdoet aan je liefde voor Jezus.

Mag ik hier even achter gaan staan? Voor de duidelijkheid, ik ben zelf niet geinteresseerd, laat staan overtuigd van reincarnatie.  

Je kunt twee benaderingen onderscheiden: alles wat niet expliciet is toegestaan is verboden, of, alles wat niet expliciet is verboden is toegestaan. Ik ben meer van de tweede overtuiging. Het feit dat dat Newton's natuurkunde niet in de bijbel staat wil niet zeggen dat het van de duivel is.

Ik denk dat Jezus het veel belangrijker vindt dat we Hem vertrouwen, en in dat vertrouwen onze levenswijze inrichten, dan dat we afgerekend worden op al dan niet dogmatisch correcte metaphysische speculatie.

Hoe dan ook, jij moet je eigen weg vinden - dat kunnen andere mensen niet voor je doen.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2005, 03:38:37 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Paul Kuiper

• rede is vrede
    • Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2005, 01:51:38 am »

quote:

henk w schreef op 12 april 2005 om 12:40:

[mbr]Bericht verwijderd vanwege het overtreden van de forumpolicy:
Opmerkingen als:

Onverdraagzaamheid van andersdenkenden
Onwetendheid
Angst
Geen zaken om je door te laten leiden

willen we hier niet zien.

Ik wil graag opmerken dat ik het toch wel erg jammer vind dat nu voor de tweede keer een sympathieke deelnemer aan de discussies zich weggejaagd voelt door de harde manier van reageren. Na Edith voelt nu ook Henk W. zich weggejaagd.

De bovengenoemde opmerkingen van Henk W. maken een tamelijk onschuldige indruk. Was het echt nodig om zo hard in te grijpen en zo berispend te censureren?

En ik vraag me af: was het niet verstandig geweest als de moderator die deze ingreep verrichtte de schijn had vermeden dat dit een wraakneming zou kunnen zijn voor de kritiek die Henk W. op haar leverde in het onderwerp: 'Je eigen God creëren?

Is de vrijheid van meningsuiting niet ook een belangrijke waarde in dit forum?

Modbreak:

Even een bericht aan alle users in dit topic,

Er is eergisteren een mod-break geplaatst bij een bericht van henk w. Dit was mede n.a.v. van opmerkingen van verschillende andere users.  
Soms kunnen we ook als crew een verkeerde inschatting maken, mede door deze opmerkingen die bij ons binnenkwamen.
Hierdoor is er enigszins uit het oog verloren dat dit idd een topic is binnen het subforum Levensbeschouwing, waar ruimere regels gelden dan in de andere subfora die gaan over geloof en kerk etc.
Hier zien we weer dat wij ook maar mensen zijn die de ene keer het beter zeggen dan de andere keer.

Ik maak nu ook van de gelegenheid gebruik om er op te wijzen dat we andere gebruikers met bredere opvattingen dan de ortodoxe overtuiging, hier de vrijheid moeten geven, om hun standpunten uiteen te zetten.
Het is goed om met vragen over de betreffende posts, in een reactie aan de betreffende user, te reageren.
Dan kunnen dingen we die we als onverdraagzaam opvatten, verduidelijkt worden door degenen die de betreffdende opmerkingen hebben gemaakt.

Er is een topic dat gaat over de positie van crewlid die ook user is. Misschien goed om hier kennis van te nemen. Daer in het algemeen bedoeld.
Verder is het ook juist de bedoeling commentaar over het beleid te voeren via topic report en niet in het topic zelf.
Mod zijn, maar ook user (vanuit topic Geloof en werken)

Verder commentaar graag via topic report.
Met vriendelijke groeten, P&A
« Laatst bewerkt op: april 14, 2005, 06:08:28 pm door Priscilla en Aquila »
Paul K.

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2005, 09:47:28 am »
Hoi mensen.
Ik heb nog even geen reactie klaar, want ik zit nog na te denken over alles wat hier geschreven is.
Ik reageer dus nog, maar wil het even laten bezinken.

Tot later en bedankt,
Iris

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2005, 10:25:01 am »

quote:

Iris schreef op 12 april 2005 om 09:50:
Nu ik iedere week naar de kerk ga, mis ik het andere "deel".
Het deel van de reincarnatiegedachte.
[...].
Tegelijkertijd voel ik in hart en ziel dat Jezus mijn verlosser is.
Voor mij kan dit heel goed samen gaan, volgens anderen niet.
Naar welke kerk ga je dan? Er zijn kerken waar deze twee zaken niet als tegenstrijdig gezien worden en waar ruimte is om erover te praten met je gemeentegenoten. Ik ben zelf bij de Vrij-katholieke kerk - misschien ook iets voor jou? Of als je je meer tot de protestanten voelt aangetrokken: de Remonstranten? En er zullen vast nog wel meer gemeentes en richtingen zijn waar je terecht kunt me jouw ideeën en overtuigingen. Pluis internet na en u zult vinden ;) Succes!

Oh ja, mocht je zin hebben me te mailen, dan kan dat op edith (a) spywarefreeag.cjb.net (geen aanklikbaar adres i.v.m. spambots). Dan heb je alweer iemand met wie dit onderwerp bespreekbaar is ;-)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2005, 05:48:10 pm door wateengedoe2 »

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2005, 12:26:42 pm »

quote:

een sympathieke deelnemer aan de discussies

_/-\o_

quote:

De bovengenoemde opmerkingen van Henk W. maken een tamelijk onschuldige indruk

Ik denk heel anders dan de meeste anderen. Ik ben helemaal niet bezig met beschuldigen, bekritiseren, vingerwijzen of iets in die richting.
Wat ik wel doe is: een spiegel voorhouden, argumenten op validiteit testen.

quote:

Ik maak nu ook van de gelegenheid gebruik om er op te wijzen dat we andere gebruikers met bredere opvattingen dan de ortodoxe overtuiging, hier de vrijheid moeten geven, om hun standpunten uiteen te zetten.

OK.
Wat mij betreft is het hiermee uit de lucht.

Henk
« Laatst bewerkt op: april 15, 2005, 12:50:30 pm door henk w »

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #14 Gepost op: april 18, 2005, 08:20:12 pm »
Hier ben ik weer.  :)

Hoi Roodkapje, volgens mij geef ik mijn hart wel voor 100% aan Jezus, maar niet op een orthodoxe wijze.
Volgens mij dien ik ook geen andere afgoden. Ik vraag me af of het geloof in reincarnatie als afgoderij kan worden beschouwd. Waar staat in de Bijbel dat het geloof in reincarnatie slecht of duivels is?
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe stevig jij in jouw geloof kan staan, maar ik geloof dat ik dat niet op die manier kan.

Hoi Zandbergen, ik begrijp de strekking van je verhaal, maar toch lukt het me niet om dat in mijn hart te voelen zoals jij dat blijkbaar wel voelt. Mijn verschillende overtuigingen zijn te sterk. Voor mijn gevoel horen ze bij elkaar en misschien moet ik maar accepteren dat ik daar wat alleen in sta.  (Dat bedoel ik gewoon heel nuchter hoor. Ik voel me geen slachtoffer ergens van  ;) )

Hoi Meindertd, ik zie reincarnatie niet als een herkansing. Iedere keer weer reincarneren is juist een zwaar proces. De bevrijding is juist om daarboven uit te stijgen en bevrijd te zijn van het rad van wedergeboorte. Daar zie ik parallellen met het Christelijke geloof. Je krijgt het eeuwige leven als je Jezus aanneemt in je leven. Reincarnatie is in feite de dood.

Hai Bianca, dat zijn vragen waar ik zeker over na ga denken, bedankt!  :)

Hoi Liudger, ik sta helemaal achter jouw woorden.  d:)b

En Edith, dank je wel voor de tips! Ik wist inderdaad niet dat er kerken waren waar ook ideeën als reincarnatie worden getolereerd. Ik mail je binnenkort.

En HenkW, jammer dat ik je eerste posting nooit heb gelezen. Misschien wil je het nog een keer schrijven?

Bedankt allemaal.
Iris

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #15 Gepost op: april 18, 2005, 08:41:09 pm »
Hoi Iris,

Tja, mijn eerste bijdrage. Ik heb de letterlijke tekst niet meer, dus ik ga het opnieuw proberen.

quote:

Maar wanneer ik niet naar de kerk zou gaan zou ik de keuze voor Jezus als verlosser missen.
Voor mij horen ze gewoon bij elkaar, als geheel.
Als ik voor het één kies, is het voor mij incompleet.
Hetzelfde geldt als ik slechts voor het ander kies.

Ik zie niet in waarom je zou moeten kiezen tussen die twee.

quote:

Het "weten" in mij is te sterk. De herinneringen aan eigen vorige levens zijn te sterk om ze te verwerpen. (Nee, daar ga ik hier niet over uitwijden)

Mooi dat je zo'n sterk "weten" hebt. Koester het!!

Jammer trouwens dat je er niet over uit wilt weiden. Lijkt mij bijzonder interessant.

quote:

Maar natuurlijk kan dat wel.

quote:

Dat gevoel heb ik bij mijn ideeën ook vaak gehad.
Maar als je het rustig op je af laat komen, kom je vanzelf mensen tegen die er ook zo over denken.
Ook op deze site krijg je al een paar positieve reakties.
Mooi toch??

groet,
Henk

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #16 Gepost op: april 18, 2005, 09:55:27 pm »

quote:

Iris schreef op 18 april 2005 om 20:20:
Iedere keer weer reincarneren is juist een zwaar proces. De bevrijding is juist om daarboven uit te stijgen en bevrijd te zijn van het rad van wedergeboorte. Daar zie ik parallellen met het Christelijke geloof. Je krijgt het eeuwige leven als je Jezus aanneemt in je leven. Reincarnatie is in feite de dood.
En nu even doorredeneren... het geloven in reincarnatie betekent dus dat Christus je niet echt verlost heeft. Je moet er zelf uitstijgen en dat zou los staan van Jezus offer.
Het "argument' dat de bijbel niets over reincarnatie zegt gaat daarmee ook niet op. Zou God 2 wegen aanbieden en van 1tje niets zeggen? Zo ken ik God niet uit de bijbel. Hij is duidelijk over wat voor ons belangrijk is.
Samengevat: Wij in zonden. Los van God. Verlossing via Christus. Wij weer 1 met God.

Daarom kun je dus niet beiden aanhouden voor waar. Ze zijn in strijd met elkaar.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #17 Gepost op: april 18, 2005, 10:16:45 pm »
Precies en als je één met God bent, waarom zou je daar bovenuit willen stijgen om weer van voren af aan te beginenn.

Je kunt je verlossing niet zelf bewerken, dat suggereert reïncarnatie wel. Je moet het echt helemaal alleen doen, mislukt het, dan moet je weer reïncarneren om een nieuwe poging te wagen.

Je probeert dus zelfverlossing te bereiken. En dat is ten diepste zondig, want dat betekent dat je dit zonder God wilt doen. Je bent je eigen afgod aan het worden. Je moet jezelf dienen om een hoger pad te bereiken.

Als je God dient voor 100% schenkt hij je verlossing. Je bent één met God. Verder reïncarneren is dan niet nodig. Je hoeft slechts één keer wedergeboren te worden... in Christus. :)

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2005, 10:20:27 pm »
Ik geloof dat Iris iets anders zegt:

Je blijft reïncarneren totdat je Jezus aanneemt. op dat moment is het rad doorbroken.
Dan is het heel wel mogelijk om christendom en reïncarnatie beide voor waar te houden.

Klopt dit, Iris??

Henk

lonneke

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #19 Gepost op: april 18, 2005, 11:17:40 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 18 april 2005 om 21:55:

[...]
 En nu even doorredeneren... het geloven in reincarnatie betekent dus dat Christus je niet echt verlost heeft. Je moet er zelf uitstijgen en dat zou los staan van Jezus offer.
Het "argument' dat de bijbel niets over reincarnatie zegt gaat daarmee ook niet op. Zou God 2 wegen aanbieden en van 1tje niets zeggen? Zo ken ik God niet uit de bijbel. Hij is duidelijk over wat voor ons belangrijk is.
Samengevat: Wij in zonden. Los van God. Verlossing via Christus. Wij weer 1 met God.

Daarom kun je dus niet beiden aanhouden voor waar. Ze zijn in strijd met elkaar.

quote:

Roodkapje schreef op 18 april 2005 om 22:16:
Precies en als je één met God bent, waarom zou je daar bovenuit willen stijgen om weer van voren af aan te beginenn.

Je kunt je verlossing niet zelf bewerken, dat suggereert reïncarnatie wel. Je moet het echt helemaal alleen doen, mislukt het, dan moet je weer reïncarneren om een nieuwe poging te wagen.

Je probeert dus zelfverlossing te bereiken. En dat is ten diepste zondig, want dat betekent dat je dit zonder God wilt doen. Je bent je eigen afgod aan het worden. Je moet jezelf dienen om een hoger pad te bereiken.

Als je God dient voor 100% schenkt hij je verlossing. Je bent één met God. Verder reïncarneren is dan niet nodig. Je hoeft slechts één keer wedergeboren te worden... in Christus. :)

De verlossing van Christus binnen de reincarnatieleer gaat heel goed samen met de wet van rechtvaardigheid, ofwel karma, ofwel de wet van het zaaien en het oogsten. Jullie noemen dat zelfverlossing!! Hoe kom je erbij? Het is notabene een opdracht die Christus ons zelf geeft!!
Verlossing van Christus betekent dat je vergeving kunt vragen voor je fouten. Maar dan nog....als jij je naaste niet vergeeft, dan krijg jij van God ook geen vergeving! Dan kun je wel zeggen dat je verlost bent door Christus maar dan heb je nog een hele lange weg te gaan. Christus verlost de mens maar de rechtvaardiging blijft bestaan. Ongeacht of je wel of niet gelooft.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #20 Gepost op: april 18, 2005, 11:26:33 pm »
Hoezo zou God ons niet vergeven als wij onze naaste niet vergeven? We moeten die vergeven idd maar er staat nergens dat we alle regels moeten houden om behouden te worden. Kunnen we ook niet. We moeten er wel naar streven zoveel mogelijk naar Gods wil te leven in geloof.

Reincarnatie is niet wat de bijbel ons vertelt. Hoe zou bv. lazarus weer kunnen opstaan als hij inmiddels al een ander leven zou hebben? Of zit er een periode tussen doodgaan en aanvang van het volgende leven? Maar dan nog...in het paradijs wordt duidelijk gemaakt dat het leven eindigt in de dood. En Jezus zelf vertelt ons wat er na die dood gebeurd, o.a. in de gelijkenis van de arme lazarus en de rijke man.

Rechtvaardigheid is overigens niet wat we bestrijden, Lonneke. Maar ik twijfel of we er wel hetzelfde onder verstaan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2005, 08:46:53 am »
Hallo Zijn kind,

quote:

Hoezo zou God ons niet vergeven als wij onze naaste niet vergeven? We moeten die vergeven idd maar er staat nergens dat we alle regels moeten houden om behouden te worden.

Mattheus 18 vanaf vers 23. Ik citeer even vanaf vers 32:
32 Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt;
33 Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb?
34 En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was.
35 Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden

Hier staat het dus: als je de ander niet vergeeft zal jou ook niet worden vergeven en zul je de schuld alsnog moeten betalen.
(opvallend detail: “totdat hij betaald zou hebben”. Blijkbaar is er een einde aan het lijden. Het is mogelijk dat je de schuld afbetaald, los van het accepteren van een offer. Maar is een andere discussie).

Daarnaast staat in de bergrede: de maat waarmee jij meet zul jij gemeten worden. Ook hier een verwijzing: als jij niet vergeeft, wordt ook jou niet vergeven.

quote:

Hoe zou bv. lazarus weer kunnen opstaan als hij inmiddels al een ander leven zou hebben? Of zit er een periode tussen doodgaan en aanvang van het volgende leven?

Dat dacht ik wel.
Lazarus was slechts enkele dagen dood. Ik ken geen reïncarnatieverhalen waarbij een dusdanig korte tijd zat tussen twee levens.

quote:

En Jezus zelf vertelt ons wat er na die dood gebeurd, o.a. in de gelijkenis van de arme lazarus en de rijke man.

Aardig dat je Lazarus erbij haalt.
Nergens in dat verhaal blijkt dat de rijke man in het pijnigingsoord zit vanwege ongeloof. Het lijkt er veel eerder op dat hij daar zit omdat hij niet heeft omgekeken naar zijn naaste, de arme Lazarus.
Sterker nog: er wordt het verteld dat zijn broers Mozes en de profeten hebben. Geen woord over het komende offer.
Zou Jezus naar Mozes en de profeten kunnen verwijzen als de weg naar verlossing alleen en uitsluitend via Hem gaat??

groet,
Henk

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2005, 09:25:17 am »

quote:

Iris schreef op 18 april 2005 om 20:20:
En Edith, dank je wel voor de tips! Ik wist inderdaad niet dat er kerken waren waar ook ideeën als reincarnatie worden getolereerd. Ik mail je binnenkort.
Binnen de Vrij-katholieke kerk is het niet alleen getolereerd, maar het is een belangrijk deel van de leer. Overigens niet de oosterse interpretatie waarin reïncarnatie als een soort gevangenis/hel wordt gezien, maar wel de westers-esoterische leer, waarin reïncarnatie als middel wordt gezien om elk leven verder te groeien, totdat je volledig in Christus bent (niet alleen in geloof, maar ook in daad, d.w.z. als je je volledig en zonder voorbehoud wijdt aan Matteüs 22:37-39) en je niet meer opnieuw geboren wordt op aarde.

Hoe het precies bij de Remonstranten zit, weet ik niet. Daar ken ik die kerk niet goed genoeg voor. Ik weet wel dat daar een hoge mate van vrijheid in het geloof heerst, en dat bijv. Joanne Klink (auteur van Vroeger toen ik groot was, echt een aanrader!) remonstrantse theologe is/was (ik weet niet of ze nog leeft).

Ik zie je mail graag tegemoet :-)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2005, 09:29:48 am door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2005, 10:58:40 am »

quote:

henk w schreef op 18 april 2005 om 22:20:

Je blijft reïncarneren totdat je Jezus aanneemt. op dat moment is het rad doorbroken.
Dan is het heel wel mogelijk om christendom en reïncarnatie beide voor waar te houden.

Klopt dit, Iris??

Henk

Ja, dat bedoel ik!
Ik heb nu weinig tijd, maar kom er later op terug.

Meindertd

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #24 Gepost op: april 19, 2005, 12:50:48 pm »

quote:

henk w schreef op 18 april 2005 om 22:20:

Henk

Het is natuurlijk mogelijk dat beide waar zouden kunnen zijn! Maar het hoeft natuurlijk niet! De aanwijzingen over reincarnatie in de bijbel, zijn erg afhankelijk van interpretatie. En daarnaast is het dan nog de vraag of het algemeen voorkomt of dat reincarnatie is voorbehouden aan speciale personen, zoals Elia? (De Elia, die volgens het bijbelverhaal door een vurige wagen met z'n lichaam in de hemel is opgenomen.) Daaruit trek ik mijn conclusie dat reincarnatie onwaarschijnlijk is, maar iemand anders vindt daarintegen reincarnatie wel waarschijnlijk. Nu komt daarbij dat reincarnatie heel erg het beeld, hoe je tegen God aankijkt, beinvloedt.

Kun je samen een geheel vormen met een verschillend Godsbeeld? Kunnen ortodoxie en vrijzinnigheid een geheel vormen. En dan bedoel ik dit echt op gemeente nivo, kijk in een formeel landelijk kerkverband liggen de zaken makkelijker dan binnen een samenleving als gemeente. Als kleine meningsverschillen al zovaak to spanningen leiden, hoe komt het dan met die grote verschillen.

Er zit volgens mij een wezelijk verschil tussen tolerantie/respect en de diepe wederzijdse herkenning als broeder of zuster. Bij het ontbreken van die wederzijdse band is het ontzettend moeilijk om samen een geheel te zijn. En ik moet eerlijk toegeven dat waar mensen samenleven worden ook fouten gemaakt en ik dien kritisch te kijken waneer er werkelijk een gebrek aan tollerantie optreed.

Volgens mij ben ik enorm uitgeweid in deze discussie. Maar ik wou even aangeven dat bepaalde dingen soms moeilijk samengaan. Het verlangen van het lelijke eendje om zich thuis te voelen bij de andere eendekuikens is oprecht, maar het lelijke eendje past ook oprecht niet tussen de eendekuikens. (Nu laat ik even in het midden wie de lelijke eendje is) Ik zou het best zelf kunnen zijn! ( ;) Het blijkt uiteindelijk een prachtige zwaan te zijn.

mvg

Meindert

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #25 Gepost op: april 19, 2005, 01:23:36 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 18 april 2005 om 22:16:

Dat is volgens mij juist de paradox. Paulo Coelho heeft daar een prachtig verhaal over geschreven: de Alchemist. Een jonge herder (uit Griekenland, geloof ik) hoort in een droom dat er een schat in Egypte ligt. (voor hem) Die schat heeft te maken met de waarheid over het leven. Na vele omzwervingen en avonturen vindt hij uiteindelijk de schat in Egypte. De schat blijkt echter een brief te zijn. In die brief staat dat de schat gewoon bij hem thuis begraven ligt, onder een boom bij zijn huis. Al die tijd was hij dus op zoek naar iets dat hij gewoon thuis had kunnen vinden. In principe had hij daarvoor dus niet op reis hoeven gaan. Aan de andere kant: Als hij die reis niet was aangegaan, had hij nooit geweten dat die schat bij hem thuis begraven lag. De reis was dus in zekere zin noodzakelijk. Die schat zou je kunnen vergelijken met het eeuwige leven dat God te bieden heeft. Het wacht altijd op ons en het is er altijd voor ons. (Voor wie het wil aannemen) Maar soms kost het vele omzwervingen (bv door het rad van wedergeboorte) om dat te ontdekken. (Ik zeg dit simpel, maar het is niet simpel) Adam en Eva moesten het paradijs verlaten. Ik zie dit als een symbool voor het verlaten van de onbewuste staat naar de staat van bewustzijn. Dat paradijs echter, is nooit weg geweest. Het is het eeuwige leven. En een ieder die zijn onschuld weer hervindt, kan hier deel aan nemen.

quote:

Volgens mij zeg ik dat niet. God is zelf het eeuwige leven. Het zou onmogelijk zijn dit zonder Hem te doen!  ;)   :)

quote:

Daar ben ik het mee eens.

Iris

Iris

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #26 Gepost op: april 19, 2005, 01:28:18 pm »

quote:

Volgens mij ben ik enorm uitgeweid in deze discussie. Maar ik wou even aangeven dat bepaalde dingen soms moeilijk samengaan. Het verlangen van het lelijke eendje om zich thuis te voelen bij de andere eendekuikens is oprecht, maar het lelijke eendje past ook oprecht niet tussen de eendekuikens. (Nu laat ik even in het midden wie de lelijke eendje is) Ik zou het best zelf kunnen zijn! ( ;) Het blijkt uiteindelijk een prachtige zwaan te zijn.

Hai Meindert.

Gaat deze vergelijking wel op? God heeft ons toch allemaal geschapen naar Zijn beeld? De verdeling in hokjes is iets wat de mensen zelf hebben gedaan.

Iris

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2005, 01:36:55 pm »
Hallo Meindert,

quote:

Het is natuurlijk mogelijk dat beide waar zouden kunnen zijn! Maar het hoeft natuurlijk niet!

Dat klopt.

quote:

De aanwijzingen over reincarnatie in de bijbel, zijn erg afhankelijk van interpretatie

De afwijzingen ook

quote:

En daarnaast is het dan nog de vraag of het algemeen voorkomt of dat reincarnatie is voorbehouden aan speciale personen

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Wel weet ik dat als het maar voor één persoon geldt, dat het fenomeen dan wel bestaat.

quote:

Kun je samen een geheel vormen met een verschillend Godsbeeld?

Als je aangeeft dat je het ook allemaal niet exact weet, maar vertrouwt op Gods liefde zie ik geen probleem.
Als je ervan uitgaat dat je als enige de waarheid te pakken hebt, en dat er maar één waarheid is, dan wordt het heel lastig.

quote:

maar het lelijke eendje past ook oprecht niet tussen de eendekuikens

Persoonlijk denk ik dan ook niet dat we er een hele grote geheel homogene groep van zouden moeten maken.
Juist in de diversiteit ligt het boeiende, kunnen we groeien.
De regenboog heeft meerdere kleuren. Juist door die meerdere kleuren is het een prachtig gezicht. Juist door de verschillende kleuren is de regenboog wat zij is.
Moet je ook niet één kleur van proberen te maken.

Groet,
Henk

Liudger

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2005, 01:40:21 pm »
Iris, een vraagje.

Het idee van reincarnatie biedt jou de mogelijkheid bepaalde gedachtenpatronen te 'plaatsen', gedachtenpatronen waar je anders niet veel mee zou kunnen.
Met 'gedachtenpatronen' bedoel ik wat jij ziet als ervaringen uit vroegere levens.

Afgezien daarvan, wat voor invloed heeft reincarnatie op je houding en handelen als Christen?

Stel dat je (zoals de meeste mensen) die  'ervaringen' niet had, zou je je dan ten opzichte van Christus en je medemens anders opstellen, denk je?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Meindertd

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2005, 04:11:12 pm »

quote:

henk w schreef op 19 april 2005 om 13:36:
Hallo Meindert,

Als je aangeeft dat je het ook allemaal niet exact weet, maar vertrouwt op Gods liefde zie ik geen probleem.
Als je ervan uitgaat dat je als enige de waarheid te pakken hebt, en dat er maar één waarheid is, dan wordt het heel lastig.

Vertel mij eens dat hoe het  mogelijk is dat er meer waarheden zouden zijn. Ik kan me voorstellen dat verschillende wegen naar één doel lijden! Dat verschillende kleuren één regenboog vormen! En ik kan me ook nog wel voorstellen dat iets een bepaalde waarheidsghalte bevat. Maar ik kom altijd uit op dat er maar één waarheid.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel een beeld heb gevormd van die waarheid. Op basis van argumenten die ik her en der hoor trek ik conclusie's over de mogelijke waarheid. Ik zeg niet dat ik de waarheid ken, maar wel dat ik de waarheid denk te volgen. Jij zou me natuurlijk op andere gedachten kunnen brengen! Ik weet niet of ik nou lastig ben of dat ik geen probleem ben, dat moet jij maar beoordelen!

quote:

Persoonlijk denk ik dan ook niet dat we er een hele grote geheel homogene groep van zouden moeten maken.
Juist in de diversiteit ligt het boeiende, kunnen we groeien.
De regenboog heeft meerdere kleuren. Juist door die meerdere kleuren is het een prachtig gezicht. Juist door de verschillende kleuren is de regenboog wat zij is.
Moet je ook niet één kleur van proberen te maken.

Ik vind een regenboog heel mooi, en ik geniet wel van diversiteit. Daarom vind ik het boeiend om andere meningen te lezen in dit forum. Maar voor mij betekend diversiteit niet altijd dat ik naar één regenboog zit te kijken. Diversiteit kan net zo goed verschillende vogels zijn. En dan maak ik liever wel onderscheid tussen de duif en de adelaar. Of tussen een kolibri en een arend.

Maar ik denk dat we nu langzaam aan in een offtoppic discussie raken, dus ik binnen deze titel hierop niet verder willen reargeren. Mischien wil je nog verder binnen een nieuwtopic? Dan zie ik dat wel!

groetjes Meindert

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #30 Gepost op: april 19, 2005, 05:18:32 pm »

quote:

Bianca schreef op 13 april 2005 om 15:07:
Hallo Iris,

Bianca,
Een vrij veel voorkomend misverstand is, dat het leren van reincarnatie alleen maar een geloof zou zijn. Hetzelfde geldt voor de opstanding, hoewel de begrippen opstanding en reincarnatie ten diepste identieke begrippen zijn. Want hoe het ook zij, de bijbelse leer van opstanding is ten alle tijde: herbelichaming. Onze persoonlijkheid is 'slechts' een vergankelijke verschijningsvorm, en wordt nooit meer herhaald. Johannes de Doper werd Elia.

henk w

• Bekijk profiel
Het geheel
« Reactie #31 Gepost op: april 19, 2005, 06:26:15 pm »
Hallo Meindert,

ik zal een nieuw draadje openen

Henk