Auteur Topic: Moet je dit nou weer horen.  (gelezen 4952 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Moet je dit nou weer horen.
« Gepost op: juni 17, 2005, 07:47:05 pm »
Wat mij nou weer is overkomen!

Ik loop met Arend in de wagen over de Grote Markt. Komt er een zwerfster naast me lopen, begint een kletspraatje (niet ongewoon, op 1 of andere manier beginnen dat soort lui altijd een kletspraatje met mij), helemaal niet vervelend of zo, en op een gegeven moment zegt ze: kan ik je een Riepe verkopen? (straatkrant van Groningen)

Dus ik zeg prima, terwijl ik in mijn portomonnee rondrommel op zoek naar 1 euro 50 stopt zij de Riepe in het mandje onderaan de wagen, ik betaal, loop verder, kom thuis, pak de tas met luiers uit het mandje en denk, goh, de Riepe ziet er fancy uit tegenwoordig! Want het was: een ALLERHANDE.

Ik kon er wel om lachen maar wel een béétje als een boer met kiespijn! Maar ik vind 't eigenlijk ook wel een goeie...
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2005, 08:32:56 pm »
Oude en goede truc. :)

Hierom kan ik altijd wel lachen (al heb ik 't altijd van tevoren doorgehad). Tegenwoordig doen ze dit georganiseerd, daar kan ik me dan wel boos om maken: http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/02/06/Med/01.html

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2005, 08:33:18 pm »
Gebeurt wel vaker. In Rotterdam proberen ze soms gratis stadsmagazines te verkopen. In de Rotterdamse regio zijn de verkopers van de straatkrant herkenbaar met een badge met foto.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2005, 09:25:35 pm »
Goeie grap.. :)
Live vanuit de luie stoel

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 17, 2005, 10:45:31 pm »
slim bedacht ;)
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2005, 11:05:45 pm »
Bij onze dirk (lees: supermarkt) stond op een gegeven moment een paar dagen een wat smoezelig mannetje met Z-krantjes. Dus op een zaterdag dacht ik: ik koop er ook een. Was 'ie net los.
Dus de keer daarop wilde ik er alsnog een kopen, had 'ie alleen maar een beduimeld, smoezelig exemplaar. Dus vroeg ik 'm toch maar naar zijn pasje: bleek die hem ontnomen te zijn (ongetwijfeld wegens wangedrag ofzo)...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2005, 12:54:41 am »
Wel grappig eigenlijk, in plaats van een blaadje over mensen die niks hebben, krijg je een blaadje voor mensen die alles al hebben... :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2005, 10:39:30 am »
In Groningen zijn de daklozen die 'de Riepe' verkopen ook herkenbaar aan een badge. En meestal staan dezelfde mensen op dezelfde plek. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2005, 08:56:16 am »
Gewoon nooit zoiets kopen. Kun je ook niet bedrogen worden.
Ik zeg dus altijd gewoon: Nee.
Geef ook nooit geld aan zwervers.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2005, 09:14:31 am »
Tonk..

Onbekend maakt onbemind, he?

Het hele idee van straatkranten is juist dat je zonder zorgen van die lui kunt kopen. In principe zijn het 'schone' zwervers: niet aan de drugs, niet aan de drank. Zij krijgen een deel van het geld dat ze verdienen met de krantjes. En dat is bedoeld voor onderdak en andere zelfzorg. Omdat ze vooraf gescreend worden, is de kans groot dat die persoon ook echt het geld aan onderdak uitgeeft.

Zorg daarom:
- dat je altijd je straatkrantje koopt van iemand met badge.
- Betaal niet meer dan het krantje kost.
- Dien een klacht in over een verkoper die je niet bevalt, omdat 'ie bijvoorbeeld dronken zijn krantjes verkoopt, of ontzettend smoezelig gekleed is.

Voor andere zwervers:
- Maak eens een babbel met die lui.
- Geef ze een krentenbol met koffie ipv geld.
- Verdiep je wat in de voorzieningen voor zwervers in je stad, dan weet je ook direct wie je probeert op te lichten.

Gewoon roepen: ik vertrouw ze niet, dus geeft ik niets (om hen), is veel te makkelijk. En enige naieviteit bij dit soort dingen is voor een christen imho geen slechte eigenschap.

quote:

“Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.
35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten,
ik had dorst en jullie gaven mij te drinken.
Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op,
36 ik was naakt, en jullie kleedden mij.
Ik was ziek en jullie bezochten mij,
ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” Mat 25
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2005, 09:36:31 am »
In aanvulling op elle:

Geef nooit gewoon geld aan een straatkrantverkoper! Veel mensen lezen 't krantje toch niet, maar vinden 't systeem wel goed, en laten de verkoper het krantje dus houden. Helaas ondermijnt dit het hele idee: hoewel er van elke verkochte straatkrant minstens 50% naar de betreffende verkoper gaat, gaat de andere helft naar het maken en drukken van 't krantje. Zonder daadwerkelijk verkochte kranten zakt dat systeem in elkaar. Krantje gewoon meenemen dus, zelfs als je 'm niet leest.

De koffie-en-broodjes-test is overigens ook een goede manier om te ontdekken of een onbekende zwerver betrouwbaar is. Als ze geld willen voor eten, maar geen broodje, dan weet je 't wel :X
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2005, 09:38:06 am door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2005, 09:55:46 am »
In Groningen hadden ze op een gegeven moment een systeem bedacht dat je bonnen kon kopen bij de gemeente, die de zwervers dan weer konden inruilen voor soep, koffie, broodjes, slaaphuis etc. Dat is wel efficiënt want van die bonnen kunnen ze natuurlijk geen drank kopen.

Op één of andere manier is het niet zo van de grond gekomen. Te makkelijk vervalsbaar zeker?

Verder eens met Pooh en Elle. Ik vind het "zomaar" geld geven zonder het krantje mee te nemen ook wat denigrerend naar die mensen toe. Moet eerlijk zeggen dat ik het niet altijd lees.
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2005, 10:01:52 am »

quote:

Bumblebee schreef op 20 juni 2005 om 09:55:
Dat is wel efficiënt want van die bonnen kunnen ze natuurlijk geen drank kopen.

Op één of andere manier is het niet zo van de grond gekomen.
Zo'n bon is toch ook weer geld waard bij een andere zwerver? :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2005, 10:56:41 am »
Ik vind de Z (straatkrant van Amsterdam) altijd leuk om te lezen. Ik heb nogal eens wat leesvoer nodig voor in de trein en ik geniet dan van de verhalen die erin staan, het is een hele eigen stijl en het boeit me gewoon wat erin staat. 't Is gewoon een hele goede manier om iemand te helpen. Ik geef trouwens nooit aan bedelaars, laat ze er maar wat voor doen: muziek maken of de straatkrant verkopen of...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal