Auteur Topic: vrouwen in de gemeente  (gelezen 11225 keer)

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #50 Gepost op: mei 08, 2005, 12:49:47 pm »
Hallo P&A,

quote:

Allemaal waarheden als een koe, Henk  maar je hoeft hier dan bij wijze van spreken niet meer te posten

Het kan geen kwaad te melden dat je het helemaal met iemand eens bent.

quote:

Het gaat om de liefde

Daar waar de liefde haar intrede doet, zijn regels overbodig geworden.
En dat is iets wat we hier (en nu) kunnen bereiken.

Daar waar de Geest des Heren is, daar is vrijheid.
Ook vrijheid voor de vrouw om te spreken in de gemeente.

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2005, 12:50:14 pm door henk w »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #51 Gepost op: mei 08, 2005, 01:26:04 pm »

quote:

henk w schreef op 08 mei 2005 om 12:49:

Daar waar de Geest des Heren is, daar is vrijheid.
Ook vrijheid voor de vrouw om te spreken in de gemeente.

De Geest des Heren spreekt zichzelf nooit tegen. Dus als Paulus geïnspireerd door de Geest schrijft dat vrouwen hun mond moeten houden in de samenkomst, dan is dat een Schriftwoord dat we moeten houden. Dus de vrouw heeft geen vrijheid om zomaar te spreken in de gemeente, de samenkomst. Dat staat gewoon in de Bijbel, letterlijk. En de Bijbel is het geïnspireerde Woord van God, tot ons gekomen door de Geest.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #52 Gepost op: mei 08, 2005, 01:56:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 mei 2005 om 13:26:

[...]

De Geest des Heren spreekt zichzelf nooit tegen. Dus als Paulus geïnspireerd door de Geest schrijft dat vrouwen hun mond moeten houden in de samenkomst, dan is dat een Schriftwoord dat we moeten houden. Dus de vrouw heeft geen vrijheid om zomaar te spreken in de gemeente, de samenkomst. Dat staat gewoon in de Bijbel, letterlijk. En de Bijbel is het geïnspireerde Woord van God, tot ons gekomen door de Geest.

Het geeft wel voeding aan de gedachte dat het een tijdelijke instelling was van Paulus. Bedoeld om de orde in de eerste gemeenten te kunnen handhaven.

Maar vrijheid claimen en je mond moeten houden gaan niet samen.
Je kunt niet zeggen: hier heerst vrijheid, maar jij moet je mond dichthouden

Misschien had Paulus wel door dat de Geest er nog niet werkelijk was en dat hij daarom dit heeft verordonneerd.

Henk

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #53 Gepost op: mei 08, 2005, 05:12:31 pm »
Hallo P&A,

quote:

Dat was in het OT een voorschrift aan Israel. Overgezet naar het NT zou je kunnen vinden dat je geen rente moet vragen een een geloofsgenoot, een mede-christen aan wie je geld leent.

Er staat idd landgenoten en buitenlanders.

Ik zie niet in hoe je dat zou moeten overzetten en dan komen tot de conclusie dat christenen onderling geen rente mogen berekenen.

Het lijkt mij een regel die heel goed letterlijk genomen kan worden. Het past alleen niet in onze manier van doen en ik denk dat dat de reden is geweest om die regel niet langer te hanteren.

Henk

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #54 Gepost op: mei 08, 2005, 06:52:05 pm »

quote:

Rene Z schreef op 07 mei 2005 om 17:40:
P & A, jij (jullie) zegt dat je je ook houd aan de regels uit handelingen 15? Eet jij dan alleen kosher vlees? Want ons vlees uit de slager is echt niet volledig leeggebloed.

Ik eet geen bloedworrst en geen lever bijvoorbeeld. :)
De Joden laten het vlees in het water liggen wel een dag, i.i.g. zolang totdat alles echt weg is. Dat is nu typisch de 'wet'. :)
Als ik kosher zou eten, mag ik ook geen varkensvlees. Hiermee bedoel ik te zeggen dat dit uit Handelingen 15 niet gaat over de Levitische wetten die dit punt ook aanhalen, maar de Noachitische geboden.
De heidenen die zich tot God bekeerden, bekeerden zich namelijk niet tot 'Mozes.' Ze werden geen Joden. (Vandaar dat ze zich ook niet hoefden te besnijden)
Ze bekeerden zich tot God. En de heidenen moest dus weer bijgebracht worden wat in principe geldt voor elk mens hier op aarde.
Met Noach begon het mensen geslacht opnieuw en er waren enkele regels die gesteld werden bij het eten van vlees. Dit is nl pas bij Noach ingesteld. (Gen. 9: 3 en 4)
Vóór de zondvloed aten de mensen helemaal geen vlees.
En het leven is in het bleod. Om dit uit te beelden en God aan te wijzen als degene die als Schepper, als enige hierover mag beschikken, mogen mensen vanaf die tijd vlees eten, maar niet het bloed. Het leven, waar het bloed van spreekt, komt aan de Schepper toe.
Het gaat dus om het beeld (wat God ermee wil zeggen) en niet om de letter, in die zin dat als je een minuscuul bloedrestje zou eten, je dit gebod overtreedt.

quote:

In die tijd had de vrouw weinig te vertellen, en om nu nu niet direct mannen die nieuw bij het geloof waren voor het hoofd te stoten, moesten de vrouwen zwijgen. (zo lees/zie ik het) De teksten uit korinthiers zijn hier zelfs duidelijk in dat de vrouwen het thuis maar aan hun man moesten vragen, en niet gaan discuseren in de gemeente. Timotheus is best duidelijk, er staat dat het niet mag, maar wat mij betreft is dat cutureel bepaald.
wat jou betreft. Waarom bijvoorbeeld?

quote:

In de bijbel word over de apostel Junia (en niet Junias zoals in de NBG 51, ook een mooi staaltje van discriminatie) gesproken, hoe ga jij hier dan mee om? Apostelen moesten toch les over het geloof geven en nieuwe gemeentes stichten?

Alleen de NBG heeft 'mannen':
Rom 16,7
Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds vóór mij in Christus geweest zijn.

NBV
Rom. 16
7 Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.

Er zou ook kunnen staan: die onder de apostelen veel aanzien genieten.
Als ze idd apostel was met haar man, hoorde ze tot de ruimere groep die en soort zendeling was. (apostel betekent dat ook) Met een bijzondere roeping. (Hand. 14: 14, Gal. 1: 19, Filp. 2; 25, 1 Tess. 2: 6, 2 kOR. 8: 23)
Dus niet in die zin op de manier van de 12 apostelen en Paulus met dat gezag.
Ik blijf er toch bij dat het niet betekent dat een vrouw in de gemeente de man onderwijst en leert.

Zendeling met een bijzondere roeping kan natuurlijk wel een vrouw zijn. Als ze samen met haar man dat is heeft ze nog best een boel te doen zonder dat ze in de gemeente het woord neemt. Dan is het net als de profetessen die buiten de gemeente nog genoeg te doen hadden.
Als er nl. staat dat het in de gemeente niet kan dat vrouwen spreken, mag/kun je op grond van deze teksten niet concluderen dat het toch wel zo geweest is. Want de Schrift spreekt zichzelf niet tegen.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2005, 06:53:03 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Luc

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #55 Gepost op: mei 09, 2005, 06:54:43 pm »
Ik begrijp dat het in een kerk waar weinig of geen mannen meer ouderling willen zijn, je met een probleem komt te zitten.
Daar mag ik ook best eens bij stil staan.  Ja, ja, ik heb ook wat geleerd.
Wat je dan moet doen is moeilijk. Vrouwelijke ouderlingen zou je een probleem mee oplossen, maar het is denk ik iets warmee je steeds 'verder van huis komt'.
Want de mannen komen dan steeds meer op de achtergrond, en je gaat dan niet werken/hoeft niet direct meer te werken aan een oplossing van het eigenlijke probleem: dat broeders geen ouderling willen zijn.

In bovenstaande kan ik me helemaal vinden.   We moeten zoeken naar een oplossing van het eigenlijke probleem....
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #56 Gepost op: mei 09, 2005, 08:44:32 pm »
Als ik nu een man was, zou ik echt niet durven te stellen dat vrouwen hun mond moeten houden in de gemeente of dat ze geen ouderling mogen worden. Ik zou me kapot schamen, want het is gewoon discriminatie en het riekt naar onderdrukking.
En wat heeft Jezus hier eigenlijk persoonlijk over gezegd? Jezus sprak zelfs met vrouwen, wat betekent dat Hij dus naar ze luisterde! Ik kan nergens in de Bijbel vinden dat Jezus dit allemaal zo bedacht heeft, en volgens mij moeten we er ook rekening mee houden dat Paulus vanuit zijn cultuurgebonden gedachten deze dingen opschreef.

Iris

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #57 Gepost op: mei 09, 2005, 10:23:35 pm »
Iris, het gaat erom dat de meeste mensen hier de Bijbel als een geheel zien en geloven dat dat geheel door Gods Geest is geinspireerd. Dus ook die woorden van Paulus.

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #58 Gepost op: mei 10, 2005, 10:42:29 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 09 mei 2005 om 22:23:
Iris, het gaat erom dat de meeste mensen hier de Bijbel als een geheel zien en geloven dat dat geheel door Gods Geest is geinspireerd. Dus ook die woorden van Paulus.

Dat snap ik wel, maar voor mij klinkt dat als: "We nemen alles letterlijk en denken zelf niet meer na." God heeft ons toch ook verstand gegeven?
En ik blijf het apart vinden dat Jezus hier niet iets specifieks over gezegd heeft.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #59 Gepost op: mei 10, 2005, 10:58:20 am »

quote:

Iris schreef op 09 mei 2005 om 20:44:
Als ik nu een man was, zou ik echt niet durven te stellen dat vrouwen hun mond moeten houden in de gemeente of dat ze geen ouderling mogen worden. Ik zou me kapot schamen, want het is gewoon discriminatie en het riekt naar onderdrukking.
En wat heeft Jezus hier eigenlijk persoonlijk over gezegd? Jezus sprak zelfs met vrouwen, wat betekent dat Hij dus naar ze luisterde! Ik kan nergens in de Bijbel vinden dat Jezus dit allemaal zo bedacht heeft, en volgens mij moeten we er ook rekening mee houden dat Paulus vanuit zijn cultuurgebonden gedachten deze dingen opschreef.

Iris

Tuurlijk spreekt Jezus met vrouwen.
Maar of een vrouw namens Jezus iets mag zeggen aan de gemneente in de samenkomst is iets heel anders. (Dat is het namelijk ten diepste als je spreekt/preekt)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #60 Gepost op: mei 10, 2005, 10:59:45 am »

quote:

Roodkapje schreef op 08 mei 2005 om 13:26:
[Dus de vrouw heeft geen vrijheid om zomaar te spreken in de gemeente, de samenkomst. Dat staat gewoon in de Bijbel, letterlijk.
En als ze zich er niet aan houd wordt ze zeker flink gestraft.  _/-\o_

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #61 Gepost op: mei 10, 2005, 11:14:23 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2005 om 10:58:

[...]

Tuurlijk spreekt Jezus met vrouwen.
Maar of een vrouw namens Jezus iets mag zeggen aan de gemneente in de samenkomst is iets heel anders. (Dat is het namelijk ten diepste als je spreekt/preekt)

Ok.
Ik begrijp dat vanuit jouw oogpunt.
Nu hebben wij een vrouwelijke dominee die prachtig en zeer gevoelig kan preken.
Ik kan niet begrijpen waarom dat niet zou mogen van God.
Heb jij daar dan een verklaring voor?

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #62 Gepost op: mei 10, 2005, 11:14:51 am »
geloof ook heus dat het geinspireerd is door de heilige geest,
maar hoe dan met teksten als in matteus 18?
Hak je hand of voet af als,
ruk je oog uit als...

Ook geinspireerd, erg haalbaar maar doen we ook niet (tenminste ik niet :) )
Zie ook nergens dat is staat als je voet je van de rechte weg afhoud hak hem er dan BIJ WIJZE VAN SPREKEN af...

Waarom houden we ons hier dan niet aan en wel aan de andere dingen?

(laat me niet los dit onderwerp :( )

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #63 Gepost op: mei 10, 2005, 11:16:07 am »

quote:

Iris schreef op 10 mei 2005 om 11:14:
[...]

Ok.
en stel dat een vrouw niet getrouwd is mag ze dan wel ouderling of dominee worden? want die regels waren toch alleen voor getrouwde vrouwen? Verbeter me als ik dat fout heb hoor maar dat dacht ik!

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #64 Gepost op: mei 10, 2005, 11:18:46 am »

quote:

Lilian schreef op 10 mei 2005 om 11:14:
geloof ook heus dat het geinspireerd is door de heilige geest,
maar hoe dan met teksten als in matteus 18?
Hak je hand of voet af als,
ruk je oog uit als...

Ook geinspireerd, erg haalbaar maar doen we ook niet (tenminste ik niet :) )
Zie ook nergens dat is staat als je voet je van de rechte weg afhoud hak hem er dan BIJ WIJZE VAN SPREKEN af...

Waarom houden we ons hier dan niet aan en wel aan de andere dingen?

(laat me niet los dit onderwerp :( )

Wat dat betreft houden ze zich in sommige Islamtische landen wel letterlijk aan die tekst. Want daar worden inderdaad handen afgehakt van mensen die iets gestolen hebben.
Dus ja, waarom doen we dat hier ook niet? Ik zie niet in waarom dit nu ineens symbolisch moet worden gezien, aangezien het letterlijk uitvoerbaar is.....

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #65 Gepost op: mei 10, 2005, 11:49:27 am »

quote:

Iris schreef op 10 mei 2005 om 11:18:
[...]

Wat dat betreft houden ze zich in sommige Islamtische landen wel letterlijk aan die tekst. Want daar worden inderdaad handen afgehakt van mensen die iets gestolen hebben.
Dus ja, waarom doen we dat hier ook niet? Ik zie niet in waarom dit nu ineens symbolisch moet worden gezien, aangezien het letterlijk uitvoerbaar is.....

Iris

Ik denk dat jullie hier een oneigelijke tegenstelling creeëren. Jezus sprak voortdurend in gelijkenissen, uit de context wordt duidelijk dat het in dit geval ook gaat om een gelijkenis (het is een verhaaltje). In 1 Korinthiërs 10 en 14 gaat het echt om onderwijs, daar mist de hele allegorische context. Dus daar gaat jullie argument niet op. Ik verander niet in 'een zoutend zout´ of in 'het licht der wereld', de paus heeft niet de sleutels van het koninkrijk op z'n nachtkastje liggen, etc. etc.

Nogmaals: het doet er niet toe wat ik als vrouw vind van mijn positie in de kerk. Het doet er voor God al helemaal niet toe dat ik buiten de kerk ben opgegroeid en feministisch ben opgevoed. In Zijn Woord staat dat de vrouw in de gemeente dient te zwijgen. Een gehoorzaam kind moet naar haar Vader luisteren. Als God zegt dat ik moet zwijgen in de gemeentelijke samenkomst, for some reason, dan dien ik dat te doen. Punt uit.
Of ik het daar persoonlijk mee eens bent, doet voor God niet terzake.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 11:52:03 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #66 Gepost op: mei 10, 2005, 01:08:54 pm »
maar zoals je ook leest gaat het ons niet om wat wij persoonlijk vinden maar wat wij geloven wat God bedoeld...

Het wordt telkens zo weergegeven van zo staat het in de bijbel dus zo moet het, dit is een gelijkenis dus dat hoeft niet, en dat staat als duidelijke regel en God heeft niet gezegd dat het cultureel is dus is het niet zo, klaar.

Jij gelooft dat jij het juist doet door je aan al deze regels te houden, ik geloof dat het cultureel bepaald is. En beide lezen we dezelfde bijbel en beide mogen we geloven dat de Heilige Geest in ons werkt.

Tevens zou de kerk te vervreemd raken van de wereld als hij overal zo strak in zou blijven, de drempel wordt te hoog gelegd. Voor mensen die plotseling worden bekeerd zou dat niet moeilijk zijn om zich dan daar aan te houden. Nu heb ik het idee dat je direct al denkt: GOd wil het zo in Zijn Woord dus daar hebben we ons aan te houden, willen mensen dat van buitenaf niet dan willen ze God ook neit echt leren kennen of iets dergelijks (vertel het maar als het niet zo is)

God is zelf het grote voorbeeld dat hij ook gewoon kerkte in een tempel of synagoge waar het niet helemaal ging zoals hij het bedoeld had. Wij hebben de taak kerkelijk zo dicht mogelijk bij Gods woord te blijven staan,
De ene kerk doet dat door alle regeltjes stipt op te volgen zodat ze daarin niet de fout in gaat, en weer een ander gelooft er zo naar te moeten kijken als een cultureel bepaald iets wat niet het grootste belang is en laat de liefde voor alle christenen van God voorop staan. Hierdoor wordt de drempel lager en God's liefde duidelijker.

Ik blijf erbij, Het grootste gebod is Heb God lief met heel je hart, en je naaste als jezelf. Misschien moest ik me uiteindelijk stipt aan de regels houden en zit ik helemaal fout, maar ik heb de liefde in mij. En ik geloof dat God het zo bedoeld zoals ik het doe. En dat net zo bij jou.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #67 Gepost op: mei 10, 2005, 01:17:12 pm »

quote:

Lilian schreef op 10 mei 2005 om 13:08:
Tevens zou de kerk te vervreemd raken van de wereld als hij overal zo strak in zou blijven, de drempel wordt te hoog gelegd. Voor mensen die plotseling worden bekeerd zou dat niet moeilijk zijn om zich dan daar aan te houden. Nu heb ik het idee dat je direct al denkt: GOd wil het zo in Zijn Woord dus daar hebben we ons aan te houden, willen mensen dat van buitenaf niet dan willen ze God ook neit echt leren kennen of iets dergelijks (vertel het maar als het niet zo is)
[...]
Ik blijf erbij, Het grootste gebod is Heb God lief met heel je hart, en je naaste als jezelf. Misschien moest ik me uiteindelijk stipt aan de regels houden en zit ik helemaal fout, maar ik heb de liefde in mij. En ik geloof dat God het zo bedoeld zoals ik het doe. En dat net zo bij jou.

Ik ben een paar jaar geleden plotseling bekeerd, zoals jij het noemt, en ik snap ook dat God dit van ons vraagt, niet als dwangbuis of omdat het als regel 'moet', maar uit liefde voor Hem. Wij als vrouwen dienen onze mannen als hoofd te zien, en de mannen dienen zich zo te gedragen zoals Christus het hoofd is van de kerk. Het gaat er dus helemaal niet om je strikt aan de regels te houden, maar als zelfonderzoek uitwijst dat je jezelf en je eigen meningen over dingen meer liefhebt dan je Hemelse Vader, dan is er blijkbaar iets waaraan gewerkt moet worden. Niet onze wil geschiede, maar Zijn wil.
En in deze discussie krijg ik sterk het idee dat bepaalde vrouwen hun eigen wil belangrijker vinden dan Gods wil. Daar verandert het overgieten van jouw mening met een christelijk sausje niks aan.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 01:17:37 pm door Roodkapje »

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #68 Gepost op: mei 10, 2005, 01:24:20 pm »
bedoel je nou dat als ik geloof na onderzoek en bidden dat het cultureel bepaald is dat het maar mijn eigen willetje is die ik wil volgen en dat jij het gewoon goed doet?
Ik krijg het idee namelijk dat jij niet wilt geloven dat het hier niet gaat om een eigen wil maar dat ik ook God's wil opzoek...
Want hoe ik het ook zeg elke keer staat er dingen als dat het niet gaat om wat wij willen... je leest een beetje over sommige dingen heen die geschreven worden erg jammer

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #69 Gepost op: mei 10, 2005, 01:26:27 pm »
mag ik overigen vragen van wat voor religie jij bent? Want heel serieus, ik wist helemaal niet dat er kerken waren die zich zo aan precies alle regeltjes hielden...

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #70 Gepost op: mei 10, 2005, 01:36:30 pm »
Maar Roodkapje, volgens jou is het dan dus ook oké als ik wat slaven in huis neem, want de Bijbel keurt dat niet expliciet af. (Dit is een serieuze vraag!)

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #71 Gepost op: mei 10, 2005, 02:07:23 pm »
Hoi Lilian,

vroeger waren er ook mensen die zich strikt aan de regels hielden. Schriftgeleerden en farizeeën heetten ze toen. Niks mis mee.

Alleen: Jezus geeft iets anders aan. Jezus predikt ons een mentaliteit, waarbij het wel degelijk mogelijk is om van regels af te wijken (soms zelfs nodig, is het een kwaad als je het niet doet), bv. aren plukken en genezingen op de sabbat.
Hij zei: de wet is er voor de mens, de mens niet voor de wet.

Ik lees uit je woorden dat je de mentaliteit van Jezus behoorlijk te pakken hebt. Mooi!

Henk

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #72 Gepost op: mei 10, 2005, 02:23:57 pm »
tweede stukje erg mooie reactie,

ben het alleen niet helemaal met je eens over het eerste stukje,

Zolang je er niet mee te koop loopt dat je je houd aan alle regeltjes en je daarmee niet boven een andere christen stelt omdat die dat niet doet en jij juist wel is er geen sprake van een farizeeer... Ik denk wel dat veel mensen die zich zo trouw aan de regels houden dit echt uit liefde voor God doen, of uit angst de fout in te gaan. Zelf ben ik van mening dat je de bijbel moet onderzoeken, en niet klakkeloos alles maar moet volgen wat er gezegd wordt. Zonder de liefde kom je nergens,maar als je je aan alle regels houd kan er evenveel liefde zijn als iemand die gelooft dat het cultuurgebonden is. Alleen kunnen zulke (wat ik geloof cultuurgebonden) regels de liefde soms laten ondersneeuwen.

Zelf ben ik lid van een kerk geweest waar veel regeltjes waren en heb ik ontzettend strak geleefd maar ik ervaarde dat veel mensen alleen nog maar gericht zijn op de regeltjes en angst krijgen als ze iets fout doen, maar God is liefde! God heeft ons richtlijnen gegeven, niet doodslaan, niet stelen, niet echtbreken. Heel duidelijk allemaal, heel logisch, verder heeft Hij zo ik geloof cultuur gebonden regels gegeven.

Het eerste wat mij inderdaad ook door mijn hoofd schoot als er wordt gezegd dat je niet maar moet kijken naar wat je zelf wilt maar wat God wil, terwijl ik zeg dat ik dit GELOOF, was ook farizeeer... Maar tegelijk merk ik dat er veel meer achter zit. Toch niet de farizeeer maar een mede gelovige die ook graag wil leven naar God's wet, God's liefde en God's regels. Alleen geloof ik het een en zij weer het ander...

Een farizeer is volgensmij toch echt iemand die schijnheilig is, en daar is hier volgensmij geen sprake van... Dus ik weet niet of je echt doelt op mensen hier maar als dat zo is moet je er misschien nog even weer over nadenken...

Maar vind de rest van je reactie er mooi hoor. Fijn iemand die hetzelfde gelooft (voel me hier haast een heiden...)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #73 Gepost op: mei 10, 2005, 02:33:08 pm »

quote:

Iris schreef op 10 mei 2005 om 11:14:
[...]

Ok.

Omdat in de gemeente het beeld duidelijk moet zijn als beeld: Dat Christus hethoofd is van de man. En omdat deze betekenis erin zit, is het zo dat mannen de plaats hebben gekregen, de positie bekleden, om het woord van Christus te brengen.
En omdat de man het hoofd is van de vrouw, zpu, -als je in dat beeld blijft, de man spreken op het moment dat de vrouw het woord neemt.
Daarom moet de vrouw zwijgen in de gemeente. Omdat de man het niet voor het zeggen heeft, maar Christus

Dit staat in 1 Kor. 11.

En dan is het zo dat je ook niet zomaar als man moet denken: Ik ga het eens hebben over dit en dat onderwerp vandaag.
Het moet wel heel duidelijlk zijn dat die betreffende man op dat moment ook iets mag spreken van de heilige Geest die dat dan duidelijk maakt aan hem.
In de kerk is dit trouwens niet aan de orde. Daar spreekt de dominee. :)
Misschien is dat dan eerder een discussie waard: waarom heel veel mannen zich nooit laten gebruiken in de kerkdienst om een woord te brengen.
Dat is daar niet mogelijk door de kerkorde en de regel dat er een persoon voor opgeleid moet zijn - en is toch ook wel jammer dat dan automatisch de andere broeders niet eens in beeld zijn.
Dat we dan discussieren over de vrouw mag niet spreken, terwijl wat WEL mag: alle broeders kunnen/mogen zich laten gebruiken in de samenkomst om te spreken(alhoewel niet allemaal tegelijk natuurlijk :) ), niet eens aan de orde is.

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #74 Gepost op: mei 10, 2005, 02:36:44 pm »
wou je het nog ingewikkelder maken???  B)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #75 Gepost op: mei 10, 2005, 02:42:52 pm »

quote:

Lilian schreef op 10 mei 2005 om 14:36:
wou je het nog ingewikkelder maken???  B)

Ik begrijp dat je deze dingen nog nooit hebt overwogen.
Is het raar om meerdere broeders het woord te kunnen laten voeren?
Of vind je dat net zo gek als de vrouw moet zwijgen? :)

Het staat er alletwee. :)

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #76 Gepost op: mei 10, 2005, 02:49:08 pm »
vind het niet gek hoor als meerdere broeders het woord zouden mogen doen, alleen maar leerzaam, maar als de vrouwen ook maar leerzame dingen mogen zeggen 8)7

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #77 Gepost op: mei 10, 2005, 02:50:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 mei 2005 om 14:33:

[...]

Omdat in de gemeente het beeld duidelijk moet zijn als beeld: Dat Christus hethoofd is van de man. En omdat deze betekenis erin zit, is het zo dat mannen de plaats hebben gekregen, de positie bekleden, om het woord van Christus te brengen.
En omdat de man het hoofd is van de vrouw, zpu, -als je in dat beeld blijft, de man spreken op het moment dat de vrouw het woord neemt.
Daarom moet de vrouw zwijgen in de gemeente. Omdat de man het niet voor het zeggen heeft, maar Christus

Dit staat in 1 Kor. 11.

En dan is het zo dat je ook niet zomaar als man moet denken: Ik ga het eens hebben over dit en dat onderwerp vandaag.
Het moet wel heel duidelijlk zijn dat die betreffende man op dat moment ook iets mag spreken van de heilige Geest die dat dan duidelijk maakt aan hem.
In de kerk is dit trouwens niet aan de orde. Daar spreekt de dominee. :)
Misschien is dat dan eerder een discussie waard: waarom heel veel mannen zich nooit laten gebruiken in de kerkdienst om een woord te brengen.
Dat is daar niet mogelijk door de kerkorde en de regel dat er een persoon voor opgeleid moet zijn - en is toch ook wel jammer dat dan automatisch de andere broeders niet eens in beeld zijn.
Dat we dan discussieren over de vrouw mag niet spreken, terwijl wat WEL mag: alle broeders kunnen/mogen zich laten gebruiken in de samenkomst om te spreken(alhoewel niet allemaal tegelijk natuurlijk :) ), niet eens aan de orde is.

Ik begrijp het. Ergens vind ik het wel mooi, want er zit een hele gedachtengang achter het feit dat de vrouw niet mag spreken in de gemeente.
Niettemin interpreteer ik het zelf als cultuurgebonden en dus niet meer van deze tijd. Ik heb echter wel respect voor mensen die deze regels en wetten vanuit een diep geloofsbewustzijn naleven.
Wij hebben een vrouwelijke dominee en ik vind dat ze haar werk geweldig doet. Als ik haar hoor preken voel ik in hart en ziel dat God haar op die plaats gewild heeft.
Maar misschien vindt iemand anders het absoluut niet kunnen.
Hoe dan ook, als we de liefde van God maar niet uit het oog verliezen. Want net als Lilian ben ik van mening dat dat boven alles moet staan.  :)

Iris

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #78 Gepost op: mei 10, 2005, 03:34:43 pm »

quote:

In de kerk is dit trouwens niet aan de orde. Daar spreekt de dominee.

-> Vergadering der gelovigen...
daar mogen alle mannen spreken en de meesten doen dat ook regelmatig. Er zitten voor- en nadelen aan. Maar dat van het opgeleid zijn is geen nadeel, omdat al die mannen (en ook de vrouwen) veel tijd aan bijbelstudie besteden. Dat zijn echt superwijze mensen!
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #79 Gepost op: mei 10, 2005, 03:36:07 pm »
Hoi Lilian,

quote:

Zolang je er niet mee te koop loopt dat je je houd aan alle regeltjes en je daarmee niet boven een andere christen stelt omdat die dat niet doet en jij juist wel is er geen sprake van een farizeeer... Ik denk wel dat veel mensen die zich zo trouw aan de regels houden dit echt uit liefde voor God doen, of uit angst de fout in te gaan.

Ja, dat is precies wat ik denk. Je laat je misschien leiden door de gedachte dat schriftgeleerden en farizeeërs altijd schijnheilig zijn. Wat mij betreft is dat niet zo.
Ik wilde alleen aangeven dat er vroeger ook mensen waren die zich strikt aan de regels hielden.
En ja, dat kan met evenveel liefde gebeuren als dat je de regels niet altijd als uitgangspunt hanteert. Ik zie daar geen verschil tussen.
Het zijn 2 verschillende wegen die met dezelfde intentie en oprechtheid bewandeld kunnen worden. De ene weg past nu eenmaal beter bij je dan de andere.
Mijn weg is niet beter dan de weg van degene die de regels strikt hanteert, het is alleen anders.

quote:

Alleen kunnen zulke (wat ik geloof cultuurgebonden) regels de liefde soms laten ondersneeuwen.

Dat kan, maar het hoeft niet. Maar het is wel een risico.

quote:

maar God is liefde! God heeft ons richtlijnen gegeven, niet doodslaan, niet stelen, niet echtbreken. Heel duidelijk allemaal, heel logisch, verder heeft Hij zo ik geloof cultuur gebonden regels gegeven.

Jezus heeft ons een mentaliteit aangereikt: oordeel niet, wees barmhartig, keer de andere wang toe, doe meer dan wat mensen van je verwachten.
Op basis van deze richtingaanwijzers kunnen we de regeltjes in onze tijd een nieuwe inhoud gaan geven.

quote:

Toch niet de farizeeer maar een mede gelovige die ook graag wil leven naar God's wet, God's liefde en God’s regels

Helemaal mee eens.

quote:

Het eerste wat mij inderdaad ook door mijn hoofd schoot als er wordt gezegd dat je niet maar moet kijken naar wat je zelf wilt maar wat God wil

Het is niet mijn bedoeling mijn wil te onderwerpen aan die van God alswel mijn wil af te stemmen op de wil van God.
Het eerste klinkt mij als het teruggeven van de talenten die ik van God gekregen heb, in het tweede geval gebruik ik ze.

quote:

Dus ik weet niet of je echt doelt op mensen hier maar als dat zo is moet je er misschien nog even weer over nadenken

Nee, ik doelde niet op mensen hier. Je gaf aan dat je nu kerken tegenkomt die zich strikt aan regels houden. Ik wilde slechts aangeven dat dat van alle tijden is, niet alleen nu.

Henk
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 03:36:59 pm door henk w »

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #80 Gepost op: mei 10, 2005, 03:51:55 pm »
[...]

Het is niet mijn bedoeling mijn wil te onderwerpen aan die van God alswel mijn wil af te stemmen op de wil van God.
Het eerste klinkt mij als het teruggeven van de talenten die ik van God gekregen heb, in het tweede geval gebruik ik ze.

[...]

Nee, ik doelde niet op mensen hier. Je gaf aan dat je nu kerken tegenkomt die zich strikt aan regels houden. Ik wilde slechts aangeven dat dat van alle tijden is, niet alleen nu.

Henk[/quote]

prima :)

Van die schriftgeleerden enzo dat heb ik altijd zo opgevat door het stukje uit lucas 11. Jezus beschuldigd ze ervan mooi aan alle regels te houden maar dat er in het hart niets leeft. vandaar dat ik het schijnheilig noem, want ze lijken haast perfect terwijl het geloof niet waarlijk in hun leeft...

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #81 Gepost op: mei 10, 2005, 03:53:17 pm »

quote:

Lalage schreef op 10 mei 2005 om 15:34:
[...]

daar mogen alle mannen spreken en de meesten doen dat ook regelmatig. Er zitten voor- en nadelen aan. Maar dat van het opgeleid zijn is geen nadeel, omdat al die mannen (en ook de vrouwen) veel tijd aan bijbelstudie besteden. Dat zijn echt superwijze mensen!
kopt inderdaad ben er ook eens geweest, heb me er overigens verder niet erg in verdiept ofzo maar nu je het zegt daar mocht wel ondertussen gesproken worden

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #82 Gepost op: mei 10, 2005, 04:13:18 pm »

quote:

Lalage schreef op 10 mei 2005 om 15:34:
[...]

:*)

Het is trouwens Vergadering van Gelovigen ;)

http://www.vergadering.nu
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 04:13:49 pm door Roodkapje »

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #83 Gepost op: mei 10, 2005, 04:15:39 pm »
haha betweter,

ik ben er geweest met een vriendin van mij en die noemen het der, dus mag kennelijk allebei  :P

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #84 Gepost op: mei 10, 2005, 05:07:20 pm »
Gewoon een ouderwetse uitdrukking voor 'gelovigen die samenkomen' of gemeente van gelovigen. :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #85 Gepost op: mei 10, 2005, 08:07:42 pm »

quote:

henk w schreef op 07 mei 2005 om 11:58:
Ik snap dat het een lastige discussie kan zijn. Mag ik een tip geven: als je je hart zou laten spreken, wat zou dan je antwoord zijn?
Wat bedoel je met mijn hart laten spreken? Even los van de bijbel ofzo?

Vrouw en ambt kun je niet los zien van een man-vrouw discussie. Een praktische benadering:
In het dagelijks leven werk ik veel samen met vrouwen. Hierbij valt het op dat DE man of DE vrouw niet bestaat maar dat beide geslachten wel degelijk verschillen. Er zijn dingen die beter door mannen gedaan kunnen worden en andere weer beter door vrouwen. Concrete voorbeelden geven is moeilijk omdat er altijd wel weer uitzonderingen op de regel zijn te bedenken. Ik vind het vanuit mijn hart beredeneerd nog zo gek niet dat de bijbel onderscheid maakt tussen man-vrouw. Met hedendaagse stromingen die kost wat het kost verschillen willen wegpoetsen heb ik helemaal niets. Resteerd hoe die verschillende rollen in te vullen... Ik kan niet zeggen hoe ik dat zonder geloof zou benaderd hebben aangezien ik me geen leven zonder Jezus kan indenken.

Wat voor mij zwaar telt is datgene wat God voor dit leven heeft ingesteld in genesis 3, na onze keuze tegen Hem.

quote:

16 Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last, zwoegen zul je als je baart. Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.’
17 Tegen de mens zei hij: ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw, gegeten van de boom die ik je had verboden. Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang.
18 Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen leven.
19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’

Kortom, de ondergeschikte positie van de vrouw is niet winst voor de man. Het is haar straf maar tegelijk ook zijn verantwoording daar goed mee om te gaan. De man zelf krijgt ook een straf. Hij zal moeten zwoegen. Rust wordt iets zeldzaams.

Ik wil van de voorstanders van de vrouw in het ambt wel eens weten hoe zij het heersen van de man over de vrouw uit genesis 3 zien...
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 08:09:21 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

henk w

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #86 Gepost op: mei 10, 2005, 08:48:47 pm »
Hallo Zijnkind,

quote:

Hierbij valt het op dat DE man of DE vrouw niet bestaat maar dat beide geslachten wel degelijk verschillen. Er zijn dingen die beter door mannen gedaan kunnen worden en andere weer beter door vrouwen. Concrete voorbeelden geven is moeilijk omdat er altijd wel weer uitzonderingen op de regel zijn te bedenken. Ik vind het vanuit mijn hart beredeneerd nog zo gek niet dat de bijbel onderscheid maakt tussen man-vrouw. Met hedendaagse stromingen die kost wat het kost verschillen willen wegpoetsen heb ik helemaal niets

Maar natuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen.
Voor mij betekent het dat ze niet gelijk zijn, maar wel gelijkwaardig. Dat is het verschil.

quote:

Resteerd hoe die verschillende rollen in te vullen

Ik zou het zelf anders geformuleerd hebben:
resteert hoe ze de rollen verschillend invullen.
Zelfde rol dus, maar man en vrouw geven ieders een eigen invulling.

quote:

Ik wil van de voorstanders van de vrouw in het ambt wel eens weten hoe zij het heersen van de man over de vrouw uit genesis 3 zien.

Ik zie dat anders, maar dat komt ook omdat ik de bijbel anders zie.
Ik zie die teksten als stammend uit een door mannen gedomineerde samenleving.
Mensenwerk derhalve.
Niet Gods orde, maar mensenorde.
Cultuur- en tijdbepaald.

Henk

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #87 Gepost op: mei 10, 2005, 08:54:08 pm »

quote:

henk w schreef op 10 mei 2005 om 20:48:
Mensenwerk derhalve.
Cultuur- en tijdbepaald.

Henk

Dat kan natuurlijk, maar jouw visie op de Bijbel valt buiten het bestek van dit subforum. Dus het lijkt me zinvoller om zulke discussies buiten dit subforum voort te zetten. Een vrijzinnige visie op de Bijbel als in een boek van mensen over God, ipv een boek van God over mensen hoort thuis in Levensbeschouwing.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 08:54:51 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #88 Gepost op: mei 10, 2005, 08:59:16 pm »

quote:

Mensenwerk derhalve.
Cultuur- en tijdbepaald.

Juist!
In het verhaal van de Bijbel is Eva ontstaan uit de rib van een man.
Maar bij bepaalde natuurvolkeren is de man juist ontstaan uit de baarmoeder van de grote "oermoeder".
Met andere woorden: Dit soort dingen zijn cultureel bepaald.

Vrouwen en mannen zijn inderdaad niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.

Zijnkind, je zegt:

quote:

Er zijn dingen die beter door mannen gedaan kunnen worden en andere weer beter door vrouwen.

Vind je dit ook gelden voor bijvoorbeeld vrouwelijke dominees? Vind je dat mannen dat eigenlijk beter kunnen? (Gewoon een oprechte vraag hoor) Ik vind zelf het beroep van dominee iets wat door zowel vrouwen als mannen heel goed uitgevoerd kan worden.

Iris

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #89 Gepost op: mei 10, 2005, 09:05:00 pm »
Hmmzz...
d'r gaan een aantal dingen fout.
Volgens mij hebben Lilian en Henk W helemaal gelijk als ze zeggen dat er geen regeltjes meer zijn. Althans, geen regeltjes meer op papier. Paulus wijdt zijn hele brief aan de romeinen aan hoe het kan dat wij geen regeltjes meer hebben. Tegen de galaten verzucht hij op een gegeven moment: 'jullie zijn vrij, doe niet zo dom om weer een juk van regeltjes op je hals te halen'.

Zijn er helemaal geen regels meer? Ja, toch wel: je moet Gods wil doen. Hoe kennen wij die? Naar mijn mening laat Paulus in diverse brieven zien dat God zelf ons Zijn wil duidelijk maakt, namelijk door Zijn Geest die in ons hart werkt. Dat wordt gegarandeerd aan ieder die zijn leven geeft aan Jezus. De Geest vernieuwt het hart, zodat wij doen wat God wil.

Paulus lijkt zichzelf tegen te spreken als hij vervolgens zelf regels geeft aan de gemeente, bijvoorbeeld over de positie en taak van de vrouw in de gemeente. Maar dat is niet het geval, naar mijn idee. Paulus' "wetten" zijn voor een deel duidelijk in overeenstemming met Gods wil. Dat gaat niet op voor alle dingen, en Paulus zelf maakt daar ook onderscheid in. Lees bijv 1 Kor 7:

quote:

10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.
12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden.
Verderop, in h11, gebeurt er iets dergelijks: Paulus doet een beroep op wat zedelijk is, en dus niet op wat God zegt:

quote:

13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
Dit is voor ons (mij in ieder geval wel) abracadabra: de natuur leert ons helemaal niet dat het ongepast is om blootshoofds te bidden. Eerder andersom! En bij ons is het helemaal niet gebruikelijk om dan toch maar het hoofd te bedekken!

Volgens mij is het dus helemaal niet fout om te luisteren wat de Geest (dus je hart) je ingeeft, ook als je Paulus leest. Voorwaarde is daarbij dat je van harte Gods wil wilt doen.

Als je dan galaten 5:22 leest, is het volgens mij helemaal niet zo'n probleem om als vrouw toch je mond te houden als je man spreekt, of wanneer je in Gods gemeente bent.
Als je als vrouw toch spreekt, en je stoot daarmee mensen voor het hoofd, dan gaat er immers ook iets niet naar Gods wil. En ook al sta jij sterk in je geloof, en weet jij dat het kan, dan nog adviseert Paulus om omwille van het kleine geloof van de ander, toe te geven aan die ander (Romeinen 14 bijv.).
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 09:11:18 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Lilian

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #90 Gepost op: mei 10, 2005, 09:27:02 pm »
ho ik denk wel dat er regeltjes zijn,
maar ik denk tegelijk dat een heel aantal regels cultureel bepaald zijn.
Tegelijk ben ik daar nog niet helemaal over uit hoor.

Niet voor niets moeten we de bijbel blijven onderzoeken.

Er zijn wel regels, maar ik denk dat we ons op een gegeven moment niet moeten blindstaren. Zo zit ik bij een kerk waar vrouwen in het ambt zitten en voor ik er zeker van ben dat dit echt kan zal ik zelf ook niet ouderling of diaken worden.

Na veel onderzoeken geloof ik dat het een culturele regel is,
maar ik ben nog lang niet klaar met dit onderwerp (anders zou ik hier ook niet meer zijn)

Zou ik later toch geloven dat het ook voor deze tijd geldt dan zou ik nooit het ambt bekleden zoals ze zo mooi zeggen. Tegelijk is dat voor mij weer geen reden om naar een gemeente te gaan waar dat ewl gedaan wordt omdat ik dan weer op mijn beurt zeg: het is een van de vele regels, en God's liefde staat centraal. Als ik om elke regel waar ik anders over geloof naar een andere kerk zou moeten gaan blijf je bezig. Maar dat is weer een heel andere discussie :)

Overigens geloof ik wel dat de bijbel het woord van God is en dat het geinspireerd is door de Heilige Geest. Dus niet het werk van mensenhanden...

Zijnkind

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #91 Gepost op: mei 10, 2005, 09:49:34 pm »

quote:

Iris schreef op 10 mei 2005 om 20:59:
Vind je dit ook gelden voor bijvoorbeeld vrouwelijke dominees? Vind je dat mannen dat eigenlijk beter kunnen? (Gewoon een oprechte vraag hoor) Ik vind zelf het beroep van dominee iets wat door zowel vrouwen als mannen heel goed uitgevoerd kan worden.
Het ging me er niet om waarin nu de een beter is dan de ander. Het ging me erom het verschil in gaven en taken onder de aandacht te brengen. Ik heb het idee dat die meer en meer weggepoetst worden als zijnde iets van de betreffende cultuur. Ik ben van mening dat God wel degelijk tot ons spreekt via de bijbel en dat in genesis de grond daarvoor gelegd is. Dat de uitvoer per cultuur verschilt is duidelijk. Maar de achterliggende basis blijft.

Om je vraag te beantwoorden. In diverse kerken bewijzen vrouwen dat ze het ambt uitstekend aan kunnen. Ze worden bij mijn weten niet vaker afgezet dan bij mannen het geval is. Maar iets kunnen wil nog niet zeggen dat het ook moet gebeuren. Daar ben ik dus nog niet over uit zoals al eerder gezegd.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #92 Gepost op: mei 11, 2005, 09:40:20 am »

quote:

elle schreef op 10 mei 2005 om 21:05:
Hmmzz...
d'r gaan een aantal dingen fout.
Volgens mij hebben Lilian en Henk W helemaal gelijk als ze zeggen dat er geen regeltjes meer zijn. Althans, geen regeltjes meer op papier. Paulus wijdt zijn hele brief aan de romeinen aan hoe het kan dat wij geen regeltjes meer hebben. Tegen de galaten verzucht hij op een gegeven moment: 'jullie zijn vrij, doe niet zo dom om weer een juk van regeltjes op je hals te halen'.

Zijn er helemaal geen regels meer? Ja, toch wel: je moet Gods wil doen. Hoe kennen wij die? Naar mijn mening laat Paulus in diverse brieven zien dat God zelf ons Zijn wil duidelijk maakt, namelijk door Zijn Geest die in ons hart werkt. Dat wordt gegarandeerd aan ieder die zijn leven geeft aan Jezus. De Geest vernieuwt het hart, zodat wij doen wat God wil.

Paulus lijkt zichzelf tegen te spreken als hij vervolgens zelf regels geeft aan de gemeente, bijvoorbeeld over de positie en taak van de vrouw in de gemeente. Maar dat is niet het geval, naar mijn idee. Paulus' "wetten" zijn voor een deel duidelijk in overeenstemming met Gods wil. Dat gaat niet op voor alle dingen, en Paulus zelf maakt daar ook onderscheid in. Lees bijv 1 Kor 7

Ja, je hebt gelijk dit had ik ook al een beetje op zitten zoeken.
Maar ontdek dan ook dit volgende:

Ik vind het altijd frappant dat Paulus JUIST bij de tekst over het moeten zwijgen van de vrouw, er expliciet bij noemt dat het een gebod van de Heer is. (Zie 1 Kor. 14 : 37)
Misschien was het (zeker wist God ;)) dat dit een moeilijk punt zou worden in de toekomst.
En hier komt dit ook naar voren:

1 Kor. 7
10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.

De volgende tekst heeft Paulus een advies aan de gelovigen, maar geeft duidelijk erbij aan dat dit zijn eigen advies is, en NIET een gebod des Heren.

1 Kor. 7
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten.

1 Kor 7
25 Voor de jongedochters heb ik geen bevel van de Here. Maar ik geef mijn mening, als iemand, die door de ontferming des Heren trouw is.

quote:

Verderop, in h11, gebeurt er iets dergelijks: Paulus doet een beroep op wat zedelijk is, en dus niet op wat God zegt:

Dat weet ik niet, of je dat zo kan zeggen elle. :)
HJij legt iets uit. En gebruikt argumenten maar als die argumenten ONS niets meer zeggen, wil dat toch niet zeggen dat de argumenten niet kloppen? Misschien is onze samenleving al een heel eind afgeweken van wat de natuur leert. :)

quote:

Dit is voor ons (mij in ieder geval wel) abracadabra: de natuur leert ons helemaal niet dat het ongepast is om blootshoofds te bidden. Eerder andersom! En bij ons is het helemaal niet gebruikelijk om dan toch maar het hoofd te bedekken!
Zeker leert de natuur ons nog wel een beetje (als je 40 jaar terug kijkt ong.) dat een man als hij een hoed of pet ophad, die afzet als er gebeden wordt of eerbied betoont moet worden.
1 Kor. 11:  4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan
7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man.

En een vrouw had toen nog een hoed op i.i.g. als ze naar de kerk ging (en nog wat eerder was het normaal als je uit ging, je een hoed op deed.:)):
1 Kor. 11 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan,
13 Oordeelt zelf: is het voegzaam, dat een vrouw met ongedekten hoofde tot God bidt?

quote:

Volgens mij is het dus helemaal niet fout om te luisteren wat de Geest (dus je hart) je ingeeft, ook als je Paulus leest. Voorwaarde is daarbij dat je van harte Gods wil wilt doen.

Als je dan galaten 5:22 leest, is het volgens mij helemaal niet zo'n probleem om als vrouw toch je mond te houden als je man spreekt, of wanneer je in Gods gemeente bent.
Als je als vrouw toch spreekt, en je stoot daarmee mensen voor het hoofd, dan gaat er immers ook iets niet naar Gods wil. En ook al sta jij sterk in je geloof, en weet jij dat het kan, dan nog adviseert Paulus om omwille van het kleine geloof van de ander, toe te geven aan die ander (Romeinen 14 bijv.).

Ik denk ook niet dat het goed is om deze dingen op de spits te drijven. :)

Wel is dit denk ik niet te vergelijken met de wet, waar we niet meer onder zijn. En zoals we ons niet meer hoeven te besnijden etc.
Dit zijn regels i.v.m. met de scheppingsorde die God heeft ingesteld. En die zijn niet veranderd. En heeft ook niet te maken met de manier waarop je het heil ontvangt. Of tot God kunt naderen: vroeger door de wet en de offers te onderhouden, nu in de vrijheid van de Geest, Die wil ons leiden. :)
Je zou het hiermee in verband kunnen brengen:

quote:

1 Tim. 3
14 Dit schrijf ik u, hoewel ik vrij spoedig tot u hoop te komen. 15 Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.

En daarom zijn er bepaalde regels.
M.b.t. Het lichaam:
Je moet toch ook weten hoe je de gaven gebruikt bij voorbeeld.
Dat een evangelist het evangelie moet brengen aan de ongelovigen en niet gaat preken tegen christenen. (kan wel :) ,maaar is niet dan zijn specifieke taak) Een leraar doet niet het herderlijke werk.
Hier in Tim. gaat het om: het huis van God.
Hoe wordt de gemeente bestuurd en dan moeten er oudsten en diakenen zijn. Dat is een 'regel'die God heeft ingeteld.

En in de gemeente moet de scheppingsorde gerespecteerd worden.  
En heeft te maken hoe we met elkaar omgaan en in verhouding tot elkaar staan. Zoals bijvoorbeeld man en vrouw zich tot elkaar moeten verhouden, zoals Christus en de Gemeente.
Dan zeg je ook niet: Aan Hem ben ik niet onderdanig, want ik hoef me niet aan regels en wetten te houden. Je bent nog hier op aarde en een deel van de schepping.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, waarom ik hier anders tegenaan kijk.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #93 Gepost op: mei 11, 2005, 06:54:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 mei 2005 om 09:40:
(...)
Paulus legt iets uit. En gebruikt argumenten maar als die argumenten ONS niets meer zeggen, wil dat toch niet zeggen dat de argumenten niet kloppen? Misschien is onze samenleving al een heel eind afgeweken van wat de natuur leert. :)
Zou kunnen. Ik weet het niet precies. Ik vind het  'Zeg nou zelf' wel typerend voor Paulus. Hij appelleert daar duidelijk aan cultuurgebonden normen en waarden. De 'wat de natuur leert'-uitspraak vind ik een wat lastigere tekst. Daarvan zou ik graag de grondtekst willen weten.

quote:

Zeker leert de natuur ons nog wel een beetje (als je 40 jaar terug kijkt ong.) dat een man als hij een hoed of pet ophad, die afzet als er gebeden wordt of eerbied betoont moet worden. (...)
En een vrouw had toen nog een hoed op i.i.g. als ze naar de kerk ging (en nog wat eerder was het normaal als je uit ging, je een hoed op deed.
Dat vind ik een wat minder sterk argument. Het gebeurt namelijk vooral in wetticistische gemeenten, en die zijn imho wat dat betreft fout bezig. Kort gezegd: het lijkt mij prima mogelijk dat die mensen dat alleen maar deden omdat dat van Paulus moest. Niet vanwege natuur ofzo.

Wat betreft wet en regels: volgens mij zitten we daar niet zover uit elkaar.
De oude wetten (613, van Mozes), die heeft Christus vervuld met zijn lijden en sterven. Zij die in Christus zijn, vallen dus niet meer onder die wet. Wij moeten ons dus niet meer aan die regels houden. Mag wel.

Los daarvan is er inderdaad een scheppingsorde, een ordening van zaken naar Gods wil. Gods wil moet nog steeds gedaan worden. Maar die wil kennen we door de werking van de Geest. Dus niet in eerste instantie uit de bijbel, volgens mij.
De Geest zal alleen niet tegen de scheppingsorde ingaan. Wat Hij vertelt zal daarmee overeenkomen, en waarschijnlijk ook erg vaak met wat er in die 613 wetten van Mozes staan. Maar de Geest zal ook 'het kwade ten goede keren', oftewel: werken met zondige en onvolkomen mensen. Daarom is, naar mijn mening, liegen niet altijd fout, of echtscheiden. Gods wil mogen wij, mensen, niet vangen in regeltjes, om elkaar daarop af te rekenen. Wij moeten luisteren naar de Geest. Daarom kan het prima zo zijn dat er op een gegeven moment een gemeente is die door een vrouw geleid wordt. Zolang het voortkomt uit de Geest, en dus God gediend wordt. (Let bijvoorbeeld op Jezus: Hij liet zien dat het houden van de wet niet gelijk staat aan het doen van Gods wil, en dus uiteindelijk niet tot heil leidde.)

Het muggeziften op grond van regels vind ik dan ook een zeer onchristelijke houding. Voorbeelden: Jij hebt geen hoedje op, dus jij bent fout! Jij eet varkensvlees, dus bid om vergeving! Je rookt, stoutert! Je betaalt geen VVB/tienden, o zondaar! Jij bent gescheiden en wilt hertrouwen, schande! Jij bent een vrouw met een grote mond, foei!*
Dat is geen constructieve houding, en wordt door Paulus en anderen dan ook bestreden. Vermanen mag, zolang het vanuit de Geest gebeurt.

Maar goed, ook met deze mening van mij vind ik diverse 'gebodsteksten' van Paulus soms nog wel lastig te duiden. Gods wil is mij dus nog niet altijd duidelijk.

* elle trekt een boetekleed aan.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2005, 06:55:28 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Liudger

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #94 Gepost op: mei 11, 2005, 06:58:32 pm »

quote:

elle schreef op 11 mei 2005 om 18:54:
* elle trekt een boetekleed aan.
offtopic:staat je best wel goed, leuke snit!
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2005, 06:59:26 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #95 Gepost op: mei 11, 2005, 07:13:03 pm »
Gisteren zag ik bij een kringgenoot van me een boek liggen over dit onderwerp en ik heb het meteen maar besteld: 'Waarom geen vrouwen?' van o.a. Loren Cunningham. Het is niet een makkelijk door te lezen boek en er wordt diep ingegaan op bijvoorbeeld de vraag wat Paulus nu precies bedoelde toen hij schreef dat vrouwen niet mogen spreken in de gemeente.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Iris

• Bekijk profiel
vrouwen in de gemeente
« Reactie #96 Gepost op: mei 11, 2005, 08:06:07 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 10 mei 2005 om 21:49:

[...]
 Het ging me er niet om waarin nu de een beter is dan de ander. Het ging me erom het verschil in gaven en taken onder de aandacht te brengen. Ik heb het idee dat die meer en meer weggepoetst worden als zijnde iets van de betreffende cultuur. Ik ben van mening dat God wel degelijk tot ons spreekt via de bijbel en dat in genesis de grond daarvoor gelegd is. Dat de uitvoer per cultuur verschilt is duidelijk. Maar de achterliggende basis blijft.

Om je vraag te beantwoorden. In diverse kerken bewijzen vrouwen dat ze het ambt uitstekend aan kunnen. Ze worden bij mijn weten niet vaker afgezet dan bij mannen het geval is. Maar iets kunnen wil nog niet zeggen dat het ook moet gebeuren. Daar ben ik dus nog niet over uit zoals al eerder gezegd.
Bedankt voor je uitleg. Ik snap nu hoe je het bedoelt.  :)