Auteur Topic: Wie schreef de eerste Bijbel?  (gelezen 10745 keer)

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
Wie schreef de eerste Bijbel?
« Gepost op: juli 02, 2005, 05:16:41 pm »
Dit is een vraag waar ik al een tijdje mee loop. Voornamelijk doordat ik me afvraag hoe het kan dat Genisis er in is beschreven. Wie was erbij om dat in een boek te kunnen schrijven? Blijkbaar God, maar aan wie gaf God dan de eerste Bijbel?
Eenheid in verscheidenheid

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2005, 05:37:47 pm »
Volgens mij is de algemeen geldende opvatting dat de verhalen over de schepping en verder pas veel later op schrift zijn gesteld. Genesis heeft zo meerdere 'schrijvers'. Wist je dat er 2 scheppingsverhalen in genesis stonden? Leg het eerste hoofdstuk maar eens naast genesis 2:4-8.

Voor zover ik weet zijn deze verhalen, al dan niet gedeeltelijk op schrift gezet, verzameld onder leiding van Mozes. Daarom valt het ook onder 'de boeken van Mozes'. Vanaf die tijd is het bewaard gebleven zoals wij de verhalen nu kennen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2005, 05:51:56 pm »
Wat ik ervan begrijp is dat God alles aan Mozes vertelt wanneer Mozes bovenop de berg Horeb het verbond ontvangt. In het begin stond alles op kleitabletten en was er een mondelinge overlevering en daaruit komt de Bijbel zoals we die nu kennen voort. Deze werd op schrift gesteld toen een groot deel van Israël als volk verspreid zat in een vreemd land (Babylonië), uit die tijd stammen ook de synagoges, omdat men niet meer naar de tempel in Jeruzalem kon (deze tempel gebouwd door Salomo was namelijk verwoest).

Na de ballingschap werd de tempel herbouwd, om in het jaar 70 weer verwoest te worden door de Romeinen.

Dus de eerste vijf boeken van Mozes komen uit de kring van Mozes (Mozes zelf komt uit de priesterstam van Levi) en de daaropvolgende boeken zijn van later datum, dus het verhaal van de Bijbel is in de loop van een paar duizend jaar ontstaan. Na de Wet (de eerste vijf boeken) wordt de geschiedenis van het land Israël verteld. Dat loopt een beetje chronologisch.

De Bijbel zelf is in verschillende secties opgedeeld: Wet, Historische boeken, poetische geschriften / wijsheidsliteratuur (psalmen, spreuken, prediker etc.) en dan heb je de profeten (onderverdeeld in grote en kleine). Dus da's niet chronologisch. B) En bij het lezen valt datzelfde ook op. Als een verhaal achter elkaar verteld wordt is dat niet altijd per definitie chronologisch (zoals wij zouden doen), maar vaak worden dingen herhaald om bepaalde ideeën (door middel van verhalen) duidelijk te maken.

Elle noemde al de schepping. Die staat er ook 2x in. Alleen gaat het de eerste keer over de schepping in het algemeen en in de tweede keer wordt speciaal aandacht besteed aan hoe Adam en Eva er gekomen zijn. B)

Bijbel komt van Biblia = Boek. De Bijbel is dus niet één boek, maar een verzameling boeken.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2005, 07:07:05 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2005, 09:40:01 pm »
Mozes schreef de eerste vijf boeken.
Er zitten ook niet veel generaties tussen de aartsvaders vanuit Genesis en Mozes; de mensen werden in het begin namelijk zo oud, uit dat de overleveringen veel betrouwbaarder zijn, dan dat wij zouden denken.
Kleitabletten kunnen heel goed meegenomen zijn door de aartsvaders en zo bij Mozes terechtgekomen zijn.... Kleitabletten zijn bv. gevonden in Syrie: 15.000 kleitabletten van het oude koninkrijk Ebla  uit de tijd voor Abraham (2400-2250 v. Chr.)
Dus is de schrijfkunst al eeuwen voor Abraham gemeengoed.
Ook tonen deze vondsten aan, dat soortgelijke geschiedenissen zoals wij in Genesis vinden, al eeuwen voor Mozes op kleitabletten zijn vastgelegd.

In de volgende teksten lees je dat Mozes alles moest opschrijven wat hij van God hoorde en wat hij meemaakte:

quote:

Ex. 17: 14
En de HERE zeide tot Mozes: Schrijf dit ter gedachtenis in een boek, en prent het Jozua in, dat Ik de herinnering aan Amalek onder de hemel volledig zal uitwissen.

Ex. 24: 4
 4 En Mozes schreef al de woorden des HEREN op. Vroeg in de morgen bouwde hij een altaar onder aan de berg, met twaalf opgerichte stenen overeenkomstig de twaalf stammen van Israël.
 7  Hij nam het boek des verbonds en las het voor de oren van het volk en zij zeiden: Alles wat de HERE gesproken heeft, zullen wij doen en daarnaar zullen wij horen.

Ex. 34
27 De HERE zeide tot Mozes: Schrijf u deze woorden op, want op grond van deze woorden heb Ik met u en met Israël een verbond gesloten.

Num 33
1 Dit zijn de pleisterplaatsen der Israëlieten, die uit het land Egypte uitgetrokken waren naar hun legerscharen onder leiding van Mozes en Aäron; 2 Mozes namelijk beschreef hun tochten van pleisterplaats tot pleisterplaats naar het bevel des HEREN; en dit zijn hun pleisterplaatsen op hun tochten.

Deut. 31:
9 Toen Mozes deze wet opgeschreven had, gaf hij ze aan de priesters, de zonen van Levi, die de ark van het verbond des HEREN droegen, en aan al de oudsten van Israël.
19 Nu dan, schrijf dit lied op en leer het de Israëlieten, leg het hun op de lippen, opdat dit lied Mij tot getuige zij tegen de Israëlieten.
22 Toen schreef Mozes dit lied op en leerde het de Israëlieten.
24 Toen Mozes gereed was met de woorden dezer wet volledig in een boek op te schrijven, 25 gebood hij de Levieten, die de ark van het verbond des HEREN droegen: 26 Neemt dit wetboek en legt het naast de ark des verbonds van de HERE, uw God, opdat het daar tot getuige tegen u zij.
En ook waren er anderen die konden schrijven: een jongen:

quote:

Rich. 8
 13 Daarop keerde Gideon, de zoon van Joas, terug uit de strijd, langs de pas van Cheres; 14 hij kreeg een jongeman in handen uit de inwoners van Sukkot, ondervroeg hem en deze schreef de vorsten en de oudsten van Sukkot voor hem op, zevenenzeventig mannen.

Er is ene P.J. Wiseman geweest die een boek heeft geschreven: 'Ontdekkingen over genesis' . Op grond van allerlei literaire kenmerken, concludeerde hij dat dit boek Genesis, oorspronkelijk in zeer oud schrift op kletabletten geschreven werd, en wel door de aartsvaders zelf, die het beste van de gebeurtenissen op de hoogte waren.
Mozes zou dan de samensteller van het boek zijn, zoals wij dat nu hebben, en zou zelf in het boek aanduiden welke de bronnen zijn waaruit hij geput heeft.
Bijvoorbeeld door de formulering: "Dit is de geschiedenis [=het geslachtsregister, de nakomelingen, enz.;toledoth] van: .... Dit komt o.a. voor in Genesis 2: 4; 5: 1; 6: 9; 10: 1 en zou het begin of het eind van een kleitablet aanduiden.

Het voorkomen van antieke spellingswijzen in het Hebreeuws, wijzen ook op een zeer oude achtergrond.
De literaire structuur van het boek Deuteronomium en de vorm van zijn onderwijs, zou ook kenmerkend zijn voor het tweede millenium voor (2000-1000) Christus. En juist niet voor de tijd van het eerste millenium voor Christus.
Ook in Numeri bij de beschrijving van de woestijnreis, lees je allerlei bijzonderheden die voor het trekkende volk heel belangrijk waren, (marsorde en wijze van legering, hst 1-4 en hst 10). Het is heel onwaarschijnlijk dat al dit soort dingen 800 jaar later nog zo precies en uitvoerig beschreven zou worden.
(Dit i.v.m. met een meer schriftkritische overtuiging dat de geschiedenissen pas in de babylonische ballingschap opgeschreven zouden zijn, en daardoor een stuk minder betrouwbaar omdat het pas na een lange tijd op schrift zpou zijn gesteld)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2005, 10:53:44 pm »
Mondeling? Niet om het 1 of ander, maar mondelinge overdracht staat nou niet zozeer bekend om betrouwbaarheid..... :/

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2005, 12:03:18 am »

quote:

Murdoc schreef op 02 juli 2005 om 22:53:
Mondeling? Niet om het 1 of ander, maar mondelinge overdracht staat nou niet zozeer bekend om betrouwbaarheid..... :/

Ik denk dat je niet teveel met onze westerse bril naar dat soort dingen moet kijken. Heel veel Griekse literatuur heeft ook een mondelinge oorsprong. Als je geen boeken hebt dan leer je veel beter teksten onthouden. Er zijn OT teksten bekend van verschillende leeftijden die nauwelijks van elkaar verschillen.

Joden hadden ontzag genoeg voor God om met die mondelinge overlevering zo precies mogelijk te zijn. Dus ik zou me daar niet al te druk over maken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2005, 08:37:53 pm »

quote:

In onze cultuur niet niet. Zelf kan ik nog geen telefoonnummer onthouden, en als iemand zich aan me voorstelt, dan vraag ik me bij het handenschudden soms al weer af hoe die persoon ook alweer heette (ik ben dan ook een hopeloos geval wat dit betreft).

Maar je hebt het hier over een cultuur, waarin niet zomaar iedereen van alles kan opschrijven, over een cultuur waarin joodse jochies hele bijbelboeken uit hun hoofd leren, etc. Het is een misvatting om te denken, dat hun mondelinge overlevering lijkt op hoe wij dat nu doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2005, 08:50:52 pm »
Bovendien gaat dat met name op voor het boek genesis. De rest is gewoon geschiedschrijving, poezie of profetie, zoals wij die vandaag de dag ook kennen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2005, 10:24:26 pm »

quote:

Doel je op mijn post? Ik geef juist aan dat er waarschijnlijk al kleitabletten waren uit de tijd van Genesis/de aartsvaders. Dus heel oud, en de mensen werden ook heel oud, dus als een vader iets aan z'n zoon vertelde die het opschreef, was je geen 40 jaar verder, maar misschien wel 1500 jaar. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2005, 10:33:14 pm »

quote:

In een boek van Oliver Sacks heeft hij het over een (20e eeuws) lid van de plaatselijke synagoge die, als je een speld door een specifiek aantal pagina's stak, kon aangeven op welke letter de speldepunt uitkwam. Met de nodige korrels zout te nemen, geeft het toch een aanwijzing van de vermogens van het menselijk geheugen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2005, 10:37:01 pm »
Sommige verhalen uit Genesis zijn nog ouder. Vooral het verhaal van de zondvloed toont overeenkomsten met delen van het Gilgamesh-epos, dat een paar eeuwen eerder op schrift werd gesteld. Dit was een van de geschriften van de bewoners van Ur, waar Abraham ook vandaan kwam.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2005, 11:21:37 pm »

quote:

Dus heel oud, en de mensen werden ook heel oud, dus als een vader iets aan z'n zoon vertelde die het opschreef, was je geen 40 jaar verder, maar misschien wel 1500 jaar. :)

En waar staat dat? In de Bijbel. En hoe werden die verhalen over jaren en leeftijden doorverteld? Mondeling. Bovendien was er toen niet hetzelfde tijdsbesef als nu, geloof ik.

Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar het knaagt nog allemaal een beetje. ;(

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2005, 11:37:01 pm »
Er staat heel vaak in de Bijbel dat mensen 'de Schriften overdenken'. Je kunt de Schriften alleen maar overdenken als je ze uit je hoofd kent. Plus daar komt nog bij dat de meeste mensen niet konden lezen en de boekdrukkunst nog niet was uitgevonden (dat was pas in de tijd van de Tachtigjarige oorlog hè).

Dus de enige manier om iets over God te weten was het onthouden (memoriseren) van de Schriften (de Bijbel). Dat is iets wat onder Joden nog heel gewoon is en wat onderdeel is van de Joodse manier van leven. Al sinds mensenheugenis leren jongetjes de hele bijbel uit hun hoofd en op hun dertiende zijn ze volwassen wanneer ze hun bar mitsva gedaan hebben. Daar hoort het uit je hoofd leren van de Joodse Bijbel (OT dus) bij.

Op heel veel plekken staat 'zoals overgeleverd door de vaderen' of de opdracht om deze boodschap 'door te geven aan de kinderen'. Wat ook slaat op een mondelinge overlevering.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2005, 11:37:26 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2005, 11:43:00 pm »

quote:

Murdoc schreef op 03 juli 2005 om 23:21:
[...]

En waar staat dat? In de Bijbel. En hoe werden die verhalen over jaren en leeftijden doorverteld? Mondeling. Bovendien was er toen niet hetzelfde tijdsbesef als nu, geloof ik.

Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar het knaagt nog allemaal een beetje. ;(

Ik vond het stukje over Genesis en de vorm daarvan i.v.m. kleitabletten wel interessant. Omdat je hieruit kan afleiden dat Genesis op schrift is gesteld door Mozes vanaf kleitabletten.

Priscilla en Aquila in "Wie schreef de eerste Bijbel?"

En als je hier problemen mee houdt, is het natuurlijk zo dat je dan NOOIT een oud geschrift kunt vertrouwen.
Juist omdat men vaak zegt dat deze vijf boeken van Mozes pas in de Babylonische ballingschap op schrift zijn gesteld, (wat de betrouwbaarheid dan zeer zou verminderen) vind ik het interessant dat je dus ook kunt stellen ook op grond van de literaire kenmerken van Genesis en de andere boeken van Mozes, dat het duidelijk is dat Mozes het WEL zelf op schrift heeft gesteld zoals ik in de aangehaalde post zeg.

Heb je dezelfde problemen bij andere oude geschriften of kleitabletten met bepaalde info erop die gevonden zijn om ze als betrouwbaar te zien?
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2005, 11:45:07 pm door Priscilla en Aquila »

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2005, 01:25:17 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 juli 2005 om 21:40:
Mozes schreef de eerste vijf boeken. (...)

De boeken werden toegeschreven aan Mozes, om ze onbetwistbare autoriteit te geven.
Want Mozes was immers de Verlosser van Israël.
De man die het volk uit de slavernij had bevrijd.
De man die de wet van God had gekregen, en die aan het volk gaf.
De man die het geloof in de éne God tot de basis van de natie had gemaakt.
Man van God, èn man van het volk.

Dat Mozes de eerste vijf boeken heeft geschreven, is onderdeel van het verhaal.
"Bij wijze van spreken" heeft Mozes ze geschreven.
Lees bijvoorbeeld Deuteronomium 34:5-10. Dit stuk beschrijft de dood van Mozes en wat er na zijn dood gebeurde.
Lees bijvoorbeeld ook Genesis 14:14. Abraham achtervolgde de ontvoerders van zijn broer tot de stad Dan toe.
Maar in die tijd heette de stad nog Laïs (Richteren 18:27-29). Mozes zou die naam hebben opgeschreven...

Overigens vind ik het voor mijn geloof van geen enkel belang of Mozes de boeken zelf heeft geschreven, of dat iemand anders dat heeft gedaan en ze aan Mozes heeft toegeschreven.
Het gaat om wat die boeken te zeggen hebben.
vriendelijke groet, klaas.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 04, 2005, 01:21:50 pm »
Ik las in een boek over archeologie in Israel/Palestina (heb nu even de ref niet bij de hand) dat aangezien kamelen pas in zwang kwamen als lastdieren ergens in de 7e eeuw voor Christus, bijbeldelen met kamelen erin niet eerder dan de 7e eeuw op schrift gesteld kunnen zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 04, 2005, 02:30:06 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 juli 2005 om 13:21:
Ik las in een boek over archeologie in Israel/Palestina (heb nu even de ref niet bij de hand) dat aangezien kamelen pas in zwang kwamen als lastdieren ergens in de 7e eeuw voor Christus, bijbeldelen met kamelen erin niet eerder dan de 7e eeuw op schrift gesteld kunnen zijn.

En waarom heeft dat archeologische boek MEER gezag voor jou? Kamelen zijn past lastdieren vanaf die tijd zegt die bron.
De Bijbel is een andere bron en men heeft heel lang gedacht dat bepaalde gebeurtenissen nooit hadden plaats gevonden bijvoorbeeld, totdat men d.m.v. archeologische vondsten de bewijzen vonden.
Over de kamelen (is nat. alleen een voorbeeld, dat snap ik wel ;) ): Ik zou dan denken: check die info uit dat boek dan ook eens door nog andere bronnen te raadplegen.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2005, 02:30:23 pm door Priscilla en Aquila »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2005, 04:03:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 juli 2005 om 14:30:

[...]

En waarom heeft dat archeologische boek MEER gezag voor jou? Kamelen zijn past lastdieren vanaf die tijd zegt die bron.
De Bijbel is een andere bron en men heeft heel lang gedacht dat bepaalde gebeurtenissen nooit hadden plaats gevonden bijvoorbeeld, totdat men d.m.v. archeologische vondsten de bewijzen vonden.
Over de kamelen (is nat. alleen een voorbeeld, dat snap ik wel ;) ): Ik zou dan denken: check die info uit dat boek dan ook eens door nog andere bronnen te raadplegen.

Ik heb niets gezegd over of dat boek gezag voor mij heeft. Het kameelanachronisme lijkt een in de archeologie vrij wijd verbreid idee te zijn, en ik vroeg me af of men hier zich daarvan bewust was, en wat men daarmee deed. Het boek was trouwens het zeer bekende 'The Bible Unearthed' van Finkelstein en Silberman. Een op deze site waarschijnlijk niet zeer populair boek. Maar je moet niet altijd alleen maar lezen wat lekker is, denk ik dan maar  8)7  Ik blijf graag een beetje op de hoogte van ontwikkelingen in de wetenschap.

Archeologie is vaak een puzzel waaruit het merendeel van de stukjes ontbreekt, en archeologen gaan elkaar graag te lijf met fossiele ezelsonderkaken. Ik zal dan ook nooit 1 archeoloog of 1 archeologische opinie als bij uitstek gezaghebbend hanteren. Morgen vinden ze weer wat en is alles weer anders.

Ik heb trouwens sinds ik de vraag stelde even op het web rondgekeken, en het lijkt erop dat er nu ook bewijs is voor getemde kamelen terug tot ver voor Abraham. Alles sal reg kom :)  .

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 04, 2005, 07:29:36 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 juli 2005 om 16:03:
[...]

Ik heb niets gezegd over of dat boek gezag voor mij heeft. Het kameelanachronisme lijkt een in de archeologie vrij wijd verbreid idee te zijn, en ik vroeg me af of men hier zich daarvan bewust was, en wat men daarmee deed. Het boek was trouwens het zeer bekende 'The Bible Unearthed' van Finkelstein en Silberman. Een op deze site waarschijnlijk niet zeer populair boek. Maar je moet niet altijd alleen maar lezen wat lekker is, denk ik dan maar  8)7  Ik blijf graag een beetje op de hoogte van ontwikkelingen in de wetenschap.

Archeologie is vaak een puzzel waaruit het merendeel van de stukjes ontbreekt, en archeologen gaan elkaar graag te lijf met fossiele ezelsonderkaken. Ik zal dan ook nooit 1 archeoloog of 1 archeologische opinie als bij uitstek gezaghebbend hanteren. Morgen vinden ze weer wat en is alles weer anders.
Ik bedoelde meer dat er veel mensen zijn die dus zeggen dat het bijbelverhaal niet klopt of van heel andere datering is omdat volgens een bep. bron over archeologie kamelen veel later in beeld kwamen als lastdier dan in de bijbel het geval is.

quote:

Ik heb trouwens sinds ik de vraag stelde even op het web rondgekeken, en het lijkt erop dat er nu ook bewijs is voor getemde kamelen terug tot ver voor Abraham. Alles sal reg kom :)  .

Een pak van m'n hart... :P
(Heb je dat bewijs nodig eigenlijk? ;) )
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2005, 07:30:34 pm door Priscilla en Aquila »

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 04, 2005, 11:27:29 pm »
Waarom zou je beweren dat Mozes iets heeft opgeschreven, als het in de tijd van Abraham al op schrift stond? Het zijn maar onderdelen, maar het zegt wel iets over de oorsprong van boeken als Genesis en haalt het idee van goddelijke openbaring onderuit, toch?
Zie bijvoorbeeld http://www.123helpme.com/assets/4988.html
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 04, 2005, 11:38:26 pm »

quote:

Michael schreef op 04 juli 2005 om 23:27:
Waarom zou je beweren dat Mozes iets heeft opgeschreven, als het in de tijd van Abraham al op schrift stond? Het zijn maar onderdelen, maar het zegt wel iets over de oorsprong van boeken als Genesis en haalt het idee van goddelijke openbaring onderuit, toch?
Zie bijvoorbeeld http://www.123helpme.com/assets/4988.html

Het stond op kleitabletten en dat heeft Mozes overgeschreven (zie de structuur van Genesis waar ik wat over zei) en ook heeft hijzelf persoonlijk met God gesproken op de berg Sinai en moest alles opschrijven etc.... Zie mijn post met teksten hiervan. Ook ergens in dit topic. :)

Goddelijke openbaring wil niet zeggen dat er geen mensenhand aan te pas is gekomen. Ik geloof in de besturing van God dat hij Mozes die zeer ontwikkeld was (als prins aan het egyptische hof) later heeft gebruikt om deze klus te klaren: De vijf boeken van Mozes. Vanaf Gensesis tot en met de wetegeving de tocht door de woestijn etc.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2005, 11:43:43 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 juli 2005 om 19:29:
Ik bedoelde meer dat er veel mensen zijn die dus zeggen dat het bijbelverhaal niet klopt of van heel andere datering is omdat volgens een bep. bron over archeologie kamelen veel later in beeld kwamen als lastdier dan in de bijbel het geval is.

Ah, maar dat kun je niet dus zomaar van mij aannemen.

quote:

Een pak van m'n hart... :P
(Heb je dat bewijs nodig eigenlijk? ;) )

Ik ben onderweg - vanuit een positie van grote scepsis en wantrouwen over de historische betrouwbaarheid van de Bijbel, ben ik er steeds meer vertrouwen in te krijgen. Maar ik heb ook vertrouwen in de wetenschappelijke methode (en dat is iets anders dan vertrouwen in de uitspraken van individuele wetenschappers), met inbegrip van een oog voor de beperkingen daarvan. Ik probeer dus wat de wetenschap ons aanreikt te rijmen met de Bijbel, voorzover mogelijk.

Ik geloof dat de Bijbel mensenwerk geinspireerd door God is. Ik geloof niet dat ik elke letter letterlijk hoef op te vatten. En als de Bijbel ongelijk zou hebben als ze het over kamelen ttv Abraham heeft, dan zou dat de boodschap die uitgaat van Abraham's verhaal voor mij op geen enkele manier aantasten. Dat geldt voor de hele Bijbel - wat de wetenschap ook meent te moeten beweren, de centrale boodschap van God's liefde voor zijn schepping rijst glorieus voor ons op.