Auteur Topic: Omhaal van woorden?  (gelezen 3534 keer)

Does

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Gepost op: juni 12, 2005, 08:17:42 pm »
Ik was net in de bijbel aan het lezen en was aanbeland bij Mat. 6:1-15. In dit stukje gaat het over 'het bidden'. Nu las ik daar de volgende tekst:

"Wanneer gij bid ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw vader die in  het verborgene ziet, zal het u vergelden. En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden." (mattheus 6:6-7)

Ik las dit zo en dacht: Omhaal van woorden?? Betekend dit dat je je gebed zo simpel mogelijk moet houden? :?

Ik heb vaak nogal moeite met bidden en dan gebruik je veel woorden, je draait ook wel eens rond een item heen dan. Is dit fout dat ik veel woorden soms nodig heb voor iets dan? Of moet ik het zo niet lezen?

Misschien een beetje rare vraag maar ik vroeg het me echt af.
Live vanuit de luie stoel

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2005, 08:37:49 pm »
Misschien dat er mee bedoeld wordt dat God je hart ziet, en dat je heus niet meer indruk op Hem maakt als je dure en ingewikkelde taal gebruikt...
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Does

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2005, 08:39:52 pm »
Dat schoot ook even door mijn hoofd maar ik dacht dat het meer ging om de hoeveelheid woorden ging. Dat vond ik al zo vreemd, maar misschien weet iemand er met zekerheid (als je dat al kan krijgen) iets over te vertellen.

Does

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2005, 08:41:18 pm »
Deze site geeft me overigens wel een aardige uitleg:

http://www.thecall.nl/news.php?submit=geklikt&id=109

Pulpeet

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2005, 09:07:15 pm »
Het staat er toch bij?

"want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden."

Als je dus om die reden veel en mooie woorden gebruikt, ben je verkeerd bezig.

In de uitleg op de site die je aanhaalt gaat het erom dat je niet mooi moet bidden om indruk op de mensen om je heen te maken. Dat is natuurlijk ook waar, maar dat is volgens mij niet in eerste plaats de uitleg van de tekst. In de tekst gaat het erom dat je niet extra mooi moet bidden om iets van God gedaan te krijgen.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2005, 09:27:32 pm door Pulpeet »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2005, 09:47:54 pm »
Zoals de heidenen.... heeft dat misschien te maken met rituele gebeden die je tig keer moet herhalen om door 'de goden'gehoord te worden.
Vergelijk de Baalpriesters die zich zeer moesten uitsloven - met zelfkastijding en al, om van hun god gedaan te krijgen dat hij het vuur op het altaar gaf om het offer aan te steken.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2005, 09:58:52 pm »
Je zou ook nog kunnen denken aan allerlei Oosterse religies waarin mantra's een belangrijke rol spelen. Maar ook aan de toen heersende Grieks/Romeinse cultuur waarin de rede en redevoeringen in hoog aanzien stonden en ongetwijfeld in allerlei rites hun plaats hadden.

lineke

• Bekijk profiel
Omhaal van woorden?
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2005, 09:33:20 am »
Bedenk ook dat je door een 'omhaal van woorden' snel zélf het middelpunt van gebed kan worden in plaats van God. Die heidense mantra's zitten vaak dichterbij dan je denkt...
je leeft maar één keer eeuwig