Auteur Topic: Gothics  (gelezen 2772 keer)

Zarra

• Bekijk profiel
Gothics
« Gepost op: juni 06, 2005, 02:29:45 pm »
Wat vinden jullie van gothics?
En wat denken jullie dat het inhoud?

grompie

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2005, 02:33:07 pm »
goed punt :~
geheelonthouder

Zarra

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2005, 02:35:22 pm »
Citaat
grompie schreef op 06 juni 2005 om 14:33:
goed punt :

Nu nog een goed antwoord?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2005, 03:48:58 pm »
Gothics zijn doorgaans onzekere meisjes die zich een typetje aanmeten, zodat het net lijkt of ze niet meer onzeker zijn en precies lijken te weten wat ze doen.
Gothics kopen jurken bij Astrid op het Waterlooplein en kopen make-up die anderen meestal links laten liggen. En doen soms esotherisch.
En sommige spelen met Wicca-gedachten ea. En verder bestaan er al diverse onderwerpen over Wicca en aanverwandte stromingen op dit forum.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2005, 03:57:16 pm »
Sommige gothics zijn best lief. :>

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2005, 05:39:22 pm »
Je hebt veel verschillende "soorten". Ik heb een vriendin en die luister wel eens naar die muziek en draagt wel eens die kleding, maar om dr nou Gothic te noemen, neuh. Dan heb ik nog een buurmeisje die constant die kleding draagt en vrij vaag is, maar niet dat je denkt van "goh, wat eng". Je hebt er tussen zitten die aan Wicca doen maar daar weet ik niet zo veel van af. Daarnaast heb je ook nog eens Techno Gothics maar das heel anders. Oh, je hebt ook mensen in die stroming die zichzelf graag opensnijden, maar daar hoef je geen gothic voor te zijn.  :P
Eenheid in verscheidenheid

Zarra

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2005, 06:33:26 pm »

quote:

Murdoc schreef op 06 juni 2005 om 17:39:
Je hebt veel verschillende "soorten". Ik heb een vriendin en die luister wel eens naar die muziek en draagt wel eens die kleding, maar om dr nou Gothic te noemen, neuh. Dan heb ik nog een buurmeisje die constant die kleding draagt en vrij vaag is, maar niet dat je denkt van "goh, wat eng". Je hebt er tussen zitten die aan Wicca doen maar daar weet ik niet zo veel van af. Daarnaast heb je ook nog eens Techno Gothics maar das heel anders. Oh, je hebt ook mensen in die stroming die zichzelf graag opensnijden, maar daar hoef je geen gothic voor te zijn.  :P
Ja dat opensnijden is niet best....maar idd "normale mensen" doen het ook

Zarra

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2005, 08:04:19 pm »

quote:

elle schreef op 06 juni 2005 om 15:48:
Gothics zijn doorgaans onzekere meisjes die zich een typetje aanmeten, zodat het net lijkt of ze niet meer onzeker zijn en precies lijken te weten wat ze doen.
Gothics kopen jurken bij Astrid op het Waterlooplein en kopen make-up die anderen meestal links laten liggen. En doen soms esotherisch.
En sommige spelen met Wicca-gedachten ea. En verder bestaan er al diverse onderwerpen over Wicca en aanverwandte stromingen op dit forum.

* Er zijn ook jongens die gothic zijn
* Niet alle goths dragen jurken
* Zelfs als ze die dragen kopen maar een paar die bij Astrid
* Goths zijn niet wicca (de meeste Gothics die ik ken zijn zelfs Christelijk)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2005, 08:12:29 pm »
En niet alle meisjes die een jurk kopen bij Astrid zijn gothic :).

Tuurlijk, ik generaliseerde enorm. Maar wat vind je van mijn stelling dat ze doorgaans erg onzeker zijn? Gothic is imho een manier om een bepaalde zekerheid te creeeren, waardoor ook op den duur het zelfbeeld positiever wordt.

Sommigen vinden gothic en christendom niet samengaan. Ik denk dat dat voor sommigen niet geldt. Ik vermoed wel dat gothic dan een tijdelijke fase zal zijn, waarna het christen zijn overblijft.

Zarra

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2005, 09:10:10 pm »
dat ze onzeker zijn:
Mogelijk, ze voelen zich in ieder geval anders dan "the mainstream"
Er zijn ook mensen die heel lang gothic blijven, en waarom niet, als ze daar nou zelfvertrouwen door krijgen is dat heel mooi!

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2005, 02:00:50 am »
Iedereen wil graag "ergens bijhoren" dan wel zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Er zijn mensen die inderdaad zich gaan uiten als gothic zijnde wegens onzekerheid, maar de drang om ergens bij te willen horen (die ons allen natuurlijk is) zorgt er soms ook voor dat mensen zich weer ergens anders bij voegen. En dan soms van de 1 naar de ander, als de huidige groep niet meer aan de persoonlijke eisen voldoet.

Marnix

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #11 Gepost op: juni 07, 2005, 11:44:26 am »

quote:

elle schreef op 06 juni 2005 om 20:12:
En niet alle meisjes die een jurk kopen bij Astrid zijn gothic :).

Tuurlijk, ik generaliseerde enorm. Maar wat vind je van mijn stelling dat ze doorgaans erg onzeker zijn? Gothic is imho een manier om een bepaalde zekerheid te creeeren, waardoor ook op den duur het zelfbeeld positiever wordt.

Sommigen vinden gothic en christendom niet samengaan. Ik denk dat dat voor sommigen niet geldt. Ik vermoed wel dat gothic dan een tijdelijke fase zal zijn, waarna het christen zijn overblijft.

Dat "doorgaans" klopt in ieder geval niet. Er zullen er best bij zijn die onzeker zijn, vooral op wat jongeren leeftijd.... de vraag is overigens of dat dan gothics zijn :) Maar het is heel vaak helemaal geen onzekerheid... meer een afzetten tegen mode en andere trends...

Tja of het samengaat met christen-zijn hangt er helemaal van af hoe je omgaat met zaken als drugs, wicca en bijvoorbeeld muziek. Als je veel blowt, je met wicca bezighoudt en constant Cradle of Filth luistert wordt het lastig. Maar ik ken best gothics die wel christelijk zijn... de meeste gothics houden zich niet met wicca bezig en blowen ook niet de hele dag.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #12 Gepost op: juni 07, 2005, 12:39:18 pm »
gothic? mmm. Ik krijg altijd een beetje een duister nasmaakje in mijn mond. Al die zwarte troep. (zo zie ik dat) er zijn ook nog een hoop dingen te genieten, en het lijkt me voor je zelfvertrouwen en beeld, niet echt opvijzelend als je zwarte kleding in de vorm van jurken., make-up etc. draagt.
Just B te W te Ee

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2005, 02:14:20 pm »
Waarom zo moeilijk over zwarte kleding? Blijkbaar vinden die mensen dat mooi, voelen ze zich er fijn in, genieten ze ervan. Als je iets hebt tegen zwarte kleding, zou ik maar niet naar een gala gaan. ;)

Iemand

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2005, 03:16:07 pm »
Ik ken ook een jongen die is gothic en christen. Heb ik niet zo'n probleem mee. Mensen mogen dragen wat ze willen. Wat ik maar niks vindt: voorliefde v/d duisternis, van draken, kruizen, ankhs, pentagrammen etc. Dan heb ik zoiets van... hmm, waar ben je mee bezig?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #15 Gepost op: juni 07, 2005, 04:09:40 pm »
Ik heb ook een voorliefde voor draken, simpelweg omdat ik het machtig mooie fantasie wezens vind. Waar zou ik dan moeten weten waar ik mee bezig ben?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #16 Gepost op: juni 07, 2005, 04:12:39 pm »
Draken zijn liev :)
http://disquemonde.free.fr/galerie/images/goodboy.jpg
(moerasdraakjes dan, hè)
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2005, 04:15:24 pm door arend »
...

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #17 Gepost op: juni 07, 2005, 04:24:15 pm »
*zucht*...... Die draken........een goed geval van beetje jammer.

*krijgt ineens een idee voor een nieuw topic*

Zijnkind

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #18 Gepost op: juni 07, 2005, 06:53:43 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 07 juni 2005 om 12:39:
Al die zwarte troep. (zo zie ik dat) er zijn ook nog een hoop dingen te genieten....

* Zijnkind vraagt zich nu opeens af hoe droevig de meeste ouderlingen voor in de kerk zijn...  :X
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2005, 10:14:42 am »
ok. Goed. Ik merk dat het veel stof doet opwaaien. Wat ik bedoel, is dat ik me afvraag of je zwarte make-up, kleding etc aandoet omdat je het mooi vindt, of omdat je in de waan bent dat het je zelfbeeld opvijzelt. Een gala vind ik een andewre verhaal, aangezien, ik weinig gala's heb meegmaakt waar mensen met zwarte make-up rondliepen.
Just B te W te Ee

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #20 Gepost op: juni 08, 2005, 10:37:18 am »
Probeer het eens voor de gein, misschien staat het je wel. ;)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #21 Gepost op: juni 08, 2005, 10:38:27 am »

quote:

B Te W te Ee schreef op 08 juni 2005 om 10:14:
ok. Goed. Ik merk dat het veel stof doet opwaaien. Wat ik bedoel, is dat ik me afvraag of je zwarte make-up, kleding etc aandoet omdat je het mooi vindt, of omdat je in de waan bent dat het je zelfbeeld opvijzelt. Een gala vind ik een andewre verhaal, aangezien, ik weinig gala's heb meegmaakt waar mensen met zwarte make-up rondliepen.

Tsja. Kun je soortgelijke vragen niet stellen over spijkerbroeken, wijde pijpen, naveltruitjes, lang haar, kort haar, mobiele telefoons, of welke andere vorm van 'mode' dan ook maar?

Mensen, tieners in het bijzonder, proberen nou eenmaal gedeeltelijk door uiterlijke kenmerken zichzelf te profileren. Daarbij spelen cultuur, groepsdwang, mode, etc. een rol, en doen mensen vaak mee omdat dat goed is voor hun zelfbeeld. Ik snap niet waarom de gothic-subcultuur daarop een uitzondering zou moeten zijn? :?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #22 Gepost op: juni 08, 2005, 10:40:21 am »
Omdat de verbinding gothic-antichristelijkheid nogal eens wordt gemaakt, en niet alleen door christenen zelf. Dan is het logisch (?) als je er wat wantrouwend tegenoverstaat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #23 Gepost op: juni 08, 2005, 11:09:31 am »
In another place, another time... had ik zelf in de gothic scene terecht kunnen komen, denk ik.

Zarra noemde het al: gothics voelen zich 'anders'. Als je je anders voelt, en daar geen raad mee weet, dan kun je 3 dingen doen: 1 je zoekt professionele hulp, 2 je verkommert, 3 je zoekt lotgenoten
Volgens mij is de gothic-scene een grote groep van een bepaald soort lotgenoten. Van het 'anders zijn' maken ze gebruik, ze zetten zich af tegen het doorsnee zijn. Middels uiterlijk, muziekkeuze ea. Het is een vorm van een statement maken. Het ontmoeten van anderen die net zo zijn als zij zorgt voor een gevoel van acceptatie, waardoor je uit kunt groeien tot een zelfverzekerd type. Iets dat je in de doorsnee (christelijke) maatschappij niet gelukt was.
Los daarvan heb je waarschijnlijk ook lieden die zich tot de inhoud aangetrokken voelen: het relativeren van wat belangrijk is in het leven: dood ga je toch. Gothic worden is een manier van iedereen herinneren aan de dood. In die relativerende waarheid zijn gothics op zoek naar wat wel belangrijk is.

De gothic scene zelf is trouwens ook heel divers: je hebt daar ook weer allerlei substromingen, waarvan de een kleurrijker is dan de ander. Zomaar wat links (ik ben zelf geen goth, dus kan de kwaliteit niet beoordelen):
gothic in Texas in doubt
gothic girl
diverse gothic-meningen
wikipedia: goth
gothic types ea
muziek
gothic enceclopedia

Liudger

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #24 Gepost op: juni 08, 2005, 11:32:03 am »
Voordat je het weet ben je volwassen en onderworpen aan verantwoordelijkheden en verwachtingen van hoe je je moet kleden en gedragen. Laat die kinderen genieten van de korte tijd dat ze relatief vrij kunnen kiezen. En ik heb liever een Goth die er moeite voor doet om er een individueel, artistiek en interessant geheel van te maken, dan australians, hooded tops en oversized/torn jeans.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2005, 11:36:15 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #25 Gepost op: juni 08, 2005, 12:47:34 pm »
Het is niet alleen je afzetten, 't is ook een levensstijl. Zat goths die hun leven lang goth blijven. Op hun werk zien ze er normaal uit (accountant, kinderdagverblijfmedewerker, ...) maar in hun vrije tijd kleden ze zich zoals ze zich voelen. Op een gegeven moment leer je dat uit elkaar te halen, en kun je -tijdelijk- prima voldoen aan de wensen die de maatschappij aan je stelt.

Liudger

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #26 Gepost op: juni 08, 2005, 11:35:52 pm »

quote:

elle schreef op 08 juni 2005 om 12:47:
Het is niet alleen je afzetten, 't is ook een levensstijl. Zat goths die hun leven lang goth blijven. Op hun werk zien ze er normaal uit (accountant, kinderdagverblijfmedewerker, ...) maar in hun vrije tijd kleden ze zich zoals ze zich voelen.

Zat? Hun leven lang? Tenzij goths erg vroeg overlijden, lijkt het me sterk dat we daar al wat over kunnen zeggen - zolang bestaat goth-iek nog niet.

Het lijkt me toch getuigen van gezonde rijpheid als men het goth-gebeuren op een gegeven moment ontgroeit. Maar misschien misken ik de filosofische diepte van het goth-zijn.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2005, 11:17:56 am »
Het is, naar mijn mening, gewoon een subcultuur zoals er al velen zijn en zoals er al velen zijn geweest.

Liudger

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2005, 12:13:46 pm »

quote:

Murdoc schreef op 09 juni 2005 om 11:17:
Het is, naar mijn mening, gewoon een subcultuur zoals er al velen zijn en zoals er al velen zijn geweest.
En elke subcultuur is even waardevol, even onschuldig?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #29 Gepost op: juni 09, 2005, 12:55:05 pm »
Iedere subcultuur heeft goede en slechte aspecten.

Liudger

• Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #30 Gepost op: juni 09, 2005, 01:49:54 pm »

quote:

Murdoc schreef op 09 juni 2005 om 12:55:
Iedere subcultuur heeft goede en slechte aspecten.

Murdoc, als je een spetterende discussie wilt hebben moet je toch beter je best doen dan dit soort bleke, kleurloze, waarheid-als-een-koe-achtige bijdragen  :+

De subcultuur van de Duitse kannibaal had als nadeel dat het tot dood en mishandeling leidde - het uiterste in het gebruik van een mens als puur object door een ander mens. Het voordeel was neem ik aan de culinaire experimentatie en vernieuwing die daarin mogelijk bleek.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Gothics
« Reactie #31 Gepost op: juni 09, 2005, 04:06:47 pm »
Ik bedoel er mee te zeggen dat er in elke subcultuur extremen te vinden zijn. JA, er zijn zelfdestructieve personen binnen de gothicstroming, maar negatieve extremen zijn overal te vinden. Bij de urbancultuur, de krakerscultuur en ook de hristelijke cultuur zijn elementen, individuen en groepen te vinden die als niet-waardevol en niet-onschuldig kunnen worden beschouwd.

Dat is vanzelfspreken afhankelijk van je eigen levensvisie. Als de kleur zwart per definitie "dood' voor iemand betekent en die persoon ziet een ander met een zwarte trui waar dan ook nog eens een schedel op staat, dan is het vrij logisch dat die persoon daar terughoudend in is.