Aquila schreef op 10 juni 2005 om 00:35:In navolging van een aantal bloggers in de VS lijkt het me leuk om ook hier een serie te starten 'Je zou wel eens een ... kunnen zijn als...." . Hierbij wil ik iedereen oproepen om eens wat grappen te maken over je eigen kerkgenootschap, gemeente of theologische traditie.
Ik geef de aftrap:
Je zou wel eens vrijgemaakt kunnen zijn als...1) iemand je een vraag stelt over de bijbel en je antwoordt: "nou, de Nederlandse geloofsbelijdenis zegt hierover hetvolgende ..." of "de cathechismus zegt...."
2) je nooit de woorden 'roomsen' of 'rooms katholieken' of 'katholieken' gebruikt, maar 'paapsen'.
3) psalm 124 je nog steeds dat warme gevoel van binnen geeft.
4) je in de omgeving van rotterdam, amersfoort, zwolle of groningen woont.
5) je de betekenis van de meeste van deze afkortingen weet - GKV, NGK, CGK, PKN, GB, GGN, GKV++, RKK, DVN, CU, ND, GMV, ....
6) de namen van je kinderen allemaal beginnen met 'verbond'. In andere woorden, normale mensen hebben babies, jongens, meisjes, kids of kinderen. Vrijgemaakten echter, hebben 'verbonds' kinderen. In plaats van je kind voor te stellen als Jan, Hendrik, Greet of Brenda, zou het correcter zijn om ze voor te stellen als verbonds-Jan, verbonds-Hendrik, verbonds-Greet of verbonds-Brenda.
7) als je denkt dat het orgel het enige instrument is dat God heeft goedgekeurd voor gebruik in de eredienst.
8 ) als je op zondag de diakenen betaald met kollektemunten.
9) als je denkt dat jouw kerk de enige is die het uiteindelijk zal redden in de hemel.
10) als je luid meegalmt met de psalm 'breekt o volken uit in handklap en gejuich', even schichtig naar je buurman kijkt, en verder galmt alsof er verder niks aan de hand is.