quote:
Ik probeer gewoon eerlijk antwoord te geven.
quote:
Dat ik iets zie als cultuurgebonden dat is wat ik zie, maar wat bedoeld God ermee daar moet ik naar kijken,
en bij andere dingen moet ik in de context kijken...
Ik weet niet waar je nu op doelt? Hanna in de tempel? Dan denk ik dat het daar niet om ouderlingen gaat.

En dat het wel een omweg is om daar dan een conclusie aan te verbinden over ouderlingen mogen ook wel vrouw zijn.
Juist omdat bij de brieven gewoon daar wel duidelijk wat over wordt gezegd.
Dat lijkt me toch niet zo vreemd.
De 'regels'die in het NT staan rechtstreeks voor ons christenen (na de tijd van het kruis - dus vanaf handelingen) daar houd ik me sowieso aan, en hoef dan niet in de 'context' te kijken in die zin.

Ik kan me wel voorstellen dat jij dit anders benadert. Je kijkt gewoon naar wat gelovige vrouwen in de bijbel allemaal deden, en dan zie je Hanna in de tempel profeteren....

Misschien zou je gewoon er eens over na kunnen denken wat ik dan schrijf hierover. Dat zij eigenlijk nog leefde in de tijd van het Oude testament. (Al was dat bijna ten einde)
Daarom is het beter om naar de regels van Paulus als apostel van Christus, te kijken wat hij hiervan zegt.
quote:
Tja dat is precies wat ik doe, de context van vroeger.
En dan neem je wat Paulus aan christenen vertelt, als cultuurgebonden- de contekst van toen.
Hanna in de tempel neem je wel voor nu.

quote:
Maar jij mag dingen in een bepaalde context zien die jij zelf daardoor rechtvaardigd, en ik mag het niet omdat jij vind dat het niet cultuurgebonden is...
Dat vind een beetje een flauwe opmerking al begrijp ik dat je het gevoel hebt dat ik alles (beter) zou weten. En dat irriteert je natuurlijk, kan ik me voorstellen.

Ik ga gewoon eerlijk op bepaalde uiutspraken in en probeer puur vanuit de bijbel antwoorden te vinden.
Zoals jij ook zei in een van je vorige posts:
quote:
We zullen die punten dan ook moeten blijven onderzoeken maar er geen groot punt van maken (zo zie ik het) Nastreven wat God wil is heel belangrijk, maar blindstaren op de regeltjes is volgensmij niet de bedoeling want dat verliezen we de liefde van God uit het oog...
Blindstaren doe ik denk ik niet als ik me gewoon eraan onderwerp omdat het ook een
doel heeft.
Als je mij kunt aanwijzen waar ik verkeerd in ben qua uitleg, wil ik me aanpassen.

Maar ik probeer me niet te rechtvaardigen. Dat is in het geheel niet aan de orde in een discussie waarbij je samen eerlijk vanuit de bijbel dingen bespreekt.
De een heeft deze invals hoek en de ander een andere. Hierin kun je van elkaar leren.
quote:
Als jij je wilt houden aan al deze regels, prima. God zal heus heel blij met je zijn (totaal niet sarcastisch bedoeld!)
Maar elke keer denk ik ook weer balk en splinter, balk en splinter...
Want daar begint deze discussie op te lijken.
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd.
quote:
Ik hou er dan ook mee op. Ik geloof dat God van mij houd en ik doe mijn hardste best en lees veel. Ik vraag God ook om mij het uit te leggen wat er staat. De een ziet dit in deze context de andere dat in andere.
Gelukkig kijkt God uiteindelijk in ons hart, en ziet Hij of wij oprect onze best hebben gedaan om te leven naar Zijn wil...
Dat geloof ik ook Lilian!! En ik vind het juist hartstikke goed van je dat je je er in verdiept en zelfs hier op het forum er over mee praat. Er zullen zat mensen zijn die het helemaal niet interesseert.
quote:
regeltjes zullen dan wegvallen want de liefde staat centraal.
Je mag niet werken op de zondag maar Jezus plukte wel aren, hij genas wel mensen, we krijgen niet genoeg mannelijke ouderlingen vrouwen zijn bereid toch de naaste te helpen door deze funtie aan te nemen.
Nood breekt wet, Jezus is daar zelf het grootste voorbeeld van.
Liefde staat centraal, ben ik het ook wel mee eens, maar dat wil niet automatisch zeggen dat Gods regels dan niet meer zouden gelden.
En Jezus plukte aren op sabbath om dat ze geen eten hadden. En gaf juist aan dat de regels die de farizeeers erbij hadden gemaakt, nergens op sloegen. Dan ging het i.d.d. alleen om de regeltjes. En dat Hij heer is over de sabbath en er dus over mag beslissen.

Ik heb met dit onderwerp ''vrouwen in de gemeente'JUIST ook duidelijk willen maken
waarom ik denk dat God die regel zo heeft gesteld dat vrouwen in de samenkomst bijv. moeten zwijgen en geen leidende taak zouden mogen nemen van oudste.
Omdat het iets uitbeeld wat God wil zien in de gemeente: De scheppingsorde die er is en die de engelen zien bij ons gelovigen:
Zij zien of wij God hierin nog gehoorzamen, of dat we deze dingen naar onze eigen hand zetten, zoals veel mensen in de wereld geen rekening met Hem houden, en ook die orde van man/vrouw zoals God het in de schepping heeft gelegd, maar grote onzin vinden.
Juist omdat Eva in zonde viel toen ze haar 'plaats' verliet.
Ik begrijp dat het in een kerk waar weinig of geen mannen meer ouderling willen zijn, je met een probleem komt te zitten.
Daar mag ik ook best eens bij stil staan.

Ja, ja, ik heb ook wat geleerd.
Wat je dan moet doen is moeilijk. Vrouwelijke ouderlingen zou je een probleem mee oplossen, maar het is denk ik iets warmee je steeds 'verder van huis komt'.
Want de mannen komen dan steeds meer op de achtergrond, en je gaat dan niet werken/hoeft niet direct meer te werken aan een oplossing van het
eigenlijke probleem: dat broeders geen ouderling willen zijn.
En wat regels betreft, ik las dacht ik ergens van je dat je je bekomst had van regels (in mijn eigen woorden even) omdat al teveel aan de orde was altijd.
En dat is het probleem als men alleen zegt: Dit mag niet. Punt uit.
Er moet altijd uitleg zijn, want een regel moet wel een
doel hebben.
Voordat je nu denkt dat ik allerlei vreemde regels erop na houdt, kan ik zeggen dat ik me alleen (probeer) te houden aan wat ik lees in het NT aan 'regeltjes.'
(en ga rustig het e.e.a. doen op zondag - het is geen wet dat je de hele dag op de stoel moet zitten - ik draag rustig een broek - ook wel een rok, maar dit zijn geen 'wetten' die ik terugvind. Dit even om aan te geven dat het niet is: Je mag niets als je je aan Gods regels wil houden

)