Hallo Suighnap, Chaveriem, Dovid en andere joodse forumleden
Op deze site worden veel christelijke verhalen verteld en belevingen doorgegeven.
Vaak gebaseerd op interpretaties van de joodse geschriften.
Nou heb ik hier en daar wel eens wat joodse boeken gelezen en het valt me op dat jullie een andere benadering hebben van de bijbel en op een andere wijze met de teksten omgaan.
En aangezien bij jullie voorvaderen de auteurs zitten van de bijbel zou ik jullie graag wat vragen stellen. Opdat ik de bijbel beter kan begrijpen, woorden beter kan plaatsen, gebeurtenissen beter kan duiden.
In een ander topic heb ik wat citaten genoemd hoe de liberaal-joodse gemeenschap tegen zaken aankijkt.
Ik noem ze voor de volledigheid nog even:
“De tekst is door God geïnspireerd en door mensen opgetekend in stadia, over een lange periode. Daardoor draagt de tekst doorgaans kenmerken van de tijd en de omgeving waaruit hij stamt”
“Bij het lezen van de teksten van Tenach moeten wij ons ervan bewust zijn dat zij een weergave blijven van het denken van de tijd en de cultuur van het Midden-Oosten in de Oudheid. Zodoende kunnen niet alle gedeelten van Tenach relevant zijn voor ons; andere delen - bijvoorbeeld de opdracht tot volkerenmoord op de Midianieten (zie Bemidbar [Numeri] hoofdstuk 31) - vinden wij onaanvaardbaar.”
“Net zoals de schrijvers van Tenach waren de talmoedische rabbijnen kinderen van hun tijd. Bovendien werden zij beperkt in wat zij onderwezen door het geloof in de onfeilbaarheid van Tenach, dat wij niet meer delen “.
“De geschreven Tora was pas compleet in de tijd van Ezra de Sofér in de vijfde eeuw voor de christelijke jaartelling. Doordat de tekst door mensen is opgeschreven en overgeleverd, is het onvermijdelijk dat hij is beïnvloed door hun omgeving en manier van denken. Vandaar dat het liberale Jodendom kritisch kijkt naar bepaalde delen van de tekst”
Herkennen jullie dit?
Daarnaast alvast een vraag over een topic dat vaak voorbijkomt: tegenstrijdigheden in de bijbel.
Hoe gaan jullie om met teksten als Genesis 1 en 2 waar de volgorde van de schepping anders is:
Genesis 1: dier-man/vrouw
Genesis 2: man-vrouw-dier
Klopt het dat binnen het jodendom gezegd wordt: elke tekst heeft 70 interpretaties en die zijn allemaal even waar?
Dit zijn zo wat eerste vragen. Anders gaat het misschien direct te uitgebreid.
Benieuwd naar jullie overtuigingen, visies, gedachten
groet,
Henk