Auteur Topic: Welk beeld bestaat er over Evangelischen. Terecht of onterecht.  (gelezen 3351 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Welk beeld bestaat er over Evangelischen. Terecht of onterecht.
« Gepost op: maart 05, 2003, 03:10:52 pm »
Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd wat voor beeld er bij de Vrijgemaakten bestaat over de Evangelische hoek. Gooi het er maar uit, ik kan een boel hebben.
( Het is toch niet waar haha, grapje)   O-)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2003, 03:56:18 pm »
Bij mij is het waarschijnlijk een zeer stereotype beeld, maar u vroeg er zelf om:

Een soort Amerikaans haleluja-Christendom waar zang en dansen erg belangrijk is. Er wordt grote nadruk gelegd op actie en er gebeuren dingen die wij in de kerk niet doen: mensen naar voren roepen.
Bij mij heeft het een zwaar indoctrinair beeld; het gaat meer om gevoel en duistere bekeringsstory's (niet voor niets Engels!) dan om het eenvoudige, rustige Christelijk geloof dat bij ons beleden wordt.

Daarentegen staat wel dat de Evangelischen een grote groep mensen aanspreken; het is inderdaad zo dat wij daar zeker steken laten vallen. Ik vraag mij echter altijd af hoe lang dit soort geloven het uithouden.

Ik heb wel respect voor de bijbelse houding van veel Evangelischen en ik doe zelfs evangelisch vrijwilligerswerk (Leger des Heils), dus ik mag ze persoonlijk graag.
Ps. 111:10

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2003, 04:01:36 pm »
Aanstekelijke christenen die de wereld ingaan.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2003, 04:33:35 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 15:56:18 schreef Wiering:

. Ik vraag mij echter altijd af hoe lang dit soort geloven het uithouden.
.

Volgens mij is het Pinkstergeloof al zo oud als de eerste Pinksterdag, of bedoelde je dat niet?

PS wat zijn "duistere bekeringsstory's"  ?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2003, 05:23:09 pm »
|:(
(Misschien bedoel ik dat het kan zijn dat ik met een bord voor mijn kop loop)

Mijn beeld van de evangelische hoek. Ik vindt dat er een hele hoop goede zaken gebeuren in de evangelische hoek waar wij wat van zouden kunnen leren, bijv. blijheid in het geloof enzo.

Maar daarnaast zie ik dat een heleboel evangelischen sterk de nadruk leggen op de persoonlijke relatie met Jezus en de Heilige Geest hoog in het vaandel hebben.
Dat is op zich niet erg, dat hoort er zeker bij. Maar ik wordt er doodsbang van als ze vervolgens Gods Woord niet belangrijk achtten. Het gaat er om wat Jezus voor jouw kan doen.

En dan zijn we weer terug bij af: God wordt aangepast aan wat wij van Hem willen. En daar ben ik bang voor.
Ik weet dat dit niet voor elke evangelische gemeente geld, maar een groot aantal van hen vindt ik echt onverantwoord met Gods woord omgaan.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2003, 06:58:14 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 17:23:09 schreef Johan V.:
|:(
. Maar ik wordt er doodsbang van als ze vervolgens Gods Woord niet belangrijk achtten. Het gaat er om wat Jezus voor jouw kan doen.

.

Hier herken ik echt helemaal niets van. Onze avonden zijn gevuld met bijbelstudie, bijbelstudie, bijbelstudie, bidstonden en evangelisatie en aanbiddingsavonden. Deze week één avond vrij.
En ik loop al een tijdje mee, dus ik kan er best over mee praten. ;(

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2003, 07:23:28 pm »
Gereformeerden zijn activistisch, wat hun belemmerd in verbondenheid aan God. Het doen staat voorop. Ik merk in mijn omgeving dat het verlangen naar het 'zijn' toeneemt. Dat activisme van gereformeerden herken je aan 'elke avond wat'. Dus dat is bij jullie ook al zo.
Binnenkort trekken we ons met onze kerkenraad terug in een klooster om dat 'zijn' te hervinden.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2003, 10:39:53 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 19:23:28 schreef Gerard Markerink:
Gereformeerden zijn activistisch, wat hun belemmerd in verbondenheid aan God. Het doen staat voorop. Ik merk in mijn omgeving dat het verlangen naar het 'zijn' toeneemt. Dat activisme van gereformeerden herken je aan 'elke avond wat'. Dus dat is bij jullie ook al zo.
Binnenkort trekken we ons met onze kerkenraad terug in een klooster om dat 'zijn' te hervinden.
Maar jij woont ook in een provincie met een rijke kloosterhistorie...  ;)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2003, 10:00:13 am »
Wij moeten er wel 100 km voor rijden. Benieuwd hoeveel kloosters bij jou staan in een straal van 100 km.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2003, 01:10:57 pm »
Dat van 'duistere' bekeringsstories kwam er een beetje ongewild vals uit. Ik bedoel er mee te zeggen dat ik bang ben dat in sommige Evangelische kringen mensen bekeerd worden op dubieuze wijze. Ik heb er geen bewijzen voor, maar als ik wel eens op de televisie die verhalen hoor denk ik dat er bij die gemeenten een soms ongehoorde druk op mensen wordt uitgeoefend die mij doet denken aan de bevindelijk gereformeerde kringen.
Dat is trouwens een ander punt. Ik zou van Wilhelmina twee dingen graag willen weten: zijn er binnen de Evangelische gezindte verschillende stromingen en tot welke bepaald zij zich, en b. hoe ziet u de verhouding 'bevindelijk gereformeerd'-'evangelisch'?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2003, 04:54:16 pm »
De evangelischen die ik ken komen op mij meestal over als blijde mensen, die er serieus werk van willen maken om Christus te volgen. Daarbij tonen zij hun Christen zijn denk ik wat meer dan de gemiddelde vrijgemaakte. Alhoewel ik denk dat bij beide de intenties om Christus te willen volgen aanwezig zijn.

Wel vind ik sommige evangelischen oppervlakkig, men doet het vaak voorkomen dat de zonde geen vat meer op je kan krijgen. Sommigen leven alsof ze helemaal zondeloos zijn. Daarnaast lijkt het wel of evangelischen altijd blij, blij, blij zijn.

Daarnaast vind ik dat de evangelischen het werk van de Heilige Geest overaccentueren. Het lijkt soms wel of ze de Heilige Geest "in de zak" hebben. Ofwel wat de evangelischen verwijten aan de vrijgemaakten, namelijk dat die menen te weten wat God precies wil, dat verwijt zou je ook aan evangelischen kunnen maken ten aanzien van het werk van de Geest. Ofwel ik denk dat niet alles wat de evangelischen als uitingen van de Geest typeren ook daadwerkelijk een uiting van de Geest is.

Maar net zoals de meeste vrijgemaakten zijn ook de meeste evangelischen heel aardige mensen hoor.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2003, 01:02:24 pm »
Ik heb wel een (voor) oordeel. Evangelischen hebben de neiging om iets heel snel occult te noemen. Zeker als ze iets niet direct kunnen verklaren en begrijpen....

Jan Wietsma, Zwolle

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2003, 01:30:10 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 13:02:24 schreef Jan W:
Ik heb wel een (voor) oordeel. Evangelischen hebben de neiging om iets heel snel occult te noemen. Zeker als ze iets niet direct kunnen verklaren en begrijpen....
Als we dat toch bezig zijn ;)

Ik merk bij evangelischen dat de mens een veel kleinere plaats krijgt. Bijna alles wordt onmiddellijk geestelijk geduid. Dat geldt zowel voor goede als kwade zaken.

Soms heb ik het gevoel dat de rijkdom van de menselijke geest onderschat wordt. Of in ieder geval minderwaardig gevonden wordt. Bij evangelischen is ook veel minder belangstelling voor kunst. Dat wordt maar nutteloos en aards gevonden. Die onderschatting van de mens is waardoor ik niet snel in een evangelische gemeente zou aarden.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2003, 01:45:10 pm »

quote:

Ik heb wel een (voor) oordeel. Evangelischen hebben de neiging om iets heel snel occult te noemen.
Volgens mij kun je beter snel iets occult noemen, dan dat je je langzaam occult ingang laat vinden. Maar dit even terzijde.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2003, 01:45:47 pm »
Soms heb ik het gevoel dat de rijkdom van de menselijke geest onderschat wordt. Of in ieder geval minderwaardig gevonden wordt. Bij evangelischen is ook veel minder belangstelling voor kunst. Dat wordt maar nutteloos en aards gevonden. Die onderschatting van de mens is waardoor ik niet snel in een evangelische gemeente zou aarden.

Hahaha, dat ik dat nou net lezen moet.Weer zo.n vooroordeel.
Ik ben net mijn schilderspullen bij elkaar aan het zoeken, want we hebben morgen een kunstweekend in ons kerkgebouw.Iedereen die op wat voor wijze kunst beoefend is welkom, en we besluiten met een gezamelijke maaltijd.

Dus als je vlug bent kun je er nog bij zijn, en misschien kun je er dan wél aarden.
(maar als het daar vanaf hangt is het toch wel zielig gesteld ).
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2003, 02:10:02 pm »
Bravo!! :P

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2003, 02:11:20 pm »
Over dat 'zielig gesteld'
kunst is maar een voorbeeld. Wetenschap is een ander voorbeeld. Wordt daar ook aan gedaan?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2003, 02:19:12 pm »
Nog even over dat 'zielig gesteld'

Dat is dus precies wat ik bedoel.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2003, 02:35:39 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 14:11:20 schreef Pulpeet:
Over dat 'zielig gesteld'
kunst is maar een voorbeeld. Wetenschap is een ander voorbeeld. Wordt daar ook aan gedaan?

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar Jezus had het er niet zo erg op :

Ter zelfde tijd verblijdde Hij Zich door de H. Geest en zeide : Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.  Luc. 10 : 21.

Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze ? Waar de schriftgeleerde ? Waar de redetwister van deze tijd ?Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt ?
1 Cor 1 : 19 - 20
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2003, 05:21:36 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 14:35:39 schreef Mientje:
Ter zelfde tijd verblijdde Hij Zich door de H. Geest en zeide : Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.  Luc. 10 : 21.
Wetenschappers kunnen ook 'kinderkens' zijn.

In de wetenschap wordt onderzocht wat je verantwoord kan beweren. En hoe langer ik meeloop, hoe minder dat voor mijzelf wordt. De meeste beweringen die gedaan worden zijn kort door de bocht.

Ik vind het trouwens een positieve ontwikkeling dat er sinds kort een leerstoel Pinkstertheologie aan de VU is. Dat is een teken dat men zichzelf serieus neemt, en dat men serieus genomen wil worden.

quote:

Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze ? Waar de schriftgeleerde ? Waar de redetwister van deze tijd ? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt ?
1 Cor 1 : 19 - 20
De 'wijsheid der wereld' is niet gelijk aan 'de wetenschap'. Paulus, die deze uitspraak doet, was zelf een geleerde Jood. Hij was goed thuis in zowel de Joodse als de Griekse filosofie. Als dat niet zou mogen, dan zou hij zichzelf veroordelen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2003, 06:52:26 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 15:10:52 schreef Wilhelmina:
Ik ben zo langzamerhand wel benieuwd wat voor beeld er bij de Vrijgemaakten bestaat over de Evangelische hoek. Gooi het er maar uit, ik kan een boel hebben.

Ik heb niet zo zeer 1 beeld maar de ervaring van het bezoeken van verschillende diensten in de evangelische hoek.(Ja, ik ben kerkelijk aan het shoppen geweest en uiteindelijk in de GKV gebleven).

En dat beeld is gevarieerd, er waren gemeenten die behalve de gezongen liederen niet zoveel verschilde met de reformatorische hoek. Er waren er ook waarbij een charismatische voorganger wel veel charisma maar niet veel bijbelkennis en wijsheid had.

Er waren er ook waarbij men net zolang doorging met het kweken van een euforische stemming tot dat er eindelijk iemand "in de Geest viel", iets wat volgens mij niet altijd op afroep gebeurt. En zo kan ik nog wel even doorgaan zowel positief als negatief. Mijn grootste probleem is dus dat "de evangelischen" niet bestaan en er grote onderlinge verschillen zijn.

Maar afgezien daarvan ken ik wel veel oprechte evangelische christenen die ik zonder moeite mijn broeder/zuster wil noemen.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2003, 06:59:51 pm »

quote:

Ik vind het trouwens een positieve ontwikkeling dat er sinds kort een leerstoel Pinkstertheologie aan de VU is. Dat is een teken dat men zichzelf serieus neemt, en dat men serieus genomen wil worden.
Ik vind dit een rare opmerking. Maar dit even terzijde.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2003, 07:07:02 pm »
ik begin steeds meer respect voor ze te krijgen

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2003, 09:17:10 pm »
Mijn beeld van evangelischen:

Weinig duidelijk afgebakende verzameling van christelijke groeperingen, die in de traditie van de Reformatie staan. Met name in Engeland hebben verschillende tradities zich afgescheiden van de staatskerk, en zich vervolgens in Noord-Amerika verder ontwikkeld. In de laatste eeuw is het evangelicalisme sterk uitgebreid over de hele wereld. Door een anti-intellectualistische en anti-traditionele houding, aandacht voor de psychologische aspecten van het christelijk geloof en een naïef maar aantrekkelijk program van "terug naar de basis", vormden de evangelische gemeenten in de laatste halve eeuw een aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde kerken. Inmiddels is dit verschil tussen evangelicalen en 'kerkelijken' naar beide kanten minder sterk geworden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 13, 2003, 09:32:36 pm »
Even het beeld dat ik van mezelf krijg als ik delen van het forum moet geloven:
1-geen kennis van de Bijbel
2-onduideleijk in communicatie
3-beslist niet getrouw aan het Woord van God
4-we vullen het nogal eigenzinnig in allemaal
5-we overdrijven de werking van de Geest
6-zingen en roepen vaak Halleluja
7-groeien omdat we kwantitatief zijn en niet kwalitaitef

Dat klopt niet echt bij mijn zelfbeeld...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 13, 2003, 09:34:57 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:32:36 schreef Skynolimit:

Wel hoor, als dit maar jouw getuigenis is:

2 Timotheus 1:12  Om die reden draag ik ook dit lijden en ik schaam mij daarvoor niet, want ik weet, op wie ik mijn vertrouwen heb gevestigd, en ik ben ervan overtuigd dat Hij bij machte is, hetgeen Hij mij toevertrouwd heeft, te bewaren tot die dag.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 13, 2003, 09:42:24 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:32:36 schreef Skynolimit:

Misschien klopt je beeld van het forum ook niet echt, hoewel ik sommige kritiekpunten wel typisch 'gereformeerd' vind (maar daar is een ander draadje voor).
Laat ik proberen sommige punten iets te verhelderen, misschien helpt 't je:

Ten eerste is het beeld wat gereformeerden van evangelischen hebben erg gekleurd door de situatie van 20 jaar geleden. Wij (gereformeerden) lopen sowieso vaak 20 jaar achter discussies aan, en velen hebben vooral een beeld van hun ouders of van hun dominee gekregen zonder dat zelf aan de huidige toestand te meten.

1, 3, 4: Voor mensen die staan in een eeuwenoude traditie van bijbeluitleg die via calvijn en kuyper naar schilder loopt, is de vrij 'losstaande' manier waarop evangelischen de bijbel lezen vaak synoniem voor een foute manier. Hier komt bij dat evangelischen zelf vaak weinig overeenstemming in hun leer hebben, wat er in de ene gemeente geleerd wordt, wordt soms in de andere ontkent. (Gereformeerden doen zoiets niet, die richten een nieuw kerkverband op).
6: Dat lijkt mij waar. In ieder geval stukken vaker dan gereformeerden. Bovendien staan jullie met de handjes in de lucht, met de ogen dicht, wiegen op muziek en doen allerlei andere rare dingen. ;)
7: Dit is weer een typisch voorbeeld van een verouderd beeld. In de jaren 70 (en 80?) trokken vooral de evangelische kerken in nederland hordes nieuwe mensen. Hiervan hebben ze er maar betrekkelijk weinig weten vast te houden. (Hoeveel is er waar van deze stelling trouwens?)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 13, 2003, 09:48:46 pm »
Ik mis punt 5?

Gr. Anne-Marie.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 13, 2003, 09:50:06 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:42:24 schreef Pooh:
Misschien klopt je beeld van het forum ook niet echt, hoewel ik sommige kritiekpunten wel typisch 'gereformeerd' vind (maar daar is een ander draadje voor).
Laat ik proberen sommige punten iets te verhelderen, misschien helpt 't je:

Ten eerste is het beeld wat gereformeerden van evangelischen hebben erg gekleurd door de situatie van 20 jaar geleden. Wij (gereformeerden) lopen sowieso vaak 20 jaar achter discussies aan, en velen hebben vooral een beeld van hun ouders of van hun dominee gekregen zonder dat zelf aan de huidige toestand te meten.

Beste Pooh, ik ben zelf ook gereformeerd vrijg. alleen voel ik mij steeds vaker evangelisch dan vrijgemaakt. Vrijgemaakt bestaat niet. Christen zijn wel.

Citaat
1, 3, 4: Voor mensen die staan in een eeuwenoude traditie van bijbeluitleg die via calvijn en kuyper naar schilder loopt, is de vrij 'losstaande' manier waarop evangelischen de bijbel lezen vaak synoniem voor een foute manier. Hier komt bij dat evangelischen zelf vaak weinig overeenstemming in hun leer hebben, wat er in de ene gemeente geleerd wordt, wordt soms in de andere ontkent. Gereformeerden doen zoiets niet, die richten een nieuw kerkverband op.[/quotte]
Leve het aanvaarden van elkaar. Iedereen in mijn gemeente weet hoe ik in het geloof sta en ik wordt geaccepteerd daarin. Christus moet binding zijn en geen scheiding. Dat hebben we al genoeg gehad in de loop der eeuwen.

quote:

6: Dat lijkt mij waar. In ieder geval stukken vaker dan gereformeerden. Bovendien staan jullie met de handjes in de lucht, met de ogen dicht, wiegen op muziek en doen allerlei andere rare dingen. ;)
Wat noem je raar? In een  begrafenis pak naar het bruilofstmaal van het Lam (avondmaal). Dat is pas raar :+

quote:

7: Dit is weer een typisch voorbeeld van een verouderd beeld. In de jaren 70 (en 80?) trokken vooral de evangelische kerken in nederland hordes nieuwe mensen. Hiervan hebben ze er maar betrekkelijk weinig weten vast te houden. (Hoeveel is er waar van deze stelling trouwens?)

In Drachten trekt de Bethelgemeente soms duizenden kerkgangers per dienst.
Zij zij meerdere malen vermeerderd in aantal.
Dat noem ik toch wel groei.
Landelijk zie je ook groei van de evangelische kringen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 13, 2003, 09:50:39 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:48:46 schreef Anne-Marie:
Ik mis punt 5?

Gr. Anne-Marie.
Ik niet

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 13, 2003, 09:54:18 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:48:46 schreef Anne-Marie:
Ik mis punt 5?

Ik zei 'sommige punten', maar speciaal voor jou dan:
5: Dit is een lastig punt. Een voorzichtig sceptische benadering van 'geestverschijnselen' lijkt mij goed. Als 'vallen in de Geest', spreken in tongen en bepaalde vormen van gebedsgenezing een show worden (en in sommige evangelische gemeenten, met name in de US, zijn ze dat) gaat er natuurlijk iets mis. Aan de andere kant moet deze kritische houding niet doorslaan in een rationeel ontkennen van alles wat wij niet kunnen verklaren, waarbij de bijbelteksten die hierover gaan ontkracht worden met het naieve 'dat was iets voor vroeger'.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 13, 2003, 10:00:19 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:50:06 schreef Skynolimit:
op 13 Mar 2003 21:42:24 schreef Pooh:

Beste Pooh, ik ben zelf ook gereformeerd vrijg. alleen voel ik mij steeds vaker evangelisch dan vrijgemaakt. Vrijgemaakt bestaat niet. Christen zijn wel.
Vrijgemaakt bestaat wel hoor. ;) Of het een nastrevenswaardige toestand is is iets anders.

quote:

Leve het aanvaarden van elkaar. Iedereen in mijn gemeente weet hoe ik in het geloof sta en ik wordt geaccepteerd daarin. Christus moet binding zijn en geen scheiding. Dat hebben we al genoeg gehad in de loop der eeuwen.
Dit is wel gevaarlijk. Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, moet je toch voorzichtig zijn: duidelijke dwaalleer mag niet gedoogd worden, zelfs niet als daarmee de onderlinge acceptatie op het spel komt de staan. Dat er in de loop van de eeuwen fouten zijn gemaakt is evident, maar ik denk dat we niet te snel moeten oordelen hierin. Vaak zaten er dingen zo grondig mis in kerken dat een kerkscheuring, hoe pijnlijk ook, de enige oplossing was.

quote:

Wat wil je hiermee precies zeggen?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 13, 2003, 10:03:21 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:00:19 schreef Pooh:
Dit is wel gevaarlijk. Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, moet je toch voorzichtig zijn: duidelijke dwaalleer mag niet gedoogd worden, zelfs niet als daarmee de onderlinge acceptatie op het spel komt de staan. Dat er in de loop van de eeuwen fouten zijn gemaakt is evident, maar ik denk dat we niet te snel moeten oordelen hierin. Vaak zaten er dingen zo grondig mis in kerken dat een kerkscheuring, hoe pijnlijk ook, de enige oplossing was.
Ik verkondig geen dwaalleer. Ik verkondig Christus: gestorven, begraven en OPGESTAAN!

quote:

Landelijk zie je ook groei van de evangelische kringen
Wat wil je hiermee precies zeggen?.
Jij betwijfelde de groei, ik niet. Ik noem een voorbeeld.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 13, 2003, 10:05:46 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:00:19 schreef Pooh:

Vrijgemaakt bestaat wel hoor. ;)

De GEREFORMEERDE KERKEN (vrijgemaakt) in Nederland.
vrijgemaakt is daarin een aanduiding van een afsplitsing.
Geen hoofdletter, geen titel.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 13, 2003, 10:09:41 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:03:21 schreef Skynolimit:
Ik verkondig geen dwaalleer. Ik verkondig Christus: gestorven, begraven en OPGESTAAN!
Dat zei ik ook niet. Ik gaf aan (met enig sarcasme) dat gereformeerden vaak moeite hebben met de 'leervrijheid' in evangelische gemeenten. (Dat is natuurlijk ook lastig, want die gemeenten hebben in principe niets met elkaar te maken, er bestaat geen 'kerkverband' zoals wij dat kennen). Als reactie daarop zei jij: 'lang leve de acceptatie', wat volgens mij een gevaarlijke houding is. Over jouw persoon zei ik daarmee niets.

quote:

Jij betwijfelde de groei, ik niet. Ik noem een voorbeeld.
Ik betwijfelde de groei niet. Ik vroeg mij af hoeveel er waar was van de stelling dat de evangelische gemeenten de groei uit de jaren '70 en '80 niet hebben weten vast te houden. Dat er nog steeds gemeenten zijn die duizenden mensen trekken weet ik ook, maar dat doen sommige gereformeerde en rooms-katholieke kerken ook (zij het in mindere mate).

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 13, 2003, 10:12:05 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 22:09:41 schreef Pooh:
a very lot

Wat ben jij heerlijk correct. ;)
Ik ben het met je eens dat je niet alles onder de mantel van acceptatie moet toelaten.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 14, 2003, 04:00:47 am »

quote:

op 05 Mar 2003 15:10:52 schreef Wilhelmina:
Mijn mening is dat de Evangelische hoek veronderstellingen maakt die een relatieve geloofsveiligheid waarborgen. Dit probeert men na te streven in de belijdenis en het zonder zonden kunnen leven op de aarde. Daarbij is het grootste tekort de Waarheidsvinding in het aardse bestaan, deze tekortkoming probeert men door middel van trance te compenseren waardoor men een directer contact zou ondervinden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 14, 2003, 10:21:25 am »

quote:

Mijn mening is dat de Evangelische hoek veronderstellingen maakt die een relatieve geloofsveiligheid waarborgen. Dit probeert men na te streven in de belijdenis en het zonder zonden kunnen leven op de aarde. Daarbij is het grootste tekort de Waarheidsvinding in het aardse bestaan, deze tekortkoming probeert men door middel van trance te compenseren waardoor men een directer contact zou ondervinden.
Hier begrijp ik niet van. Waar heb je het over?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 14, 2003, 02:14:23 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 10:21:25 schreef Sam:
Hier begrijp ik niet van. Waar heb je het over?
Haha, ik dacht dat het aan mij lag, en wilde niet dom overkomen. :?

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 14, 2003, 02:14:44 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 21:50:06 schreef Skynolimit:

De meest recente onderzoeken wijzen uit dat de landelijke groei van evangelische gemeenten helaas tot stilstand is gekomen (bron: Gemeentegroei, Agapè). Er vinden wel onderlinge verschuivingen plaats. Zoals, dat de ene gemeente uitgroeit tot een mega gemeente, terwijl daar tegenover een aantal andere krimpen. Teun van Leer (ex-voorz Evangelische Alliantie) heeft al eens gezegd: wij moeten iets bij de achterdeur doen; we roepen wel over de aantallen die de voordeur binnenkomen, maar over de grote aantallen die er bij de achterdeur tussenuit glippen houden wij ons stil.
De secularisatie staat niet stil, ook niet bij de evangelische gemeenten.

Mbt de ontwikkeling van de evangelische richting zie je dat die zich meer intern in de gevestigde kerken voltrekt. Een voorbeeld daarvan is Evangelisch Werkverband in SOW-kerken. Je ziet ook dat typische verschijningsvormen van evangelische stromingen (lied, aandacht voor gebed, aandacht voor de Geest, gebed/vasten) overgenomen worden in de gevestigde kerken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 14, 2003, 02:21:26 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:14:44 schreef Gerard Markerink:

De meest recente onderzoeken wijzen uit dat de landelijke groei van evangelische gemeenten helaas tot stilstand is gekomen.

Rafaël Nederland vorig jaar fors gegroeid.

Bron: Uitdaging – februari 2003

DOORN – Rafaël Nederland is het afgelopen jaar forst gegroeid en heeft plannen voor een nog sterkere groei, in de komende twee jaar.

Dat meldt Ronald van de Molen het Bulletin voor Gemeentegroei, een uitgave van de afdeling gemeentegroei van stichting Agapè in Doorn. Begin 2002 waren er 29 gemeenten bij Rafaël Nederland aangesloten, eind 2002 waren dat er maar liefst 38. Hiervan werden er 7 nieuw gesticht. Bovendien bestaan er plannen om russen nu en eind 2003 nog eens 12 gemeenten te starten, zodat het totale aantal op 50 komt. Rafaël Nederland telt nu zo’n drieduizend leden. “Gemeentestichting zit nou eenmaal in onze genen”, zeg Ap Verwaijen, voorzitter van Rafaël Nederland, in het artikel van Van der Molen. Hij noemt het stichten van gemeenten ‘een natuurlijke zaak’. Al direct na de start van Rafaël Nederland in 1989 werden er gemeenten gesticht. Maar daarna trad er een periode van rust in. Volgens Verwaijen was dat te verwachten. “De gemeenten die in de beginperiode zijn ontstaan hadden tijd nodig om te kunnen groeien en rijpen. Ruim tien jaar na hun ontstaan zien we dat deze gemeenten zich nu ook beginnen te vermenigvuldigen. Eerder waren ze gewoonweg niet rijp genoeg”, zegt hij. Ook binnen het leiderschap van de beweging zijner verschillende veranderingen geweest die de nodige aandacht vergden, merkt Van der Molen, die Verwaijen citeert: “Daardoor waren we wat meer naar binnen gericht, maar dat zorgde er wel voor dat we opnieuw naar onze ‘roots’ gingen kijken. En we zijn nu eenmaal begonnen als gemeentestichtende beweging.” De meeste gemeenten bij Rafaël worden gestart door het uitzenden van één of meerdere echtbaren en hen te laten pionieren. Zo ontstonden er het afgelopen jaar nieuwe gemeenten in Nijmegen (vanuit Hilversum), Amsterdam (vanuit Almere), Sittard (vanuit Giessenlanden), Zetten (vanuit Goed en Ede), Woudenberg ( vanuit Amersfoort), Terschelling (vanuit Amersfoort) en Den Bosch (vanuit Breda). Toch doet gemeentestichting soms ook pijn, merkt Verwaijen op. Hij is zelf voorganger van de Rafaël-gemeente Jefta in Breda. Die gemeente stichtte inmiddels zelfs twee nieuwe gemeenten. Verwaijen: “Je raakt kostbare mensen kwijt, die vaak goed werk doe in de gemeente. Maar het beste moet je juist weggegeven.” En in Breda wordt inmiddels een nieuw team klaargestoomd om in 2004 gemeentestichtend werk te gaan doen in het Brabandse Dongen.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 14, 2003, 02:43:38 pm »

quote:

Begin 2002 waren er 29 gemeenten bij Rafaël Nederland aangesloten, eind 2002 waren dat er maar liefst 38. Hiervan werden er 7 nieuw gesticht. Bovendien bestaan er plannen om russen nu en eind 2003 nog eens 12 gemeenten te starten
PTL!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 14, 2003, 02:53:52 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 04:00:47 schreef Picardijn:
 Daarbij is het grootste tekort de Waarheidsvinding in het aardse bestaan, deze tekortkoming probeert men door middel van trance te compenseren waardoor men een directer contact zou ondervinden.
Nu in het begrijpelijk Nederlands?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 14, 2003, 02:54:36 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:43:38 schreef Sam:
PTL!
Portable Thread Library? :?

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 14, 2003, 02:56:02 pm »
PTL = Praise The Lord

GBY (=God Bless You)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 14, 2003, 03:24:06 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:53:52 schreef Skynolimit:
op 14 Mar 2003 04:00:47 schreef Picardijn:
 Daarbij is het grootste tekort de Waarheidsvinding in het aardse bestaan, deze tekortkoming probeert men door middel van trance te compenseren waardoor men een directer contact zou ondervinden.

Nu in het begrijpelijk Nederlands?
Laat je vrij in de manier van intrepreteren.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 14, 2003, 04:28:21 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 15:24:06 schreef Picardijn:
Laat je vrij in de manier van intrepreteren.
´t is jouw tekst en ik gun die eer toch echt aan de schrijver....

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 14, 2003, 05:41:18 pm »
Beste gereformeerde,

Aangezien er grote vraag is naar 1 grote gereformeerde kerk in Nederland, leek het mij een goed idee om te gaan brainstormen hierover. Het zou een kerk moeten zijn die de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord acht, zoals opgevat in de Drie Formulieren van Enigheid. We zullen klein beginnen, hier op dit forum. Door middel van een mailinglijst lijkt het mij een goed idee om te overleggen. Deze mailinglijst wil een oproep gaan plaatsen in de grote landelijke dagbladen om 1 orthodox gereformeerde kerk te gaan vormen. U kunt zich op deze manier aanmelden:

Mail naar "amcowiering@hotmail.com" uw emailadres; en ik zal ervoor zorgen dat u een uitnodiging krijgt om u aan te melden.

In vertrouwen u zo volledig mogelijk te hebben ingelicht,

verblijf ik,

Amco Wiering

WaRRioR_FoR_ChRiSt

• extreme christian
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 06, 2003, 11:13:05 pm »
ik moet toch even reageren
ik ben vrijgemaakt opgevoed
ben op mijn 18de van de kerk weggegaan, daarna weer terug bij de kerk
omdat ik het niet kon vinden ben ik naar een evangelische gemeente gegaan en toen verhuist naar leeuwarden en toch weer aangesloten bij de vrijgemaakten.
en ik kwam weer het zelfde tegen, ik zag geen bodem en geen opbouw van mijn geloof in de vrijgemaakte kerk.

nu zit ik weer in een evangelische kerk en mijn geloof wordt beter, mijn relatie met God wordt beter en dat vraagt God ook om een relatie met Hem te hebben.
bij de vrijgemaakte kerk was ik gewent dat alles mag, veel drinken roken enz. dat wordt gewoon geaccepteerd en dat is bij de evangelisen niet zo.
de vrijgemaakten gaan 2x naar de kerk en 1x naar een bijbelstudie.
bij de kerk waar ik nu zit heb je 3 diensten in een week, evangelisatie 2x, bijbelstudie, nieuw gelovig klas, en een koffiehuis (film, muziek, thema avond) en dat alles zonder roken en drinken.
en net zoveel lol.

ik wil ook iedereen vragen om eens een dienst mee temaken en dan je mening te geven.
efeziers 6:12

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 06, 2003, 11:20:44 pm »
Leeuwarden is me te ver weg. Maar als er mensen uit de buurt van Arnhem komen die evangelisch zijn wil ik best een keer mee.

(Alleen gaan kan wel, maar ik een beetje drempelvrees ;) Ik heb trouwens geen zin om dan de hele zondag over de verschillen te praten. Hier op het forum is dat soms best wel leuk, voorzover het uitleg is en het niet zo tegen elkaar ingaat.... Maar als ik dan naar een dienst ga heb ik niet de behoefte om aan te vallen of te moeten verdedigen.)
Pinkeltjefan