quote:
Waar ik het over heb is dat jij telkens moedwillig andermans woorden verdraait, daar een karikatuur van maakt en die vervolgens affikt. Dat is de discussietechniek van de stropop. Ik heb liever dat je op mijn argumenten ingaat dan ze eerst te verdraaien en dan die karikatuur onderuit haalt. Want telkens als je dat doet, ga je in op een karikatuur van mijn (en andermans) argument, niet op de argumenten zelf.
quote:
uitleg: je moet Jezus voor jezelf uitleggen, geen snoepjes van vreemden aannemen.
Net zo uitleggen, zoals je mijn en andermans woorden verdraait? Nee dank je, ik neem geen snoepjes van vreemden aan idd. Maar wel van de Geest die bij mij inwoning heeft. De Heilige Geest legt de Bijbel aan mij uit als ik eruit lees. Dat is ook de enige instantie die ik vertrouw als het op Bijbeluitleg aankomt.

Misschien is dat wel een goede tip.

Niet zelf gaan interpreteren, maar de Heilige Geest de ruimte geven om het aan je te vertellen.
quote:
Want men is de Woorden van Jezus aan het verduisteren: Hij was en is 100% Joods, geen jota of tittel heeft Hij van de Schrift ( Oude Testament ) afgedaan. Volgens Zijn Woorden kan en mag je NIETS aan de Schrift toevoegen of afdoen: de Schrift kan niet gebroken worden. Lees het maar na. Hij heeft ook nergens Zelf iets opgeschreven ( behalve op de grond ) en ook nooit opdracht gegeven om dat te doen.
Nou zit je de Schrift te verdraaien. Er staat namelijk bij dat Hij de Wet kwam vervullen in plaats van er iets aan af te doen. Je moet het wel in de context lezen. Je laatste opmerking intrigeert me, want hoe verklaar je het begin van Openbaring dan, waarin Jezus persoonlijk aan Johannes de opdracht geeft om alles wat hij ziet op te schrijven?
Verder heb ik niets aan de woorden van P&A toe te voegen. Ik ben liever dwaas en gered, dan dat ik de 'wijsheid' en 'gnosis' van de wereld heb en daarop veroordeeld word.

quote:
Fout, want dat is het jodendom. Jezus was en is geen christen, maar een jood, Hij vertegenwoordigde een leefWIJZE, geen religie. Lees ook maar wat Johannes allemaal schrijft over Jezus en de geboden.
Is het christendom geen leefwijze dan? In jouw karikatuur wellicht niet, maar in de realiteit wel.

quote:
Op 21: 14 En de muur der stad had twaalf fundamenten en daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen des Lams.
Geen fundament voor Paulus? Kortom, het christendom is meer gebouwd op wat anderen over Jezus zeggen, dan op wat Hij Zelf gezegd heeft. Haal al die andere uitspraken en stellingen uit je geloof en alles stort als een kaartenhuis inelkaar.
Wat anderen over Jezus zeggen staat in lijn met wat hij zelf zegt. Dus 'al die andere uitspraken' voegen niks toe aan Jezus' leringen, ze leggen het alleen verder uit. Het maakt niet uit of je alleen Jezus' woorden leest, of Zijn woorden plus uitleg: het resultaat blijft hetzelfde.
quote:
Mijn fundament is: G’ds Geest woont in ieder mens, dus open je hart voor IEDEREEN. En wie daar aan voorbij gaat ( Hem niet herkent ) heeft er niets van begrepen.
Spreek je jezelf hier niet tegen? Als Gods Geest in iedereen woont, dan begrijpt iedereen dat toch? Als niet iedereen Hem herkent, is dat dan niet een extra bewijs dat Gods Geest NIET in iedereen woont? Als er Iemand in je woont, dan merk je (herken) je dat toch?

Dat de Geest des Heren (Gods Geest) NIET in iedereen woont, en zelfs iemand kan verlaten staat ook in 'jouw' OT:
quote:
1 Samuel 16:12-14
13 Samuël nam de oliehoorn en zalfde hem te midden van zijn broeders. Van die dag af greep de Geest des HEREN David aan. Daarna stond Samuël op en ging naar Rama.
14 Maar van Saul was de Geest des HEREN geweken, en een boze geest, die van de HERE kwam, joeg hem angst aan.
Gods Geest was eerst niet in David, maar nadat Samuël hem gezalfd had 'greep de Geest des HEREN David aan'. Daarvoor dus niet. HEt gaat zelfs nog verder: op dat moment
verliet Gods Geest Saul, en de HEER liet een boze geest Saul angst aan jagen.