Auteur Topic: Opvoeden doe je zo  (gelezen 5381 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Gepost op: april 12, 2005, 03:56:09 pm »
Stel je vragen maar, geef ik antwoord. :+

Woensdag 20 april heeft de KRO een themadag over opvoeden, genaamd Opvoeden doe je zo.

RADIO         
08:00 -10:00    Radio 747 AM    DolceVita
12:00 -14:00    Radio 2    Tijd voor 2
14:00 -17:00    Radio 1    1 opdemiddag

TELEVISIE         
17:00 -18:00    Nederland 1    Vertel het ons
20:30 -21:00    Nederland 1    Netwerk
21:00 -22:45    Nederland 1    Nationale Opvoedtest
22:45 -23:20    Nederland 1    Reporter

Meer info...
[Prediker 7:29]

Promtus

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2005, 11:40:17 pm »
Wel grappig dat een jaar na BNN`s "neuken doe je zo", "opvoeden doe je zo" door de KRO uitgezonden wordt. Kon BNN dit niet aan? Of hebben deze programma`s niets met elkaar te maken?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2005, 12:10:59 am »
Tsjah, van het 1 komt het ander, het zou een logisch vervolg zijn. Of nee, eerst zou nog "zwanger zijn doe je zo" moeten komen. :+
Eenheid in verscheidenheid

lonneke

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2005, 12:17:26 am »
Het is alleen maar toe te juichen dat er meer openheid en gesprek komt over opvoeden. Alsof iedereen vanzelf weet hoe je moet opvoeden... :? Dat geldt trouwens ook voor de andere onderwerpen ;)

lineke

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2005, 11:32:10 am »

quote:

Het is alleen maar toe te juichen dat er meer openheid en gesprek komt over opvoeden. Alsof iedereen vanzelf weet hoe je moet opvoeden.
Wat vinden jullie van de rol die je als gemeente hebt in het opvoeden van kinderen? Kun je als gemeentelid ouders aanspreken op het gedrag van hun kinderen (als hen bijvoorbeeld niet wordt geleerd met gezag om te gaan, wat toch een heel Bijbels gegeven is)? Of bemoei je je dan met privézaken?
« Laatst bewerkt op: april 27, 2005, 11:32:32 am door lineke »
je leeft maar één keer eeuwig

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2005, 12:25:34 pm »
Wij hebben een soort gespreksgroepje waar je als moeders met elkaar dit soort dingen bespreekt. Er is in zo'n groepje een sfeer waarin je heel eerlijk over allerlei dingen kunt spreken. En dan komt het vanzelf ook aan de orde hoe je goed om gaat met gezag in relatie tot je kinderen.

Maar om op jou vraag in te gaan, het lijkt mij dat je iemand heeel goed moet kennen om zo iemand aan te spreken op tekortkomingen die jij ziet in iemands manier van opvoeden.
Ik denk dat het vaak niet goed werkt om op het kerkplein ofzo daar opmerkingen over te maken. Ik heb zelf wel eens opmerkingen gehad van iemand die bij mij op bezoek was. En ik erger me daar verschrikkelijk aan. Als ik bezoek heb zijn mijn kinderen vaak lastiger dan anders. Maar juist dan heb ik vaak geen zin om de zaken op scherp te stellen met ze, wat ik anders wel eens doe natuurlijk. Ik bedoel, ik gun mijn gast een gezellige tijd bij mij en wil ze daar niet op trakteren. Het komt bij mij altijd wat wrang over als ik juist van zo iemand dan een opmerking krijg. Er zit bij mij trouwens als ik maar een beetje aanvoel dat mensen er op letten ook nog iets bij van: omdat ik voel dat jij me zit te kontroleren hierop, zou ik nu een beetje voor mijn gevoel (mijn fout, ik weet het, ik moet gewoon 'bij mezelf blijven') mijn opvoedkunde moeten gaan showen. Dank je, ik voed wel op als jij er niet bij bent.

Ik bedoel maar, bij mij zou het niet werken als iemand me aanspreekt waar ik niet een hele goede band mee heb. Ik vind het trouwens heel fijn als mensen die mij ergens op aanspreken zich ook kwetsbaar opstellen op de een of andere manier. Toen ik bij m'n eerste kind 'snachts er helemaal ellendig van werd omdat ik wel wist dat ik hem er niet steeds uit moest halen als hij huilde maar ik ook weer niet anders kon, had ik niets aan mensen die met een glimlach zeiden: gewoon laten huilen, huilen is gezond.
Ik kon pas voor een andere aanpak kiezen toen een moeder die al vier kinderen had, over haar jongste vertelde dat ze hem steeds bij zich in bed had genomen als hij huilde, totdat het niet meer kon omdat hij door het bed heen begon te kruipen 'snachts... Dat ze hem toen in z'n eigen bed liet liggen, ook als hij huilde, maar dat ze er dan wel bij bleef zitten. De 'straf' dat hij niet z'n bed uit mocht was al erg genoeg zeg maar. En ze zei: "en het was zo moeilijk joh, om daar te zitten en hem te zien huilen!"
En toen kon ik het ook.

Maar Lineke, misschien bedoel jij wel heel andere dingen. Voel je vrij om het daar over te hebben...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

lonneke

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2005, 02:06:24 pm »

quote:

lineke schreef op 27 april 2005 om 11:32:
[...]

Wat vinden jullie van de rol die je als gemeente hebt in het opvoeden van kinderen? Kun je als gemeentelid ouders aanspreken op het gedrag van hun kinderen (als hen bijvoorbeeld niet wordt geleerd met gezag om te gaan, wat toch een heel Bijbels gegeven is)? Of bemoei je je dan met privézaken?
Ik vind dat je best wel met een gemeentelid een gesprek mag aangaan over de opvoeding van de kinderen. Dat hoeft helemaal niet bemoeierig te zijn maar juist interesse tonen is mijn inziens niets mis mee.

lineke

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2005, 02:11:19 pm »
Hoi Mirt,

Om mee te beginnen: ik heb zelf geen kids, dus ik spreek niet uit ervaring. Wat jij aangeeft, is volgens mij precies het probleem. Zaken als opvoeding zijn in principe inderdaad privé. Ik zou het ook vreselijk irritant vinden als mensen ff tussen neus en lippen door vertellen hoe jij je kind moet opvoeden.
Maar de vraag blijft wel: kun je als gemeenteleden elkaar helpen in de opvoeding? Zo'n oudergespreksgroep hebben wij ook in de kerk en da's natuurlijk heel waardevol. maar dan zit je alsnog met alleen maar ouders bij elkaar.
Hoe zit het bijvoorbeeld met professionals: PABO-studenten, pedagogen etc. Eigenlijk wordt hen niet vaak om een mening gevraagd. En dan doel ik vooral op zaken als: hoe betrek je kids in de dienst? Moet je een kindernevendienst opzetten of is dat juist niet goed? Ik heb het idee dat ouders dat ook allemaal alleen uit moeten zoeken, terwijl ik vind dat de visie op zulke zaken gemeentebreed zou moeten zijn.

Nouja, spui maar...enne succes met je kroost
je leeft maar één keer eeuwig

tabletennisman

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2005, 03:47:32 pm »

quote:

lineke schreef op 27 april 2005 om 11:32:
[...]

Mijn moeder is kleuterjuf op een gereformeerde basisscool en maakt de kinderen en de ouders van dicht bij mij en moet heel vaak op haar lippen bijten als de kindertjes gehaald of gebracht worden. Ieder zijn eigen manier van opvoeden en de momenten dat goedbedoelde tips als zodanig aankomen zijn (helaas) heel spaarzaam.

joepie

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2005, 08:08:20 am »
Ik moet zeggen dat ik nogal vaak erg vervelende onopgevoede kinderen heb meegemaakt van ouders die dus zelf b.v. les gaven, of aan andere ouders moesten vertellen hoe ze het nu zouden moeten doen. Zogenaamde pedagogen dus. En er zelf weinig van bakten.
Ik zou ook nooit aan paboafgestudeerden of zgn. pedagogen vragen hoe je het zou moeten doen. Die hebben alleen maar boekenwijsheid en dat heeft niets met de werkelijkheid te maken.

Opvoeden doe je met je hart. Luisteren naar wat je hart je ingeeft.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2005, 08:10:40 am door joepie »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2005, 09:06:35 am »

quote:

joepie schreef op 04 juli 2005 om 08:08:
Die hebben alleen maar boekenwijsheid en dat heeft niets met de werkelijkheid te maken.
offtopic:Hier krijg ik altijd een beetje jeuk van... alsof je uit een boek niets kunt leren!

Ook als het gaat om opvoeding kun je echt wel iets leren uit boeken.

Ik kom uit een klein gezin (1 broertje twee jaar jonger dan ik) familie woonde ver weg, weinig kids in de straat, oppassen was nooit mijn soort bijbaantje, sorry maar ik had/heb bijzonder weinig idee van het verzorgen van kinderen! Nou dan ben ik blij als daar als backup boeken en tijdschriften over zijn. Uiteraard zijn mama en schoonmama er nog maar die weten ook niet alles...

Mijn baby is vier maanden dus van opvoeden is nog niet echt sprake, maar allerlei tips haal je toch wel uit boeken, over borstvoeding heb ik bijvoorbeeld al héél veel geleerd en een simpel "heel veel baby's hebben 's avonds een huiluurtje" kan je als onzekere beginnende moeder echt geruststellen.

Als ik straks een peuter heb en ik krijg van een ander een tip, op een respectvolle en niet bemoeizuchtige manier gebracht, dan ga ik zeker proberen daar mijn voordeel mee te doen.

(weet natuurlijk niet hoe ik echt ga reageren als een juffie commentaar heeft op het gedrag van mijn engeltje...  ;)  maar ik ga het wel proberen!)
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2005, 09:32:53 am »
Onze basisschool had een paar jaar geleden een jubileum met een toneelstuk van de leerkrachten die de school portreteerden.
En idd groep 1 waar moeders hun kind brengen en dan zeggen: wilt u goed op jantje letten want hij hoestte vanmorgen zo. En honderd keer terugkomen voor tips. En honderd keer zwaaien voor het raam. etc.

Als moeder IS het anders dan als juf. Al was het alleen maar omdat je kind sowieso anders reageert op ouders (zelfs vader of moeder is verschillend) dan op de juf.
Toen mijn jongste een tijdje geleden mocht kijken in groep 1, moest ik na tien minuten weg (officieel) maar ze deed zo raar omdat ze in de war was en had gedacht dat ze naar de ppz moest die ochtend.
Ik wist dus dat ze normalitair nooit zo extreem raar deed en ben blijven zitten totdat ik vond dat ze normaal deed. En dat was langzamerhand van achteruit de klas richting stoeltje en later op mijn schoot op het stoeltje....
Wat dat betreft ken je je kind en ik wist dat als ik de eerste keer geforceerd weg zou gaan dat een heel verkeerde ervaring zou zijn...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

joepie

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2005, 09:45:25 am »

quote:

Bumblebee schreef op 04 juli 2005 om 09:06:
[...]

offtopic:Hier krijg ik altijd een beetje jeuk van... alsof je uit een boek niets kunt leren!
Ook als het gaat om opvoeding kun je echt wel iets leren uit boeken.
Mijn baby is vier maanden dus van opvoeden is nog niet echt sprake, maar allerlei tips haal je toch wel uit boeken, over borstvoeding heb ik bijvoorbeeld al héél veel geleerd en een simpel "heel veel baby's hebben 's avonds een huiluurtje" kan je als onzekere beginnende moeder echt geruststellen.

En dat is dus al een grote misvatting.
Vroeger dachten veel ouders inderdaad dat kinderen een huiluurtje hadden.
Maar dat is de grootste onzin die er bestaat.
De enige manier om de communiceren can een baby zijn: huilen!
Dus als ze huilen willen ze iets te kennen geven.
Als je dan als ouders ze maar laat huilen want ze hebben een huiluurtje, dan laat je ze dus gewoon in de steek op dat moment.
En ook opvoeden begint gewoon vanaf dat ze geboren zijn.

Ik zeg ook niet dat er geen dingen te leren zijn uit boeken. Maar een boek is maar een boek die geschreven is op misschien de ervaring van een aanral kinderen.
Aangezien ieder kind uniek is en op dingen op zijn eigen unieke manier zal reageren, zul je zelf uit moeten vinden wat de juiste methode is. En kun je niet met je boekenwijsheid zeggen dat je het dus zo moet aan pakken want dat staat in het boek van b.v. Spock.

Luister naar je hart. Dat is het advies wat ik eigenlijk aan alle pasgeworden ouders gaf.
Als ouders ken jij je kind het beste. En bedenk wat jij het liefst zou willen als je zelf nog klein was. Maak gebruik van je eigen opvoeding, dus gebruik de dingen die jij niet fijn vond of juist wel fijn vond dat je ouders deden.
Geef je kind vooral heel veel Liefde. Vitamine L noemen wij het hier.
Rust, Reinheid en Regelmaat zijn ook nog steeds de beste ovoedingsadviezen.

Wij hadden b.v. een kind wat een enorme faalangst had.
Waar je veel tegen moest zeggen of laten merken dat ze het goed deed.
Toen ze in groep drie zat en ze steeds meer wegkwijnde, en ik tegen de juf zei dat ze haar gewoon regelmatig even een schouderklopje moest geven of even haar duim omhoog als teken dat ze het goed deed. Was dat natuurlijk een advies van een overbezorgde ouder en daar kon ze niet aan beginnen. Dus moest onze dochter maar eens getest worden want er zou wel iets aan de hand zijn.
Was er ook: ze had faalangst.
Maar goed, dan laat je er een zgn. deskundige naar kijken en je kind testen.
Frappant dat dan hetzelfde uit de test kwam.
En ineens de juf wel vond dat ze haar vaker complimentjes moest geven.
Omdat iemand die zgn er verstand van had het zei kon het ineens wel!!!
Kijk daar zakt je broek vanaf als ouders.

Wie kent zijn kind nu het beste? Jij als moeder toch? Je hebt het onder je hart gedragen.
En vanuit je hart mag je het opvoeden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #13 Gepost op: juli 04, 2005, 10:06:02 am »

quote:

joepie schreef op 04 juli 2005 om 09:45:
En dat is dus al een grote misvatting.
Vroeger dachten veel ouders inderdaad dat kinderen een huiluurtje hadden.
Maar dat is de grootste onzin die er bestaat.
De enige manier om de communiceren can een baby zijn: huilen!
Dus als ze huilen willen ze iets te kennen geven.
Als je dan als ouders ze maar laat huilen want ze hebben een huiluurtje, dan laat je ze dus gewoon in de steek op dat moment.

Waar lees jij dat we hem dan maar laten huilen? Wat ik bedoel met het huiluurtje: ze zijn dus niet ziek en hebben geen pijn of zo.  :)

Wij troosten onze zoon dan ook zeker wel, maar als je op een gegeven moment denkt: Okee, hij heeft net gegeten, een schone luier, heeft het niet te warm of te koud, wat kan er in vredesnaam aan de hand zijn, dan is het geruststellend om te denken dat baby's ook wel eens huilen zonder dat er per se iets aan de hand is. En dat een knuffel genoeg is. Dus dan hielden we hem gewoon lekker bij ons als hij het even moeilijk had.

quote:

En ook opvoeden begint gewoon vanaf dat ze geboren zijn.

Niet mee eens  :)  een baby kan pas vanaf een maand of 6-8 iets begrijpen van oorzaak en gevolg. Eerder dan dat kun je imho niet opvoeden.

quote:

Ik zeg ook niet dat er geen dingen te leren zijn uit boeken. Maar een boek is maar een boek die geschreven is op misschien de ervaring van een aanral kinderen.

Een GROOT aantal kinderen, als het een goed boek is  :)  er zijn overigens ook veel slechte boeken geef ik toe.

quote:

Geef je kind vooral heel veel Liefde. Vitamine L noemen wij het hier.
Rust, Reinheid en Regelmaat zijn ook nog steeds de beste ovoedingsadviezen.

Nou, bij heel veel moeders is de borstvoeding om zeep geholpen omdat het zo nodig op schema moest, want "Rust, Reinheid en Regelmaat". Ik geef dus voeding op vraag, mijn zoon groeit als kool, en er is geen schema in te ontwaren. Onze zoon eet als hij honger heeft, slaapt als hij moe is, speelt als hij er zin in heeft... gaat prima! En hij slaapt al een hele poos keurig van 23.30 tot ongeveer 6.00. Meestal dan. Vannacht was hij er ineens om 3.30 - geen probleem, dan ga ik hem niet laten huilen!

quote:

Maar goed, dan laat je er een zgn. deskundige naar kijken en je kind testen.
Frappant dat dan hetzelfde uit de test kwam.

Zo'n test is anders ook gebaseerd op onderzoek, net als de goede boeken over opvoeding  ;)  klopt dus hier en daar toch wel iets van.

quote:

Wie kent zijn kind nu het beste? Jij als moeder toch? Je hebt het onder je hart gedragen. En vanuit je hart mag je het opvoeden.
Absoluut maar als moeder ben ik ook soms niet de meest objectieve persoon die er rondloopt... en sommige kinderen zijn "speciale gevallen" waar deskundige hulp echt wel gewenst is... voor normale kinderen zijn boeken misschien voornamelijk nuttig voor beginnende, onzekere moeders als ik.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2005, 10:10:31 am door Bumblebee »

Marloes

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2005, 10:08:06 am »
Myrthe deed de eerste maanden 's avonds niets liever dan uren aan de borst hangen, en dan meestal rond etenstijd. ;) De generatie boven ons noemde dat het 'huiluurtje' maar die moesten nog op schema voeden.. op het borstvoedingsforum las ik toen iets over 'clusteren', en dat paste beter bij wat wij dachten dat zij dan nodig had. Op mij kwam het 'heel veel baby's hebben 's avonds een huiluurtje' dus niet geruststellend over :) er werd eerder mee bedoeld dat ik haar niet zo moest verwennen en haar maar moest laten huilen. Zelfde gold voor de kinderwagen (ze wilde niet plat in die bak liggen, dat was krijsen geblazen, dus droeg ik haar in een buikdrager): ze moest daar maar gewoon aan wennen. De boeken-van-nu denken over dat soort dingen vaak anders, en ik vind het wel prettig om adviezen-van-toen te checken op hun houdbaarheid. :)
* Marloes is dus wel blij met opvoedboeken en boeken over de ontwikkeling ed.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #15 Gepost op: juli 04, 2005, 10:09:49 am »

quote:

Marloes schreef op 04 juli 2005 om 10:08:
Op mij kwam het 'heel veel baby's hebben 's avonds een huiluurtje' dus niet geruststellend over :) er werd eerder mee bedoeld dat ik haar niet zo moest verwennen en haar maar moest laten huilen.
OK ik zie al dat ik het "huiluurtje" gewoon lekker heb geinterpreteerd zoals ik er zelf ook over dacht  :D  lekker bij ons houden deden wij gewoon.

Marloes

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #16 Gepost op: juli 04, 2005, 10:13:25 am »
:D
Zo kan het ook best bedoeld zijn door degene die dat tegen jullie zei. :)
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2005, 10:13:54 am door Marloes »

joepie

• Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2005, 10:42:32 am »
Inderdaad was een huiluurtje bedoeld om je kind te laten huilen en zeker niet er naar toe want dan zou je ze verwennen. Wat wij al niet te horen hebben gekregen dat wij er wel heen gingen en onze kinderen troosten! Sjonge wij zouden zulke verwende krengen krijgen!
En je kunt ook met regelmaat je kind gewoon aan de borst leggen, terwijl het toch ook op afroep is ;-)
Ik werkte 26 jaar terug in de kraamverzorging en gaf de ouders toen ook al dat advies.
Gewoon geven als ze komen. En dan wel met een zekere regelmaat.
Afhankelijk van het geboorte gewicht gaf ik wel aan dat je ze dan wel moest pakken als ze na een bepaalde tijd nog niet waren gekomen.
En ook 'snachts gewoon geven. Dat was niet zoals ik het volgens de boekjes leerde maar het werkte gewoon beter. Ik werd niet voor niets naar gezinnen gestuurd waar bij een eerste de borstvoeding niet gelukt was en de ouders het graag wel wilden geven.

Dus met Rust, Reinheid en Regelmaat sluit je niet de voeding geven op vraag uit.

Opvoeden doe je dus gewoon al vanaf dat ze geboren zijn. Kijk maar eens naar de kinderen die geadopteerd worden met 8 maanden wat voor schade die al opgelopen kunnen hebben door de manier waarop je behandeld zijn.
Alleen is de opvoeding van een baby niet hetzelfde als die van een peuter, net zoals die niet hetzelfde is als van een puber, enz.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Opvoeden doe je zo
« Reactie #18 Gepost op: juli 04, 2005, 10:56:29 am »
Volgens mij zijn we het prima eens, misschien hebben we alleen een andere definitie van "opvoeden" :)

Het borstvoeden op vraag maar toch op schema snap ik alleen niet zo.
Als mijn zoon een keer na anderhalf uur al weer honger heeft (dus om 8.30) in plaats van zijn normale 3,5 uur, dan krijgt hij dus 2 uur eerder eten dan normaal... ik ga hem dan geen honger laten lijden. De rest van de dag past zijn schema (waarschijnlijk) dan ook aan... hoe (en waarom) maak je daar Regelmaat van? Ik vind het geen probleem, namelijk.