Auteur Topic: SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt  (gelezen 7542 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt
« Reactie #50 Gepost op: september 08, 2005, 09:20:54 am »

quote:

Alfredt schreef op 08 september 2005 om 08:38:
De staat wil die meevaller helemaal niet. De staat besluit tot subsidies omdat zij denkt dat het goed is om subsidies te verlenen.
Het is dus meer alsof jij veroordeeld wordt tot het terugnemen van een verjaardagscadeau of het zakgeld dat je aan je kind wil geven of zo.
Om de analogie nog iets te verfijnen:
Het gaat om een cadeau waar de hele buurt traditioneel aan meebetaalt, maar waarbij het feestvarken dit keer een stout jongetje blijkt te zijn die aldoor meisjes plaagt. Logisch dat een boel buren dan gaan klagen.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 09:21:02 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 08, 2005, 09:41:49 am »
Nee dat is een zeer slechte verfijning. Dan ga je voorbij aan het wettelijk stelsel van subsidieverlening, het doel vanm belastingheffing en de besteding van belastingen. De staat is net zo vrij in de besteding van belastingen als een individu (bijna dan) en niet zoals een buurtvereniging met ingezameld geld.

Maar om op je foute (in mijn ogen drogredenringachtige) analogie in te gaan. Er is al meerdere malen onafhankelijk vastgesteld dat dat jongetje niet plaagt, dat de buren dat ondanks die uitspraak blijven vinden is hun probleem. En ten tweede vindt dàt meisje zelf ook niet dat ze geplaagd wordt....
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 09:43:50 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 08, 2005, 09:58:03 am »
Jij hebt het de hele tijd over de juridische kant van de zaak. Dat is interessant en ook relevant, maar wat mij betreft niet het enige punt. Die subsidiewetgeving zal er zijn en wellicht heb je gelijk dat er met deze uitspraak een juridische fout wordt gemaakt, maar wat ik minstens zo interessant vind is de vraag of die subsidiewetgeving wel juist is. Juridische wetten zijn geen natuurwetten, maar afspraken. En je kunt daar dus een mening over hebben en vinden dat ze gewijzigd moeten worden.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 10:04:42 am door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 08, 2005, 10:03:56 am »

quote:

Alfredt schreef op 08 september 2005 om 09:41:
De staat is net zo vrij in de besteding van belastingen als een individu (bijna dan) en niet zoals een buurtvereniging met ingezameld geld.
En ook nu weer zal het juridisch wel zijn zoals je zegt, maar in essentie is 't hetzelfde. Het gaat hier gewoon over gemeenschapsgeld.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 08, 2005, 10:04:36 am »
o, en wat was er drogredenachtig aan?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 08, 2005, 10:13:03 am »

quote:

Koerok schreef op 08 september 2005 om 09:20:
Om de analogie nog iets te verfijnen:
Het gaat om een cadeau waar de hele buurt traditioneel aan meebetaalt, maar waarbij het feestvarken dit keer een stout jongetje blijkt te zijn die aldoor meisjes plaagt. Logisch dat een boel buren dan gaan klagen.
Begrijpelijk van die buren maar moreel gezien onjuist. Het blijkt dat een gif dan aan voorwaarden is gebonden die niet bij het geven genoemd zijn. Het jongetje voldeed aan de voorwaarden immers bij ontvangst? Ik ga er dan wel van uit dat er geen bedrog was aan de kant van de jongen. Fraude is strafbaar immers.

Jezus gaf ook eens een mooi voorbeeld in de vergelijking van de dagloners. Iedereen werd aangenomen voor hetzelfde bedrag. Degenen die om 9 uur smorgens werden aangenomen en ook degene die om 12, 15 en zelfs 17 uur werd aangenomen (vrij vertaald). Aan het einde van de dag waren degenen die het langst hadden gewerkt echter niet tevreden met het feit dat iemand die maar 1 uur had gewerkt hetzelfde kreeg. Terecht? Menselijk mischien wel begrijpelijk maar heel fout. Ze zijn correct behandeld conform de afspraak. datzelfde geldt m.i. ook voor de subsidies aan de SGP.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 08, 2005, 10:18:46 am »
Dan moet je dat niet op basis van deze uitspraak doen, maar in zijn algemeen. (Ik bedoel niet niet over de SGP, maar gewoon los van deze zaak.)
Natuurwetten zijn trouwens een zeer discutabel gegeven. Waar eeuwenlang gedacht werd dat natuurwetten een gegeven waren in de menselijke geest die onveranderlijk vast lag hebben we de laatste paar eeuwen toch moeten constateren dat het tijd en plaatsafhankelijk is. Denk bijvoorbeeld aan zaken als homoseksualiteit, abortus. Het hele denken daarover is omgeslagen waar men vroeger dit zonder een moment twijfel alleen al onder het natuurrecht schoof. Denk maar aan het woord 'tegennatuurlijk'.

Het natuurwetdenken is een zeer subjectief iets en werkt slecht in een rechtstaatidee.
Verder kun je dus wel discussieren over welke organisaties onder welke omstandigheden in aanmerking zouden moeten komen voor subsidie, maar ook daar zitten vrij veel haken en ogen aan. Als een organisatie wettelijk gezien niets fout doet, beroep doet op een bepaalde subsidie en ook voldoet aan de subsidie-eisen dan moet die subsidie gewoon verleend worden. Doe je dat niet dan discrimineer je als overheid op basis van een subjectieve mening.

Dus of je maakt de subsidiewetgeving heel zwaar met allerlei regeltjes over wanneer je wel en niet in aanmerking komt voor subsidie. (Oh ja, klaag dan niet over die idiote regeltjeszucht van allerlei wetgeving! want dat is iets wat ook zeer veel gebeurd, dat is dan gewoon een consequentie van deze vraag. Want als je dit doet met subsidiewetgeving dan is er nog een heel paket andere wetten waar hetzelfde zou moeten gebeuren.)
Of verbied elke veniging (of organisatie) om te discrimineren. (Dat wordt lachen gieren brullen, studentenverenigingen kan je opheffen, alle voetbalverenigingen worden gemengd, jeugdverenigingen worden opengesteld voor bejaarden, de vrouwendagen in de sauna's zijn geteld etc etc..) Oftewel hef de vrijheid van vereniging op. (Dit is slechts zeer lichtelijk gechargeerd, er zijn nu al diverse organisaties die problemen hebben met de soms te zware anti-discriminatiewetgeving. Versta me goed, ik ben op zich voor goede anti-discriminatiewetgeving. Maar het moet wel in samenhang met de andere grondrechten en niet daarboven. Daar kan vanaf worden geweken op het moment dat de grondwetgever besluit om het antidiscriminatiebeginsel als belangrijkste grondrecht te poneren. Tot die tijd moet er gewoon geschipperd worden :) )

Kijk je kan het met de SGP oneens zijn (dat ben ik ook) maar de consequenties van het aanpakken van dit soort zaken is vaak erger dan de kwaal. Het is makkelijk om te zeggen het is goed wat de rechter doet want wat de sgp doet is moreel gezien fout. Maar dan moet je dus ook de consequenties daarvan aanvaarden. En die worden door veel mensen gewoon niet gezien. Die zien alleen de sgp en hun vrouwenstandpunt. (Ik beweer niet dat jij, koerok, dit doet, het is meer een algemene constatering.)

Wetten aanpassen, prima. De SGP aanpakken op hun vrouwenstandpunt, prima. Maar weet heel goed wat je doet.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 10:30:46 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 08, 2005, 10:40:09 am »
Nou, dan zijn we het denk ik wel redelijk eens Alfredt. :)

Nog even dit puntje:
"Doe je dat niet dan discrimineer je als overheid op basis van een subjectieve mening."

Dit doet me nog even denken aan iets wat Van der Vlies zei op de radio. Hij zei dat discrimineren ongeoorloofd onderscheid maken is. En dat doet de SGP volgens hem niet, want ze maken onderscheid op basis van hun geloof. Ik vond dat zo'n kromme uitspraak. Alsof het dan allemaal in orde is ("Dat homo's van een flatgebouw moeten, is dan ook geen discriminatie meer, want das nu eenmaal het geloof hè...").
Geloof is hoe je het wendt of keert ook gewoon een subjectieve mening en kan die dus ook ongeoorloofd zijn.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 10:41:57 am door Koerok »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 08, 2005, 10:53:53 am »
De doorredenatie klopt, niet elke geloofsuitspraak is wettig. (Ik zie het wat dat betreft somber in met betrekking tot een aantal geloofsuitspraken van christenen in de nabije toekomst. Maar dat is verder off topic :) )

Toch heeft van der vlies met wat hij zegt wel gelijk. Wat de SGP doet is geoorloofd onderscheid maken. (net als die studentenvereniging die alleen studenten toelaat etc.) En dat komt omdat het onder de vrijheden vrijheid van godsdienst en vrijheid van vereniging valt. Dat is wat hij bedoelt. En daar zitten natuurlijk diverse wettelijke grenzen aan, maar de SGP blijft op dit moment gewoon binnnen die grenzen.
Pinkeltjefan

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 08, 2005, 11:05:35 am »
Hij heeft gelijk wat deze kwestie betreft, maar niet wat betreft de redenatie dat het nu eenmaal hun geloof is.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2005, 11:06:12 am door Koerok »

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 08, 2005, 12:46:00 pm »
Student zijn is een keuze, vrouw zijn niet. (Ja tegenwoordig OOK maar laten we daar maar niet aan beginnen).
Eenheid in verscheidenheid

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 08, 2005, 01:19:53 pm »
kunnen we dat verdrag niet opzeggen en dan in de grondwet vastleggen dat je lief moet zijn voor vrouwen?
dat is toch de bedoeling van al die regels?
geheelonthouder

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 08, 2005, 01:28:06 pm »
Lief zijn voor vrouwen? Maak het nou!
De zweep d'r over en naar het aanrecht ranselen!!!!!!  

:+

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 08, 2005, 02:37:30 pm »
Dat verdrag is om er voor te zorgen dat vrouwen als gelijkwaardig worden beschouwd ten opzichte van mannen. Let wel, niet gelijk, vrouwen zijn immers anders dan mannen. Dus "aardig doen" gaat het niet om. Een slavenhandelaar kan best aardig doen tegen zijn slaven, maar daarom is die slaaf nog niet gelijkwaardig aan de slavenhandelaar.
Eenheid in verscheidenheid

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 08, 2005, 02:46:12 pm »

quote:

Murdoc schreef op 08 september 2005 om 12:46:
Student zijn is een keuze, vrouw zijn niet. (Ja tegenwoordig OOK maar laten we daar maar niet aan beginnen).

Dus dan moet de "Club van lange mensen" voortaan ook maar kleine mensen toelaten, want klein-zijn is geen keuze? En de Mensa moet voortaan ook maar mensen met een lager iq toelaten, want je iq is ook geen keuze?

Zo werkt 't niet. Wel kan de overheid zichzelf verplichten om zulk soort clubs niet (meer) te subsidieren. Dat heeft niets met de vrijheid van vereniging te maken.
Alleen is 't hier niet zomaar een clubje, maar een politieke partij. Daar moet je erg voorzichtig mee zijn, omdat gelijkwaardige behandeling van alle politieke partijen nodig is voor een goed werkende democratie.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 08, 2005, 02:56:51 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 september 2005 om 12:15:
[...]

Nee, dat mag inderdaad niet.
Subsidie wordt niet zomaar gegeven. Subsidie is geld van iedereen dat bedoeld is om maatschappelijk relevante groeperingen en evenementen te sponsoren. Het is logisch dat er dan gekeken wordt naar de wet en algemeen aanvaarde regeles en gedragingen. Vrouwen weren uit het politieke leven hoort daar simpelweg niet bij.
Dus ja, de SGP mag best bestaan, maar zolang vrouwen niet mee mogen doen moeten ze dat maar zelf bekostigen.

Als we het hele geval nu eens omdraaien. Stel dat een aantal dames een partij politieke partij oprichten maar wel in de statuten zetten dat mannen niet actief mogen meedoen in vertegenwoordigende posities. Deze partij haalt bij de verkiezingen 3 zetels en komt in de kamer en krijgt dus subsidie voor allerlei politieke actieviteiten, ........ of toch niet ????

Overigens mogen vrouwen volgens mij wel lid worden, maar geen bestuurlijke of vertegenwoordigende posities bekleden. Alleen passief lid dus.

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 09, 2005, 10:24:32 pm »

quote:

Stel dat een aantal dames een partij politieke partij oprichten maar wel in de statuten zetten dat mannen niet actief mogen meedoen in vertegenwoordigende posities. Deze partij haalt bij de verkiezingen 3 zetels en komt in de kamer en krijgt dus subsidie voor allerlei politieke actieviteiten, ........ of toch niet ????
tja....en de ouderenpartij 55+. Als die winnen komen er vast geen jongeren in de 2e kamer te zitten...die mogen dat vast niet...
Maar als jongeren dat niet erg vinden...dan ga je als externe partij daarover toch niet klagen...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 10, 2005, 02:27:59 pm »
Een vrouwen partij mag men wel oprichten, omdat er alleen een vrouwen verdrag bestaat. Er bestaat niet iets van een mannen verdrag. Als men zo'n partij op gaat richten kan men weer verwijzen naar de vrouwenpartij en is er weer een gelijkheidsbeginsel, dit is omgekeerd niet mogelijk.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 20, 2005, 09:35:37 pm »
Vrouwen hebben dus niet veel te zeggen binnen de SGP, maar de heren verwachten wel dat diezelfde vrouwen naar de stembus rennen om hun broeders aan zetels te helpen....
Beetje hypocriet allemaal, vinden jullie ook niet?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 20, 2005, 09:48:19 pm »
Iris, als de meeste sgp-stemmende vrouwen laten weten dat ze het standpunt geen belemmering vinden om toch op de sgp te stemmen......wie zijn wij dan om anderen daarop aan te spreken? Het zegt toch genoeg dat CW geen sgp-ster kon vinden voor hun rechtszaken tegen de sgp? En er zijn vrouwen genoeg (trouwens ook mannen) in het sgp kamp die het officieele vrouwenstandpunt niet delen.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2005, 09:48:53 pm door Zijnkind »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 20, 2005, 09:49:35 pm »
Nee, dat is namelijk hun eigen mening ook. Die vrouwen van de SGP staan voor een groot deel achter deze stellingname.
Als je ziet hoeveel moeite er gedaan is om een sgp vrouw te vinden die tegen de sgp wilde procederen... en dat is ze niet gelukt. Het is hypocriet om voor emancipatie en vrije keuze te zijn, maar dan vrouwen een keuze daartegen te willen ontzeggen.

/Hoi Zijnkind, u ook hier? :)
« Laatst bewerkt op: september 20, 2005, 09:50:15 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Matsudo

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 20, 2005, 10:08:44 pm »
Helemaal nieuw op dit forum (ik ben geenstijl gewend). Hartstikke leuk om over de SGP te discussieren, hier gelukkig wat genuanceerder. Denken jullie niet dat we het hoger beroep gewoon moeten afwachten? Ik ken nogal wat juristen en niemand denkt dat deze uitspraak houdbaar is. Ook in het ND is al vrij uitvoerig uitgelegd dat de rechters zich voor het feministische/liberale/linkse/lichtzinnige/verlichtende karretje hebben laten spannen. Met andere woorden, het wordt toch pas interessant na het hoger beroep en de eventuele cassatie?
www.marillion.com for a better way of life

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 20, 2005, 10:26:24 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 20 september 2005 om 21:48:
Iris, als de meeste sgp-stemmende vrouwen laten weten dat ze het standpunt geen belemmering vinden om toch op de sgp te stemmen......wie zijn wij dan om anderen daarop aan te spreken? Het zegt toch genoeg dat CW geen sgp-ster kon vinden voor hun rechtszaken tegen de sgp? En er zijn vrouwen genoeg (trouwens ook mannen) in het sgp kamp die het officieele vrouwenstandpunt niet delen.
Vraag de SGP jongeren maar eens hoe ze over deze zaak denken, volgens mij begrijpen ze Paulus beter dan de 'oude' garde. 8)
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 20, 2005, 10:29:33 pm »
Weet ik. Ik heb de discussie op refoweb gezien ;). Anders had ik ook niet zondermeer durven stellen dat een deel van de sgp-aanhang het er niet mee eens is.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 21, 2005, 04:18:26 pm »
Als die vrouwen het geen probleem vinden dan is er ook geen probleem, wat mij betreft.
MAAR ik vind het wel hypocriet dat men niet consequent is binnen de SGP!
Vrouwen geen stem in de partij?
Verbied die vrouwen dan ook om te stemmen tijdens de landelijke verkiezingen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 21, 2005, 04:45:52 pm »
Waarom zou dat hypocriet zijn dan?

Weet jij wel precies wat en waarom de SGP (achterban) denkt en hoe ze dat invullen?

Op dit moment komt het in elk geval op mij over alsof jij kijkt naar wat er gebeurd en daar allerlei theoriën op los laat dat dit hypocriet zou zijn. Dat kan je pas beoordelen op moment dat je hun beweegredenen voor beide beslissingen kent.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 04:47:41 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 21, 2005, 04:52:57 pm »

quote:

Iris schreef op 21 september 2005 om 16:18:
Vrouwen geen stem in de partij?
Verbied die vrouwen dan ook om te stemmen tijdens de landelijke verkiezingen.

Je speelt nu met het woordje 'stemmen', maar het gaat natuurlijk om twee aparte zaken; Een politieke taak bekleden of stemmen op diegenen die dat moeten doen. Het ligt in elkaars verlengde, maar is niet hetzelfde natuurlijk. Je hoeft het er niet mee eens te zijn (ben ik ook niet), maar rationeel moet je dat onderscheid best kunnen begrijpen. Hypocrisie zie ik er in ieder geval nergens in.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 01, 2005, 09:36:51 pm »

quote:

Pooh schreef op 07 september 2005 om 12:02:
Typisch gevalletje van doorgeslagen emancipatiedenken. Vrijheid van vereniging houdt ook in dat er lidmaatschapseisen kunnen worden opgesteld, waaraan bepaalde mensen nu eenmaal niet voldoen. Niets weerhoudt vrouwen ervan hun eigen vrouwenpartij op te richten.
ja ik ben het egt helemaal met je eens ik heb geen toevoeging
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 02, 2005, 12:04:59 pm »
Wat ik mij afvraag, krijgen bepaalde islamitische istanties / verenigingen dan ook geen subsidie meer? Een aantal daarvan laat immers ook geen vrouwen toe in het bestuur......
Of valt het dan ineens weer onder godsdienstvrijheid? Ik vind dat er met gelijke maten gemeten moet worden...

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 02, 2005, 04:04:55 pm »

quote:

Iris schreef op 02 oktober 2005 om 12:04:
Wat ik mij afvraag, krijgen bepaalde islamitische istanties / verenigingen dan ook geen subsidie meer? Een aantal daarvan laat immers ook geen vrouwen toe in het bestuur......
Of valt het dan ineens weer onder godsdienstvrijheid? Ik vind dat er met gelijke maten gemeten moet worden...
ja dat vroeg ik me ook af ik denk niet dat ze dat durfen met de moslims
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 02, 2005, 04:46:21 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 september 2005 om 16:52:

[...]

Je speelt nu met het woordje 'stemmen', maar het gaat natuurlijk om twee aparte zaken; Een politieke taak bekleden of stemmen op diegenen die dat moeten doen. Het ligt in elkaars verlengde, maar is niet hetzelfde natuurlijk. Je hoeft het er niet mee eens te zijn (ben ik ook niet), maar rationeel moet je dat onderscheid best kunnen begrijpen. Hypocrisie zie ik er in ieder geval nergens in.
OK, is het zo dat de SGP-vrouwen wel actief maar niet passief stemrecht hebben binnen de partij? Als ze binnen de SGP ook geen actief stemrecht hebben,  lijkt (zie het voorbehoud van Alfredt) het niet zo logisch dat ze hun actief stemrecht buiten de partij wel gebruiken.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...