Hallo Zijn kind,
quote:
Hoezo zou God ons niet vergeven als wij onze naaste niet vergeven? We moeten die vergeven idd maar er staat nergens dat we alle regels moeten houden om behouden te worden.
Mattheus 18 vanaf vers 23. Ik citeer even vanaf vers 32:
32 Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt;
33 Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb?
34 En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was.
35 Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden
Hier staat het dus: als je de ander niet vergeeft zal jou ook niet worden vergeven en zul je de schuld alsnog moeten betalen.
(opvallend detail: “totdat hij betaald zou hebben”. Blijkbaar is er een einde aan het lijden. Het is mogelijk dat je de schuld afbetaald, los van het accepteren van een offer. Maar is een andere discussie).
Daarnaast staat in de bergrede: de maat waarmee jij meet zul jij gemeten worden. Ook hier een verwijzing: als jij niet vergeeft, wordt ook jou niet vergeven.
quote:
Hoe zou bv. lazarus weer kunnen opstaan als hij inmiddels al een ander leven zou hebben? Of zit er een periode tussen doodgaan en aanvang van het volgende leven?
Dat dacht ik wel.
Lazarus was slechts enkele dagen dood. Ik ken geen reïncarnatieverhalen waarbij een dusdanig korte tijd zat tussen twee levens.
quote:
En Jezus zelf vertelt ons wat er na die dood gebeurd, o.a. in de gelijkenis van de arme lazarus en de rijke man.
Aardig dat je Lazarus erbij haalt.
Nergens in dat verhaal blijkt dat de rijke man in het pijnigingsoord zit vanwege ongeloof. Het lijkt er veel eerder op dat hij daar zit omdat hij niet heeft omgekeken naar zijn naaste, de arme Lazarus.
Sterker nog: er wordt het verteld dat zijn broers Mozes en de profeten hebben. Geen woord over het komende offer.
Zou Jezus naar Mozes en de profeten kunnen verwijzen als de weg naar verlossing alleen en uitsluitend via Hem gaat??
groet,
Henk