quote:
Marloes schreef op 29 mei 2005 om 23:22:Ik vind het vreemd dat ik op school ed altijd geleerd heb dat het spiraaltje fout is omdat het dus innesteling tegengaat, en dat de pil goed is.. terwijl die ook de innesteling tegengaat. Alleen die werking van de pil werd ons niet geleerd. Op andere scholen dan wel?
Zie posts van oa bumblebee.
'De pil' doet 2 dingen: het eerste en grote effect is het proberen te voorkomen van de eisprong. Is er geen eisprong (van eierstok naar eileider) dan is een bevruchting (in eileider of baarmoeder) dus onmogelijk. Mocht dat toch nog gebeuren, dan is ook het baarmoederslijmvlies van een slechtere kwaliteit, zodat innestelen in de baarmoeder lastig is.
Het spiraaltje is er in 2 soorten. 1 voorkomt innesteling (bijv. het koperspiraal) door een soort chronische ontsteking van het baarmoederslijmvlies te verzorgen. De andere spiraal (mirena) geeft ook nog een lage dosis hormonen af. Die hormonen werken vooral op de kwaliteit van het baarmoederslijmvlies, maar kunnen ook de eierstokken ontregelen, zodat je minder eisprongen hebt. Het hormoon komt namelijk nauwelijks in je bloed, wat op zich een voordeel is.
Iets dat geloof ik nog niet genoemd is, is dat je bij een spiraaltje meer kans hebt op een buiten baarmoederlijke zwangerschap: een zwangerschap op de verkeerde plek, die niet alleen levensbedreigend is voor het kind, maar dat ook voor de moeder kan zijn.
Edith: ik ben het met Bumblebee eens. Het feit dat de natuur zelf al veel zwangerschappen laat mislukken, is geen reden om de natuur nog eens een extra handje te helpen.
Dat er zoveel mislukt, is naar mijn mening het gevolg van de zonde, de duivel in deze wereld. De wereld is verrot, niet zoals het bedoeld is door God. Cru gezegd: de huidige wereld is een bespotting van Gods Wil. In christen zal dat, als hij dat ziet, betreuren en gaat daar niet in mee.
Niet dat ik dus tegen (hormonale) anti-conceptie ben, om deze reden: dat vind ik een grove versimpeling van de situatie. Een christen leeft nu eenmaal in deze onvolkomen wereld. Het is dus een kwestie van roeien met de riemen die je hebt, tot je dood gaat en God je het eeuwige leven zonder verdriet schenkt. Je hebt verantwoordelijkheden, en die kun je niet met een vals argument op God afschuiven (anti-conceptie is niet-natuurlijk, dus tegen Gods Wil, dus gebruik ik dat niet).
Met betrekking tot deze discussie kun je dus kiezen voor anti-conceptie, omdat je bijvoorbeeld niet goed voor het kind zult kunnen zorgen (je hebt er al 5, of je hebt er net 1 gekregen).
In de zelfde lijn ligt de keuze tegen het spiraaltje: het kan zijn dat daarbij een leven vernietigd wordt, en dus kan dat een argument tegen zijn. Een overweging kan ook zijn: in mijn familie komt veel borstkanker (of trombosebenen) voor. Ik neem een spiraal ipv de pil, omdat bij de pil de kans op kanker (of trombose) veel groter wordt, en een vroege dood of ziekte kan ik niet varantwoorden richting mijn huidige kinderen.
Als christen heb je verantwoordelijkheden. Daar wordt je later op aangesproken, denk ik. Daarom moet je bij elke keuze die je maakt je afvragen: is dit het beste wat ik kan doen? Laat ik op deze manier Gods Wil geschieden, voor zover mogelijk?
Dat de een dan iets anders besluit dan een ander, is volgens mij niet erg. Gods Wil is niet in aardse regeltjes te vangen.