quote:
op 13 Mar 2003 21:32:36 schreef Skynolimit:
Even het beeld dat ik van mezelf krijg als ik delen van het forum moet geloven:
1-geen kennis van de Bijbel
2-onduideleijk in communicatie
3-beslist niet getrouw aan het Woord van God
4-we vullen het nogal eigenzinnig in allemaal
5-we overdrijven de werking van de Geest
6-zingen en roepen vaak Halleluja
7-groeien omdat we kwantitatief zijn en niet kwalitaitef
Dat klopt niet echt bij mijn zelfbeeld...
Misschien klopt je beeld van het forum ook niet echt, hoewel ik sommige kritiekpunten wel typisch 'gereformeerd' vind (maar daar is een ander draadje voor).
Laat ik proberen sommige punten iets te verhelderen, misschien helpt 't je:
Ten eerste is het beeld wat gereformeerden van evangelischen hebben erg gekleurd door de situatie van 20 jaar geleden. Wij (gereformeerden) lopen sowieso vaak 20 jaar achter discussies aan, en velen hebben vooral een beeld van hun ouders of van hun dominee gekregen zonder dat zelf aan de huidige toestand te meten.
1, 3, 4: Voor mensen die staan in een eeuwenoude traditie van bijbeluitleg die via calvijn en kuyper naar schilder loopt, is de vrij 'losstaande' manier waarop evangelischen de bijbel lezen vaak synoniem voor een foute manier. Hier komt bij dat evangelischen zelf vaak weinig overeenstemming in hun leer hebben, wat er in de ene gemeente geleerd wordt, wordt soms in de andere ontkent. (Gereformeerden doen zoiets niet, die richten een nieuw kerkverband op).
6: Dat lijkt mij waar. In ieder geval stukken vaker dan gereformeerden. Bovendien staan jullie met de handjes in de lucht, met de ogen dicht, wiegen op muziek en doen allerlei andere rare dingen.
7: Dit is weer een typisch voorbeeld van een verouderd beeld. In de jaren 70 (en 80?) trokken vooral de evangelische kerken in nederland hordes nieuwe mensen. Hiervan hebben ze er maar betrekkelijk weinig weten vast te houden. (Hoeveel is er waar van deze stelling trouwens?)