Auteur Topic: God schiep ons alleen om Hem te dienen?  (gelezen 21634 keer)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
God schiep ons alleen om Hem te dienen?
« Gepost op: april 13, 2005, 03:04:12 pm »
Ik start dit naar aanleiding van een top 5 prioriteiten in het leven die iemand gaf. Op 1 stond "God dienen" of iets in die trend.
Eerlijk gezegd lijkt het me erg krom dat Hij ons (naar Zijn evenbeeld, dus wij zijn blijkbaar Zijn kinderen/klonen) enkel en alleen schiep om Hem te dienen. En als dat al zo zou zijn, waarom kiezen velen van ons dan om dat niet te doen? Ik vind het nog al....tsjah, krom om het maar zo te zeggen. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

PS: op antwoorden als "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en "Dat is Gods plan" zit ik niet te wachten.
Eenheid in verscheidenheid

Bianca

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2005, 03:48:20 pm »

quote:

Murdoc schreef op 13 april 2005 om 15:04:
Ik start dit naar aanleiding van een top 5 prioriteiten in het leven die iemand gaf. Op 1 stond "God dienen" of iets in die trend.
Eerlijk gezegd lijkt het me erg krom dat Hij ons (naar Zijn evenbeeld, dus wij zijn blijkbaar Zijn kinderen/klonen) enkel en alleen schiep om Hem te dienen. En als dat al zo zou zijn, waarom kiezen velen van ons dan om dat niet te doen? Ik vind het nog al....tsjah, krom om het maar zo te zeggen. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

PS: op antwoorden als "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en "Dat is Gods plan" zit ik niet te wachten.

1) Zijn evenbeeld: Is niet lichamelijk maar spiritueel.
God is alles, het hele universum met alles erop en eraan.
2)Waarom kiezen mensen om Hem niet te dienen: Simpel, je hebt een keus om de auto van je buurman te stelen of om dat niet te doen. Zo ook met God. Je kiest voor Hem of niet. Eigen wilbeschikking heet dat.

Murdoc als jij het antwoord hebt gevonden op de vraag: Wat is de zin van ons bestaan ....laat je het mij dan even weten? Dan heb je nl God's wegen gedoorgrond!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2005, 03:49:04 pm »
Het Eerste Grote Gebod staat geschreven als: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2005, 03:52:45 pm »

quote:

De vraag lijkt me wat je verstaat onder "God dienen"?

Volgens mij dien je God het meest door als mens tot je recht te komen. Mens te worden zoals je bedoeld bent. En dat betekent niet dat je de hele dag door voortdurend aan God denkt ofzo. Maar dat betekent dat je je mogelijkheden en talenten gebruikt (cultuuropdracht) en dat je medemens bent voor anderen, etc.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2005, 03:55:54 pm »
Er is geen zin van HET leven, alleen van je eigen leven. Voor de 1 is dat God dienen, voor de ander is dat tuinieren. Maar dat terzijde.

@ Lonneke: Ja nee ok, maar blijkbaar is het dus, even de Bijbel en de Christelijke leer als "waarheid" nemend, het belangrijkst dat elke mens waar dan ook ter wereld zijn/haar leven aan God wijdt. Dus dan vraag ik me af, waarom zou God ons alleen scheppen om Hem te dienen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2005, 04:03:08 pm »

quote:

Genesis 1:31 (NBV)
"En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag."

Waarom God dat deed? Omdat Hij zag dat wat Hij gemaakt had, zeer goed was.
Wij dienen God omdat wij ons bestaan aan Hem te danken hebben: hij is onze Schepper en door Christus ook onze Vader.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2005, 04:17:41 pm »

quote:

Murdoc schreef op 13 april 2005 om 15:55:
Er is geen zin van HET leven, alleen van je eigen leven. Voor de 1 is dat God dienen, voor de ander is dat tuinieren. Maar dat terzijde.

En dat lijkt me dus een verkeerde tegenstelling.

Ik dien God uitstekend door op z'n tijd van een lekkere trappist te genieten :P

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2005, 04:57:39 pm »

quote:

Eerlijk gezegd lijkt het me erg krom dat Hij ons (naar Zijn evenbeeld, dus wij zijn blijkbaar Zijn kinderen/klonen) enkel en alleen schiep om Hem te dienen.
Oorspronkelijk schiep God ons naar Zijn beeld, tot op zekere hoogte is dat ook nog zo, maar we zijn niet meer de mensen zoals God ze had geschapen in het begin.

quote:

En als dat al zo zou zijn, waarom kiezen velen van ons dan om dat niet te doen? Ik vind het nog al....tsjah, krom om het maar zo te zeggen. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Er is de zondeval geweest en we zijn na de zondeval allemaal zondig. Daarom staat er ook van het kind van Adam,dat het naar zijn beeld was. Dat van de zondige Adam en niet meer zoals het oorspronkelijk was: Gods beeld.
En Zijn kinderen zijn we toch niet automatisch, daar is geloof in Jezus voor nodig.

Wel heeft God al het plan gehad om mensen in de hemel bij zich te hebben, om Zijn heerlijkheid aan te geven en mee te delen in alles wat Hij daar heeft. Hierover
lees je best veel in de bijbel:
Dit is een gelijkenis over wat God graag wil, het gaat me om het laatste stukje:

quote:

Luc 14,23
En de heer zeide tot de slaaf: Ga de wegen en de paden op en dwing hen binnen te komen, want mijn huis moet vol worden.
Dit zie je hier ook terug 'in het echt':

quote:

Joh 14
2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Al je nu gaat geloven, hoor je bij de 'gemeente /de Kerk' en dan staat hier dat we van God zijn want je bent dan Zijn kind, maar God heeft ons als gemeente aan de Here Jezus gegeven om Zijn eigendom te zijn.

quote:

Joh 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.

Joh 17
6 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard.
9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U,
24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt – Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld.

En omdat we zondig zijn geworden met z’n allen, is het nog wat ‘ingewikkelder’ geworden, om bij God te kunnen zijn, en moest Jezus komen om te sterven voor de zonden. En: moet je dat eerst geloven voordat je bij Hem kunt zijn.
En de drijfveer van Jezus om voor ons naar de aarde te komen is dus ook: dat God van ons houdt:

quote:

Joh. 3
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

1 Joh 4
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden

Dit was Gods wens:
-   Mensen bij Zich hebben in Zijn heerlijkheid
-   omdat Hij van ons houdt wilde Hij zelfs daarvoor sterven omdat we zondig waren geworden

quote:

1Tess 5
9 want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus, 10 die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven.

2 Tess 2
14 Daartoe heeft Hij u ook door ons evangelie geroepen tot het verkrijgen van de heerlijkheid van onze Here Jezus

Heb 2,10
Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2005, 05:02:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2005, 05:24:09 pm »

quote:

Genesis 1:26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen
Met de aantekening dat we toen nog in balans met de natuur leefde en niet de aarde uitwonen zoals nu na de zondeval het geval is. Hoe zich dat ontwikkeld zou hebben zonder zondeval is je reinste speculatie en  imo niet zo zinvol. Nu is het nog steeds de bedoeling om God te dienen maar dat wil niet zeggen dat je niet mag genieten van al het goede dat God geeft, integendeel. Zelfs Prediker, toch niet de meest vrolijke bijbelschrijver zegt:

quote:

Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.
En voor het geval je het beter denkt te weten dan God:

quote:

Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’

voorwaarts

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2005, 08:26:01 pm »
God dienen is één van de 5 doelen in je leven als Christen.

We zijn als mens gevormd om God te dienen.

de Bijbel zegt dit:

quote:

Efeziërs 2 vers 10,
Wij zijn het werk van God, Hij heeft ons geschapen in Christus Jezus om het goede
werk te doen, dat Hij heeft voorbereid.

Wij zijn geschapen om een bijdrage te leveren, niet om alleen maar te
consumeren. God schiep jou om een verschil te maken. Het belangrijkste is niet hoe
lang je leeft, maar HOE je leeft. Het belangrijkste is niet je levensduur, maar je
levensbijdrage. Wij zijn bedoeld om een bijdrage te leveren. De bijbel zegt dat wij geschapen zijn om te dienen, wij zijn gered om te dienen, wij hebben de gave gekregen om te dienen. Wanneer God ons een opdracht geeft, doet Hij dit nooit zonder ons eerst hiervoor uit te rusten. (SHAPE)

quote:

Job 10:8
Uw handen hebben mij geschapen en mij gemaakt.

Ieder mens is dus een op maat gemaakt, eenmalig, "origineel meesterwerk" van God. Iedereen is uniek geschapen en heeft al zijn/haar gaven, talenten en interesses van God gekregen met het doel Hem daarmee te dienen.  We hebben allemaal een eigen SHAPE, een "op maat gemaakte combinatie van capaciteiten."

SHAPE staat voor Specifieke geestelijke gaven
- spiritual gifts,
- Hartsgesteldheid (heart),
- Aanleg en vermogens (ability),
- Persoonlijkheid (personality) en
- Ervaringen (experience).

Het is aan ons om deze SHAPE te ontdekken, te ontwikkelen en toe te passen. Gods doel met ons leven ligt verborgen in deze capaciteiten die we van Hem hebben gekregen, want zodra wij deze gaan gebruiken, gaan wij Hem en anderen dienen op de manier zoals God het bedoeld heeft.

Een klein voorbeeld: het feit dat iemand een passie en aanleg heeft voor taal is geen toeval, het is onderdeel van Gods grote plan. Het komt in je werk maar ook in de gemeente van God, ten goede (bijvoorbeeld als zendeling).  Je kunt er zeker van zijn dat jouw SHAPE geen toeval is maar dat er een groter plan achter zit. Aan jou om dit jouw gaven te gebruiken. God heeft ze je niet voor niets gegeven.

Iedereen is anders. De één is ochtendmens, de ander durft zich pas na 11:00 'smorgens Christen te noemen :*)  Je hebt mensen die actief werk doen tegen abortus, de ander weer voor de natuur of kan gepassioneerd God zijn woord verkondigen. Je hebt leiders, je hebt 'doenners', groepsdieren, éénlingen. God heeft hier een doel voor ogen. Door al deze verschillen komt al het werk in Gods gemeente af.

Ik heb dit natuurlijk niet van mijzelf. Het is één van de 5 punten van een doelgericht leven, door Rick Warren beschreven. "Doelgericht leven", is een soort handleiding voor Christenen om met de bijbel in de hand eens helemaal terug naar de basics (boodschap in de bijbel) te komen.

Het "dag"boekje is verdeelt in 40 dagen. Je kunt als individu het boekje in 40 dagen gaan lezen maar het is eigenlijk bedoeld om dit als hele gemeente in huisgroepen te volgen. Compleet met aangepaste diensten, liederen (Opwekkings, E&R, etc), wekelijkse huisgroepen waar ook de bijbehorende DVD en 'huiswerkboekje' werd behandeld. Het is heel bijbelgetrouw en erg laagdrempelig. Het 'doelgerichte' programma is makkelijk te volgen voor mensen die net tot geloof zijn gekomen of zelfs gewoon zoekende. Het werd door de 'doorgewinterde' Christenen in onze gemeente vooral als eye-opener ervaren. Wij hebben met onze CGK/GKV combinatie dit 'programma' doorlopen. Het was een enorm succes. Vrijwel alleen maar positieve  berichten. Van jong tot oud. En als belangrijkste de gemeente groeit!!

http://www.doelgerichtleven.nl/
http://www.medema.nl/boekenjpg/4132.jpg
Rick Warren
ISBN 90-6353-413-2
fraaie paperback
352 pag.
EUR 9,95
« Laatst bewerkt op: april 13, 2005, 08:48:16 pm door voorwaarts »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2005, 10:27:38 pm »
Dus, als ik jou zo hoor, kan je het dienen van God op je eigen, persoonlijke manier invullen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2005, 10:51:19 pm »
Je kunt op verschillende manieren God dienen door tot je doel te komen.

Ik kan God dienen door te genieten van mijn biertje (of jij door je rijstwafel als je bier vies vindt).

Maar het gaat er dan om dat je terwijl je van je rijstwafel geniet, je God dankbaar bent (meer of minder bewust).

Dus: dat je je altijd afhankelijk van God weet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2005, 10:58:25 pm »
Dat wij geschapen zijn naar Gods beeld, wil ook zeggen dat wij gemaakt zijn om in een relatie met Hem te leven. Heel ons wezen was erop gericht om met God te leven. Zoals een vis in het water thuishoort, hore wij van nature contact met God te hebben.
Helaas lijken wij vaak op een vis, die denkt dat het buiten het water kan leven. Het kan een tijdje goedgaan - misschien zelfs je hele leven, maar aan het eind loop je dood.

Godzij dank, door Jezus ontvangen wij genade en herstel van de relatie met God, onze Vader - en door de kracht van de Heilige Geest, die dode mensen weer levend maakt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2005, 11:27:08 pm »

quote:

Murdoc schreef op 13 april 2005 om 15:55:

@ Lonneke: Ja nee ok, maar blijkbaar is het dus, even de Bijbel en de Christelijke leer als "waarheid" nemend, het belangrijkst dat elke mens waar dan ook ter wereld zijn/haar leven aan God wijdt. Dus dan vraag ik me af, waarom zou God ons alleen scheppen om Hem te dienen?

Dienen is eigenlijk het mooiste wat er bestaat. Niet alleen God dienen maar ook je naaste. Jezus laat dit zien door de voetwassing bij Zijn discipelen.
Het heeft iets van nederigheids in zich en juist daardoor word je als mens verhoogd.
Maar wat is er nu mooier dan dat je een mens tegen komt die tegen je zegt: Hoe kan ik bijdragen aan jouw geluk?

Ik heb er nog een mooi gedichtje over.

"De Voetwassing"

Dankbaar diep, gij stomme steen,
buig ik, ik reik je de hand:
voor mijn bestaan als plant
ging ik eerst bij jou te leen.

Dankbaar diep, gij groene plant,
buig ik en reik je de hand:
ik dank gewas en graan
hier voor mijn dier-bestaan.

Ik dank u, steen en kruid en dier,
en buig voor jullie samen hier,
hiervoor zijn jullie hogelijk geprezen:
gij hielpt mij tot mijn eigen wezen.

Wij, steen en kruid en dier,
danken u vroom, o mensenkind,
want wij zijn hier
enkel door het feit
dat gij er zijt.

Wat God geschapen heeft,
't bedankt elkaar en leeft,
die o zo grote veelheid,
staat dankend bij elkaar in 't krijt.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 14, 2005, 12:20:36 am »
@ Zandbergen: volgens die redenatie ben ik dood. :/

@ Lonneke: Yup, anderen dienen doe ik graag. ^_^ Mijn bijdrage aan een betere wereld!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 14, 2005, 12:26:44 am »
Citaat
Murdoc schreef op 14 april 2005 om 00:20:
@ Zandbergen: volgens die redenatie ben ik dood. :/ [/q]
Daarom evangeliseren christenen ook zoveel. ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 14, 2005, 12:29:30 am »

quote:

Zandbergen schreef op 13 april 2005 om 22:58:
Dat wij geschapen zijn naar Gods beeld, wil ook zeggen dat wij gemaakt zijn om in een relatie met Hem te leven. Heel ons wezen was erop gericht om met God te leven. Zoals een vis in het water thuishoort, hore wij van nature contact met God te hebben.
Helaas lijken wij vaak op een vis, die denkt dat het buiten het water kan leven. Het kan een tijdje goedgaan - misschien zelfs je hele leven, maar aan het eind loop je dood.

Godzij dank, door Jezus ontvangen wij genade en herstel van de relatie met God, onze Vader - en door de kracht van de Heilige Geest, die dode mensen weer levend maakt.

Dit klinkt nogal theoretisch.
Hoe ziet die relatie met God er volgens jou concreet uit?

voorwaarts

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 14, 2005, 08:14:18 pm »
We zijn echt niet geschapen om ALLEEN maar God te dienen.

Ten eerste zijn we zijn bedoeld om God voldoening te geven.

Zoals ouder kunnen genieten van hun kinderen door naar ze te kijken als ze alleen maar liggen te slapen, zo kan God genieten van ons.

Op het moment dat je ter wereld kwam, was God aanwezig als onzichtbare getuige. Hij glimlachte om ieders geboorte. Hij wilde dat je zou leven, en je komst deed Hem heel veel genoegen. God hoefde je niet te scheppen, maar Hij koos ervoor om dat te doen zodat Hij van je kon genieten. Jij bestaat voor Hem: voor zijn heerlijkheid, voor zijn doel en om Hem voldoening te schenken.

Jezus zei tegen de Vader:

quote:

Johannes 17:4
Ik heb U hier op aarde verheerlijkt door het werk te volbrengen dat U Mij had opgedragen

Jezus eerde God door zijn doel op aarde te vervullen. Wij eren God op dezelfde manier. Wanneer een onderdeel van de schepping zijn doel vervult, dan brengt het God eer. Vogels brengen God eer door te vliegen, te tjirpen, nesten te bouwen en andere dingen te doen die vogels nu eenmaal doen en die God zo heeft bedoeld. Zelfs een eenvoudige mier brengt God eer wanneer hij het doel vervult waarvoor hij is geschapen. God heeft mieren gemaakt om mier te zijn, en Hij heeft jou gemaakt om jezelf te zijn. Irenaeus heeft eens gezegd: ‘De heerlijkheid van God is een mens die ten volle leeft!’

Het belangrijkste doel van je leven is dus te leven voor Zijn genoegen. Wanneer je volledig van deze waarheid doordrongen bent, zult je nooit meer het gevoel hebben dat je onbelangrijk bent. Deze waarheid bewijst dat je waarde hebt. Als je voor God zo belangrijk bent, en als Hij je zo waardevol vindt dat Hij de hele eeuwigheid met je wil doorbrengen, hoe zou je dan nog méér waarde kunnen hebben? We zijn kinderen van God, en God schept een genoegen in ons dat niets anders wat Hij ooit heeft geschapen Hem kan geven. De Bijbel zegt:

quote:

Efeziërs 1:5
‘In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil.’

Een van de geweldigste gaven die je van God hebt gekregen, is het vermogen om van dingen te genieten. God heeft je geschapen met emoties en met vijf zintuigen, zodat je genot kunt ervaren. God wil dat je van het leven geniet en dat je er niet alleen maar doorheen worstelt. De reden waarom je in staat bent van dingen te genieten, is dat God je naar zijn beeld heeft gemaakt.

We vergeten vaak dat ook God emoties heeft. Hij heeft heel diepe gevoelens over dingen. In de Bijbel staat dat God verdriet heeft, dat Hij jaloers en kwaad is, dat Hij bewogenheid, medelijden en genegenheid voelt en ook geluk, blijdschap en voldoening. God heeft lief, Hij is verrukt over dingen, Hij geniet, Hij verheugt Zich en Hij lacht zelfs!

quote:

Openbaring 4:11
U hebt alles gemaakt. Alles is ontstaan en gemaakt omdat U het wilde.

quote:

Psalm 149:4
De Here heeft een welbehagen in zijn volk.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2005, 08:22:47 pm door voorwaarts »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 15, 2005, 12:18:29 am »
Uit die woorden begrijp ik dat ik Hem het meest plezier doe als ik mezelf ben. Maar mezelf ben ik op dit moment ook niet christelijk, snap je? Dus ook al ben ik op dit moment geen volger van het christelijk geloof, toch doe ik Hem op deze manier het grootste plezier omdat ik nou eenmaal zo het beste werk?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 15, 2005, 12:45:30 am »
Nee, want de relatie zit zo in elkaar: God is onze vader, wij zijn zijn kinderen.

Zou jij het als vader plezierig vinden als je zoon niks van je wil weten? Of je niet wil kennen? Of überhaupt geen relatie met je wil hebben?

Als God jouw vader is, en jij bent zijn kind, hoe denk je dat God zich dan voelt?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 15, 2005, 12:52:34 am »

quote:

Roodkapje schreef op 15 april 2005 om 00:45:

Als God jouw vader is, en jij bent zijn kind, hoe denk je dat God zich dan voelt?
Zoekt en gij zult vinden. Sommige mensen hebben moeite om God te vinden. God weet dat.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 15, 2005, 07:53:13 am »
Herformulering: Zolang je maar christelijk bent, is God blij met je, zolang je maar doet waar jij je prettig bij voelt?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 15, 2005, 09:42:20 am »
Nee, je doet uit liefde voor God datgene wat hij prettig vindt. En omdat Hij dat prettig vindt, vind jij dat ook prettig.

En als je handelt uit liefde voor God, betekent dat dus dat je een christen bent.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 15, 2005, 10:33:29 am »
Ik handel uit liefde. Welke liefde dat dan mag zijn maakt me niet zo veel uit.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 15, 2005, 10:44:31 am »

quote:

Murdoc schreef op 15 april 2005 om 10:33:
Probleem voor jou is dat het God wel uitmaakt of je iets uit liefde voor Hem doet of voor jezelf of voor ..vul maar in..
« Laatst bewerkt op: april 15, 2005, 10:44:56 am door dingo »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 15, 2005, 10:48:37 am »
Probleem? Ik zie verder geen problemen, nouja, in deze context niet. Maar daar ben ik denk ik een heiden voor. ;)

Eens kijken of ik het nu begrijp: het is het belangrijkste om in Zijn naam en uit liefde voor Hem te leven?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 15, 2005, 11:16:54 am »

quote:

Murdoc schreef op 15 april 2005 om 07:53:
Herformulering: Zolang je maar christelijk bent, is God blij met je, zolang je maar doet waar jij je prettig bij voelt?

Nee, zoals Zandbergen formuleerde:

quote:

Nou zit ik niet op de Zandbergen lijn in de zin dat als je geen Christen bent, je helemaal geen contact met God hebt, dus dat je als een vis uit het water bent. Ik zie het meer dat je dan als vis in troebel en vervuild water zit.

Maar het punt is, dat wij ons wellicht tijdelijk (soms zeer tijdelijk) prettiger voelen bij bepaald gedrag, maar dat het ons op de langere termijn niet echt gelukkig maakt.

De verloren zoon deed wat hij vond dat prettig was (zijn erfdeel er snel doorjagen). Dat wil niet zeggen dat zijn vader (met een wat breder perspectief) dat een goede zaak vond, noch dat de zoon zich er op langere termijn prettig bijvoelde.

Mijn ervaring is dat mijn geluk hierin is gelegen, dat ik een intieme, op liefde gebaseerde relatie met God opbouw, waarbij ik er vreugde in schep Hem te behagen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 16, 2005, 11:58:54 am »
Concreet bedoel ik bijvoorbeeld, dat als je zonder God wil leven, andere goden (idealen, visies) je leven kunnen gaan beheersen.
De een doet dat door geld verdienen, de ander zoekt het avontuur, een derde bouwt aan een burgelijk rustig leventje met een gezin, de vierde leeft zo vrij mogelijk. Op zichzelf zijn geld, avontuur, een gezin , vrijheid niet verkeerd, het zijn gaven van God. Het probleem komt echter wanneer die doelen niet bereikt worden en dat om doelen te bereiken er vaak offers gevraagd worden van zichzelf en anderen die schadelijk zijn.
Als je geluk afhangt van één van deze dingen, ga je daar je hart in leggen.
Misschien gaat het ook wel goed , heb je een redelijk gebalanceerd leven zover mogelijk, waar je het leven neemt zoals het komt.
Echter, wij zijn geschapen om in relatie met God te staan. Dat wil zeggen : Hem betrekken bij alles wat wij doen en ons afvragen of dat Gods doel met ons leven is. Dat kun je enerzijds checken door de 10 geboden die God gaf, anderzijds in gebed om persoonlijke leiding en wijsheid door de Heilige Geest voor dingen die niet makkelijk in goed/fout zijn in te delen. God heeft met elk mens een bijzonder en uniek plan. Maar bij elk mens is het bovenal de bedoeling dat zij in relatie met God leven - helaas is dit maar weinig het geval.
In feite is alles wat je in dit leven krijgt, een geschenk van boven, een geschenk dat ter zijner tijd weer wordt teruggevorderd. Wat blijft dan over? De relatie die je al dan niet heb opgebouwd met God.
Als je God in alles betrokken hebt, zal Hij je nieuwe geschenken geven bovenal een innig contact met Hem. Als je je tijd op aarde los van Hem hebt ingevuld, zal je ook na dit leven zonder ook maar het minste contact met Hem of zijn gaven je tijd moeten doorbrengen, teruggeworpen op niets anders dan jezelf.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 16, 2005, 05:15:26 pm »
MAW: ik en alle andere heidenen zijn eigenlijk tegennatuurlijk bezig?
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 05:15:55 pm door Murdoc »

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 16, 2005, 06:46:56 pm »
Hallo Murdoc,

quote:

@ Lonneke: Yup, anderen dienen doe ik graag. ^_^ Mijn bijdrage aan een betere wereld!

Volgens mij heb je dan de essentie te pakken.
Mijn vraag aan jou is dan wel: waarom zou je graag anderen dienen? Wat heeft dat voor zin?
Waarom wil je de wereld een betere plek maken?

quote:

Uit die woorden begrijp ik dat ik Hem het meest plezier doe als ik mezelf ben. Maar mezelf ben ik op dit moment ook niet christelijk, snap je? Dus ook al ben ik op dit moment geen volger van het christelijk geloof, toch doe ik Hem op deze manier het grootste plezier omdat ik nou eenmaal zo het beste werk?

In principe wel.
Als je de wereld graag een betere plek wilt maken en anderen dient: ja, dan is er het meeste plezier als je jezelf bent.
Ook in de bijbel staat immers dat liefde belangrijker is dan geloof.

quote:

Tenzij het puur eigenliefde is.
Eigenliefde is overigens niet fout, het is een belangrijk onderdeel van het bestaan.
Jezus zegt ook: houd van een ander zoals je van jezelf houdt.
Dus eigenliefde is de basis om naar anderen te kijken.
Dit kan niet leiden tot egoïsme, want dan houd je niet zo van de ander als van jezelf. Briljant uitgangspunt derhalve.

Handelen uit liefde, willen dienen, wereld een betere plek willen maken: het klinkt zeer goed.

quote:

MAW: ik en alle andere heidenen zijn eigenlijk tegennatuurlijk bezig?

Wat mij betreft niet.

Binnen het jodendom wordt bijv wel gezegd dat het erom gaat rechtschapen te zijn.

groet,
Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 16, 2005, 08:15:59 pm »
Ik weet nog niet of het is gezegd is maar, ff wat dropen:

God heeft de mens niet nodig om gediend te worden, dit omdat Hij natuurlijk zoveel meer boven ons staat, groter is etc etc, niet te bevatten zo krachtig!!! Het is juist uit liefde dat Hij ons gemaakt heeft zodat we konden kiezen om Hem te dienen, Hij geniet ervan als je Hem dient, en je iets van je leven maakt en dit tot eer van Hem! Dan krijg je juist ook zoveel van Zijn liefde.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

voorwaarts

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 16, 2005, 10:45:59 pm »

quote:

Klossenzen 1:16
Alles in de hemelen en op aarde (…), al het zichtbare en onzichtbare (…) alles is door [Hem] gemaakt [en vindt in Hem zijn doel

quote:

Bertrand Russel, atheïst
Het is zinloos om je af te vragen wat de zin van het leven is, tenzij je ervan uitgaat dat er een God bestaat.
Het gaat niet om jou!
Het doel van je leven omvat veel meer dan persoonlijke vervulling of gemoedsrust, en zelfs meer dan geluk. Het omvat veel meer dan je gezin, je carrière of zelfs je stoutste dromen en ambities. Als je wilt weten waarom je op aarde bent geplaatst, moet je beginnen bij God. je bent geboren dankzij het doel dat Hij met je voor heeft en voor het doel dat Hij met je heeft.

De zoektocht naar het doel van het leven stelt de mens al duizenden jaren voor een raadsel. Dat komt doordat we meestal het verkeerde uitgangspunt nemen – onszelf. We stellen vragen waarbij we zélf centraal staan, zoals: Wat wil ik worden? Wat moet ik met mijn leven doen? Wat zijn mijn doelen, mijn ambities, mijn toekomstdromen? Maar wanneer we op onszelf gericht zijn, zullen we nooit ontdekken wat het doel van ons leven is. De Bijbel zegt dat God het leven van zijn schepselen leidt

quote:

Job 12:10
Het leven van elk levend wezen is in de hand van God
In tegenstelling tot de boodschap die door veel populaire boeken en films wordt uitgedragen en tot wat op populaire “Tsjakaa” seminars en workshops wordt beweerd, zul je de betekenis van je leven nooit binnen in jezelf kunnen ontdekken. je hebt dat waarschijnlijk wel eens geprobeerd. Maar je hebt jezelf niet geschapen, dus je kunt onmogelijk weten waarvoor je bent geschapen!

quote:

Romeinen 8:6
We bewandelen een doodlopende weg wanneer we helemaal met onszelf bezig zijn, maar we hebben een leven vol van vrijheid en mogelijkheden wanneer we onze aandacht op God richten.

quote:

Prediker 4:4
Ik ontdekte dat succes meestal voortkomt
uit afgunst en jaloezie

quote:

Thomas Carlyle
Iemand die geen doel heeft, is als een schip zonder roer- stuurloos, waardeloos, en geen mens.

We worden allemaal ergens door gedreven – door iets wat ons leven stuurt en richting geeft.
Welke drijvende kracht gaat er achter jouw leven schuil? Het kan zijn dat je op dit moment wordt gedreven door een probleem, iets waardoor je onder druk staat, of een deadline. Misschien wordt je gedreven door een pijnlijke herinnering, een grote angst of een onbewuste overtuiging. Er zijn honderden omstandigheden, waarden en normen en emoties die de drijvende kracht achter je leven kunnen vormen. Hier volgen vier van de meest voorkomende.

1 - Veel mensen worden gedreven door schuldgevoelens
Deze mensen vluchten hun hele leven lang voor gevoelens van spijt en zijn hun hele leven bezig om datgene waarvoor ze zich schamen te verbergen.
Mensen die worden gedreven door schuld, worden gemanipuleerd door herinneringen. Zij laten hun toekomst beheersen door hun verleden. Vaak zijn ze onbewust bezig zichzelf te straffen door hun eigen succes te dwarsbomen. Toen Kaïn zondigde, zorgden zijn schuldgevoelens ervoor dat hij zich afzonderde van Gods aanwezigheid. God zei tegen hem:

quote:

Genesis 4:12
Zwerven zul je over de aarde, altijd weer verder trekken.

Dit geldt voor veel mensen uit onze tijd – zij zwerven doelloos door het leven.
We zijn een product van ons verleden, maar we hoeven geen gevangenen van ons verleden te zijn. Gods doel wordt niet bewerkt door je verleden. God veranderde een moordenaar die Mozes heette in een leider, en een lafaard die Gideon heette in een moedige held. Ook met je leven kan Hij verbazingwekkende dingen doen. Het is een specialiteit van God om mensen een nieuwe start te laten maken.

quote:

Psalm 32:1
Gelukkig is hij wiens misstap vergeven en zonden niet meer gezien worden. Gelukkig is hij, aan wie de Heer zijn zonde niet toerekent.
2 - Veel mensen worden gedreven door wrok van kwaadheid
Deze mensen houden vast aan pijn en komen er nooit overheen. In plaats van dat ze hun pijn loslaten door te vergeven, zijn ze er voortdurend mee bezig.
Sommige mensen die door wrok worden gedreven, imploderen en richten die wrok naar binnen, terwijl andere mensen exploderen en tegen anderen uitvallen. Beide reacties zijn ongezond en helpen ons niet verder.
Wrok is altijd schadelijker voor jezelf dan voor de persoon wie je wrok koestert. Terwijl degene die je iets heeft aangedaan zijn daad waarschijnlijk zelf alweer is vergeten en is doorgegaan met het leven, blijft je bezig met je pijn en laat je het verleden voortduren.
Luister, degenen die je in het verleden hebben gekwetst, kunnen je niet blijven kwetsen, tenzij je door wrok te koesteren aan die pijn vasthoudt. Je verleden is verleden tijd! Het kan nergens meer door veranderd worden. Je brengt jezelf alleen maar schade toe met je bitterheid. Leer ervan en laat het los.

quote:

Job 5:2 GNB
De dwaas sterft door wrok en jaloezie.
3 - Veel mensen worden gedreven door materialisme
Deze mensen hebben het verlangen om zoveel mogelijk bezittingen te vergaren, en dat verlangen is het doel van hun leven. De gedrevenheid om altijd méér te willen, is gebaseerd op de misvatting dat we gelukkiger en belangrijker zijn wanneer we méér hebben en dat meer bezit voor een grotere veiligheid zorgt. Al deze drie veronderstellingen zijn onwaar. Bezittingen verschaffen slechts tijdelijk geluk. Omdat dingen niet veranderen, gaan ze ons uiteindelijk vervelen, en het gevolg is dat we dingen willen hebben die nieuwer, groter of beter zijn.
Het is ook een fabeltje om te denken dat we belangrijker worden naarmate we meer bezitten. De waarde die we daadwerkelijk hebben, is niet gelijk aan onze nettowaarde. Onze waarde wordt niet bepaald door onze bezittingen, en God zegt dat de meest waardevolle dingen in het leven geen dingen zijn!
Het meest gehoorde fabeltje over geld is dat méér geld méér veiligheid betekent. Dat is niet zo. Rijkdom kan in één klap verloren gaan door allerlei verschillende factoren die we niet in de hand hebben. Echte veiligheid kunnen we alleen verkrijgen door iets wat ons nooit kan worden afgenomen: onze relatie met God.

4 - Veel mensen worden gedreven door de behoefte aan bevestiging
Deze mensen laten hun leven beheersen door de verwachtingen die hun huwelijkspartner, ouders, kinderen, leraren of vrienden van hen hebben. Veel volwassenen proberen nog steeds de bevestiging te krijgen van ouders die nooit tevreden zijn te stellen. Anderen worden gedreven door groepsdruk en maken zich voortdurend zorgen over wat anderen misschien van hen denken. Helaas raken mensen die de menigte achternalopen, vaak in die menigte verloren.
Niemand kent alle sleutels van succes, maar één manier die gedoemd is te mislukken, is te proberen het iedereen naar de zin te maken. Wanneer je zich laat leiden door de mening van anderen, dan loopt je gegarandeerd Gods doel met je leven mis. Jezus zei:

quote:

Mattheüs 6:24
Niemand kan twee heren dienen

Je kunt in je leven door deze of andere krachten worden gedreven, maar ze leiden allemaal tot dezelfde uitzichtloze situatie: ongebruikte mogelijkheden, onnodige spanningen en een overvuld leven.

We zijn gemaakt om iets te betekenen. Dat is de reden waarom mensen gebruikmaken van dubieuze methoden als astrologie of parapsychologie om die betekenis te ontdekken. Wanneer het leven betekenis heeft, kun je bijna alles aan; wanneer het géén betekenis heeft, is niets draaglijk.

Wat is mijn doel??
Jouw doel bepaalt wat je doet en wat je niet doet. Aan de hand van je doel bepaalt je welke activiteiten essentieel zijn en welke niet. je kunt eenvoudigweg vragen: ‘Helpt deze activiteit me een van Gods doelen voor mijn leven te verwezenlijken?’
Wanneer je geen duidelijk doel hebt, beschikt je niet over een fundament op basis waarvan je een beslissingen neemt, je tijd indeelt en je geld uitgeeft. je zult dan geneigd zijn je keuzes te baseren op omstandigheden, op druk van buitenaf of op de stemming waarin je op een bepaald moment bent. Mensen die niet weten wat hun doel is, proberen te veel te doen – en dát veroorzaakt stress, vermoeidheid en conflicten.

Het is onmogelijk alles te doen wat mensen van je willen. je hebt maar net genoeg tijd om Gods wil te doen. Als je niet alles gedaan krijgt, betekent dat dat je méér probeert te doen dan God wil dat je doet (of misschien betekent het dat je teveel televisie kijkt)

Wanneer je weet wat je doel is, dan vormt dat je motivatie in je leven
Een doel leidt altijd tot passie. Niets geeft zoveel energie als een duidelijk doel. Aan de andere kant vervliegt passie wanneer je geen doel hebt. Alleen opstaan is dan al een hele klus. Meestal is het zinloos werk, niet overwerk, dat ons afmat, dat ons leegzuigt en dat ons berooft van onze blijdschap.

quote:

George Bernard Shaw
Dit is de ware vreugde in het leven: te worden ingezet voor een doel dat we als groots beschouwen, een natuurkracht te zijn in plaats van een opgewonden, zelfgericht hoopje ellende en frustratie dat zich erover beklaagt dat de wereld zich niet inspant om het ons naar de zin te maken.
Een doelgericht leven heeft een eenvoudiger levensstijl en een minder volgepakte agenda tot gevolg. De Bijbel zegt dat een leven waarin je je anders voordoet dan je bent, een leeg leven is, maar dat je ten volle leeft wanneer je een gewoon en eenvoudig leven leidt. (Spreuken 13:7) Zo’n leven leidt ook tot gemoedsrust.

quote:

Jesaja 26:3
God geeft volmaakte vrede aan degenen die hun doel steeds voor ogen houden en die hun vertrouwen op Hem stellen
Interpretatie en samenvatting van van tekstdelen: www.doelgerichtleven.nl
« Laatst bewerkt op: april 17, 2005, 12:05:09 am door voorwaarts »

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 17, 2005, 08:36:25 am »
Hallo Voorwaarts,

Ik vind dat je de inhoud prachtig omschrijft. Ja, het is de kern.
Op zich heb ik er niks aan te voegen.

Het enige waarbij ik afwijk van de christelijke leer is dat ik denk dat het christendom een vorm is, wat jij omschrijft is de inhoud.

Als Murdoc als heiden een doel in het leven heeft om anderen te dienen, dan heeft hij de inhoud te pakken. Kan ik van genieten.

Laten we God de vrijheid geven om een ieder te benaderen zoals Hij dat goedacht.
Laten we de vorm niet boven de inhoud gaan stellen.

groet,
Henk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 17, 2005, 11:30:52 am »
Toch zijn het dan wel twee verschillende bronnen van waaruit je handeld.
Mensen kunnen hele goede dingen doen. Mee eens. :)
Ze zijn vaak beter en meer zelfopofferend dan ik ben.

Je kunt het zien van uit het Paradijs. Daar stond de boom van kennis van goed en kwaad
Zo heeft ieder mens hier wel een idee van, mede door zijn geweten, wat goed is, en wat kwaad is. En als je dan voor het goede kiest, ziet het er prachtig uit en goed.
(Maar heb jij in je hart nooit een verkeerde gedachte, of ben je ongeduldig oid? Dat hooort dan eigenlijk al niet meer bij het 'goede'.)
Maar het is de boom waardoor we niet verder komen op de weg die God voor ons had: Het leven. (Dit is in mijn optiek he? :) )
God had het leven voor ons klaarliggen , en helaas gaan we hier op aarde nog allemaal gewoon dood naar een jaar of 80 als je een lang leven hebt. Maar vaak nog eerder.
Omdat we van die verkeerde boom hebben gegeten. Eva dan natuurlijk en Adam. Maar in hen wij allemaal omdat we uit hen voortkomen.
En zo is ieder bezig om zelf goed te zijn, en de een wat meer van de nader, maar God wil niet onze goede werken.
Omdat we allemaal niet 100% goed zijn. We voldoen gewoon niet aan die 100%.

Daarom kwam Christus omdat Hij het leven uit God heeft.
En dan zijn we zelf nbiet meer bezig om volmaakt te worden; dit is in Gods ogen nooit goed genoeg, omdat Hij nu eenmaal Ze;lf voilmaakt heilig en goed. Er kan bij Hem nog niet een duizendste procent van het kwade in de buurt komen. Dat past niet bij elkaar.
En omdat het er zo voorstond, en wij dus aan die nrom KONDEN voldoen, al zijn we nog zo sociaal en humaan, daarom gaf God zichzelf.
En dat is Liefde. Om dat Hij voor ons geen dood en veroordeling wilde, op grond van dat kwade wat toch gewoon wel bij ons aanwezig is, al doen we veel goed.
Want het komt van de boom van Goed en Kwaad. De verkeerde boom.
We moeten bij de Levende zijn. Als we zelf onderkennen dat we niet volmaakt zijn, zien we dat we Christus hiervoor nodig hebben.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 17, 2005, 12:51:33 pm »
Hallo P&A,

quote:

Omdat we van die verkeerde boom hebben gegeten. Eva dan natuurlijk en Adam. Maar in hen wij allemaal omdat we uit hen voortkomen.

De erfzonde. Misschien een ander topic, maar wist je dat de leer van de erfzonde eigenlijk pas is ontstaan in de 4e eeuw, bij Augustinus.
In het jodendom is de erfzonde onbekend.

quote:

maar God wil niet onze goede werken.

Mattheus 25: 31-46
Bergrede
Jacobus 1:25 -> maar een die handelt, die zal zalig zijn door dit doen
vers 27: de zuivere en onbevlekte vroomheid in het oog van de God en Vader is naar wezen en weduwen in hun verdrukking om te zien
Romeinen 2:6 -> die ieder zal vergelden naar hun werken
En zo zijn er nog wel meer.
Ja, God wil zeker wel onze goede werken.

quote:

En dan zijn we zelf nbiet meer bezig om volmaakt te worden; dit is in Gods ogen nooit goed genoeg,

Fundamenteel mee oneens.
Ja, ik ben goed genoeg. Maar God daagt mij uit om het beste uit mij te halen: alles wat Ik gedaan heb, kunt gij ook.
Waarom hiertoe oproepen als het toch nooit goed genoeg is?
Waarom de bergrede en de 10 geboden als het toch nooit goed genoeg is?

quote:

Er kan bij Hem nog niet een duizendste procent van het kwade in de buurt komen. Dat past niet bij elkaar.

Jezus ging naar de zondaren. Hij kwam niet voor de rechtschapenen. Opvallend: er waren dus blijkbaar mensen al rechtschapen, waarvan Jezus zegt dat Hij niet meer naar ze toe hoeft. Dat kan toch niet als het nooit goed genoeg is?
Als Jezus' offer aan het kruis voor iedereen is, dan toch ook voor de rechtschapenen? Die gaan het zonder toch ook niet redden??

In de bijbel lees ik dus dat Jezus wel degelijk het kwade verdraagt. Sterker nog: Hij zoekt het op. Hij gaat naar de verloren schapen toe.

I Cor 13: de liefde verdraagt alles, bedekt alles.

quote:

We voldoen gewoon niet aan die 100%.

Dat klopt, ik voldoe niet voor de volle 100%.
En ik weet dat Paulus schrijft: als je één regel overtreed ben je schuldig voor de gehele wet. En dus eigenlijk de zwaarste straf verdienen.
Ik denk dat Paulus dat mis heeft.
Als ik 5 km te hard rijd met mijn auto, ben ik niet schuldig voor de hele wet en verdien ik niet levenslang.

quote:

Om dat Hij voor ons geen dood en veroordeling wilde

Sorry, maar wie heeft het zo bedacht dat als je van de boom eet dat je dan verloren bent? Het is toch juist God die dat zo heeft bepaald?
Als Hij geen veroordeling wil, dan had Hij die boom daar niet neer moeten zetten? Toch?
Dan was er niks mis gegaan.

quote:

op grond van dat kwade wat toch gewoon wel bij ons aanwezig is

Het kwaad is in mijn optiek geen losstaande entiteit. Wat wij kwaad noemen, is dat iets anders dan de afwezigheid van liefde?
Kom in een donkere kamer, knip het licht aan en dan is de duisternis weg.

Er is geen kwaad in mij aanwezig. Dat neemt niet weg dat ik wel eens hele domme beslissingen neem, die zowel anderen als mijzelf schaden.

Ik ken de orthodoxe gedachtengangen.
Het enige dat ik kan doen is mijn levensovertuiging en -wijze er naast zetten en (proberen te) laten zien dat er meerdere mogelijkheden zijn.
God zegt tegen mij: Henk, je bent goed genoeg zoals je bent, maar je kunt nog veel beter. Ga je de uitdaging samen met Mij aan? Zo ja, weet dan dat Ik altijd bij je ben en dat je altijd op Mijn steun kunt rekenen.
Ik mag onder Gods leiding in alle vrijheid (zonder dreiging) mijzelf ontwikkelen tot de volmaaktheid die Jezus ons voorhoudt.
Het is een geweldig pad om te gaan.
Op weg gaan en weten dat de grootste kracht die er is altijd klaar staat om je te helpen.

Geloven is voor mij dus niet: angst hebben dat het straks verkeerd met mij of mijn familie zou kunnen aflopen.

God is voor mij bovenal een bijzonder boeiende ontdekkingsreis. Het is puur genieten.

groet,
Henk

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 17, 2005, 02:42:33 pm »

quote:

henk w schreef op 17 april 2005 om 12:51:
Ik ken de orthodoxe gedachtengangen.
Het enige dat ik kan doen is mijn levensovertuiging en -wijze er naast zetten en (proberen te) laten zien dat er meerdere mogelijkheden zijn.
God zegt tegen mij: Henk, je bent goed genoeg zoals je bent, maar je kunt nog veel beter. Ga je de uitdaging samen met Mij aan? Zo ja, weet dan dat Ik altijd bij je ben en dat je altijd op Mijn steun kunt rekenen.
Ik mag onder Gods leiding in alle vrijheid (zonder dreiging) mijzelf ontwikkelen tot de volmaaktheid die Jezus ons voorhoudt.
Op weg gaan en weten dat de grootste kracht die er is altijd klaar staat om je te helpen.

In de praktijk geldt dat ook voor 'orthodoxe' christenen, hoor. Precies zo. Het theoretische verhaal dat erbij verteld wordt is anders, maar de concrete uitwerking is hetzelfde.

Het lijkt me tijdverspilling om dat helemaal te gaan bediscussiëren (tenzij je fundamentalist bent misschien).
« Laatst bewerkt op: april 17, 2005, 02:43:17 pm door Pulpeet »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 17, 2005, 02:52:15 pm »
Op zich zou ik best de mening van een "fundementalist" hier over willen lezen. :)

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 17, 2005, 02:56:15 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 17 april 2005 om 14:42:
In de praktijk geldt dat ook voor 'orthodoxe' christenen, hoor. Precies zo. Het theoretische verhaal dat erbij verteld wordt is anders, maar de concrete uitwerking is hetzelfde.

Het lijkt me tijdverspilling om dat helemaal te gaan bediscussiëren (tenzij je fundamentalist bent misschien).

Ik zie niet in wat daar tijdverspilling aan is, en al helemaal niet hoe Henk een fundamentalist zou kunnen zijn. Dus bij deze discussieer ik gewoon verder:
Wat bedoel je ermee dat de concrete uitwerking hetzelfde is? Ik zie juist heel veel verschillen. De angst voor het 'verloren gaan' is in de kerk bijvoorbeeld heel sterk aanwezig. Mijn vraag is dus wat je verstaat onder die concrete uitwerking die bij Henk's en de 'orthodoxe' visie hetzelfde is.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 17, 2005, 05:25:11 pm »
Henk W

Je schreef vandaag om 12:51:
'Ik ken de orthodoxe gedachtengangen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat ben ik wel met je eens! Alleen, wanneer is de mens volmaakt? En wat, met diegenen, die sterven, en nog niet volmaakt zijn?

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 17, 2005, 06:47:26 pm »
Hallo Pier,

quote:

Dat ben ik wel met je eens! Alleen, wanneer is de mens volmaakt?

Weet ik niet.
Ik weet wel wat ik volmaakt vind, maar misschien is het nog veel mooier dan ik nu voor mogelijk houd.

quote:

En wat, met diegenen, die sterven, en nog niet volmaakt zijn?

Tja, weet ik ook niet.
Ik zie alleen geen voordeel voor God om welk kind van Hem dan ook eeuwig te laten lijden.
Dat is mijn vaste en diepste overtuiging. Hoe het dan technisch gaat, laat ik in alle vertrouwen aan Hem over.

Soms vergelijk ik het wel een beetje met mezelf: er is niets, maar dan ook echt niets dat mijn vrouw zou kunnen doen waarop ik zou zeggen: en nou houd ik niet meer van je. Ik kan niet niet van haar houden.
En ook is er niets dat mijn kinderen kunnen uitspoken waarop ik zou zeggen: en nu kom je er bij nooit meer in.

Onvoorwaardelijke liefde heet dat.
Volgens mij de basis van alles.

groet,
Henk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 18, 2005, 02:17:29 pm »

quote:

henk w schreef op 17 april 2005 om 12:51:
Hallo P&A,

De erfzonde. Misschien een ander topic, maar wist je dat de leer van de erfzonde eigenlijk pas is ontstaan in de 4e eeuw, bij Augustinus.
In het jodendom is de erfzonde onbekend.
Het maakt me niet zoveel uit dat Augustinus die leer als term heeft bedacht. Maar ik lees gewoon wat er in de Bijbel staat. En dan zie ik bijvoorbeeld in het NT:

Rom 5
12 Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; 13 want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.

En in het OT (bij de Joden) staat toch ook de zondeval in de bijbel. In genesis staat duidelijk:

Gen 2
16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, 17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

en de mens is niet meer zoals God hem oorspronkelijk had gemaakt, maar zoals hij geworden is na de zondeval:

Gen 5
Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set.

quote:

Mattheus 25: 31-46
Bergrede
Jacobus 1:25 -> maar een die handelt, die zal zalig zijn door dit doen
vers 27: de zuivere en onbevlekte vroomheid in het oog van de God en Vader is naar wezen en weduwen in hun verdrukking om te zien
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dit wordt gezegd aan groet de twaalf stammen in de verstrooiing.. Dit zijn Joden die Christen geworden zijn. Er wordt dus aan gelovigen geschreven, en dit geldt voor hen, zoals er voor ongelovigen geldt, dat ze eerst de Here Jezus moeten aannemen als hun Verlosser. Daarna verwacht God dan toch ook dat zij leven naar hun geloof en dat het niet alleen bij mooie woorden blijft.

quote:

Romeinen 2:6 -> die ieder zal vergelden naar hun werken
En zo zijn er nog wel meer.
Ja, God wil zeker wel onze goede werken.
Lees dit in de context en dan gaat dit over de Joden, zij zullen vergolden worden naar hun werken. De Messias was er nog niet gekomen en daarom wordt bij hen naar de werken gekeken: Als zij een zonde hadden begaan, moest er een offer gebracht worden, werden al deze regels in acht genomen, dan waren ze rechtvaardig voor God. Door die offers, en niet door de werken op zich.

Rom 2
….tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods, 6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken: 7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven; 8 maar hun, die zichzelf zoeken, der waarheid ongehoorzaam en der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, wacht toorn en gramschap.

quote:

Fundamenteel mee oneens.
Ja, ik ben goed genoeg. Maar God daagt mij uit om het beste uit mij te halen: alles wat Ik gedaan heb, kunt gij ook.
Waarom hiertoe oproepen als het toch nooit goed genoeg is?
Waarom de bergrede en de 10 geboden als het toch nooit goed genoeg is?

- De wet doet de zonde kennen. Juist door de wet heb je in de gaten dat er dingen zijn waar wij niet aan voldoen. Hoe moet het dan? Romeinen 7 heeft het daarover.
- Een tuchtmeester (of opvoeder) tot Christus. En in die zin is de wet er dus om ons te leiden naar de Verlosser.
- De wet is er juist voor zondaren en niet voor rechtvaardigen. En zo komen we er achter dat we allemaal zondaars zijn. En dan zijn er natuurlijk gradaties. Dat klopt. Maar een ‘beetje’ zondaar of een ‘grote’ zondaar, we blijven wel allemaal zondaren.

quote:

Jezus ging naar de zondaren. Hij kwam niet voor de rechtschapenen. Opvallend: er waren dus blijkbaar mensen al rechtschapen, waarvan Jezus zegt dat Hij niet meer naar ze toe hoeft. Dat kan toch niet als het nooit goed genoeg is?
Als Jezus' offer aan het kruis voor iedereen is, dan toch ook voor de rechtschapenen? Die gaan het zonder toch ook niet redden??
Maar de bijbel geeft aan dat allen afgeweken zijn, dat er niemand is die goed doet.
Alleen in Israël in de tijd van Jezus had je ook de zogenaamde geestelijke elite, de farizeeërs en de schriftgeleerden, die vonden dat zij Hem niet nodig hadden. Zij hadden alles voor elkaar en leefden naar de wet, die ze zelfs nog hadden uitgebreid met hun eigen geboden. En Jezus noemt ze ‘adderengebroed’ en ‘witgepleisterde graven’. Van buiten mooi godsdienstig, maar met een hart ver van God vandaan. En zij vonden zichzelf rechtvaardig. In die zin zei Jezus tegen hen dat zij die ziek zijn een geneesheer nodig hebben En niet de ‘rechtvaardigen’ waar zij zichzelf onder rekenden. In een commentaar op hen dat zij niet wilden dat Hij omging met tollenaars en zondaars.

quote:

In de bijbel lees ik dus dat Jezus wel degelijk het kwade verdraagt. Sterker nog: Hij zoekt het op. Hij gaat naar de verloren schapen toe.

I Cor 13: de liefde verdraagt alles, bedekt alles.
Hij verdraagt niet het kwaad. Anders werd aan Zacheus niet verteld dat hij moest teruggeven wat hij onrechtmatig bij elkaar had gekregen, en Jezus zegt duidelijk tegen de overspelige vrouw:

Joh. 8: 11
En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!

Hier zie je ook duidelijk als je naar Jezus toegaat om vergeving dat er dan geen veroordeling is. En toen was ook niet de tijd van het oordeel, maar de tijd van genade, zoals nu nog steeds.
Ja, hij ging naar zondaren om ze te redden. In die zin is Jezus verder gegaan dan iemand van ons allen, en verder dan wij ooit zouden kunnen. Hij gaf zichzelf voor zondaren.
Hij is zelfs tot zonde gemaakt. En dat betekent dat Hij die nooit zonde deed of kende, werd beschouwd door God, alsof Hij de oorzaak en oorsprong van al het kwaad/de zonde was.
Dat gaat ver. Daarom kunnen wij wel bij een heilig God komen. Zonder dit offer niet. God bewoont een ontoegankelijk licht en niemand zal Hem zien en leven.
En daarom werd God mens. En als mens ontmoette Hij de zondaar en kwam speciaal voor hem.
Dan spreekt mij dat zelfs nog meer aan als ik daar bij nadenk waar Hij vandaan kwam: daar waar het volmaakt heilig en goed is. Hij kwam in deze rotte wereld. Vol zonde en vuiligheid. En heeft al deze hemelse heerlijkheid afgelegd om mens te worden in deze zondige wereld.

quote:

Dat klopt, ik voldoe niet voor de volle 100%.
En ik weet dat Paulus schrijft: als je één regel overtreed ben je schuldig voor de gehele wet. En dus eigenlijk de zwaarste straf verdienen.
Ik denk dat Paulus dat mis heeft.
Als ik 5 km te hard rijd met mijn auto, ben ik niet schuldig voor de hele wet en verdien ik niet levenslang.

Omdat je het hier over een heel andere wet hebt. En de overheid is er om mensen op het goede pad te houden. En moet je je aan die wet houden, omdat de overheid er is om regels te stellen voor de mensen.
Ik denk dat de wet van God op een hoger niveau ligt dan de verkeerswetten. En verder maakt het niet uit of wij vinden dat de verkeerswet zo is, dat je een kleine straf krijgt. Zo is ie opgesteld.
En zo zijn de 10 geboden opgesteld door God en aan Mozes gegeven op de Sinai en dan is God ook degene Die ons in de bijbel vertelt dat als je 1 gebod overtreedt, je dan schuldig bent aan de gehele wet.
Je hebt dan gewoon de wet overtreden. Dat zijn de ‘kleine lettertjes’ die toch aangeven hoe je de desbetreffende wet moet toepassen. :)

quote:

Sorry, maar wie heeft het zo bedacht dat als je van de boom eet dat je dan verloren bent? Het is toch juist God die dat zo heeft bepaald?
Als Hij geen veroordeling wil, dan had Hij die boom daar niet neer moeten zetten? Toch?
Dan was er niks mis gegaan.
Ik snap je redenering, maar God wil een keuze voor Hem ook al in het Paradijs. Want dat betekent namelijk dat je zelf kiest voor Hem en dat het geen automatisme is omdat het toch niet anders kan.
Een keuze waaruit liefde blijkt. En wat is mooier dan een keuze uit liefde en geen dwang/automatische gehoorzaamheid. Dat zegt niks, want je kunt niet anders en het is de enige mogelijkheid.
Helaas (zeg jij hier eigenlijk) hebben we als mens een vrije wil gekregen.
Ik dacht juist dat dat tegenwoordig als een groot goed werd gezien. We hebben geen goed woord over voor dictaturen en dwangarbeid. Of wel?
Zo wilde God ook een vrij-willige overgave aan Hem; Hij wil geen marionnetten waar je alleen aan de touwtjes hoeft te trekken en er gebeurt wat God wil.
Helaas hebben we als mensen een andere keuze gemaakt.

quote:

Het kwaad is in mijn optiek geen losstaande entiteit. Wat wij kwaad noemen, is dat iets anders dan de afwezigheid van liefde?
Kom in een donkere kamer, knip het licht aan en dan is de duisternis weg.

Er is geen kwaad in mij aanwezig. Dat neemt niet weg dat ik wel eens hele domme beslissingen neem, die zowel anderen als mijzelf schaden.

Als je iets heel doms doet, is dat dan goed of liefde? Of is dat op dat moment toch ‘iets verkeerds’. In ieder geval heeft het geen ‘goede’ gevolgen.Dus toch een beetje ‘kwaad’ op dat moment?
Je kunt me niet wijsmaken dat jij altijd 100% liefde in je hart hebt voor iedereen. Dan ben je verder dan ik. :) Of dat je nooit ergernis voelt of ongeduldig bent. Dat is ten diepste toch ook geen liefde. Je zou dan misschien toch 5 % niet-liefde hebben; ‘kwaad’ dus in jouw definitie. En 95 % liefde.

quote:

Ik ken de orthodoxe gedachtegangen.

Geloven is voor mij dus niet: angst hebben dat het straks verkeerd met mij of mijn familie zou kunnen aflopen.

Als ik in de Here Jezus geloof, heb ik ook geen angst. Want Hij staat in mijn plaats en ik wordt niet meer veroordeeld, omdat Hij mij heeft vrijgesproken toen Hij in de bres sprong met Zijn lijden en sterven.
Dus als jij christendom altijd nog met ‘angst – hel en verdoemenis’ associeer, dan heb je iets fundamenteels niet begrepen. En dat is nu juist de essentie van het evangelie:

Gal 5
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen …
4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende ….
13  Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde.

Misschien ben jij nog teveel bezig geweest met ik mag dit niet en dat niet als Christen. Dan heb je er toch weer teveel een wet van gemaakt en kom je niet in de vrijheid. Door het geloof wordt je vrijgemaakt. Dan is er ook geen angst, want dat houd verband met straf, en wij zijn juist onder straf vandaan.

quote:

God is voor mij bovenal een bijzonder boeiende ontdekkingsreis. Het is puur genieten.

groet,
Henk

Dat is fijn voor je. :) Met het geloof in Christus als plaatsvervanger voor mij, is voor mij ook genieten. Er zijn dus ook christenen die vrijheid ervaren door het geloof, en er juist niet door beknot worden, zoals jij denkt.

Dit lees je in het stukje:

1 Joh. 4
13 Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem blijven en Hij in ons, dat Hij ons van zijn Geest gegeven heeft. 14 En wij hebben aanschouwd en getuigen, dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Heiland der wereld. 15 Al wie belijdt, dat Jezus de Zoon van God is – God blijft in hem en hij in God. 16 En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft.
God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem.
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld. 18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. 19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. 20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief, doch zijn broeder haat, dan is hij een leugenaar; want wie zijn broeder, die hij gezien heeft, niet liefheeft, kan (ook) God, die hij niet gezien heeft, niet liefhebben. 21 En dit gebod hebben wij van Hem: Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben.

De liefde die we voor elkaar moeten hebben, wordt hier toch uitdrukkelijk gekoppeld aan de liefde die we hebben omdat we door het geloof de Geest hebben ontvangen.
Dus de basis is toch hier ook, het werk van de Heer en daardoor de Geest in ons, waardoor we volmaakt kunnen zijn.

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 18, 2005, 04:11:30 pm »
Hallo P&A,

quote:

En in het OT (bij de Joden) staat toch ook de zondeval in de bijbel.

De zondeval staat er wel, maar niet de erfzonde. Erfzonde houdt in dat je de neiging tot zonde vanuit de genen doorkrijgt van je ouders.
En dat kennen ze in het jodendom niet.

Want daarmee zou je belast worden met de zonden van je ouders en in het OT staat dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden.

quote:

Er wordt dus aan gelovigen geschreven, en dit geldt voor hen, zoals er voor ongelovigen geldt, dat ze eerst de Here Jezus moeten aannemen als hun Verlosser. Daarna verwacht God dan toch ook dat zij leven naar hun geloof en dat het niet alleen bij mooie woorden blijft.

Voor Mattheus en de Bergrde geldt dit volgens mij niet.
Mattheus 25 vers 32: en alle volken zullen voor Hem verzameld worden.
Daarna gaat Jezus de scheiding aanbrengen………..op basis van de gedane werken. Het geloof is geen “vor-entscheidung”.

In de bergrede staat:

quote:

Zalig de reinen van hart; want zij zullen God zien.

Die opmerking lijkt niet zinvol als je het alleen hebt tegen mensen die jou al aanvaard hebben en God dus eigenlijk al zien. Het is algemeen gericht.

quote:

Maar de bijbel geeft aan dat allen afgeweken zijn, dat er niemand is die goed doet.
Alleen in Israël in de tijd van Jezus had je ook de zogenaamde geestelijke elite, de farizeeërs en de schriftgeleerden, die vonden dat zij Hem niet nodig hadden

Hier zit één van de verschillen tussen Jezus en Paulus. Paulus zegt dat er niemand is die goed doet. Een wel heel zwartgallig beeld.
Echter, Jezus zelf zegt dat er rechtschapenen zijn. Je verhaal over mensen die zichzelf rechtvaardig vinden, maar dat niet zijn, dat kan ik volgen en ben ik helemaal met je eens.
Maar in de bijbel zegt Jezus dat er rechtschapenen zijn. HIJ zegt dat Hij daar niet naar toe hoeft.
Het zijn in dat geval geen zelf-gecreëerde rechtschapenen.
Marcus 2:17
En Jezus hoorde dit en zeide tot hen: De gezonden behoeven geen geneesheer, maar de zieken; ik ben niet gekomen om rechtschapenen maar om zondaren te roepen.

Hij is niet gekomen om gezonden en rechtschapenen te roepen. Als er niemand is die goed doet, zou Hij iedereen moeten roepen.
Dat zou wel eens kunnen betekenen dat Paulus er naast zat met zijn opmerking.

quote:

Hij verdraagt niet het kwaad. Anders werd aan Zacheus niet verteld dat hij moest teruggeven wat hij onrechtmatig bij elkaar had gekregen

Sorry, maar dat is niet wat er staat. Lucas 19:8 ->
En Zaccheus trad op den Heer toe en zeide: Heer, de helft van mijn goederen schenk ik aan de armen, en heb ik iemand afgezet, dan geef ik dat viervoudig terug.

Het was niet Jezus die hem iets opdroeg, het was Zacheus die het initiatief nam. Blijkbaar maakt Jezus iets in hem los. Jezus prijst hem om zijn initiatief.

quote:

Hij kwam in deze rotte wereld. Vol zonde en vuiligheid.

Dat is wel een heel erg negatief wereldbeeld. Ja, er is een hoop rottigheid, maar er zijn ook zeer veel prachtige mooie dingen.
Mensen die zich inzetten voor anderen, vrijwilligerswerk doen, gewoon van elkaar houden, de natuur willen beschermen, weesdieren opvangen etc, etc, etc..
Het is niet alleen maar rottigheid. Als je daar de nadruk op legt, lijkt de wereld een hele andere plaats dan wanneer je de nadruk legt op de positieve dingen. Aan ons de keus waardoor we ons laten leiden.

Citaat
en dan is God ook degene Die ons in de bijbel vertelt dat als je 1 gebod overtreedt, je dan schuldig bent aan de gehele wet/quote]
Het lukt mij maar niet om daar de goddelijke liefde in te ontdekken.
Het is trouwens niet God die dat meldt, maar Paulus (maar dat is weer een andere discussie).

quote:

Ik snap je redenering, maar God wil een keuze voor Hem ook al in het Paradijs. Want dat betekent namelijk dat je zelf kiest voor Hem en dat het geen automatisme is omdat het toch niet anders kan.

Ja, maar dan wel een keuze waarbij de mensen die de keuze moesten maken niet de consekwenties konden overzien. Mensen die het verschil tussen goed en kwaad niet kennen, weten ook niet dat de keuze fout is.

Daarnaast is het op zijn minst niet liefdevol om, als God zijnde, het mechanisme in te bouwen dat 6 miljard mensen een erfzonde over zich heen krijgen voor de foute keuze van 2 personen.
Ik zou nog enige rechtvaardgheid kunnen ontdekken als ik ook de keuze had gehad om al dan niet van de boom te eten, maar dat is niet zo, want ik ben al besmet door de eerste 2 mensen.

Waar staat trouwens in de bijbel dat God hiermee wilde dat men voor Hem zou kiezen?? Zegt Hij ergens: dit is een keuze voor of tegen Mij?
Als je dit doet, dan kies je tegen Mij?? God geeft alleen aan dat de mens dan zal sterven. Maar niet dat de mens dan verstoten zal worden. Dat blijkt pas later.

quote:

Helaas (zeg jij hier eigenlijk) hebben we als mens een vrije wil gekregen

Nee, nee, nee!!!
De vrije wil is prachtig. Geweldig. Het mooiste dat ons ooit is overkomen.
Ik geloof alleen niet dat God zegt: als je met die vrije wil die en die keuze maakt, zal Ik genoodzaakt zijn je eeuwig te laten lijden.
Dan is er geen sprake meer van een vrije wil, maar een geknechte wil.

quote:

Ik dacht juist dat dat tegenwoordig als een groot goed werd gezien. We hebben geen goed woord over voor dictaturen en dwangarbeid. Of wel?

Wat is het kenmerk van de meeste dictaturen?
Ze geven aan dat je wel je vrije mening mag geven, maar als je dat doet hangt er een grote straf boven het hoofd.

quote:

Zo wilde God ook een vrij-willige overgave aan Hem; Hij wil geen marionnetten waar je alleen aan de touwtjes hoeft te trekken en er gebeurt wat God wil.

Is dat nou niet exact wat er zou zijn gebeurd als er niet van de appel was gegeten??
Je kunt niet vrijwillig voor God kiezen VOOR het eten van de appel, dat kan alleen ERNA!
Voor die tijd ben je een marionet.
Was het misschien Gods bedoeling dat we van de appel zouden eten? Heeft Hij daarom de boom er neer gezet??

quote:

Als je iets heel doms doet, is dat dan goed of liefde? Of is dat op dat moment toch ‘iets verkeerds’. In ieder geval heeft het geen ‘goede’ gevolgen.Dus toch een beetje ‘kwaad’ op dat moment?

Iets doms is absoluut iets verkeerds.
Maar nee, geen kwaad, het is afwezigheid van liefde. Ik heb me niet laten leiden door het kwaad, ik heb me even niet laten leiden door de liefde. Dat is voor mij een zeer wezenlijk verschil.

quote:

Je kunt me niet wijsmaken dat jij altijd 100% liefde in je hart hebt voor iedereen. Dan ben je verder dan ik.

Nee, dat klopt.
Maar het verschil tussen onze zienswijzen zit het hem erin dat jij denkt dat het absoluut onhaalbaar is en dat geloof ik niet.
Ja, ik geloof dat het mogelijk is om 100% liefde in je hart te hebben voor iedereen.
Op dat moment heb ik God gezien en dan kun je idd niet meer leven. Dan is het “aardse” traject ten einde en mag je naar huis. Dat is althans mijn interpretatie.

quote:

Of dat je nooit ergernis voelt of ongeduldig bent

Ha, ongeduld is één van mijn meer ontwikkelde eigenschappen.
Ik beweer ook niet dat ik er al ben. Ik weet alleen welke richting ik op wil.

quote:

omdat Hij mij heeft vrijgesproken

Wie heeft jou aangeklaagd?

quote:

Er zijn dus ook christenen die vrijheid ervaren door het geloof, en er juist niet door beknot worden, zoals jij denkt.

Heb ik ergens gezegd dat het geloof een beknotting van je vrijheid is?
Het enige dat ik wel wil beweren is dat het christendom niet de enige weg is. Een waar christen zijn is een prachtige weg, je bent dan een licht voor de mensen om je heen. Als je weet dat God van je houdt, kun je meer aan, je kunt iets betekenen voor je medemens.
Dat snap ik allemaal heus wel en zie ik ook.

Ik zie alleen niet in dat het de enige weg is.
Ik zie niet in dat God het heeft voorbehouden aan een bepaald groep mensen.
Dat is het verschil.
Het christendom is prachtig, maar niet alleen zaligmakend.

Waarom is het zo belangrijk dat het christendom de enige weg is? Wat is erop tegen als er meerdere wegen zouden zijn??

Groet,
Henk

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 19, 2005, 11:55:04 am »
De kern van waar het om draait in de verhouding tussen de mens en God komt onder meer naar voren in het eerste hoofdstuk van de brief aan de Romeinen. Paulus beschrijft daar waarom de mens niet te verontschuldigen is, als deze zegt dat hij God niet kent:

Rom 1:19-23 NBV
19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. 22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.

Let speciaal op vers 21. Hèt grote manco in de relatie tussen God en de mens is dat hij God niet de eer en de dank brengt die Hem toekomt. Dit is de kern van het probleem. Dat is precies wat zonde is: namelijk: je doel missen. Het gaat God er niet om dat we maar volgens wat regeltjes leven, maar dat we Hem eren.

De mens ziet blijkbaar niet meer dan bomen, planten, bloemen, dieren, bergen etc. in de schepping. Terwijl juist die schepping als het ware staat te proclameren wie God is (psalm 19). Omdat de mens zo gericht is op datgene wat hij met zijn natuurlijke ogen ziet, geeft de mens niet God de eer, maar wisselen we die eer in voor (afgods)beelden van vergankelijke dingen (vers 23). In onze tijd moet je dan denk ik voornamelijk denken aan zaken als auto, huis, tuin, stereo, werk, carriere, en noem maar op.

Dus hoe goed je ook leeft, hoe je ook liefde hebt voor anderen, het gaat uiteindelijk om Gods eer.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 19, 2005, 01:22:37 pm »
Hallo Knee,

quote:

19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.

Inderdaad, wat een mens KAN weten.  Met andere woorden: God heeft de ruimte om zich op verschillende manieren kenbaar te maken aan iedereen. Het is zaak om de manier die bij die persoon wordt toegepast door die persoon wordt opgepakt. Dat is heel wat anders dan dat iedereen christen zou moeten worden.
Je kunt dus blijkbaar God eren buiten het christendom om.

Want wat heeft God aan de inboorlingen kenbaar gemaakt?

quote:

De mens ziet blijkbaar niet meer dan bomen, planten, bloemen, dieren, bergen etc. in de schepping. Terwijl juist die schepping als het ware staat te proclameren wie God is

Met alle respect, maar is het nou echt zo dat als een inboorling in Nieuw-Guinea de pracht van een boom bewondert, dat hij dan door moet hebben dat Jezus aan het kruis is gestorven voor zijn zonden??????
Moet de inboorling aan de hand van de prachtige boom weten dat hij dat offer moet aanvaarden?
Dit wijst er weer eens op dat het aanvaarden van het offer niet hét criterium is.

Juist bij inheemse volkeren is een groot ontzag voor de natuur aanwezig en eren ze de grotere machten die daarbij in het spel zijn.
Daarmee eren ze in feite God, alhoewel ze Hem een andere naam geven.
Ze brengen God dus wel degelijk eer, maar volgens christenen nou juist weer op een heidense manier.
Ja, ze erkennen de grotere machten, maar daarmee weet je toch nog niet dat Jezus op aarde rond heeft gelopen.

quote:

Dus hoe goed je ook leeft, hoe je ook liefde hebt voor anderen, het gaat uiteindelijk om Gods eer.

Zegt Jezus niet in de bijbel: eer van mensen neem ik niet aan??

Groet,
Henk

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 19, 2005, 10:30:53 pm »
Beste henk w,

Ik zie dat jij en ik verschillend met de bijbel omgaan. Jij hecht minder waarde aan Paulus dan aan Jezus. Maar is dan niet de hele bijbel het woord van God? Of hebben bepaalde bijbelboeken meer zeggingskracht dan andere?

Ik vind in dit kader de volgende uitspraak van Jezus opmerkelijk:

Luk 11:51
51  Van het bloed van Abel, tot het bloed van Zacharia, die gedood is tussen het altaar en het huis Gods; ja, zeg Ik u, het zal afgeeist worden van dit geslacht!

Abel kennen we uit Genesis, het eerste bijbelboek van de Hebreeuwse bijbel. Over Zacharia lezen we in 2 Kronieken 24. En dat is het laatste bijbelboek van de Hebreeuwse bijbel!

Hier mogen we dus uit concluderen dat Jezus het hele OT als Woord van God aannam. En nergens heeft Hij ons duidelijk gemaakt dat het ene bijbelboek belangrijker is dan het andere. Net zo mogen wij nu het hele NT als Gods Woord aannemen. Zie bijv. wat Petrus schrijft over Paulus' brieven:

2 Pet 3
15 En acht de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid; gelijk ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, u geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.

Petrus beschouwt de brieven van Paulus als Schrift. Hij stelt ze daarmee gelijk aan het OT.

Groet,
Knee
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 20, 2005, 10:24:15 am »
Hallo Knee,

quote:

Ik zie dat jij en ik verschillend met de bijbel omgaan. Jij hecht minder waarde aan Paulus dan aan Jezus.

Dat klopt.
Paulus was ook maar een gewoon mens.
Voor mij zijn zijn brieven de uitingen van een zeer gedreven evangelist. Maar wel gewoon mensenwerk.
Het is zijn visie, net zoals er jouw en mijn visie is.

Jezus was veel verder dan Paulus en daarom hebben Zjin woorden voor mij veel meer zeggingskracht.
Jezus ging ook heel anders met de mensen om dan Paulus (afleidend uit beider woorden).

quote:

Maar is dan niet de hele bijbel het woord van God?

Eh........nee. Althans, voor mij niet.

quote:

Petrus beschouwt de brieven van Paulus als Schrift. Hij stelt ze daarmee gelijk aan het OT.

Dat was de mening van Petrus.
Moet ik het daar dan mee eens zijn??

Henk

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 20, 2005, 11:22:15 am »
Hoi henk w,

Je zegt dat Jezus' woorden meer zeggingskracht hebben dan die van bijv. Paulus of Petrus. Maar ook de woorden van Jezus zijn opgeschreven door mensen, namelijk Matteus, Johannes, Lukas en Markus.

Als je kijkt naar de 4 evangelieën, vind je dan dat Matteus en Johannes de beste papieren hebben? Want zij waren immers ooggetuigen? Zij waren beide discipelen van Jezus. Markus en Lukas waren dat niet. Hij was iemand die met Petrus, maar ook met Paulus en Barnabas, meeging op zendingreizen. Hetzelfde geldt voor Lukas.

Petrus was ook ooggetuige van Jezus. Hij nam met Johannes en Jakobus een bijzondere positie in (hij was bijv. bij de verheerlijking op de berg). Juist deze Petrus getuigt van Paulus. En ook Jezus zelf getuigt van Paulus (zie Handelingen 9, 22 en 26, met name 26:15-18).

Paulus was niet maar iemand die zijn eigen ideeën verkondigde. Hij is gezonden door Jezus zelf.

Zie je hoe het allemaal een geheel vormt?

Groet,
Knee

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 20, 2005, 12:27:20 pm »
Hoi Knee,

quote:

Maar ook de woorden van Jezus zijn opgeschreven door mensen

Klopt. Ook zij zullen hun persoonlijke sausje eroverheen gegooid hebben.

quote:

vind je dan dat Matteus en Johannes de beste papieren hebben? Want zij waren immers ooggetuigen?

Ooggetuige wil niet zeggen dat je het dan ook goed hebt gezien.
Ooggetuige wil niet zeggen: helemaal betrouwbaar.
Als het allemaal ooggetuigen waren geweest, hadden de feiten gelijk moeten zijn. En die verschillen nogal eens.
Op deze site komt wel eens naar voren dat juist de verschillende verhalen duidelijk maken dat ze betrouwbaar zijn. Klinkt mij zeer vreemd in de oren.
Als er een verkeersongeluk heeft plaatsgevonden en er zijn 4 getuigen en die verklaren alle 4 iets anders, dan zijn ze niet betrouwbaar.
Als 4 getuigen verschillende dingen zeggen over wie er allemaal in de auto zaten (2 personen, 1 persoon, 3 personen), dan ga je je toch serieus afvragen of het wel werkelijk ooggetuigen zijn geweest.

quote:

Paulus was niet maar iemand die zijn eigen ideeën verkondigde. Hij is gezonden door Jezus zelf.

Dat is wat Paulus claimt. Vervolgens is dan de gedachtengang dat het waar is, omdat het in de bijbel staat, maar dan zit je gevangen in een cirkelredenering.
Stel dat het waar is: betekent dat dan ook dat alles wat Paulus zegt, waar is?
In mijn ogen blijft het een mens, een mens met een missie weliswaar. Maar ook een mens met al zijn goede en minder goede kanten.

quote:

Zie je hoe het allemaal een geheel vormt?

Maar natuurlijk kun je er een eenheid in zien.
Nogmaals: het christendom (indien met liefde uitgevoerd) is een prachtig iets. De woorden van Jezus zijn prachtig, mensen kunnen best wel wat met de woorden van Paulus.
Het volgen van de persoon Jezus is een prachtig pad om te gaan.

Ik denk alleen niet dat het het enige pad is. Ik denk dat een oprecht en met liefde levende islamiet net zo goed bezig is.
Ik denk niet dat God zegt: alleen christenen zijn straks welkom.

Maar dat doet niks af aan de waarde van wat Jezus zegt of de bijbel.
Het doet wel af aan de orthodoxe visie.

Begrijp me goed: ik brand de leer van Jezus niet af, integendeel. Ik heb alleen (en in mijn ogen uiteraard terechte) bezwaren tegen de exclusiviteitsclaim op de waarheid van de orthodoxie.

Groet,
Henk

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 20, 2005, 01:25:20 pm »
Hoi henk w,

Ik vraag me af hoe je voor je zelf bepaalt welke zaken uit de bijbel volgens jou waar zijn, of misschien moet ik zeggen: dichter bij de waarheid komen, dan andere bijbelteksten.

Wie of wat heeft jou de waarheid wat dat betreft duidelijk gemaakt? Of is er geen waarheid? Hebben we misschien enkel een idee van de waarheid? Maar waar komt dat idee dan vandaan?

Hoe kan ik bijv. jou visie toetsen?

Is de waarheid niet per definitie exclusief? Of is de waarheid, dat er geen waarheid is...

Veel vragen, maar ik probeer te begrijpen hoe je redeneert.

Groet,
Knee

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 20, 2005, 05:30:23 pm »

quote:

henk w schreef op 18 april 2005 om 16:11:
Hallo P&A,

De zondeval staat er wel, maar niet de erfzonde. Erfzonde houdt in dat je de neiging tot zonde vanuit de genen doorkrijgt van je ouders.
En dat kennen ze in het jodendom niet.

Want daarmee zou je belast worden met de zonden van je ouders en in het OT staat dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden.
Dat is zo, ieder is zelf verantwoordelijk. Zo zal een klein kind ook niet verloren gaan maar behouden worden ook op grond van het offer van Jezus wat veel aspecten heeft (zoals je terugziet in alle verschillende offers die er gebracht moesten worden in het OT) want dat kind is zondig omdat z'n vader en moeder het ook zijn, maar is nog niet verantwoordelijk voor de zonden die hij/zij doet.
Maar zoals Adam naar Gods beeld is geschapen, zo kwam de zoon van Adam naar zijn beeld, van de gevallen mens, ter wereld. (teksten had ik gegeven) Hier zie je dat allen zondig zijn, omdat Adam en Eva gezondigd hebben. Je kunt dit de erfzonde noemen; met zelfbedachte termen is het zo dat die term niet zo belangrijk is. Als er maar iets mee wordt bedoeld wat je kunt terugvinden in de bijbel
Zo staat er ook in het OT:

Ps 51
 7 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

Zo is Adam na 950 jaar dood gegaan. Dat was het gevolg van de zondeval. Als zijn zoon niet zondig was geweest vanuit de genen, dat was die zoon wel blijven leven. Maar nee, die zoon is ook gestorven en de volgende generatie ook. De oudste zoon was zelfs de eerste moordenaar. Dat lijkt me toch wel zondig.
Zo is de straf op de zonde (als gij daarvan eet zult gij voorzeker sterven toch doorgegaan tot alle mensen. Als het niet een automatisme was dat ieder nu zondig is, was die dood ook niet tot ieder doorgegaan.
Wat bijvoorbeeld Romeinen zegt over die zondeval, zie je terug in de geschiedenis in Genesis.

quote:

Voor Mattheus en de Bergrede geldt dit volgens mij niet.
Mattheus 25 vers 32: en alle volken zullen voor Hem verzameld worden.
Daarna gaat Jezus de scheiding aanbrengen………..op basis van de gedane werken. Het geloof is geen “vor-entscheidung”.

In de bergrede staat:

[...]

Die opmerking lijkt niet zinvol als je het alleen hebt tegen mensen die jou al aanvaard hebben en God dus eigenlijk al zien. Het is algemeen gericht.

De bergrede is gericht aan de Joodse discipelen, Jezus onderwees hen. En gaf hen de grondregels van het Koninkrijk waar je als Jood later in mag leven (en ook andere mensen)

Matt. 5
1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem. 2 En Hij opende zijn mond en leerde hen,

Dus je kunt het zien als een verfijning van de 10 geboden, en alles wat er in het OT al bekend was. Maar waar het volk niet veel van terecht gebracht had Vergelijk die tekst ook met Mozes, die op de berg[]/i] de 10 geboden had ontvangen.
Vaak in de geschiedenis was het volk net zo bezig met afgodendienst en al de praktijken die erbij hoorden, als de volken om hen heen, die God niet kenden. In sommige tijden gingen ze zelfs nog veel verder hierin dan hun buurvolken.
Dus in die zin was de Bergrede heel erg aan hen besteed. Juist ook in Matt. 5 geeft Jezus aan dat 'alleen de letter' bijvoorbeeld zegt: Gij zult niet echtbreken (vers 26-28) maar dat de geest van de wet eigenlijk veel verder gaat en ons duidelijk maakt dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren, in zijn hart reeds overspel met haar heeft gepleegd.

quote:

Hier zit één van de verschillen tussen Jezus en Paulus. Paulus zegt dat er niemand is die goed doet. Een wel heel zwartgallig beeld.
Echter, Jezus zelf zegt dat er rechtschapenen zijn. Je verhaal over mensen die zichzelf rechtvaardig vinden, maar dat niet zijn, dat kan ik volgen en ben ik helemaal met je eens.
Maar in de bijbel zegt Jezus dat er rechtschapenen zijn. HIJ zegt dat Hij daar niet naar toe hoeft.
Het zijn in dat geval geen zelf-gecreëerde rechtschapenen.
Marcus 2:17
En Jezus hoorde dit en zeide tot hen: De gezonden behoeven geen geneesheer, maar de zieken; ik ben niet gekomen om rechtschapenen maar om zondaren te roepen.
Het is toch wel enigszins ironisch bedoeld tegen de farizeeërs en schriftgeleerden die zichzelf helemaal geweldig vonden. In die zin zegt Jezus: Jullie hebben Mij niet nodig. Want je vindt jezelf al goed genoeg
Zie:

Rom 10,3
Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen.

Paulus noemt dat als ex-farizeeër een eigen gerechtigheid uit de wet.

Fil 3,9
en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.

quote:

Dat zou wel eens kunnen betekenen dat Paulus er naast zat met zijn opmerking.

Paulus heeft een speciale opdracht van Jezus om te prediken, en Jezus gaf hem verschillende openbaringen van geheimenissen. Dat is toch niet in tegenspraak met wat Jezus zelf zegt. Paulus zelf was naar de wet onberispelijk. Hij was dus net zo 'goed' als de farizeeërs waar Jezus tegen sprak.
Ook daarom dacht hij dat hij God een dienst bewees, als hij de gelovigen in Jezus ombracht. En hij heeft ze ook uitermate vervolgd en zelfs laten doden.
Later ontdekte hij juist dat er niemand is die goed doet. Ook hij niet terwijl hij juist dacht wel goed te zijn, door de christenen te vervolgen en: omdat hij onberispelijk was naar de wet - de joodse maatstaven.

Later in de evangeliën zie je juist ook dat de farizeeërs en de schriftgeleerden, Hem niet wilden. Dat is wat anders dan rechtschapen zijn en Hem dus niet nodig hebben.
Het zijn witgepleisterde graven. Van buiten mooi en van binnen dood.

quote:

Sorry, maar dat is niet wat er staat. Lucas 19:8 ->
En Zacheus trad op den Heer toe en zeide: Heer, de helft van mijn goederen schenk ik aan de armen, en heb ik iemand afgezet, dan geef ik dat viervoudig terug.

Het was niet Jezus die hem iets opdroeg, het was Zacheus die het initiatief nam. Blijkbaar maakt Jezus iets in hem los. Jezus prijst hem om zijn initiatief.

OK, het was uit mijn hoofd. (Ik ben iemand die nog steeds niet volmaakt is. :) )
Toch denk ik dat door het onderwijs van de Heer aan Zacheus, het hem duidelijk is geworden dat hij niet op dezelfde voet kon doorgaan met zijn oneerlijke praktijken. Jezus zal hem dus hebben gezegd voortaan eerlijk te zijn. En Zacheus heeft het begrepen en gaat zelfs de benadeelden hun geld teruggeven.
Zoals Jezus aan de overspelige vrouw zegt niet meer te zondigen.

Citaat

Dat is wel een heel erg negatief wereldbeeld. Ja, er is een hoop rottigheid, maar er zijn ook zeer veel prachtige mooie dingen.
Mensen die zich inzetten voor anderen, vrijwilligerswerk doen, gewoon van elkaar houden, de natuur willen beschermen, weesdieren opvangen etc, etc, etc..
Het is niet alleen maar rottigheid. Als je daar de nadruk op legt, lijkt de wereld een hele andere plaats dan wanneer je de nadruk legt op de positieve dingen. Aan ons de keus waardoor we ons laten leiden.

quote:

Het lukt mij maar niet om daar de goddelijke liefde in te ontdekken.

Maar God is meer dan alleen Liefde. God is ook Heilig. God is rechtvaardig. En Hij is dit allemaal. Als mens zouden we dit niet bij elkaar kunnen krijgen. Als we het 1 recht doen, zal het ander ondersneeuwen. Wij kunnen rechtvaardigheid alleen maar zien in termen van oordeel en afmeten van goed en kwaad aan elkaar. Maar God kan deze eigenschappen volmaakt verenigen.
Maar alleen omdat Hijzelf ervoor zorgde dat dat mogelijk werd.
Zo kwam Jezus om aan Gods gerechtigheid en heiligheid te voldoen:
- Hij stierf voor de zonde en de zonden van de mensen. [Rechtvaardigheid.
- Hierdoor kan de mens tot God komen, terwijl zijn zonden weggedaan zijn. Heiligheid.
- De drijfveer voor deze bijzondere actie van God is liefde voor Zijn schepselen en de schepping. Liefde.

quote:

Het is trouwens niet God die dat meldt, maar Paulus (maar dat is weer een andere discussie).

God door middel van Paulus. :)
Lees Jezus in Matt. 5 wat ik aan het begin aanhaalde over de wet:

19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. 22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur  …..
27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.
.
Jezus is nog veel ‘strenger’ dan de letter der wet. Er zal geen tittel en jota vergaan van de wet, en dat wil zeggen dat als je Jezus niet aanvaardt als degene die de wet heeft vervuld voor jou, dat je dan zelf verantwoordelijk bent om zover te gaan als hier wordt genoemd. En daar wordt je dan ook aan gehouden.

quote:

Ja, maar dan wel een keuze waarbij de mensen die de keuze moesten maken niet de consequenties konden overzien. Mensen die het verschil tussen goed en kwaad niet kennen, weten ook niet dat de keuze fout is.

Lees maar even hoe God hen dat vertelt:

Gen 2:
16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, 17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Hun keuze om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, was fout omdat God hen dat had verboden. En heeft er op zich niet mee te maken dat ze nog niet wisten wat goed en kwaad was.

quote:

Daarnaast is het op zijn minst niet liefdevol om, als God zijnde, het mechanisme in te bouwen dat 6 miljard mensen een erfzonde over zich heen krijgen voor de foute keuze van 2 personen.
Ik zou nog enige rechtvaardigheid kunnen ontdekken als ik ook de keuze had gehad om al dan niet van de boom te eten, maar dat is niet zo, want ik ben al besmet door de eerste 2 mensen.

De zonde dringt toch blijkbaar veel dieper door dan wij zo in de gaten hebben.
Verder als God die boom er niet had neergezet, was er sowieso ook sprake geweest van een mechanisme: God zegt en wij doen. Mechanische liefde, lijkt mij geen liefde toe.
Ik zeg hier niet mee dat ik dit allemaal snap hoor. Dat is weer een ander verhaal. :) Waarom het zo is weet ik ook niet. En het helpt ook niet om het waarom te weten. Dan hebben we wel weer een andere vraag.

quote:

Waar staat trouwens in de bijbel dat God hiermee wilde dat men voor Hem zou kiezen?? Zegt Hij ergens: dit is een keuze voor of tegen Mij?
Als je dit doet, dan kies je tegen Mij?? God geeft alleen aan dat de mens dan zal sterven. Maar niet dat de mens dan verstoten zal worden. Dat blijkt pas later.

Dat had dan toch geen zin om allemaal uit te leggen, omdat ze er geen idee van hadden wat er dan zou gebeuren.
Het gebod van God was duidelijk: Hem gehoorzamen, of Hem niet gehoorzamen en het gebod overtreden. Met als gevolg de dood.

quote:

Nee, nee, nee!!!
De vrije wil is prachtig. Geweldig. Het mooiste dat ons ooit is overkomen.
Ik geloof alleen niet dat God zegt: als je met die vrije wil die en die keuze maakt, zal Ik genoodzaakt zijn je eeuwig te laten lijden.
Dan is er geen sprake meer van een vrije wil, maar een geknechte wil.

Een geknechte wil is: Je kan kiezen, maar van Mij MOET je keuze a maken en niet keuze b. Dat is toch geen keuze meer?
Ze wisten de gevolgen ook, en het is ook niets waard, als je wel een keuze maakt, maar de gevolgen die erbij horen, dan niet hoeft te ondergaan. :?
Ik geloof dat je kinderen hebt. Als ze iets wordt verboden, dan zul je toch ook een bepaalde sanctie moeten opleggen als ze het ‘gebod’ overtreden.
En sommige dingen hebben ernstige gevolgen, daar moet je dan voor waarschuwen, Als ze iets vergiftigs drinken, dan worden ze ziek. Als je dan niets doet, ga je dood.
Wij zijn in die zin ‘vergiftigd’.
En God heeft een medicijn; Hij heeft de enige mogelijkheid om dat gif eruit te krijgen geven: Zijn Zoon.
En als je dan niet wilt, dan ga je dood.
Je kind zal toch ook dat medicijn MOETEN innemen.
Alleen met ons is het zo, we denken dat we niet vergiftigd zijn. Met ons valt het allemaal nog wel mee. Ik doe goed voor anderen en heb nog nooit iemand iets kwaads aangedaan……….
En wij worden zelfs steeds beter met Gods hulp.
Maar dan hebben we ons eigen evangelie. Want in de bijbel staan andere dingen.

quote:

Wat is het kenmerk van de meeste dictaturen?
Ze geven aan dat je wel je vrije mening mag geven, maar als je dat doet hangt er een grote straf boven het hoofd.
Als een dictator iemand is die liefdevol en rechtvaardig is, volstrekt goed dus, dan is er niets mis met een dictatuur.
Letterlijk is het toch gedicteerd worden door iemand die zegt wat je moet doen
Alleen hier op aarde is een dictator per definitie iemand die het belang van zijn onderdanen niet voorop stelt, maar zijn eigen belang en zijn eigen pleziertjes die er dan uit bestaan zijn macht uit te buiten etc.
God is in die zin de enige goede dictator. Hij is ook onze schepper en heeft als je het zo bekijkt het recht met ons te doen wat Hij wil. Maar wilde ons beschermen. En toen we door een vrije keus de verkeerde kant opgingen, heeft Hij NB zichzelf in de schepping laten komen, om voor ons nietige schepsels de oplossing in Zichzelf te geven.
Liefde tot het uiterste. :)

quote:

Is dat nou niet exact wat er zou zijn gebeurd als er niet van de appel was gegeten??
Je kunt niet vrijwillig voor God kiezen VOOR het eten van de appel, dat kan alleen ERNA!
Voor die tijd ben je een marionet.
Ze hadden in liefdevolle relatie en Adam en Eva spraken met God als Hij ’s avonds in de hof kwam om met hen te praten. Maar er was nog geen bewijs van hun liefde voor Hem. Dat zou er wel zijn, als ze een daad stelden en niet van de boom van kennis van goed en kwaad zouden eten.
Hij beproefde hen dus. Wat is je liefde waard. En omdat ze de mogelijkheid hadden om te kiezen, waren ze geen marionetten.

quote:

Was het misschien Gods bedoeling dat we van de appel zouden eten? Heeft Hij daarom de boom er neer gezet??

OK, alle ellende komt dus van God. En Hij was liefde volgens jou. Dit spreekt je eigen overtuiging wel heel erg tegen. En klopt dus ook niet. :)
Wij blijven dan altijd buiten schot, want we zijn de onschuldige slachtoffers.Van een wrede God. :?

quote:

Iets doms is absoluut iets verkeerds.
Maar nee, geen kwaad, het is afwezigheid van liefde. Ik heb me niet laten leiden door het kwaad, ik heb me even niet laten leiden door de liefde. Dat is voor mij een zeer wezenlijk verschil.
Dat is mooi gezegd :) maar in de praktijk laat je je toch even leiden door wat anders dan liefde. Want anders zou je niets doen als er even geen liefde was. Omdar liefde de drijfveer is/moet zijn.
Blijkbaar is er toch ook wat anders dat ons dan drijft. En in de praktijk komt het natuurlijk op hetzelfde neer: door de afwezigheid van liefde doe je dingen die niet kloppen. Of je dat nu kwaad wil noemen of niet. (Volgens mij strooi je jezelf zand in je ogen met zo’n redenatie :) ; ik ben op de weg van de liefde, maar nog niet zo ver en maak af en toe dat ik niet liefdevol ben.
Dan is het idd altijd goed met jou. Hoe verkeerd het soms ook zal gaan.)

quote:

Nee, dat klopt.
Maar het verschil tussen onze zienswijzen zit het hem erin dat jij denkt dat het absoluut onhaalbaar is en dat geloof ik niet.
Ja, ik geloof dat het mogelijk is om 100% liefde in je hart te hebben voor iedereen.
Op dat moment heb ik God gezien en dan kun je idd niet meer leven. Dan is het “aardse” traject ten einde en mag je naar huis. Dat is althans mijn interpretatie.

Een zelfverlossing. Maar al die keren dat je nog niet zover was, en wel dingen niet goed deed? Dat wordt aan de kant geschoven?
En ik voel me voor elke daad die ik doe verantwoordelijk, en weet ik dat er veel mis is. Als ik Gods maatstaven er op los laat: De wet – en lees matt. 5 maar na. :)
Maar dat er een Ander is die hiervoor ‘betaald heeft’. Hiervoor moet ik mijzelf overgeven aan God. En dat is iets wat wij vanuit onszelf toch niet graag doen. Want diep in ons hart vinden we onszelf toch ook nog wel goed, en niet te versmaden.

quote:

Ha, ongeduld is één van mijn meer ontwikkelde eigenschappen.
Ik beweer ook niet dat ik er al ben. Ik weet alleen welke richting ik op wil.

Zie mijn vorige antwoord.

quote:

Wie heeft jou aangeklaagd?

Gods geboden klagen mij aan omdat ik er niet aan kan voldoen.

quote:

Heb ik ergens gezegd dat het geloof een beknotting van je vrijheid is?
We beperken ons volgens jou tot één mogelijkheid, één weg tot God. En dat was in mijn woorden dan, een beknotting, want je kunt toch veel meer manieren hebben volgens jou?

quote:

Het enige dat ik wel wil beweren is dat het christendom niet de enige weg is. Een waar christen zijn is een prachtige weg, je bent dan een licht voor de mensen om je heen. Als je weet dat God van je houdt, kun je meer aan, je kunt iets betekenen voor je medemens.
Dat snap ik allemaal heus wel en zie ik ook.

Ik zie alleen niet in dat het de enige weg is.
Ik zie niet in dat God het heeft voorbehouden aan een bepaalde groep mensen.
Dat is het verschil.
Het christendom is prachtig, maar niet alleen zaligmakend.

Als jij op jouw manier leeft, neem jij toch ook je verantwoordelijkheid? Je kunt niet de verantwoordelijkheid voor anderen (wat dat betreft) op je nemen.
Zo ook christenen. Zij hebben de bijbel als leidraad die hun vertelt dat zij in Jezus moeten geloven om behouden te worden. Er is onder de hemel geen andere naam gegeven waardoor wij moeten behouden worden.
En dan is het niet mijn taak om naar anderen te kijken: He, die doet het anders… Ik heb mijn verantwoordelijkheid.
Maar ook heb ik die verantwoordelijkheid als Jezus de enige weg tot God is, omdat mijn medemensen te vertellen. Hun eigen verantwoordelijkheid om dat op te pakken of niet.
En als men nooit van Hem heeft gehoord, is God zo dat Hij hen niet beoordeeld op wat ze helemaal niet weten. Gelukkig heeft God de capaciteit om deze mensen niet onrechtvaardig te behandelen; Hij is namelijk hun schepper, en zou Hij hen dan niet kennen qua diepste motieven en gedachten? Gelukkig wel. :)

quote:

Waarom is het zo belangrijk dat het christendom de enige weg is? Wat is erop tegen als er meerdere wegen zouden zijn??

Groet,
Henk

Tja, als je de bijbel serieus neemt, moet je ook wat erin staat serieus nemen (zoals ik Zacheus verkeerd aanhaalde omdat ik niet las)
En dan lezen we dat we niet aan Gods normen toekomen zoals bijvoorbeeld staat in Matt. 5.
En jij ziet dat als een weg en we komen er op een keer op uit dat we dat wel kunnen.
Dan is het probleem dat er eerst duizenden keren zijn dat ik dit nog niet haal.
En omdat God ook heilig is, KAN de zonde niet bij Hem komen. Het zijn twee tegenpolen.
En Jezus kwam op aarde als Gods Zoon die mens werd. Hij kwam om Gods wil te doen staat er in Hebr. 10.
Want Hij was wel volmaakt en zonder zonde
God kan niet tegen zijn eigen karakter ingaan. Onmogelijk.
En dan heb je die verschillende aspecten zoals OOK heiligheid en rechtvaardigheid. Dat kun je niet wegpoetsen omdat we liever alleen liefde hebben.

Wat doe jij als er hier op aarde onrechtvaardig wordt gehandeld? Dan zeg je toch ook niet: OK, we doen net of je niet zeer onrechtvaardig bent geweest, want ik houd niet van rechtvaardigheid maar alleen van ‘Liefde’. Dus begin maar opnieuw.
Het minste is toch de onrechtvaardigheid teniet doen door er iets tegenover te stellen Zoals geld dat je gejat hebt; Zacheus.
In jouw optiek had Zacheus niets recht hoeven zetten want dat is niet liefdevol naar hem toe, maar onprettig. Je ongelijk bekennen er er wat aan doen is niet fijn.
Of een moordenaar, is een zwaarder voorbeeld. Wat doe je daarmee. Of onderdrukkers.

Dus voor mij is het toch niet op zichzelf te zien, de liefde. Maar heeft ook te maken met andere zaken.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 05:34:43 pm door Priscilla en Aquila »