quote:
Xtinction schreef op 13 mei 2005 om 13:27:* find google "geloof voor dummies " hehe
Mja hoe meer ik erover praat hoe meer ik begin te geloven dat dit een gevecht is wat ik maar beter niet winnen kan. Ik vind het moeilijk te verkroppen dat er een kracht in dit universum is dat sterker is dan de liefde... ik dacht dat de liefde alles overwon, i was wrong.....
Je hebt gelijk en niet gelijk. Er is een liefde die alles overwint, maar da's niet jouw liefde. Anderen hebben het al eerder gezegd: de liefde van Jezus overwint alles, ook de dood, ook de duivel. Ik sluit mij daarbij aan.
Waarom liefde van mensen niet alles overwint? Omdat mensen niet volmaakt zijn: soms bedoelen ze het allerbeste, uit liefde, voor een ander, en wordt het toch verkeerd opgevat, of gaat er iets fout waardoor alsnog dingen niet goed aflopen.
Het lijkt me dat jij haar oprecht liefhebt, zowel lichamelijk (eros) als 'geestelijk' (agape). Je schrijft dat je steeds meer van haar bent gaan houden. Daar lijkt mij niets mis mee.
Je schrijft dat zij van jouw houdt, maar het klinkt alsof zij je lichamelijk niet kan weerstaan. Uit wat jij schrijft komt zij aan het 'geestelijk' van jou houden niet toe. Ze wil wel, maar durft niet. Zij heeft dat zelf ook wel door: het geloof staat in de weg. Jij snapt dat niet goed, maar ik wel.
Het is niet makkelijk om alles waarmee je opgegroeid bent (christendom), wat belangrijk voor je is (God), aan de kant te zetten voor iemand. Jullie levensvisie verschilt nogal, en wellicht verzwijgt zij de ware toedracht richting anderen. Jullie belandden met elkaar in bed, ik vermoed dat zij het daar erg moeilijk mee heeft: op zich is het prettig bij elkaar in bed, maar het valt de volgende dag niet te rijmen met de rest van je levensstijl! Dikke kans dat ze dus een crisis heeft.
Dat kan ze op diverse manieren oplossen, waarvan weglopen voor het probleem de makkelijkste is. Mij lijkt het niet de juiste, maar wat mij betreft getuigt het van iemand die op haar tenen loopt.
Jij kunt daar in helpen, denk ik. Niet door nogmaals met haar in bed te belanden: dat maakt het probleem voor haar alleen maar groter. Beter zou zijn om haar duidelijk te maken dat je haar graag wilt houden, en dat je jullie relatie in het vervolg christelijk in zou willen richten. Niet omdat jij dat fijn vindt of dat belangrijk vindt, maar omdat dat bij haar een stuk rust brengt.
In dat kader past ook dat jij haar belooft om je te verdiepen in haar geloof. Jij zegt dat je geloof onzin vindt: regeltjes en dat soort dingen. Misschien proef je dat ook bij haar: regeltjes (geen seks voor het huwelijk) die je onnodig dwars zitten (seks is lekker), die niet nuttig lijken. Ik vind dat je dan een verkeerde voorstelling van het geloof hebt. Christen zijn draait niet om regeltjes, christen zijn draait om Christus, en Zijn liefde voor ons. Als ik jouw was zou ik er achter proberen te komen waarom veel mensen toch christen zijn (zoals ik en diverse anderen hier).
Een voorbeeld is al gegeven: alpha-cursus is een goede optie. Misschien is het goed om de cursus samen te gaan doen: dan kan zij uitleggen wat zo belangrijk voor haar is, en op de cursusavonden kun jij al je bezwaren kwijt zonder die rechtstreeks bij haar neer te leggen.
God wil dat deze aarde een plek is waar het fijn is. Hij wil dat liefde overwint. Dat kan -nu op deze aarde- alleen in Christus.
Tot slot een opbeurend vers van Paulus:
quote:
romeinen 13:8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.