Dag KeesvE,
je vrouw mag dat nu juist niet op de manier zoals ik dat bedoel. Hoe kan een vrouw immers een broeder zijn?? :?

" class="smiley" />
Even serieus:
de voorbeelden gaan om hoe de toetsing aan de bijbel werkt.
M.i. is de stelling dat een ingeving pas als van God afkomstig gezien kan worden, als hij getoetst is aan de bijbel, en daarmee in overeenstemming is, niet houdbaar.
Ik heb dat dmv van die 2 voorbeelden aan willen tonen.
1. alleen al de gedachte dat een weduwe niet zou mogen samenwonen is in onze cultuur niet acceptabel.
Diezelfde gedachte was in de tijd van Paulus de enig juiste.
50 Jaar geleden nog stond het christelijk denken dichter bij de tijd van Paulus dan bij onze tijd.
Ik verstout mij te vinden dat zowel wij in onze tijd, als Paulus in zijn tijd, de eigen culturele filters (vooroordelen) steeds tussen Gods' Stem en ons vermogen tot luisteren in plaatsen.
Daardoor zijn de meest vreemde dingen een eigen leven gaan leiden, en is het onfeilbaar verklaren van de bijbelschrijvers een grote misstap geweest, en een forse blokkade in het luisteren naar
Gods stem.
2. het willen gaan doden van een kind omdat God het vraagt......
als iets het bovenstaande wel bevestigt, lijkt het me dit voorbeeld wel.
Tenslotte zou ik je nog willen aanmoedigen, om te experimenteren met het luisteren naar God op de volgende manier:
bedenk dat
alle profeten zich gedrongen voelden om te profeteren omdat ze beseften dat de geestelijke elite het bij het verkeerde eind had. regelmatig werden er dan ook profeten in Jeruzalem zelf vermoord.
Een profeet is dus met name niet iemand waar men graag naar luistert, en jaknikkend achteraan holt.
Een profeet is iemand die laat twijfelen
tweedracht zaait
geen blad voor de mond neemt.
succes!je
Carl.