Het gaat er maar om wat de betekenis is van het avondmaal. Het beeld van de maaltijd wordt door Jezus gebruikt om ons te leren hoe we samen deel hebben aan Hemzelf, hoe we samen "eten" van zijn offer.
Het begint bij inzien wat de geestelijke betekenis is van "eten". Dat heeft Paulus eerst aangehaald:
1 korinthe 10:1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus.
Van af het eerste begin zijn mensen dingen letterlijk gaan uitvoeren en daardoor is de betekenis ervan verloren gegaan.
Het beeld van de voetwassing is gegeven zodat we zouden begrijpen dat we onze broeders dienend zouden terechtwijzen, dat dit een nederig gebeuren is en niet vanuit de hoogte.
Het beeld van het avondmaal is gegeven zodat we zouden begrijpen dat ieder lid in de gemeente deel zou hebben aan de woordverkondiging en het voor een ieder tot opbouw is. Dat wij allen leerlingen zijn, en er niemand is die zich opstelt als leider. Wij allen hebben deel aan (dat ene brood) de dood en opstanding van Christus, en wij allen hebben geestelijke gaven gekregen die we allemaal behoren in te zetten.
De zelf beproeving staat bv. ook omschreven in: Jakobus 3:1 Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden. 2 Want wij struikelen allen in velerlei opzicht; wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelfs zijn gehele lichaam in toom te houden.
Men moet dus eerst thuis "eten" (voorstudie maken)
Paulus brengt dit beeld hier ter sprake:
1kor 11:23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis.
Als men daar dus echte maaltijden zat te houden, dan hoefde hij dit beeld er niet bij te halen. Ik vindt het ook tamelijk ongeloofwaardig dat men daar lichamelijk dronken zou zijn, en ook dat er mensen lichamelijk ziek waren en lichamelijk stierven omdat ze bij de samenkomsten niet genoeg te eten zouden krijgen.
In geestelijk opzicht is het juist heel logisch, men kwam niet aan bod omdat er enkele overheersende broeders waren die vonden dat zij het allemaal wel wisten en de anderen geen ruimte gaven. Lees ook maar eens verder in 1 korinthiers 12,13 en 14. Het gaat allemaal over hoe men met elkaar om behoort te gaan in de SAMENKOMST, en niet tijdens het avondmaal.
De manier waarop wij de diensten vorm geven is volgens de dwaalleer der nikolaieten (openbaringen 2)
niko = overheerser en laos = gemeente
De gemeente wordt dus overheerst door z.g. dominees. In tegenstelling tot wat de bijbel ons leert:
Mattheus 23:7b Gij zult u niet rabbi laten noemen; 8 want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. 9 En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. 10 Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. 11 Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn.
12 Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.
Hartelijke groet,
Driepinter