quote:
P. Strootman schreef op 14 mei 2005 om 17:11:[...]
Ik blijf het moeilijk vinden. Zoals je weet, komen in de grondtekst geen hoofdletters voor, maar wel in de oudere vertalingen. De vertalers kenden dus toch een bepaalde betekenis toe aan de tekst, die misschien niet altijd overeenkwam met de oorspronkelijke betekenis van de grondtekst. Ik denk aan Romeinen 8.10, waar staat:'Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest (kleine letter) is leven vanwege de gerechtigheid'. Kennelijk bedoelden de vertalers hiermee dan de levensgeest, die wij gemeenschappelijk hebben met de dieren. Maar dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn! De laatste woorden:'is leven vanweg de gerechtigheid' betekenen m.i. toch iets heel anders.
De levensgeest die we gemeenschappelijk met dieren hebben, dat is de anima (L.), nefesh (Hebr.), psyche (Gr.). Liever spreken we dus van ziel i.p.v. (levens)geest.
Geest is typisch menselijk. Wij duiden dit aan als pneuma, neshamah. En heeft dus niets met een leven te maken zoals mens en dier beiden leven. Dieren hebben alleen een ziel en mensen ook een geest.
En de 'geest' is leven vanwege de gerechtigheid is niet veel moeilijks aan, in die zin dat onze geest nu al is opgewekt als we in Jezus gaan geloven.
Want die geest was dood, voor onze bekering.
Ef 2,5
ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –,
Ons lichaam is nog niet vernieuwd, maar onze geest al wel. Dat is het enige wat deze tekst hier aangeeft.
Als we terugggaan naar de vraag over 1 Sam. 16 vers 14 heeft de bijbel het daar over de 'geest des Heren', en dat is duidelijk en hoeft geen verdere toelichting. Daarom kan je dit ook wel met een hoofdletter schrijven. Daar hoef je geen eigen interpetatie voor te gebruiken.

'een boze geest van den HEERE' is ook wel duidelijk dat die door de Heer is gestuurd.
Je kunt dit denk ik veregelijken met Job die door de satam wordt verzocht
maar wel met goedkeuring van God zelf, en ook tot zover Hij het toeliet.Modbreak:
Hier even enkele gedeelten tussengevoegd uit posts die voor het grootste gedeelte off-topic waren en daarom naar een ander topic zijn verplaatst. Deze gedeelten gaan nl wel on-topic over de tekst uit 1 Sam. 16: 14 - Saul en de Geest des Heren en een boze geest die van de Heer kwam.
De nu volgende quotes zijn opeenvolgende reacties over dit onderwerp.
quote:
Roodkapje schreef op 15 mei 2005 om 23:54:Tegenwoordig zou je ziel en geest samen nemen. Ze zijn elkaar synoniem. Het verschil tussen mensen en dieren is niet dat mensen bovenop een ziel nog een geest hebben, maar dat ze het beeld van God zijn. Dit heeft alles met Gods keuze voor de mens als kroon op de schepping te maken, niet direct iets met een extra geest die ze zouden hebben.
Daar houdt de NBV rekening mee met de vertaling van 1 Samuel 16:14, naar mijn mening terecht. Beide geesten komen van de Heer, dat staat er. En zelf denk ik dat met de Geest van de Heer de Heilige Geest bedoeld wordt, net zoals in het OT met 'de Engel des Heren' de tweede persoon van de Triniteit bedoeld wordt: Jezus Christus.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd...
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 16 mei 2005 om 00:49:Ja, maar is snap dus gewoon niet de link tussen dit verhaal en de twee maal genoemde geest in 1 Sam. 16.
Een boze geest is toch gewoon een demon die in Saul vaart, en hem het leven zuur maakt? God staat dit toe, stuurt die geest zelf juist vanwege Sauls ongehoorzaamheid.
En de geest des Heren is altijd een uitdrukking waarmee de Heilige Geest wordt bedoeld. (Wordt ook wel de Geest van Christus genoemd, dus daarover zijn we het wel eens )
Die was van hem geweken vanwege zijn ongehoorzaamheid om zelf een offer te brengen en om Amalek NIET te doden zoals God wel had bevolen.
quote:
Roodkapje schreef op 16 mei 2005 om 01:44:KJV:
14 But the Spirit of the LORD departed from Saul, and an evil spirit from the LORD troubled him.
CEV:
14 The Spirit of the Lord had left Saul, and an evil spirit from the Lord was terrifying him.
quote:
Lutherbibel:
Der Geist aber des HErrn wich von Saul, und ein böser Geist vom HErrn machte ihn sehr unruhig.
God staat het niet toe, God stuurt die geest. Hij komt net zo goed van God als de Geest des Heren. Dat staat er letterlijk. Daar kun je niet veel anders van maken. Ik heb zes vertalingen naast elkaar open gehad, en allemaal vertalen ze het zo. God stuurt ook kwade geesten om mensen angst aan te jagen. Dat staat er gewoon. Bij mijn weten stuurt God nooit demonen, die komen van Satan. Deze geest een demon noemen is pure inlegkunde, want dat staat er gewoon niet. Dat moet je er zelf bij denken.
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 16 mei 2005 om 23:18:Dat klopt ook want Hij is door God gestuurd, maar niet van Gods wezen, geen goede engel die toevallig allemaal rottigheid mag uithalen bij Saul.
Wat is een kwade geest anders dan een demon. Ik zie het verschil niet hoor,
Kijk dan maar eens bij 'boze geest' .
Dan krijg je dit:
1 Sam 18,10
De volgende morgen greep de boze geest Gods (eerder is al uitgelegd in hst 16 dat dit een geest was
die van God kwam, maar m.i. niet van God
was) Saul aan, en hij gedroeg zich in het huis als een razende, terwijl David zoals elke dag de snaren tokkelde. Saul had zijn speer in de hand.
Het zich zo als een razende gedragen en moordneigingen hebben door zijn speer te gooien, is toch duidelijk o.i.v. een boze geest.
Waarom zou God geen demon kunnen sturen? Hij is als enige in staat de demonen uit te drijven, en kan hen dus ook bevelen in iemand te varen. Dit zie je ook in het NT wel.
Luc 11,14
En Hij was bezig een boze geest uit te drijven en deze was stom. En het geschiedde, toen de geest uitgevaren was, dat de stomme sprak. En de scharen verwonderden zich.
Joh 10,21
Anderen zeiden: Dit zijn geen woorden voor een bezetene, een boze geest kan toch de ogen van blinden niet openen?
Een demon is een 'boze geest' dus ik weet niet waarom je nu zo ingewikkeld doet.
Dat zie je in het NT ook zo benoemd, dus ik zie hier geen moeilijkheden.