Auteur Topic: Belijdenis  (gelezen 11173 keer)

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Gepost op: april 24, 2005, 02:23:07 pm »
Hallo allemaal,

Eerste Pinksterdag doe ik belijdenis. Nu is het in onze gemeente de gewoonte om dan iets 'te doen'. Bijvoorbeeld een gedicht, een verhaal of wat dan ook.

Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen?

Liefs van Teirra

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2005, 03:06:00 pm »
Heb je zelf al een of meer ideeen in een bepaalde richting Teirra? Of iets wat je absoluut niet wilt?
« Laatst bewerkt op: april 24, 2005, 03:06:17 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2005, 03:09:02 pm »
Als het ook gewoon een stukje uit de bijbel mag zijn dan kan ik je 1 Johannes 4 aanbevelen. Zeker vanaf vers 7 komt nadrukkelijk ook de gemeente in beeld, niet  passief maar actief en daar mag je de gemeente bij je belijdenis doen best even aan herinneren.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2005, 03:10:00 pm »
Galaten 2 (met name het einde) :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

DV1954

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2005, 03:42:42 pm »
Misschien is dit iets voor je

Aan mijn (mede)leerlingen
       van Nel Beschop

Nog eenmaal zie ik jullie bij elkander.
Dit afscheid doet toch wel een beetje pijn:
straks zullen jullie hierniet langer zijn
en op mijn plaats zit er dan ook een ander.

Ik denk trug aan de voorbije jaren
waarin je van een kind een méns geworden bent.
ik heb niet élke leerling goed gekend,
want enk'len léken anders dan ze waren.

Probeerde ik genoeg, om te begrijpen
wat achter onverschilligheid verborgen wordt?
Nu, bij dit afscheid, voel ik dubbel mijn tekort:
heb ik wel duidelijk mijn Christen-zijn doen blijken?

Ik hoop, dat jullie niet elléén de weg zult lopen
die je zal brengen bij het doel waatnaar je streeft,
maar dat je Gods nabijheid werkelijk belééft
en weten zult: Zijn hart staat voor mij open.

Nu wordt een periode van ons leven
waarin veel goeds en ook veel blijdschap was
achter ons afgesloten. Later merk je pas
dat er wel veel gevraagd werd, maar ook veel gegeven.

Ik zou misschien nog heel vee kunnen zeggen,
maar 't is niet nodig - want een woord is arm:
de taal van 't hart is duidelijk en warm:
- God moog' Zijn arm om jullie schouders leggen.

ik weet niet of het in jouw situatie past kijk maar.
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #5 Gepost op: april 24, 2005, 04:37:04 pm »
Ik heb zelf nog niet echt een idee, maar misschien is een verhaal wel leuk om voor te lezen. Zelf dacht ik iets in de stijl van Willem de Vink. Dat zijn verhalen uit deze tijd, maar met een dubbele boodschap. Misschien hebben jullie daar nog voorbeelden van ofzo?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #6 Gepost op: april 24, 2005, 04:40:37 pm »
Waarom doe je niet gewoon een persoonlijk getuigenis over hoe je de Here Jezus hebt leren kennen. Dat heb ik destijds ook gedaan en iedereen vond dat heel tof om te horen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2005, 04:44:50 pm »
Dat zou ik heel graag willen, maar ik ben daar niet goed in. Ik klap dan helemaal dicht en dat wil ik dus niet. Ik wil liever iets voor kunnen bereiden en op papier hebben staan.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2005, 05:05:38 pm »
Je kunt je getuigenis toch ook op papier zetten? (Niet dat ik je ergens toe wil dwingen, het is maar een ideetje... ;) )

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2005, 05:14:11 pm »
Ik begrijp het. Maar ik vind dat echt heel erg moeilijk.... Liever zou ik dus iets anders doen...

Luc

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2005, 10:01:15 pm »
Dit is de vreugde van je jawoord

Hoe moet je straks nu waar gaan maken
         wat je de Here hebt beloofd?
         Zul je het spoor niet bijster raken
         als twijfel al je vreugde rooft?

Als je wordt aangevallen door de satan?
         Want waar God is, is hij nabij,
         hij blijft een kind van God steeds volgen,
         als je je sterk voelt, staat hij aan je zij.

En toch zal hij de strijd niet winnen,
         daarvoor heeft Christus borg gestaan.
         Al zul je ook Gods Naam verzaken
         en dan door diepe dalen gaan.

God leert je weer zijn vrede kennen,
         die het verstand te boven gaat,
         omdat Hij in je hart wil wonen,
         Zijn machtig woord jouw angst verslaat.

Niet omdat jij Hem hebt gekozen,
         Hij koos je voor je spreken kon;
         Dit is de vreugde van je jawoord,
         dat Hij voltooit wat Hij begon.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2005, 10:23:06 pm »
Teirra, ik heb ook nog een ideetje.
Je kunt natuurlijk voor jezelf wel opschrijven wat er in jezelf leeft rond het doen van belijdenis. En waar je aan denkt als je aan jouw relatie met God denkt.

Dat hoeft een ander helemaal niet te zien,
maar als je dan daarna op zoek gaat naar gedichten of verhalen of weet ik veel wat (met google en een beetje geduld is er genoeg te vinden natuurlijk en er bestaat ook nog een bibliotheek) dan vind je misschien iets dat daarbij aansluit.

En dan kun je naar waarheid vermelden dat wat je voorleest ook heel erg met jezelf te maken heeft.

Ik hoop dat je wat moois vind...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2005, 05:36:39 pm »
Jullie zijn echt geweldig. Ik ga in de komende vakantie (2 weken meivakantie  :) ) zoeken op het internet en dan moet ik zeker wat vinden. En ik kan natuurlijk altijd gaan knippen en plakken!

Bedankt!

fransje

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #13 Gepost op: april 25, 2005, 08:56:02 pm »

quote:

Luckyb@y schreef op 24 april 2005 om 22:01:
Dit is de vreugde van je jawoord

Hoe moet je straks nu waar gaan maken
         wat je de Here hebt beloofd?
         Zul je het spoor niet bijster raken
         als twijfel al je vreugde rooft?

Als je wordt aangevallen door de satan?
         Want waar God is, is hij nabij,
         hij blijft een kind van God steeds volgen,
         als je je sterk voelt, staat hij aan je zij.

En toch zal hij de strijd niet winnen,
         daarvoor heeft Christus borg gestaan.
         Al zul je ook Gods Naam verzaken
         en dan door diepe dalen gaan.

God leert je weer zijn vrede kennen,
         die het verstand te boven gaat,
         omdat Hij in je hart wil wonen,
         Zijn machtig woord jouw angst verslaat.

Niet omdat jij Hem hebt gekozen,
         Hij koos je voor je spreken kon;
         Dit is de vreugde van je jawoord,
         dat Hij voltooit wat Hij begon.
Wat en mooi gedicht. Mag ik vragen van wie dit is en mag ik het overnemen voor bv. ons kerkblad ?
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Luc

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2005, 09:03:00 pm »

quote:

fransje schreef op 25 april 2005 om 20:56:
[...]

Wat en mooi gedicht. Mag ik vragen van wie dit is en mag ik het overnemen voor bv. ons kerkblad ?

Hallo,

Ik weet niet meer van die dit gedicht is.

Ik heb em in de computer staan; komt uit het kerkblad van mijn vorige gemeente.

Ik vind het geen probleem als je hem gebruikt voor je eigen kerkblad.

gr.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #15 Gepost op: april 25, 2005, 10:38:08 pm »
Ik zou je toch aanraden iets persoonlijks te doen. Als het moeilijk voor je is maakt dat alleen maar duidelijk hoe belangrijk het belijdenis doen voor je is.
Ik vond het al moeilijk om in eigen woorden te vertellen waarom ik belijdenis deed in het "boekje" voor de dienst. Ik het geloof ik iets van 2 korte zinnetjes en dacht dat het bagger was, maar naderhand is me verteld dat het kort maar krachtig was en dat het goed bij me paste. En dat vond ik wel tof.
Je moet de groenten van Joost hebben!

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #16 Gepost op: april 26, 2005, 10:30:57 am »
Is dit iets?

De kaartenbak
Op een dag was ik op een plek tussen waken en dromen. Ik stond in een kamer.
Deze kamer was bijna leeg er stond alleen tegen de muur een ladenkast met kaarten zoals je ze ook vindt in een bibliotheek waarin de titels van boeken op alfabetische volgorde staan.
Alleen hadden de laden die in deze kast stonden verschillende titels.
En de kast leek enorm groot.
Ik werd getrokken naar deze muur van laden en de eerste lade die mijn aandacht trok had de titel "meisjes die ik leuk vond".
Ik opende de la en trok er 1 kaart uit. Toen ik de kaart las legde ik geschokt de kaart terug en sloot snel de la, ik realiseerde mij dat ik de namen die op die kaart stonden herkende.
En zonder dat iemand mij het hoefde te vertellen wist ik plotseling waar ik was.
Deze kast met kaarten was mijn leven. Het was een catalogus van mijn leven.
Hier stond geschreven elk moment, klein of groot, in elke detail, mijn leven.
Een gevoel van verbazing en nieuwsgierigheid, en tegelijk huiver kwam over mij toen ik in het wilde weg laden open deed en de kaarten las die er in zaten.
Sommige kaarten brachten mooie en gelukkige herinneringen boven, anderen schaamte en berouw, zo intens dat ik over mijn schouder keek of niemand dit zag.
De la met opschrift "Vrienden" volgde de la met "Vrienden die ik bedrogen heb" op.
Sommige titels waren normaal, anderen huiveringwekkend. "Boeken die ik heb gelezen", "leugens die ik heb verteld", "geborgenheid die ik heb gegeven", "Moppen waarom ik gelachen heb".
Sommige waren gewoon komisch, zo exact waren ze gedocumenteerd. Zoals:"dingen die ik tegen mijn broers en zussen heb geschreeuwd".
Anderen waren helemaal niet komisch:"Dingen die ik gedaan heb in mijn woede","brutale dingen die tegen mijn ouders heb gezegd".
Steeds was ik verwonderd over de inhoud. Vaak waren er meer kaarten dan dat ik had verwacht en soms waren het er minder dan dat ik had gehoopt.

Ik was overweldigd door de hoeveelheid aan kaarten van mijn leven.
Was het mogelijk dat ik de tijd had in mijn 30 jarig leven om deze duizenden, ja miljoenen kaarten te schrijven?.
Maar elke kaart beantwoordde mij die vraag, want elke kaart had mijn handschrift en elke kaart was met mijn naam ondertekend.

Toen ik een kaart pakte uit de la met titel "Liedjes waarna ik geluisterd heb" realiseerde ik mij dat deze bibliotheek bleef groeien en dat er elke dag nieuwe kaarten bij kwamen.
De kaarten zaten netjes in de la. Alleen was de la enorm lang, er kwam geen einde aan.
Vol schaamte sloot ik de la. Niet zo zeer over de kwaliteit van de muziek maar meer over het feit dat er zoveel tijd was verborgen in deze la.

Toen ik bij de la kwam met opschrift "gedachten vol lust" voelde ik een lichte rilling door mijn lichaam gaan.
Ik deed de la maar een klein stukje open. Ik wou niet weten hoe groot deze la was en pakte 1 kaart.

Vol afgrijzen keek ik naar de gedetailleerde inhoud.
Ik begon mij ziek te voelen over het feit dat zo'n moment opgetekend stond.
Ik was totaal in paniek.
En 1 gedachte kwam in mij op: Niemand mag ooit deze kaarten zien, niemand mag weten van deze kamer. Ik moet dit alles vernietigen.
Op dat ogenblik trok ik de la open. Het interesseerde mij niet meer hoe groot deze la was.
Deze la moest leeg en de kaarten moeten verbrand worden.
Toen ik de la eruit had en deze op de kop hield kwam er geen enkele kaart uit Ik werd wanhopig , trok er 1 kaart uit en probeerde deze te verscheuren, maar ze bleken zo hard te zijn als staal.
Ik was verslagen en hulploos en deed de la terug in de kast.

Ik leunde met mijn hoofd tegen de muur en zuchtte vol zelfmedelijden. Toen zag ik het.
De titel was "mensen met wie ik het Evangelie heb gedeeld."
Het handvat van de la blonk meer dan de anderen, het leek bijna nieuw, ongebruikt.
Ik trok de la open die niet langer bleek te zijn dan een paar cm.
Ik kon de kaarten die zich in de la bevonden op 1 hand tellen.
Toen kwamen de tranen, ik begon te huilen. De pijn die ik voelde was onbeschrijfelijk.
Ik viel op mijn knie뮠en weende bitter. Ik schreeuwde het uit van schaamte.
Door mijn tranen heen zag ik de kast met kaarten.
Niemand mag weten van deze kamer, ik moet hem op slot doen en de sleutel weggooien.

Toen ik mijn tranen droogde zag ik Hem. NEE alsjeblieft niet Hem, niet hier, iedereen behalve Jezus.
Ik zag machteloos toe hoe Hij de kaartenbak opende en de kaarten begon te lezen.
Ik draaide mijn hoofd weg om niet Zijn reactie te moeten zien.
Toen ik eindelijk de moed had om Hem in het gezicht te zien zag ik een verdriet dat nog groter was dan het mijne.
Hij leek automatisch de laden te openen waar de slechtste dingen over mij in stonden. Waarom moest Hij ze allemaal lezen?
Eindelijk draaide Hij zich om en keek naar me vanaf de andere kant van de kamer. Hij keek met medelijden naar mij. Ik liet mijn hoofd zakken, deed mijn handen voor mijn gezicht en begon opnieuw te huilen.
Hij liep naar mij toe en legde Zijn arm om mij heen.
Hij kon zoveel dingen zeggen maar Hij zei geen woord. Hij huilde alleen met mij. Toen ging Hij staan en liep naar de muur met de ladenkast.
Bij het begin beginnende haalde Hij de kaarten 1 voor 1 uit de laden en begon Zijn naam over mijn naam te schrijven.
"NEE" schreeuwde ik terwijl ik naar Hem toe rende. Het enigste wat ik kon uitbrengen was NEE toen ik de kaarten uit Zijn handen trok.
Zijn naam hoorde niet op deze kaarten! Maar daar stond het in rood: de naam van Jezus over mijn naam geschreven. Het was geschreven met Zijn bloed.
Vriendelijk pakte Hij de kaart weer uit mijn hand en legde hem terug in de la.Hij begon te glimlachen toen Hij de andere kaarten begon te ondertekenen.

Ik begrijp nog steeds niet hoe Hij zo snel de kaarten kon ondertekenen maar het leek maar een kort ogenblik. Toen hoorde ik dat Hij de ladenkast sloot en naar mij terug liep.
Hij legde Zijn hand op mijn schouder en zei: "Het is volbracht".

Ik stond op en Hij leidde mij uit de kamer. Er zat geen slot op de deur.
Er waren nog steeds kaarten om te schrijven.
Altijd in voor verbeteringen!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2005, 10:33:25 am »
Hoi Tierra,

ik zou zeker iets persoonlijks vertellen! Ik heb dat zelf ook gedaan, nou, als de dominee vijf minuten van te voren had gezegd "je mag het ook even privé voor de kerkeraad doen" had ik die kans met beide handen aangegrepen. Maar achteraf was iedereen enthousiast.

Ik wil niemand op het hart trappen maar persoonlijk heb ik een beetje een hekel aan die Nel Bensschop (-achtige) gedichten dus dat lijkt mij wat minder leuk. Maar dat is een kwestie van smaak.
Bombus terrestris Reginae

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #18 Gepost op: april 26, 2005, 07:25:32 pm »
Arriët,
Bedenk vooral waarom je ja gaat zeggen tegen God.
En laat dit dan doorklinken in dat wat je gaat voordragen.
Want het gaat om de bevestiging van JOUW RELATIE MET GOD.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2005, 10:05:50 pm »
Inderdaad: wat wil je zelf met je tekst zeggen?
Je kunt diverse soorten teksten kiezen. Zoals anderen zeggen: kies er een die bij je past.
Een echte belijdenistekst, waarin je je eigen tekortkoming of overgave belijdt. Of een loftekst: waarin je Gods grootheid pf Christus' liefde naar voren laat komen. Je kunt ook een tekst kiezen waarvan je denkt dat die belangrijk is om je leven bij je te dragen: een bemoedigende of troostende tekst. Of een tekst waarin je naar voren laat komen wat jouw christelijke identiteit inhoudt (galaten 5:22 bijvoorbeeld). Of een boodschap voor de zaal en de aanwezigen: een oproep om ook het hart aan God te geven, of een vraag om hulp voor als je het moeilijk krijgt.

Ik zelf kreeg een tekst mee van de dominee/kerkenraad. Ik heb geen idee meer wat het was. Dat vind ik nu wel jammer. Mijn trouwtekst heb ik wel heel bewust samen met mijn man zelf gekozen (zie je andere topic). Die tekst vertelt over hoe groot God is, dat Hij machtig is en alles ziet, en dat je je daardoor getroost mag weten: Hij zal je geven wat je nodig hebt. Wij wilden de aanwezigen daarmee ook laten zien dat wij trots waren op zo'n Vader, en het fijn vinden om ons in ons huwelijk van Hem afhankelijk te weten.
Misschien wil jij ook zoiets doen bij je belijdenis? Wat zou je willen vertellen met je tekst?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Teirra

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2005, 02:20:24 pm »
Ik vind zelf het verhaal heel erg mooi over de kaartenbak. Ik denk zelf dat ik dit voor ga lezen, omdat het wel heel typerend is en ik best wel eens zo gedacht heb. En waarschijnlijk herkennen veel mensen zichzelf erin. Waarschijnlijk gaat dat verhaal het dus worden!

Ulysses

• Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #21 Gepost op: april 27, 2005, 05:09:21 pm »
@ DoubleUP:  Super, wat een goed verhaal zeg!  :o  _/-\o_  d:)b

Weet je toevallig ook wie het heeft geschreven?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
Belijdenis
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2005, 02:03:24 am »

quote:

Teirra schreef op 24 april 2005 om 14:23:
Hallo allemaal,

Eerste Pinksterdag doe ik belijdenis. Nu is het in onze gemeente de gewoonte om dan iets 'te doen'. Bijvoorbeeld een gedicht, een verhaal of wat dan ook.

Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen?

Liefs van Teirra
Een wat late reaktie, wat vind/vond je zelf van deze gewoonte/traditie, om iets 'te doen'?
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....