In another place, another time... had ik zelf in de gothic scene terecht kunnen komen, denk ik.
Zarra noemde het al: gothics voelen zich 'anders'. Als je je anders voelt, en daar geen raad mee weet, dan kun je 3 dingen doen: 1 je zoekt professionele hulp, 2 je verkommert, 3 je zoekt lotgenoten
Volgens mij is de gothic-scene een grote groep van een bepaald soort lotgenoten. Van het 'anders zijn' maken ze gebruik, ze zetten zich af tegen het doorsnee zijn. Middels uiterlijk, muziekkeuze ea. Het is een vorm van een statement maken. Het ontmoeten van anderen die net zo zijn als zij zorgt voor een gevoel van acceptatie, waardoor je uit kunt groeien tot een zelfverzekerd type. Iets dat je in de doorsnee (christelijke) maatschappij niet gelukt was.
Los daarvan heb je waarschijnlijk ook lieden die zich tot de inhoud aangetrokken voelen: het relativeren van wat belangrijk is in het leven: dood ga je toch. Gothic worden is een manier van iedereen herinneren aan de dood. In die relativerende waarheid zijn gothics op zoek naar wat wel belangrijk is.
De gothic scene zelf is trouwens ook heel divers: je hebt daar ook weer allerlei substromingen, waarvan de een kleurrijker is dan de ander. Zomaar wat links (ik ben zelf geen goth, dus kan de kwaliteit niet beoordelen):
gothic in Texas in doubtgothic girldiverse gothic-meningenwikipedia: gothgothic types eamuziekgothic enceclopedia