Auteur Topic: God schiep ons alleen om Hem te dienen?  (gelezen 21634 keer)

henk w

• Bekijk profiel
God schiep ons alleen om Hem te dienen?
« Reactie #50 Gepost op: april 20, 2005, 06:35:10 pm »
Hallo Knee,

quote:

Ik vraag me af hoe je voor je zelf bepaalt welke zaken uit de bijbel volgens jou waar zijn, of misschien moet ik zeggen: dichter bij de waarheid komen, dan andere bijbelteksten.

Allereerst door het Godsbeeld dat ik heb. Ik ga uit van een onvoorwaardelijk liefhebbende God en niet zozeer van een rechtvaardige, oordelende God. Natuurlijk speelt rechtvaardigheid een rol, maar de liefde is het belangrijkste.

Waarom ik aan de ene tekst meer waarde toeken dan aan de andere.
Dat zijn meerdere factoren. Ik noem er een paar:
1. ik lees de bijbel en zie allerlei vreemde dingen. Tegenstrijdigheden, fouten.
Ik lees wel vaak verklaringen van mensen hoe je dat toch weer allemaal in het gareel zou kunnen krijgen, maar ik vind het vaak niet overtuigend.

2. En ik heb het nodige gelezen, ook over de totstandkoming van de bijbel, met name het NT. En dan komt er toch, voor mij, het beeld naar vorendat het mensenwerk is. Gedreven mensen, fanatieke mensen, zeer overtuigde mensen, maar toch: mensen.
Het NT is voor mij dan ook met name een menselijk getuigenis over Jezus. En niet zozeer Gods Woord. Wel geïnspireerd door geloof, niet gedicteerd door God.

3. En ik kijk hoe ik het zelf zou doen:
Zou ik één van mijn kinderen ooit definitief de deur weigeren?
Nee. Maar waarom zou God dat dan wel doen?

4. En soms twijfel ik gewoon aan woorden. Kan niet geloven dat het echt zo zou zijn.
Zou Jezus echt opgeroepen hebben tot moord?
Is Hitker echt een dienares van God en hebben verzetshelden zich daadwerkelijk tegen Gods wil verzet en zal hen een oordeel boven het hoofd hangen?
Heeft God echt de eerstgeborene van David en Bathseba laten doodgaan?
Heeft Hij echt de zon stil laten staan om Jozua verder te laten gaan met moorden?

Voor mij is er eigenlijk één leidraad om te bepalen of ik een bijbeltekst voor waarhoudt of niet: liefde.
Daarnaast volg ik ook mijn hart, mijn geweten, mijn intuïtie.
Maar ik besef dat ik de bijbel subjectief lees. Denk alleen dat iedereen dat doet.
Het is bijna onvermijdelijk.

quote:

Of is er geen waarheid?

Ik verwijs je even naar het topic "meerdere waarheden".

quote:

Hoe kan ik bijv. jou visie toetsen?

Waar wil je die aan toetsen?
Ik denk dat het lastig wordt, uiteindelijk toetsen kun je het niet. Daarvoor ontbreekt ons het totaaloverzicht.
Hoe toets ik de visie dt de bijbel waar is?
Ik geloof best dat de joden Jericho veroverd hebben en dat daarbij muren ingestort zijn. Dat is archeologisch wel terug te vinden.
Maar of God daar de hand in gehad heeft? Hoe toets je dat?
Volgens de één is de vogelpest de straf van God, volgens een ander een vreselijke ziekte en meer niet. Hoe toets je wie er gelijk heeft? In dit geval denk ik nog wel dat de waarheid exclusief is, maar wie heeft hem te pakken??
Als je de bijbel overduidelijk kon toetsen (zoals je bijv. de zwaartekracht op deze aarde op waarheid kunt toetsen) dan nam iedereen de bijbel voor waar aan.

Toetsen is erg lastig.

quote:

Is de waarheid niet per definitie exclusief?

Zet een half glas water neer. Is die half vol of half leeg?

Vraag aan diverse mensen wat dat glas voor ze betekent en je krijgt compleet verschillende antwoorden. Is er maar één die gelijk heeft?

Juist in het subjectieve ligt wat mij betreft het boeiende.

groet,
Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 20, 2005, 09:52:00 pm »
Hallo P&A,

Ik kan je stuk in grote lijnen goed volgen. Ik heb alleen een ander Godsbeeld en kom dan tot andere conclusies.

De zondeval
Er zijn schrijvers die dit anders interpreteren (bv. rabbi Harold Kushner en Ellen van Wolde, hoogleraar in Tilburg).
Zij geven aan dat het verhaal van Genesis het verhaal is van het ontstaan van het bewustzijn van de mens. Het was geen kapotmaken van de schepping, het was een moedige stap voorwaarts.
Het was de bedoeling dat er van de appel gegeten zou worden. Ik geloof niet dat de mens in staat is het plan van God te saboteren. Dan is het geen strak plan. En als de mens het de eerste keer had gekund, kan het dan ook de 2e keer (kruisdood van Jezus). Kunnen we ook dat plan ongedaan maken??

Ik ben niet boos op Eva en Adam, integendeel. Ik ben ze dankbaar. Ik zou weliswaar de dalen hebben kunnen vermijden, maar ook de pieken niet hebben meegemaakt.

quote:

Ik geloof dat je kinderen hebt.

Vader?  Wat dacht je van.............opa!!
Sinds 2 jaar hebben we een kleindochter.

quote:

Als ze iets wordt verboden, dan zul je toch ook een bepaalde sanctie moeten opleggen als ze het ‘gebod’ overtreden.

Maar natuurlijk.
Ik zal alleen een paar dingen nooit doen:
1. ze veroordelen
2. het niet meer goed kunnen laten maken
3. en wat ik echt NOOIT, NOOIT, NOOIT zal doen is tegen mijn kleindochter zeggen: ook jij bent niet goed, vanwege de fout die je moeder gemaakt heeft.
Ik zou wel kunnen zeggen: meissie, met jou maak ik een nieuw begin.

quote:

Als ze iets vergiftigs drinken, dan worden ze ziek. Als je dan niets doet, ga je dood.
Wij zijn in die zin ‘vergiftigd’.

Wie moet je op de kop geven als een kind bij gif kan: het kind of de vader??
Wat zeggen we tegen een vader als die een fles gif open en bloot stalt om het kind te laten kiezen of het wel gehoorzaam is?? Wat zegt dat over de vader?
Wat zegt het over de vader als het op deze wijze omgaat met het leven van zijn kind??
Zeggen we tegen het kind: dan had je maar moeten luisteren?

Ik durf het zo te stellen omdat ik denk dat het zo dus niet in elkaar zit.
Het is niet blasfemisch bedoeld.

quote:

Verder als God die boom er niet had neergezet, was er sowieso ook sprake geweest van een mechanisme: God zegt en wij doen. Mechanische liefde, lijkt mij geen liefde toe.

Klopt, en dus stond die boom daar met een doel: van gegeten worden. Alleen dat betekende het einde van het mechanische.

quote:

Dat is zo, ieder is zelf verantwoordelijk.

Dat is dus niet zo. Ik heb niet de keuze gehad om al dan niet van de boom te eten. Ik ben genetisch blijkbaar niet meer in staat om goed te zijn.
Daar ben ik dus niet verantwoordelijk voor.

quote:

Zo zal een klein kind ook niet verloren gaan maar behouden worden ook op grond van het offer van Jezus wat veel aspecten heeft (zoals je terugziet in alle verschillende offers die er gebracht moesten worden in het OT) want dat kind is zondig omdat z'n vader en moeder het ook zijn, maar is nog niet verantwoordelijk voor de zonden die hij/zij doet.

Dan is het dus het beste dat je als kind komt te sterven. Wordt het je nog niet aangerekend.

quote:

De bergrede is gericht aan de Joodse discipelen, Jezus onderwees hen. En gaf hen de grondregels van het Koninkrijk waar je als Jood later in mag leven (en ook andere mensen)

De bergrede is niet bedoeld voor vandaag? Wat kan ik vandaag met de bergrede?
Het is niet voor mij bedoeld??

quote:

Dus je kunt het zien als een verfijning van de 10 geboden, en alles wat er in het OT al bekend was. Maar waar het volk niet veel van terecht gebracht had

Heeft het zin om voorschriften te geven aan mensen die niet goed doen en genetisch bepaald zondig zijn?
Is het dan ook niet gewoon logisch dat ze er niks van maakten?

quote:

Toch denk ik dat door het onderwijs van de Heer aan Zacheus, het hem duidelijk is geworden dat hij niet op dezelfde voet kon doorgaan met zijn oneerlijke praktijken. Jezus zal hem dus hebben gezegd voortaan eerlijk te zijn.

Is dit geen inlegkunde? Uit de tekst is dit niet te halen.
Het kan dus ook zo zijn dat Jezus bij hem kwam en Zacheuc daarover zo blij was dat hij zelf het initiatief nam om weer een eerlijk man te worden.

quote:

Maar God is meer dan alleen Liefde. God is ook Heilig. God is rechtvaardig. En Hij is dit allemaal.

Klopt, maar liefde wordt als belangrijkste aangemerkt, niet rechtvaardigheid.

Het grote gebod in de bijbel is niet: Gij zult gehoorzamen. Het is niet: Gij zult het ware geloof aanhangen.
Het grote gebod in de bijbel is: heb lief.

Het orthodoxe bouwwerk is gebaseerd op rechtvaardigheid. De liefde om voor ons aan het kruis te sterven is bedoeld om de rechtvaardigheid van God in te dammen. Liefde als afgeleide van rechtvaardigheid.

Volgens mij is het andersom. Liefde komt eerst. Geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkste.

quote:

OK, alle ellende komt dus van God. En Hij was liefde volgens jou. Dit spreekt je eigen overtuiging wel heel erg tegen. En klopt dus ook niet.
Wij blijven dan altijd buiten schot, want we zijn de onschuldige slachtoffers.Van een wrede God.

Jesaja 45:7. Het is God die het onheil schept.

Toch??

Hier laat ik het ven bij. Deel 2 volgt.

groet,
Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 21, 2005, 10:16:28 am »
Hoi P&A

Toch nog even een paar opmerkingen

God en het onheil
Ik denk dat het te maken heeft met oorzaak en gevolg. Gods heeft het ingebakken om ons zo mede te kunnen leiden. Het zijn in feite dan ook de sancties.

Sancties
Ik denk alleen dat de sancties niet als straf bedoeld zijn, maar als correctie en “wegwijzer”.
Als ik mijn dochter sancties geef (inmiddels verleden tijd, ze zijn allemaal het huis uit) kan dat omdat:
-   het in haar eigen belang is
-   ze bepaalde normen en waarden nog niet onder de knie heeft die mijns inziens wel van wezenlijk belang zijn
Ik heb geen sancties gegeven puut omdat ze mij ongehoorzaam zou zijn geweest. Er zit dan altijd nog een andere reden achter.

Zondeval
Je geeft aan dat als je een sanctie aankondigt, dat je die dan ook moet uitvoeren. Dat kan ik wel volgen, anders ben je natuurlijk je geloofwaardigheid wel kwijt.

Maar dat is niet wat er gebeurt. God zegt: als je er van eet zul je sterven.
Ze eten ervan en dan? Dan:
-   moeten ze het paradijs uit
-   moet de man in het zweet zijn aanschijns zijn brood verdienen
-   krijgt de vrouw moeite toebedeeld met baren
-   zijn hun kinderen genetisch niet meer in staat goed te doen
-   en sterven ze
Met andere woorden: God geeft 1 sanctie aan, maar legt er 5 op. Dat heeft Hij vantevoren niet gezegd. Is dat fair??

Groet,
Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 21, 2005, 10:56:47 am »
henk w

Wat versta je onder de zondeval?
En welke moeite kreeg de vrouw met het baren van kinderen? Ging het voorheen dan zonder moeite?

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 21, 2005, 12:49:03 pm »
Hallo Pier,

Ik bleef even in de termen van de orthodoxie om daarmee aansluiting te krijgen en van daaruit wat vragen te stellen.
In mijn optiek heeft er helemaal geen zondeval plaatsgevonden.
Ik link het meer met het verhaal van de verloren zoon: we hebben ons erfdeel gevraagd en zijn op stap gegaan.
Het is een stap vooruit, geen vernietiging van Gods plan (kunnen we volgens mij ook niet. De Schepper is dan feitelijk overwonnen door het geschapene).

quote:

En welke moeite kreeg de vrouw met het baren van kinderen?

Dit klinkt als een typisch mannelijke vraag. Moeite met baren? Ik heb ook kinderen en klaag toch ook niet.

quote:

Ging het voorheen dan zonder moeite?

Erg lastig als je nog nooit gebaard hebt.
Het ging mij erom dat God meer sancties oplegt dan Hij vantevoren aankondigt en vraag me af of dat rechtvaardig is.

Groet,
Henk

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 21, 2005, 01:00:58 pm »

quote:

henk w schreef op 21 april 2005 om 10:16:
Zondeval
Je geeft aan dat als je een sanctie aankondigt, dat je die dan ook moet uitvoeren. Dat kan ik wel volgen, anders ben je natuurlijk je geloofwaardigheid wel kwijt.

Maar dat is niet wat er gebeurt. God zegt: als je er van eet zul je sterven.
Ze eten ervan en dan? Dan:
-   moeten ze het paradijs uit
-   moet de man in het zweet zijn aanschijns zijn brood verdienen
-   krijgt de vrouw moeite toebedeeld met baren
-   zijn hun kinderen genetisch niet meer in staat goed te doen
-   en sterven ze
Met andere woorden: God geeft 1 sanctie aan, maar legt er 5 op. Dat heeft Hij vantevoren niet gezegd. Is dat fair??

Groet,
Henk

Heej, dat is precies het omgekeerde van wat meestal als kritiek aangemerkt wordt op dit verhaal- orrigineel!. Normaal gesproken is de kritiek, dat God dreigt ze te doden als ze ervan eten, en het dan niet doet, en dus z'n belofte breekt!

Wat natuurlijk onzin is, want Hij breekt z'n belofte/dreigement niet, maar laat het alleen niet direct in werking treden, maar in principe zijn ze vanaf dat moment sterfelijk.

God dreigt met de ultieme straf, de 'dood'. En ik denk dat we er van uit mogen gaan dat Hij voldoende duidelijk had gemaakt wat dat inhield (voor eeuwig verlaten van God) dat de boodschap over was gekomen bij A&E.

Als ze dan toch de fout in gaan, dan stelt God die ultieme straf uit. Dan is het toch niet gek dat er andere - kleinere - consequenties tegenover staan, die wel direct voelbaar waren? Dat lijkt me best fair, omdat ze nog wel een fatsoenlijke kans krijgen om verder te leven, omdat de grote straf uitgesteld wordt.

De 'erfzonde' (bahh vies woord) is niet zozeer iets genetisch - alsof je het met wat gen-manipulaties eruit kan halen. Het heeft te maken met het feit dat Adam de fout in ging, en dat daardoor de wereld fundamenteel veranderd is (niet meer perfect). Wij begaan nu steeds dezelfde fouten als hij. In die zin kwam in Adam de dood in de wereld, maar als 1 van ons er had gestaan dan had het ook kunnen gebeuren. Want wie leeft er alleen maar goed (en dus niet: wie doet er wel eens goed)?

Er zit voor ons individualistische westerse mensen wat oneerlijks in. Waarom ons straffen voor iets waar wij niks mee te maken hadden, maar individualisme is een nieuwigheid, en wie zegt dat het een juiste visie is? In vroeger tijden was iedereen veel meer afhankelijk van elkaar, en hadden keuzes van vaders altijd consequenties voor hun nazaten. (En tegenwoordig zijn nog steeds duizenden mensen van onze keuzen afhankelijk, denk maar eens aan de hele derde-wereld problematiek en de ongelijke verdeling van voedsel).

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: april 21, 2005, 01:40:35 pm »

quote:

henk w schreef op 20 april 2005 om 18:35:
Hallo Knee,

[...]

Allereerst door het Godsbeeld dat ik heb. Ik ga uit van een onvoorwaardelijk liefhebbende God en niet zozeer van een rechtvaardige, oordelende God. Natuurlijk speelt rechtvaardigheid een rol, maar de liefde is het belangrijkste.

2. En ik heb het nodige gelezen, ook over de totstandkoming van de bijbel, met name het NT. En dan komt er toch, voor mij, het beeld naar vorendat het mensenwerk is. Gedreven mensen, fanatieke mensen, zeer overtuigde mensen, maar toch: mensen.
Het NT is voor mij dan ook met name een menselijk getuigenis over Jezus. En niet zozeer Gods Woord. Wel geïnspireerd door geloof, niet gedicteerd door God.

Maar ik besef dat ik de bijbel subjectief lees. Denk alleen dat iedereen dat doet.
Het is bijna onvermijdelijk.

Waar wil je die aan toetsen?
Ik denk dat het lastig wordt, uiteindelijk toetsen kun je het niet. Daarvoor ontbreekt ons het totaaloverzicht.
Hoe toets ik de visie dt de bijbel waar is?

Als je de bijbel overduidelijk kon toetsen (zoals je bijv. de zwaartekracht op deze aarde op waarheid kunt toetsen) dan nam iedereen de bijbel voor waar aan.

Toetsen is erg lastig.

[...]

Zet een half glas water neer. Is die half vol of half leeg?

Vraag aan diverse mensen wat dat glas voor ze betekent en je krijgt compleet verschillende antwoorden. Is er maar één die gelijk heeft?

Juist in het subjectieve ligt wat mij betreft het boeiende.

groet,
Henk

Hallo Henk,

God is ook liefde. De rechtvaardigheid van God bestaat hieruit dat God een aantal natuurlijke wetten in de schepping heeft gelegd. Dus God grijpt niet persoonlijk in. ( Mits mensen daarom bidden ) God heeft niet voor niets miljarden engelen die in dienst staan van God.
Aartsengelen, archai, exousiai, dynameis, kyriotetes, tronen, cherubim, serafim. Wat denk je waarvoor deze hierarchien zijn geschapen?

Verder is het Woord van God een openbaring van God Zelf.

Joh. 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Wat God aan jou openbaart kan anders zijn dan wat Hij aan mij openbaart.
Dat wij als mensen elkaar hierin gaan bestrijden is mensenwerk.

Dat het Woord van God waar is lees je in de bijbel zelf. God zegt het zelf tegen je. Zie johannes 1.

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: april 21, 2005, 04:43:58 pm »
Hallo Nunc,

quote:

En ik denk dat we er van uit mogen gaan dat Hij voldoende duidelijk had gemaakt wat dat inhield (voor eeuwig verlaten van God)

Is dat wat God ze duidelijk heeft gemaakt? Hij geeft toch alleen aan dat ze zullen sterven. Waar staat dat God ze waarschuwt voor eeuwig verlaten zijn??

quote:

kleinere - consequenties

Kleinere consequenties?
Niet alleen jij zal sterven, maar ook al je kinderen, je kindskinderen, je kinds-kindskinderen en ga zo maar door.
Kleinere consequenties???????

quote:

Dat lijkt me best fair

Dus als ik tegen mijn kleindochter zeg: jij krijgt de doodstraf voor iets wat je moeder gedaan heeft, dan vind jij dat fair??

quote:

Wij begaan nu steeds dezelfde fouten als hij. In die zin kwam in Adam de dood in de wereld, maar als 1 van ons er had gestaan dan had het ook kunnen gebeuren. Want wie leeft er alleen maar goed

Met toch in ieder geval één levensgroot verschil.
Adam mocht kiezen, ik niet. Het is mij onmogelijk om goed te zijn, mede als gevolg van datgeen wat God heeft bedacht.

quote:

In vroeger tijden was iedereen veel meer afhankelijk van elkaar

Er zit een groot verschil tussen afhankelijk zijn van elkaar en iemand straffen voor hetgeen de ander fout heeft gedaan.

quote:

en hadden keuzes van vaders altijd consequenties voor hun nazaten.

En is dat fair? Is het fair om kinderen van “foute” mannen uit WO II aan te kijken op hetgeen hun vader heeft gedaan??
Mag ik over 300 jaar de nazaten van die “foute” mannen nog steeds straffen voor hetgeen 300 jaar daarvoor is gebeurd?

Is het fair als de rechter mijn dochter en kleindochter de doodstraf zou geven vanwege het feit dat ik 5 km te hard heb gereden?

quote:

En tegenwoordig zijn nog steeds duizenden mensen van onze keuzen afhankelijk, denk maar eens aan de hele derde-wereld problematiek en de ongelijke verdeling van voedsel

Denk je dat God de mensen aldaar zal gaan straffen voor hetgeen wij hier aan foute keuzes maken??

groet,
Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: april 21, 2005, 04:45:54 pm »
Hallo Lonneke,

quote:

Dat het Woord van God waar is lees je in de bijbel zelf. God zegt het zelf tegen je. Zie johannes 1.

Is dat niet een cirkelredenering?
De bijbel bewijst zichzelf.

Toch??

quote:

Wat God aan jou openbaart kan anders zijn dan wat Hij aan mij openbaart.

Helemaal mee eens.

groet,
Henk

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: april 21, 2005, 04:48:51 pm »

quote:

henk w schreef op 21 april 2005 om 16:45:

Is dat niet een cirkelredenering?
De bijbel bewijst zichzelf.

Toch??

groet,
Henk
Hoe bedoel je dat? Heb je een voorbeeld?

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: april 23, 2005, 10:23:54 am »

quote:

henk w schreef op 17 april 2005 om 18:47:
Hallo Piet,

[...]

Weet ik niet.
Ik weet wel wat ik volmaakt vind, maar misschien is het nog veel mooier dan ik nu voor mogelijk houd.

[...]

Tja, weet ik ook niet.
Ik zie alleen geen voordeel voor God om welk kind van Hem dan ook eeuwig te laten lijden.
Dat is mijn vaste en diepste overtuiging. Hoe het dan technisch gaat, laat ik in alle vertrouwen aan Hem over.

Soms vergelijk ik het wel een beetje met mezelf: er is niets, maar dan ook echt niets dat mijn vrouw zou kunnen doen waarop ik zou zeggen: en nou houd ik niet meer van je. Ik kan niet niet van haar houden.
En ook is er niets dat mijn kinderen kunnen uitspoken waarop ik zou zeggen: en nu kom je er bij nooit meer in.

Onvoorwaardelijke liefde heet dat.
Volgens mij de basis van alles.

groet,
Henk

Henk,
N.a.v. je opmerkingen over het volmaakt worden, moest ik denken aan de woorden van professor van Melsen, die ooit in een van zijn boeken schreef:'Het merkwaardige is, dat de christelijke traditie altijd beseft heeft, dat de mens niet was wat hij eigenlijk behoorde te  zijn. Ze schreef dit echter niet toe aan een gebrek van 'volwassenheid' , maar aan de gevolgen van de erfzonde, de verduistering van het verstand en de verzwakking van de wil. Gezien het ontbreken van het evolutieperspectief kon de christelijke traditie wel niet anders dan dit als een blijvende situatie binnnen het aardse bestaan van de mens te beschouwen, die zelfs door de verlossing van Christus niet doorbroken werd'. Over volmaakt worden, wordt in Hebr.11.31 gezegd, dat de gestorvenen uit het oude testament, die, hoewel van hun geloof een getuigenis werd gegeven, de volmaaktheid nog niet bereikt hadden. Waarom niet? Het antwoord luidt:'Zodat zij niet zonder ONS tot de volmaaktheid zouden komen'. Een enorme doordenker! Zij niet zonder ons? Hoe kan dat?

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: april 23, 2005, 06:24:32 pm »
Hallo Pier,

Ik zou het niet weten.
Zonder ons niet tot volmaking kunnen komen??

Ik moet je eerlijk zeggen dat dit weer één van die teksten van Paulus is waarbij ik me afvraag wat ik er mee moet.
Het klinkt redelijk multi-interpretabel.

Heb jij enig idee??

Groet,
Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: april 23, 2005, 07:07:40 pm »

quote:

henk w schreef op 21 april 2005 om 12:49:
Hallo Pier,

Ik bleef even in de termen van de orthodoxie om daarmee aansluiting te krijgen en van daaruit wat vragen te stellen.
In mijn optiek heeft er helemaal geen zondeval plaatsgevonden.
Ik link het meer met het verhaal van de verloren zoon: we hebben ons erfdeel gevraagd en zijn op stap gegaan.
Het is een stap vooruit, geen vernietiging van Gods plan (kunnen we volgens mij ook niet. De Schepper is dan feitelijk overwonnen door het geschapene).

[...]

Dit klinkt als een typisch mannelijke vraag. Moeite met baren? Ik heb ook kinderen en klaag toch ook niet.

Erg lastig als je nog nooit gebaard hebt.
Het ging mij erom dat God meer sancties oplegt dan Hij vantevoren aankondigt en vraag me af of dat rechtvaardig is.

Groet,
Henk

Henk,
Je kunt je vergissen, maar ik ben niet Pier, maar Piet. Geeft niets, maar voor mij klinkt dat vertrouwelijker in de oren. Het woord 'zondeval' komt niet voor in de bijbel, maar wij zouden wel kunnen spreken van 'een val'. Door een val komt men in de regel in lagere regionen terecht. De mens, oorspronkelijk een geestelijk schepsel, 'bezondigde' zich door zich een te maken met de stoffelijke wereld. Het eten van de vrucht van de boom, betekende  eenmaking met de natuur. Joden noemen het lichaam wel een bewijs van de zondeval. Ons vleselijk lichaam is per definitie een lichaam der zonde. Let wel: zonder n. Het is geconditioneerd en begeert zodoende tegen de Geest. Er ontstaat dus een strijd van het vlees tegen de Geest en van de Geest tegen het vlees. Aan de mens de taak om opnieuw de geestelijke status te bereiken.
Wat dat baren betreft, ik wilde er alleen aan herinneren, dat het toenemen van de moeite van de zwangerschap erop kan wijzen, dat de voortplanting tot dan toe op een andere, gemakkelijker wijze plaatsvond. We beseffen vaak niet, dat de fisiologische processen, die in Genesis beschreven worden, miljoenen jaren van evolutie moeten betekenen. Als we het scheppingsverhaal eens  meer mythologisch zouden duiden, kan het een 'openbaring' worden voor je. Letterlijk genomen is het Genesisverhaal niet te begrijpen. Ook de pre-existentie van de mens wordt te gemakkelijk vergeten, of niet geloofd. Zonder dat, is het helemaal moeilijk te begrijpen.

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: april 24, 2005, 08:29:28 am »
Hallo PieT,

Ik denk niet dat we in lagere regionen terecht zijn gekomen.
We gaan erop vooruit.
Er is geen sprake van een val, er is sprake van een moedige stap voorwaarts.

quote:

Er ontstaat dus een strijd van het vlees tegen de Geest en van de Geest tegen het vlees.

In mijn optiek is er geen sprake van strijd. Geen strijd tussen God en duivel, geen strijd tussen goed en kwaad, geen strijd tussen Geest en vlees.
Al deze strijden gaan uit van afgescheidenheid, terwijl we eigenlijk uit zouden moeten gaan van eenheid.

Ik ga niet strijden tegen het vlees. Volgens mij is het zo dat waar tegen je strijdt dat je dat alleen maar versterkt.
Doe eens de volgende opdracht: denk 5 minuten lang niet aan een witte beer en je denkt gegarandeerd bijna alleen maar aan een witte beer.

Er is geen strijd tussen licht en duisternis.
Knip het licht aan en de duisternis is, zonder welke strijd dan ook, verdwenen.
Richt je op het licht.
Of, volgens een oude chinese wijsheid:
het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

quote:

Aan de mens de taak om opnieuw de geestelijke status te bereiken.

Ik ben de geestelijke status nooit kwijt geweest.
Nogmaals: ik zie de schepping als een stap voorwaarts.

quote:

Letterlijk genomen is het Genesisverhaal niet te begrijpen.

Mee eens

quote:

Ook de pre-existentie van de mens wordt te gemakkelijk vergeten, of niet geloofd. Zonder dat, is het helemaal moeilijk te begrijpen.

Ook mee eens.

groet,
Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: april 24, 2005, 11:20:31 am »
Henk,

In onderdelen hebben we mischien wel wat verschil van inzicht, maar wat hindert dat? Het heeft te maken met - zoals altijd - een persoonlijke beschouwingswijze. Wat het opheffen van tegenstellingen betreft, daarin kan ik mij goed vinden. Maar wat denk jij dan van de tegenstelling van leven en dood?

Piet

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: april 24, 2005, 07:27:08 pm »
Hallo Piet,

is er een fundamentele tegenstelling tussen leven en dood?
Is de dood niet een overgang? Gaan we dus eigenlijk wel dood?

Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: april 25, 2005, 02:59:27 pm »
Hallo Henk,

Je ziet me nog! Althans mijn reactie.
Piet

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: april 26, 2005, 12:23:46 pm »

quote:

henk w schreef op 24 april 2005 om 19:27:
Hallo Piet,

is er een fundamentele tegenstelling tussen leven en dood?
Is de dood niet een overgang? Gaan we dus eigenlijk wel dood?

Henk

Henk
Een zeer indringende vraag! Als ik er iets over zeg, doe ik dat met schroom, want het is een bijzonder indringend onderwerp. Ik baseer mijn mening hoofdzakelijk op de bijbel, hoewel ik op dit punt ook andere godsdiensten heb geraadpleegd. Vooreerst wil ik zeggen, dat wedergeboorte, of, zo je wilt, reïncarnatie, niet zozeer een geloof is. Het is veelmeer een conclusie, die je trekt, na het grondig bestudeerd te hebben. Natuurlijk zou je het begrip 'geloof' in zeker opzicht wel kunnen gebruiken, maar ik acht de gegevens zo duidelijk, dat je het meer van de ‘natuurlijke’ kant gaat benaderen. Paulus ziet bijvoorbeeld de opstanding als een natuurlijk proces (1 Kor.15).  Ik denk, dat alles, maar dan ook werkelijk alles, zich op een natuurlijke wijze zal voltrekken. Het gehele universum is de openbaring van Gods Wet. Dus ook de opstanding der doden. Over de opstanding der doden, spreekt Jezus o.a. in Mattheüs 22, waar de Sadduceeën met die vraag komen over een vrouw, die zeven mannen had gehad. Het zogenoemde Leviraatshuwlijk. Je kunt het zelf lezen. Het tweede gedeelte van Jezus’antwoord luidde:’Wat de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zei: Ik ben de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jacob? Hij is niet een God van doden, maar van levenden.Lucas voegde er nog aan toe:’Voor Hem leven zij allen’
De doden staan dus voortdurend op volgens Jezus. Daar kan geen twijfel over bestaan. Maar waar zijn zij dan? In de hemel? Of in de hel? De schrijver van de brief aan de Hebreeën geeft ons antwoord op deze vragen. In hoofdstuk 11 wordt een uitgebreid geloofsgetuigenis gegeven van diegenen, die een rol hebben gespeeld in het o.t. Ik ga daar verder niet op in, maar in de twee laatste verzen van dit hoofdstuk, schreef de auteur van deze brief:’Ook deze allen (de gestorvenen), hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde (het hemels Vaderland) niet verkregen, daar God iets beters met ONS voor had, zodat ZIJ niet zonder ONS tot de volmaaktheid zouden komen’
Woorden met een zeer vérstrekkende betekenis! ZIJ hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ONS voor had. Zeg ik teveel, als ik hieruit concludeer, dat de schrijver zijn lezers identificeert met de gestorvenen uit het oude testament? Zij zijn DEZELFDEN! Nee, niet dezelfde persoonlijkheden, maar naar de innerlijke mens gesproken. De uiterlijke mens vervalt, aldus Paulus, maar de innerlijke wordt van dag tot dag vernieuwd. Die uiterlijke mens wordt nooit meer herhaald en wij zetten onze ontwikkeling voort in nieuwe persoonlijkheden. Voorwaar, een mysterie, maar wie dit gelooft, heeft de dood overwonnen. Sterven is opnieuw geboren worden. Een heel oude traditie leert, dat de geestelijke componenten van de mens niet afhankelijk zijn van ruimte en tijd. Zij zijn dan ook vanwege hun immateriële hoedanigheid niet gebonden aan ruimte en tijd en ondervinden geen weerstand bij het ‘overbruggen’ van de afstand, zoals dat zo kenmerkend is voor een materieel lichaam. Ook verloopt er geen tijd tussen het moment van sterven en een nieuwe geboorte. Dood en wedergeboorte in de vorm van conceptie, volgen elkaar op zonder onderbreking. En dan gebruiken wij nog maar gebrekkige taal.
Piet

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: april 26, 2005, 01:55:12 pm »
Hallo Piet,

quote:

Vooreerst wil ik zeggen, dat wedergeboorte, of, zo je wilt, reïncarnatie, niet zozeer een geloof is. Het is veelmeer een conclusie, die je trekt, na het grondig bestudeerd te hebben

Dat denk ik ook.

quote:

Ik denk, dat alles, maar dan ook werkelijk alles, zich op een natuurlijke wijze zal voltrekken

Ik weet niet of je het natuurlijk kunt noemen. Ik denk wel dat alles volgens “planning” gaat, het zal niet afwijken van de gedachten die God van het begin af aan had.
Wel denk ik dat wij bepaalde zaken kunnen versnellen danwel vertragen door de keuzes die wij maken.
Rabbijn Soetendorp zegt hierover: Ik geloof dat elke goede daad van mij het Koninkrijk dichterbij zal brengen en elke verkeerde daad de komst zal uitstellen.

quote:

Zeg ik teveel, als ik hieruit concludeer, dat de schrijver zijn lezers identificeert met de gestorvenen uit het oude testament?

Volgens mij wel.
Het zou kunnen dat het zo is, maar ik vind het zeer lastig om dat uit deze woorden te halen.
Het gaat hier immers expliciet over “zij” en “ons”.

Ik geloof wel dat wij een ontwikkeling doormaken en groeien naar vervolmaking. De één zal dat sneller doen dan de ander. Maar ik denk niet dat de snelste blijft incarneren totdat de langzaamste ook zover is.

quote:

Dood en wedergeboorte in de vorm van conceptie, volgen elkaar op zonder onderbreking

Ik denk idd dat je na het overlijden direct overgaat en dat we niet allemaal onder de grond blijven tot het einde der tijden (zei Jezus niet tegen één van de rovers: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Als je hiermee wilt aantonen dat iemand na zijn overlijden direct weer op aarde incarneert, daar denk ik anders over.

Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: april 26, 2005, 02:23:05 pm »

quote:

henk w schreef op 26 april 2005 om 13:55:
Hallo Piet,

[...]

Dat denk ik ook.

[...]

Ik weet niet of je het natuurlijk kunt noemen. Ik denk wel dat alles volgens “planning” gaat, het zal niet afwijken van de gedachten die God van het begin af aan had.
Wel denk ik dat wij bepaalde zaken kunnen versnellen danwel vertragen door de keuzes die wij maken.
Rabbijn Soetendorp zegt hierover: Ik geloof dat elke goede daad van mij het Koninkrijk dichterbij zal brengen en elke verkeerde daad de komst zal uitstellen.

[...]

Volgens mij wel.
Het zou kunnen dat het zo is, maar ik vind het zeer lastig om dat uit deze woorden te halen.
Het gaat hier immers expliciet over “zij” en “ons”.

Ik geloof wel dat wij een ontwikkeling doormaken en groeien naar vervolmaking. De één zal dat sneller doen dan de ander. Maar ik denk niet dat de snelste blijft incarneren totdat de langzaamste ook zover is.

[...]

Ik denk idd dat je na het overlijden direct overgaat en dat we niet allemaal onder de grond blijven tot het einde der tijden (zei Jezus niet tegen één van de rovers: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Als je hiermee wilt aantonen dat iemand na zijn overlijden direct weer op aarde incarneert, daar denk ik anders over.

Henk

Henk,
De oud testamentische gelovigen, van wie een getuigenis des geloofs was gegeven, hadden volgens Hebr.11 het beloofde nog niet verkregen. De moordenaar wel? Moest hij dan niet maaien, wat hij gezaaid had? Je mag er natuurlijk gerust anders over denken, maar wat men op aarde doet, zal op aarde vergolden worden. Het kan toch niet zo zijn, dat de moordenaar al voor de troon van God stond te juichen, terwijl de nabestaanden van zijn slachtoffers nog in diep rouw gedompeld waren.  Dan is er nog een zeer belangrijk punt. Paulus vergeleek de opstanding met een natuurproces. Wat wij zelf zaaien, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, en als wij zaaien, zaaien wij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. Alleen op die wijze zal Hij, die in ons is, onze sterfelijke lichamen levend maken, door zijn Geest, die in ons woont. Ik zie de opstanding idus niet als een incidenteel gebeuren, maar als een evolutieproces. De leeftijden van de mensen zullen toenemen, totdat op een gegeven moment een 100-jarige als een jongeling zal sterven. Ja, totdat zelfs de dood tenietgedaan zal zijn!

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: april 26, 2005, 02:45:12 pm »
Hallo Piet,

quote:

De oud testamentische gelovigen, van wie een getuigenis des geloofs was gegeven, hadden volgens Hebr.11 het beloofde nog niet verkregen. De moordenaar wel?

Misschien een reden om de tekstinterpretatie over de oud testamentische gelovigen te herzien.

quote:

maar wat men op aarde doet, zal op aarde vergolden worden

Dat klinkt als karma en als rechtvaardigheid, maar boven dit staan de vergeving en de liefde.

quote:

Het kan toch niet zo zijn, dat de moordenaar al voor de troon van God stond te juichen, terwijl de nabestaanden van zijn slachtoffers nog in diep rouw gedompeld waren

Omdat wij zo graag rechtvaardigheid willen en boetedoening, gaan we ervan uit dat God dat dan ook wel zal willen.
Wij willen dat mensen gestraft worden voor hun daden, en dus denken we dat God ze ook wel zal straffen.

Maar daar waar inzicht naar boven komt, komt liefde en vergeving naar boven en is straffen overbodig.

Jouw conclusie krijg je idd als je rechtvaardigheid als allereerste uitgangspunt neemt. Voor mij is liefde het allerbelangrijkste uitgangspunt.

Stel dat iemand mij iets aandoet en daar spijt van heeft. Moet die dan alsnog gestraft worden?
Wat mij betreft niet.

Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: april 26, 2005, 09:19:19 pm »

quote:

henk w schreef op 26 april 2005 om 14:45:
Hallo Piet,

[...]

Misschien een reden om de tekstinterpretatie over de oud testamentische gelovigen te herzien.

[...]

Dat klinkt als karma en als rechtvaardigheid, maar boven dit staan de vergeving en de liefde.

Omdat wij zo graag rechtvaardigheid willen en boetedoening, gaan we ervan uit dat God dat dan ook wel zal willen.
Wij willen dat mensen gestraft worden voor hun daden, en dus denken we dat God ze ook wel zal straffen.

Maar daar waar inzicht naar boven komt, komt liefde en vergeving naar boven en is straffen overbodig.

Jouw conclusie krijg je idd als je rechtvaardigheid als allereerste uitgangspunt neemt. Voor mij is liefde het allerbelangrijkste uitgangspunt.

Stel dat iemand mij iets aandoet en daar spijt van heeft. Moet die dan alsnog gestraft worden?
Wat mij betreft niet.

Henk

Henk,

Je denkt teveel in termen van 'straf'. Misschien is het beter om van ' gevolgen' te spreken. Bovendien, Henk, betekenen genade en vergeving nooit, dat wij de gevolgen van onze daden niet zullen ondervinden. Dat zou een zeer grote vergissing zijn, om dat te denken.
Wat de bijbel zegt is waar: Wat de mens zaait, dat zal hij oogsten. Het is dezelfde wet als het karma van het Oosten.Genade en vergeving wissen de gevolgen van onze daden nooit uit! Dat geldt onverkort voor onze eventuel goede daden.
Ik zeg niet, dat mijn interpretatie feillos is, maar Hebreeen 11.39 en 40 laten er geen misverstand over bestaan, wat de lezers dezelfden zijn als de oud testamentische overledenen. Een zuiver Oosterse gedachte.
Piet

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: april 26, 2005, 11:20:13 pm »
Hallo Piet.

quote:

Je denkt teveel in termen van 'straf'. Misschien is het beter om van ' gevolgen' te spreken

Het was een algemene opmerking, uitgaande van de orthodox-christelijke gedachtengang.
Als je het topic "meerdere waarheden" leest zul je merken dat ik idd niet in termen van straf denk.

quote:

Bovendien, Henk, betekenen genade en vergeving nooit, dat wij de gevolgen van onze daden niet zullen ondervinden. Dat zou een zeer grote vergissing zijn, om dat te denken.

Als het een vergissing is, is het er één waarbij ik mij prima thuis voel.
Het rad van karma draait, maar wordt doorbroken door vergeving en liefde.
Als dat niet zo is, dan is liefde niet de grootste kracht in het universum.

quote:

Genade en vergeving wissen de gevolgen van onze daden nooit uit

Volgens mij wel.
Vergeving betekent het einde van oorzaak en gevolg.

Henk

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: april 27, 2005, 09:56:05 pm »

quote:

henk w schreef op 26 april 2005 om 23:20:
Hallo Piet.

[...]

Het was een algemene opmerking, uitgaande van de orthodox-christelijke gedachtengang.
Als je het topic "meerdere waarheden" leest zul je merken dat ik idd niet in termen van straf denk.

[...]

Als het een vergissing is, is het er één waarbij ik mij prima thuis voel.
Het rad van karma draait, maar wordt doorbroken door vergeving en liefde.
Als dat niet zo is, dan is liefde niet de grootste kracht in het universum.

[...]

Volgens mij wel.
Vergeving betekent het einde van oorzaak en gevolg.

Henk

Henk,

Ken je het verhaal van die vrouw in Johannes 8.3-11?
'En de schriftgeleerden en de Farizeeen brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt op bij het plegen van overspel; en in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen. Gij dan, wat zegt Gij? En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond....''
Waarom zou Jezus met zijn vinger in de aarde hebben geschreven, Henk? Is het niet hierom, dat elke daad en zelfs elke gedachte in de aarde opgetekend wordt? Jezus sprak de vrouw niet vrij, maar  wilde de schriftgeleerden leren, dat ook zij schulden hadden. Daarom: schulden verdwijnen niet door genade en vergeving, maar door gerechtigheid. Wij komen niet 'in de hemel' in onvolmaakte toestand en ook niet als er nog iets te vereffenen valt. Nergens leert de Schrift, dat genade en vergeving het einde is van oorzaak en gevolg. Anders had Paulus niet aan de GELOVIGE Galaten geschreven: 'Dwaalt niet, want God laat niet met Zich spotten. Want wat de mens zaait, zal hij ook oogsten' Geloof jij werkelijk, dat de moordenaar aan het kruis, al deel had aan de hemelse vreugde, terwijl de familie van de vermoordden nog treurden om hun verlies? Als je zegt: het is genoeg, vind ik het uitstekend. Maar ik wilde het nog even aan je kwijt! Misschien wil je er nog eens over nadenken.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: april 27, 2005, 11:04:08 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 april 2005 om 21:56:
Waarom zou Jezus met zijn vinger in de aarde hebben geschreven, Henk? Is het niet hierom, dat elke daad en zelfs elke gedachte in de aarde opgetekend wordt?
Even los van deze discussie, het kan natuurlijk ook zijn dat Jezus gewoon aan het onderwijzen was of voor Zichzelf even wat aan het doordenken was en daarbij even wat uitwisbaar 'extern geheugen' gebruikte. Een schoolbord was er niet en papier was veel te duur voor zulke dagelijkse bezigheden. Als Hij eigenlijk door het voorval met die vrouw werd gestoord, is het niet zo raar dat Hij gewoon doorgaat met schrijven. Ik vind jouw interpretatie wat ver gezocht, that's all :)

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: april 27, 2005, 11:04:44 pm »
Hallo Piet,

quote:

Waarom zou Jezus met zijn vinger in de aarde hebben geschreven, Henk? Is het niet hierom, dat elke daad en zelfs elke gedachte in de aarde opgetekend wordt?

Ik vind deze uitleg wel origineel, maar niet echt een eye-opener.

quote:

Jezus sprak de vrouw niet vrij, maar wilde de schriftgeleerden leren, dat ook zij schulden hadden.

Dat is de negatieve uitleg.
Je kunt ook een positieve uitleg kiezen:
Jezus vraagt aan anderen gewoon een beetje menselijkheid. Val een ander niet zwaar, maak het oordelen van anderen niet tot issue. Let op jezelf en probeer jezelf te verbeteren.
Dat is meer de uitleg die ik vind.

Ik heb nu eenmaal een positieve kijk op het geloof en op Jezus.
Jezus is er niet om je een schuldgevoel aan te praten. Hij is er om je vooruit te helpen.

quote:

Daarom: schulden verdwijnen niet door genade en vergeving, maar door gerechtigheid.

En daarmee staat gerechtigheid boven de liefde.
Liefde verdraagt en bedekt alles!!

quote:

Geloof jij werkelijk, dat de moordenaar aan het kruis, al deel had aan de hemelse vreugde, terwijl de familie van de vermoordden nog treurden om hun verlies?

Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het zou kunnen.
Als de moordenaar terugkijkt op zijn leven en zijn daden beziet en dan vervolgens zeer oprecht berouw heeft van hetgeen hij gedaan heeft, welk nut heeft straffen dan nog?

Als straffen gebeurt om gerechtigheid te krijgen, dan is dat in mijn ogen niets anders dan wraak.
Een straf is toch bedoeld om iemand weer op het rechte pad te krijgen?
Maar als iemand zijn fouten inziet en ze niet meer wil maken, dan is de straf compleet overbodig.

Henk
« Laatst bewerkt op: april 27, 2005, 11:05:40 pm door henk w »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: april 27, 2005, 11:40:03 pm »

quote:

henk w schreef op 27 april 2005 om 23:04:
[...]

Henk

Hallo Henk,

Ik denk dat wanneer iemand tot inzicht komt en vergeving ontvangt dus ook de goddelijke liefde zal gaan ervaren dat hij juist vanuit deze liefde vanuit zijn eigen vrije wil kan kiezen voor gerechtigheid. Hij wil als het ware zelf zijn schuld vereffenen. Niet omwille van zichzelf maar omwille van de slachtoffers. De drijfveer is dan liefde. Dus lost hij hiermee zijn aardse karma in en ervaart hij het ook nog als prettig  :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: april 28, 2005, 12:45:20 am »
Hoi Henk,

quote:

henk w schreef op 27
april 2005 om 23:04
:

Hallo Piet,

[...]

Ik vind deze uitleg wel origineel, maar niet echt een eye-opener.

[...]

Dat is de negatieve uitleg.
Je kunt ook een positieve uitleg kiezen:
Jezus vraagt aan anderen gewoon een beetje menselijkheid. Val een ander niet zwaar, maak het oordelen van anderen niet tot issue. Let op jezelf en probeer jezelf te verbeteren.
Dat is meer de uitleg die ik vind.

Ik heb nu eenmaal een positieve kijk op het geloof en op Jezus.
Jezus is er niet om je een schuldgevoel aan te praten. Hij is er om je vooruit te helpen.

[...]

[...]

Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het zou kunnen.
Als de moordenaar terugkijkt op zijn leven en zijn daden beziet en dan vervolgens zeer oprecht berouw heeft van hetgeen hij gedaan heeft, welk nut heeft straffen dan nog?

Als straffen gebeurt om gerechtigheid te krijgen, dan is dat in mijn ogen niets anders dan wraak.
Een straf is toch bedoeld om iemand weer op het rechte pad te krijgen?
Maar als iemand zijn fouten inziet en ze niet meer wil maken, dan is de straf compleet overbodig.

Henk

Ik heb het gevoel dat je passages als de volgende negeert:

quote:

Mat 13:
 37 Hij antwoordde hun: ‘Hij die het goede zaad zaait is de Mensenzoon, 38 de akker is de wereld, het goede zaad dat zijn de kinderen van het koninkrijk; het onkruid dat zijn de kinderen van het kwaad, 39 de vijand die het zaait is de duivel, de oogst staat voor de voltooiing van deze wereld en de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: 41 de Mensenzoon zal zijn engelen erop uitsturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen 42 en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden. 43 Dan zullen de rechtvaardigen in het koninkrijk van hun Vader stralen als de zon. Laat wie oren heeft goed luisteren!  

Naar mijn gevoel wil Jezus alle moeite doen om mensen weer in het juiste spoor te krijgen. Het houdt echter blijkbaar toch een keer op. Mensen hebben vrije wil, met alle consequenties van dien. God houdt je niet tegen je wil tegen als je met alle geweld de andere kant op wil rennen - maar dat heeft wel consequenties.

Misschien een beetje off-topic hier, maar naar aanleiding van jouw stukjes in allerlei topics  (ja, ik volg je raad op en lees je stukjes :) ) ben ik wel benieuwd wat jij met Jezus' offer doet - ik heb het gevoel dat dat niet echt een plaats in jouw visie heeft.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: april 28, 2005, 12:53:49 am »

quote:

Edith schreef op 27 april 2005 om 23:04:
[...]

Even los van deze discussie, het kan natuurlijk ook zijn dat Jezus gewoon aan het onderwijzen was of voor Zichzelf even wat aan het doordenken was en daarbij even wat uitwisbaar 'extern geheugen' gebruikte. Een schoolbord was er niet en papier was veel te duur voor zulke dagelijkse bezigheden. Als Hij eigenlijk door het voorval met die vrouw werd gestoord, is het niet zo raar dat Hij gewoon doorgaat met schrijven. Ik vind jouw interpretatie wat ver gezocht, that's all :)

Had zelf de indruk dat Piet's uitleg van deze passage meer poetisch overdrachtelijk dan letterlijk was :) .

En moet zeggen, vind jouw interpretatie in dit geval ook onbevredigend - ik denk meer dat het een tactiek was om te benadrukken 'ik hoef hier geen beslissing te nemen - de beslissing is aan jullie - vraag jezelf maar eens af - zijn jullie zelf dan zo geweldig' - gewoon een manier om de uitdagers terug op zichzelf te werpen - zichzelf tegelijkertijd buiten verdere discussie plaatsend.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: april 28, 2005, 09:23:59 am »

quote:

Liudger schreef op 28 april 2005 om 00:53:
[...]

Had zelf de indruk dat Piet's uitleg van deze passage meer poetisch overdrachtelijk dan letterlijk was :) .

En moet zeggen, vind jouw interpretatie in dit geval ook onbevredigend - ik denk meer dat het een tactiek was om te benadrukken 'ik hoef hier geen beslissing te nemen - de beslissing is aan jullie - vraag jezelf maar eens af - zijn jullie zelf dan zo geweldig' - gewoon een manier om de uitdagers terug op zichzelf te werpen - zichzelf tegelijkertijd buiten verdere discussie plaatsend.
Ook dit is een belangrijk aspect, inderdaad. Ik gaf alleen maar aan waarom Jezus volgens mij überhaupt op de grond zat te schrijven, vanuit praktische grond en in die tijd gedacht (het was immers een belangrijk punt van Piets redenering, dat het karma letterlijk in de aarde geschreven werd).

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: april 28, 2005, 09:48:03 am »
Hallo Lonneke,

quote:

Ik denk dat wanneer iemand tot inzicht komt en vergeving ontvangt dus ook de goddelijke liefde zal gaan ervaren dat hij juist vanuit deze liefde vanuit zijn eigen vrije wil kan kiezen voor gerechtigheid. Hij wil als het ware zelf zijn schuld vereffenen. Niet omwille van zichzelf maar omwille van de slachtoffers. De drijfveer is dan liefde. Dus lost hij hiermee zijn aardse karma in en ervaart hij het ook nog als prettig

Heel mooi omschreven!!

Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: april 28, 2005, 09:49:10 am »
Hallo Liudger,

quote:

Ik heb het gevoel dat je passages als de volgende negeert

Nee hoor, deze tekst negeer ik niet.
Ik heb altijd gesteld dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Ik stel alleen dat als de liefde erbij komt dat die sterker is dan vergelding.
Als mensen niet mee willen is er een kans dat ze op een plek terechtkomen waar idd jammeren en knarsetanden aan de orde is.
Ik geloof alleen niet dat dat een definitief oord is. In de bijbel staat meerdere keren dat er consekwenties volgen “totdat alles betaald is”. Staat er ook ergens iets dat dit oord voor eeuwig is??

Daarnaast denk ik dat God mensen ook voor die tijd er met de haren bij kan slepen. Waarom bij de één wel en de ander niet? Tja, dat blijft gissen. Ik ga ervan uit dat God dat altijd doet met het oog op het belang van Zijn kind.
Misschien dat voor de één een tijdelijk verblijf in een oord van jammeren zeer heilzaam kan zijn en voor de ander kan het alleen maar een verdere achteruitgang betekenen.
Zo heb ik een tante waarmee het psychisch steeds slechter ging. Uiteindelijk is ze in een “gekkenhuis” terechtgekomen. Ze zat er nog maar een korte tijd en zei toen:”ja kom zeg, ik ben helemaal niet gek”. Ze is weer ontslagen en daarna al sinds 25 jaar een prima tante.
Enige tijd verblijven op een vervelende plek kan dus heel wel in je voordeel zijn.

Maar dat oord beschouwen als een strafkamp van God gaat mij te ver.

Het offer van Jezus
Ik besef mij terdege dat dit offer voor velen een bron van troost en bemoediging is. Ik respecteer dat ten volle. Het is niet aan mij om deze mensen onzeker te maken met mijn ervaringen.
Maar in mijn leven speelt het offer idd geen enkele rol. Gezien de bovenstaande zin zal ik het wat subtiel proberen te verwoorden.
Ik ervaar dat ik een rechtstreekse relatie heb met God, en ervaar niet dat er een offer nodig is om die relatie aan te kunnen gaan.
Het offer is dan ook geen noodzakelijke voorwaarde. Het kan mensen helpen om dichter bij Hem te komen, maar dat kan ook op andere manieren.

Ik ervaar God als bijzonder positief, niet rancuneus of wraakzuchtig.

In een eerdere bijdrage heb ik geloof ik al eens geschreven, dat God mij uitdaagt. Hij zegt feitelijk tegen mij: Henk, je bent goed genoeg zoals je bent, maar je kunt nog veel beter. Ga je de uitdaging met Mij aan? Zo ja, weet dan dat Ik altijd voor je klaar zal staan. Weet dan dat Ik ervan geniet als je dat pad kiest.
Voor mij is God nu al een bijzonder boeiende ontdekkingsreis en dan heb ik nog lang niet alles gezien. Ik kijk al uit naar de verdere reis.

Voor mij is God een leraar, maar bovenal een zeer goede vriend.
Een offer is dan niet aan de orde.

Henk

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: april 29, 2005, 01:04:12 am »

quote:

henk w schreef op 28 april 2005 om 09:49:
Nee hoor, deze tekst negeer ik niet.
Ik heb altijd gesteld dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Ik stel alleen dat als de liefde erbij komt dat die sterker is dan vergelding.
Als mensen niet mee willen is er een kans dat ze op een plek terechtkomen waar idd jammeren en knarsetanden aan de orde is.
Ik geloof alleen niet dat dat een definitief oord is. In de bijbel staat meerdere keren dat er consekwenties volgen “totdat alles betaald is”. Staat er ook ergens iets dat dit oord voor eeuwig is??

Goeie vraag, die zoeken we op.

quote:

Daarnaast denk ik dat God mensen ook voor die tijd er met de haren bij kan slepen. Waarom bij de één wel en de ander niet? Tja, dat blijft gissen. Ik ga ervan uit dat God dat altijd doet met het oog op het belang van Zijn kind.
Misschien dat voor de één een tijdelijk verblijf in een oord van jammeren zeer heilzaam kan zijn en voor de ander kan het alleen maar een verdere achteruitgang betekenen.
Zo heb ik een tante waarmee het psychisch steeds slechter ging. Uiteindelijk is ze in een “gekkenhuis” terechtgekomen. Ze zat er nog maar een korte tijd en zei toen:”ja kom zeg, ik ben helemaal niet gek”. Ze is weer ontslagen en daarna al sinds 25 jaar een prima tante.
Enige tijd verblijven op een vervelende plek kan dus heel wel in je voordeel zijn.

Mooi verhaal :).

quote:

Maar dat oord beschouwen als een strafkamp van God gaat mij te ver.

Ik denk zelf meer in pijnlijke/onverdraaglijke afstand tot God.

quote:

Het offer van Jezus
Ik besef mij terdege dat dit offer voor velen een bron van troost en bemoediging is. Ik respecteer dat ten volle. Het is niet aan mij om deze mensen onzeker te maken met mijn ervaringen.
Maar in mijn leven speelt het offer idd geen enkele rol. Gezien de bovenstaande zin zal ik het wat subtiel proberen te verwoorden.
Ik ervaar dat ik een rechtstreekse relatie heb met God, en ervaar niet dat er een offer nodig is om die relatie aan te kunnen gaan.
Het offer is dan ook geen noodzakelijke voorwaarde. Het kan mensen helpen om dichter bij Hem te komen, maar dat kan ook op andere manieren.

....

Voor mij is God een leraar, maar bovenal een zeer goede vriend.
Een offer is dan niet aan de orde.

Ik begrijp dat je iemand bent die goed met vragen kunt leven, en dat waardeer ik. Ik wil je ook nergens naar toe leiden. Maar het intrigeert me wel. Als je Jezus tegenkomt in de Evangeliën, dan is het toch moeilijk te vermijden dat Hij de weg tot Zijn lijden bewust betrad. Vraag je je niet af waarom Hij dat deed?

quote:

Ik ervaar God als bijzonder positief, niet rancuneus of wraakzuchtig.

In een eerdere bijdrage heb ik geloof ik al eens geschreven, dat God mij uitdaagt. Hij zegt feitelijk tegen mij: Henk, je bent goed genoeg zoals je bent, maar je kunt nog veel beter. Ga je de uitdaging met Mij aan? Zo ja, weet dan dat Ik altijd voor je klaar zal staan. Weet dan dat Ik ervan geniet als je dat pad kiest.
Voor mij is God nu al een bijzonder boeiende ontdekkingsreis en dan heb ik nog lang niet alles gezien. Ik kijk al uit naar de verdere reis.
Henk, je bent een gave kerel. Die vette regel, die dacht ik net zo gehoord te hebben :) .
« Laatst bewerkt op: april 29, 2005, 01:04:55 am door Liudger »

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: april 29, 2005, 08:53:37 am »
Hallo Liudger,

quote:

Ik begrijp dat je iemand bent die goed met vragen kunt leven, en dat waardeer ik

“Zijn grootste geluk vindt de denkende mens in de kennis van wat gekend kan worden en de rustige verering van wat niet gekend kan worden” (Goethe)

Op dit moment snap ik nog lang niet alles (ik zou zelf het stukje “ wat niet gekend kan worden” willen veranderen in “wat nog niet gekend wordt”). Maar van datgene dat ik wel snap en wat ik heb ervaren weet ik dat God de rest ook goed heeft geregeld. Ik kan dus leven met vragen (alhoewel ik afschuwelijk nieuwsgierig ben hoe alles nu daadwerkelijk werkt).
Ik heb alleen besloten om het van de andere kant te benaderen: ik zoek het Koninkrijk en dan zal de rest mij gegeven worden.
Vanuit de zucht naar kennis zal het een heel lastig pad worden.
Kies ik als insteek de liefde (voor God, naaste en mijzelf) dan zal de rest erbij gegeven worden. Zo heb ik meerdere keren mogen ervaren dat je inzichten “als vanzelf” krijgt. Heel boeiend.

quote:

Als je Jezus tegenkomt in de Evangeliën, dan is het toch moeilijk te vermijden dat Hij de weg tot Zijn lijden bewust betrad. Vraag je je niet af waarom Hij dat deed?

Als ik me dat nooit had afgevraagd was ik misschien ook wel niet tot de conclusie gekomen dat het niet is voor de zonden van de mensen.
Dat het niet voor niets is geweest is wel duidelijk, maar dat het is om de zonden van de mensen te verzoenen klinkt mij wel zeer on-Gods in de oren.
Daarnaast zie ik in de bijbel teveel aanwijzingen die de orthodoxe stelling niet onderschrijven.

quote:

Henk, je bent een gave kerel

Nog niet, maar dat is wel het doel. Een bereikbaar doel. In veel christelijke kringen worden mensen naar beneden gehaald: je bent maar een zondaar, afhankelijk van Gods genade en niet tot een goed leven in staat.
En dat is jammer. Want als je niet gelooft dat je een gaaf persoon kunt worden, zul je het ook niet bereiken (of er veel langer over doen).
Ik geloof er wel in dat ik dat kan en dat heeft me al veel positiefs gebracht. Ik zie dan ook geen enkele reden om van dat pad af te stappen. Ben veel eerder erg benieuwd wat dit pad mij nog meer gaat brengen.

quote:

Die vette regel, die dacht ik net zo gehoord te hebben

En wat betekent dat voor jou?

Groet,
Henk

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: april 29, 2005, 09:56:40 pm »
Modbreak:
Na aanleiding van een TopicReport het gedeelte over 'Heden zult u met mij in het paradijs zijn' naar het gelijknamige Topic in het Bijbelstudieforum verplaatst. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Berre

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: april 30, 2005, 10:34:35 am »

quote:

lonneke schreef op 13 april 2005 om 15:49:
Het Eerste Grote Gebod staat geschreven als: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
De liefde laat zich niet bevelen.

lineke

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: april 30, 2005, 11:18:57 am »
O? waarom trouwen mensen dan officieel?
je leeft maar één keer eeuwig

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: april 30, 2005, 11:28:51 pm »

quote:

henk w schreef op 29 april 2005 om 08:53:
ik zoek het Koninkrijk en dan zal de rest mij gegeven worden.
Vanuit de zucht naar kennis zal het een heel lastig pad worden.
Kies ik als insteek de liefde (voor God, naaste en mijzelf) dan zal de rest erbij gegeven worden.

.....

Nog niet, maar dat is wel het doel. Een bereikbaar doel. In veel christelijke kringen worden mensen naar beneden gehaald: je bent maar een zondaar, afhankelijk van Gods genade en niet tot een goed leven in staat.

............

En dat is jammer. Want als je niet gelooft dat je een gaaf persoon kunt worden, zul je het ook niet bereiken (of er veel langer over doen).
Ik geloof er wel in dat ik dat kan en dat heeft me al veel positiefs gebracht. Ik zie dan ook geen enkele reden om van dat pad af te stappen. Ben veel eerder erg benieuwd wat dit pad mij nog meer gaat brengen.

......

En wat betekent dat voor jou?

Uitgaande van het feit, dat mensen die nog nooit van God of Christus gehoord hebben, ook spontaan tot goede daden in staat zijn, bestaan er twee mogelijkheden : of iedereen is meer of minder in contact met God, of we dragen net zo goed goede als slechte impulsen met ons. Het verschil tussen die twee mogelijkheden is wat mij betreft een kwestie van semantiek - ik zelf houd het meer op de eerste terminologie.

Ook: ik kan me niet voorstellen dat God iets zou scheppen dat alleen maar in staat tot kwaad is. Aan de andere kant, niets menselijks is mij vreemd, en voor mij is het vrij duidelijk dat iedereen tot alle kwaad in staat is.

quote:

Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Dit laat mij zien dat ik heel hoog mag richten, hoger dan ik zelf ooit mogelijk dacht.

En ja, de weg van de Liefde is de koninklijke weg. Maar de weg is smal en eng de poort. En ik kan dan wel wat, maar hiervoor heb ik hulp nodig. Hoe meer ik mij overgeef aan God's leiding, en vertrouw op Zijn sterke arm, hoe verder ik kans heb om te komen.

Zij die de mens slechts als arme zondaar afhankelijk van Genade zien, mogen er ook direct achterna zeggen dat die Genade vrijelijk beschikbaar is, en dat als wij opnieuw geboren zijn in Christus, niets voor ons onmogelijk is.

En inderdaad, als je blijft steken op dat 'arme zondaar' zijn, dan wordt het een stuk zwaarder dan nodig.

quote:

Als ik me dat nooit had afgevraagd was ik misschien ook wel niet tot de conclusie gekomen dat het niet is voor de zonden van de mensen.
Dat het niet voor niets is geweest is wel duidelijk, maar dat het is om de zonden van de mensen te verzoenen klinkt mij wel zeer on-Gods in de oren.

Ik snap waar je vandaan komt - maar dat is de puur logische benadering van God. Dat is een God die we kunnen beheersen, bevatten etc. God wordt in de Bijbel niet alleen gepresenteerd als Liefde, God is ook een Toorn, een Rechter etc etc. In de totaliteit van de Bijbel, en in wat ik in de Evangeliën over Jezus lees, vind ik dat aspect van Jezus' dood (er zijn meer aspecten) volstrekt logisch.

quote:

Daarnaast zie ik in de bijbel teveel aanwijzingen die de orthodoxe stelling niet onderschrijven.
Laat maar horen.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2005, 11:29:35 pm door Liudger »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: april 30, 2005, 11:34:07 pm »

quote:

Berre schreef op 30 april 2005 om 10:34:
[...]

De liefde laat zich niet bevelen.
Mag ik je het boek 'The Art of Loving' van Erich Fromm aanbevelen?

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: mei 01, 2005, 09:52:04 pm »
Hallo Liudger,

quote:

quote:
Laat maar horen.

Oeps, dit gaat een hoop ruimte in beslag nemen.
Laat ik eens wat zaken noemen:
1. Niemand wist het. Petrus wist het niet, Maria Magdalena niet, de Emmausgangers niet. Ze waren allemaal bedroefd.
Petrus springt ervoor en slaat een oor af als ze Jezus gevangen willen nemen. Onbegrijpelijk: je gaat je eigen redding toch niet tegen zitten houden?
Maria Magdalena wist het niet, ook niet toen het graf leeg bleek te zijn.

2. Zoals eerder aangegeven staat in geen enkele gelijkenis iets over het te brengen offer. Het zal niet bij elke gelijkenis essentieel zijn geweest, maar het is ook weer wat als het bij geen enkele er iets over gemeld staat.
Neem het verhaal waarbij de eigenaar mensen stuurt die constant worden vermoord. Vervolgens stuurt hij zijn zoon: naar hem zullen ze toch wel luisteren. (let op: de zoon wordt niet gestuurd om een offer te brengen en daarmee redding van de mensen te bereiken).

3. Johannes de Doper weet op een gegeven moment ook niet meer of het wel Jezus is die men mocht verwachten. Hij laat het vragen en wat krijgt hij als antwoord: lammen lopen weer, blinden zien weer. Weer niets over het offer.
Jezus zei niet: Ja, Johannes, ik ben idd degene die is gekomen om te lijden en daarmee de wereld te bevrijden.
Leek me toch een uitgelezen kans.

4. Paulus vermeldt wel iets over het sterven voor onze zonden "conform de schriften".
Echter, bij de evangelisten zie ik niet staan dat ze bij de kruisdood schrijven: Hij is gestorven, opdat vervuld wordt hetgeen de profeet zei........
En als het zo duidelijk volgens de schriften is, zie punt 1: dan hadden toch in ieder geval Zijn volgelingen het geweten.

5. In het jodendom wordt geen messias verwacht die met Zijn lijden de wereld zou redden. Misschien dat een kleinere minderheid dat denkt of heeft gedacht, maar de hoofdstroom binnen het jodendom gaat daar niet van uit. Suighnap heeft in een ander topic overtuigend aangetoond dat Jesaja 53 (de lijdende knecht) gaat over het volk Israël.
Blijkbaar zijn de evangelisten het met hem eens, want nergens bij het lijdensverhaal wordt gerefereerd aan de lijdende knecht.
Waarom zou Mattheus wel verwijzen naar de vlucht uit Egypte, en de wenende Rachel, maar niet naar de lijdende knecht? Als de kruisdood idd zo universsel belangrijk was geweest, dan sla je die verwijzing toch zeer zeker niet over.

6. Is er één tekst in de evangeliën waarin staat dat Jezus is gestorven voor onze zonden en als we dat offer aanvaarden, dat we dan gered worden?
Of moeten we dan teksten met elkaar gaan combineren, met alle interpretatie-valkuilen vandien.

7. Is het niet merkwaardig dat Jezus in Mattheus 10 de apostelen al op pad stuurt om het Koninkrijk te verkondigen.............terwijl het enige dat werkelijk telt nog moet plaatsvinden?? Da's toch niet handig.

8. In Mattheus 25:31-46 staat zeer duidelijk vermeld wie er straks wel en niet meemag. Niets over het moeten aanvaarden van een offer.

9. Mattheus 7:21.
Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil Mijns Vaders.
Weer noppo over een offer.

10. Het belangrijkste is het liefhebben. Heb God lief, je naaste en jezelf. Dat is het belangrijkste gebod.
Het belangrijkste gebod is niet: gij zult het door Mij gebrachte offer aanvaarden.
In christelijke kring kom je vaak tegen dat je eerst het offer moet aanvaarden en dat je daarna een goed leven moet willen leiden, dat je moet liefhebben.
Jezus roept ons alleen op om het tweede te doen. Opmerkelijk.

11. Het oordeel na het offer ziet er ingewikkeld uit:
a. sommige groepen zijn vrijgesteld: gehandicpaten, kinderen, joden, mensen die het niet wisten
b. het offer alleen was blijkbaar nog niet genoeg: ook daarna moet je nog oprecht berouw hebben van hetgeen je fout hebt gedaan.
Maar als dat laatste zo is, dan zou berouw alleen ook volstaan hebben. Daar hoeft geen gruwelijk offer tussen te zitten.

12. In ieder geval tweemaal in de bijbel komt het principe naar voren dat er naar jou gekeken zal worden, zoals jij naar anderen kijkt.
In de bergrede staat: met de maat waarmee gij meet zult gij gemeten worden. Dit betekent dat als ik anderen meet met de maat der rechtvaardigheid dat God mij dan ook met rechtvaardigheid zal bezien. Kies ik er echter voor om mijn medemens met liefde tegemoet te treden, dan zal God mijn daden ook met liefde bezien. Aan ons de keuze.
Het tweede voorbeeld is dat van de slaaf die een schuld weggescholden krijgt, maar dat dan vervolgens zelf niet weet te doen. Zijn schuld wordt daarna "in ere hersteld".

Zo maar eens wat gedachten daarover.
Ik kan tot geen andere conclusie komen dan dat het offer van Jezus niet de centrale boodschap is die ons wordt gebracht.

groet,
Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: mei 08, 2005, 03:59:37 pm »
Hallo Liudger,

Ben eigenlijk benieuwd naar je reaktie.

Henk

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: mei 08, 2005, 04:11:20 pm »
Henk, ik zie nu pas je post van 1 mei. Heel erg interessant, en een eigen topic waard, lijkt mij. Dus misschien kun je een moderator verzoeken het af te splitsen? Dan krijg je zeker reactie van Liudger en anderen. Het is jouw onderwerp, dus ik laat het na deze suggestie verder aan jou over :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: mei 09, 2005, 10:38:13 am »

quote:

henk w schreef op 08 mei 2005 om 15:59:
Hallo Liudger,

Ben eigenlijk benieuwd naar je reaktie.

Henk
Sorry Henk, op de een of andere manier had ik je reactie gemist. Ik kom er nog op terug. Daar is geen afsplitsing voor nodig :) .

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: mei 09, 2005, 11:09:41 am »

quote:

henk w schreef op 01 mei 2005 om 21:52:
Hallo Liudger,

Oeps, dit gaat een hoop ruimte in beslag nemen.
Laat ik eens wat zaken noemen:
1. Niemand wist het. Petrus wist het niet, Maria Magdalena niet, de Emmausgangers niet. Ze waren allemaal bedroefd.
Petrus springt ervoor en slaat een oor af als ze Jezus gevangen willen nemen. Onbegrijpelijk: je gaat je eigen redding toch niet tegen zitten houden?
Maria Magdalena wist het niet, ook niet toen het graf leeg bleek te zijn.
Zo zijn bovennatuurlijke dingen moeilijk te begrijpen zonder de inwoning van de Heilige Geest.

quote:

2. Zoals eerder aangegeven staat in geen enkele gelijkenis iets over het te brengen offer. Het zal niet bij elke gelijkenis essentieel zijn geweest, maar het is ook weer wat als het bij geen enkele er iets over gemeld staat.
Neem het verhaal waarbij de eigenaar mensen stuurt die constant worden vermoord. Vervolgens stuurt hij zijn zoon: naar hem zullen ze toch wel luisteren. (let op: de zoon wordt niet gestuurd om een offer te brengen en daarmee redding van de mensen te bereiken).
Het gaat om de komst van het Koninkrijk, wat het volk niet wil

quote:

3. Johannes de Doper weet op een gegeven moment ook niet meer of het wel Jezus is die men mocht verwachten. Hij laat het vragen en wat krijgt hij als antwoord: lammen lopen weer, blinden zien weer. Weer niets over het offer.
Jezus zei niet: Ja, Johannes, ik ben idd degene die is gekomen om te lijden en daarmee de wereld te bevrijden.
Leek me toch een uitgelezen kans.

Weer de duidelijkheid ik kom eerst voor Israel om het Koninkrijk te stichten. Zie maar wat er gebeurd....lammen lopen en blinden zien etc.
Maar Israel wilde niet en daarom kwam Johannes de Doper ook in de gevangenis; het koninkrijk wordt dan van Israel weggenomen en aan een ander 'volk' gegevn dat de vruchten daarvan opbrengt.

quote:

4. Paulus vermeldt wel iets over het sterven voor onze zonden "conform de schriften".
Echter, bij de evangelisten zie ik niet staan dat ze bij de kruisdood schrijven: Hij is gestorven, opdat vervuld wordt hetgeen de profeet zei........
En als het zo duidelijk volgens de schriften is, zie punt 1: dan hadden toch in ieder geval Zijn volgelingen het geweten.

Jezus had het zelf al verteld, al snapten ze het niet. (Drie/vier aankondigingen)
Zie ook de toespraak van Petrus in handelingen. En Jezus eigen uitleg van de schriften aan de emmaus gangers.
En Kajafas:
Joh. 11
49 Maar één van hen, Kajafas, de hogepriester van dat jaar, zeide tot hen: Gij weet niets, 50 en gij beseft niet, dat het in uw belang is, dat één mens sterft voor het volk en niet het gehele volk verloren gaat. 51 Doch dit zeide hij niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij, dat Jezus zou sterven voor het volk, 52 en niet alleen voor het volk, maar om ook de verstrooide kinderen Gods bijeen te vergaderen.

quote:

5. In het jodendom wordt geen messias verwacht die met Zijn lijden de wereld zou redden. Misschien dat een kleinere minderheid dat denkt of heeft gedacht, maar de hoofdstroom binnen het jodendom gaat daar niet van uit. Suighnap heeft in een ander topic overtuigend aangetoond dat Jesaja 53 (de lijdende knecht) gaat over het volk Israël.
Blijkbaar zijn de evangelisten het met hem eens, want nergens bij het lijdensverhaal wordt gerefereerd aan de lijdende knecht.
Waarom zou Mattheus wel verwijzen naar de vlucht uit Egypte, en de wenende Rachel, maar niet naar de lijdende knecht? Als de kruisdood idd zo universsel belangrijk was geweest, dan sla je die verwijzing toch zeer zeker niet over.

-Matt 1:21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. 22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft,

-Mtt 26:55 Op dat ogenblik sprak Jezus tot de scharen: Als tegen een rover zijt gij uitgetrokken met zwaarden en stokken om Mij gevangen te nemen? Dagelijks zat Ik in de tempel te leren, maar gij hebt Mij niet gegrepen. 56 Doch dit alles is geschied, opdat de schriften der profeten in vervulling zouden gaan. Toen lieten al de discipelen Hem alleen en vluchtten.

-Joh 13:18 Ik spreek niet van u allen; Ik weet, wie Ik heb uitgekozen; maar het schriftwoord moet vervuld worden: Hij, die mijn brood eet, heeft zijn hiel tegen Mij opgeheven. 19 Thans reeds zeg Ik het u, eer het geschiedt, opdat gij, wanneer het geschiedt, gelooft, dat Ik het ben.

-Joh 18:29 Pilatus dan kwam tot hen naar buiten en zeide: Welke aanklacht brengt gij tegen deze mens in? 30 Zij antwoordden en zeiden tot hem: Indien Hij geen boosdoener was, zouden wij Hem niet aan u overleveren! 31 Pilatus dan zeide tot hen: Neemt gij Hem en oordeelt Hem naar uw wet. De Joden dan zeiden tot hem: Het is ons niet geoorloofd iemand ter dood te brengen; 32 opdat het woord van Jezus vervuld werd, dat Hij gezegd had, aanduidende, welke dood Hij sterven zou.

-Joh 19:36 Want dit is geschied, opdat het schriftwoord zou vervuld worden: Geen been van Hem zal verbrijzeld worden. 37 En weder zegt een ander schriftwoord: Zij zullen zien op Hem, die zij doorstoken hebben.

Uit Jesaja  53:
 Mat 8,17
  opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.  

Joh. 12
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard?

Matt 27
57 Toen het nu avond geworden was, kwam een rijk man van Arimatea, genaamd Jozef, die eveneens een discipel van Jezus geworden was. 58 Deze ging naar Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. Toen beval Pilatus het hem te geven. 59 En Jozef nam het lichaam en wikkelde het in zuiver linnen, 60 en hij legde het in zijn nieuw graf, dat hij in de rots had laten uithouwen, en na een grote steen voor de ingang van het graf te hebben gewenteld, ging hij heen

Joh 18,38
  Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? En na dit gezegd te hebben, kwam hij weder naar buiten tot de Joden en zeide tot hen: Ik vind geen schuld in Hem.  

Luc 23,34
  En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen

Zo maar eene paar teksten die een vervulling zijn van Jesaja 53.

In het algemeen interpeteerden ze de profetien over de lijdende knecht naar zichzelf toe. Terwijl dat wel klopt. Maar het gaat OOK over de Messias. De moeilijkheid is dat het duidelijk over hem gaat, als het over het kon inkrijk en vrede gaat, maar in bedektere termen als het over het lijden gaat. Dat verwacht je menselijk gezien toch ook niet. Ze wilden op een bepaalde manier niet weten.
Bij de aankondiging in Genesis staat er zelf al: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen

quote:

6. Is er één tekst in de evangeliën waarin staat dat Jezus is gestorven voor onze zonden en als we dat offer aanvaarden, dat we dan gered worden?
Of moeten we dan teksten met elkaar gaan combineren, met alle interpretatie-valkuilen vandien.

-Mat 16,21
  Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden.  

quote:

7. Is het niet merkwaardig dat Jezus in Mattheus 10 de apostelen al op pad stuurt om het Koninkrijk te verkondigen.............terwijl het enige dat werkelijk telt nog moet plaatsvinden?? Da's toch niet handig.
In eerste instantie kwam Hij als koning der Joden, hierna komt pas traject 2 om de hoek kijken (zie hierboven Matt. 18)

quote:

8. In Mattheus 25:31-46 staat zeer duidelijk vermeld wie er straks wel en niet meemag. Niets over het moeten aanvaarden van een offer.
Dit is het oordeel over de volken; de volken die aan een van zijn minste broeders goed heeft gedaan (iemand van het Joodse volk), al het vrederijk in mogen gaan. De anderen niet. Dit is nog niet het eindoordeel. Waar ieder voor de witte troon komt, die niet al opgestaan is en bij Hem mag zijn - die deel heeft aan de eerste opstanding staat daarbij in openbaring.
Dit gaat puur over volken die op aarde zijn op het moment dat de Zoon des mrensen het koninkrijk opricht.

quote:

9. Mattheus 7:21.
Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil Mijns Vaders.
Weer noppo over een offer.
In principe wisten de Joden heel goed dat de offers ergens naar toe wezen. Ze wachtten niet voor niets op de Messias. Je kunt het veel over God hebben, maar de wil van de Vader doen, is toch een ander verhaal soms. Vader is God pas doordat je Jezus 'aanneemt'.

quote:

10. Het belangrijkste is het liefhebben. Heb God lief, je naaste en jezelf. Dat is het belangrijkste gebod.
Het belangrijkste gebod is niet: gij zult het door Mij gebrachte offer aanvaarden.
In christelijke kring kom je vaak tegen dat je eerst het offer moet aanvaarden en dat je daarna een goed leven moet willen leiden, dat je moet liefhebben.
Jezus roept ons alleen op om het tweede te doen. Opmerkelijk.

Het offer is geen gebod. Het is de enige manier waarop we deze geboden kunnen volbrengen.
Het is de opdracht vanuit de wet, die aan iedere Jood werd gegeven.
Ik weet van mijzelf dat ik dit niet kan, dus komt vanzelf het offer om de hoek kijken.
Zolas de Jood bij elke overtreding van de wet, een offer moest brengen. Dat was bekend.

quote:

a. sommige groepen zijn vrijgesteld: gehandicpaten, kinderen, joden, mensen die het niet wisten

Anders zou jij het toch knap oneerlijk vinden denk ik. :)
En ingewikkeld zal het voor God niet zijn. Daar is Hij God voor he? :)

quote:

b. het offer alleen was blijkbaar nog niet genoeg: ook daarna moet je nog oprecht berouw hebben van hetgeen je fout hebt gedaan.
Maar als dat laatste zo is, dan zou berouw alleen ook volstaan hebben. Daar hoeft geen gruwelijk offer tussen te zitten.
Berouw alleen was niet voldoende. Het loon van de zonde is de dood.
En omdat God dat zo gruwelijk vindt, heeft Hij dat zelf ondergaan zodat jij en ik dat niet meer hoeven
Maar dan moet je wel aanvaarden dat Hij dat voor jou heeft gedaan.

Als een van de kinderen voor de ander op de gang wil staan, is dat wel een afspraak tussen die twee kinderen. Als een ander kind die starf zelfs helemaal niet nodig vind, blijft voor hem die straf van kracht.
Je moet dus eerst er van overtuigd zijn, dat je die straf verdient, vanwege dat je zondig bent. Pas dan kun je aanvaarden dat een ander dat voor jou wil doen.

Citaat

12. In ieder geval tweemaal in de bijbel komt het principe naar voren dat er naar jou gekeken zal worden, zoals jij naar anderen kijkt.
In de bergrede staat: met de maat waarmee gij meet zult gij gemeten worden. Dit betekent dat als ik anderen meet met de maat der rechtvaardigheid dat God mij dan ook met rechtvaardigheid zal bezien. Kies ik er echter voor om mijn medemens met liefde tegemoet te treden, dan zal God mijn daden ook met liefde bezien. Aan ons de keuze.
Het tweede voorbeeld is dat van de slaaf die een schuld weggescholden krijgt, maar dat dan vervolgens zelf niet weet te doen. Zijn schuld wordt daarna "in ere hersteld".
Citaat

Christus aanvaarden, wil niet zedggen dat je daarna maar oneerlijk kunt gaan doen o.i.d....

quote:

Zo maar eens wat gedachten daarover.
Ik kan tot geen andere conclusie komen dan dat het offer van Jezus niet de centrale boodschap is die ons wordt gebracht.

De centrale boodschap is Christus. Degene in wie God zijn welbehagen heeft. En die kam om de wil van God te doen.
En het offer is de centrale boodschap om het doel te beriken wat God ieder mens wil geven
En dat vervolg noem je steeds niet.
Want dat wil je zo bereiken. Zonder dat je onderkent hebt, dat je dat niet kan omdat we allen zondig zijn zegt de bijbel. En merk ik elke dag nog bij mijzelf.

Johannes drie vers 16.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Wat ik niet vet heb gemaakt, wil je niet. Jij gaat voor de liefde en het eeuwige leven.
En dat is de helft. Helaas. Anders had Christus niet hoeven sterven.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Even heel kort samengevat: Jezus kwam in eerste instantie als koning der Joden. Lees maar in Mattheus:
De aankondiging van de engel aan Maria.
Waar is de koning der joden die geboren is, en Johannes de Doper die het Koninkrijk moest aankondigen.
Jezus kwam ook voor de verloren schapen van Israel en ging niet naar de heidenen. (Soms een uitzondering)
De discipelen werden uitgezonden naar Israel en mochten niet naar de heidenen.

Het heil was voor de Joden. Daarom werd het hen ook eerst aangeboden. Hadden ze Jezus aanvaard als hun koning, dan was Hij koning geworden en was het koninkrijk aangebroken waar we nu nog steeds op wachten. (Dit staat ook in handelingen)
Ze haalden Hem zelfs nog in met: Hosanna...de zoon van David.

Maar uiteindelijk hebben ze Hem niet aangenomen. Dat zie je het hele evangelie door en Jezus gaat om die reden op een gegeven moment in gelijkenissen spreken, zodat ze niet meer KUNNEN horen. Omdat ze niet wilden horen.

Toen kwam dus dat lijden al in zicht, omdat de zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Maar dacht je nu echt dat de discipelen daarop zaten te wachten? Ze snapten er toch niets van? Dat was hun beeld van Jezus niet. Hij zou de romeinen verdrijven en onder de paasmaaltijd ruzieden ze zelfs nog wie de meeste was. Wie de belangrijkste plek zou krijgen, als het zover was.
En dat is natuurlijk ook menselijk.

Jezus noemt het lijden wel maar in het algemeen in bedekte termen. Als Hij er met z'n discipelen openlijk over spreekt, snappen ze er niets van zoals ik al zei.
Jezus noemt het m.b.t. de Joden. Die verlangen namelijk allerlei tekenen en wonderen. En Jezus doet allerlei tekenen en wonderen. TOCH geloven ze niet in Hem. En Jezus zegt dan op een gegeven moment:

Zij zullen geen ander teken krijgen dan het teken van Jona
Dus drie dagen in het hart van de aarde, zoals Jona in de buik van de vis zat.
En Hij heeft het over breek deze tempel af, en Ik zal hem na drie dagen doen herrijzen.

De Joden hadden het wel kunnen  weten als ze hadden gelet op de wonderen die gedaan werden als teken dat het koninkrijk er aan kwam. De schriftgeleerden wisten drommels goed dat Hij in Bethlehem geboren zou worden als Hij kwam, bij de geschiedenis van de Wijzen uit het Oosten.
Zo zou Johannes de Doper het ook moeten weten,m dat Jezus de verwachte Messias was, aan de tekenen die Hem volgden. Daarom geeft Hij dat antwoord ook.
Alleen omdat de Joden hem niet aannamen, ging het anders en werd Hij gedood.

Niet wetende dat hierdoor het heil naar de gehele wereld zou gaan, en dat God TOCH z'n belofte nakomt, en in de toekomst Israel toch ook behouden zal worden en Jezus Koning over hen zal worden.
Dus de 'struikeling van Israel' is ons heil geworden. En God komt bij hen terug. Zie de staat Israel die er weer is na 2000 jaar. Terwijl het heel bijzonder is dat dat volk uberhaupt nog bestaat na 2000 jaar verstrooiing. Andere volken waren dan toch al opgegaan in de rest.

Na de uitstorting van de Heilige Geest, wordt het de discipelen en ander gelovigen pas echt duidelijk hoe het zit. Want die maakt hen duidelijk wat ze voor de tijd van kruis nog niet konden dragen en begrijpen.
Dat zegt Jezus ook aan hen in Johannes 14 en 16.
Hij zegt: Ben ik zo lang bij jullie ne begrijpen jullie deze dingen niet En Hij spreekt dan van de Heilige Geest die na zijn lijden en sterven en opdtanding in hen uitgestort zal worden.
Dan zullen ze de dingen begrijpen en kunnen doorgeven aan anderen.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2005, 12:42:45 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: mei 09, 2005, 11:53:07 am »
Hallo P&A,

Ik ben nu toch echt even “completely lost”.
Als de joden Jezus als hun koning hadden aanvaard, dan was Jezus niet aan het kruis gestorven voor onze zonden?
Deze uitleg heb ik nog nooit gehoord.

Als ik de christelijke leer een beetje ken, dan verlaat je die weg hier toch volledig. Heel opvallend.
Wat was er met ons gebeurd als de joden Jezus wel hadden aanvaard?
Hun struikeling is ons heil? Waren wij verloren gegaan als de joden wel voor Hem hadden gekozen?

Dus God had helemaal niet het plan om Zichzelf met de wereld te verzoenen?
Jezus’ missie was in eerste instantie dus gewoon een complete mislukking: Hij werd niet aanvaard. En daar kwam Hij voor: koning van de joden te worden?
Jezus was dus helemaal niet naar de aarde gekomen om de mensheid te redden.
Pas toen plan A faalde, ging Hij over tot de kruisdood.

Dat Paulus meldt dat Hij gestorven is voor de zonden, conform de schriften kan dus niet meer. Want dat was helemaal het plan niet.
Kun jij teksten aangeven in het OT waarin God laat profeteren dat de Messias in eerste instantie komt om de koning der joden te worden en als ze Hem niet aanvaarden dat dan het heil naar de hele wereld zal gaan?

Alle joden zullen behouden worden, stel je terecht.
Dat is wel het einde van de opvatting: je MOET het offer aanvaarden, anders ga je verloren en het einde van: niemand komt to de Vader dan door Mij
God heeft blijkbaar uitzonderingen.
Zouden niet-gelovingen ook een uitzondering kunnen zijn? Zouden die ook een bepaalde rol hebben die hen door God is toebedacht?
Hebben niet-gelovigen de rol om christenen scherp te houden in hun geloofsleven?

Henk

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: mei 09, 2005, 01:33:09 pm »
Hallo P&A,

quote:

Het gaat om de komst van het Koninkrijk, wat het volk niet wil

Je draait het om.
Men wilde juist wél degelijk het koninkrijk op deze aarde. Daarvoor wilde men Hem wel degelijk aannemen.
De joden hebben Jezus in geen geval verworpen als koning der joden. Dat wast och juist waar men op zat te wachten. Juist het “Hosanna” klonk: men wilde juist de koning binnenhalen.
Jouw uitleg is volledig in strijd met de bijbel. Geef mij aan waar de joden niet wilden dat Hij hun aardse koning zou worden?????
De joden wilden Jezus wel als koning, maar Jezus wilde het koninkrijk niet stichten; dat was het probleem.
En daarmee klopt je verhaal ook niet meer dat als ze Hem maar aanvaard hadden, dat dan het koninkrijk hier op aarde was gekomen.

quote:

Jezus had het zelf al verteld, al snapten ze het niet. (Drie/vier aankondigingen)

Jezus kondigt Zijn lijden aan, niet de reden waarom.

quote:

Als de kruisdood idd zo universsel belangrijk was geweest, dan sla je die verwijzing toch zeer zeker niet over

Ik zie je tekstverwijzingen, maar nergens in het kruisverhaal staat een verwijzing naar Jesaja 53.
In andere tekstgedeelten (zie hieronder) weten ze Jesaja 53 wel te vinden. Maar blijkbaar zien de auteurs ook geen relatie tussen Jesaja 53 en het lijden van Jezus. Mede daarmee is het voor mij duidelijk dat Jezus niet de lijdende knecht is.

quote:

-Matt 1:21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. 22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft,

Ik begrijp heel goed dat je het hier afkapt.
Op deze manier leg je een link tussen het verlossen van zonden en vervulling door de profeten.
Echter, vers 23 gaat erover dat de vervulling bestaat uit de maagdelijke geboorte, niet uit verlossing van de zonden.

quote:

Uit Jesaja 53:
Mat 8,17
opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.

Je bent zelf een voorstander van contexten. Dan moet je die hier ook nemen.
Dit verhaal gaat over een genezing: Jezus geneest mensen en daarmee is vervuld wat Jesaja gesproken heeft.
Staat totaal los van het lijdensverhaal

quote:

Joh. 12
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard?

Ook hier weer geen enkele link met het lijdensverhaal.

quote:

Matt 27
57 Toen het nu avond geworden was, kwam een rijk man van Arimatea, genaamd Jozef, die eveneens een discipel van Jezus geworden was. 58 Deze ging naar Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. Toen beval Pilatus het hem te geven. 59 En Jozef nam het lichaam en wikkelde het in zuiver linnen, 60 en hij legde het in zijn nieuw graf, dat hij in de rots had laten uithouwen, en na een grote steen voor de ingang van het graf te hebben gewenteld, ging hij heen

Joh 18,38
Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? En na dit gezegd te hebben, kwam hij weder naar buiten tot de Joden en zeide tot hen: Ik vind geen schuld in Hem.

Luc 23,34
En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen

Ik mis bij deze teksten elke verwijzing naar Jesaja 53. Geen van de auteurs schrijft hier: opdat vervuld werd………

quote:

De moeilijkheid is dat het duidelijk over hem gaat, als het over het kon inkrijk en vrede gaat, maar in bedektere termen als het over het lijden gaat. Dat verwacht je menselijk gezien toch ook niet.

Het lijkt me dat als je het lijden als centraal thema hebt, dat je juist daar NIET in bedekte termen praat.
Als mensen het niet willen weten is het juist dan van belang om het zeer duidelijk te stellen. Hebben de auteurs op andere punten ook geen problemen mee.

quote:

quote:

-Mat 16,21
Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden.

Hier staat alleen dat Jezus zal lijden.
Ik vroeg naar 1 tekst waarin zowel het lijden als het doel van het lijden als de noodzaak tot het aanvaarden van dit offer staat.

quote:

Dit is het oordeel over de volken; de volken die aan een van zijn minste broeders goed heeft gedaan (iemand van het Joodse volk), al het vrederijk in mogen gaan. De anderen niet. Dit is nog niet het eindoordeel.

Dit staat er toch echt niet.
Hoe moet ik uit deze tekst afleiden dat het
a.   niet gaat over het eindoordeel (is er sprake van een tussenoordeel? Waar baseer je dat op?)
b.   dat de joden de minste broeders zijn (klinkt niet erg netjes. Jij ziet joden als “minste broeders”?)
c.   als ik iets goeds heb gedaan voor een jood, dan mag ik naar binnen.
Ik weet niet of dit altijd de uitleg is geweest.
Als ik naar de geschiedenis kijk en zie wat joden allemaal is aangedaan door christenen, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze tekst heel anders werd uitgelegd.

quote:

Vader is God pas doordat je Jezus 'aanneemt'.

Waar staat dat?
God is geen Vader voor de joden?

quote:

Het is de opdracht vanuit de wet, die aan iedere Jood werd gegeven.
Ik weet van mijzelf dat ik dit niet kan,

Het heeft niet veel zin om mensen regels te geven als je vantevoren al weet dat niemand zich eraan kan houden.
Deze gedachtengang vind je in het jodendom niet terug, zowel binnen de liberale als binnen de traditionele stroming niet.
Juist het naleven van de wet was belangrijk. In het OT roept God Zijn volk steeds weer op om zich te houden aan de wet.
Ook Jezus zegt: zij hebben de wet en de profeten.
Een wet die voor niemand te volgen is, is onzinnig.

quote:

quote:

Anders zou jij het toch knap oneerlijk vinden denk ik.  

Jazeker.
Maar Jezus zegt: NIEMAND komt tot de Vader dan door Mij.
Dat laat niet echt ruimte voor uitzonderingen.

quote:

Berouw alleen was niet voldoende

Volgens de God van het OT wel.

quote:

Als een van de kinderen voor de ander op de gang wil staan, is dat wel een afspraak tussen die twee kinderen. Als een ander kind die starf zelfs helemaal niet nodig vind, blijft voor hem die straf van kracht.
Is niet erg gelukkig geformuleerd: kinderen die een afspraak maken over het plaatsvervangend ondergaan van de straf. Jezus en de mensheid hebben in goed overleg besloten dat Jezus zal lijden voor ons. Weer een nieuwe variant.

quote:

En het offer is de centrale boodschap om het doel te beriken wat God ieder mens wil geven
En dat vervolg noem je steeds niet.

Als ik niet in het offer geloof, is er toch ook geen vervolg?
In andere topics heb ik mijn gedachten al wel gegeven:
God houdt onvoorwaardelijk van mij. Ik hoef me niet in bochten te wringen. God daagt mij uit om het beste uit mijzelf te halen. En dat is een uitdaging die ik graag aanga.
Als ik dat doe, dan heb ik bereikt wat God mij wil geven.

quote:

Jij gaat voor de liefde en het eeuwige leven.
En dat is de helft. Helaas. Anders had Christus niet hoeven sterven.

Christus moest sterven omdat de joden Hem niet aanvaarden, toch??

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2005, 03:01:12 pm door henk w »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: mei 09, 2005, 03:25:08 pm »

quote:

henk w schreef op 09 mei 2005 om 11:53:
Hallo P&A,

Ik ben nu toch echt even “completely lost”.
Als de joden Jezus als hun koning hadden aanvaard, dan was Jezus niet aan het kruis gestorven voor onze zonden?
Deze uitleg heb ik nog nooit gehoord.
Ook in handelingen biedt Petrus als ultieme kans voor de Joden dit nog een keer aan hen aan, terwijl ze hem al headden verworpen en gekruisigd:
Hand. 3
19 Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, 20 en Hij de Christus, die voor u tevoren bestemd was, Jezus, zende
Dan was Hij toen direct al teruggekomen om het koninkrijk op te richten.

Kan ik me voorstellen. :)
Zo is het ook niet gegaan, en God wist dat het niet zo zou gaan, maar Hij is wel zo eerlijk om hen wel de kans te geven. Hier kom je op het moeilijke punt van de 'voorzienigheid' e.d.
Dat zijn Gods 'raadsbesluiten', dat Hij TOCH eerst kwam voor de Jood, maar indirect ook voor de rest van de wereld natuurlijk.
Dus het kruis is gekomen. Dat was ook noodzakelijk. Hoe het anders was gelopen weet ik niet. Want zo is het niet gegaan.
Toch had het Joodse volk als uitverkoren volk toch ook de taak gekregen om een getuigenis te zijn naar de volken rondom. Daar hebben ze niet veel van terecht gebracht. Dus het Joodse volk was het instrument om in het OT toch het licht te verspreiden.

quote:

Als ik de christelijke leer een beetje ken, dan verlaat je die weg hier toch volledig. Heel opvallend.
Wat was er met ons gebeurd als de joden Jezus wel hadden aanvaard?
Hun struikeling is ons heil? Waren wij verloren gegaan als de joden wel voor Hem hadden gekozen?
Ik zei als dat ik dat niet weet, en het ging niet zo.

quote:

Dus God had helemaal niet het plan om Zichzelf met de wereld te verzoenen?
Jezus’ missie was in eerste instantie dus gewoon een complete mislukking: Hij werd niet aanvaard. En daar kwam Hij voor: koning van de joden te worden?
Jezus was dus helemaal niet naar de aarde gekomen om de mensheid te redden.
Pas toen plan A faalde, ging Hij over tot de kruisdood.

Er staat toch heel duidelijk dat Jezus zegt alleen voor de verloren schapen van het huis Israëls
te zijn gekomen.
(Zie: Mat 15,24  
Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.)
Zo zegt Johannes 1 het ook: Hij kwam tot de zijnen, maar de zijnen hebben hem niet aangenomen.
En daarna: Doch allen die hem hebben aangenomen kunnen kinderen Gods worden.
Dan gaat het verder.
Dat was plan B, en plan A werd uitgesteld. Zodat uiteindelijk alletwee de plannen ten uitvoer worden gebracht. :)
Klinkt je misschien vreemd in de oren, maar lees maar eens Romeinen 9-11. Met dit in je achterhoofd.
En die plannen samen, is toch wel: de wereld met zichzelf verzoenend.

quote:

Dat Paulus meldt dat Hij gestorven is voor de zonden, conform de schriften kan dus niet meer. Want dat was helemaal het plan niet.
Kun jij teksten aangeven in het OT waarin God laat profeteren dat de Messias in eerste instantie komt om de koning der joden te worden en als ze Hem niet aanvaarden dat dan het heil naar de hele wereld zal gaan?

Niet zo expilciet; dit plan B was een verborgenheid, maar aan Paulus geopenbaard door de here Jezus.
Zo zagen de profeten in het OT, alleen de bergtoppen, zeg maar. De dalen waren niet zichtbaar. Ze profeteerden bepaalde hoogtepunten, maar dat er bijvoorbeeld tussen een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven – 2000 jaar tussen zit en dan pas komt: en de heerschappij rust op zijn schouder…etc.
Dat wisten ze niet. Ze hebben ook gezocht en gevorst waarvan ze profeteerden, maar konden er niet achter komen.

Bv  1 Petr. 1:10
Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.)

Pas aan Paulus is specifiek dit uitgelegd en het is zijn speciale bediening om aan de heidenen het evangelie te brengen.

(bv: Kol 1:25 Haar dienaar ben ik geworden krachtens de bediening, die mij door God is toevertrouwd, om onder u het woord van God tot zijn volle recht te doen komen, 26 het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen. 27 Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid)

quote:

Alle joden zullen behouden worden, stel je terecht.
Dat is wel het einde van de opvatting: je MOET het offer aanvaarden, anders ga je verloren en het einde van: niemand komt tot de Vader dan door Mij
God heeft blijkbaar uitzonderingen.
Ik weet niet goed wat je bedoeld, de Joden zullen Hem aannemen in de toekomst, als Hij terugkomt op de olijfberg. Zij zullen zien wie zij hebben doorstoken en Hem herkennen als Hij was het toch, de Messias. En wel het offer aanvaarden: Hij kwam voor ons en Hij is ook voor onze zonden gestorven.

Dan accepteren zij Hem als hun Messias. Alleen worden zij daarmee geen christenen. Maar blijven/worden (Messiasbelijdende) Joden.

Rom 11
 25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.

Kort door de bocht gezegd: Ieder mens is later op grond van zijn/haar geloof -indien oud genoeg/met de hersens ervoor- gered.

Maar niet ieder heeft dan dezelfde positie / plek.
In het OT voordat je Jood was had je bv Adam en Eva als gelovigen en dat ging verder met Noach, Abraham... Daarna het volk Israël onder de wet.
Deze mensen zijn gered op grond van geloof in degene die zou komen. Ze horen bij het OT> En kunnen in die zin geen christen zijn.
Ze worden de bruiloftsgasten genoemd op de bruiloft die gaat komen.
Zoals Johannes de Doper aangeeft een bruiloftsgast te zijn.

Christenen zijn gelovigen in Christus in deze tijd. Zij horen bij de gemeente. Zij zijn de 'bruid van het Lam'.

Verder komen er als wij als christenen hier niet meer zijn OOK nog weer mensen tot geloof, als God plan A weer start. :) Dat gebeurd na de opname van de gemeente.
Grofweg gezegd na Openbaring 3. Dan komen de oordelen over deze wereld en komen er nog mensen tot geloof in Christus. Zij aanbidden bijvoorbeeld niet het Beest (de anti-christ) en hebben geen merkteken op het voorhoofd. Zij worden onthoofd om dit getuigenis.
Zij hebben weer een andere positie. God is dan weer bezig met Israël dat eerst de anti-christ als hun Messias zal aannemen. Jezus zal hun uiteindelijk ‘ontzetten’in de strijd die dan volgt (Armageddon)

Zach. 12
9 Te dien dage zal Ik zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jeruzalem oprukken.
...
10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. 11 Te dien dage zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadadrimmon in het dal van Megiddo; 12 het land zal een rouwklacht aanheffen, alle geslachten afzonderlijk;

Alle gelovigen uit het OT-tijdperk, komen (voorzover ik dat zie) in het vrederijk-Duizendjarig rijk. Als Jezus terugkomt op aarde en Koning wordt over Israël. Als zij hem hebben aan genomen en plan A voltooid is.
Ook verdeeld Hij dan de schapen en de bokken, de volken die op aarde zijn als Hij terugkomt. De schapen mogen ook het Vrederijk in.
Plan B is dan ook al voltooid. Want de christenen zullen met Jezus meeregeren op aarde in Jeruzalem. (niet dat ik me daar al wat bij kan voorstellen, maar goed, dit staat er :))
Zij zullen hem dan aannemen, en Hij wordt Koning in Jeruzalem. Het vrederijk begint dan.

Na die tijd krijg je de oordelen (eind van openbaring) en komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Christen zullen leven in de nieuwe hemel - het Vaderhuis waar God zelf ook woont.
Andere gelovigen zullen leven op de nieuwe aarde.

Zo even heel snel verschillende 'soorten' gelovigen, maar wel allemaal gegrond op het werk van de Here Jezus. En gelovend in Hem.

quote:

Zouden niet-gelovigen ook een uitzondering kunnen zijn? Zouden die ook een bepaalde rol hebben die hen door God is toebedacht?
Hebben niet-gelovigen de rol om christenen scherp te houden in hun geloofsleven?
Dat zal wel zo zijn, maar dat is niet hun bestemming.
God wil graag dat allen tot bekering komen en er niemand verloren gaat. :)
Ook heeft God niemand bestemd om verloren te gaan/in de hel te komen.
Mensen zijn voor de aarde bestemd.
En UIT deze mensen had God voor de zondeval al een bepaalde groep voor de hemel bestemd.
Toen er de zonde kwam, is het zo geworden, dat er mensen verloren zullen gaan als ze niet geloven. Maar ze zijn oorspronkelijk voor de aarde bedoeld. Zoals er mensen zullen zijn op de nieuwe aarde.
Bepaalde uitgekozen mensen zullen wonen in de hemel. Maar dat heeft niet met gered/niet gered te maken.
Alleen: Als je NU in deze tijd tot geloof komt, wordt je Christen, en hoor je bij de uitgekozen groep voor de hemel.
Na deze tijd zijn er weer andere gelovigen die later op de aarde zullen wonen.

Je volgende post doe ik een andere keer. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: mei 09, 2005, 04:21:17 pm »
Hallo P&A,

Je geeft zelf eerder aan dat je eerlijke antwoorden geeft.
Ik zal ook eerlijk zijn.
Ik weet niet van wie je dit geloof hebt, maar hier is een zeer creatieve geest aan het werk geweest.

God heeft een plan: dat wordt gesaboteerd (zondeval). Gaat dan over op het noodscenario, stuurt Zijn Zoon naar de aarde om koning te worden, maar weet al dat dat niet gaat lukken. Gaat dan vervolgens over op plan B van het noodscenario, maar laat plan A van het noodscenario niet vallen, maar stelt dit alleen uit (vraagje: als dat eerder al is gesaboteerd, kan het toch weer gesaboteerd worden?).
Plan A wordt wél uitgelegd, plan B wordt alleen en uitsluitend aan 1 apostel gegeven. Ook de profeten wisten hier niet van (ik zie overigens geen enkele reden voor zoveel geheimzinnigheid).
Vervolgens blijken dan zowel plan A als B uit te komen (maar dat kun je dus nooit weten, want als plan A eerder is mislukt door toedoen van de mens zou dat een 2e keer dus ook wel eens het geval kunnen zijn).

quote:

Toch had het Joodse volk als uitverkoren volk toch ook de taak gekregen om een getuigenis te zijn naar de volken rondom. Daar hebben ze niet veel van terecht gebracht

Uitverkoren zijn betekent niet dat je een getuigenis moet zijn voor de volkeren om je heen. Het uitverkoren zijn van het joodse volk heeft eerder betrekking op de bedoeling dat ze Gods kwartiermakers zijn hier op aarde, zeg maar: Gods partner.

Ik vind trouwens dat de christenen het ook niet echt geweldig hebben gedaan. Je zou eens aan de volgende groepen moeten vragen of zij de christenen geweldig vonden:
-   indianen
-   aboriginals
-   maya’s
-   inca’s
-   maori’s

Het is altijd makkelijk om naar anderen te wijzen, het lijkt me verstandiger eerst eens binnen het christendom zelf te kijken. Christenen zijn qua getuigenis niet beter geweest dan de joden en dus geeft het geen pas de joden op deze manier tegemoet te treden.

quote:

Er staat toch heel duidelijk dat Jezus zegt alleen voor de verloren schapen van het huis Israëls te zijn gekomen.

Dat klopt.
Ik vind alleen jouw verhaal over plan A en B niet erg overtuigend en zie daar ook geen bijbelse grond voor.

quote:

Klinkt je misschien vreemd in de oren, maar lees maar eens Romeinen 9-11. Met dit in je achterhoofd.

En dit is dus precies wat ik vaak beweer: er wordt eerst een geloof gebouwd en vervolgens moet je met dat geloof een bepaalde tekst lezen.
Dat is de omgekeerde volgorde.

quote:

En die plannen samen, is toch wel: de wereld met zichzelf verzoenend.

Nee. Jezus aannemen als koning is geen verzoening, lijkt mij.
Als dat wel verzoening is, dan was de kruisdood weer niet nodig geweest.

quote:

Ik weet niet goed wat je bedoeld, de Joden zullen Hem aannemen in de toekomst, als Hij terugkomt op de olijfberg. Zij zullen zien wie zij hebben doorstoken en Hem herkennen als Hij was het toch, de Messias. En wel het offer aanvaarden

Dat kun je dus nooit weten. De eerste keer ging het mis, waarom de 2e keer niet ook?
Is wel erg christelijk gedacht.

quote:

Dan accepteren zij Hem als hun Messias. Alleen worden zij daarmee geen christenen. Maar blijven/worden (Messiasbelijdende) Joden.

Waar staat dat?

quote:

Rom 11
25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:

Kort door de bocht gezegd: Ieder mens is later op grond van zijn/haar geloof -indien oud genoeg/met de hersens ervoor- gered.

Sorry, maar dat is niet wat er staat.
Er staat dat geheel Israël gered zal worden.
Maar volheid der heidenen vind ik een vage term. Klinkt als:iedereen. Maar daarmee is iedereen gered. Niet slechts de gelovigen.

quote:

Ze worden de bruiloftsgasten genoemd op de bruiloft die gaat komen.
Christenen zijn gelovigen in Christus in deze tijd. Zij horen bij de gemeente. Zij zijn de 'bruid van het Lam

Christen zullen leven in de nieuwe hemel - het Vaderhuis waar God zelf ook woont.
Andere gelovigen zullen leven op de nieuwe aarde.

Eerder gaf je aan dat de joden vooral bezig waren met wie de beste plek kreeg: christenen blijkbaar ook.
Staat er niet in de bijbel: vele eersten zullen de laatsten zijn.
Staat er ook niet het verhaal van de gast die vooraan aan tafel gaat zitten en dat dat niet verstandig is, omdat je dan wel eens naar achteren geplaatst kunt worden.
Daar moet ik altijd aan denken als ik dit soort dingen lees. Hiermee ga je namelijk helemaal vooraan aan tafel zitten.
Jezus waarschuwt om dat niet te doen.

In zijn totaliteit:
Je geeft een fors negatief beeld van de joodse gemeenschap (saboteren Gods plan, Jezus moest sterven vanwege hun hardnekkigheid, het zijn de minste broeders, hebben van het getuigenis niet veel terecht gebracht, zijn niet meer dan de gasten op de bruiloft van de christenen).
Ik zou je dringend willen adviseren niet alleen de orthodox-christelijke visie op de joodse gemeenschap los te laten, maar ook eens je oor te luisteren te leggen bij de joodse gemeenschap zelf en eens onbevooroordeeld vragen wat zij ervan vinden en hoe zij erover denken.
Dat kon wel eens heel verhelderend blijken te zijn.

Henk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: mei 09, 2005, 08:11:37 pm »

quote:

henk w schreef op 09 mei 2005 om 16:21:
Hallo P&A,

Je geeft zelf eerder aan dat je eerlijke antwoorden geeft.
Ik zal ook eerlijk zijn.
Ik weet niet van wie je dit geloof hebt, maar hier is een zeer creatieve geest aan het werk geweest.

God heeft een plan: dat wordt gesaboteerd (zondeval). Gaat dan over op het noodscenario, stuurt Zijn Zoon naar de aarde om koning te worden, maar weet al dat dat niet gaat lukken. Gaat dan vervolgens over op plan B van het noodscenario, maar laat plan A van het noodscenario niet vallen, maar stelt dit alleen uit (vraagje: als dat eerder al is gesaboteerd, kan het toch weer gesaboteerd worden?).
Plan A wordt wél uitgelegd, plan B wordt alleen en uitsluitend aan 1 apostel gegeven. Ook de profeten wisten hier niet van (ik zie overigens geen enkele reden voor zoveel geheimzinnigheid).
Vervolgens blijken dan zowel plan A als B uit te komen (maar dat kun je dus nooit weten, want als plan A eerder is mislukt door toedoen van de mens zou dat een 2e keer dus ook wel eens het geval kunnen zijn).

Ik denk dat je eerst daarover Rom. 9-11 moet lezen.

quote:

Uitverkoren zijn betekent niet dat je een getuigenis moet zijn voor de volkeren om je heen. Het uitverkoren zijn van het joodse volk heeft eerder betrekking op de bedoeling dat ze Gods kwartiermakers zijn hier op aarde, zeg maar: Gods partner.
Ik zeg niet alleen, ik bedoel dat het OOK de bedoeling was dat ze zouden getuigen hiervan.

quote:

Ik vind trouwens dat de christenen het ook niet echt geweldig hebben gedaan. Je zou eens aan de volgende groepen moeten vragen of zij de christenen geweldig vonden:
-   indianen
-   aboriginals
-   maya’s
-   inca’s
-   maori’s

Het is altijd makkelijk om naar anderen te wijzen, het lijkt me verstandiger eerst eens binnen het christendom zelf te kijken. Christenen zijn qua getuigenis niet beter geweest dan de joden en dus geeft het geen pas de joden op deze manier tegemoet te treden.

Dat was even niet het onderwerp, ik kan ook niet altijd volledig zijn. Maar je hebt gelijk, christenen falen eveneens.
Verder denk ik ook dat in naam van christus er een heleboel fout is gegaan, door mensen die zioch zo noemen, maar het ten diepste niet zijn. Vergelijk protestanten/katholiekn in N-ierland.

quote:

Dat klopt.
Ik vind alleen jouw verhaal over plan A en B niet erg overtuigend en zie daar ook geen bijbelse grond voor.

Lees Rom 9- 11 :)

quote:

En dit is dus precies wat ik vaak beweer: er wordt eerst een geloof gebouwd en vervolgens moet je met dat geloof een bepaalde tekst lezen.
Dat is de omgekeerde volgorde.

Wat een onzin. :)
Lees dan 'gewoon' Rom 9-11.
Ik had niet eerst dit idee en zie dit toevallig in Rom 9-11 terug.
Lees ook handelingen dan eens aan een ruk door. Dan zie je de toespraak van Petrus en hoe er tegen de Joden wordt uitgelegd hoe waarom Christus moest komen.
Dan legt Stefanus ook een heleboel hierover uit.
Zie bijvoorbeeld ook:

quote:

Hand. 15
 12 En de gehele vergadering werd stil en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen wat al tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had. 13 En nadat dezen uitgesproken waren, nam Jakobus het woord en zeide: Mannen broeders, hoort naar mij! 14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen. 15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven staat:
16 Daarna zal Ik wederkeren
en de vervallen hut van David weder opbouwen,
en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen,
en Ik zal haar weder oprichten,

17 opdat het overige deel der mensen de Here zoeke,
en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen,
spreekt de Here, die deze dingen doet,
18 welke van eeuwigheid bekend zijn.

Vers 14 is plan B
En vers 16 is plan A

Zoals ik zei kwam Jezus naar de Joden, maar omdat Hij WIST dat het volk als geheel hem niet aan zou nemen, kun je niet zeggen dat het een mislukte missie had.
God staat nu eenmaal boven de tijd en weet wat er gaat gebeuren. Daar kunnen we als mensen niet bij met ons verstand.
Het schakelt echter niet de verantwoordelijkheid uit die we hebben.
Zo zijn er toch veel Joden individueel wel tot geloof gekomen, maar het volk als geheel en de leiders en godsdienstige 'elite' hoefde Hem niet.

quote:

Nee. Jezus aannemen als koning is geen verzoening, lijkt mij.
Als dat wel verzoening is, dan was de kruisdood weer niet nodig geweest.

Goed dan vindt jij dat niet.
Zij zullen over Hem rouw bedrijven en hem aannemen als hun Messias. En dat is toch ook deze getorven en weer opgetsane Messias aannemen. Zo is de situatie, en deze Messsias nemen ze aan. De doorstokenen.
Je kunt namelijk niet anders meer dan Hem zo aannemen.
Vergelijk de uitdrukking in Openbaring: Een lam staande als geslcht.
Dat is nu juist het kenmerk van dit Lam.

(Even i.v.m. de andere discussie over het offer of de Joden dat wisten: Johannes de doper kondigt Hem aan als zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt
Dan weten de Joden heel goed de link te leggen met het paaslam wat geslacht werd en zo de verlossing uit Egypte bewerkstelligde)

quote:

Dat kun je dus nooit weten. De eerste keer ging het mis, waarom de 2e keer niet ook?
Is wel erg christelijk gedacht.
Zoals ik zei, het was bekend dat ze Hem niet wilden, dat het 'mis'zou gaan. Maar dat het de tweede keer wel goed komt. Dat is nu juist ook de reden van dat het 'mis'gaat: opdat het heil naar de heidenen kan.
Wie het vatten kan die vatte het. :)

quote:

Waar staat dat?
Jezus wordt geen aardse koning over de christenen maar Hij wordt koning over het aardse volk Israel.
En wij als christenen regeren mee. Dat zijn twee verschillende groepen., En kan niet door elkaar lopen.
Zie

quote:

Zach. 14
 1 Zie, er komt een dag voor de HERE, waarop de buit, op u behaald, binnen uw muren verdeeld zal worden. 2 Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen; de stad zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen geschonden. De helft van de stad zal wegtrekken in ballingschap, maar de rest van het volk zal in de stad niet uitgeroeid worden. 3 Dan zal de HERE uittrekken om tegen die volken te strijden, zoals Hij vroeger streed, ten dage van de krijg; 4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde; dan zal de Olijfberg middendoor splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts; 5 en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen, want het dal der bergen zal reiken tot Asel; ja, gij zult de vlucht nemen, zoals gij de vlucht genomen hebt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, de koning van Juda. En de HERE, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem. 6 En op die dag zal er geen kostelijk licht zijn, noch verstijving; 7 ja, het zal één dag zijn – die is bij de HERE bekend – geen dag en geen nacht; maar ten tijde van de avond zal er licht wezen.

Het koningschap des HEREN

8 Dan zullen te dien dage levende wateren uit Jeruzalem vlieten, de helft daarvan naar de oostelijke en de helft naar de westelijke zee; in de zomer zowel als in de winter zal dat geschieden. 9 En de HERE zal koning worden over de gehele aarde; te dien dage zal de HERE de enige zijn, en zijn naam de enige.

Micha 4
 2 en vele natiën zullen optrekken en zeggen: Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem. 3 En Hij zal richten tussen vele volkeren en rechtspreken over machtige natiën tot in verre landen. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren.

Hier lees je duidelijk dat er een Joodse staat is die zich uitstrekt qua invloed tot over de gehele aarde. De wet zal uitgaan uit Sion en Gods woord vanuit Jeruzalem.
Het vetgesrukte uit Zach. gaat over de Her Jezus en de christenen die me zullen regeren. Hij komt met de christenen terug op aarde.
Het schuingedrukte gaat over de Joden die ontkomen naar de bergen en gered zullen worden door de Here Jezus.
Ditzelfde lees je in Openbaring:

quote:

Openbaring 19
 11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.
Het beest en zijn profeet overwonnen
17 En ik zag een engel staan op de zon en hij riep met luider stem en zeide tot alle vogels, die in het midden des hemels vlogen: Komt, verzamelt u tot de grote maaltijd Gods, 18 om te eten het vlees van koningen en het vlees van oversten over duizend en het vlees van sterken en het vlees van paarden en van hen, die daarop zitten, en het vlees van allen, vrijen en slaven, kleinen en groten.
19 En ik zag het beest en de koningen der aarde en hun legerscharen verzameld om de oorlog te voeren tegen Hem, die op het paard zat, en tegen zijn leger. 20 En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt. 21 En de overigen werden gedood met het zwaard, dat kwam uit de mond van Hem, die op het paard zat; en al de vogels werden verzadigd van hun vlees.

Hier staat in principe dezelfde gebeurtenis als in Zacharia.
Je ziet hier 'het woord Gods'en 'genoemd getrouw en waarachtig op een wit paard en Hij voert oorlog - De Here Jezus -  En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen: dit zijn de christenen die mee komen en overwinnen met Christus.
Je kunt natuurlijk niet: én de vijanden overwinnen en meeregeren over Jeruzalem en Israel, én: tegelijkrtijd het volk zijn dat wordt gered en waar je als koningen over mee heerst di4e 1000 jaren (Hoofdstuk 20 van openbaring)

(Beetje lange stukken, maar voor de duidelijkheid.)

quote:

Sorry, maar dat is niet wat er staat.
Er staat dat geheel Israël gered zal worden.
Maar volheid der heidenen vind ik een vage term. Klinkt als:iedereen. Maar daarmee is iedereen gered. Niet slechts de gelovigen.

Het is haast niet mogelijk in een paar zinnen duidelijk te zijn voor jou. Daarvoor is het te veelomvattend. Ik geef wel de teksten aan.
De 'volheid'der heidenen, wil zeggen hier, het volk uit de heidenen voor zijn naam (de gemeente- zoals handelingen 15 het ook uitlegt. (een volk voor zij naam uit de heidenen)
Als de Here Jezus terugkomt, zal van het Israel wat er dan nog is, ieder gered worden. Gans Israel. Ze zullen Hem zien die ze hebben doorstoken en dan worden er geslachten en stammen genoemd. (Zach. 12)

En je wordt niet gered, als je Hem niet wilt. Als je op dat moment nog op aarde bent, komt er de scheiding van schapen en bokken.
Na het 1000-jarig rijk komt het eindoordeel. En heb je Hem afgwezen, dan is het over en uit. God kan gelukkig het hart doorgronden en eerlijk oordelen hoe het ermee staat.

Ik zei ook: Kort door de bocht, ik kan dat zo in het kort niet geheel uitleggen natuurlijk.

quote:

Eerder gaf je aan dat de joden vooral bezig waren met wie de beste plek kreeg: christenen blijkbaar ook.
Staat er niet in de bijbel: vele eersten zullen de laatsten zijn.
Staat er ook niet het verhaal van de gast die vooraan aan tafel gaat zitten en dat dat niet verstandig is, omdat je dan wel eens naar achteren geplaatst kunt worden.
Daar moet ik altijd aan denken als ik dit soort dingen lees. Hiermee ga je namelijk helemaal vooraan aan tafel zitten.
Jezus waarschuwt om dat niet te doen.

Je snapt het punt natuurlijk helemaal niet. Ik heb me anders aardig uitgesloofd om een soort 'plaatje' te schetsen om jouw vraag te beantwoorden. :)
Als je Rom 9-11 leest, zul je zien dat wij ons niet mogen en moeten verheffen als christenen.
Ik heb deze hoofdstujkken al zo vaak aangehaald, dat je niet kunt concluderen op grond van wat ik zeg over dat Joden Hem toen niet hebben aangenomen, ik zeer me ergens op voor laat staan.
Het ging toevallig daarover. En moet je dat ook uitleggen.
Over de Joodse gemeenschap NU heb ik geen oordeel.

quote:

In zijn totaliteit:
Je geeft een fors negatief beeld van de joodse gemeenschap (saboteren Gods plan, Jezus moest sterven vanwege hun hardnekkigheid, het zijn de minste broeders

Ik citeer gewoon Matt. 25. !! Zelfs aan de meest geringe van Gods volk is het goed als je deze barmhartigheid hebt bewezen en wordt je beloont. Dat is toch heel positief naar hen toe?
Ik heb nu even het idee, dat je je er even iets meer in moet verdiepen in wat er eigenlijk staat daar, voordat je dit woordje zo beoordeeld als negatief.

quote:

hebben van het getuigenis niet veel terecht gebracht, zijn niet meer dan de gasten op de bruiloft van de christenen).

OK, maar je doet nu wel moeilijk. Jij kunt ook christen worden en bij de bruid gaan horen. :) En zo zou ik de Joden allemaal wel willen bekeren zodat ze NU  al hun messias aannemen en niet meer door al die ellende heen moeten later. Voordat ze Hem aannemen als volk.
Je kunt ook iemands woorden uit z'n verband rukken omdat je het niet snapt. :)
Paulus zei daarover het volgende en ik sluit me daar van harte bij aan:

quote:

Rom 9
 2 ik heb een grote smart en een voortdurend hartzeer. 3 Want zelf zou ik wel wensen van Christus verbannen te zijn ten behoeve van mijn broeders, mijn verwanten naar het vlees; 4 immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften: 5 hunner zijn de vaderen en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid! Amen.
Rom 10:
1 Broeders, de begeerte mijns harten en mijn gebed over hun behoud gaan tot God uit

Over vriend van de bruid en de bruid zelf i.v.m. Jezus de bruyidegom:(Ik zal even citeren:)

Johannes 3
26 En zij kwamen tot Johannes (de doper) en zeiden tot hem: Rabbi, die met u was aan de overzijde van de Jordaan en van wie gij getuigd hebt, zie, die doopt en allen gaan tot Hem. 27 Johannes antwoordde en zeide: Geen mens kan iets aannemen, of het moet hem uit de hemel gegeven zijn. 28 Gij kunt zelf van mij getuigen, dat ik gezegd heb: Ik ben de Christus niet, maar ik ben voor Hem uit gezonden. 29 Die de bruid heeft, is de bruidegom; maar de vriend van de bruidegom, die erbij staat en naar hem luistert, verblijdt zich met blijdschap over de stem van de bruidegom. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld

Johannes de Doper zegt hier zelf de vriend van de bruidegom te zijn (inherent aan de tijd van voor het kruis) en de bruid heeft de bruidegom. En dat moest nog komen.

quote:

.
Ik zou je dringend willen adviseren niet alleen de orthodox-christelijke visie op de joodse gemeenschap los te laten, maar ook eens je oor te luisteren te leggen bij de joodse gemeenschap zelf en eens onbevooroordeeld vragen wat zij ervan vinden en hoe zij erover denken.
Dat kon wel eens heel verhelderend blijken te zijn.
Ik kan begrijpen dat je dit nogal aanmatigend in de oren klinkt. Als je mij echter vraagt hoe goed christenen het doen, zal ik geen ander antwoord geven dan: wij maken er met z'n allen als gelovigen ook niet veel bijzonders van.
Maar dat was niet het onderwerp nu. Dus zei ik het niet.
Ik mag alleen maar heel dankbaar zijn  dat elke gelovige nu bij de Heer mag horen, in positie van bruid.
En 'bruiloftsgast 'is een andere positie, maar ook belangrijk. Zo zijn er later mensen op de nieuwe aarde, en mensen in de nieuwe hemel.
Ik spreek geen waardeoordeel uit wat beter is. Een gelovige uit het OT, kon het toch niet helpen dat hij niet in deze tijd tot geloof is gekomen en niet nu leeft zodat hij christen wordt en bij de bruid hoort.
Dat is een beetje vreemde discussie.

Laat ik eindigen met een stuk uit Romeinen 11 waar in staat wat ik ook absoluut kan beamen over het volk Israel

quote:

Romeinen 11
De struikeling van Israël, het heil der heidenen

11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. 15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? 16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

De bekering der heidenen en het behoud van Israël

28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. 30 Want evenals gij eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. 32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.
33 O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!
34 Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet?
36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.

Een zeer plechtig einde. :)
Maar ik hoop dat je hieruit hebt gelezen en begrepen dat ik als christen mij niet mag beroemen maar dankbaar en nederig moet zijn/blijven omdat we het in zekere zin aan de struikeling van Israel hebben te danken dat we uberhaupt het evangelkie hebben ontvangen.

Dit is trouwens een wel zeer breed onderwerp, waar je toch ook niet  zo 1, 2. 3, een 'oordeel' over kan geven, zonder je je er wat meer in te verdiepen. Ik begrijp ook wel dat dit hier en in zo'n kort tijdsbestek niet kan. :)
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 07:49:32 pm door Priscilla en Aquila »

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: mei 09, 2005, 08:33:04 pm »
Hallo P&A,

je knoopt zoveel teksten aan elkaar dat er bijna geen wijs meer uit te worden is.

Het volgende bedoel ik met alle respect, maar het doet me daar gewoon aan herinneren.
Vroeger hadden we een raadseltje. De vraag was:
het rijdt op rails, het legt eieren, het geeft warmte en het heeft een slurf. Rara, wat is dat?

Antwoord: een locomokipkachelfantje.

Je plakt gewoon alle teksten achter elkaar en dat is dan de waarheid. Of het tegenstrijdig is of niet, dat maakt allemaal niet uit.
Dat we het niet begrijpen ligt aan ons, of we hebben gewoon de Geest nog niet ontvangen.

Ik denk dat we beter kunnen stoppen met de discussie.

Je hebt zoveel interpretaties die in mijn ogen voor veel meer interpretaties mogelijk zijn.
Ik voel me meer thuis bij de liberaal-joodse benadering:
Elke tekst heeft 70 verklaringen en ze zijn allemaal even waar. Door er met elkaar over te praten kom je zo dicht als mogelijk bij een goed leven.

Henk