quote:
Scherp! Uiteraard

('t zal wel aan het weer liggen, al een paar dagen erg duf)
quote:
Daarbij is de teskt die jij aanhaald niet een tekst die zegt dat het volk tijdens het voorlezen van de wet bleef staan. Maar het gaat erover dat God neerdaalde op de berg en het volk met grote vreze achteruit deinsde. En aan Mozes vroeg om voor hun met God te spreken.
Er staat ook niet dat Mozes het de wet voorlas.
Die gaf God aan Mozes op de berg.
Ik dacht dat God het volk Zélf toesprak? Die teksten die ik quotete stonden om de wet heen. Het volk hoorde die stem van God ook (getuige dat Mozes hen daaraan herinnert in Deuteronomium). Het was juist zo dat ze
in reactie op dat directe gesprek van God met hen vroegen: Mozes, spreek jij maar met God, en laat God via
jou maar spreken, want zó verdragen wij het niet...
Het ging hier niet zomaar om het vóórlezen van die wet dus, maar om het verkondigen
door God Zelf, direct aan het volk.
quote:
Er staat namelijk niet dat het volk bleef staan tijdens het lezen van de wet.
Als je dat echt kunt vinden in een gedeelte in de Bijbel dan wil ik dat hier wel lezen.
Het ging in Ex. 20 niet om het voorlezen of het lezen van de wet, inderdaad. Het was God die de wet voor het eerst proclameerde. Dat lijkt mij een redelijk fundamentele gebeurtenis, waar de latere
voorlees wetslezingen naar terugverwijzen, die zijn daarop ge-ent.
En nogmaals: ik kan niet zien hoe je uit Ex. 20 iets anders kunt opmaken dan dat het volk stond tijdens het aanhoren. De gegevens die daar namelijk over de houding van het volk staan, zijn stuk voor stuk helder, logisch en verklaarbaar als je bedenkt dat de Israëlieten stonden, dan als je je voorstelt dat ze geknield luisterden.
In later tijd is er inderdaad
in reactie op het voorlezen van de wet geknield. Maar in bijv. Nehemia 8 zie je diverse keren staan dat het volk
stond toen het boek van de wet werd geopend, en werd voorgelezen. Er staat bijv. in vs 8 en 9 (direct na vs 7, waarin het volk knielt in reactie op de lofprijzing door Ezra):
quote:
En Jesua, Bani, (...) en de Levieten gaven het volk onderricht in de wet, terwijl het op zijn plaats bleef staan. Zij lazen namelijk uit het boek, uit de wet Gods, duidelijk voor en gaven uitlegging, zodat men het voorgelezene begreep.