Auteur Topic: Dungeons and Dragons + andere rollenspellen.  (gelezen 8938 keer)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Dungeons and Dragons + andere rollenspellen.
« Gepost op: juni 07, 2005, 04:30:38 pm »
Jawel, Dungeons and Dragons. Het bekendse rollenspel. Het wordt gespeeld met pen, papier en een zooi dobbelstenen die soms wel 20 kanten hebben. Ik ben zelf een actief speler en vraag me af in hoeverre het hier leeft en nog belangrijker: hoe de mensen die hier komen er tegenaan kijken. Van sommigen weet ik het al, van anderen niet.

Een peiling, zogezegd. :)

Oh, de officiële site ervan is www.wizards.com
Nee, heeft niks te maken met wicca ofzo, het bedrijf heet nu eenmaal Wizards of the Coast, ik kan er ook verder niks aan doen. O-)
Eenheid in verscheidenheid

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2005, 04:47:10 pm »
Lang geleden dat ik 't serieus gespeeld heb. Beetje weinig christenen in mijn omgeving die 't ook spelen, en met niet-christenen heb ik vrij slechte ervaringen (al zegt dat niks, lag meer aan de groep). Misschien zoek ik wel weer 's een clubje op.

quote:

...soms wel 20 kanten...
:X d20 is de standaardmaat hoor. Pas bij een d100 praat je over "wel 100 zijden". :P

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2005, 04:49:42 pm »
ik kijk er vreemd tegen aan. een spel dat zo lang duurt; ik zou zeggen "get a life"
zelf speel ik natuurlijk wel baldurs gate om dat ik al helemaal geen vrienden heb.
geheelonthouder

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2005, 05:32:33 pm »
@ Pooh: probeer bij een White Wolf groep maar eens met een D20 aan te komen. ;)

@Grompie: verklaar je nader?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2005, 05:53:25 pm »
baldurs gate is een computerspel dat op d&d is gebaseerd
geheelonthouder

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2005, 05:57:09 pm »
8)7  Do'h! Dat hoef je me niet te vertellen. :+

Ik doelde op het "get a life" en dat je claimt geen vrienden te hebben enzo.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2005, 08:06:56 pm »
sorry grapje
geheelonthouder

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2005, 08:56:22 pm »
Hey Murdoc, kun je uitleggen hoe t spel werkt? Ik heb de site al bekeken.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2005, 10:18:23 pm »
Je speelt het met een groep. Binnen die groep heb je 2 soorten deelnemers. De spelers en de spelleider, ook wel bekend als de Dungeon Master (DM). Hij bedenkt het verhaal waarin de spelers spelen.

De spelers spelen dus een rol binnen het verhaal wat de DM heeft voorbereid. Over het algemeen spelen de spelers Elven, Dwergen, Hobbits, en hebben ze een avontuurlijk beroep, zoals een dappere ridder, een gluiperige dief of een slimme tovenaar.

Ter illustratie: ik speel nu een druïde van het ras der Half-Elven (half mens half Elf). Ik kan een beetje vechten, een beetje toveren en in dieren veranderen. We zijn nu op een missie om een brief te sturen naar een belegerde stad.

Ik heb ook een achtergrond voor mijn personage bedacht, dit om mij zoveel mogelijk in te kunnen leven in het personage.

De gegevens van het personage (naam, uitrusting, statistieken) staan op een papier. De handelingen vericht je met dobbelstenen om te bepalen of de handeling succesvol is. Bijvoorbeeld het slaan van een monster of het overtuigen van een handelaar.

Dat was het wel in het kort. :)

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2005, 11:06:10 pm »
Wat is dan het doel? Samen de DM's opdracht volbrengen? En wat kan dan zo'n opdracht zijn?
Wanneer is het spel 'gewonnen', of uit of zo?
Altijd in voor verbeteringen!

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2005, 07:55:09 am »
Het doel kan verschillend zijn. Je kan voor je personage een persoonlijk doel stellen en daar kan de DM op inspelen. Meestal verzint de DM echter het doel. De DM speelt zowel samen als tegen de spelers. Samen door hints te geven, tegen door monsters op de spelers af te sturen bijvoorbeeld.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2005, 08:57:54 am »
Mijn broer speelt het, hij is een half-wizard van wiens wizarding-assembly een stapel boeken zijn gestolen door slechte luitjes, en dan moet hij met een groep andere types (allemaal met hun eigen motieven: er is bijvoorbeeld een elf wiens partner dodelijk ziek is en de remedie staat in 1 van de boeken) die boeken gaan terugstelen.

Ik maakte toen ik het voor het eerst las de goede opmerking: "goh, het doet me denken aan Munchkin" (een soort kaartspel) blijkt Munchkin een parodie op D&D te zijn, haha  :)
Bombus terrestris Reginae

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2005, 09:20:24 am »
En de term "Munchkin" opzich staat voor een speler die niks om het verhaal geeft en alleen maar sterker en sterker wil worden.

Maarruh, zijn er hier geen mensen die er wantrouwend tegenover staan?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2005, 09:25:00 am »

quote:

Murdoc schreef op 08 juni 2005 om 09:20:
En de term "Munchkin" opzich staat voor een speler die niks om het verhaal geeft en alleen maar sterker en sterker wil worden.

Maarruh, zijn er hier geen mensen die er wantrouwend tegenover staan?
Nee hoor, het MAG  :+
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 08, 2005, 09:28:56 am »
<rant>

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje jeuk van sommige mensen die wantrouwig tegenover D&D en LOTR enzo staan. Oké, deze boeken/films/spellen zijn niet per se erg christelijk. Maar er zijn lui die dan gelijk met hun armen gaan staan zwaaien dat het "occult" is. Vervolgens gaan ze verder hun geweldfilms kijken (dat daar continu mensen worden neergeknald of het niets is doet er niet toe, het is tenminste niet "occult") of ze nemen exact hetzelfde computerspelletje met alleen maar geschiet, alleen dan zonder pentagram op de muren want dan geeft het niet.

D&D, LOTR, Harry Potter enzo gaan over de strijd tussen goed en kwaad, er wordt vrijwel altijd in belicht dat de keus voor "goed" moeilijk is en dat je makkelijk de mist in gaat, er komt in voor dat er een zaak is groter dan jij wat belangrijk is om voor te vechten en zelfs te sterven. Dat is in mijn ogen allemaal een stuk beter dan de "lege" (niet occulte) schietspelletjes en geweldfilms die vaak het alternatief zijn.

Stelling: je kunt beter een spelletje doen/film kijken waarin een tovenaar voorkomt maar die goed en kwaad wel op een rijtje heeft, dan een spelletje doen/film kijken waarin je rustig mensen kunt neerknallen maar waar géén trollen in voorkomen.

</rant>

En ik geef onmiddellijk toe dat mijn mening beinvloed wordt door het feit dat ik een groot fan ben van fantasy boeken, films, series en spellen. Hoewel ik geen D&D of Magic speel want ik ken verder niemand die het leuk vindt en het is me te ingewikkeld om in mijn eentje te gaan leren enzo.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 08, 2005, 09:45:10 am »
Hier wat mensen die het niet met je eens zijn: www.bijbelenonderwijs.nl

Misschien moet ik deze vraag stellen op een wat strenger forum, zo komt er natuurlijk geen discussie. :+

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2005, 09:48:34 am »
Probeer het plexat-forum eens. Het meeste commentaar krijg je denk ik als je dit lanceert in de meer "evangelische" hoek.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 08, 2005, 09:51:58 am »
Ik kan trouwens niets over D&D vinden op die site. Niet bij de d (van D&D) niet bij de s (van spel) niet bij de r (van rollenspel) en zelfs niet bij de o van occult. Help!

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2005, 10:36:17 am »
Neuh, maar genoeg over tovernarij en harry potter en al dat soort spul. Als je die lijn doortrekt naar D&D, kan je conclusie zelf wel trekken denk ik.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2005, 11:40:30 am »
Vraagje Murdoc : ben je nou teleurgesteld in GKv, of gerustgesteld :) ?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 08, 2005, 01:39:25 pm »
Ik sta er eerlijk gezegd wat sceptisch tegenover. Ik ken een groep die D&D speelt. Maar voor ik er echt een mening over kan vormen, wil ik eerst eens zo'n avond meemaken. Op zich denk ik dat BBB wel gelijk heeft: je kunt D&D volgens mij best spelen als christen. Maar ik denk ook dat de duivel een dergelijk spel goed kan gebruiken en dat je daar dus voor moet oppassen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 08, 2005, 02:39:49 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 08 juni 2005 om 13:39:Maar ik denk ook dat de duivel een dergelijk spel goed kan gebruiken en dat je daar dus voor moet oppassen.
Hij kan Monopoly of Risk ook prima gebruiken.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 08, 2005, 03:54:28 pm »
@ Liudger: een beetje alletwee. Aan de ene kant ben ik opgelucht van het gebrek aan vooroordelen, aan de andere kant moet ik nu weer iets anders verzinnen om eens lekker fel over te discusciëren..... Maar nog niet iedereen is aan het woord geweest.

Je kan het zo gek maken als jezelf wilt, ook de keus om goed of slecht te spelen, is aan jou, en zelfs daar zijn gradaties in. "Lawful Good" is bijvoorbeeld iemand die ten eerste zich strikt aan de regels van het goede houdt en ten tweede iemand die het kwade per definitie afslacht. Maar "Chaotic Good" is meer een Robin Hood type. Voor het goede gaan, maar als de regels verbroken moeten worden, dan moet het maar.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 08, 2005, 09:25:34 pm »
Nou ik heb mijn mening nog niet echt gegeven... en ik weet het niet zo goed.
Ik vind het lastig waar ik nou die lijn moet trekken. De ene christen vindt Harry Potter totale troep maar LOTR s nx mis mee. De ander vindt het allebei best kunnen.
Ik heballe drie de delen van LOTR gezien en eigenlijk nee... ik ben er niet zo voor. Kheb t ook alleen uitgekeken omdat ik wilde weten hoe t afliep en omdat er veel over wordt gepraat. (@Bumblebee: ksnap wat j bedoelt. Ik ben ook absoluut niet voor films met geweld en schietspelletjes etc.)
Ik weet niet of jullie de boeken van Narnia hier kennen. S ook fantasie, fantasieland, dwergen, etc. Die boeken vind ik wel kunnen omdat er duidelijke christelijke/bijbelse symboliek in zit. Bij LOTR vind ik die niet. Bovendien is het ook bij de LOTR zo dat er wel een duidelijk kwaad s (het oog van Sauron) maar het goede zit in velen, maar komt niet uit een bepaalde bron. Bij de Narnia boeken heb je die wel --> de leeuw Aslan (kan duidelijk symbolisch worden gezien als God/Jezus).  
Over Harry Potter kan ik niet zoveel zeggen, aangzien ik daar geen boeken van heb gelezen of films van heb gezien. Maar heb er al zoveel negatieve dingen over gehoord dat ik daar ook niet echt behoefte aan heb.
Om terug te komen op D&D, ik weet niet of het slecht is om te spelen... de site vond ik wel een naar geurtje hebben zeg maar. Kolonisten van catan staat mij bijvoorbeeld ook niet aan. Er zit echt zoveel symboliek ingestopt die niet goed is. Geen toeval ofzo. Vooral in het kaartspel ervan, maar ook wel in t basisspel. Maarja of het daarom niet goed is om te spelen daar ben ik nog niet uit.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 08, 2005, 09:30:55 pm »
Symboliek? In welke zin?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 08, 2005, 11:01:39 pm »

quote:

Iemand schreef op 08 juni 2005 om 21:25:
Bij LOTR vind ik die niet. Bovendien is het ook bij de LOTR zo dat er wel een duidelijk kwaad s (het oog van Sauron) maar het goede zit in velen, maar komt niet uit een bepaalde bron.

Als je bijvoorbeeld 'De Silmarillion' van Tolkien had gelezen zou je dat niet zeggen. Dit boek plaatst de LOTR cyclus in een breder historisch perspectief, en hieruit blijkt wel degelijk het bestaan van een wezenlijk goed Opperwezen dat Middelaarde geschapen heeft. De voornaamste protagonist van het kwaad (van wie Sauron vroeger slechts een dienaar was) blijkt een dienaar van dit Opperwezen te zijn geweest, maar is in opstand gekomen: 't lijkt het verhaal van Satan als vroegere engel wel. Er bestaat een hele literatuur over het Christelijk karakter van Tolkien's werk. Je weet mogelijk dat Tolkien deel uitmaakte van het groepje vrienden dat CS Lewis (ja die van de Narnia boeken) tot bekering heeft gebracht?

Maar ik kan me voorstellen dat je een en ander niet uit de films kunt halen - die zijn toch teveel op actie gericht.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2005, 04:48:57 pm »

quote:

Symboliek waarin? Narnia, LOTR, Harry Potter, D&D, Kolonisten van catan? Wat is de vraag?

quote:

Liudger schreef op 08 juni 2005 om 23:01:
Als je bijvoorbeeld 'De Silmarillion' van Tolkien had gelezen zou je dat niet zeggen. Dit boek plaatst de LOTR cyclus in een breder historisch perspectief, en hieruit blijkt wel degelijk het bestaan van een wezenlijk goed Opperwezen dat Middelaarde geschapen heeft. De voornaamste protagonist van het kwaad (van wie Sauron vroeger slechts een dienaar was) blijkt een dienaar van dit Opperwezen te zijn geweest, maar is in opstand gekomen: 't lijkt het verhaal van Satan als vroegere engel wel. Er bestaat een hele literatuur over het Christelijk karakter van Tolkien's werk. Je weet mogelijk dat Tolkien deel uitmaakte van het groepje vrienden dat CS Lewis (ja die van de Narnia boeken) tot bekering heeft gebracht?

Maar ik kan me voorstellen dat je een en ander niet uit de films kunt halen - die zijn toch teveel op actie gericht.
Kijk zo leer ik nog eens wat. :) Nee dat wist ik allemaal niet. Waar kan ik dat boek krijgen? Vast niet te leen in de bieb...
Ik had wel vaag iets gehoord dat tolkien en lewis vrienden waren (twee van de weinige schrijvers waarvan ik de namen weet :P) maar meer ook niet.
Je hebt me al bijna overtuigd dat LOTR goed is.  d:)b
Maar nu nog Harry Potter.. Wat s t verschil tussen LOTR/Narnia en Harry Potter? Misschien moet ik maar s n boek van Potter lezen... hmm.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2005, 05:30:18 pm »
Dat hangt helemaal van de bieb af denk ik.

Probeer het eens in een grote boekwinkel, of bol.com ofzo.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2005, 11:52:37 pm »

quote:

Iemand schreef op 09 juni 2005 om 16:48:
[...]
 Symboliek waarin? Narnia, LOTR, Harry Potter, D&D, Kolonisten van catan? Wat is de vraag?

[...]
 Kijk zo leer ik nog eens wat. :) Nee dat wist ik allemaal niet. Waar kan ik dat boek krijgen? Vast niet te leen in de bieb...  

Goed mogelijk van wel, kunnen ze het anders niet bij een andere bieb lenen? Op amazon kon je de Engelse versie tweedehands voor 1 dollar 49 cent kopen, zag ik vandaag.

quote:

Ik had wel vaag iets gehoord dat tolkien en lewis vrienden waren (twee van de weinige schrijvers waarvan ik de namen weet :P) maar meer ook niet.
Je hebt me al bijna overtuigd dat LOTR goed is.  d:)b  

Bijna? Wat moet ik nog meer doen  8)7 . Oh ja, er is ook nog een passage waarin een bepaald deel van de mensheid te arrogant wordt, waarna er een soort wereldvloedgolf cum aardbeving plaatsvindt die het rijk der arroganten doen ondergaan in de golven. Soort zondvloed, zeg maar.

quote:

Maar nu nog Harry Potter.. Wat s t verschil tussen LOTR/Narnia en Harry Potter? Misschien moet ik maar s n boek van Potter lezen... hmm.

Ik zie persoonlijk niets gevaarlijks in Harry Potter, en vond de boeken en de films erg leuk. Maar er zijn Christenen die er anders over denken. Het bezwaar is blijkbaar dat tovenarij als OK wordt gepresenteerd, terwijl de Bijbel zaken als voorspellen, tovenarij en waarzeggerij uitdrukkelijk verbiedt. Er schijnen kinderen te zijn die serieus in de verleiding komen zelf hekserij te proberen.

De Harry Potter boeken geven overigens aan dat je geboren wordt als heks/tovenaar of niet. Je kunt niet zomaar zeggen, ach ik heb zin om te leren toveren, ik ga naar de school voor tovenarij. Nee, als je als gewoon mens wordt geboren, valt er niks aan te veranderen, dat is wat je blijft. Als je als heks/tovenaar wordt geboren, dan lijkt het logischer dat je leert je talenten op een productieve manier te gebruiken. Dat zou oplettende lezertjes al duidelijk moeten maken dat er niets te leren valt voor hen. In ieder geval, de schrijfster geeft zelf aan dat het allemaal fantasie is.

Ik denk zelf dat hekserij en tovenarij onzin zijn, en geloof dus ook niet echt dat het kwaad kan. Als dit niet kan, dan kunnen Superman, Spiderman en Pippi Langkous ook niet. Maar goed, zoals ik zei, er zijn er genoeg die die mening niet delen.

Laat ik het zo zeggen: als je ouder dan 18 bent, is er geloof ik echt geen enkel gevaar.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2005, 05:41:16 pm »

quote:

Liudger schreef op 09 juni 2005 om 23:52:
Ik denk zelf dat hekserij en tovenarij onzin zijn, en geloof dus ook niet echt dat het kwaad kan. Als dit niet kan, dan kunnen Superman, Spiderman en Pippi Langkous ook niet. Maar goed, zoals ik zei, er zijn er genoeg die die mening niet delen.
Jij gelooft toch ook niet in satan en demonen? Jij ziet t occulte dus gewoon als kletskoek, oplichterij ofzo?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2005, 08:57:25 pm »

quote:

Iemand schreef op 10 juni 2005 om 17:41:
[...]
 Jij gelooft toch ook niet in satan en demonen? Jij ziet t occulte dus gewoon als kletskoek, oplichterij ofzo?

Hoezo geloof ik niet in Satan en demonen? Ik geloof wel dat er iets of ietsen zijn die op die manier omschreven kunnen worden. Mijn voorstelling is alleen tamelijk vaag. Het is erg moeilijk uit elkaar te trekken wat zonder meer van jezelf, wat van de duivel en wat van God komt.

Er zijn zeker mensen die bijzondere gaven hebben, bijvoorbeeld op genezend gebied.

Mijn schoonfamilie kende een mevrouw die in haar omgeving bekend stond om haar vermogen om wratten te genezen. Die mevrouw was Christelijk, was zich ervan bewust dat ze haar gave van God had gekregen en dat die niet bedoeld was voor persoonlijk gewin, en weigerde dan ook zich ervoor te laten betalen, of het voor eigen roem te gebruiken. Is dat tovenarij? Is dat fout?

Ik denk ook wel dat als je geestelijk groeit, sommige gaven naar voren kunnen komen of kunnen groeien. Op het gevaar af dat ik een RKK-lid op mijn dak krijg, geloof ik dat dat bepaalde RKK heiligen ook wel overkwam, en dat het dringend RKK advies in dergelijke gevallen is je niet op die gaven te gaan richten, maar je op God te blijven richten.

Als een van de nonnen van Theresa van Avila bepaalde uitzonderlijke ervaringen had, dan meen ik dat ze zo snel mogelijk naar de keuken werd gestuurd om maar een hoop worteltjes te schrapen of zo. Nuchter blijven, dus.

Maar de overgrote meerderheid van het Wicca gebeuren is volksverlapperij. Er wordt een hoop gepretendeerd, maar erg weinig waargemaakt.

Het proberen te verkrijgen van macht omwille van de macht is antichristelijk. Het je richten tot andere machten dan God is antichristelijk. Het willen ontwikkelen van je talenten met behulp van en ter ere van God niet, denk ik.

Ik denk tenslotte (en ik krijg ongetwijfeld op mijn dak van een echte ontwikkelingspsycholoog maar allez) dat onderdeel van de ontwikkeling van een kind is het zich losmaken van de overtuiging en het verlangen om almachtig te zijn. Dat een kind dergelijke overtuigingen (als baby) en verlangens (verderop) heeft is heel natuurlijk. Dat ie daar over fantaseert (ik ben Superman, ik ben een tovenaar, ik ben Alexander de Grote, ik ben John Lennon) is ook heel normaal. Normaal is ook dat je er uitgroeit. Je moet je als ouders dus niet te zeer opwinden over dergelijke fantasie, maar wel bijsturen, denk ik.

Als ouder heb ik geen bezwaar tegen Harry Potter, want er zitten hele goede dingen in (onderscheid goed en kwaad bv), maar ik let wel op hoe het wordt opgevat en wat er mee gedaan wordt.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 09:01:36 pm door Liudger »

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 12, 2005, 11:02:42 pm »
Ow foutje dan was t zeker iemand anders die daar niet in geloofde. Ik hou al die mensen hier niet zo goede uit elkaar. Maar ik vindt dat erg gevaarlijk als mensen zeggen dat satan/demonen helemaal geen macht/invloed hebben want dat maakt je juist kwetsbaar, denk ik.

Sjonge apart van die vrouw die wratten kon genezen. Ik weet nou nooit goed wat ik daar nou over moet zeggen.

Ja dat s denk ik ook wel zo dat n groot gdoe van dat wicca gewoon oplichterij s. Net zoals bijvoorbeeld horoscopen in tijdschriften, wordt gewoon verzonnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik me dus maar met horoscopie, sterrenbeelden, etc moet gaan bezighouden. Vindt ik trouwens reuze interresant en als er geen waarschuwing voor stond in de bijbel zou ik me er echt in gaan verdiepen. Maar dat lijkt me niet zo'n slim plan.

Nou over Harry Potter, ik weet het nog niet. Zal er misschien is wat van gaan lezen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 13, 2005, 02:41:50 am »

quote:

Liudger schreef op 10 juni 2005 om 20:57:
[...]
Als ouder heb ik geen bezwaar tegen Harry Potter, want er zitten hele goede dingen in (onderscheid goed en kwaad bv), maar ik let wel op hoe het wordt opgevat en wat er mee gedaan wordt.

ik ben zelf wel redelijk fan van harry potter.(behalve dan op tv als ie balkenende imiteerd :) )
maar wat mij betreft schuilt het gevaar van harry potter niet in het occulte maar in het morele(stelen liegen ect.)
geheelonthouder

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 13, 2005, 09:30:32 am »

quote:

grompie schreef op 13 juni 2005 om 02:41:
[...]

ik ben zelf wel redelijk fan van harry potter.(behalve dan op tv als ie balkenende imiteerd :) )
maar wat mij betreft schuilt het gevaar van harry potter niet in het occulte maar in het morele(stelen liegen ect.)
Vorrrrrbeeld svp?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 13, 2005, 09:34:42 am »
Citaat
Iemand schreef op 12 juni 2005 om 23:02:

quote:

Ja dat s denk ik ook wel zo dat n groot gdoe van dat wicca gewoon oplichterij s. Net zoals bijvoorbeeld horoscopen in tijdschriften, wordt gewoon verzonnen. Maar dat wil niet zeggen dat ik me dus maar met horoscopie, sterrenbeelden, etc moet gaan bezighouden. Vindt ik trouwens reuze interresant en als er geen waarschuwing voor stond in de bijbel zou ik me er echt in gaan verdiepen. Maar dat lijkt me niet zo'n slim plan.

Nee mij ook niet.

quote:

Nou over Harry Potter, ik weet het nog niet. Zal er misschien is wat van gaan lezen.
Doe het niet om wat ik zeg hoor. Ik wil het niet op mijn geweten hebben als je je straks aanmeldt bij de tovenaarsschool :) .

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 13, 2005, 11:48:54 am »
Hmmm, wicca heeft mijn interesse wel, maar alleen omdat ik er nog zo weinig van af weet. De enige reden waarom ik me er in zou willen verdiepen is dezelfde reden waarom ik me op dit forum begeef: leren wat er zich in de wereld speelt.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 13, 2005, 12:15:54 pm »

quote:

hp was medeplichtig aan de diefstal van slanghuid uit de kamer van sneep.
geheelonthouder

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 13, 2005, 03:11:50 pm »
Toevallig ben ik wel bekend met Advanced Dungeons and Dragons. En ik ben christen, en ik krijg regelmatig te horen dat je per definitie een occulte belasting krijgt van het spelen van zo'n rollenspel.

Als ik vraag hoe zij het voor zich zien, zo'n occulte belasting, dan blijft het stil. Omdat ze niet weten hoe zo'n rollenspel gespeeld wordt, omdat ze überhaupt niet weten wat het nou echt is, omdat ze gedachtenloos elkaar nablaten.

Advanced Dungeons & Dragons speel je met een 'players' handbook, een 'monsterguide' en degene die de avond heeft voorbereid heeft daarvoor ook een apart boek. Degene bij wie het is maakt een scenario dat die avond gespeeld wordt.
Elke speler is een karakter. Meestal ben ik een Elf, een half Elf of een Wizard. Bij zo'n karakter horen bepaalde karaktereigenschappen en wapens, die allemaal in het boek vermeld staan. Als je zo'n karakter hebt samengesteld speel je het scenario samen met een paar anderen die andere karakters spelen. Het is een soort toneelspel wat je samen speelt. Bij gebeurtenissen of encounters met monsters kom je er achter via het monsterboek wat het is en dmv dobbelstenen versla je het.

Ik wil weleens weten wat daar occult aan is... :? Als dit occult is, is vadertje-en-moedertje-spelen dat ook...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 13, 2005, 03:37:19 pm »
Mjah, ik denk dat het hele idee van het gebruiken van magie en monsters en de mogelijkheid om slecht te zijn en het aanbidden van andere goden, dat dat mensen wel eens afschrikt enzo.

Mjah, dan denk ik aan de scheiding tussen fictie en feiten.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 13, 2005, 03:56:13 pm »
Dat aanbidden van andere goden doen wij dus niet bij Advanced Dungeons and Dragons.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

maxpower

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 13, 2005, 04:01:55 pm »
Ik geloof niet dat voor een christelijke dingen als hp of lotr echt beinvloedend is.. en in de hele films speelt het goede de grootste rol..  en ga daarom helemaa lmee met Bumblebee ik wil er nog even aan toevoegen dat in de verhalen het goede de grootste rol speelt en ook overwint. het gaat om e4en verhaal die het beste vertelt kan worden door tovenaars. maar het gaat uiteindleijk om het verhaal ne niet ove rhoe er getoverd word. en het gaat er de hele tijd ove rhoe het kwaad vernietigd moet worden.

een rollenspel als d&d denk ik dan weer anders over. Ik zelf ben niet christelijk. en geloof niet in zo iets als een duivel ofzo. wel zit ik op een christelijke school en vind het gelofo interesant. ik heb er eens over na zitten denken .. bij een rollenspel zit je zelf in je spel bedenk je zelf wat er gebeurt. en heb je als slecht persoon ook het doel een goede te vernietigen. en daarin kan je heeel diep in je personage gaan. zo diep dat het wel degelijk gevaarlijk zou kunnen zijn.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 13, 2005, 06:31:43 pm »
Ik doe er wel aan, althans, mijn personage. Ik zie het als een verijking van het spel en een verdieping van mijn personage. Maar inderdaad, het aanbidden van goden is geen vereiste binnen het spel.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 13, 2005, 06:53:38 pm »
Hehe. LoTR is door een christelijke schrijver geschreven :) Je ziet er ook elementen uit de bijbel in terugkomen... denk bijvoorbeeld aan Gandalf die van een andere wereld (Valinor) is gekomen.... die sterft, de party redt.... en weer terugkomt.

Denk aan het feit dat figuren die klein en onbelangrijk zijn de wereld moeten gaan redden. En wist je dat het reisgenootschap van de ring op 25 december vertrekt (uit Rivendell)?

Nee, het doel van Tolkien was niet (zoals bij Lewis) om het evangelie via een fantasy-verhaal uit te dragen... Maar is fantasy daarom verkeerd? Zo ja, wat is er verkeerd aan?

quote:

Roodkapje schreef op 13 juni 2005 om 15:56:
Dat aanbidden van andere goden doen wij dus niet bij Advanced Dungeons and Dragons.

Niet eens? :D Wat is er nou leuker dan een Cleric of Lathander spelen die elke morgen in de opkomende zon een uur gaat mediteren :P

Ik heb met andere godsdiensten in Dungeons & Dragons totaal geen problemen. Het is fantasy.... en je speelt een rol. Je karakter in een verzonnen wereld dient een verzonnen god. Is dat erg? Jij aanbidt geen andere god :D Zelfde geldt weer voor Lord of the Rings.... Daar heb je de god Ilúvatar. Dus?

Zolang je fantasy van realiteit kan scheiden is fantasy geen probleem. Als je dat niet kan moet je geen fantasy spelen/luisteren/kijken.

Ik ben zelf groot fan van Tolkien en Lewis, heb een lange tijd Dungeons & Dragons gespeeld en ook de computerspellen die op AD&D gebaseerd zijn (Baldur's Gate serie Icewind Dale en Neverwinter Nights)

Dus, iemand, ik hoop dat wat ik hier over Tolkien verteld hebt de doorslag geeft in je vraag of Lord of the Rings goed is of niet. Inderdaad zal je in The Silmarillion meer van die lijn. Je ziet dat er een god is die alles in zijn hand heeft.... die de aarde maakt en in stand houdt zeg maar. Nogmaals, Tolkien was christen maar wilde geen christelijk boek schrijven, meer een mythologie, omdat hij als taalkundige zag dat allerlei landen een mythologie hadden. De germanen, de grieken, de voormalige vikingenm en ga zo maar door... maar in Engeland hadden ze niks. Dus dacht hij: Ik schrijf er zelf 1. Toch zie je wel dat Tolkiens christen zijn toch zijn invloed op het verhaal heeft.

En het echt laatste argument. Je noemt de boeken over Narnia van C.S. Lewis. Die kunnen wel zeg je. Maar wist je dat de schrijver van Lord of the Rings, Tolkien dus, de schrijver van de boeken over Narnia, Lewis, heeft bekeerd? (nou ja de Geest bekeert natuurlijk  ;) )
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2005, 07:07:21 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2005, 02:43:24 am »
mischien een mooi nieuw topic: "mythologie en christendom", of hebben we die al?

maar goed ik was dus ff wat aan het lezen en kwam in de brief van clement aan de korintiers hfst 25 een referentie aan de Phoenix(of hoe het in het nederlands ook heet) tegen. dacht past mooi hier en jullie rollenspelers zijn vast geintreseerd :)
ook nog ff een hp linkje(enkel voor de gein)

quote:

Chap. XXV. — The Phoenix an Emblem of Our Resurrection.
Let us consider that wonderful sign [of the resurrection] which takes place in Eastern lands, that is, in Arabia and the countries round about. There is a certain bird which is called a phoenix. This is the only one of its kind, and lives five hundred years. And when the time of its dissolution draws near that it must die, it builds itself a nest of frankincense, and myrrh, and other spices, into which, when the time is fulfilled, it enters and dies. But as the flesh decays a certain kind of worm is produced, which, being nourished by the juices of the dead bird, brings forth feathers. Then, when it has acquired strength, it takes up that nest in which are the bones of its parent, and bearing these it passes from the land of Arabia into Egypt, to the city called Heliopolis. And, in open day, flying in the sight of all men, it places them on the altar of the sun, and having done this, hastens back to its former abode. The priests then inspect the registers of the dates, and find that it has returned exactly as the five hundredth year was completed.49

daarbij opgemerkt dat dit waarschijnlijk geschreven is door de man waar van paulus zegt

Phi 4:3  En ik bid ook u, gij mijn oprechte metgezel, wees dezen vrouwen behulpzaam, die met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens, en de andere mijn medearbeiders, welker namen zijn in het boek des levens.
geheelonthouder

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 22, 2005, 12:06:00 pm »

quote:

grompie schreef op 22 juni 2005 om 02:43:
mischien een mooi nieuw topic: "mythologie en christendom", of hebben we die al?

maar goed ik was dus ff wat aan het lezen en kwam in de brief van clement aan de korintiers hfst 25 een referentie aan de Phoenix(of hoe het in het nederlands ook heet) tegen. dacht past mooi hier en jullie rollenspelers zijn vast geintreseerd :)
ook nog ff een hp linkje(enkel voor de gein)

[...]

daarbij opgemerkt dat dit waarschijnlijk geschreven is door de man waar van paulus zegt

Phi 4:3  En ik bid ook u, gij mijn oprechte metgezel, wees dezen vrouwen behulpzaam, die met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens, en de andere mijn medearbeiders, welker namen zijn in het boek des levens.

*Casts "Translate Spell" (DC15)

hmmm

* Cast ook Protection from Harry Potter
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 22, 2005, 12:30:20 pm »

quote:

Iemand schreef op 08 juni 2005 om 21:25:
[..] Kolonisten van catan staat mij bijvoorbeeld ook niet aan. Er zit echt zoveel symboliek ingestopt die niet goed is. Geen toeval ofzo. Vooral in het kaartspel ervan, maar ook wel in t basisspel.

:o  :?

Leg uit!  :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 23, 2005, 05:43:14 pm »
Ik heb t kaartspel niet thuis, wel t bordspel.
Oke, begin maar s me t logo, wat kun jij daar uit halen? Of helemaal niks?
Verder, hoe ziet de binnenkant van n pentagram eruit? Precies zoals de legstukjes van t kolonisten spel.
Verander in de naam kolonisten van catan de c naar n s ---> kolonisten van satan.
Maarja je vindt me vast toch overdreven dus.. heeft meestal niet zoveel nut om te vertellen wat ik erin zie.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 23, 2005, 11:57:24 pm »

quote:

Iemand schreef op 23 juni 2005 om 17:43:
Verder, hoe ziet de binnenkant van n pentagram eruit? Precies zoals de legstukjes van t kolonisten spel.

De binnenkant van een pentagram is een vijfhoek, de stukken van het katan spel zijn zeshoeken. Als dat al wat is dan is het de binnenkant van een davidster...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 24, 2005, 01:54:37 am »
vijfhoeken zijn ook een wiskundig kwaad omdat ze niet in elkaar passen :(
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2005, 12:46:12 pm door grompie »
geheelonthouder

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 23, 2005, 03:22:04 pm »
We moeten dan ook de aanslag op het pentagon toejuichen, aangezien deze de vorm van een pentagram heeft en dus duivelsch is! :)

Iemand, volgens mij is om die redenen het spel niet duivels hoor. Ik bedoel, je bent toch ook niet principieel tegen satijn omdat als je die ij in ee a verandert, er Satan staat?

Is het spel nou verkeerd? Daarmee bedoel ik: Heeft het verkeerde invloed op je? Ik denk dat je daar naar moet kijken. Zo niet, dan kan het Catan heten en de vorm van een pentagram of een davidsster hebben, maar dan is het niet slecht.