Auteur Topic: New age muziek  (gelezen 2193 keer)

Iris

• Bekijk profiel
New age muziek
« Gepost op: mei 16, 2005, 02:28:44 pm »
Is new age muziek gevaarlijk voor een Christen?
En dan doel ik op de ontspannende deuntjes waar je zo lekker op kan wegdromen. Mantra's vind ik persoonlijk ook erg mooi, vooral als het in zangvorm gedaan wordt.
Mijn mening is dus dat het ongevaarlijk is.
Wat is jullie mening?

Iris

wateengedoe2

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2005, 03:42:38 pm »
Nee, mij lijkt zulke muziek ook niet gevaarlijk, mgoed, wie ben ik .. ;)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2005, 08:43:41 pm door wateengedoe2 »

Zijnkind

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2005, 08:46:59 pm »
Bedoel je puur instrumentale muziek Iris? In dat geval geen probleem lijkt mij.
Ik kan ook wegdromen op het geluid van het ruizen van de golven in de branding of dat van de wind. En dat verbinden we ook niet direct aan een bepaalde muziekrichting.

Anders wordt het als er tekst bij is. Genieten zonder direct naar de tekst te luisteren kan wel maar is niet altijd ongevaarlijk. Geldt voor alle muziek trouwens, niet alleen new-age.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Peter

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2005, 09:30:21 am »
Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar is minimal music ook "gevaarlijk"?
Deze muziek is zo opgezet, dat je er van in een trance kunt raken, maar ik vind het zelf heel mooi. Philip Glass bijvoorbeeld.

Iris

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2005, 04:50:51 pm »
Ik doel inderdaad op instrumentale muziek.
Persoonlijk heb ik ook geen bezwaar tegen teksten, mits ze niet godslasterlijk zijn.

En Peter, wat moet ik me bij minimal music voorstellen? Ik kan me niet voorstellen dat je ergens van in trance raakt als je dat zelf beslist niet wil.

Groetjes Iris

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2005, 07:49:53 pm »
quote:
Peter schreef op 17 mei 2005 om 09:30:
Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar is minimal music ook "gevaarlijk"?
Deze muziek is zo opgezet, dat je er van in een trance kunt raken, maar ik vind het zelf heel mooi. Philip Glass bijvoorbeeld.

Google leert: "Een voorbeeld van minimal music uit Nederland is de muziek van Simeon ten Holt: canto ostinato voor vier vleugels, of de soloduivelsdansen voor piano."

Duivelsdansen! Lijkt me geen goed plan, Peter  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2005, 07:50:23 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2005, 09:30:40 am »
@Iris: even googlen.

@Bumblebee: ja, da's waar. Aan de andere kant: ik ken ook een minimalistisch psalmvoorspel van Bert Matter (psalm 1). Why should the devil have all the good music?

Het punt is: de opzet van minimal music is dat door heel kleine wijzigingen aan te brengen in zich steeds herhalende motieven (ostinato) de luisteraar 'in hogere sferen' wordt gebracht. Nu is het psalmvoorspel van Bert Matter daar te kort voor, maar je kunt je afvragen: is dat niet juist de bedoeling van veel muziek? Tot een bepaald "genotsniveau" komen?

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2005, 12:43:22 pm »
Wat is er vaut aan in trance raken dan?
Je moet de groenten van Joost hebben!

Peter

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2005, 11:58:29 pm »
Er komt ook een moment dat je weer moet eten koken of zo (niet dat ik vaak eten kook, maar het is maar een voorbeeld). En ben je dan wel in staat om een stukje muziek op te zetten die je weer uit de trance haalt? Bv. een opwekkingsliedje. ;-)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2005, 12:07:24 am door Peter »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2005, 01:59:16 pm »
ja in hogere sferen raken, is sowieso iets waar de "new-age" of moet ik zeggen gnostiek zich mee bezig houdt, ik zou zeggen kijk er mee uit als je er door beinvloed wordt zou ik het niet luisteren. Maar opzich kan je het best luisteren, maar ja waarom zou je als er goede alternatieven zijn??
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2005, 10:32:54 pm »
Dat je van die muziek in trance kan raken heb ik ook wel gehoord. Maar ik denk dat je je er dan wel voor open moet stellen. Ik denk niet dat je echt in trance raakt als je dat niet wil. Hooguit begin je inderdaad een beetje te dromen of zo... daar lijkt me niks mis mee.

Heb er zelf verder niet zo heel veel ervaring mee. Heb wel een cd "peaceful mind" en alle cd's van Era, die wil ik voor het slapen gaan nog wel es opzetten :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

tanneke

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2005, 09:55:46 pm »
Over beide muziekstijlen weet ik niet zo veel. Ik geloof wel dat het heel slecht is om muziek te luisteren waar je van in trance kan raken. Bij trance heb je niet meer de volledige controle over je geest.
Het kan misschien zo zijn dat dat geen nadelige gevolgen heeft, je stelt je wel open. De duivel ziet dit en hij kan daar gebruik van maken. Persoonlijk denk ik dus dat je het risico beter niet kan nemen door naar deze muziek te luisteren.

Liudger

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2005, 10:12:24 pm »
Every composer tries to blow your mind. Inclusief Handel en Johann Sebastiaan. Zolang je geest niet de verkeerde kant op geblazen wordt (en daar ben je zelf bij) zou ik me er niet druk over maken.

Wees niet bang kinderen. Als je van de duivel probeert weg te rennen, kom je hem tegen daar waar je heen gerend bent. Als we op God zeggen te vertrouwen, mogen we dat ook doen en hier en daar wat risico lopen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2005, 11:06:12 pm »
quote:
farao schreef op 20 mei 2005 om 13:59:
ja in hogere sferen raken, is sowieso iets waar de "new-age" of moet ik zeggen gnostiek zich mee bezig houdt, ik zou zeggen kijk er mee uit als je er door beinvloed wordt zou ik het niet luisteren. Maar opzich kan je het best luisteren, maar ja waarom zou je als er goede alternatieven zijn??

Even for the record. New Age is geen gnostiek. Wel zullen er bovenproportioneel veel gnostici ook esotherisch / new agerig bezig zijn, maar gnostiek is zeker niet hetzelfde als new age. Je zou gnostiek New Age 'avant la lettre' kunnen noemen... ;)

Probleem met dit soort vraagstukken is dat zulke muziek of bepaalde denkbeelden niet meteen slecht voor je zijn. Je zult er niet meteen bezeten of van God los door raken. De duivel maakt gebruik van de bekende 'salami'-tactiek: neem een worst, snijd er elke keer een dun plakje af, en er is bijna niks te zien. De worst lijkt nog steeds even lang. Elke keer als je dit doet zie je niet veel verandering. Over een lange tijd wel: dan is de worst opeens nog maar half zolang als hij eerst was.

Dat doet de duivel ook op geestelijk vlak. Hij gaat met hele kleine stapjes te werk, zodat wij denken: "Dat kan nog wel" of: "dat kan geen kwaad". Zodra dat onderdeel van ons gedrag is geworden 'gewoonte', gaat de duivel weer een stapje verder, hij snijdt één klein plakje van onze salamiworst af, totdat we weer gewend zijn, zo worden we langzaam maar zeker van God losgeweekt, totdat de band met God volledig is doorgesneden.

Ik vind zelf dat je de duivel daar niet de gelegenheid toe moet geven, en daarom uiterst kritisch moet zijn bij je muziekkeuze. Lucifer had de leiding over de muziek van de engelen, en weet met name via muziek mensen te beïnvloeden.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Vivine

• Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2005, 12:08:01 am »
beetje offtopic dit...maar ik heb op dit forum heel vaak dat ik, als iemand iets zegt met betrekking tot het geloof (zoals dit over de salami-tactiek) denk: dat is eigenlijk heel logisch, het klinkt eigenlijk best wel waar. En dat heb ik dus met meer dingen die mensen hier op het forum zeggen. Sommige mensen gaan voor mij net iets te ver...maar de iets meer gematigden kan ik goed volgen.
Maar waarom geloof ik dan eigenlijk niet? :? hmm ik denk dat ik zelf al het antwoord kan geven...dus deze post is eigenlijk nutteloos...maar ik kwam erop door dat stukje van Roodkapje.
Ik denk zelf dat ik net iets teveel weerstand bied om me echt over te geven aan iets als God ofzo. Het is makkelijk om te zeggen dat ik die weerstand moet laten varen, want zo makkelijk gaat dat niet. En het klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar ik heb nooit echt het idee gehad dat ik het nodig heb ofzo :? Is dat fout?
Sorry voor dat ik mijn gedachten even in de vrije loop liet... :P

Om toch nog iets over het topic te zeggen... :)
Of New Age muziek fout is ligt volgens mij aan vanuit welke hoek je het bekijkt...ik denk zelf dat er niets mis mee is. Het ligt eraan of het dingen met je doet die je eigenlijk niet wil of die slecht zijn. Maar wat voor dingen zouden dat dan zijn?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2005, 12:08:38 am door Vivine »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
New age muziek
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2005, 12:41:08 am »
quote:
Pepperdepep schreef op 24 mei 2005 om 00:08:
Ik denk zelf dat ik net iets teveel weerstand bied om me echt over te geven aan iets als God ofzo. Het is makkelijk om te zeggen dat ik die weerstand moet laten varen, want zo makkelijk gaat dat niet. En het klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar ik heb nooit echt het idee gehad dat ik het nodig heb ofzo :? Is dat fout?

Paulus schrijft iets dergelijks aan de Romeinen:
quote:
14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. 15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17 Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!
26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Verder staan er overal stukken over 'levensheiliging': wees heilig, want IK ben heilig. En dat houdt volgens mij in dat je je niet moet inlaten met 'onheilige' dingen. Maar de verleiding is zo groot, het lijkt zovaak alsof het geen kwaad kan. Paulus noemt dit de strijd van het 'vleselijke' tegen het 'geestelijke'. Met het 'vleselijke' bedoelt hij de zonde. Dat je dus zelf denkt te weten wat goed voor je is, dat je God daarvoor niet nodig hebt. Zelf doen dus... Maar door je 'vlees' (je 'zondige ik' vertaalt de Groot Nieuws Vertaling) ben je steeds geneigd om je van God af te keren, je verstand wil wel, maar je 'zondige ik' niet. Dat gevecht kun je zelf nooit winnen. Er is er maar Eén die dat kan, en dat is God, die daarvoor z'n Heilige Geest stuurt. Ergo: je kunt alleen maar heilig worden als je de Geest die God is toelaat, want Hij is heilig.

Nogmaals: er is niks mis met instrumentale muziek van kabbelende beekjes en synthesizers, maar zodra er bijvoorbeeld indiaanse chants tussen zitten die tot hun goden zingen (zoals Sacred Spirit, een bekende New Age groep), dan is het imho niet goed als je je daardoor in 'trance' laat brengen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)