quote:
Ik reageerde al eerder met dit:
Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2005 om 23:52:Ze geloven, maar hebben Gods leven niet in zich ontvangen. De Geest werkt wel aan hun hart. Maar dat was in het OT toch ook wel zo. De OT gelovbigen leefden niet zonder God. Maar hadden een heel andere manier van tot God gaan. Ze hadden een tussenpersoon nodig, zoals een priester om hun zonden te bedekken door een offer etc. Bedekking - voorhangsel, het geeft aan dat het niet zomaar kon.
cyber reageertdit schreef ik
Ook wij hebben een middelaar en Hogepriester nodig, geen offers meer want
de Here Jezus was het ultieme offer.
P&AHet lijkt net alsof je denkt dat ik vind ZONDER middelaar wel tot God te kunnen komen. Dat is natuurlijk niet zo. Met de aangehaalde teksten wil ik duidelijk maken, dat wij niet
steeds opnieuw, elke keer als we toit God naderen iets nodig hebben want Chrisatus HEEFT de weg vrijgemaakt en we hebben volle vrijmoedigheid.
Het voorhangsel is gescheurd, we kunnen ingaan.
Als je nog ongelovig bent, of als je Joods bent, heb je een bedekking. Ieder heeft EERST nodig dat zijn zonden worden weggedaan. Voorgoed. Is dit eenmaal gebeurd zoals we lezen dat Jezus het offer heeft gebracht zoals ik al eerder zei:
P&A schreefHebr. 10
14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.
15 En ook de heilige Geest geeft ons daarvan getuigenis,
Als we nu tot God willen naderen hoeven we niet eerst offers te brengen. Ook als we nog zondigen is er vegreving en hoeft niet eerst weer een offer gebracht te worden:
Hebr. 10
18 Waar dan voor deze dingen vergeving bestaat, is er geen zondoffer meer (nodig).
quote:
Vanaf Genesis 1 lees je over de Heilige Geest, Hij was en is overal bij
betrokken, de schepping van Hemel en aarde.
Hij was erbij toen de mens tot leven kwam.
Hij zorgde ervoor dat mensen toegerust werden om
iets voor God te doen.
Hij gaf daarvoor de bekwaamheid maar ook zelfs de bereidheid.
Niet alleen het kunnen maar ook het willen.
Jesaja 63 vers 10
Het volk was weerspannig geworden en zij bedroefden de Heilige Geest,
Jes.63:11.
Waar is Hij die de Heilige Geest in hun binnenste gaf
Als je het werk van de Heilige Geest kent dan lees je dat werk
ook terug in het OT.
Ik geef ook aan dat in het OT de Heilige Geest er wel was en de gelovigen hielp,
op iemand kon zijn - maar dit kon ook weer weggenomen worden zoals David schrijft:
Neem uw Heilige Geest niet van mij.
Dit is niet mogelijk als je een gelovige bent in het NT.
Een profeet had een speciale taak van God en was vervuld met de Geest. Omdat Hij een speciale dienstknecht van God was die rechtstreeks in contact met Hem stond.
Ik lees in het OT niet over inwoning van de gelovige uit die tijd.
Iets over de tekst uit Jesaja 63, daar heeft de Statenvertaling dit:
Waar is Hij, Die Zijn Heiligen Geest in het midden van hen stelde?Dit geeft er een andere kijk op dan de NBG.
Over dit onderwerp daar hebben we een verschillende kijk op -zoals we al eens eerder samen hebben geconstateerd.

quote:
Maar wat is het nu dan, ik kan er geen touw aan vast knopen.
Sorry, ik had ook een verschrijving hier staan. Ik bedoelde te zeggen:
[deze zin ge-edt:] I.i.g. wordt in het OT God niet als een Vader aangeroepen in het gebed bijvoorbeeld. Maar als God. In het NT is dat anders. Door de Here Jezus is God onze vader geworden. Niet op die manier in het OT Al wordt daar af en toe wel de term Vader gebruikt dan is dat toch niet met de NT-betekenis erin.
quote:
Jesaja 63 :16
Gij immers zijt onze Vader; want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, HERE, zijt onze Vader, onze Verlosser van oudsher is uw naam.
Dit gaat over het gelovig overblijfsel in de toekomst (dat zal jij wel weer anders uitleggen

) en dat ziet God als oorsprong/Vader van de natie Israel. Abraham weet niet hoe ze er aan toe zijn, en Jakob ook niet als 'aardsvaders'. Ze kunnen alleen hopen op God.
quote:
Ik begrijp dat ik door het laten staan van je laatste opmerking een
communicatie stoornis heb veroorzaakt, neem het mij niet kwalijk, dit was
uiteraard niet mijn bedoeling.
OK,

zo had ik hierboven ook een foutje waardoor er een communicatiestoornis ontstond. Kan gebeuren.
quote:
Dan hebben dus al die gelovigen uit het OT dus pech.
Ik zie nu dat je de klemtoon ook anders kan leggen dan ik bedoelde.

Ik schreef dit en zal de zin even wat aanpassen zodat het duidelijker wordt (hoop ik):
Alleen d.m.v. het NT kan iemand wel tot geloof komen.Aanpassing:
Wel is het zo dat door alleen maar het NT te lezen, iemand wel tot geloof kan komen.Met alleen het OT werden de Joden in die tijd wel gelovige Joden, hoopte je dan maar. Vaak was dat ook niet zo. Maar ze konden geen christenen worden.
Zo kan iemand NU in deze tijd door alleen het OT te lezen, geen christen worden. Hij kan wel ontdekken dat God betsaat en geweldige daden heeft vericht, de hemel en aarde geschapen - Israel verlost.
Maar verder de weg tot verlossing vinden, komt in het NT tot uiting.
quote:
Hand 8,27
En hij stond op en ging. En zie, een Ethiopiër, een kamerling, een rijksgrote van Kandake, de koningin der Ethiopiërs, haar opperschatbewaarder, was naar Jeruzalem gegaan om te aanbidden;
De kamerling was al gelovig, anders ga je toch niet helemaal naar
Jeruzalem om te aanbidden, en door de uitleg van Filippus leerde hij
ook de Christus kennen.
Gelovigen uit het OT, zijn ook gelovigen.

Het ging me erom dat hij Christus niet kende, en dus geen christen kon zijn voordat Fillipus hem het e.e.a. uitlegde.
quote:
In het OT hebben de mensen de Here Jezus niet gezien, en toch geloofden ze
Joh 20,29
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven
Joden geloofden in de Messias die komen zou en dat was Christus, alleen wisten ze dat nog niet. Andere gelovigen die niet tot het volk Israel behoorden, geloofden in God, ik weet niet in hoeverre ze ook de Messias verwachtten.
(De genoemde tekst geldt trouwens ook voor ons.

)