Auteur Topic: Spandoekdragers gevraagd voor anti-Amerika demonstratie!  (gelezen 8683 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Spandoekdragers gevraagd voor anti-Amerika demonstratie!
« Reactie #50 Gepost op: mei 08, 2005, 09:56:31 pm »

quote:

elle schreef op 08 mei 2005 om 21:47:
Huh? Links en rechts lopen nu wel heel erg door elkaar. Ik ken het zo:

Links is m.i. ruwweg:
Iedereen is gelijk, en heeft even veel recht op scholing, arbeid, inkomsten, eten, huisvesting en gezondheid. De overheid is er alleen voor het regelen van het hoognodige, en regelt economische structuren.
Individuen hebben het recht te zijn zoals ze zijn (allochtoon, homo, godsdienst, ziek, lui) zonder dat ze daarmee een recht verspelen. Milieu moet beschermd worden. Geld is niet belangrijk.

Rechts is ruwweg:
Iedereen is verantwoordelijk, met name voor zichzelf. Voeding, gezondheidszorg, scholing enzovoorts worden via marktprincipes geregeld. De overheid structureert, heeft ook een ethische, normerende rol (is voor of tegen abortus, voor of tegen drugs, voor of tegen ...) om excessen te voorkomen. Welvaart is belangrijk.

Naar mijn mening is een christen geen van beide, maar staat die in een andere dimensie.

Dat klopt niet helemaal. Kenmerkende verschillen zitten hem vooral in wat de overheid zou moeten regelen. Links mensen willen een oplopende graad van overheidsbemoeienis naarmate ze linkser worden. Dus veel bedrijven in handen van de staat, of onder controle van de staat, veel overheidsbemoeienis (dmv regels en wetten) op het gebied van scholing, economie, huisvesting etc.
Rechtse mensen willen graag alleen voor de hoognodige dingen overheidscontrole. Daaronder valt dan buitenlands beleid, defensie, een klein beetje economie. Rechtse mensen willen inderdaad bedrijven die opereren conform marktwerking en geen bedrijven met staatssteun die door financiële injecties van overheidswege in leven gehouden worden. Een bedrijf moet zichzelf kunnen bedruipen.
En geld is niet een punt van verschil. Zowel onder links als onder rechts komt je enorme kapitalisten tegen. Mijn ervaring met communisten is dat geld juist enorm belangrijk is. Vooral voor mensen die weinig hebben, die vinden dat grootverdieners het aan hen moeten geven.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2005, 09:57:38 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 08, 2005, 11:09:36 pm »
Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd en niet helemaal gelezen, maar ik kreeg van iemand te horen dat een stuk dat ik elders voor mezelf had getypt, prima hier past. Dus hier komt het:

Vanmorgen nog even gekeken na kerktijd, naar de speech van Bush op Margraten. Hij sprak over de bevrijding van 60 jaar geleden in algemene termen. Het belang van vrijheid en democratie, en dat dat het belangrijkste goed én recht van de mensheid is.  Dat daar voor gestreden moet worden. Ook vandaag, en dat is ook wat gebeurd is in het middenoosten, aldus Bush.

Het viel me op dat hij zonder meer de situatie van nu in het middenoosten, gelijkschakelde met de situatie van toen in onze regio. Dat is m.i. niet echt terecht. Om een paar verschillen te noemen:

- Wij waren eerst democratisch en zijn toen bezet, de Amerikanen hebben ons teruggegeven wat we eerder ook hadden;
Ginds is het nooit een democratie geweest, het is dus een heel andere situatie.
- Wij hebben gevraagd om militaire assistentie in ons gevecht tegen de Duitsers;
Bij mijn weten is er niet om dergelijke invasie gevraagd door Irakezen.
- Amerika was indertijd haast gedwongen mee te vechten in WOII doordat ze zelf ook aangevallen waren;
In Irak hebben zij zelf oorlog geïnitieerd.

Lijkt me dus nogal verschillend.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Amerika volledig verkeerd bezig is geweest, ik denk dat het verantwoordelijkheidsgevoel dat de Amerikanen aan de dag hebben gelegd op zich wel positief is. Alleen de arrogantie waarmee Amerika handelt, en het volledig negeren van de politieke en culturele context van het onderwerp van hun bevrijdingsacties, daar heb ik wel kritiek op.

Tenslotte: de wereldpolitiek vind ik wel boeiend, omdat je ook (misschien zelfs: juist) op die hoge niveaus kunt zien hoe kleinzielig mensen vaak zijn, en hoe bijzonder het is dat wij nu in betrekkelijke rust ons dagelijks leven kunnen vormgeven. Als je naar de geschiedenis en naar de mondiale huidige toestand kijkt, is dat eerder uitzondering dan regel.
Toch knap van God dat Hij dat zootje ongeregeld zo in de hand weet te houden, en dan ook nog op details als dat ene mensje in dat ene kleine landje wil letten...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 09, 2005, 02:35:19 pm »
Er is wel verzocht om interventie vanuit de irakeze gemeenschap die uit Irak verbannen was. Vraag me geen details maar ik kan me herinneren een paar van die gasten gehoord te hebben op TV voordat Amerika Irak binnenviel.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 09, 2005, 03:22:40 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 09 mei 2005 om 14:35:
Er is wel verzocht om interventie vanuit de irakeze gemeenschap die uit Irak verbannen was. Vraag me geen details maar ik kan me herinneren een paar van die gasten gehoord te hebben op TV voordat Amerika Irak binnenviel.

Dat lijkt me internationaal-rechtelijk gezien een bijzonder magere basis voor het binnenvallen van een soeverein land. Het kan zijn dat je het niet eens bent met een regime, maar dat geeft een ander land nog niet het recht dat regime dan maar omver te werpen. Dan vraag ik me af wie van de beide landen nou aan machtsmisbruik doet... :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 09, 2005, 10:18:14 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 mei 2005 om 21:38:
Bush, waar is nu je overwinning? Irak is nog steeds niet stabiel. Afghanistan rommelt ook nog na en kritiek leveren mocht ook al niet tijdens die 17 uur dat ie in NL was. Geen wonder dat Bush zo tevreden is over zijn allies....

Overigens ben ik niet anti-bush of anti-amerika. Maar wel erg kritisch over de uitvoer van 1 en ander.

De grootste fout is denk ik het over het hoofd zien van het verbond dat de Iraakse Soennietische Baadhisten hebben gesloten met de Arabische islamitische fundamentalisten. Die eerste groep levert de wapen- en munitiekennis, de andere groep wil wel zelfmoordacties plegen.

Een positieve ontwikkeling die vaak niet genoemd wordt zie ik in de groeiende afkeer van de gewone moslims voor de terroristen. Immers, de terroristen hebben hun terrein nu voornamelijk verlegd naar het vermoorden van gewone Irakezen. Het is uiteraard een macabere ontwikkeling, maar een paar jaar geleden was het grootste probleem in het bestrijden van het terrorisme het fenomeen dat de gewone moslim stiekum wel blij was met de acties van Osama Bin Laden. Dat begint nu zodanig te verschuiven dat sommigen er zelfs een vooropgezet Amerikaans plan in zien.

quote:

Roodkapje schreef op 09 mei 2005 om 15:22:

[...]

Dat lijkt me internationaal-rechtelijk gezien een bijzonder magere basis voor het binnenvallen van een soeverein land. Het kan zijn dat je het niet eens bent met een regime, maar dat geeft een ander land nog niet het recht dat regime dan maar omver te werpen. Dan vraag ik me af wie van de beide landen nou aan machtsmisbruik doet... :?

Ik vind het een erg merkwaardig begrip: "soeverein land". Beetje hetzelfde principe als dat een man zou zeggen dat het niemand wat uitmaakt wat hij in zijn eigen huis doet met zijn kinderen of vrouw. Natuurlijk, niemand heeft het recht te bepalen welke kleur behang hij moet kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat hij ongestraft b.v. zijn kinderen zou mogen mishandelen met een beroep op "soevereiniteit".

Het begrip soevereiniteit, of ook wel 'elke koning keizer in zijn eigen rijk' heeft door de eeuwen heen veel vorsten de legitimiteit gegeven geen hogere rechtsorde te accepteren dan die van hem zelf. Met alle gevolgen van dien. Het universele recht is niet gebonden aan landsgrenzen of aan de wil van welke vorst of dictator dan ook. Gelukkig niet.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2005, 10:29:07 pm door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 09, 2005, 11:35:56 pm »

quote:

Tim schreef op 09 mei 2005 om 22:18:

Ik vind het een erg merkwaardig begrip: "soeverein land". Beetje hetzelfde principe als dat een man zou zeggen dat het niemand wat uitmaakt wat hij in zijn eigen huis doet met zijn kinderen of vrouw. Natuurlijk, niemand heeft het recht te bepalen welke kleur behang hij moet kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat hij ongestraft b.v. zijn kinderen zou mogen mishandelen met een beroep op "soevereiniteit".

Het begrip soevereiniteit, of ook wel 'elke koning keizer in zijn eigen rijk' heeft door de eeuwen heen veel vorsten de legitimiteit gegeven geen hogere rechtsorde te accepteren dan die van hem zelf. Met alle gevolgen van dien. Het universele recht is niet gebonden aan landsgrenzen of aan de wil van welke vorst of dictator dan ook. Gelukkig niet.
Het zich beroepen op het universele recht om Bush's acties te rechtvaardigen is moeilijk serieus te nemen, gezien de neiging van Bush om alles wat naar universeel recht tendeert aan zijn laars te lappen. Als het om andere landen gaat, tja dan is soevereiniteit niet zo belangrijk, maar als het om de VS gaat, dan is soevereiniteit opeens belangrijker dan al het andere.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 10, 2005, 12:05:08 am »
Punt is gewoon dat we in het internationale recht hebben vastgesteld dat landen soeverein zijn. En dat die soevereiniteit niet zomaar geschonden mag worden. Kijk eens naar oostbloklanden: daar worden regeringen ook omver gegooid, of naar DDR, USSR... dat waren totalitaire regimes die door de burgers aldaar omver gegooid werden. Die hadden de VS helemaal niet nodig daarvoor, that is, een inval van de VS.

In dat kader is het op z'n zachtst gezegd wat vreemd dat de VS Irak binnenvallen: als de Irakis hun regime zo vreselijk vonden, dan hadden ze dat zelf omver kunnen werpen. Wat Oost-Europeanen kunnen, kunnen zij ook.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 10, 2005, 12:22:56 am »
In dat opzicht is de VS idd terecht bang voor het Internationaal Strafhof want daar blijven oorlogsmisdaden gewoon oorlogsmisdaden of ze nou door Amerikanen of door Soedanezen zijn begaan.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 10, 2005, 10:53:08 pm »

quote:

Liudger schreef op 09 mei 2005 om 23:35:
[...]

Het zich beroepen op het universele recht om Bush's acties te rechtvaardigen is moeilijk serieus te nemen, gezien de neiging van Bush om alles wat naar universeel recht tendeert aan zijn laars te lappen. Als het om andere landen gaat, tja dan is soevereiniteit niet zo belangrijk, maar als het om de VS gaat, dan is soevereiniteit opeens belangrijker dan al het andere.

Wat een flauwekul. Er is heus geen sprake van een duidelijke arbitraire, en dus universele rechtsorde in kwesties als Kyoto, Guantonamo, Strafhof en VN-resoluties. Wel is er sprake van verschil van mening over een aantal zaken. Sociologisch gezien levert dat geen verrassingen op: zwakkere partijen (b.v. Europa) zijn altijd geneigd te veel waarde te hechten aan consensus om besluitvorming er door te krijgen. De grootste (en meest bijdragende) partij zal vanwege de eigen, lange tentakels in de hele wereld verhoudingsgewijs altijd veel meer moeten inleveren als besluiten altijd door iedereen moet worden goedgekeurd. Dat werkte zo al zo in de tijd van de Zeven Provincien toen Holland verreweg de grootste provincie was, maar de zes anderen behoorlijk vaak dwarslagen en liever (gezien hun eigen zwakte) besluiten namen waar iedereen het mee eens kon zijn.

quote:

Roodkapje schreef op 10 mei 2005 om 00:05:
Punt is gewoon dat we in het internationale recht hebben vastgesteld dat landen soeverein zijn. En dat die soevereiniteit niet zomaar geschonden mag worden. Kijk eens naar oostbloklanden: daar worden regeringen ook omver gegooid, of naar DDR, USSR... dat waren totalitaire regimes die door de burgers aldaar omver gegooid werden. Die hadden de VS helemaal niet nodig daarvoor, that is, een inval van de VS.

In dat kader is het op z'n zachtst gezegd wat vreemd dat de VS Irak binnenvallen: als de Irakis hun regime zo vreselijk vonden, dan hadden ze dat zelf omver kunnen werpen. Wat Oost-Europeanen kunnen, kunnen zij ook.

Dat konden ze helemaal niet. Dat vind ik echt zeldzaam naief Roodkapje. Hoe kun je nou, pakweg, Georgie vergelijken met Irak!! Saddam had een ingenieus, Stalinistisch verkliksysteem ontwikkeld, nog geavanceerder dan de Stasi in de DDR. Natuurlijk, als je een complot voorbereidde werd je gemarteld en vermoord. Maar ook je familie en je vrienden. En het ging nog veel verder. Er waren speciale spionnen die naar je toekwamen om te vragen of je mee wilde doen om plannen te maken voor een revolutie. Als je die persoon NIET aangaf werd je ook al opgepakt en gedood. Dat is echt geen ruzie tussen Groningers en Friezen. Een Iraaks vluchtelingenmeisje vertelde (bij NOVA) dat ze had meegemaakt dat Saddam op werkbezoek kwam bij haar op school. Een jongetje uit haar klas mocht bij hem op schoot zitten en op een vraag van Saddam vertelde hij dat zijn vader niet alles van Saddam goed vond. Saddam pakte een pistool uit zijn zak en schoot het jongetje door zijn hoofd.
Saddam was een duivel. De VS wilde daar wat doen. Maar Europa vond het wel best zo, onder het mom van een "soevereine staat". Bah!

En bovendien: vergeet niet dat de Sovjet-Unie vooral is ingestort vanwege de aanhoudende, tientallen jaren durende druk van het Westen. En ik zal maar niet gaan betogen welk land binnen dat Westen de drijvende kracht daarin was.

En oh ja. Mooi artikel vandaag in het ND: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=61646
Prachtig voorbeeld van het oh zo hypocriete anti-amerikanisme:

"Ik kan me nog de leus 'Johnson moordenaar' van mijn generatie herinneren. De grote druk uit binnen- én buitenland bewerkte uiteindelijk de aftocht van de Amerikanen uit Zuid-Vietnam en de val van Saigon. Het betekende het einde van een vreselijke oorlog en de toenmalige Nederlandse premier Den Uyl noemde dit zelfs de bevrijding van Zuid-Vietnam. Wij, de publieke opinie, hadden, samen met de dappere Vietcong-strijders, gewonnen.

Wie van ons heeft zich naderhand bekommerd om de tienduizenden Vietnamezen die via strafkampen en martelinrichtingen voorgoed verdwenen? Bevrijding? Voor wie?

Vietnam heeft zich sindsdien een vaste plaats veroverd in de topvijf van landen met de zwaarste christenvervolgingen. Realiseren wij Nederlanders ons dat wij met ons geschreeuw in de jaren zeventig van de vorige eeuw onszelf daar medeverantwoordelijk aan gemaakt hebben?"

En toekijken, daar zijn we goed in. Vooral veel praten, dat helpt:

http://www.cvkoers.nl/art...er_doen_dan_toekijken.php
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 11:15:28 pm door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Bertuz

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 10, 2005, 11:14:12 pm »
Tim, get a life voordat je dat soort loze kreten gaat gooien. Als ik het goed begrijp zat jij liever onder Hitler-Duitseland, dan vrij zijn zoals nu.

En dan die grap over Communisme, misschien in theorie een leuk systeem maar het werkt gewoon niet. Kijk naar rusland, werkte het daar??? laat me niet lachen

Anti-Amerika?? Yeahright, ik niet, eindelijk een land met ballen. Ik had er niet aan moeten denken dat Sadam een kernbommemtje op de VS had gegooit. Ik ben blij dat ze Irak bevrijd hebben

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 10, 2005, 11:23:00 pm »

quote:

Bertuz schreef op 10 mei 2005 om 23:14:
Tim, get a life voordat je dat soort loze kreten gaat gooien. Als ik het goed begrijp zat jij liever onder Hitler-Duitseland, dan vrij zijn zoals nu.

En dan die grap over Communisme, misschien in theorie een leuk systeem maar het werkt gewoon niet. Kijk naar rusland, werkte het daar??? laat me niet lachen

Anti-Amerika?? Yeahright, ik niet, eindelijk een land met ballen. Ik had er niet aan moeten denken dat Sadam een kernbommemtje op de VS had gegooit. Ik ben blij dat ze Irak bevrijd hebben
Maar vind jij het dan wel netjes om landen als Irak, Iran en Noord-Korea "de as van het kwaad" te noemen? Zo gaan we als beschaafde landen toch niet met elkaar om??
Kierkegaard

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 10, 2005, 11:29:25 pm »
Maarja, blijft de vraag wat beschaving is he? ;)
Je moet de groenten van Joost hebben!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 10, 2005, 11:31:42 pm »

quote:

Dat is nog eens mannentaal. Piet Hein zou trots op je zijn.

Wat ik bedoel is dat die universele principes waar Bush zich op beroept door hemzelf met de voeten worden getreden.

quote:

Er is heus geen sprake van een duidelijke arbitraire, en dus universele rechtsorde in kwesties als Kyoto, Guantonamo, Strafhof en VN-resoluties.

Eens even kijken :
Kyoto : toekomst van ons klimaat staat op het spel;
Guantanamo : willen we proberen vast te houden aan het beetje beschaving waarover we het nog eens kunnen worden tijdens oorlogstijd;
Strafhof: vinden we dat foltering gewoon niet moet maggen, door wie ook, door waar ook?

Er is wel degelijk een en ander bereikt op internationaal nivo. Bush is bereid het allemaal weg te gooien, omdat America toch de sterkste is en het niet nodig denkt te hebben. Moet je eens indenken wat de VS als enige superpower zou kunnen bereiken als ze zich werkelijk zou inzetten voor het algemeen belang.

quote:

De grootste (en meest bijdragende) partij heeft meer oog voor wat in het algemene belang gedaan moet worden.

Nee, de grootste partij heeft de neiging haar eigen belang als het algemeen belang te definieren. Het is helemaal niet in Europa's belang of dat van anderen het belang van de VS zondermeer als ons belang te zien. En al helemaal niet als dat zgn VS belang in feite niet meer is dan het belang van een klein groepje stinkend rijke families met aandelen in olie en wapens.

Hetzij je gelooft dat er zoiets is als een algemeen belang. In dat geval moet het mogelijk zijn om anderen tot op zekere hoogte daarvan te overtuigen.

Hetzij je gelooft dat elke staat gewoon haar eigenbelang voorstaat - prima, maar ga dan niet zeuren dat je het doet voor universele principes. En alsjeblieft, ga dan niet zeggen dat je Christen bent.

Al helemaal niet als je links en rechts op los liegt om je land in oorlog te brengen. De VN erkennen dat er grenzen zijn aan soevereiniteit (Koreaanse oorlog, 1e Golfoorlog). Ze vinden echter terecht dat er een balans getroffen dient te worden tussen soevereiniteit en gerechtigheid, en dat je niet aan de potentiele aanvaller alleen over kunt laten te beslissen wanneer de grens overschreden is, aangezien die aanvaller verblind zal zijn door vermeend eigenbelang. En kijk eens aan, ze krijgen daar aardig gelijk is.

Wederom, ik heb veel sympathie, dankbaarheid en bewondering voor de VS. Er zijn echter net zo goed als in andere landen wat je corrupte neigingen zou kunnen noemen. Die komen met Bush wat mij betreft alarmerend sterk naar voren. Weg met die man.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 11, 2005, 02:52:12 am »

quote:

E-line schreef op 08 mei 2005 om 23:09:
 Het belang van vrijheid en democratie, en dat dat het belangrijkste goed én recht van de mensheid is.... aldus Bush.

Hoe kun je jezelf christen noemen als de leer van Plato op de eerste plaats staat?

Mat 6:19  Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
Mat 6:20  Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
Mat 6:21  Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Mat 6:22  De kaars des lichaams is het oog; indien dan uw oog eenvoudig is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen;
Mat 6:23  Maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zijn!
Mat 6:24  Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.
Mat 6:25  Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
geheelonthouder