quote:
Roodkapje schreef op 25 april 2005 om 18:17:Wedergeboorte (dat griekse woord staat er) betekent hier iets anders als in Titus 3. Het is dus te simplistisch om te veronderstellen dat er maar één betekenis gegeven kan worden aan het begrip 'wedergeboorte'. Wedergeboorte slaat blijkbaar niet alleen op de geestelijke wedergeboorte waar nu voornamelijk over gepraat wordt.
Het gebruikte griekse woord 'παλιγγενεσία' vertaalt letterlijk met 'wedergeboorte'.
Opnieuw geboren worden van alle dingen, omdat
alle dingen ook onder de vloek van de zonde liggen.
Dus dat wordt ook vernieuwd. In de toekomst.
quote:
Ik ben trouwens benieuwd hoe je het wederomgeboren zijn (als voltooid proces in dit leven) kunt rijmen met je dagelijkse zonden die je doet. Volgens de bijbel kun je namelijk niet zondigen als je wedergeboren bent.
Dat is reden om voor gereformeerden aan te nemen dat dit proces pas op het moment dat beschreven wordt in Mat. 19:28 voltooid is.
Wat betreft
alle dingen, ja. en dan wordt ook ons lichaam vernieuwd. Want de mensen die wedergeboren zijn, moeten nog op aarde blijven. Het mooiste zou zijn als je direct bij de Heer mocht zijn.

Maar ja, dat is niet zo omdat de Heer wil dat we hier nog veel leren over onszelf - dat het echt niets wordt en Hem echt geheel nodig hebben, en om andere mensen het goede nieuws te vertellen.
Wat betreft het voltooid wedergeboren zijn in dit leven. Misschien is het goed om dan die teksten daarover te lezen.
In mijn gedachten had ik al iets over de geest is leven en het lichaam is dood voor God.
De geest is wedergeboren zoals Knee ook al aangaf. Maar ons lichaam is nog steeds aan de zonde onderworpen omdat het
bij deze schepping hoort die onder de vloek ligtAnders zouden we ook onmiddelijk niet meer ziek zijn etc. Want dat hoort bij deze schepping. Maar dat zou dan het rare gevolg hebben dat we ook niet meer zouden sterven. Maar dann hebben we een niet-verheerlijkt lichaam dat nog bij
deze schepping hoort. En dat kan dus gewoon niet.
O ja, de tekst die ik in gedachten had staat in Romeinen 8: 10 met daarachter de uitleg over de sterfelijke lichamen die opgewekt worden.
quote:
Romeinen 8
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Eigenlijk is het heel simpel: Luister je naar de satan, of doe je wat je zelf wilt, dan leef je in het vlees. Of: je hebt de oude mens nog niet afgelegd. Het vlees nog niet gedood. Allemaal termen die in de bijbel staan.
We zijn wedergeboren en als we 'wandelen naar de Geest' dan luisteren naar wat de Geest ons zegt. En op dat moment zondig je niet.
Zo zegt 1 Johannes het heel sterk. Die ziet die twee 'mensen' a.h.w. naast elkaar bestaan.
En de nieuwe mens KAN niet zondigen zegt 1 Joh. 3: 9
want het zaad Gods = Jezus, blijft in hem. En Jezus zondigt natuurlijk niet.
En Johannes noemt dat
in Hem blijven. Dan zondig je niet. Je overwint zelfs de wereld als je uit God bent geboren.

Maar, doe ik dat ook in de praktijk? De Geest woont in mij en ik ben een nieuwe schepping.
Maar ja, dat vlees woont ook in mij. Want ik heb nog een aards lichaam. Daar woont de zonde in. En de zonde woont dus ook nog in mij. Maar dat is wel de oude mens in Gods oog. En die is gedood aan het kruis toen Jezus stierf.
Daarom zegt de bijbel dat we ons vlees moeten doden. Want dat IS zo in Gods oog, maar
in de praktijk van ons leven, moeten we dit uitwerkenDaarom lees je ook dat we
het sterven van de Heer in ons lichaam omdragen.
We moeten elke dag sterven aan onszelf. Dat is de oude mens afleggen en de nieuwe aandoen.
quote:
2 Kor. 4
7 Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons: 8 in alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos; 9 vervolgd, doch niet verlaten; ter aarde geworpen, doch niet verloren; 10 te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. 11 Want voortdurend worden wij, die leven, aan de dood overgeleverd, om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus zich in ons sterfelijk vlees openbare.
Ons 'vlees' moeten we doden; ook kun je zeggen
ons lichaam niet ten dienste van de zonde stellen maar ons lichaam ten dienste van God stellen. Want we zijn niet meer onder de heerschappij van de zonde maar onder de genade.
Zie Rom. 6: 11-16.
Dan openbaart het leven van Christus zich in ons lichaam (2 Kor, 4:10) oftewel de vruchten van de Geest komen naar buiten in ons leven. En dat via onze handel en wandel. D.m.v. ons lichaam: wat we zeggen en doen.
En zo staat het toch ook in de DL:
quote:
HET VIJFDE HOODSTUK VAN DE LEER
De volharding van de heiligen
ARTIKEL 1
Degenen die God naar zijn voornemen roept tot de gemeenschap met zijn Zoon, onze Here Jezus Christus, en door de Heilige Geest opnieuw geboren doet worden, verlost Hij wel van de tirannie en slavernij van de zonde. Maar Hij verlost hen in dit leven niet helemaal van het vlees en het lichaam der zonde.
ARTIKEL 2
Hierdoor zondigen zij in hun zwakheid elke dag weer en zelfs aan de beste werken van de heiligen kleven gebreken. Dit geeft hun voortdurend reden zich voor God te verootmoedigen en hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te nemen. Ook gaan zij daardoor steeds meer het vlees doden door de Geest der gebeden en door zich te oefenen in een godvrezend leven en zij verlangen vurig naar het bereiken van de volmaaktheid. Dit doen zij, tot zij, verlost uit het lichaam des doods, met het Lam van God in de hemelen zullen regeren.
Ik zeg het op een andere manier, maar in art. 1 lees ik dat we nog niet van ons lichaam af zijn na onze wedergeboorte, maar dat er dus nog steeds zonde is. En dat blijft zo tot onze laatste snik. Mee eens.
Maar we kunnen wel groeien in dit proces van
dit vlees waar de zonde in woont te doden. Dat kunnen we
door de Geest der gebeden.
(Dat is eigenlijk Romeinen 7: 24:
Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!En dat staat in Rom 8: 13
Door de Geest de werkingen van het lichaam doden.)
Wij 'oefenen ons in een godvrezend leven. Je zou het zo kunnen zeggen met die tekst uit Rom 8: door het vlees te doden, leven we steeds meer naar de Geest. Groeien we dus in het geloof. Of Christus in ons wordt meer zichtbaar.
De Here Jezus noemt dit ook in Johannes 15.
3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb;
blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.