quote:
elle schreef op 10 mei 2005 om 21:05:Hmmzz...
d'r gaan een aantal dingen fout.
Volgens mij hebben Lilian en Henk W helemaal gelijk als ze zeggen dat er geen regeltjes meer zijn. Althans, geen regeltjes meer op papier. Paulus wijdt zijn hele brief aan de romeinen aan hoe het kan dat wij geen regeltjes meer hebben. Tegen de galaten verzucht hij op een gegeven moment: 'jullie zijn vrij, doe niet zo dom om weer een juk van regeltjes op je hals te halen'.
Zijn er helemaal geen regels meer? Ja, toch wel: je moet Gods wil doen. Hoe kennen wij die? Naar mijn mening laat Paulus in diverse brieven zien dat God zelf ons Zijn wil duidelijk maakt, namelijk door Zijn Geest die in ons hart werkt. Dat wordt gegarandeerd aan ieder die zijn leven geeft aan Jezus. De Geest vernieuwt het hart, zodat wij doen wat God wil.
Paulus lijkt zichzelf tegen te spreken als hij vervolgens zelf regels geeft aan de gemeente, bijvoorbeeld over de positie en taak van de vrouw in de gemeente. Maar dat is niet het geval, naar mijn idee. Paulus' "wetten" zijn voor een deel duidelijk in overeenstemming met Gods wil. Dat gaat niet op voor alle dingen, en Paulus zelf maakt daar ook onderscheid in. Lees bijv 1 Kor 7
Ja, je hebt gelijk dit had ik ook al een beetje op zitten zoeken.
Maar ontdek dan ook dit volgende:
Ik vind het altijd frappant dat Paulus JUIST bij de tekst over het moeten zwijgen van de vrouw, er expliciet bij noemt dat het een gebod van de Heer is. (Zie 1 Kor. 14 : 37)
Misschien was het (zeker wist God

) dat dit een moeilijk punt zou worden in de toekomst.
En hier komt dit ook naar voren:
1 Kor. 7
10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.
De volgende tekst heeft Paulus een advies aan de gelovigen, maar geeft duidelijk erbij aan dat dit zijn eigen advies is, en NIET een gebod des Heren.
1 Kor. 7
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten.
1 Kor 7
25 Voor de jongedochters heb ik geen bevel van de Here. Maar ik geef mijn mening, als iemand, die door de ontferming des Heren trouw is.
quote:
Verderop, in h11, gebeurt er iets dergelijks: Paulus doet een beroep op wat zedelijk is, en dus niet op wat God zegt:
Dat weet ik niet, of je dat zo kan zeggen elle.

HJij legt iets uit. En gebruikt argumenten maar als die argumenten ONS niets meer zeggen, wil dat toch niet zeggen dat de argumenten niet kloppen? Misschien is onze samenleving al een heel eind afgeweken van
wat de natuur leert.

quote:
Dit is voor ons (mij in ieder geval wel) abracadabra: de natuur leert ons helemaal niet dat het ongepast is om blootshoofds te bidden. Eerder andersom! En bij ons is het helemaal niet gebruikelijk om dan toch maar het hoofd te bedekken!
Zeker leert de natuur ons nog wel een beetje (als je 40 jaar terug kijkt ong.) dat een man als hij een hoed of pet ophad, die afzet als er gebeden wordt of eerbied betoont moet worden.
1 Kor. 11: 4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan
7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man.En een vrouw had toen nog een hoed op i.i.g. als ze naar de kerk ging (en nog wat eerder was het normaal als je uit ging, je een hoed op deed.

:
1 Kor. 11 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan,
13 Oordeelt zelf: is het voegzaam, dat een vrouw met ongedekten hoofde tot God bidt?quote:
Volgens mij is het dus helemaal niet fout om te luisteren wat de Geest (dus je hart) je ingeeft, ook als je Paulus leest. Voorwaarde is daarbij dat je van harte Gods wil wilt doen.
Als je dan galaten 5:22 leest, is het volgens mij helemaal niet zo'n probleem om als vrouw toch je mond te houden als je man spreekt, of wanneer je in Gods gemeente bent.
Als je als vrouw toch spreekt, en je stoot daarmee mensen voor het hoofd, dan gaat er immers ook iets niet naar Gods wil. En ook al sta jij sterk in je geloof, en weet jij dat het kan, dan nog adviseert Paulus om omwille van het kleine geloof van de ander, toe te geven aan die ander (Romeinen 14 bijv.).
Ik denk ook niet dat het goed is om deze dingen op de spits te drijven.

Wel is dit denk ik niet te vergelijken met de wet, waar we niet meer onder zijn. En zoals we ons niet meer hoeven te besnijden etc.
Dit zijn regels i.v.m. met de scheppingsorde die God heeft ingesteld. En die zijn niet veranderd. En heeft ook niet te maken met de manier waarop je het heil ontvangt. Of tot God kunt naderen: vroeger door de wet en de offers te onderhouden, nu in de vrijheid van de Geest, Die wil ons leiden.

Je zou het hiermee in verband kunnen brengen:
quote:
1 Tim. 3
14 Dit schrijf ik u, hoewel ik vrij spoedig tot u hoop te komen. 15 Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.
En daarom zijn er bepaalde regels.
M.b.t. Het lichaam:
Je moet toch ook weten hoe je de gaven gebruikt bij voorbeeld.
Dat een evangelist het evangelie moet brengen aan de ongelovigen en niet gaat preken tegen christenen. (kan wel

,maaar is niet dan zijn specifieke taak) Een leraar doet niet het herderlijke werk.
Hier in Tim. gaat het om: het huis van God.
Hoe wordt de gemeente bestuurd en dan moeten er oudsten en diakenen zijn. Dat is een 'regel'die God heeft ingeteld.
En in de gemeente moet de scheppingsorde gerespecteerd worden.
En heeft te maken hoe we met elkaar omgaan en in verhouding tot elkaar staan. Zoals bijvoorbeeld man en vrouw zich tot elkaar moeten verhouden, zoals Christus en de Gemeente.
Dan zeg je ook niet: Aan Hem ben ik niet onderdanig, want ik hoef me niet aan regels en wetten te houden. Je bent nog hier op aarde en een deel van de schepping.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, waarom ik hier anders tegenaan kijk.