Auteur Topic: Hoe weet je wie de juiste levenspartner voor je is?  (gelezen 4680 keer)

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
Hoe weet je wie de juiste levenspartner voor je is?
« Gepost op: september 27, 2005, 07:51:44 pm »
Hoe weten wij als christenen zeker of onze partner degene is die God voor ons heeft voorbestemd?
Daar worstel ik momenteel erg mee.
Mijn vriend en ik zijn 2½ maand samen, beiden wedergeboren christenen (die proberen te leven naar God's richtlijnen) en willen ons leven met elkaar delen. Daarom willen wij graag weten hoe we erachter kunnen komen of God ons voor elkaar heeft voorbestemd. We bidden ervoor, zoeken in de Bijbel het antwoord, maar komen er niet uit.
Wat is jullie opinie?

Vriendelijke groet, Marjolein

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2005, 08:19:22 pm »
Hmz...

Jullie zijn 'wedergeboren christenen'. Dat betekent -neem ik aan- dat jullie open en eerlijk kunnen praten. Frustraties kun je bij de ander kwijt, ook over zijn/haar gedrag of je eigen onzekerheid en tekortkomingen. Onderwerpen als seks en kinderen en oudworden zijn bespreekbaar en deels besproken.

Jullie houden het op die manier al 2.5 jaar bij elkaar uit. Sterker nog: het lijkt jullie fijn om ook de rest van je leven met elkaar te delen. En dus samen oud en krakkemikkig te worden.
Je ziet het dus zitten om in die ander tijd en energie te blijven investeren. En je denkt dat het wel goed komt als die ander even niet blijkt wat je van hem/haar verwacht (omdat die zelf al genoeg aan het hoofd heeft zodat jij geen aandacht krijgt).

Kortom: je houdt van elkaar, ondanks de tekortkomingen van de ander, en bent bereid om die tekortkomingen onzelfzuchtig te compenseren.

Hoe kun je dan denken dat God een dergelijke relatie niet zou zegenen?
Heb je toch nog reserves/twijfel?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2005, 08:36:19 pm »
Misschien zou men het niet van ons zeggen, maar deze dingen kun je ook te zwaar beklemtonen. En ben ik het met elle eens dat als allebei christen bent en 2,5 edit: maand... een relatie hebt, je er toch wel van uit kan gaan dat het goed is dat je samen trouwt en dus samen verder gaat.
(Ik had het even verkeerd gelezen, sorry. :) omdat elle het ook verkeerd las nam ik dat over...)

In het geval van 2,5 maand samen, is het denk ik wel heel goed dat je hier over nadenkt. Ik vind het ook een goed teken als jullie hier samen mee bezig zijn.
Maar je kunt er ook vanuit gaan dat als je allebei gelovig bent en dus weet dat God je leven leidt, je in de dingen die gebeuren Zijn leiding kan zien.
Je hoeft niet perse een briefje uit de hemel te krijgen o.i.d. maar breng je relatie in gebed en je zult dan ook merken of iets niet goed zit, als je er serieus mee bezig bent.

Een vraag waar je over na kunt denken is: heb ik rust in mijn relatie of is er onrust en waar zou dat aan liggen. Je kunt allebei gelovig zijn maar toch je eigen beslissingen nemen zeg maar. Zo van we geloven allebei dus is het OK dat we bij elkaar zijn. Een relatie heeft meer aspecten die ook belangrijk zijn.
En heb je ook van te voren hierover gebeden of er eigenlijk niet bij stil gestaan en bedenk je nu na 2,5 maand dat God er ook wel wat over te zeggen heeft?

Zo maar even wat vraagjes.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2005, 09:36:37 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2005, 09:34:51 pm »
Inmiddels heb ik mijn antwoord gevonden op deze site

Misschien dat anderen er ook wat aan zullen hebben.

God is goed!  :)  

O-)

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2005, 09:42:35 pm »

quote:

elle schreef op 27 september 2005 om 20:19:
Hmz...

Jullie zijn 'wedergeboren christenen'. Dat betekent -neem ik aan- dat jullie open en eerlijk kunnen praten. Frustraties kun je bij de ander kwijt, ook over zijn/haar gedrag of je eigen onzekerheid en tekortkomingen. Onderwerpen als seks en kinderen en oudworden zijn bespreekbaar en deels besproken.

Jullie houden het op die manier al 2.5 jaar bij elkaar uit. Sterker nog: het lijkt jullie fijn om ook de rest van je leven met elkaar te delen. En dus samen oud en krakkemikkig te worden.
Je ziet het dus zitten om in die ander tijd en energie te blijven investeren. En je denkt dat het wel goed komt als die ander even niet blijkt wat je van hem/haar verwacht (omdat die zelf al genoeg aan het hoofd heeft zodat jij geen aandacht krijgt).

Kortom: je houdt van elkaar, ondanks de tekortkomingen van de ander, en bent bereid om die tekortkomingen onzelfzuchtig te compenseren.

Hoe kun je dan denken dat God een dergelijke relatie niet zou zegenen?
Heb je toch nog reserves/twijfel?

We zijn nog maar 2½ maand samen, maar het voelt alsof we elkaar al heel lang kennen.
Inderdaad is alles bespreekbaar binnen onze relatie, dat is ook 1 van de redenen dat het zo goed gaat tussen ons. Problemen worden uitgepraat en we weten van elkaar hoe we over bepaalde zaken denken.
En we hebben elkaar al reeds eerder de belofte gemaakt om voor elkaar te gáán dit leven: om samen oud te worden met inderdaad ook de negatieve aspecten. dus in voor-, en tegenspoed.
Het artikel wat ik poste via de link via mijn eerdere log heeft me nog meer licht op de zaak laten werpen en ik ben er nu van overtuigd dat het gewoon goed zit.  d:)b

Marjol3in

• Geborgen in Hem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2005, 09:44:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 september 2005 om 20:36:
Misschien zou men het niet van ons zeggen, maar deze dingen kun je ook te zwaar beklemtonen. En ben ik het met elle eens dat als allebei christen bent en 2,5 jaqar een relatie hebt, je er toch wel van uit kan gaan dat het goed is dat je samen trouwt en dus samen verder gaat.

Geen idee waar 2,5 jaar vandaan komt, we zijn nog maar 2½ maand samen.
Hoe dan ook voelt het alsof we elkaar al veel langer kennen, is alles bespreekbaar en zijn we ook in staat (gebleken) om tegenslagen het hoofd te kunnen bieden.
Dat geeft me hoop voor de toekomst  :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2005, 09:47:44 pm »
LOL.... ik heb compleet verkeerd gelezen!

Excuus... ja, dan wordt de vraag ineens veel prangender :).

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2005, 09:50:34 pm »
Een subtiel verschil: 2,5 jaar of 2,5 maand  :+

Bij mijn verkering was ik er ook wel mee bezig, maar tegelijk moet je het ook loslaten. Of diegene de ware voor je is zal God vanzelf wel laten blijken, daarvoor hoef je denk ik niet elk boekje in te duiken en allerlei mensen voor je te laten bidden ofzo.

In je relatie ontwikkel je je ook en de ene relatie werkt gewoon wel uit en de andere niet. Na 2,5 maand heel serieus nadenken of je voor altijd voor elkaar bent bestemd is gewoon voorbarig en m.i. naïef. Want als je dan de ware bent, wil je dan al gaan trouwen, ga je dat dan al zeggen, etc.

Achteraf maakt het echt niet uit voor jezelf of je nou een jaartje langer wachtte met ontdekken dat je de 'ware' hebt of niet; maar als je na een jaartje trouwt en na 2 jaar achter komt dat het niks is; dan zit je...

Bedenk wel dat de stem van verliefdheid de stem van God behoorlijk kan verdraaien. Stel dat God zou zeggen dat hij niet de ware is, helder uit de hemel. Wedden dat je dan denkt dat je het je maar ingebeeld hebt? Maar andersom zou je het van de daken schreeuwen als je goed verliefd bent :)

Eén van de gevaarlijkste terreinen in je leven om al te vroeg conclusies te trekken dus.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2005, 09:55:12 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2005, 10:01:22 pm »
Ik ken 1 stel dat binnen een jaar getrouwd is. Hij was net bekeerd, kwam zijn vrouw tegen, zag dat als een handreiking van God en trouwde haar (zij was het er verder prima mee eens hoor). Ze zijn inmiddels enkele jaren gelukkig getrouwd en hebben een kind.

Een vriendin van mij ging het net zo. Kreeg een vriend in haar nieuwe kerkelijke gemeente, gingen samen op 'relaties en God' weekend, en zagen geen bezwaar tegen vlot trouwen. Stonden stil bij of zij wel voor elkaar bedoeld waren, en zoja, of ze dan direct zouden moeten gaan trouwen of niet (uitstellen was in hun ogen gelijk aan het wantrouwen van God). Ook zij hebben gebeden. Als antwoord op hun gebed kwam een vriend 1000 euro brengen, omdat hij 'door had gekregen' dat zij dat goed konden gebruiken... Die vriendin is dus ook binnen een jaar getrouwd (mooie bruiloft!).

Als je 'zeker' van elkaar bent, en bereid bent om zo nodig meer te geven dan te krijgen omdat je zoveel van de ander houdt, dan lijkt mij dat gezegend. Denk alleen niet dat je huwelijk over rozen gaat: iedereen krijgt ruzie over het huishouden (al was het alleen maar omdat mannen altijd hun sokken overal laten slingeren), schoonfamilie, de spullen van IKEA.

Die site die je aan haalt: lijkt me een prima advies geven.
Op een gegeven moment geef je iemand/iets het voordeel van de twijfel, en dan is het: gaan met die banaan, op hoop van zegen. Of liever: met de zekerheid van zegen.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2005, 10:02:31 pm door elle »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2005, 11:52:10 pm »
Marjolein. ik heb God leren kennen als Heer en Vader. Soms is hij idd rechtstreeks en krijg je een duidelijk antwoord. Denk aan Gideon en zijn vlies. Dat is de Heer.
Maar soms lijkt het alsof Hij je diverse mogelijkheden geeft en gewoon kijkt hoe jij ermee omspringt. Zoals een vader zijn kinderen van alles aanreikt. Je vriend is zo'n mogelijkheid.
En ja, wat Elle zegt klopt wel denk ik. Bij twijfel mag je best wel eens een (positieve) gok wagen. Gezien je voorgeschiedenis snap ik echter dat je voorzichtig bent. Ik wens je veel wijsheid en zegen toe in deze prille relatie!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2005, 09:14:34 am »
Jullie zijn 2.5 maand samen. Dat is erg kort. Praktisch gezien is drie maanden een grens een jaar en 4 jaar.

Waarom zou je nu al zeker willen weten dat jullie bij elkaar horen? Wacht af en laat de tijd het bewijzen. Hebben jullie de eerste grote ruzie al gehad? Zo niet wacht dan af tot na die ruzie en als je dan nog steeds samen door wilt dan heb je blijkbaar een goed uitgangspunt.

Ik geloof niet in ware liefde. Liefde is een keuze. Je maakt dat het werkt met een beetje geduld een beetje vuur en een hele hoop kleine attenties.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2005, 09:38:18 am »
Ja, ik zag net dat het verkeerd gelezen was en heb m'n bericht aang4epast. Ik volgde elle in het 2,5 jaar denk ik. Ik weet ook niet hoe ik er anders op zou komen.
Zo zie je maar weer hoe we slordig kunnen lezen... Oei. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2005, 11:31:42 am »
Welja.. geef mij maar weer de schuld. ;)

Schets jezelf een paar 'worst case' scenarios, en vraag je dan af of je de relatie nog steeds ziet zitten.
Voorbeelden zijn: hij is toch niet zo tactisch als jij nodig hebt, ziet niet altijd in dat jij aandacht nodig hebt. Dat kan een relatie behoorlijk scheef laten groeien. Weet jij hoe je zoiets kunt voorkomen? Vergt praten, eventueel met een professioneel iemand erbij. Zou jij dat kunnen? Zou hij dat willen?
Of misschien wordt hij arbeidsongeschikt/langdurig werkeloos, en blijkt hij een slechte huisman (woont hij nu op kamers?). Dan kun jij geld gaan verdienen, terwijl je thuis ook nog een groot deel van het huishouden kunt doen. Dn kan hij nog zo lief zijn, op een gegeven moment wens je dat hij 's wat ging doen! Denk je dat jullie samen uit zo'n probleem komen?

Genoeg relaties die snel worden aangegaan en waarin 1 van beide teleurgesteld wordt. Als die persoon ook ophoudt met investeren in die relatie, dan gaat de relatie vroeg of laat stuk. (Een oom van mij werd na 13 jaar verlaten door zijn vrouw omdat hij 'niet gezellig genoeg was'. Hij had zich dat nooit zo gerealiseerd, wilde graag therapieen volgen enzo, maar zij vond dat het nu lang genoeg geduurd had, dat de basis definitief weg was (dat is althans wat ik ervan heb begrepen).)

Dus waarschuwingen zijn niet zo vreemd. '4 jaar verkering' wordt vaak als maatstaf gebruikt, zeker als je jong bent (onder 25 jaar). Overleef je dat, dan zal een huwelijk ook wel gaan. Maar ook dat geeft geen garanties.
Een korte relatie omzetten in een huwelijk is niet gedoemd te mislukken, zeker niet als je beide weet dat er tegenslagen en ruzies (over erg onbenullige dingen) zullen komen en je vast besloten bent die samen te overwinnen.
En ik sluit mij bij anderen aan: liefde is een keuze, een keuze waar je aan vast zit. Maar wel een keuze die gezegend wordt als je God daarom vraagt. Daarom weet je dat Hij jullie de kracht zal geven om tegenslagen en ruzies te overleven, ook als je na een korte relatie al trouwt.

Dus: mocht je nog even overtuigd zijn van je relatie als eerst, stippel dan samen een traject uit. Nu 2.5 maand verkering. Bepaal over 2.5 maand of je wilt trouwen: dan heb je nog 2x zo lang om je daar geen zorgen over te maken.
(Denk ondertussen niet teveel na over dat je eventueel volgend jaar zomer een getrouwde vrouw zal zijn en dus ontdekken zultt dat hij snurkt, ontzettende zweetvoeten heeft, 's nachts het dekbed van je aftrekt, altijd op jouw helft kruipt, overal zijn zweetsokken laat slingeren, nooit de tafel afruimt na het eten, de vuilniszak niet uit zichzelf vervangt, enz. :Y) )

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2005, 12:15:44 pm »
Wachten. Als het goed zit, zit het over een jaar ook wel goed. Als er addertjes onder het gras zitten, heb je veel grotere kans daar achter te komen. Een beetje zelfbeheersing betrachten kan ook nooit kwaad.

En, heel vies misschien tegenwoordig, maar vraag je dierbaren eens discreet om eerlijk commentaar. Niet advies, maar commentaar.

Voor de rest, als Elle.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2005, 12:31:34 pm »
Pfoei! Persoonlijk vind ik 2.5 maand al veel te vroeg om me af te vragen of ik een nu bezig ben met iets dat mijn leven zal duren. Dan wil ik nog veel liever verliefd zijn :*
Je moet de groenten van Joost hebben!

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2005, 04:04:30 pm »
Heb kort geleden het boek "De vijf talen van de liefde" gelezen, van Gary Chapman, als ik me goed herinner. Wat daarin wordt besproken raakt wel een beetje aan sommige opmerkingen t.n.t.

Verliefdheid is een gevoel dat over gaat. Chapman geeft het een maximum van 2 jaar. Dus bij 2.5 maand heb je nog even te gaan voordat je getrouwd moet zijn  :+

Behartenswaardig is ook wat er gezegd wordt over liefde als keuze en hoe je die keuzes in de praktijk kunt invullen, nl. door de liefdestaal van die ander te spreken. Hoewel het boek zich m.n. richt op bestaande relaties die de verliefdheid voorbij zijn, is het voor verliefden ook aan te bevelen eens te lezen. Misschien krijg je er dan een beetje een idee van hoe de relatie eruit zou kunnen zijn na de roze periode  :Z
Maarten van Loon

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2005, 04:18:02 pm »

quote:

elle schreef op 28 september 2005 om 11:31:
(Denk ondertussen niet teveel na over dat je eventueel volgend jaar zomer een getrouwde vrouw zal zijn en dus ontdekken zultt dat hij snurkt, ontzettende zweetvoeten heeft, 's nachts het dekbed van je aftrekt, altijd op jouw helft kruipt, overal zijn zweetsokken laat slingeren, nooit de tafel afruimt na het eten, de vuilniszak niet uit zichzelf vervangt, enz. :Y) )

Of:

Denk ondertussen niet teveel na over dat je eventueel volgend jaar zomer een getrouwde man zal zijn en dus ontdekken dat zij snurkt, 90% van de ruimte in de kledingkast opeist, de wastafel vol zet met allerlei cosmetica-artikelen, de gereedschapskist opruimt zodat je niks meer terug kan vinden, in bed graag nog een langdurig gesprek wil voeren, tegen je zegt dat je op tijd thuis moet zijn als je met je vrienden gaat bieren, soaps wil kijken terwijl er voetbal op tv is, zich bemoeit met je kledingkeuze, moppert dat je nooit de tafel afruimt, enz. :Y) )
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2005, 05:46:45 pm »

quote:

Ulysses schreef op 11 november 2005 om 16:18:
(...)  in bed graag nog een langdurig gesprek wil voeren, zich bemoeit met je kledingkeuze, moppert dat je nooit de tafel afruimt, enz. :Y) )
He watteh?  O-)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 12, 2005, 11:04:44 am »
Dat ontdek je toch ook al wel als je weekendjes bij elkaar ben? Nouja dan ben ik zeker weer naief als ik dat zeg ;)
Ik moet bekennen dat ik thuis een boekje heb staan getiteld 'Zal ik trouwen?' Dat is heerlijk nuchter geschreven. Er staat in welke aspecten een relatie geschikt maken om je hele leven bij elkaar te blijven, erg verhelderend (al zullen sommige mensen het allemaal zeer logisch vinden...)
Mijn ervaring (en die van een paar vriendinnen) is trouwens dat er na twee jaar een dip komt. Gelukkig zijn wij juist beter uit die dip gekomen en nu zitten we af en toe weer op een roze wolk. Dus van die twee jaar verliefdheid klopt ook niet zoveel: verliefdheid komt en gaat lijkt mij. Dat overvalt je af en toe weer en dan mag je er van genieten. En dan is het er ineens een paar maanden niet. Maar dat zal ook wel weer afhangen van je definitie van verliefd zijn.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2005, 11:05:44 am door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 13, 2005, 10:07:53 pm »

quote:

Hoe weten wij als christenen zeker of onze partner degene is die God voor ons heeft voorbestemd?
Persoonlijk geloof ik daar niet in dat er 1 iemand is die voorbestemd is.. Dan doet de rest van je vraag dus ook niet echt terzake
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

freegirl

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 15, 2005, 04:03:58 pm »
ik zit ook met hetzelfde hoor, wij zijn ook zo lang bij elkaar (2,5 maand)en we weten het best zeker dat we samen verder willen, hij weet het zekerder dan ik, niet om hem maar ja, ik vind het nogal wat, weer een relatie te hebben..
en zo verliefd als op mn eerste vriendje ben ik ook niet op hem maar ik hou wel veel van hem.
dus echt een roze wolk, ja misschien ook wel, maar niet knalroze ;)
maar het zit wel goed tussen ons.
wij hebben ook veel gebeden al voor bevestiging, vooral voor mij dan want hij is er helemaal zeker van dat hij bij me wil zijn :)
en we kregen echt van veel verschillende kanten dezelfde bevestiging: iedereen vond hem leuk enz enz, niemand, echt niemand, deed ook maar ergens negatief over, en de mensen om me heen zijn echt wel eerlijk over dergelijke dingen hoor!
als mijn familie hem niet goed vond dan had ik dat zeker weten wel gehoord!!
we hebben zelf echt het idee dat we door God op elkaars pad zijn gebracht, voor ons allebei zo onverwacht als het het maar kan, en ook zo echt op het juiste moment in ons leven..
ik begrijp wel dat er mensen zijn die het vroeg vinden om nu al te weten of je de ware bent voor elkaar maar ik begrijp het wel, in ons geval is het in elk geval dat we niet goed tegen onzekerheid kunnen.
en wij zijn in elk geval op een leeftijd en in een situatie dat je niet verkering hebt op een erg vrijblijvende manier (bedoel ik niet zoals het klinkt denk ik), je houd er toch al snel rekening mee dat het meer zal worden later, en daar werk je ahw naar toe, al kan je het nog uitmaken zolang je niet getrouwd bent dus daarom zou ik zeggen overhaast niks en ga echt niet over je eigen grenzen heen.
maar al die tijd dat je verkering hebt is het gewoon belangrijk te weten dat je op de goede weg zit, met de juiste persoon.
waar ben je anders mee bezig. toch? :+

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2005, 05:27:54 pm »
Hmm, niet om de negatieveling te gaan uithangen hoor, maaaaaaar....

Ik was ook aardig zeker dat ik "de juiste" gevonden had. Niet dat ik meteen wou trouwen (ben je gek :+) maar goed, ik zag wel een toekomst met haar. Ook werd ze door iedereen in mijn omgeveing geaccepteerd en iedereen vond haar en ons geweldig. Alles helemaal ok dus zou je denken. Mooi niet dus. Langzaam komen er na een hele tijd (8 maand) toch dingen naar voren waardoor je er achter komt dat je beter niet samen verder kunt. Ik zelf zal nooit meer na een paar maanden zomaar aan nemen dat ik iemand gevonden heb om een toekomst mee op te bouwen. Vind ik nogal naief van me, er kan nog zoooooveel gebeuren in korte tijd!
Verder zal ikzelf nooit op boekjes vertrouwen, die zijn altijd vanuit of over anderen geschreven.

@Joesoef: Ben ik het mee eens. Volgens mij lopen er meer mensen rond waar je een vaste en liefdevolle relatie mee zou kunnen opbouwen.
Je moet de groenten van Joost hebben!

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 04, 2005, 08:33:26 am »
Heel kort antwoord, niet arrogant bedoeld.

Of je veel van elkaar houdt. Beiden evenveel.
Marc Knoop

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 30, 2005, 01:12:05 pm »
Hoorde ooit een spreuk: Het is in een huwelijk niet een kwestie van de juiste persoon te vinden, doch om de juiste persoon te zijn.
P de Mooij

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 30, 2005, 11:41:55 pm »

quote:

Nikolov schreef op 28 september 2005 om 09:14:
Jullie zijn 2.5 maand samen. Dat is erg kort. Praktisch gezien is drie maanden een grens een jaar en 4 jaar.

Hahaha.... Mijn vrouw en ik kenden elkaar twee maanden toen we een datum hebben geprikt. Allebei met relaties achter de rug en wetend dat een huwelijk een 'leap of faith' is.
Hoe weet je het zeker? Nou gewoon, niet. Dat moet je ook niet willen. Op die manier blijft er iets over om voor te vechten.
En, wij zijn inmiddels 11 jaar getrouwd. Nog steeds is onze relatie spannend, pittig, grappig, leuk, humoristisch, diepgaand etc. Nog steeds komen wij voor verrassingen te staan wat betreft elkaar, je raakt nooit uitgeleerd.

quote:

Ik geloof niet in ware liefde. Liefde is een keuze. Je maakt dat het werkt met een beetje geduld een beetje vuur en een hele hoop kleine attenties.
Ik geloof wel degelijk in ware liefde. Maar ook denk ik dat die ene ware liefde niet bestaat. Er lopen IMHO meerdere mensen op deze aardbol rond met wie je een goed huwelijk zou kunnen hebben. Als je geluk hebt, kom je de anderen NOOIT meer tegen als je je keuze hebt gemaakt  ;) . Als je minder geluk hebt, gebeurt dat wel en dan komt het erop aan.

Je zult op gegeven moment elkaars hand vast moeten houden en met je ogen dicht in de diepte springen. God vangt je op. Daar kun je in ieder geval wel zeker van zijn!

Ik wens jullie heel veel wijsheid en als je ervoor gaat: heel veel geluk samen! :)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 31, 2005, 12:29:15 pm »

quote:

Clint schreef op 30 december 2005 om 13:12:
Hoorde ooit een spreuk: Het is in een huwelijk niet een kwestie van de juiste persoon te vinden, doch om de juiste persoon te zijn.

Amen!

September 1999 voor het eerst haar ontmoet. Rond de feestdagen eind 1999 officieel een relatie. In maart 2000 elkaar al definitief aangegeven dat we ons leven met elkaar willen delen als geschenk van God. Om elkaar nog wel de nadrukkelijke ruimte te gunnen voor eigen ontwikkeling (zij zat nog in een KTC) en ook te kunnen sparen, nagedacht over een datum en beiden kwamen we al heel snel met 1 juli 2002. Dit is het ook geworden. Daarvoor echter door omstandigheden al wel eerder samenwonend (NB! NIET als getrouwden, want dat wilden we absoluut bewaren!). Deze wijze van samenleven heeft al een stukje verleden losgeweekt in mijzelf. In gesprekken met elkaar zijn we er te makkelijk van uitgegaan dat ik net als in het nabije verleden ook nu dit wel een plek zou kunnen geven. Na het huwelijk heeft dit proces zich helaas voortgezet en ben ik blind geworden voor signalen van haar om andere stappen te zetten voor mezelf. Na de geboorte van onze dochter, mei 2003, is alles helemaal op de kop gegaan in mezelf, met alle gevolgen van dien. Een verkeerde focus van mezelf heeft er uiteindelijk toe geleid dat zij na 2 jaar huwelijk een punt heeft gezet. Eerst nog met het idee puntkomma, maar na een maand was het al duidelijk: de angst voor mijn gedragingen was te groot geworden. Sinds januari 2005 is de scheiding officieel. En dat allemaal omdat ik niet de persoon ben geweest die ik had moeten zijn: mezelf!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis