Ik denk dat het in eerste instantie afhangt van wat je probleem eigenlijk is. In mijn ogen is een deel van de psychische problemen die mensen hebben afkomstig door een troebele relatie met God of door invloeden van de duivel. Ik geloof er echter ook in dat een deel van de problemen gewoon te wijten zijn aan zaken, waar God of duivel niet direct mee verbonden zijn. Dit kan komen door bijvoorbeeld genetica, opvoeding, soc. omgeving enz. Wanneer je bijvoorbeeld jarenlang door je ouders te horen hebt gekregen dat je niets kan, dan ligt de oorzaak van de problemen in eerste instantie gewoon bij aardse zaken. Dan voldoet iedere psycholoog, mits kundig in zijn vak.
De vraag is echter hoe je er achterkomt welke van de twee problemen je hebt. En daar gaat m.i. al veel fout. Als het goed is, zou je met gezin/familie/gemeenteleden ed over je problemen kunnen praten. Als het goed is, wijzen zij jou dan op mogelijke problemen met God/duivel wanneer zij het idee hebben dat daar de kern van het probleem ligt. Op zo'n moment kan een chrtistelijke psycholoog meerwaarde hebben als ondersteuning of vervanging van het pastoraat wat in de gemeente plaats zou moeten vinden. Ook kan die psycholoog, door kennis van het basisprobleem, mogelijk adequater helpen bij de neveneffecten die er meestal ook zijn. Wanneer echter jij eerlijk over je problemen gepraat hebt en je omgeving heeft niet het idee dat het in eerste instantie met God of duivel te maken heeft, zoek dan gewoon die psycholoog op die je het beste lijkt.