Auteur Topic: humanistische psychologie versus christelijke psychologie  (gelezen 1389 keer)

Iris

• Bekijk profiel
humanistische psychologie versus christelijke psychologie
« Gepost op: april 08, 2005, 04:21:59 pm »
Roodkapje bracht me op het idee voor een nieuw onderwerp.  ;)

Wanneer een christen in psychische nood verkeert en therapeutische hulp nodig heeft, is een christelijke psycholoog (die God erbij betrekt) dan een betere optie dan een humanistische psycholoog? (die God niet centraal stelt?) Zou een christen sowieso niet naar een humanistische psycholoog moeten gaan?
Persoonlijk ben ik er nog niet uit. Daarom ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Iris
« Laatst bewerkt op: april 08, 2005, 04:23:03 pm door Iris »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2005, 04:33:14 pm »
Ik denk dat een christelijke psycholoog je belevingswereld beter begrijpt dan een psycholoog die niet gelooft. Het hoeft niet zo te zijn dat een christelijke psycholoog ook beter z'n vak uitoefent dan een niet/christelijke psycholoog.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2005, 04:49:52 pm »
Ik ben allereerst wel even benieuwd waarom je een vergelijking met de humanistische psychologie wil. Er zijn veel vormen van psychologische therapie en die zijn op verschillende stromingen geïnspireerd. Om eerlijk te kunnen vergelijken, lijkt het mij daarom goed om eerst even in kaart te brengen waarom je voor de humanistische psychologie kiest en welke ideeën daaruit centraal staan.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2005, 06:47:51 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 08 april 2005 om 16:49:
Ik ben allereerst wel even benieuwd waarom je een vergelijking met de humanistische psychologie wil. Er zijn veel vormen van psychologische therapie en die zijn op verschillende stromingen geïnspireerd. Om eerlijk te kunnen vergelijken, lijkt het mij daarom goed om eerst even in kaart te brengen waarom je voor de humanistische psychologie kiest en welke ideeën daaruit centraal staan.

Ik heb eigenlijk te weinig kennis van de verschillende psychologie stromingen om daar een goed antwoord op te geven.
Laat ik het iets zwart-witter zeggen:
Psychotherapie waarbij de mens centraal staat of psychotherapie waar God centraal staat.
Is de eerste vorm strijdig met de Bijbel en kan een Christen niet beter voor de tweede vorm kiezen?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2005, 09:26:55 pm »
Zoals Lonneke al aangeeft, gaat het er in eerste instantie niet om wat de psycholoog gelooft, maar of hij/zij zijn/haar vak verstaat, namelijk jou terugbrengen naar je zelf. Als christen kom je dan zelf uit bij God. En natuurlijk kan het dan zo zijn dat er een betere wisselwerking plaatsvindt met een christelijke psycholoog. Maar het is geen voorwaarde voor goede psychologische hulp. Zelf heb ik bijvoorbeeld veel baat gehad bij een maatschappelijk werker en een haptonoom met een meer humanistische/boeddhistische inslag. Het gaat er vooral om hoe goed jij je christelijke grenzen bewaakt in het hulpproces.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2005, 03:51:53 pm »
Wat betreft God- of mens-gericht: dat lijkt me een valse tegenstelling. Kan me niet voorstellen dat God ons prefereert als psychologische wrakken. Dus wat dit betreft zitten God en de mens op dezelfde lijn: de patient dient te genezen.

Christen-zijn maakt een psycholoog niet bijvoorbaat goed.  Maar als haar (de psycholoog's) concept van wat geestelijke gezondheid inhoudt teveel verschilt van wat het voor een Christen is, dan lijkt me dat contraproductief.  Het lijkt me zinvol om dat zeer aan het begin ter tafel te brengen.

Zei de complete non-expert.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2005, 05:28:23 pm »
Ik denk dat het in eerste instantie afhangt van wat je probleem eigenlijk is. In mijn ogen is een deel van de psychische problemen die mensen hebben afkomstig door een troebele relatie met God of door invloeden van de duivel. Ik geloof er echter ook in dat een deel van de problemen gewoon te wijten zijn aan zaken, waar God of duivel niet direct mee verbonden zijn. Dit kan komen door bijvoorbeeld genetica, opvoeding, soc. omgeving enz. Wanneer je bijvoorbeeld jarenlang door je ouders te horen hebt gekregen dat je niets kan, dan ligt de oorzaak van de problemen in eerste instantie gewoon bij aardse zaken. Dan voldoet iedere psycholoog, mits kundig in zijn vak.
De vraag is echter hoe je er achterkomt welke van de twee problemen je hebt. En daar gaat m.i. al veel fout. Als het goed is, zou je met gezin/familie/gemeenteleden ed over je problemen kunnen praten. Als het goed is, wijzen zij jou dan op mogelijke problemen met God/duivel wanneer zij het idee hebben dat daar de kern van het probleem ligt. Op zo'n moment kan een chrtistelijke psycholoog meerwaarde hebben als ondersteuning of vervanging van het pastoraat wat in de gemeente plaats zou moeten vinden. Ook kan die psycholoog, door kennis van het basisprobleem, mogelijk adequater helpen bij de neveneffecten die er meestal ook zijn. Wanneer echter jij eerlijk over je problemen gepraat hebt en je omgeving heeft niet het idee dat het in eerste instantie met God of duivel te maken heeft, zoek dan gewoon die psycholoog op die je het beste lijkt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2005, 07:29:28 pm »
Aangezien een opmerking van mij de 'aanleiding' is tot deze discussie, zal ik even verduidelijken wat ik onder 'humanistische' psychologie versta.

Daarmee duid ik de gedachtengang achter modellen van Rogers en Maslow aan, die ervanuit gaan dat de mens zelf door een positief mensbeeld zich 'goed' kan gaan voelen. Tot zekere hoogte is dat ook zo, alleen wordt de mens als factor afgeschilderd die de regie in handen heeft. Je zelfbeeld is 'maakbaar'.

Terwijl ik van mening ben dat een deel van het je 'gelukkig' voelen niet door jezelf tot stand gebracht kan worden zolang je God niet daarin betrekt. Juist de interactie tussen Schepper - schepsel is essentieel voor het welbevinden van ieder mens.
Dus als je dat mist, kun je alle Rogeriaanse therapieën en piramides van Maslow aflopen, zonder dat het helpt.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2005, 08:01:19 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 09 april 2005 om 19:29:
..
Daarmee duid ik de gedachtengang achter modellen van Rogers en Maslow aan, die ervanuit gaan dat de mens zelf door een positief mensbeeld zich 'goed' kan gaan voelen.
..

Uit de Christelijke optiek volgen een aantal mogelijke zelfbeelden:

Positief zelfbeeld :

kind van God, schepping van God, je lichaam als tempel, met geloof kun je bergen verzetten

Negatief zelfbeeld :

eeuwig zondaar, zelf niet in staat tot enig goed ...

Als je in dit laatste blijft steken, zonder de stap naar de eerstgenoemden te zetten, dan ga je je dus niet goed voelen.  Nog niet zo gek van R & M.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2005, 08:21:28 pm »
Alleen hebben Rogers en Maslow een iets andere insteek:

Rogers

Maslow
« Laatst bewerkt op: april 09, 2005, 08:21:49 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2005, 09:28:54 pm »
Nu ken ik Rogers en Maslow wel en kan ik je gedachtengang wel begrijpen, maar..., wat ik mij dan afvraag, zou een christenpsycholoog niet in de humanistisch, psychologische traditie moeten werken?
Immers, God wil toch ook dat wij ons optimaal ontwikkelen, dat wij een positief beeld van onszelf mogen hebben? In hoeverre zou een christen-psycholoog zich daar niet meer mee bezig moeten houden?

Overigens begrijp ik uit de vraagstelling dat er nu vanuit gegaan wordt dat christelijke psychologie een beetje hetzelfde is als humanistische psychologie met God. Is dat correct?