Auteur Topic: beetje zoekende  (gelezen 1801 keer)

cat82

• muziek is de stem van de ziel
    • Bekijk profiel
beetje zoekende
« Gepost op: april 16, 2005, 02:44:41 pm »
Ha mensen,

ik ben iemand die best veel kritiek heeft op het geloof in het algemeen! ik ben er wel van overtuigd dat iedereen moet doen wat goed voelt voor hem of haar.

zelf ben ik katholiek (geen idee wat waar onder valt hoor...)en ik merk...aan de ene kant zet ik me af tegen het hele geloofsgebeuren, en tegen de regeltjes die 'mensen' verzinnen, of ooit verzonnen hebben...ik vraag me af, waarom jezus, ooit is begonnen met het christendom...was dat niet om juist van alle regeltjes af te komen?  

wat is er eigenlijk over van het 'pure' geloof waar het mee begonnen is? (ik bedoel, jezus zal toch niet gezegd hebben, dat wanneer je pastoor wordt, je niet mag trouwen toch? en heeft god dat dan wél gezegd?)

hoe meer ik me af zet tegen kerk en geloof, hoe meer ook het me interesseert, omdat ik op sommig gebied niet weet waar ik het over heb...(niet dat ik hier info kom halen om m'n eigen ideeën te sterken, dat zou flauw zijn...)

maar oke...ik vroeg 't me gewoon af, en dacht stuur 'n berichtje!

xxx Cat

henk w

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2005, 02:59:38 pm »
Hallo Cat,

je stelt het behoorlijk algemeen en ik denk dat je net zoveel meningen en inzichten krijgt als dat er mensen zijn.

quote:
ik vraag me af, waarom jezus, ooit is begonnen met het christendom...was dat niet om juist van alle regeltjes af te komen?

Ja en nee
Het ging Jezus vooral om de acherliggende mentaliteit.
 - heb lief
 - oordeel niet
 - etc

Misschien is het een goed idee om eens heel indringend de bergrede te lezen en te kijken wat dat voor jou betekent.

quote:
wat is er eigenlijk over van het 'pure' geloof waar het mee begonnen is? (ik bedoel, jezus zal toch niet gezegd hebben, dat wanneer je pastoor wordt, je niet mag trouwen toch? en heeft god dat dan wél gezegd?)

Of het pure geloof er nog is, weet ik niet.

Waarom vraag je niet gewoon aan Jezus wat de bedoeling is??
Vraag het Hem oprecht en het antwoord zal komen.
Het zal heus niet allemaal in 1 keer helemaal duidelijk zijn (en misschien ook wel).

Is dit een begin??

groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 03:00:19 pm door henk w »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

cat82

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2005, 03:33:06 pm »
alle antwoord is een begin! 't is maar wat je er mee doet!! iig bedankt voor 't antwoorden! (misschien is trouwens zowiezo de bijbel lezen geen slecht idee ;-) )

en hoe kan ik iets aan jezus vragen?! ... ik ben een vrij nuchter type, en wil graag geloven dat de beste man geleefd heeft! (ik denk dat daar al 1 klein begin ligt ) ... maar om dan ook nog vragen aan "de lucht" te gaan stellen.

weetje, ik ben er van overtuigd, dat er meer is tussen hemel en aarde!! heilig van overtuigd zelfs. ik denk dat iedereen 1 god kent, ongeacht hoe je deze 'persoon' noemt. ik geloof ook, "in" mensen zoals Char (nou weet ik niet direct of ik haar geloof, maar dan weet je wat voor soort mensen ik bedoel) ik ben er heilig van overtuigd dat de overledenen in het hiernamaals wat hier is, of in iedergeval dichterbij is dan men denkt, hier zijn, bij ons, om ons te begeleiden om ons te helpen!

nou praat ik ook met mijn overleden dierbaren (ook in de lucht dus  8)7  ) maar...dat voelt voor mij anders dan jezus iets vragen...

naja, geef gerust je mening over wat ik schrijf, ik kan moeilijk uitleggen in getypte woorden wat ik bedoel...ben beter in praten!

xxx Cat

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2005, 04:41:54 pm »
Welkom cat 82. :)
Ik hoop dat je hier wat antwoorden kunt vinden die je zoekt. En dan niet omdat wij iets posten wat jou wel aardig lijkt, maar omdat je meer zult leren over wat geloven in Jezus eigenlijk inhoudt.

Nu denken niet alle users van dit forum daar hetzelfde over. Niet ieder denkt vanuit dezelfde overtuiging bedoel ik daar ook mee.
Voor meer info over de verschillende sub-fora zou ik zeggen: Lees de policy (de richtlijnen) van de betreffende subfora.
Zo kun je een beetje zien vanuit welke achtergrond er wordt gediscussieerd. Hier is het wat breder, maar ook kun je een kijkje nemen bij Christelijk leven, of Christen zijn in de dagelijkse praktijk. Hier gelden wat strakkere regels en mag je natuurlijk vragens stellen, maar worden de grenzen van 'de bijbel als het woord van God' en de kaders van de Apostolische geloofsbelijdenis gesteld. Voor wat dat precies inhoudt lees de policy van dat subforum. :)
Natuurlijk kun je je vragen over de Bijbel stellen. Hier hebben we een Bijbelsstudieforum voor. Hier zijn de kaders ook zo dat we daar ervan uitgaan dat de Bijbel het woord van God is.

Wat me opviel bij je openingspost is dat je opmerkingen hebt over het geloof en Jezus.
En natuurlijk is het zo dat wat mensen ervan gemaakt hebben heel anders is dan wat Jezus heeft bedoeld. Zoals je voorbeeld dat een pastoor niet mag trouwen. Nu is dat nog wel ietwat onschuldig; iemaqnd kiest ervoor om pastoor te worden en dan weet ie van te voren, dat de RK-kerk dat zo ziet.
Anders wordt het als je het hebt over oorlogen die men voert in de naam van Jezus oid of onder christelijke vlag.
Dan zou ik zeggenL Lees in de bijbel en probeer het beeld van God en hoe Jezus is, daariut te halen en niet van wat mensen er vaak van maken.

Veel plezier op dit forum.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 04:43:03 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Iemand

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2005, 04:55:10 pm »
quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 14:44:
Zelf ben ik katholiek (geen idee wat waar onder valt hoor...)en ik merk...aan de ene kant zet ik me af tegen het hele geloofsgebeuren, en tegen de regeltjes die 'mensen' verzinnen, of ooit verzonnen hebben...ik vraag me af, waarom jezus, ooit is begonnen met het christendom...was dat niet om juist van alle regeltjes af te komen?  

Waarom Jezus aan het christendom is begonnen? (om t maar ff zoals jou te zeggen) om de zonden van de mensen te dragen. Ff denken hoor.. wat versta jij precies onder menselijke regeltjes? Denk je ook dat er regels van God zijn? De 10 geboden bijvoorbeeld?

Het pure geloof... ja dat is nog te vinden! Helaas niet zoveel meer. Je moet goed zoekn. En dan heb ik t niet over 1 kerk of 1 richting ofzo hoor. In elke kerk zijn er gelukkig nog mensen te vinden die puur geloven.
Nee Jezus heeft idd niet gezegd dat je niet mag trouwen als je pastoor bent en God ook niet. Misschien komt dat bij de katolieken van dat Paulus zegt dat hij wenste dat mensen niet zouden trouwen net als hij. Ik weet eigenlijk niet zoveel van het katholisicme.

quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 15:33:
(misschien is trouwens zowiezo de bijbel lezen geen slecht idee ;-) )

en hoe kan ik iets aan jezus vragen?! ... ik ben een vrij nuchter type, en wil graag geloven dat de beste man geleefd heeft! (ik denk dat daar al 1 klein begin ligt ) ... maar om dan ook nog vragen aan "de lucht" te gaan stellen.

weetje, ik ben er van overtuigd, dat er meer is tussen hemel en aarde!! heilig van overtuigd zelfs. ik denk dat iedereen 1 god kent, ongeacht hoe je deze 'persoon' noemt. ik geloof ook, "in" mensen zoals Char (nou weet ik niet direct of ik haar geloof, maar dan weet je wat voor soort mensen ik bedoel) ik ben er heilig van overtuigd dat de overledenen in het hiernamaals wat hier is, of in iedergeval dichterbij is dan men denkt, hier zijn, bij ons, om ons te begeleiden om ons te helpen!

nou praat ik ook met mijn overleden dierbaren (ook in de lucht dus  8)7  ) maar...dat voelt voor mij anders dan jezus iets vragen...

Ik vroeg me af. Hoeveel weet je van de bijbel? Heb je er delen van gelezen? Zo ja, welke? En geloof je in de bijbel, of niet? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.

Hmm apart, je zegt: ik ben vrij nuchter, ga niet tegen lucht lopen praten, daarna zeg je dat je wel tegen overledenen praat. Misschien voelt dat normaler omdat je die in levende lijve hebt gkent... Persoonlijk geloof ik niet dat je tegen overledenen kunt praten omdat ik denk dat ze nu 'slapen'. En wakker zullen worden op de dag dat Jezus terug komt.  
Hoe je iets aan Jezus vraagt? Dat s ongeveer t zelfde als tegen n gewoon iemand praten, alleen zie je Hem niet. Je kan t hardop doen of in gd8en, dat maakt niet uit.

Nog nooit van mensen als Char gehoord. Wie/wat s dat voor iets?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2005, 05:21:55 pm »
Char is een vrouw die claimt in contact te staan met overleden mensen. Ze had ooit nog wat programma's op RTL4. Ik heb er nooit naar gekeken. :/
Eenheid in verscheidenheid

cat82

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2005, 06:11:37 pm »
quote:
Iemand schreef op 16 april 2005 om 16:55:
[...]
Waarom Jezus aan het christendom is begonnen? (om t maar ff zoals jou te zeggen) om de zonden van de mensen te dragen. Ff denken hoor.. wat versta jij precies onder menselijke regeltjes? Denk je ook dat er regels van God zijn? De 10 geboden bijvoorbeeld?

Het pure geloof... ja dat is nog te vinden! Helaas niet zoveel meer. Je moet goed zoekn. En dan heb ik t niet over 1 kerk of 1 richting ofzo hoor. In elke kerk zijn er gelukkig nog mensen te vinden die puur geloven.
Nee Jezus heeft idd niet gezegd dat je niet mag trouwen als je pastoor bent en God ook niet. Misschien komt dat bij de katolieken van dat Paulus zegt dat hij wenste dat mensen niet zouden trouwen net als hij. Ik weet eigenlijk niet zoveel van het katholisicme.

met menselijke regeltjes bedoel ik bijvoorbeeld, dat van die pastoor wat ik zei, dat is erbij gekomen, daar heeft christus nooit niets mee te maken gehad...toch? er zullen er best nog meer zijn waar ik 't niet echt mee eens ben...kan nu niet echt iets noemen. En de regels van god, zoals de 10 geboden, lijkt me voor een gedeelte toch ook waarden normen? (of helemaal...?)

quote:
Iemand schreef op 16 april 2005 om 16:55:

[...]
 Ik vroeg me af. Hoeveel weet je van de bijbel? Heb je er delen van gelezen? Zo ja, welke? En geloof je in de bijbel, of niet? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.

Hmm apart, je zegt: ik ben vrij nuchter, ga niet tegen lucht lopen praten, daarna zeg je dat je wel tegen overledenen praat. Misschien voelt dat normaler omdat je die in levende lijve hebt gkent... Persoonlijk geloof ik niet dat je tegen overledenen kunt praten omdat ik denk dat ze nu 'slapen'. En wakker zullen worden op de dag dat Jezus terug komt.  
Hoe je iets aan Jezus vraagt? Dat s ongeveer t zelfde als tegen n gewoon iemand praten, alleen zie je Hem niet. Je kan t hardop doen of in gd8en, dat maakt niet uit.

Nog nooit van mensen als Char gehoord. Wie/wat s dat voor iets?

Ik weet vrij weinig nog van de bijbel, bij mijn ouders thuis staat wel een groooooot gezinsboek, als bijbel. ben daar in  begonnen en ik geloof tot pagina 28 gekomen  :?  moet een beetje doorzetten wat dat lezen betreft! niet dat het persé moet hoor, vind ik zelf, maar als ik er echt aan wil beginnen moet ik er denk ik meer voor open staan, dan leest't ook makkelijker. ik weet niet of ik de bijbel geloof, of in jezus, of in iets anders...'t is me dus ook niet echt duidelijk waar ik nou wel of niet in geloof...

ja dat nuchtere gedoe...das 'n héél lang verhaal. 't komt erop neer, dat ik met een paranormaal begaafde man in aanraking ben gekomen, en die heeft m'n ogen in zekere zin geopend! hij vertelde dingen die hij gewoon op geen enkele wijze kon weten van mij! vandaar dat ik dat dus wél geloof.

met dat vragen aan jezus...ik bedoel...hoe hoort hij dan dat ik iets vraag?! ik bedoel...ik zal zéker weten niet de enige zijn van de miljoenen die hem iets vraagt...(of moet ik 't me voorstellen zoals men 't in bruce allmighty verbeeld? )

nou  iig thnx weer
xx Cat

Aafke

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2005, 06:42:51 pm »
Hallo Cat,

Misschien is de volgende link ook iets om eens door te lezen:
http://www.myplaceofpeace.com/
Vond hem zelf namelijk ook heel waardevol.

Groetjes Aafke
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

henk w

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #8 Gepost op: april 16, 2005, 06:54:56 pm »
Hoi Cat,
quote:
met dat vragen aan jezus...ik bedoel...hoe hoort hij dan dat ik iets vraag?! ik bedoel...ik zal zéker weten niet de enige zijn van de miljoenen die hem iets vraagt.

Hij hoort het doordat je open staat om het te ontvangen.
Je bent zeker weten niet de enige.

quote:
...(of moet ik 't me voorstellen zoals men 't in bruce allmighty verbeeld? )

Ha, ik weet ik echt niet of dat zo gaat.
Ik heb geen flauw benul hoe dat allemaal "technisch" in zijn werk gaat. Is dat trouwens belangrijk??
Gewoon doen!!

Ik kan je vertellen dat het mij prima bevalt.

Twee zaken zijn denk ik belangrijk:
 - neem het initiatief
 - wees oprecht in je zoeken

groet,
Henk

O ja, met nuchter blijven is niks mis!!
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 06:55:27 pm door henk w »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Iemand

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2005, 07:43:05 pm »
@Murdoc: Thanx voor de uitleg :)
quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 18:11:
Ik weet vrij weinig nog van de bijbel, bij mijn ouders thuis staat wel een groooooot gezinsboek, als bijbel. ben daar in  begonnen en ik geloof tot pagina 28 gekomen  :?  moet een beetje doorzetten wat dat lezen betreft! niet dat het persé moet hoor, vind ik zelf, maar als ik er echt aan wil beginnen moet ik er denk ik meer voor open staan, dan leest't ook makkelijker. ik weet niet of ik de bijbel geloof, of in jezus, of in iets anders...'t is me dus ook niet echt duidelijk waar ik nou wel of niet in geloof...

Als ik wat mag aanraden... je kunt beter beginnen met Lukas en daarna Handelingen te lezen, s ongeveer de kern van t evangelie. Daarna kun je Genesis of iets anders proberen. Als je bij Genesis begint kom je nooit t hele oude testament door. :P
quote:
Ja dat nuchtere gedoe...das 'n héél lang verhaal. 't komt erop neer, dat ik met een paranormaal begaafde man in aanraking ben gekomen, en die heeft m'n ogen in zekere zin geopend! hij vertelde dingen die hij gewoon op geen enkele wijze kon weten van mij! vandaar dat ik dat dus wél geloof.

Uhm... als ik je mag waarschuwen. Kijk n beetje uit met helderziendheid, magie, toekomst voorspelling e.d. Het is namelijk geen onzin. De satan is best machtig en kan mensen paranormale dingen laten zien enzo. Ik vraag me af wat die man je precies verteld heeft... Echt, kijk heel erg uit.
quote:
met dat vragen aan jezus...ik bedoel...hoe hoort hij dan dat ik iets vraag?! ik bedoel...ik zal zéker weten niet de enige zijn van de miljoenen die hem iets vraagt...(of moet ik 't me voorstellen zoals men 't in bruce allmighty verbeeld?)

Uhm.. hoe hij dat hoort? Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar dat hij je hoort en naar je luisterd dat weet ik heel zeker. Nee idd je bent niet de enigste, toch hoort Hij ook jou en ziet Jou als jij tegen Hem praat. Bruce almighty niet gezien... geen idee.. ik weet het ook niet precies. Maar proberen kan geen kwaad. :) Je kan gewoon bidden als je op de fiets zit, rondloopt, je kan zitten, met je ogen dicht, het maakt allemaal niet uit. Je kan gewoon beginnen met zoiets als: Jezus of Here God, ik heb geen idee wat ik moet zegge maar ze zeggen dat u me nu hoort, wilt u me helpen? Of zoiets, ik zeg zomaar wat. Het kan van alles zijn.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2005, 08:10:50 pm »
quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 14:44:
Ha mensen,

ik ben iemand die best veel kritiek heeft op het geloof in het algemeen! ik ben er wel van overtuigd dat iedereen moet doen wat goed voelt voor hem of haar.

zelf ben ik katholiek (geen idee wat waar onder valt hoor...)en ik merk...aan de ene kant zet ik me af tegen het hele geloofsgebeuren, en tegen de regeltjes die 'mensen' verzinnen, of ooit verzonnen hebben...ik vraag me af, waarom jezus, ooit is begonnen met het christendom...was dat niet om juist van alle regeltjes af te komen?  

hoe meer ik me af zet tegen kerk en geloof, hoe meer ook het me interesseert, omdat ik op sommig gebied niet weet waar ik het over heb...(niet dat ik hier info kom halen om m'n eigen ideeën te sterken, dat zou flauw zijn...)

maar oke...ik vroeg 't me gewoon af, en dacht stuur 'n berichtje!

xxx Cat

Hee Cat,

Die vraag over het pure geloof vind ik zelf een erg waardevolle vraag, het is de vraag naar dat pure geloof, ja zelfs naar dat ene wat dat pure geloof is, waar dat begonnen is. Dat is zoals je terecht zegt bij Jezus, ook al had Hij nooit de instansie kerk ofzoiets opgericht... Jezus is juist de gene waar alles begint, het is belangrijk om Jezus als middelpunt van je leven te zien, van Hem uit komt alles voort, ik kan nu natuurlijk mooi gaan verwijzen naar bijbelteksten enzo, maar het beste lijkt me en denk ook het makkelijkst als je zelf de bijbel gaat lezen, eens gaat kijken wat heeft Jezus eigenlijk allemaal op aarde gedaan, en zelfs wat heeft Hij voor ons gedaan, voor jou leven. hier kan je dan beginnen, zoals aangegeven in een evangelie, zoals Marcus of Johannes. Als dit toch nog een drempel te hoog is kan je een cursus "Waarom Jezus" volgen via internet. (gewoon even in google intypen :))

Afijn waar het dus om ging is dat Jezus toch echt dat pure geloof is, en het is dan belangrijk om eens te zien wie Hij is, daarom zomaar een paar handreikingen!

sterkte met de zoektocht ook al met veel kiritiek wat juist ook goed kan zijn he ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cat82

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #11 Gepost op: april 16, 2005, 08:25:18 pm »
wat een geweldige reacties!!! en wat een tips!! dank jullie wel daar voor!! zodra ik er de tijd voor heb, zal ik richting boeken gaan. vooralsnog hou ik het even op internet ;) is makkelijker op het moment!!

ik zal uit kijken met het paranormale gebeuren, ben dat zowiezo trouwens wel! ben niet al te goed van vertrouwen, dus heb altijd m'n ogen en oren goed open, en m'n voelsprieten aan staan! het is trouwens ook geen toekomst voorspellen ofzo wat ik laat doen. daar geloof ik weer niet in. want je gaat er dan zelf naar leven, tuurlijk wordt dan iets waar...

wel heb ik nu nog 'n kleine andere vraag, hoe staan jullie tegenover geloven als het jodendom, of de islam? boedhisme e.d. ik bedoel, ze gaan allen van 1 godheid uit. (meen ik) en zo ook met alle verschillende soorten geloof van katholiek naar protestant naar......weet ik veel...... is 1 geloof 't beste...of...gaat 't gewoon om 't geloof in die ene god?

xx Cat

Liudger

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2005, 09:23:10 pm »
quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 20:25:
wat een geweldige reacties!!! en wat een tips!! dank jullie wel daar voor!! zodra ik er de tijd voor heb, zal ik richting boeken gaan. vooralsnog hou ik het even op internet ;) is makkelijker op het moment!!

ik zal uit kijken met het paranormale gebeuren, ben dat zowiezo trouwens wel! ben niet al te goed van vertrouwen, dus heb altijd m'n ogen en oren goed open, en m'n voelsprieten aan staan! het is trouwens ook geen toekomst voorspellen ofzo wat ik laat doen. daar geloof ik weer niet in. want je gaat er dan zelf naar leven, tuurlijk wordt dan iets waar...

wel heb ik nu nog 'n kleine andere vraag, hoe staan jullie tegenover geloven als het jodendom, of de islam? boedhisme e.d. ik bedoel, ze gaan allen van 1 godheid uit. (meen ik) en zo ook met alle verschillende soorten geloof van katholiek naar protestant naar......weet ik veel...... is 1 geloof 't beste...of...gaat 't gewoon om 't geloof in die ene god?

xx Cat

Ik kan alleen vanuit mijn eigen idee spreken. Voor mij gaat het niet om 'geloven in God', maar God is gewoon realiteit. Voor mij is de God waar de Joden, de Moslims en de Christenen het over hebben, precies dezelfde God. Dat is ook logisch, Jezus behoorde zelf tot het Joodse geloof, en heeft het nooit afgewezen. Islam erkent Abraham, Mozes, ... (?) , en Jezus als profeten van God. Dus ze hebben het allemaal over dezelfde God. De verschillen krijg je doordat mensen de manier waarop God heeft ingegrepen in de geschiedenis, verschillend uitleggen. Bijvoorbeeld, wat was de betekenis van Jezus, wat was de betekenis van Mohammed? Ook tussen Protestanten en Katholieken heb je dat soort verschillen, alleen veel kleiner.

Ik denk dat ons geluk afhangt van in hoeverre we een goede relatie met God opbouwen. Hoe beter we God begrijpen, hoe beter die relatie zal lukken. Een 'geloof' kun je zien als een soort gids naar een succesvolle relatie met God. Het gaat er niet om wat je jezelf noemt, maar om die relatie met God. Hoe beter die gids, hoe beter dat lukt. Dus ja, het maakt wel uit. En persoonlijk denk ik dat je geen betere gids dan Jezus kunt hebben.

Boeddhisten zijn een heel ander verhaal - het eigenlijke boeddhisme kent helemaal geen God of goden - het is een puur psychologisch verhaal.

Veel succes :) .
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Ulysses

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2005, 10:22:36 pm »
quote:
Liudger schreef op 16 april 2005 om 21:23:
[...]

Voor mij is de God waar de Joden, de Moslims en de Christenen het over hebben, precies dezelfde God. Dat is ook logisch, Jezus behoorde zelf tot het Joodse geloof, en heeft het nooit afgewezen. Islam erkent Abraham, Mozes, ... (?) , en Jezus als profeten van God. Dus ze hebben het allemaal over dezelfde God.

Sorry dat ik het draadje hiervoor misbruik, maar ik wil hier wel op reageren met de volgende vraag aan Liudger:

Heeft Allah zijn Zoon naar de aarde gestuurd om ons te redden?

Als het antwoord 'nee' is, kun je dan nog steeds volhouden dat het dezelfde God is?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

cat82

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2005, 10:44:25 pm »
quote:
Ulysses schreef op 16 april 2005 om 22:22:
[...]

Sorry dat ik het draadje hiervoor misbruik, maar ik wil hier wel op reageren met de volgende vraag aan Liudger:

Als het antwoord 'nee' is, kun je dan nog steeds volhouden dat het dezelfde God is?

betekent allah, niet gewoon god...?

Ulysses

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #15 Gepost op: april 16, 2005, 11:09:18 pm »
quote:
cat82 schreef op 16 april 2005 om 22:44:
[...]

betekent allah, niet gewoon god...?

Kan kloppen, maar dan staat mijn vraag nog steeds overeind.  ;)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Liudger

• Bekijk profiel
beetje zoekende
« Reactie #16 Gepost op: april 16, 2005, 11:10:49 pm »
quote:
Ulysses schreef op 16 april 2005 om 22:22:
[...]

50% van de Amerikanen kijkt naar George Bush en ziet een stuk tuig, de andere helft ziet de Redder van Amerika. Heel verschillende beelden van dezelfde realiteit.

Geloven de Joden dat Jezus God's zoon was? Betekent dat dat de Joden niet zich niet tot dezelfde God richten als wij Christenen? Nee, het betekent dat zij een ander beeld hebben van God - het blijft dezelfde God.

In mijn visie hebben Joden en Moslims een onvolkomen beeld van God (en ze zullen ongetwijfeld hetzelfde van mij zeggen).

En inderdaad, Allah betekent gewoon God.

Ik heb begrepen dat de Passion of Christ nogal een hit was onder speciaal Arabische moslims. Het Aramees dat daarin werd gesproken (de volkstaal in Palestina in de tijd van Jezus) staat blijkbaar zo dicht bij hedendaags Arabisch dat men het gewoon nog kan verstaan. De bewoordingen waarin Jezus zich uitdrukte waren naar het schijnt zeer herkenbaar voor de gemiddelde moslim.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2005, 11:15:14 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...