Auteur Topic: Welke film zag je net (deel 2)? Vertel ons er wat over!  (gelezen 60748 keer)

Does

• Bekijk profiel
Welke film zag je net (deel 2)? Vertel ons er wat over!
« Reactie #50 Gepost op: februari 16, 2006, 06:28:05 pm »
http://www.moviesonline.ca/movie-gallery/albums/userpics/MunichPoster.jpg

Weergaloos goede film vind ik... _O_ Verdient een 9!

2 minpuntjes:

- Een Nederlandse dame die iemand in Nederland begroet in het Engels :/
- Eerste dode ligt in eerste shot op zijn buik en dan op zijn rug zonder dat ie is aangeraakt.. beetje raar..
Live vanuit de luie stoel

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: februari 17, 2006, 11:13:45 pm »
The Island

Is inderdaad best bagger :).
Wat leuke actie als ze achtervolgd worden, en verder enge plaatjes met 'reageerbuismensen'. Gaat absoluut niet diep op de achterliggende gedachte (mensen klonen voor hun organen) in. Geinig, leuk voor een avondje simpel vermaak.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 11, 2006, 10:53:39 pm »
Manderlay

http://thecia.com.au/reviews/m/images/manderlay-9.jpg

Lars von Trier's vervolg op Dogville. Minstens zo'n goed script, maar helaas wat mindere acteurs. Wel nog steeds een genot om naar te kijken. Een dikke voldoende en een hoge plaats op mijn lijstje 'dvd's-die-ik-in-mijn-kast-wil-hebben'.
niet geschikt voor mensen met problemen met sexscenes
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 10:54:43 pm door Pooh »

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 13, 2006, 11:54:44 am »
Zaterdagavond de Magdalene Sisters gekeken. Wel heftig drama vond ik zeker gelet op de aftiteling waar weergegeven werd hoe het de diverse meisjes is vergaan. Ik las dat het vaticaan heftiig afstand genomen heeft van wat in de film verteld werd en je kunt je zulke opzettelijke wreedheden ook bijna niet voorstellen. Ik denk dat het geloofwaardiger was geweest als meer achtergronden van het  kloostergebeuren in beeld waren gebracht.
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 13, 2006, 12:21:23 pm »
Afgelopen vrijdag Crash gezien.

Moeilijk om het zo één twee drie te beschrijven, maar het zijn een aantal levens (verhalen) die met elkaar in botsing komen. De film bestaat in feite uit een aantal verhalen die elkaar op sommige punten overlappen.

Erg mooi om te zien hoe allerlei verhalen op allerlei punten bij elkaar komen en hoe je verschillende situaties vanuit verschillende oogpunten te zien krijgt. Ik moet zeggen dat je deze film niet moet kijken als je erg moe bent want anders mis je heel snel allerlei knooppunten in de film. Het script is best ingewikkeld. Vooral in het begin moet je opassen dat je de personages niet doorelkaar gooit, maar dat maakt de film wat mij betreft alleen maar leuker. Ik hou wel van een film die een beroep doet op je vermogen om dingen te kunnen volgen.
Het enige wat ik jammer vond, is dat er nogal wat voorspelbare momenten waren. Ik zal niet verklappen over welke momenten ik het heb, maar van een aantal dingen wist ik gewoon al wat er zou gebeuren voor het daadwerkelijk gebeurde.

Maar toch, erg mooie film en een aanrader
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2006, 12:21:46 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 13, 2006, 04:18:24 pm »

quote:

PietZa schreef op 13 maart 2006 om 12:21:
Afgelopen vrijdag Crash gezien.
Hele aardige film inderdaad.
Als dit type film (met meerdere vervlochten verhaallijnen) je aanspreekt, dan moet je Magnolia eens een keer bekijken. Die vond ik eerlijk gezegd nog beter dan Crash. Bovendien een prachtrol van Tom Cruise ("Respect the <dirty word> and tame the <dirty word>! Tame it!"). :)
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 13, 2006, 04:20:25 pm »
Trouwens, gisteren voor de 2de keer in mijn leven weggegaan bij een film:
The Pink Panter, met Steve Martin.
Echt een verbijsterend slechte film.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2006, 04:21:01 pm door Koerok »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 14, 2006, 03:29:25 pm »

quote:

Koerok schreef op 13 maart 2006 om 16:18:
[...]
 Bovendien een prachtrol van Tom Cruise ("Respect the <dirty word> and tame the <dirty word>! Tame it!"). :)
Meesterlijke quote ja..  _/-\o_
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 14, 2006, 03:32:46 pm »

quote:

Koerok schreef op 13 maart 2006 om 16:20:
Trouwens, gisteren voor de 2de keer in mijn leven weggegaan bij een film:
The Pink Panter, met Steve Martin.
Echt een verbijsterend slechte film.
Ik hoorde inderdaad dat die waanzinnig slecht is, waarschijnlijk de grote razziewinnaar van komend jaar.
Pinkeltjefan

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 17, 2006, 12:55:10 pm »
Onlangs zag ik op Canvas de film Frida over Frida Kahlo. Ik vind haar kunst fantastisch en had er lang naar uitgekeken om de film over haar leven te zien, maar het viel me iets tegen. De ´kunstzinnige stukjes´ kwamen me een beetje gekunsteld voor en de nadruk werd wel erg gelegd op haar liefdesleven in plaats van hoe haar kunst tot stand kwam (in vergelijking met, bedoel ik). Maar het was wel fascinerend om te zien.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 17, 2006, 01:48:41 pm »
PS:

Is hier nog iemand die Brokeback Mountain heeft gezien en zo ja wat vond je ervan?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 17, 2006, 02:01:01 pm »
Er zat behoorlijk wat 'diepgang' in. :+

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 17, 2006, 02:03:55 pm »
Brokeback Mountain heb ik gezien tijdens een Sneak Preview.
Terecht geen oscar-winnaar wat mij betreft. Mooie rollen van beide heren, prachtige beelden en scenes in de eerste helft, maar na de pauze werd het me te langdradig. Of het veel goed doet voor de zaak van de homo i.h.a. weet ik niet. Mensen zoals ik die er geen moeite mee hebben zullen de film gewoon zien als een schrijnend drama. Mensen die er wel moeite mee hebben zullen voornamelijk aanstoot nemen aan de sex-scene aan het begin (hoewel die niet eens zo schokkend was). Men zal bevestigd worden in het vooroordeel dat het eerder om homosexualiteit gaat dan om homofilie.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 17, 2006, 02:05:15 pm »

quote:

Does schreef op 17 maart 2006 om 14:01:
Er zat behoorlijk wat 'diepgang' in. :+

Lol!

Toch apart dat mensen altijd zo moeten gniffelen over homoseks.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 17, 2006, 02:07:04 pm »

quote:

Mellon schreef op 17 maart 2006 om 14:05:
Lol!
Toch apart dat mensen altijd zo moeten gniffelen over homoseks.
Sex in het algemeen is erg gniffelbaar. En berg je helemaal als het gaat over poep en pies. :)
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 02:07:29 pm door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 17, 2006, 02:08:49 pm »

quote:

Koerok schreef op 17 maart 2006 om 14:07:
En berg je helemaal als het gaat over poep en pies. :)
Poep- en plassex daarentegen wordt zelden om gelachen. Zou dat nog een taboe zijn of zo?  :+
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 02:09:10 pm door Koerok »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 17, 2006, 02:13:46 pm »
Ik weet het niet, ik vond het wel een echt liefdesdrama, het ging in het verhaal echt niet alleen om de seks. Het ging ook om het feit dat mensen niet worden geaccepteerd in de maatschappij om wie ze zijn.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 17, 2006, 02:17:48 pm »

quote:

Koerok schreef op 17 maart 2006 om 14:08:
[...]
Poep- en plassex daarentegen wordt zelden om gelachen. Zou dat nog een taboe zijn of zo?  :+
Bij jou niet dan? :p

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 17, 2006, 02:18:41 pm »

quote:

Bij jou wel dan?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 17, 2006, 02:23:12 pm »
*Geen commentaar* :p

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 17, 2006, 02:24:03 pm »

quote:

Bange poeperd!

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 17, 2006, 02:25:38 pm »
http://lunessi423.free.fr/vignette%20cine/vgnt_banlieu%2013.jpg
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 17, 2006, 02:38:16 pm »
Gisteren Birth gezien met Nicole Kidman. Een jochie van 10 komt het huis van Anna binnenwandelen en beweert haar overleden echtgenoot Sean te zijn. Trage, sfeervolle psychologische film. Aan het einde twijfel je: was het jochie nou Sean of niet?

http://www.cinemasavvy.com/b/images/birth.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 17, 2006, 03:20:07 pm »
Birth, vond ik eigenlijk net zo teleurstellend als The Forgotten:

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/50/57/38m.jpg
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 03:20:39 pm door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 17, 2006, 03:24:03 pm »
Wat ik wel een aanrader vind:

http://i.realone.com/assets/rn/img/7/8/2/5/7605287.jpg

Geweldige surrealistische scene wanneer die vinger eraf gaat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 18, 2006, 10:01:10 pm »

quote:

jane schreef op 13 maart 2006 om 11:54:
Zaterdagavond de Magdalene Sisters gekeken. Wel heftig drama vond ik (...) Ik denk dat het geloofwaardiger was geweest als meer achtergronden van het  kloostergebeuren in beeld waren gebracht.

Mwoa... van mij hoefde het niet realistischer...  :'(
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 18, 2006, 10:31:45 pm »
http://www.filmsalon.be/magdalenasisters3.jpg
The Magdalena Sisters. Indrukwekkende film over de wantoestanden in de Ierse Magdalena laundries. Niet alleen indrukwekkend door de, rauw verfilmde, gruwelijke praktijken, maar ook prachtig acteerwerk door vrijwel alle hoofdrolspeelsters. Een dikke 8.

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 23, 2006, 12:12:12 pm »
Nog even over Magdalene sisters: alle nonnen werden neergezet als naar, sadistisch, ongevoelig. Er was maar een moment dat je de moederoverste ziet nadenken over de gevolgen van haar bewuste kortzichtigheid (dat ze een zwakbegaafd meisje laat misbruiken door de bezoekende pastoor). Maar uiteindelijk kiest ze ervoor het meisje te laten opsluiten in een inrichting en het bedenken van de zonde van de pastoor. Maar je krijgt geen idee waarom.

Het kloosterleven is wel eens genuanceerder geportretteerd: zuster luc, met audry hepburn

Christianitytoday/movies heeft een heel interessante review van Brokeback Mountain
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Newby

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: april 16, 2006, 12:07:15 am »
Ik heb net Passion of the Christ gekeken. Ik ben eigenlijk al een hele tijd niet meer echt met het geloof bezig, en had de film nog nooit gezien.
Ik ben heel erg onder de indruk, en ik voel me enorm schuldig dat ik m´n hart niet open krijg voor God, terwijl er zo voor geleden is.  :'(

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: april 16, 2006, 07:49:56 pm »

quote:

Newby schreef op 16 april 2006 om 00:07:
Ik heb net Passion of the Christ gekeken. Ik ben eigenlijk al een hele tijd niet meer echt met het geloof bezig, en had de film nog nooit gezien.
Ik ben heel erg onder de indruk, en ik voel me enorm schuldig dat ik m´n hart niet open krijg voor God, terwijl er zo voor geleden is.  :'(

Gisteravond heb ik de film ook voor het eerst gezien op RTL5. Het is inderdaad heel indrukwekkend. Maar hoe bedoel je dat, dat je je hart niet openkrijgt voor God? Wacht je op een gevoel? Het is gewoon een beslissing van je wil. En laat dan maar aan God over hoe dat gevoel tot ontwikkeling komt. Als je datgene wat je hierboven schreef:

Ik ben heel erg onder de indruk, en ik voel me enorm schuldig dat ik m´n hart niet open krijg voor God, terwijl er zo voor geleden is.

nu eens hardop uitspreekt tegen God. En zeg Hem ook "ik wil Jezus toebehoren die zo voor mij geleden heeft."
« Laatst bewerkt op: april 16, 2006, 07:52:03 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: mei 14, 2006, 02:27:21 pm »
Hoodwinked

http://www.joblo.com/newsimages1/hoodwinked-poster.jpg

Wat een geweldige animatiefilm weer. Het verteld het verhaal van Roodkapje, maar wel ernstig eigen inslag aangegeven overigens, zeer grappig! _O_

Cijfer: 7,5

http://homepage.mac.com/merussell/iblog/B835531044/C969231614/E20060113105450/Media/hoodwinked.jpg

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: mei 20, 2006, 11:13:39 am »

quote:

Koerok schreef op 17 maart 2006 om 15:24:
Wat ik wel een aanrader vind:

[afbeelding]

Geweldige surrealistische scene wanneer die vinger eraf gaat.
Heb hem net ook gezien. Wat een heerlijke film... _/-\o_

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: mei 20, 2006, 06:17:17 pm »
Een tijdje geleden alweer de miniserie 'Hitler, the rise of evil' gezien, ook best aardig gedaan.
http://www.go2war2.nl/artikel-afb/hitler_riseofevil_01064_1g.jpg

quote:

Omschrijving: Adolf Hitler is ongetwijfeld één van de meest beruchte personen uit de wereldhistorie. Als Führer van Nazi Duitsland was hij het grote brein achter de gruwelijke plannen die de gehele wereld geshockeerd hebben. Hitler is de verpersoonlijking van de ellende die gedurende zijn machtsperiode in Europa plaatsvond en samen met zijn trouwe aanhangers maakte hij Europa tot een ware hel.

Over de persoon Hitler zijn vele boeken en televisiedocumentaires verschenen waarin zijn persoonlijkheid en levensverhaal omschreven worden. Nog niet vaak verscheen er echter een speelfilm over de Duitse dictator. In 2003 bracht de Amerikaanse televisiezender CBS de miniserie “Hitler: The Rise of Evil” uit; een unieke verfilming van het levensverhaal en de reis naar de macht van Adolf Hitler. De vier uur durende miniserie is grotendeels op de waarheid gebaseerd en kwam tot stand in samenwerking met meerdere deskundigen. De miniserie is verkrijgbaar op dubbel DVD, waaraan ook twee documentaires over Hitler zijn toegevoegd.

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.” - Edmund Burke

In “Hitler: The Rise of Evil” wordt een beeld geschetst van de manier waarop Hitler kon uitgroeien tot de leider van Nazi Duitsland. De film begint met een korte schets van Hitler’s jeugd, zijn armoedige leven in Wenen en zijn betrokkenheid bij de Eerste Wereldoorlog als korporaal in het Duitse leger. Aan de hand van deze levensgeschiedenis van Hitler probeert men een beeld te geven van de manier waarop Hitlers persoonlijkheid zich heeft ontwikkeld. De dood van zijn moeder, de afwijzing aan de Weense kunstacademie en zijn verbitterdheid na de Duitse overgave hebben allemaal een zekere rol gespeeld in zijn persoonlijke ontwikkeling. Mede door deze ingrijpende gebeurtenissen in zijn leven groeide Hitler uit tot de meedogenloze Führer van nazi-Duitsland.

Nadat een beeld is gegeven van het jeugdige leven van Hitler wordt er verder ingegaan op de politieke ambities van Hitler. De oprichting van de NSDAP, de mislukte Bierhal Putsch, Hitlers gevangenschap in de Landsberg gevangenis en de ‘Nacht van de Lange Messen’ zijn enkele historische gebeurtenissen die aan bod komen. Ook zien we welke personen belangrijk geweest zijn bij de totstandkoming van de NSDAP en de opkomst van Hitler als leider van deze partij.

Gedurende het verloop van de film groeit de macht van de NSDAP en Hitlers invloed op de Duitse politiek wordt steeds groter. Hitler en zijn aanhangers nemen echter slechts genoegen met de absolute macht over het Duitse Rijk, zodat zij hun grootste plannen zonder oppositie kunnen realiseren. Na het overlijden van Hindenburg op 2 augustus 1934 wordt Hitler naast rijkskanselier ook Führer. Hij heeft hij zijn voornaamste doel bereikt en kan samen met zijn volgelingen beginnen aan de ontwikkeling van zijn 1000-jarige Derde Rijk. Dit keerpunt in de geschiedenis vormt het slot van de film.

De totale cast van “Hitler: The Rise of Evil” bestaat uit 23 acteurs. Belangrijke personen die vertolkt worden zijn onder andere: Eva Braun, Hermann Göring, Rudolph Hess en de ouders van Hitler. Robert Carlyle vertolkt de zware rol van Adolf Hitler en doet dit, ondanks dat hij helaas in zijn rol Engels spreekt, op een redelijk overtuigende wijze. Vooral de mimiek, de bewegingen en de overtuigingskracht van Hitler worden zeer goed uitgebeeld door Carlyle. Wat minder goed wordt weergegeven is de charismatische persoonlijkheid van de Führer. De Hitler die we zien is driftig, wereldvreemd en zelfs bijna krankzinnig. Zijn slechte karaktertrekken worden ontzettend uitvergroot en zijn positieve eigenschappen, zoals zijn bijzondere charisma dat indruk gemaakt heeft op vele van zijn volgelingen, worden praktisch genegeerd. We zien daarom niet een man die als een verlosser aanbeden werd door het Duitse volk, maar een raaskallende idioot waarvan we ons afvragen waarom het Duitse volk juist hem heeft uitverkoren als leider. Dit is een gemiste kans, want juist het feit dat Hitler een mens was met meerdere positieve eigenschappen, had een belangrijke boodschap in deze film kunnen zijn. Een boodschap die overigens twee jaar later wel overduidelijk verwerkt is in de Duitse speelfilm “Der Untergang” over Hitlers laatste levensdagen.

In de film valt op dat ook bij het grote publiek minder bekende personen een prominente rol spelen. De journalist Fritz Gerlich, het echtpaar Hanfstaengl en Anton Drexler zijn daar enkele voorbeelden van. Ondanks dat zij minder bekend zijn geworden dan bijvoorbeeld Hess, Göring en Goebbels, hebben deze personen ook een indirecte of directe rol gespeeld bij de opkomst van Hitler en de NSDAP. Fritz Gerlich sprak zich als journalist openlijk uit tegen Hitler en het nationaal-socialisme en was één van de eerste tegenstanders van de partij, Helene en Ernst Hanfstaengl waren belangrijke geldschieters voor de NSDAP en gaven Hitler veel persoonlijke steun en Anton Drexler was de leider van de Deutsche Arbeiters Partij, de partij die de grondslag zou vormen voor de NSDAP. Het is erg interessant om via deze film kennis te maken met deze personen en hun rollen worden op uitstekende wijze vertolkt. De acteurs die Göring, Hess en Goebbels vertolken hebben minder indruk op mij gemaakt. Hun rollen zijn niet enorm groot en hun verschijning valt in het niet bij de rol van onder andere Carlyle als Hitler. Dit is jammer want vooral Goebbels en Görings hebben een enorm belangrijke rol gespeeld bij de opkomst van Hitler en de NSDAP. Hun rol was bijvoorbeeld veel groter dan die van het echtpaar Hanfstaengl.

De historische juistheid is in een film als deze natuurlijk van groot belang; in deze film draait het immers om de historische boodschap. Naar mijn mening is men er zeer goed in geslaagd om deze ingewikkelde historische periode te verfilmen. De (chronologische) opbouw van de film zit zeer goed in elkaar en het ingewikkelde politieke spel wordt op een zeer duidelijke en correcte manier overgebracht. Wanneer je op de hoogte bent van de geschiedenis van de opkomst van Hitler is de film natuurlijk erg voorspelbaar, maar het is wel erg interessant om jouw beeld van deze historische periode te vergelijken met het beeld dat gegeven wordt in de film. Grote historische onjuistheden zijn in de film niet te vinden al zijn een aantal scènes niet geheel representatief en hebben de filmmakers in sommige gevallen een eigen interpretatie van de feiten gegeven. De speelse scène van Hitler en zijn nichtje Geli Raubal in de buitenlucht is hier een voorbeeld van. Zoals eerder vermeld is het jammer dat de rollen van Göring en Goebbels op de achtergrond blijven. De flamboyante bon-vivant Göring en de ijverige propagandakoning Goebbels had ik graag in wat opvallendere rollen gezien. Hun rollen in de historie waren groter dan dat in de film overkomt.

Concluderend vind ik “Hitler: The Rise of Evil” een zeer geslaagde filmproductie die informatiever is dan veel documentaires over Hitler. Robert Carlyle zet een mooie prestatie neer in zijn rol als Adolf Hitler, maar helaas mist hij de overtuigingskracht die Bruno Ganz wel heeft in dezelfde rol in “Der Untergang”. Het is duidelijk - de titel zegt het namelijk al - dat men vooral de kwade kant van Hitler en zijn partij heeft willen neerzetten. Wel slaagt de film er in om een zeer serieuze en beladen historische periode op een begrijpelijke en meeslepende manier te verbeelden. De film is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over de opkomst van Hitler, maar ook voor mensen die hier al vaker over gelezen hebben. De film bevat tevens een belangrijke boodschap: Hitler kon aan de macht komen door manipulatie en bedrog, maar bovenal doordat het volk hem massaal steunde. Waarom men hem massaal steunde komt weliswaar niet helemaal realistisch uit de verf, maar wel zien we op welke wijze stap voor stap de macht van Hitler groeide. Mede door onze kennis over deze periode uit de geschiedenis kunnen we De opmars van een soortgelijk kwaad in de toekomst voorkomen.
bron
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2006, 06:17:52 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: mei 29, 2006, 01:36:49 pm »
Traffic gekeken op DVD . Het alternatief was mission impossible II en die verveelde uitermate na een kwartier!
Traffic is intelligent gemaakt met een uitnemende cast. Door de andere kleurstelling per verhaallijn was het verhaal goed te volgen. Het was een verademing om te zien hoe gewone agenten als niet corrupt werden neergezet zonder ze gelijk een brucewillis/melgibson persona mee te geven. Alle lof voor Benicio Del Toro en Don Cheadle
Als Crash net zo is wil ik die ook!

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 29, 2006, 02:24:03 pm »
Ik zag eergister de horror remake 'The Hills Have Eyes'
Een bijzonder goed en diepgraven verhaal, zeker voor een horror film!

Over een kolonie van door kernproeven aangetaste psychotische mensen, die alles en iedereen wat in hun buurt komt op gruwelijke wijze vermoorden. Ik kan me niet goed herinneren hoe een van de mismaakten het zei, maar het kwam er op neer dat ze de woestijn ingevlucht waren toen hun huizen vernietigt werden, omdat ze niet mogen bestaan. Omdat kernenergie zo veilig zou zijn, en niet schadelijk voor je dna.

http://www.filmweb.no/bilder/multimedia/archive/00094/The_Hills_Have_Eyes_94061c.jpg
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2006, 02:31:19 pm door porcupine »

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 20, 2006, 04:05:39 pm »
Afgelopen weekend Kruistocht in Spijkerbroek gezien: wat in de recensies verteld wordt klopt wel: hier en daar is de montage van het digitale spul middelmatig. Toch vergeet je dat omdat er goed geacteerd wordt.
De veranderingen ten opzichte van het boek zijn erg goed! En het einde een vondst.
Toch zou ik het niet aanraden voor kinderen vanaf 9 jaar. Er zit tenminste een gruwelijke scene in die ik aan mijn dochters van negen nog niet wil laten zien.
afgezien daarvan: verantwoord vermaak zegt het Historisch Nieuwsblad dat uitspreekt dat men de historisch incorrectheden: die kindertjes die dood neervallen zien er veel te welvarend uit.

jane

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 16, 2007, 02:02:56 pm »
GIsteren de director's cut van Kingdom of Heaven gekeken. Maar leifst 45 minuten langer waarin meer aandacht wordt geschonken aan waar het eigenlijk om gaat: de kingdom of conscience. Met een mooi subplot rond het zoontje van Sybilla. Plus 2 disc verantwoording van Ridley en zijn vaste ploeg medewerkers. Het zou jammer zijn als deze versie niet op de nederlandse markt gebracht wordt.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: april 11, 2007, 12:27:07 pm »
gister in de bios 300 gezien...ik heb maar 5 meiden gezien in de bioscoop....dus de term 'mannenfilm'klopt aardig ja. en de film verdient die naam ruimschoots. lekker veel gesplat, veel gechop, en veel whoehaa-kreten. niet al teveel strategie blabla, en vooral weinig romantiek blabla...kortom: verstand op -6, en gewoon kijken naar de fantastische beelden en de muziek die best wel prima is. lena heady , de enige vrouw die praat in die film, vond ik de film Gossip beter...en ze heeft niet echt een knap kunstje laten zien ofzo...er zijn betere actrices voor een film zoals deze. maar tja...ze wasl erg slank. zowieso was er op de monsters na geen obesitas te bekennen...eerder andersom. de keuze voor het orakel vind ik dubieus...zo'n heel graatmager meisje als sparta's mooiste vrouw afschilderen...zie opmerking over verstand op -6. en dan die travo-xerxes met z'n geëpileerde wenkbrauwen en gelakte bagels...wat een giller

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: april 11, 2007, 12:38:09 pm »
Zaterdag het laatste stuk van de Passion of the Christ gezien. Mooi!
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: april 11, 2007, 12:41:04 pm »
persoonlijk vind ik dat je er wel een hele sterke maag voor nodig hebt.
Maar de film is zonder meer indrukwekkend en ook ontzagwekkend eigenlijk.
maar een avondje relaxed op de bank hangen met een zak chips en een colaatje is er neit echt bij....daarvoor neem ik de film iets te serieus.

Abu Natalie

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: mei 04, 2007, 08:52:58 pm »
Onlangs de Nativity Story gezien. Ik vond het eerlijk gezegd een matige film. Wel realistisch is hoe er tegen Maria en Jozef aangekeken zal zijn in die tijd: ongetrouwd zwanger en zeker niet van je verloofde: Schande voor de familie. Maar daarbij blijft het realisme dan ook wel. de tocht van de wijzen uit het oosten: als ze al uit Iran kwamen, dan zijn ze niet door zandduinen enzo getrokken. Zo ziet het gebied er gewoon niet uit. Ook de reis van Jozef en Maria is onrealistisch. Allereerst lijkt het landschap niet op dat van Israel, ziet de rivier de Jordaan er zo niet uit en is MAria echt niet in de nacht van aankomst in allerhaast bevallen. Was Jozef echt zo'n lompe harry door met een hoogzwangere vrouw zo'n lange reis te maken, met het risico dat ze vervroegd bevalt? Ik denk dat ze eerder in Bethlehem aan kwamen en wel degelijk bij familie hebben gelogeerd. Alleen de huisjes waren klein en het was druk in Bethlehem (Jozef en Maria waren denk ik niet de enige uit Nazareth, ook zijn en haar ouders en broers zulleen mee gereisd zijn, die moesten zich immers ookinschrijven). De stal is gewoon het achterverblijf van zo;n familiehuisje. Het was zomer, de dieren waren buiten. Niemand in de stal, veel mensen in het woongedeelte, dus geen plek om even lekker te bevallen. Dan maar in die rustige, schoongemaakte stal. En al helemaal niet ergens in een grot.
Helaas is de film dus net zo romantisch gebaseerd als tegenwoordig over Kerst wordt gedacht. Zonder de historische context goed neer te zetten. Jammer. Gemiste kans. :'(

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 18, 2007, 11:45:25 am »
Ik heb pas United 93 gezien.....ongelooflijke film....zo aangrijpend....en tragisch.
Maar goed dat het in beeld is gebracht. En de film is zeer respectvol naar de mensen die het hebben meegemaakt. iedereen wordt op een zuivere manier geportretteerd.
de één moedig, de ander angstig....niet geen hollywdood geliktheid....

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 20, 2007, 01:19:02 pm »
wie doet nog meer mee met vpro's cinemaquiz?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 20, 2007, 02:00:47 pm »
Gattica: een film over de nabije toekomst, waarin van iedereen zo ongeveer alles op genetisch niveau bekend is. Bij de geboorte krijgen ouders al te horen dat het kind bv "95% kans op hartfalen" en "verwachte levensduur is 42 jaar" heeft. Alleen met de juiste "genetische" eigenschappen kun je bepaalde banen nog krijgen. In feite een nieuw soort discriminatie dus.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 20, 2007, 02:04:09 pm »
ik heb hem nu 2x gezien.
absoluut een goede film die de gevolgen van genetische manipulatie aan de kaak stelt.
zeker de moeite waard!

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juni 21, 2007, 08:01:03 am »
Shine

Over een jongen die van zijn vader 'de kans' krijgt om alles te doen wat z'n vader niet mocht doen. Hij moet piano spelen, want zijn vader kreeg die kans niet.
Je ziet dat die jongen helemaal afhankelijk wordt van wat zijn vader wil en leert niet op eigen benen te staan en goede sociale vaardigheden zijn al helemaal niet aangeleerd.
Met muziek van Rachmaninov.

Een psychologisch waargebeurd verhaal.
<><

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juni 21, 2007, 09:39:22 am »
lijkt me interessant.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juni 21, 2007, 04:08:34 pm »
Was het ook :). Iemand vroeg me later wat en ik was best nog wel versuft, ik zat nog met m'n gedachten bij de film. Echt heel zielig, want je ziet gewoon dat die jongen pech heeft met zo'n vader... grrrr
<><

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juni 24, 2007, 03:24:44 pm »
Vorige week heb ik Oceans 13 in de bios gezien. De droge humor van de vorige delen was gelukkig in ruime hoeveelheid aanwezig maar de actie was ver te zoeken. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan een sterk plot. En dat terwijl de film als een razende begint, waardoor je als kijker bijna geen tijd krijgt om er even in te komen. Men heeft veel te weinig aandacht besteed aan een goed verhaal. Daardoor zaten er gedurende de film veel voorspelbare momenten in. Verder is het ook wel erg gemakkelijk om het allemaal te laten gebeuren in een casino, een zo onderhand uitgekauwde omgeving sinds de laatste James Bond en al de poker programma's op tv.

Ik heb best wel genoten van de film (ik kan de humor erg waaderen) maar verwacht bij deze film geen ingewikkelde verhaal lijn of geweldig plot.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2007, 03:25:25 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juni 29, 2007, 02:35:54 am »
gister Trainspotting maar weer eens uit de kast getrokken...blijft erg goede film.
En vandaag ff Battle Royale weer gezien...waanzinnige film.