Allereerst allemaal bedankt voor jullie reakties en ideeën.
Het probleem is bij ons in de gemeente nog niet echt opgelost, er is een soort noodverband aangebracht (één ouderling blijft nog een jaar langer), verder wordt er nu over nagedacht hoet het nou verder moet in onze gemeente, gedacht wordt aan splitsing van de kerkenraad, een pastoraal- en een vergaderteam. Opzich wel een goed idee denk ik, maar er mag nog wel meer anders georganiseerd worden binnen de gemeente.
Persoonlijk vind ik de zogenaamde wijkgroepen binnen de gemeente heel belangrijk, en ook het contact met de ouderlingen en diakenen met die groepen. Een vereiste is dan wel dat het allemaal wat minder vrijblijvend is, nu komt de ene groep soms iedere week bij elkaar en de andere groep eens in de drie maanden op de avondmaalzondag, ik pleit er dan ook voor om minstens één keer in de maand met de wijkgroep samen te komen, die mensen in die wijkgroepen gaan zo intensiever met elkaar om en leren elkaar hierdoor elkaar beter kennen en er zal ook meer vertrouwen naar elkaar toe ontstaan.
Op deze manier kunnen de aktieve leden van die groep ook weer omzien naar de minder aktieve leden van die groep, de ouderling of diaken kan deze groep stimuleren om naar bepaalde personen toe te gaan of extra aandacht aan te geven, en de wijkgroep kan door het bezoeken van mensen weer ouderlingen en diakenen inschakelen om eens een pastoraal bezoek te brengen, het werkt dus twee kanten op, en volgens mij worden de ouderlingen zo ook minder zwaar belast.
Ook het inschakelen van vrouwen vind ik een goed idee, nu heb ik het niet over vrouwelijke ouderlingen, maar wel over vrouwen die pastoraal werk kunnen doen, want die zijn er volgens mij heel veel binnen de gereformeerde kerken.
Ook binnen de kerkenraad kunnen vrouwen inderdaad wel een taak krijgen als notulist (wat bij ons dus ook het geval is) of als scriba, want daar heb je het als ouderling best wel druk mee.
Bij de laatste verkiezing was het bij ons voor de eerste keer mogelijk om vooraf te bedanken om op tal worden gezet, ik vind dit geen goede ontwikkeling, het mag om mij wel, maar dan inderdaad niet anoniem, wat nu dus wel het geval is. Ik heb het idee dat mensen nu sneller bedanken voor de eer.
Ook de wijze waarop de lijst met kandidaten wordt samengesteld kan wat mij betreft wel anders, nu mag iedereen namen indienen, de kerkenraad is afhankelijk van die lijst met namen, als er weinig namen binnen komen, heb je al een probleem.
Ik denk dat je gewoon alle namen van de gemeente op die lijst moet zetten en dan maar gewoon kijken wie er geschikt zijn, en soms is het misschien ook wel eens goed om mensen op tal te zetten die in de ogen van de mensen wat minder geschikt lijken, ik denk wel eens: als de mensen waarvan de meerderheid denkt dat ze heel erg geschikt zijn voor het ambt van ouderling bedanken, dan is het misschien wel goed om eens de andere kant op te kijken, wieweet...
Nou ja, zo denk ik er een beetje over, en ik weet het zijn maar ideeën, maar ik denk dat er gewoon wat meer bezieling mag zijn binnen de kerkenraad, zodat het ook aanstekelijk werkt, het lijkt nu soms net een clubje ambtenaren die bij elkaar komen om het er eens over te hebben, en een beetje voor de gezelligheid lopen te vergaderen, maar aan het allerbelangrijkste voorbij gaan, op zo'n manier lokt het ook niet om het ambt van ouderling te begeren.
Het is Jezus zelf die oproept om ZIJN schapen te wijden, en dat is toch gewoon hartsikke mooi werk? En helemaal als je het voor Jezus mag doen.