Dank allemaal voor jullie respons.
Het gebed is zeer welkom, we hebben het hard nodig.
Ik heb zelf ook nog even heel diep nagedacht.....
Ik denk dat wij in het dagelijks leven alles redelijk op de rit hebben. Dat draait wel.
Het is zwaar, oke, maar we redden het. (we hebben hulp, we hebben opvang, zoon gaat buitenshuis, etc, etc.) Nee, dat hebben we met elkaar goed afgesproken en onder ogen gezien. Hulp is nodig.
Ik denk idd. dat het ermee te maken heeft dat je niets kunt zien aan onze zoon. Hij is gezond, heeft geweldige blauwe ogen en blonde haren. Ondeugend koppie. Je merkt pas iets aan hem als je tegen hem praat. Dan antwoordt hij niet. Hij lijkt je niet te horen.
Het komt ook echt niet binnen, dat weten wij als ouders allang. Er lijkt iets helemaal verkeerd verbonden te zijn in zijn koppie. Konden we de knop maar vinden.....
Mijn frustratie is in dit topic echt gericht op het samenleven als gemeente. Vroeger waren wij een meelevend gezin. Altijd overal bij. Nu lijkt het of ik niemand meer ken. Ik moet ervoor waken dat ik nieuw ingekomen mensen niet eens herken. (na een jaar....)
Komt ook omdat we nooit ergens komen en na de dienst meteen vertrokken zijn. (dat trekt zoon gewoon niet, die begint meteen te slopen, is moeilijk te corrigeren)
Op visite gaan is ook moeilijk. Zoon doet echt de meest vreselijke dingen. We zitten op hete kolen, echt. Wij kennen onze zoon, dat is niet overdreven en het valt ook niet mee, echt niet. Hij sloopt gewoon alles. Ons huis is echt "zoon-proof". Dat kan ik van een ander niet verwachten. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.
Het valt me gewoon tegen dat het dus blijkbaar nodig is om overal te verschijnen om gekend te worden. Ook door mensen die wij al goed kenden voordat onze zoon kwam.
Ik weet nog heel goed dat jaren geleden een zuster uit de gemeente zomaar voor de deur stond met een bos bloemen uit haar tuin. Omdat we het nodig hadden, zei ze. Zo lief! Dat blijft je bij, die kleine dingen. Ik ben haar nog altijd dankbaar voor dat lieve gebaar.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen

Onze goede vrienden weten alles en begrijpen alles.
Ik zou ook eigelijk niet weten wat er zou moeten gebeuren om iets te vinden waardoor ook onze zoon "welkom" is in de kerk.
Een ding weet ik maar: Dat Jezus maar snel mag terugkomen. Zodat we onze zoon zonder zijn handicap kunnen zien. Zoals hij altijd al bedoeld was door de Schepper. Dat zal de mooiste dag van mijn leven zijn. Daar bid ik voor.
Kleine correctie nog op iemand die reageerde: Mijn man staat niet elk jaar op tal, maar er wordt wel altijd geinformeerd. Waarop hij altijd moet zeggen: Nee, dat gaat niet.
We geloven dat het inmiddels wel doorgedrongen is. Maar het heeft een tijd geduurd, ondanks onze groeiende assertiviteit en duidelijkheid. (want je wordt krengerig hoor

)
Misschien was mijn hamvraag wel: Hoe blijf ik zelf actief, meelevend lid? Met als eerste doel: Hoe kan ik op zondagochtend rustig naar de kerk gaan? Wat wordt er georganiseerd (na overleg) zodat ik gewoon ook 1 maal op zondag mijn tankje even kan bijvullen?
Het is , ondanks ons aangeven, nog steeds een vrij zwak bezette creche. Soms door twee tienermeisjes gerund. (vergelijk: door de week 6 kindjes met twee ervaren krachten op school, anders kan het niet, op zondag: 6 baby's, 10 peuters, onze zoon en twee meisjes van een jaar of 17-19) Ik zit dan gewoon niet rustig....... Met zo'n zwakke bezetting blijft oudere broer er weleens bij, hij kent hem, hij weet precies hoe hij is. Maar leuk is dat niet...
Wel gezegd, echt goed aangegeven, maar het lijkt toch een beetje of we dankbaar moeten zijn voor de geboden diensten en niets mogen zeggen..........
Het is ook allemaal liefdewerk oud papier.
Afgelopen zondag was het echt een heel speciale dienst in onze kerk. Wij wilden daar heel graag bij zijn. De creche-bezetting kwam 4 minuten voor tijd binnen. (meisje van 16). Op mijn opmerking dat ze creche dienst had, zei ze: Oh. Da's best hoor. (ze wist het echt niet). De ander kwam niet opdagen en er moest op stel en sprong iemand geregeld worden. Daar sta je dan. Met een steigerende zoon. Het is allemaal zo vrijblijvend, lijkt het. Voor ons zoooo belangrijk. Voor een ander niet. Waar maak je je druk om?
Je moet je dan wel voorstellen dat we expres vroeg van huis waren gegaan, en van 10 over 9 tot 4 voor half tien stonden te wachten tot er eindelijk iemand kwam.......
Dat duurt lang hoor. Zeker met een zoon die geen kant op wil, behalve de creche-kant.
Nou, nog een stukje frustratie

Zo gaat het wel lekker he?
Maar geen zorgen, de opvang THUIS en buitenshuis is goed geregeld.
Anne-Marie.