Auteur Topic: De Bijbel een esotherisch geschrift*  (gelezen 11759 keer)

henk w

• Bekijk profiel
De Bijbel een esotherisch geschrift*
« Reactie #100 Gepost op: mei 26, 2005, 01:25:55 pm »
Hallo Double UP,

quote:

Mee eens, en in een samenleving (het is niet alleen 1:1-relatie) zullen we toch moeten leiden hoe we die liefde vormgeven. En daarover kun je discussiëren, en dan is Gods Woord de leidraad.
En er zijn zoveel ingewikkelde situaties denkbaar dat flinke discussies nodig kunnen zijn...

Liefde is niet iets om te kennen, liefde kun je eigenlijk alleen maar ervaren.
Wil je liefde ervaren.............geef dan liefde.
Je krijgt wat je geeft.

Liefde heeft zoveel verschillende mogelijke uitingsvormen. Ik denk dat de intentie die er achter zit misschien nog wel belangrijker dan is dan de daad zelf.
Wil je het goede doen voor je medemens, maar gaat de uitvoering fout, dan heb je mijns inziens juist gehandeld. En vice versa uiteraard ook.

Voor mij blijft Jezus dan het uitgangspunt (maar als iemand anders boeddha als uitgangspunt wil nemen, heb ik daar geen probleem mee. Beide heren vertonen opmerkelijk veel overeenkomsten).
Oordeel niet, wees barmhartig, doe meer dan ervan je verwacht wordt, hecht je niet aan materiële (vergankelijke) zaken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De bergrede is in mijn ogen een absolute parel.

Voor mij is de bijbel niet het wonderboek met allerlei voorschriften die je nu kunt toepassen. De woorden van Jezus zijn dat wel, bij Paulus is dat wat mij betreft veel minder het geval.
Discussies over homosexualiteit: prima. Maar laten we dan niet de bijbel openslaan en de woorden van Paulus erbij halen en dan concluderen dat het mensen zijn die zich niet "aan de regeltjes" houden.
Laten we ook dan de liefde tot onze naaste als leidraad nemen.
Euthanasie? idem dito. Je kunt iemand ook heel liefdevol laten sterven.

quote:

M.i. gaat die vergelijking een beetje mank. Als mijn vriendin/geliefde een liefdesbrief (aan mij) schrijft, dan zal ik die zeker lezen, en elke letter, bedoeling en ondertoon willen begrijpen. (inmiddels is die vriendin mijn vrouw, en ik heb genoten van haar liefdesbrieven)
Gods Woord is zo'n liefdesbrief!

Leuke vergelijking.
Drie opmerkingen:
1. je schrijft alleen brieven als je op afstand bent. Als jij met je geliefde altijd samen bent, ga je geen brieven schrijven. Ik ervaar geen enkele afstand tussen God en mij.
2. als ik de brieven krijg ga ik niet mijn buurman in discussie over wat mijn geliefde bedoeld zou hebben met de brieven. Een liefdesbrief is een heel persoonlijk iets, zo ook de bijbel. Je moet niet de teksten kapot gaan zitten praten met Jan en alleman (met alle respect overigens bedoeld). Je geniet intens van je liefdesbrief en kunt van daaruit leven.
3. God kan ook liefdesbrieven hebben geschreven aan anderen. Het is niet aan mij of wie dan ook om die liefdesbrieven zwart te maken, onderuit te halen of anderzins negatief te benaderen. Net zomin als een ander dat met jouw liefdesbrief mag.

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 01:26:37 pm door henk w »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: mei 26, 2005, 01:37:56 pm »
Hallo Klaas,

quote:

Geloven is: God dienen.
Het Jodendom en de Islam weten dat nog.
God gehoorzaam zijn.
Dat is God liefhebben.
Liefde is niet "een warm gevoel van binnen".
Liefde is een opdracht, een taak, een gebod.

Je legt mogelijke verbanden. God liefhebben door te gehoorzamen is een nethode, het is alleen niet de enige methode.
Ik heb God lief en wil dat uiten door goede daden. Niet uit gehoorzaamheid, maar omdat ik voel/weet/ervaar dat dit de essentie van het bestaan is.

Liefde kun je niet gebieden. Als je tienden geeft omdat het van je gevraagd wordt, is dat liefde? Volgens mij is dat het volgen van het regeltje.
Laat ik een ander voorbeeld geven: gij zult niet doden.
Stel nu dat ik een bloedhekel heb aan mijn buurman en het liefst hem zou vermoorden. Ik doe het niet, want dat mag niet volgens het regeltje.
Maar dat is niet wat ik wil. Het volgen van de regels is mij niet goed genoeg: ik wil gewoon geen hekel hebben aan mijn buurman. Als ik dat niet meer heb, is het probleem opgelost.

Liefde is geen sentimentaliteit, dat ben ik met je eens. Maar het is ook niet het aanhouden van de regels of gehoorzaamheid. Liefde is de essentie van het bestaan.

quote:

Hoe meer er over Jezus wordt gedacht en gepraat, hoe groter en dieper de meningsverschillen worden.

Dat denk ik ook, alhoewel het niet nodig is. Als je elkaars interpretatie respecteert, kan het heel goed anders.

quote:

Als Jezus eens bij ons op kerkbezoek zou komen, zou Hij verbaasd staan over wat er in Gereformeerde Kerken allemaal over Hem wordt beweerd. Over zijn goddelijkheid, bijvoorbeeld. Maar ook met Paulus zou Hij bijvoorbeeld een paar hartige woordjes wisselen, denk ik.

Mee eens.

quote:

Jezus' leer en onderwijzing waren heel simpel en begrijpelijk

Weer mee eens.
Jammer dat Paulus er nog achteraan kwam. Zonder hem was het allemaal een stuk duidelijker gebleven.

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 01:38:20 pm door henk w »

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: mei 26, 2005, 04:48:10 pm »

quote:

henk w schreef op 26 mei 2005 om 13:25:
Hallo Double UP,

[...]

Liefde is niet iets om te kennen, liefde kun je eigenlijk alleen maar ervaren.
Wil je liefde ervaren.............geef dan liefde.
Je krijgt wat je geeft.

Liefde heeft zoveel verschillende mogelijke uitingsvormen. Ik denk dat de intentie die er achter zit misschien nog wel belangrijker dan is dan de daad zelf.
Wil je het goede doen voor je medemens, maar gaat de uitvoering fout, dan heb je mijns inziens juist gehandeld. En vice versa uiteraard ook.

Voor mij blijft Jezus dan het uitgangspunt (maar als iemand anders boeddha als uitgangspunt wil nemen, heb ik daar geen probleem mee. Beide heren vertonen opmerkelijk veel overeenkomsten).
Oordeel niet, wees barmhartig, doe meer dan ervan je verwacht wordt, hecht je niet aan materiële (vergankelijke) zaken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De bergrede is in mijn ogen een absolute parel.

Voor mij is de bijbel niet het wonderboek met allerlei voorschriften die je nu kunt toepassen. De woorden van Jezus zijn dat wel, bij Paulus is dat wat mij betreft veel minder het geval.
Discussies over homosexualiteit: prima. Maar laten we dan niet de bijbel openslaan en de woorden van Paulus erbij halen en dan concluderen dat het mensen zijn die zich niet "aan de regeltjes" houden.
Laten we ook dan de liefde tot onze naaste als leidraad nemen.
Euthanasie? idem dito. Je kunt iemand ook heel liefdevol laten sterven.

[...]

Leuke vergelijking.
Drie opmerkingen:
1. je schrijft alleen brieven als je op afstand bent. Als jij met je geliefde altijd samen bent, ga je geen brieven schrijven. Ik ervaar geen enkele afstand tussen God en mij.
2. als ik de brieven krijg ga ik niet mijn buurman in discussie over wat mijn geliefde bedoeld zou hebben met de brieven. Een liefdesbrief is een heel persoonlijk iets, zo ook de bijbel. Je moet niet de teksten kapot gaan zitten praten met Jan en alleman (met alle respect overigens bedoeld). Je geniet intens van je liefdesbrief en kunt van daaruit leven.
3. God kan ook liefdesbrieven hebben geschreven aan anderen. Het is niet aan mij of wie dan ook om die liefdesbrieven zwart te maken, onderuit te halen of anderzins negatief te benaderen. Net zomin als een ander dat met jouw liefdesbrief mag.

Henk

Uiteindelijk gaat elke vergelijking van menselijke beelden in samenhang tot de relatie met de Here mank. Overal kun je kanttekeningen bij maken. God spreekt niet (meer) met mensen zoals ik met mijn vrouw kan spreken, mijn vrouw schrijft idd geen liefdesbrief als ik haar dagelijks zie.
En ik ga idd ook niet met de buurman over die brief zitten babbelen, ik kan het er wel met hem over hebben hoe mijn vrouw zich voelt bij bepaalde gebeurtenissen of beslissingen etc. (en hier kun je ook wel weer iets over inbrengen).
Weer meer in lijn met het onderwerp van deze discussie, geloof ik dat God Zich via Zijn Boek aan ons openbaart. Door werkelijke geschiedenissen te gebruiken, en ermee ook nog eens een diepere betekenis te laten zien. Altijd gericht op Zijn liefde voor de mensen. Die liefde die zo groot was, dat Hij zijn enige Zoon ervoor liet kruisigen... brr... kippenvel!

Zijn 'geboden' zijn inderdaad gestoeld op liefde. Maar ze zijn wel absoluut, en da's ingewikkeld toepassen in deze tijd. (Was het denk ik in alle tijden). Daarom vind ik studie noodzakelijk. Iemand in liefde laten sterven? Daar zijn ook een heleboel dingen tegenin te brengen (wat ik hier niet ga doen). Want wat is liefde? God zegt tegen mij dat ik het niet mag. Is het dan liefde als ik het wel doe? (vraag ik me even retorisch af, ik hoef niet allerlei argumenten waarom dat wel zo zou zijn ;))

Een groot verschil tussen de Here Jezus en Boeddha vind ik het onderwerp: genade versus verdienen, waarschijnlijk al vaak besproken.

Ik vind jouw opmerking over de parel van de bergrede een hele mooie. Dat heeft heel veel consequenties.
Zijstapje: Misschien vind je het leuk om een PowerpointPresentatie die ik ooit over de bergrede heb gemaakt wel leuk om eens door te nemen...
http://pijnacker-nootdorp.gkv.nl/bijbelstudie.htm en dan linkje: de bergrede, absoluut.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 04:48:21 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: mei 26, 2005, 05:45:36 pm »
Hallo Double UP,

quote:

Uiteindelijk gaat elke vergelijking van menselijke beelden in samenhang tot de relatie met de Here mank. Overal kun je kanttekeningen bij maken.

Klopt. We zien een deel en dan is het lastig iets te roepen over het geheel.

quote:

Weer meer in lijn met het onderwerp van deze discussie, geloof ik dat God Zich via Zijn Boek aan ons openbaart.

Dat formuleer je correct. Het is iets dat je gelooft.
Toch nog even terugkerend op de vergelijking: ik denk dat God meer doet dan alleen liefdesbrieven schrijven.
In tegenstelling tot jou denk ik dat God nog wel degelijk met mensen praat, rechtstreeks.
Het probleem zit hem erin dat ons zo lang is voorgehouden dat God dat niet meer zou doen, dat de meesten dat idd zijn gaan geloven.

Het grote probleem met rechtstreeks contact met God is dat de uitkomst niet altijd toetsbaar is voor anderen en dat is iets dat we toch wel graag willen: anderen controleren.
Nogmaals de vergelijking: mijn geliefde communiceert niet alleen met mij via brieven, maar ook via rechtstreeks contact. Voor mij is dat rechtstreekse contact belangrijker dan de brief.
Je zult je afvragen of ik wel zeker weet of het mijn geliefde is of iemand anders die mij een rad voor ogen draait.
Mijn antwoord: je geliefde herken je.

quote:

Een groot verschil tussen de Here Jezus en Boeddha vind ik het onderwerp: genade versus verdienen, waarschijnlijk al vaak besproken.

Uiteraard zijn er ook verschillen.

Ik ga je Powerpoint presentatie lezen. Leuke tip.

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2005, 05:46:28 pm door henk w »