Auteur Topic: Graafse Wijk Den Bosch  (gelezen 3944 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Gepost op: april 12, 2005, 02:10:14 pm »
Hoi allemaal,

Wat vinden jullie van de discussie rond de Graafse Wijk?
Ik heb een stukje van het programma gezien, heb op een gegeven moment weggezapt wegens kromme tenen (wil hier niet de heilige uithangen hoor, het leek me in eerste instantie best leuk maar uiteindelijk was het voornamelijk genant) maar het stukje dat de direkte aanleiding was tot de rellen, waar een Tokkie-achtig figuur toegeeft ontucht te hebben gepleegd met de dochter van z'n vriendin, heb ik wel gezien. Het leek me een ontzettend simpele man, tegen verstandelijk gehandicapt aan, die continu domme dingen uitkraamde net als z'n vriendin en z'n zoon.

Het gezin is nu geëvacueerd door de politie, gelukkig voordat ze gelyncht konden worden door woedende buurtbewoners die nu hun ruiten hebben ingegooid, huisraad naar buiten gehaald en vernield etc. en hebben beloofd dat hij het niet overleeft mocht hij terugkomen in de buurt.

Wie is er nu schuldig aan dit drama?

De pedofiel zelf? (laten we wel wezen, ontucht met kinderen is hartstikke fout)
SBS6, die donders goed wist dat het gedoe van zou komen en die er een dik slaatje uit slaan want iedereen kijkt naar de volgende aflevering van probleemwijken?
De kijkers die de sensatie wel gaaf vinden (SBS komt niet voor niets op het idee, de Tokkies was ook een mega-succes)?
De buurt die eigen rechter gaat spelen? Natuurlijk is dat fout, maar het is een "rauwe" buurt die op z'n eigen manier reageert, ik denk dat elke buurt in opstand zou komen als bleek dat er pedofiel naast je gezinnetje woont. Ik weet niet OF die man een pedofiel is hoor, maar dat is in elk geval wel de boodschap die aan de wijk is doorgekomen.

Wat moet je nu met die man beginnen?

Moet het programma stoppen?
Bombus terrestris Reginae

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2005, 02:15:55 pm »
SBS is dubieus bezig geweest. Ik las in de krant dat ze in een cafe in de Graafsewijk specifiek hebben gevraagd naar Tokkie-achtige gezinnen. Ze hebben die mensen gewoon uitgebuit.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Liudger

• Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2005, 02:17:16 pm »
Zij die de grootste balken in hun ogen hadden gooiden waarschijnlijk de eerste stenen. Heerlijk toch, normaal wordt je als een stuk tuig beschouwd, en je weet van jezelf dat je dat ook eigenlijk bent, en daar heb je eindelijk iemand die nog verachtelijker is - eindelijk kun je je eens een keer onderdeel van de morele meerderheid voelen. Dat moet je natuurlijk uitbuiten - en als je dan je eigen gewelddadige impulsen ook nog kan uitleven, helemaal mooi.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marloes

• Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2005, 02:20:00 pm »
Zelfde geldt voor de Oosterparkwijk hier in Groningen, is pas ook in dat programma geweest. De buurt was daar ook niet erg blij mee; heel Groningen kreeg een huis-aan-huisblaadje met een artikel van woningverhuurder Nijestee waarin de volledige schuld bij SBS6 gelegd wordt (misbruik van buurtbewoners, Oosterparkwijk is erg opgeknapt de laatste jaren, mooie nieuwbouw & woningverbetering daar, etc).
Tuurlijk is het verkeerd als die man dat meisje misbruikt heeft, maar het op sensatievolle wijze op de tv brengen maakt dat niet beter, en verbetert de situatie van dat meisje ook niet echt.
Ik denk alleen niet dat er een juridische grond is om het programma stop te zetten...
[Prediker 7:29]

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2005, 02:20:38 pm »
Het programma is een aanfluiting voor journalsitiek Nederland. Het treedt alle journalistieke codes met de voeten:

* geen wederhoor
* tendensieuze berichtgeving
* 1 invalshoek
* niet in bescherming nemen van onbekwame/onwetende informanten
* niet gericht op waarheid maar op spectaculaire beelden.

Elke journalist die hier aan meewerkt is geen knip voor de neus waard.  En elke Nederlander die hier naar heeft zitten kijken en er achteraf schande van spreekt ook niet, want deze jongens doen het alleen maar voor de centen. en zolang mensen kijken, wordt hier grof geld mee verdiend.

Je hebt als journalist een maatschappelijke verantwoordelijkheid. en daar merk ik bij deze "collega's" helemaal niks van. pure ranzigheid is het.
...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2005, 02:28:52 pm »
Ik weet het niet... wat ik vooral jammer vind is dat iedereen iedereen de zwarte piet toe wil spelen en zijn eigen straatje schoon wil vegen.
de gemeente, de bewoners, sbs6....
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2005, 03:07:51 pm »
SBS6 vind ik weinig met journalistiek van doen hebben, die moeten het hebben van sensatie. Aangezien ze op deze manier veel kijkers aan zich weten te binden zal het men een worst wezen of er journalistieke codes met voeten worden getreden. Het gaat simpel gezegd om het geld en niet om de berichtgeving.
Maar de situatie in Den Bosch word van meerdere kanten verkeerd belicht, wat dus een zwakke feedback van de overige media is. Men schrijft erover maar weet niet de oorzaak te achterhalen.

De Graafse Wijk in Den Bosch is geen probleemwijk, maar een wijk met problemen. Deze wijk heeft net zoals andere wijken probleemgevallen. De afgelopen tijd is er een concentratie geweest van probleemgevallen van andere wijken in deze wijk. Men heeft in de algemeenheid de situatie laten verslonzen, wat tot een escalatie is gekomen naar aanleiding van deze uitzending. (De herhaling aankomende woensdag zal wel een kijkcijferrecord gaan worden) Met een slechte anticipatie van het bestuur die een pasieve houding had na deze uitzending, gebaseerd op verkeerde signalen, kon dit enorm uit de hand gaan lopen. Men is gewoon na deze wijk getrokken om stennis te gaan schoppen, een pedosexueel pesten, onder het mom wiettelers worden ook het huis uit geschopt.
Het gaat er dus om dat er een willekeur in deze stad is naar aanleiding van de willekeur in de huisuitzetting van wiettelers. De een wordt het huis uitgezet en de ander niet, dat is een beleidsafweging die tot scheve verhoudingen heeft geleid in de verstandhouding. Bijkomend probleem is dat er in Den Bosch mensen wonen, net zoals in andere steden, die graag mee werken aan een rel.
Daarin heeft de gemeente gewoon gefaald, de follow up is overdreven geweest.
Zeker valt SBS6 verwijten te maken, maar de gemeente Den Bosch en Rombouts moeten zich toch zeker even achter de oren krabben. Zeker gezien het verleden van de problemen in Den Bosch.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2005, 03:21:55 pm »
dat de journalistieke codes de sbs-journalisten worst zijn, lijkt me evident. Maar: deze programma's worden wel gemaakt door journalisten, mensen met een journalistieke opleiding en dito bagage. SBS claimde zelf enige tijd geleden in het radio 1-journaal dat ze "wel degelijk journalistiek verantwoord bezig zijn", met andere woorden: men heeft wel de pretentie journalistiek te bedrijven.
Ik verwacht dat het praktisch ondoenlijk is om het programma van de buis te weren. Daartegenover verwacht ik dat een klacht bij de Raad voor de Journalistiek wel succesvol zou kunnen zijn.  

SBS heeft zich bewust op glad ijs gewaagd door een programma met journalistieke pretenties over een grote groep (alle wijkbewoners) te maken. IEdereen met enige journalistieke ervaring zal kunnen beamen dat hetbijzonder moeilijk is om in een dergelijk onderwerp  te verslaan zonder dat je hier en daar in generalisaties valt. Beter gezegd: een dergelijk onderwerp is in een televisieproducttie eigenlijk sowieso niet zonder generalisatie te verslaan. SBS had een slag om de arm moeten houden, maar heeft dat bewust niet gedaan.
Binnen de journalsitiek wordt er continue op gehamerd dat we als beroepsgroep heel voorzichtig moeten zijn als het gaat om berichtgeving over groepen, omdat generalisatie per definitie zorgt voor een diffuus beeld van het geheel, en het individu dus ook geen recht doet.  De valkuil waarin SBS valt is een overbekende; er zijn boeken vol over geschreven.
Je kunt dus eenvoudigweg concluderen dat SBS  er bewust voor gekozen heeft om -de risico's kennende- over te gaan tot een dergelijke vorm van verslaggeving. Ik denk dat smaad of laster daarmee niet zomaar bewezen kan worden, maar je komt wel dicht in de buurt. Hoewel de persvrijheid in ons land in Lood gegoten lijkt te zijn, denk ik dat de klagers in dit geval wel een kansje maken. Zo bont als nu heeft de Nederlandse journalistiek het lange tijd niet gemaakt.
...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2005, 03:37:13 pm »
Zelf heb ik me in geen enkele aflevering gezien dat men een wijk belichte, eerder een of twee probleemgezinnen in een vergeten wijk. Men krijgt absoluut geen totaalbeeld al wordt de suggestie wel gewekt. Maar dat overal gooit SBS een overdrijving in, ook bij de "inhoudsloze" nieuwuitzendingen.
Zeker zal men zich bij de achterban met journalistieke pretenties profileren, men verkoopt zich toch ook op die manier?
Het enige wat zal helpen om SBS op een andere toonzetting te krijgen is door er niet meer naar te kijken. Dat zal moeilijk gaan als men er over blijft praten...
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2005, 03:40:43 pm »

quote:

arend schreef op 12 april 2005 om 14:20:
En elke Nederlander die hier naar heeft zitten kijken en er achteraf schande van spreekt ook niet, want deze jongens doen het alleen maar voor de centen. en zolang mensen kijken, wordt hier grof geld mee verdiend.

Je hebt absoluut gelijk, het was ook puur sensatiezucht dat ik er naar ging kijken, kan slechts ter verdediging aanvoeren dat ik maar een paar minuten heb gezien. Misschien is het inderdaad niet aan mij om te zeggen dat ik het een waardeloos programma vond. Toch vond ik dat wel, ook al vóór er rellen van kwamen...

Trouwens, ik heb de aflevering Oosterpark dus niet gezien, maar ben daar dan eigenlijk ook wel benieuwd naar, ik woon namelijk in het Oosterpark (paar 100 meter van het stadion, ik hoor alle doelpunten van FC Groningen oorverdovend, gelukkig zijn dat er niet zo heel erg veel  :P ) dus daar ben ik puur uit persoonlijke motieven nieuwsgierig naar. Wat zeiden ze daar van dan?

Het verbaast me eigenlijk dat het Oosterpark onder probleemwijken valt... we hebben hier alleen een paar jaar geleden met nieuwjaar flinke rellen gehad en soms een beetje gedoe na het voetbal (maar dat is in de hele stad dan zo, ten eerste staat hier het stadion dus geen wonder dat je hier wat krijgt en ten tweede is het niet te vergelijken met wat je in andere steden soms ziet) maar verder gebeurt hier eigenlijk nooit iets.

offtopic:Arend, had je eigenlijk wel meegekregen dat je naamgenootje is geboren? De aankondiging stond in chat en niet iedereen had het meegekregen begreep ik later...
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 03:42:18 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2005, 03:47:22 pm »
ik heb die aflevering toevallig deels gezien, het ging idd over de voetbalrellen en een aantal gezinnen die nogal asociaal waren en constant bij elkaar op de lip zaten.

Gingen 's nachts effe een keihard feestje geven in huis, waardoor de hele buurt mee kon genieten. Ook sloeg er nog iemand een ander neer, maar het zou best kunnen dat het allemaal behoorlijk "voor de camera" was en de andere gezinnen in die buurt wel meevallen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marloes

• Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2005, 03:47:47 pm »
Meer over die Oosterpark-uitzending is op Fok! te vinden: Oosterparkbewoners: SBS6 was puur uit op rotzooi. Nav dat topic wilde ik de uitzending bekijken (eindelijk! mijn stad op tv ;) ) maar ik was 't vergeten dus kan je niet verder helpen.. misschien wordt-ie nog herhaald.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2005, 03:49:11 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2005, 05:56:54 pm »
Blijkbaar vinden ze zelf ook dat ze wel een beetje fout zitten:

[q="http://www.nu.nl/news/510633/10/SBS6_schrapt_resterende_afleveringen_Probleemwijken.html"]SBS6 schrapt resterende afleveringen Probleemwijken

AMSTERDAM - SBS6 zendt twee afleveringen in de omstreden serie Probleemwijken woensdag- en donderdagavond niet uit. Het ging woensdag om een herhaling van de aflevering over de Scheveningse wijk Duindorp, die enkele weken geleden voor het eerst werd uitgezonden. Donderdag zou er een compilatie te zien zijn van enkele uitzendingen.

Volgens een verklaring van SBS komt er in plaats van de compilatie om 21.55 uur een 'speciale' aflevering, waarin zal worden ingegaan op "de commotie die met name in de media is ontstaan naar aanleiding van de programmareeks". De zender probeert burgemeesters aan het woord te laten en Haagse politici, zo licht een woordvoerder van SBS dinsdag toe.

Burgemeester Sakkers van Eindhoven eiste eerder dat SBS geen beelden meer zou gebruiken van de aflevering over de probleemwijk in zijn gemeente. Hij en burgemeester Rombouts van Den Bosch kondigden eerder aan een schadeclaim in te dienen bij SBS.

Een woordvoerder van de zender sluit niet uit dat in het programma van donderdag toch beelden uit Eindhoven te zien zullen zijn, "om het gespreksonderwerp te illustreren". Volgens hem heeft de kritiek van de burgemeesters niets te maken met het besluit om de compilatie niet uit te zenden.[/quote]
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2005, 08:44:38 pm »

quote: http://www.nu.nl/news/512...elijk_voor_zelfmoord.html

SBS6 voelt zich niet verantwoordelijk voor zelfmoord

AMSTERDAM - SBS6 betreurt "ten zeerste" de zelfmoord van een van de 'hoofdrolspelers' uit het programma over de Groningse Oosterparkwijk uit de serie Probleemwijken. Het gaat om een 31-jarige man die gevangen zat in De Marwei in Leeuwarden.

De echtgenote van de man heeft gezegd dat zijn rol in de uitzending belangrijk heeft bijgedragen bij zijn besluit tot suïcide. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Leeuwarden heeft de zelfmoord bevestigd. De Rijksrecherche stelt er een onderzoek naar in. In de wijk zelf weigerden de buurtbewoners vrijdagavond commentaar.

Integer

Het nieuws van de zelfmoord is hard aangekomen bij het mediabedrijf en de medewerkers aan het programma. Maar de zender stelt "naar eer en geweten" "zorgvuldig en integer" te hebben gehandeld. De uitzending waarin de man voorkwam, is uitgezonden op 31 maart en een week later herhaald. Delen eruit zijn opgenomen in een slotaflevering die afgelopen donderdag werd uitgezonden.

Volgens SBS6 werd de man 'geenszins op een negatieve wijze' geportretteerd. De zendgemachtigde zegt hem met open vizier te hebben benaderd en op geen enkele wijze onder druk te hebben gezet.

Bezwaren

Na de eerste uitzending heeft hij volgens SBS6 niet gemeld bezwaren te hebben tegen herhalingen. Hij zou ook niets hebben gezegd over geestelijke nood die zou kunnen leiden tot zijn tragische besluit. Overigens herhaalt SBS6 beelden met of van de man niet meer.

Burgemeester Wallage van Groningen heeft geschokt gereageerd. Hij vindt het vooral verdrietig voor de familie. Hij legt geen relatie tussen het programma en de zelfmoord.

Opspraak

Het programma 'Probleemwijken' is al geruime tijd in opspraak. Burgemeester Sakkers van Eindhoven en burgemeester Rombouts van Den Bosch, waar ernstige rellen ontstonden in de Graafsewijk, kondigden eerder aan een schadeclaim in te dienen bij SBS.

Sakkers vindt dat er een onjuist beeld de wijk Woensel-West en haar bewoners is geschetst. Eerder reageerde burgemeester van Assen geschokt op de uitzending Assen-Oost. Ook Leeuwarden is boos omdat er volgens de gemeente een veel te negatief beeld wordt geschetst van De Wielenpolle.
Waar kwam die uitspraak "Zijn handen wassen in onschuld" ook alweer vandaan? }:|
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2005, 11:11:55 pm »
SBS 6 = Slecht Bagger Stom^6

Ze hebben soms leuke films ofzo, maar meestal is het aanbod om te huilen.
Eenheid in verscheidenheid

Does

• Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #15 Gepost op: april 16, 2005, 10:54:49 am »
Leuke films? Maar daar gooien ze dan Hart van Nederland doorheen... ja leuk!
Live vanuit de luie stoel

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Graafse Wijk Den Bosch
« Reactie #16 Gepost op: april 16, 2005, 03:42:15 pm »
Eigenlijk ben ik helemaal niet verbaasd dat die man zelfmoord heeft gepleegd. SBS6 en meerdere media vergeten wat de psychologische gevolgen kunnen zijn, die men gewoon niet kan verwachten van deelnemers.
De deelnemers hebben waarschijnlijk geldelijk gewin en zich een stukje "macho" willen voelen. Misschien naar aanleiding van de verheerlijking van de tokkie's. Dat kwam er, voor die mensen in de uitzending, zeker niet uit.
Zelf verwacht ik, naar aanleiding van deze zaak, dat SBS deze dood zeker aangerekend gaat worden. Misschien moet men wel een verplichting opleggen om een zeker nazorg te betrachten, en dat valt alle omroepen aan te rekenen.
Liefde is vreemd