Auteur Topic: Problemen met het vinden van ouderlingen  (gelezen 10187 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Problemen met het vinden van ouderlingen
« Reactie #50 Gepost op: mei 05, 2005, 12:37:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2005 om 22:50:

[...]

[/i], toch een beetje kort door de bocht. :)
Titus had een speciale opdracht van Paulus om op Kreta dingen af te maken, waar Paulus niet meer aan toegekomen was. Daarna moest hij daar weer vertrekken, er staat ook niet dat hij ergens anders ook oudsten aan ging stellen.

Valt wel mee: Titus was voorganger in die gemeente. Dat hij door Paulus is aangestelt lijkt mij niet zo ter zake doen. Zijn taak omvatte veel meer dan 'wat dingetjes regelen', namelijk ook het leiden van de gemeente.

quote:

5 Ik heb je op Kreta achtergelaten om, volgens mijn richtlijnen, de resterende zaken te regelen en in elke stad oudsten aan te stellen: ...
Wijs hen daarom streng terecht ...
2:1 Maar jij moet verkondigen wat overeenkomt met de heilzame leer. ....
Roep ook jonge mannen op ...
 15 Gebruik je gezag om dit te verkondigen, moedig aan en wijs terecht. Laat niemand op je neerkijken. ...
3:1 Herinner allen eraan dat ...
Ik wil dat je hierover met overtuiging spreekt, ....
13 Rust Zenas, de rechtsgeleerde, en Apollos goed toe voor hun reis, ...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 05, 2005, 12:52:51 pm »
Nee hoor, dat denk ik niet. Maar ik vrees wel dat er in de praktijk wel eens horizontaler wordt gekeken naar (on)mogelijkheden en dergelijke, dan 'verticaler' met verwachting en vertrouwen.
Vandaar dat ik het toch nog even wilde benadrukken. Wij kunnen wel gieten en planten enz. en plannen maken...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 05, 2005, 06:33:07 pm »

quote:

elle schreef op 05 mei 2005 om 12:37:
Valt wel mee: Titus was voorganger in die gemeente. Dat hij door Paulus is aangestelt lijkt mij niet zo ter zake doen.
Hij had bepaalde taken in de gemeente, hij was in die zin misschien een 'voorganger' daar. Alhoewel, zie je Paulus ook als voorganger? Dus: hoe vul je dat dan in? Hij was niet aangesteld door Paulus om daar voorganger te zijn (zoals je nu vaak de dominee zou hebben) maar er was in Kreta nog veel te doen omdat de gemeente daar net ontstond. Een apostel had daar een groot aandeel in omdat hij speciaal gezag van de Heer had ontvangen, apostolisch gezag had, om de oudsten aan te stellen etc. Toen deze dingen nog niet afgerond waren op Kreta, liet hij Titus achter om met het gezag van hemzelf - Paulus, deze dingen af te maken.
Hij moest oudsten aanstellen en toezien dat de gezonde leer verkondigd werd.
Dus wat is de waarheid, en hoe wandelen we in de praktijk daarin.

quote:

Zijn taak omvatte veel meer dan 'wat dingetjes regelen', namelijk ook het leiden van de gemeente.
Het zijn ook niet alleen 'wat dingetjes doen'. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 05, 2005, 06:37:18 pm »

quote:

Macguinness schreef op 02 mei 2005 om 18:01:
Onze gemeente heeft een probleem met het vinden van ouderlingen, we hebben 6 nieuwe ouderlingen nodig, en om een verkiezing te houden hadden we eigenlijk 12 namen nodig om deze verkiezing door te laten gaan. In eerste instantie hadden we 14 namen van mannen die geschikt leken als ouderling, van deze 14 hebben uiteindelijk 10 bedankt.
Er zijn dus nog geen verkiezingen geweest, want je mag bij ons sinds dit jaar van te voren al aangeven of je wilt of niet. (de gemeente weet dus ook niet wie dat zijn)
We hebben nu dus in ieder geval 2 ouderlingen te kort.
De redenen die werden gegeven zijn de volgende:

- vonden zich zelf niet geschikt als ouderling
- Geen tijd ( huwelijk,vaderschap, studie/werk, privéleven)
- Ze zetten zich al in voor ander werk in de gemeente
- Niet eens met het beleid van de kerkenraad
- Gezondheid

Waarom post ik dit hier ? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die hier een oplossing voor weten, onze kerkenraad buigt zich al enige tijd over deze kwestie, en ik dacht laat ik eens andere mensen om een visie vragen voor dit probleem, dus niet alleen gereformeerde visies, maar ook ideeën van andere kerken zijn  welkom. :)

Normaal gesproken begint de topicstarter, maar nu laat ik de eer aan een ander.  B)

Doe eerst de gavencursus zodat iedereen weet wat zijn gaven zijn.
Deze cursus heeft als doel om dan met je gaven dienstbaar te zijn aan de gemeente.
Er zullen genoeg broeders de gave van leiding geven hebben.
Ouderlingen zijn de geloofsleiders van een gemeente.
Natuurlijk heeft iedereen het druk, heb ik ook.
Maar is dit een reden om nee te zeggen tegen dit ambt? Lijkt me niet, t is een kwestie van ervoor willen gaan of niet.
Misschien is het zo dat ze met hun andere werk op de verkeerde plek zitten, kunnen ze daar mooi mee stoppen en mensen vragen die die gave daarvoor wel hebben.
Jezelf niet geschikt vinden is ook een reden die wegvalt als je die cursus doet.
Het is ook goed om ouderlingen een specifieke taak te geven, bv 1 tje voor jeugdwerk, een ander voor zielzorg, een derde voor cursussen geven enz .
Heb je als ouderling de gave om met jeugd te werken ga dan niet naar gemeenteleden toe waar problemen zijn, laat dat een ouderling doen die die gave wel heeft.
Ik heb de ervaring dat dit prima werkt, al moet ik erbij zeggen dat ik in een gemeente zit waar kringen erg belangrijk zijn en zo meer omzien naar elkaar hebben
RR

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 05, 2005, 08:18:41 pm »

quote:

Rene schreef op 05 mei 2005 om 18:37:
[...]

Doe eerst de gavencursus zodat iedereen weet wat zijn gaven zijn.
Deze cursus heeft als doel om dan met je gaven dienstbaar te zijn aan de gemeente.
Er zullen genoeg broeders de gave van leiding geven hebben.
Ouderlingen zijn de geloofsleiders van een gemeente.
Natuurlijk heeft iedereen het druk, heb ik ook.
Maar is dit een reden om nee te zeggen tegen dit ambt? Lijkt me niet, t is een kwestie van ervoor willen gaan of niet.
Misschien is het zo dat ze met hun andere werk op de verkeerde plek zitten, kunnen ze daar mooi mee stoppen en mensen vragen die die gave daarvoor wel hebben.
Jezelf niet geschikt vinden is ook een reden die wegvalt als je die cursus doet.
Het is ook goed om ouderlingen een specifieke taak te geven, bv 1 tje voor jeugdwerk, een ander voor zielzorg, een derde voor cursussen geven enz .
Heb je als ouderling de gave om met jeugd te werken ga dan niet naar gemeenteleden toe waar problemen zijn, laat dat een ouderling doen die die gave wel heeft.
Ik heb de ervaring dat dit prima werkt, al moet ik erbij zeggen dat ik in een gemeente zit waar kringen erg belangrijk zijn en zo meer omzien naar elkaar hebben

download de gaventest hier

http://www.wycliffe.nl/asp/div_downloads.asp
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 09, 2005, 08:13:47 pm »
Ik begrijp dat het in een kerk waar weinig of geen mannen meer ouderling willen zijn, je met een probleem komt te zitten.
Daar mag ik ook best eens bij stil staan. Ja, ja, ik heb ook wat geleerd.
Wat je dan moet doen is moeilijk. Vrouwelijke ouderlingen zou je een probleem mee oplossen, maar het is denk ik iets warmee je steeds 'verder van huis komt'.
Want de mannen komen dan steeds meer op de achtergrond, en je gaat dan niet werken/hoeft niet direct meer te werken aan een oplossing van het eigenlijke probleem: dat broeders geen ouderling willen zijn.

In bovenstaande kan ik me helemaal vinden. We moeten zoeken naar een oplossing van het eigenlijke probleem....
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 09, 2005, 10:58:27 pm »

quote:

Waarbij gerealiseerd dient te worden dat je met een gaventest ontdekt waar je goed in bent, wat je natuurlijke (vleselijke) gaven zijn. Dit heeft niet direct iets te maken met datgene wat je GEESTELIJKE gaven zijn. Ongelovigen kunnen ook veel van de gaven uit de gaventest hebben. Geestelijke gaven worden gaandeweg je leven als christen duidelijk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 09, 2005, 11:30:49 pm »
En wat vind de TS hier allemaal van? Reageer nog eens, Mac!

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 10, 2005, 01:31:08 pm »

quote:

Peter schreef op 09 mei 2005 om 23:30:
En wat vind de TS hier allemaal van? Reageer nog eens, Mac!

Ik heb het een beetje druk, maar ik zal één dezer dagen even reageren.
Ik volg het wel hoor, dus dat jullie niet denken dat het mij allemaal niet interesseert, maar je moet nog even geduld hebben... :)

jan22

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 13, 2005, 12:22:49 am »
Ook in onze gemeente doet dat probleem zich voor..... Gelukkig waren er jongeren (eind 20) die deze taak wel op zich wouden nemen. Is dit wel goed? Moet een ouderling, zoals het woord al zegt, niet iemand zijn die de nodige levenservaring heeft.
Uiteraard wil ik niet alleen maar grijze koppen maar er moet wel worden opgepast dat deze "zware/dankbare" taak niet te licht wordt opgevat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 13, 2005, 08:40:54 am »

quote:

jan22 schreef op 13 mei 2005 om 00:22:
Ook in onze gemeente doet dat probleem zich voor..... Gelukkig waren er jongeren (eind 20) die deze taak wel op zich wouden nemen. Is dit wel goed? Moet een ouderling, zoals het woord al zegt, niet iemand zijn die de nodige levenservaring heeft.
Uiteraard wil ik niet alleen maar grijze koppen maar er moet wel worden opgepast dat deze "zware/dankbare" taak niet te licht wordt opgevat.

Ik zou wel denken dat een oudste ook een oudere moet zijn.
Kijk maar eens verder wat er allemaalgenoemd wordt:

Titus
 mannen, 6 die onberispelijk zijn, één vrouw hebben, die gelovige kinderen hebben, die niet in opspraak zijn wegens losbandigheid of van geen tucht willen weten. 7 Want een opziener moet onberispelijk zijn als een beheerder van het huis Gods, niet aanmatigend, niet driftig, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, niet op oneerlijke winst uit, 8 maar gastvrij, met liefde voor wat goed is, bezadigd, rechtvaardig, vroom, ingetogen, 9 zich houdende aan het betrouwbare woord naar de leer, zodat hij ook in staat is te vermanen op grond van de gezonde leer en de tegensprekers te weerleggen.

(Je kunt natuurlijk ook ongetrouwd zijn zoals Paulus, maar je hebt toch wel een bepaalde leeftijd bereikt als deze dingen allemaal op iemand van toepassing zijn. Ik zou zeggen dat je moreel gezag moet hebben.

Hier staat ook wat over oudsten, en het opvallende is dat de oudsten worden aangeduid tegenover/als een andere groep dan de oudsten. En zij moeten zich onderwerpen aan hen:

1 Petr. 5
 1 De oudsten onder u vermaan ik dan als medeoudste en getuige van het lijden van Christus, die ook een deelgenoot ben van de heerlijkheid, welke zal geopenbaard worden: 2 hoedt de kudde Gods, die bij u is, niet gedwongen, maar uit vrije beweging, naar de wil van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid, 3 niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als voorbeelden der kudde. 4 En wanneer de opperherder verschijnt, zult gij de onverwelkelijke krans der heerlijkheid verwerven.
5 Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2005, 08:42:43 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 13, 2005, 06:44:23 pm »
En ik werd gisteravond gebeld dat ik op tal sta.............................. }:|
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 13, 2005, 06:44:49 pm »
En nee ik ben nog niet oud ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 13, 2005, 06:49:56 pm »
Je wordt oud? :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 13, 2005, 08:15:27 pm »
Of je doet oud?  :9

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 13, 2005, 10:00:39 pm »
Of je ziet er oud uit..... :P

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 13, 2005, 10:53:14 pm »
:? Bedankt voor het oppeppen van mijn zelfvertrouwen!! :*)

Maar zonder gekheid, ik sta er op voor diaken en niet voor ouderling. Maar of je dan kan spreken van "meevallen"?? :/

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 15, 2005, 12:50:20 pm »

quote:

zidane schreef op 13 mei 2005 om 22:53:
:? Bedankt voor het oppeppen van mijn zelfvertrouwen!! :*)

Maar zonder gekheid, ik sta er op voor diaken en niet voor ouderling. Maar of je dan kan spreken van "meevallen"?? :/
Dat hangt ervan af hoe jij er tegenaan kijkt. Is een diaken een soort tweederangs ouderling, of een opstapje naar ouderling?. Als jouw gaven niet passen bij de taken van een diaken kan diaken zijn ook "tegenvallen". ;)

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: mei 15, 2005, 01:55:10 pm »
Hmm....eerst maar eens afwachten of ik wordt gekozen, daarna zie ik wel verder.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: mei 31, 2005, 02:27:18 am »
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reakties en ideeën.
Het probleem is bij ons in de gemeente nog niet echt opgelost, er is een soort noodverband aangebracht (één ouderling blijft nog een jaar langer), verder wordt er nu over nagedacht hoet het nou verder moet in onze gemeente, gedacht wordt aan splitsing van de kerkenraad, een pastoraal- en een vergaderteam. Opzich wel een goed idee denk ik, maar er mag nog wel meer anders georganiseerd worden binnen de gemeente.
Persoonlijk vind ik de zogenaamde wijkgroepen binnen de gemeente heel belangrijk, en ook het contact met de ouderlingen en diakenen met die groepen. Een vereiste is dan wel dat het allemaal wat minder vrijblijvend is, nu komt de ene groep soms iedere week bij elkaar en de andere groep eens in de drie maanden op de avondmaalzondag, ik pleit er dan ook voor om minstens één keer in de maand met de wijkgroep samen te komen, die mensen in die wijkgroepen gaan zo intensiever met elkaar om en leren elkaar hierdoor elkaar beter kennen en er zal ook meer vertrouwen naar elkaar toe ontstaan.
Op deze manier kunnen de aktieve leden van die groep ook weer omzien naar de minder aktieve leden van die groep, de ouderling of diaken kan deze groep stimuleren om naar bepaalde personen toe te gaan of extra aandacht aan te geven, en de wijkgroep kan door het bezoeken van mensen weer ouderlingen en diakenen inschakelen om eens een pastoraal bezoek te brengen, het werkt dus twee kanten op, en volgens mij worden de ouderlingen zo ook minder zwaar belast.

Ook het inschakelen van vrouwen vind ik een goed idee, nu heb ik het niet over vrouwelijke ouderlingen, maar wel over vrouwen die pastoraal werk kunnen doen, want die zijn er volgens mij heel veel binnen de gereformeerde kerken.
Ook binnen de kerkenraad kunnen vrouwen inderdaad wel een taak krijgen als notulist (wat bij ons dus ook het geval is) of als scriba, want daar heb je het als ouderling best wel druk mee.

Bij de laatste verkiezing was het bij ons voor de eerste keer mogelijk om vooraf te bedanken om op tal worden gezet, ik vind dit geen goede ontwikkeling, het mag om mij wel, maar dan inderdaad niet anoniem, wat nu dus wel het geval is. Ik heb het idee dat mensen nu sneller bedanken voor de eer.

Ook de wijze waarop de lijst met kandidaten wordt samengesteld kan wat mij betreft wel anders, nu mag iedereen namen indienen, de kerkenraad is afhankelijk van die lijst met namen, als er weinig namen binnen komen, heb je al een probleem.
Ik denk dat je gewoon alle namen van de gemeente op die lijst moet zetten en dan maar gewoon kijken wie er geschikt zijn, en soms is het misschien ook wel eens goed om mensen op tal te zetten die in de ogen van de mensen wat minder geschikt lijken, ik denk wel eens: als de mensen waarvan de meerderheid denkt dat ze heel erg geschikt zijn voor het ambt van ouderling bedanken, dan is het misschien wel goed om eens de andere kant op te kijken, wieweet...

Nou ja, zo denk ik er een beetje over, en ik weet het zijn maar ideeën, maar ik denk dat er gewoon wat meer bezieling mag zijn binnen de kerkenraad, zodat het ook aanstekelijk werkt, het lijkt nu soms net een clubje ambtenaren die bij elkaar komen om het er eens over te hebben, en een beetje voor de gezelligheid lopen te vergaderen, maar aan het allerbelangrijkste voorbij gaan, op zo'n manier lokt het ook niet om het ambt van ouderling te begeren.

Het is Jezus zelf die oproept om ZIJN schapen te wijden, en dat is toch gewoon hartsikke mooi werk? En helemaal als je het voor Jezus mag doen. :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 02, 2005, 04:53:44 pm »

quote:

Macguinness schreef op 31 mei 2005 om 02:27:
Bij de laatste verkiezing was het bij ons voor de eerste keer mogelijk om vooraf te bedanken om op tal worden gezet, ik vind dit geen goede ontwikkeling, het mag om mij wel, maar dan inderdaad niet anoniem, wat nu dus wel het geval is. Ik heb het idee dat mensen nu sneller bedanken voor de eer.
Waarom is dit mogelijk gemaakt dan?

quote:

Ook de wijze waarop de lijst met kandidaten wordt samengesteld kan wat mij betreft wel anders, nu mag iedereen namen indienen, de kerkenraad is afhankelijk van die lijst met namen, als er weinig namen binnen komen, heb je al een probleem.
Ik heb zelf wel eens zo'n talstellingsvergadering meegemaakt. In de praktijk betekent dat "lijstje uit de gemeente" niet zoveel. Ouderlingen en diakenen maken zelf ook lijstjes en kijken daarbij toch het hele jaargidsje door.
Hoogstens kan het iets bekenenen als een bepaalde naam nogal vaak wordt genoemd.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2005, 04:53:56 pm door Peter »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 02, 2005, 10:35:25 pm »

quote:

Peter schreef op 02 juni 2005 om 16:53:
[...]
Waarom is dit mogelijk gemaakt dan?

Ik heb geen flauw idee, waarschijnlijk om zo niet opnieuw verkiezingen te hoeven houden als iemand bedankt.
Nou ja, wat dat betreft heeft het wel geholpen want nu is er helemaal geen verkiezing meer nodig, de vier kandidaten die over bleven zijn nu gewoon benoemd. ;)

quote:

Peter schreef op 02 juni 2005 om 16:53:

Ik heb zelf wel eens zo'n talstellingsvergadering meegemaakt. In de praktijk betekent dat "lijstje uit de gemeente" niet zoveel. Ouderlingen en diakenen maken zelf ook lijstjes en kijken daarbij toch het hele jaargidsje door.
Hoogstens kan het iets bekenenen als een bepaalde naam nogal vaak wordt genoemd.
Bij ons gaat het anders: iedereen mag namen indienen, dus ook de kerkenraad, maar na een bepaalde datum mogen er geen nieuwe namen meer worden toegevoegd.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 02, 2005, 11:26:11 pm »

quote:

zidane schreef op 13 mei 2005 om 18:44:
En ik werd gisteravond gebeld dat ik op tal sta.............................. }:|

Komen ze dat niet persoonlijk vertellen. Even koud door de telefoon?? Toen ik de eerste keer op tal stond werd me dat mondeling meegedeeld in een bezoek aan huis. (Mijn wijkouderling kwam onverwachts langs terwijl ik naar een europacup finale zat te kijken). Maar dan kun je er wel gelijk over door spreken en de ouderling kan dan ook voor gaan in gebed waarin kracht gevraagd kan worden voor de komende tijd. Zo'n bericht doe je toch niet door de telefoon? Doen ze huisbezoeken bij jullie ook per telefoon (of andere moderne communicatie middelen) of komen ze dan wel langs )
Sorry vergeef me mijn sarcasme maar dit moest er even zo uit.

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 03, 2005, 01:40:49 am »
Ik begrijp dat maar al te goed, en ben het er mee eens.

De vorige keren hebben ze mij gepolsd en deed ik het niet, niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik er om diverse redenen niet klaar voor was.
Dit kwam mij dus redelijk koud op mijn dak vallen.
Ik weet wel dat bij ons de nood hoog is, maar dat is zachtgezegd niet zo fatsoenlijk, gezien de vorige keren. Dat hadden ze kunnen weten. Er is een reele kans, dat ik het ook nu niet zal doen omdat ik sowieso met de alpha verger ga, en daarnaast zijn er nog een aantal redenen. Dat hadden ze kunnen weten als ze vooraf even hadden geinformeerd.

Toen de diaken vroeg of hij vantevoren nog langs moest komen, heb ik gezegd, dat dat niet hoefde aangezien ze me toch al op de lijst hadden gezet. Ik had er nog vanonder kunnen komen door op dat moment een hele zware reden te hebben of door verhuizen, maar je begrijpt wel, dat je op dat moment enigzins overdonderd bent, dus hoefde hij wat mij betreft ook niet langs te komen. In dit geval had mijn ouderling initiatief kunnen nemen door eens te informeren, maar ach.................ik weet niet of het in dit geval reeel is om dat te denken. Misschien heb ik wel een te idealistisch beeld? Maar als ik ouderling was dan zou ik het toch heel anders aanpakken.
Tijdens het voorstellen van de kanidaten in de kerk was ik er niet. Ik had het kunnen weten, maar een belletje vantevoren: Ben je zondag aanwezig want.......zou wel fatsoenlijk zijn geweest.

Kortom, mocht ik worden gekozen a.s. zondag, dan krijg ik daarna wel bezoek, maar zal er een hartig woordje worden gesproken want ik baal daar een beetje van!!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 03, 2005, 02:07:50 pm »

quote:

Merwekade schreef op 02 juni 2005 om 23:26:
(Mijn wijkouderling kwam onverwachts langs terwijl ik naar een europacup finale zat te kijken). Maar dan kun je er wel gelijk over door spreken en de ouderling kan dan ook voor gaan in gebed waarin kracht gevraagd kan worden voor de komende tijd.
Had jouw favoriete team verloren dan? :-)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 03, 2005, 03:00:59 pm »

quote:

Peter schreef op 03 juni 2005 om 14:07:
[...]
Had jouw favoriete team verloren dan? :-)
Nee, ik had helemaal niet door waarvoor hij kwam. Was pas een half jaar lid van die betreffende gemeente. We hebben samen eerst de wedstrijd uitgekeken en daarna kwam hij met zijn mededeling. Kon dat wel waarderen.................dat hij wachte niet de mededeling.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 03, 2005, 03:59:37 pm »
Een half jaar??? Huh?
In onze gemeente is het beleid om bij nieuw ingekomen minstens een jaar of 2 te wachten!

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 05, 2005, 07:00:44 pm »
Pfoei.......na een 2e ronde vanmiddag niet gekozen.
Kan ik nog met de alpha/beta verder blijven gaan. :)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 05, 2005, 08:04:42 pm »

quote:

Peter schreef op 03 juni 2005 om 15:59:
Een half jaar??? Huh?
In onze gemeente is het beleid om bij nieuw ingekomen minstens een jaar of 2 te wachten!
Is ook al ruim 13 jaar geleden, toen was de hele gemeente maar net 90 zielen. Dus de keuze was niet zo ruim. Als je dan je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, aktief op vereniging etc, dan val je wat sneller positief op

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 06, 2005, 02:24:18 pm »

quote:

zidane schreef op 05 juni 2005 om 19:00:
Pfoei.......na een 2e ronde vanmiddag niet gekozen.
Kan ik nog met de alpha/beta verder blijven gaan. :)

Jammer...
Maar waar komt het idee vandaan dat je naast het ouderlingschap geen tijd meer hebt voor andere dingen ?

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 06, 2005, 07:24:21 pm »
Je hebt het druk als ouderling; maar je moet tijd vrijmaken voor andere zaken.

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 06, 2005, 07:27:16 pm »
He Mac,

Ik zeg ook niet dat dat niet zou kunnen, maar nu kan ik me voor 100% daar op richten en dan zien we volgend jaar wel weer verder.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 07, 2005, 12:43:08 pm »

quote:

Macguinness schreef op 06 juni 2005 om 14:24:
[...]

Jammer...
Maar waar komt het idee vandaan dat je naast het ouderlingschap geen tijd meer hebt voor andere dingen ?
Wat dacht je hiervan? :-)