Hallo Double UP,
quote:
Mee eens, en in een samenleving (het is niet alleen 1:1-relatie) zullen we toch moeten leiden hoe we die liefde vormgeven. En daarover kun je discussiëren, en dan is Gods Woord de leidraad.
En er zijn zoveel ingewikkelde situaties denkbaar dat flinke discussies nodig kunnen zijn...
Liefde is niet iets om te kennen, liefde kun je eigenlijk alleen maar ervaren.
Wil je liefde ervaren.............geef dan liefde.
Je krijgt wat je geeft.
Liefde heeft zoveel verschillende mogelijke uitingsvormen. Ik denk dat de intentie die er achter zit misschien nog wel belangrijker dan is dan de daad zelf.
Wil je het goede doen voor je medemens, maar gaat de uitvoering fout, dan heb je mijns inziens juist gehandeld. En vice versa uiteraard ook.
Voor mij blijft Jezus dan het uitgangspunt (maar als iemand anders boeddha als uitgangspunt wil nemen, heb ik daar geen probleem mee. Beide heren vertonen opmerkelijk veel overeenkomsten).
Oordeel niet, wees barmhartig, doe meer dan ervan je verwacht wordt, hecht je niet aan materiële (vergankelijke) zaken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De bergrede is in mijn ogen een absolute parel.
Voor mij is de bijbel niet het wonderboek met allerlei voorschriften die je nu kunt toepassen. De woorden van Jezus zijn dat wel, bij Paulus is dat wat mij betreft veel minder het geval.
Discussies over homosexualiteit: prima. Maar laten we dan niet de bijbel openslaan en de woorden van Paulus erbij halen en dan concluderen dat het mensen zijn die zich niet "aan de regeltjes" houden.
Laten we ook dan de liefde tot onze naaste als leidraad nemen.
Euthanasie? idem dito. Je kunt iemand ook heel liefdevol laten sterven.
quote:
M.i. gaat die vergelijking een beetje mank. Als mijn vriendin/geliefde een liefdesbrief (aan mij) schrijft, dan zal ik die zeker lezen, en elke letter, bedoeling en ondertoon willen begrijpen. (inmiddels is die vriendin mijn vrouw, en ik heb genoten van haar liefdesbrieven)
Gods Woord is zo'n liefdesbrief!
Leuke vergelijking.
Drie opmerkingen:
1. je schrijft alleen brieven als je op afstand bent. Als jij met je geliefde altijd samen bent, ga je geen brieven schrijven. Ik ervaar geen enkele afstand tussen God en mij.
2. als ik de brieven krijg ga ik niet mijn buurman in discussie over wat mijn geliefde bedoeld zou hebben met de brieven. Een liefdesbrief is een heel persoonlijk iets, zo ook de bijbel. Je moet niet de teksten kapot gaan zitten praten met Jan en alleman (met alle respect overigens bedoeld). Je geniet intens van je liefdesbrief en kunt van daaruit leven.
3. God kan ook liefdesbrieven hebben geschreven aan anderen. Het is niet aan mij of wie dan ook om die liefdesbrieven zwart te maken, onderuit te halen of anderzins negatief te benaderen. Net zomin als een ander dat met jouw liefdesbrief mag.
Henk