Auteur Topic: discussieren, twisten, vergaderen....  (gelezen 1216 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
discussieren, twisten, vergaderen....
« Gepost op: maart 17, 2003, 10:14:29 pm »
Op een mannen-en/of vrouwenvereniging of bijbelstudiegroep vergaderen we met elkaar over het Woord van God. En daar waar twee of drie vergaderd zijn in Zijn naam, daar zal Hij in hun midden zijn.

Discussieren betekent van gedachten wisselen.
Twisten betekent onenigheid maken/hebben.

In de bijbel lees je dat twisten werken zijn van het vlees, zij is geen vrucht van de Geest.

Mijn vraag is: Denk je dat Hij in ons midden is in onze discussie's hier (daar waar twee of drie vergaderen) en hoe ervaar je dat dan?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2003, 10:20:17 pm »
Daar waar de deelnemers op een opbouwende, vriendelijke en informatieve manier discussiƫren, ervaar ik Gods leiding. Ik word opgescherpt en gedwongen om zelf de Bijbel beter te leren kennen.
Daar waar het verwordt tot twisten, vliegen afvangen en met modder gooien, komen er soms dingen in mij boven, die ik liever niet zie. Helaas is dat soms ook merkbaar aan mijn eigen bijdragen.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2003, 01:50:33 pm »
Vinden jullie onderstaande terecht? Of heeft Pim zich zelf ook schuldig gemaakt
aan datgene?

<http://www.pim6mei.nl/images/titel_6_mei.gif>

De vrijheid van het spreken, verankerd in artikel 7 van de grondwet, is een groot goed. Wij moeten erover waken dat deze vrijheid ons niet ontnomen wordt. De stem van het volk en het individu moeten gehoord blijven.

Ook mag het niet zo zijn dat deze vrijheid ons mede ontnomen wordt door bedreiging en geweld. Wie durft er op straat, op basis van normen en waarden, nog iemand aan te spreken op zijn gedrag? Waarom durft de leraar op school zijn leerlingen niet meer te corrigeren?

Daarmee stelt zich de indringende vraag "bestaat de vrijheid van het spreken" nog wel.

Neen, de vele geweldplegingen volgend op het gebruik van het vrije woord, ook de moord op Pim, zijn daarvan het bewijs. Dagelijks kunnen wij erover lezen in de kranten, het horen op de radio en het zien op de TV.

Laten wij daarom 6 mei uitroepen tot een landelijke dag:

*
      van het waken over de vrijheid van het spreken
    *
      van de democratie
    *
      tegen het geweld

Niet alleen dit jaar, maar elk jaar weer.

In het bijzonder zullen Pim en andere slachtoffers van geweld door gebruik van het vrije woord, deze dag worden herdacht. Zij dorsten te spreken, maar moesten dit in een aantal gevallen bekopen met de dood.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2003, 03:22:22 pm »
Waarom een speciale dag  hiervoor op 6 mei? In feite staat het woord "vrijheid" op 5 mei toch al centraal? Ik begrijp dat dus niet.

En wat is "vrijheid van spreken"? Je kunt alleen maar vrijheid dragen als je ook je verantwoordelijkheid kent.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2003, 03:30:27 pm »

quote:

op 06 May 2003 15:22:22 schreef lonneke:
Waarom een speciale dag  hiervoor op 6 mei? In feite staat het woord "vrijheid" op 5 mei toch al centraal? Ik begrijp dat dus niet.

En wat is "vrijheid van spreken"? Je kunt alleen maar vrijheid dragen als je ook je
verantwoordelijkheid kent.
ik vrees dat er een groep mensen de behoefte heeft om Pim heilig te verklaren...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2003, 03:39:31 pm »

quote:

op 06 May 2003 15:30:27 schreef cheese:
[...]

ik vrees dat er een groep mensen de behoefte heeft om Pim heilig te verklaren...
Bij mijn buren hangt nu de vlag halfstok, vreselijk.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2003, 04:10:25 pm »
@Wilhelmina: Je hebt een beetje een haat-liefde verhouding met je buren he? (Of zijn dit de buren van de andere kant?)

Meer on-topic: Ja, ik denk dat God ook hier in ons virtuele midden is... Ik heb sinds ik op dit forum rondhang iig zelden zoveel in mijn bijbeltje gelezen. Ik ben opgebouwd, naar mijn bescheiden mening, en heb christenen ontmoet die anders met sommige dingen omgaan dan ik, maar die ik wel respecteren kan. Da's verrijkend.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2003, 04:18:56 pm »
Ja ik vind het verschrikkelijk dat er iemand is vermoord omdat hij een bepaalde mening had. Maar wat er nu gebeurt vind ik ook zwaar overdreven en in sommige gevallen ook erg hypocriet. Dat zelfs D66 Pim Fortuyn opeens lof gaan toe zwaaien (Bron teletekst).
Over de doden niets dan goeds, maar je kunt ook overdrijven. Ik heb me prima vermaakt toen hij nog leefde. Het was grappig om hem de ene dag het ene en de anderde dag het andere te horen beweren.... Een echte lijn had hij niet. Ik was zeer benieuwd hoe hij het er van afgebracht zou hebben als minister president. Helaas heeft hij die kans niet gekregen.

Maar om nu een dag ter ere van zijn nagedachtenis te maken is echt een brug te ver.

En nu ook ontopic:

Je gelijk willen halen ten koste van een ander, is niet in de lijn van het leven en werk van Jezus. Ik neem dus ook niet aan dat je dat doet om de naaste tot een hand of een voet te zijn.
Samen praten en discussieren waarbij je de ander in zijn waarde laat. Hem of haar geen woorden in de mond legt, of al zijn/haar woorden op een negatieve manier probeert uit te leggen. (Vraag dan verder als je iets niet begrijpt.) Dan kun je ergens komen en misschien zelfs iets leren van iemand met een totaal andere mening.
God vraagt niet dat wij anderen van onze mening (waarvan wij misschien denken dat het Zijn mening is, terwijl het slechts een menselijke interpretatie is) overtuigen. Hij vraagt van ons lankmoedigheid en mededogen. Vanuit de bijbel kunnen we dan proberen aan te tonen dat iets niet goed is. Maar dat moet niet met grote woorden gepaard gaan. Laat de bijbel zelf spreken en houdt het daarbij.

Jezus was geen man van veroordelingen. Ja, toch wel. Hij veroordeelde de mensen die contstant oordeelden over anderen. En dat deden op hoe zij de bijbel lazen.
De bijbel is van God, elke interpretatie is menselijk. (Ook het zeggen dat een bepaalde passage overduidelijk is, is een interpretatie.) Interpreteren is niet fout, we kunnen niet anders. We kunnen zelfs niet zonder het afwijzen van bepaalde interpretaties. Maar we moeten wel contstant er op bedacht zijn dat mensen die de bijbel totaal anders lezen ook Gods kinderen kunnen zijn.

Heb je naaste lief! en discussier vanuit dat gegeven.
Pinkeltjefan