Auteur Topic: Avondmaal en kerk  (gelezen 7463 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #50 Gepost op: juli 13, 2005, 05:37:48 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 13 juli 2005 om 15:37:
Bela, die discussie over open avondmaal wordt/werd al in andere topics gevoerd. Hier gaat het vooral over de binding aan een eredienst of andere vorm van samenkomst.
Wat betreft de zelfbeproeving. Die is m.i. eveneens niet gebonden aan een samenkomst maar juist een zeer persoonlijke zaak. En dat geldt ook voor je instelling waarmee je aan het avondmaal gaat. Dat, en een andere uitleg van de teksten van Paulus dan het formulier zijn voor mij (zeer kort samengevat) de gronden waarom ik voor een meer open avondmaal ben.  

Overigens zou ik juist het samenbindende (van de verlossing door Jezus die je herdenkt) aspect van het avondmaal liever met de gemeente vieren. Als deze echter onbijbelse belemmeringen voor anderen opwerpt moet je in de 1e plaats daaraan werken en pas in laatste instantie zelf iets gaan organiseren.
Hm begrijp me niet verkeerd, ik vier het zelf ontzettend graag met de gemeente. Maar daarnaast voel ik ook een band met sommige mensen buiten mijn gemeente, bijvoorbeeld de organisatie van de jeugdkerken waar ik in zit. Met die mensen heb ik toch bijzondere band, je doet veel samen, deelt veel samen, aanbidt God samen, bent samen voor Hem aan het werk. Ik vind het hebben van een hechte band met mensen bij avondmaal wel goed (niet noodzakelijk, denk aan avondmaalvieringen bij Flevofestival (medewerkers) of Opwekking (alle bezoekers) maar er zijn mensen met wie ik die band heb.... en waarbij ik niet de mogelijkheid of zelfs als meerwaarde zie om als hele groep in een gemeente dat te doen, als dat al mogelijk is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #51 Gepost op: juli 13, 2005, 05:43:39 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 13 juli 2005 om 16:20:
Het Avondmaal vier je als Lichaam van Christus samen. Dus samen met je gemeente, die het Lichaam vormt. Die nadruk wordt in de Bijbel gelegd (althans dat vind ik). Dus daarom vind ik het lastig om dat in 'eigen beheer' te gaan vieren, omdat je je dan afzondert van de rest van het Lichaam. Dat is nou in mijn ogen net NIET de bedoeling van het Avondmaal.
Ik vind dat je het beeld van lichaam van christus zijn nou wat overtrekt, want dat lichaam is eigenlijk verscheurd, omdat er allerlei gemeenten zijn waar christenen in samenkomen waar dat niet de bedoeling is. Wat dat betreft is het toch wel wat anders dan in de tijd van Paulus, want daar kwamen de oprechte ichristenen in plaatsen bij elkaar, zaten ze bij elkaar in de gemeente. Als nu alle christenen bij elkaar in 1 gemeente zouden zitten was het inderdaad niet nodig geweest om buiten die gemeente avondmaal te vieren. Maar juist die verdeeldheid zorgt er voor dat mensen er wel naar gaan verlangen om avondmaal te vieren met mensen waar ze één mee zijn zonder dat ze bij elkaar in de kerk zitten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bela

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #52 Gepost op: juli 13, 2005, 07:16:28 pm »

quote:

Marnix schreef op 13 juli 2005 om 17:43:
[...]

Ik vind dat je het beeld van lichaam van christus zijn nou wat overtrekt, want dat lichaam is eigenlijk verscheurd, omdat er allerlei gemeenten zijn waar christenen in samenkomen waar dat niet de bedoeling is. Wat dat betreft is het toch wel wat anders dan in de tijd van Paulus, want daar kwamen de oprechte ichristenen in plaatsen bij elkaar, zaten ze bij elkaar in de gemeente. Als nu alle christenen bij elkaar in 1 gemeente zouden zitten was het inderdaad niet nodig geweest om buiten die gemeente avondmaal te vieren. Maar juist die verdeeldheid zorgt er voor dat mensen er wel naar gaan verlangen om avondmaal te vieren met mensen waar ze één mee zijn zonder dat ze bij elkaar in de kerk zitten.

Ik denk dat je het hiet just goed zegt. Volgens mij moet er eerst gewerkt gaan worden aan 1 grote kerk voordat je het avondmaal met andere christenen dan je eigen kerkgenoten gaat vieren.
Ik begrijp trouwens wel dat je zegt ik herken zoveel andere christenen in andere kerken  en daarmee kan ik nu geen avondmaal vieren. is verdrietig maar wel een gegeven en dan moet ik roodkapje gelijk geven als ze zegt dat het avondmaal in de eigen gemeente tuis hoort

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #53 Gepost op: juli 13, 2005, 07:30:57 pm »
Ik heb nog steeds geen argumenten gehoord waarom het Avondmaal uitsluitend in de gemeente gevierd kan worden. Toen Jezus het Avondmaal instelde was hij met zijn discipelen, een select groepje, bovendien zegt Paulus ook nergens dat het Avondmaal enkel in de samenkomst gevierd kan worden. Dat we het tot Zijn gedachtenis (die van Jezus) vieren lijkt me duidelijk, dat het dan met eerbied plaatsvind ook. Maar dat kan ook in bijvoorbeeld familie- of vriendenkring volgens mij.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

dingo

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #54 Gepost op: juli 13, 2005, 08:44:51 pm »
Dat is niet wat Paulus in 1 Corinthe 11 zegt daar zegt hij juist dat je maar thuis moet gaan eten of banketten aanrichten om de behoeftigen niet beschaamd te doen staan.  Verder staat er in vers 26  Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wat is het nut om dit in familie- of vriendenkring te verkondigen? Daarnaast is de beker wijn het symbool van nieuwe verbond in zijn bloed dat Jezus voor ons gesloten heeft. Het ligt voor de hand dat met de andere verbondsleden te delen en niet als particulier clubje bij iemand thuis.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #55 Gepost op: juli 13, 2005, 08:52:44 pm »
Dingo, ik zie nog steeds geen probleem om beide te doen uitgaande van jouw post. En gemeente En verbondsleden in een kleinere setting. Persoonlijk denk ik dat het dan intensiever gevierd wordt dan in het grote geheel van een gemeente. Men betrekt elkaar als familie erbij. Het zou ons toch aan het denken moeten zetten dat pesach niet een tempel gebeuren was bijvoorbeeld.

Verder zou ik termen als particulier clubje en (eerder door een ander) eigen kliekje niet voor mijn rekening willen nemen als je weet dat Jezus zei dat waar er 2 in Mijn naam samen komen....

@Marnix, ik deel je mening. Leg mischien iets meer nadruk op de gemeente dan jij maar de erediensten zijn maar 1 mogelijkheid om een samenkomst te vieren. Een bijbelstudie, alphacursus, kerkenraadsvergadering etc...zou je ook als binnen de gemeente georganiseerde samenkomst kunnen beschouwen.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2005, 09:02:39 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dingo

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #56 Gepost op: juli 13, 2005, 10:31:11 pm »
ZK, toch wordt het niet gezamenlijk vieren door Paulus minachting voor de gemeente genoemd. Nu weet ik wel dat dat gezegd wordt in verband met de wanorde bij het voorafgaande liefdesmaal wat al geen liefdesmaal meer was. Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis. Daarnaast is zoals ik al zei het verkondigende aspect in een kleine kring niet echt aanwezig.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #57 Gepost op: juli 13, 2005, 11:42:40 pm »
Jezus heeft het avondmaal ingesteld en betekenis gegeven tijdens Zijn laatste Paschaviering (Paasmaaltijd). Juist het Pascha werd in familiekring gevierd, waarbij ook de kinderen bijvoorbeeld heel erg betrokken werden en juist toen werd aan de kinderen verteld over de grote daden van God. Toch wel een verkondigend aspect! Natuurlijk, ben je als gemeente ook als familie bij elkaar, maar dit geldt ook als ik bijvoorbeeld met mijn dispuut samen ben. Natuurlijk, het Pascha en het Avondmaal zijn niet direct te linken, maar ook ik heb nog steeds geen argumenten gevoerd om het Avondmaal niet te ook te vieren in kleinere kring.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #58 Gepost op: juli 14, 2005, 12:37:45 am »

quote:

dingo schreef op 13 juli 2005 om 20:44:
Dat is niet wat Paulus in 1 Corinthe 11 zegt daar zegt hij juist dat je maar thuis moet gaan eten of banketten aanrichten om de behoeftigen niet beschaamd te doen staan.  Verder staat er in vers 26  Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wat is het nut om dit in familie- of vriendenkring te verkondigen? Daarnaast is de beker wijn het symbool van nieuwe verbond in zijn bloed dat Jezus voor ons gesloten heeft. Het ligt voor de hand dat met de andere verbondsleden te delen en niet als particulier clubje bij iemand thuis.

Kijk... daar gaan we weer..... banketten aanrichten omdat het niet op een goede manier gebeurt, met de verkeerde intenties. Daar heeft Paulus het over... Dat kan je niet zomaar even op iedere vorm van avondmaal vieren buiten de gemeente betrekken.

En verder, wat het nut is om Jezus dood te verkondigen buiten de gemeente? Jezus dood te verkondigen... en te herdenken... zoals Jezus het ook instelde, tot zijn gedachtenis. Mag ik jou vragen waar dan de meerwaarde in het "verkonndigen van Zijn dood" is bij het vieren in de gemeente, tov het vieren buiten een kerkverband? En hoe kan je zeggen dat he tvoor de hand ligt dat we het avondmaal vieren met de andere verbondsleden als ik aangeef het te willen vieren met andere verbondsleden die niet bij mij in de kerk zitten? Dat zijn net zo goed verbondsleden, en daarom vind ik het fijn om ook met hen avondmaal te kunnen vieren, en niet fijn als dat niet zou kunnen omdat ze niet lid zijn van een bepaald kerkgenootschap. Wordt hier dan niet kerk en gemeente even door elkaar gegooid? Kerkverbanden als gemeente.... en de gemeente van Jezus Christus, die mijns inziens over kerkmuren heen bestaat?

quote: Zijnkind

@Marnix, ik deel je mening. Leg mischien iets meer nadruk op de gemeente dan jij maar de erediensten zijn maar 1 mogelijkheid om een samenkomst te vieren. Een bijbelstudie, alphacursus, kerkenraadsvergadering etc...zou je ook als binnen de gemeente georganiseerde samenkomst kunnen beschouwen.

Juist... maar bij samenkomsten wordt nu gefocust op kerkverbanden.... de rest wordt volgens mij toch een beetje als minderwaardig gezien door de meesten.

quote: Dingo

ZK, toch wordt het niet gezamenlijk vieren door Paulus minachting voor de gemeente genoemd. Nu weet ik wel dat dat gezegd wordt in verband met de wanorde bij het voorafgaande liefdesmaal wat al geen liefdesmaal meer was. Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis. Daarnaast is zoals ik al zei het verkondigende aspect in een kleine kring niet echt aanwezig.

Zoals ik al aangaf is dat omdat er op een verkeerde manier werd omgegaan bij het avondmaal. De groepsvorming vond plaats op basis van inkomen en zo... de rijken kwamen samen en aten zich vol terwijl de armen honger hadden... dat kun je uit deze brief wel opmaken. Inderdaad, het was geen liefdesmaal.... Daarom kun je dit niet zomaar op iedere vorm van vieren van avondmaal gaan projecteren. Sterker nog, als je dat doet kun je iedere vorm van samenkomsten als christenen buiten je eigen gemeente om gaan afkeuren. Paulus gaat in tegen het feit dat men op een verkeerde manier het avondmaal vierde... dus ga dat nou niet gebruiken als argument om het op een goede manier vieren van het avondmaal buiten een kerkverband af te keuren. Dan haal je hier toch echt teksten uit het verband.

quote: Bela

Ik denk dat je het hiet just goed zegt. Volgens mij moet er eerst gewerkt gaan worden aan 1 grote kerk voordat je het avondmaal met andere christenen dan je eigen kerkgenoten gaat vieren.
Ik begrijp trouwens wel dat je zegt ik herken zoveel andere christenen in andere kerken en daarmee kan ik nu geen avondmaal vieren. is verdrietig maar wel een gegeven en dan moet ik roodkapje gelijk geven als ze zegt dat het avondmaal in de eigen gemeente tuis hoort

Tja Bela.... en dat schiet dus niet op... als ik moet wachten tot er een grote kerk is, dan komt er wat dat avondmaal vieren met mensen uit andere kerken betreft in dit leven dus niks van terecht. Als ik zie hoe lang we al met de CGK aan het praten zijn over eenwording, waar we zo ontzettend veel gelijk hebben in leer en maar zo weinig van elkaar verschillen, en zelfs daar kunnen we (het) niet mee een(s) worden, dan kan ik daaraan werken maar dan hoef ik niet er op te rekenen ooit met mijn christelijke medebroers en zussen aan één avondmaalstafel te kunnen schuiven.

Sowieso volg ik sommige manier van intepreteren van dingen in de gereformeerde leer niet altijd... om een voorbeeld te noemen, we zeggen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen en kinderen daarom dus ook gedoopt moeten worden. Prima, daar kan ik me heel goed in vinden. We zeggen dat het avondmaal in plaats van het Pascha is gekomen.... maar dan zijn we opeens minder consequent... we zeggen niet: Daarom mogen kinderen ook meedoen... (terwijl ik geen redenen zie op grond van de bijbel waarom dat niet zou mogen) en het mag opeens ook niet meer in de huiskamer gevierd worden maar enkel en alleen in de gemeente. Soms zie ik de logica niet helemaal en vraag ik me af in hoeverre het allemaal 100% bijbels is en in hoeverre wat we geloven wat wel en niet kan door mensen in bepaald, omdat ze een bepaalde visie hadden. En vervolgens vraag ik me ook wel sterk af in hoeverre we echt kijken naar wat er in de bijbel staat en op basis daarvan een standpunt innemen, of dat we een standpunt hebben omdat het zo gaat, omdat we er mee zijn opgegroeid, omdat het altijd zo was... en vervolgens in de bijbel gaan zoeken naar teksten die een beetje bij dat standpunt zouden kunnen aansluiten als je ze op een bepaalde manier leest... met een gekleurde bril op lezen dus....  Volgens mij worden er af en toe teksten erg uit het verband gerukt (meer een algemene opmerking maar ook op dit topic van toepassing). Ik vraag me sterk af of een "neutraal iemand" naar aanleiding van genoemde teksten tot een zelfde conclusie zou komen... of dat we er een bepaalde draai aangeven omdat dat aansluit bij onze visie... dat we bijbelteksten "vormen" op basis van onze mening, in plaats van dat onze mening juist door teksten gevormd wordt.

(dat even als algemene opmerking tussendoor)
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2005, 12:57:38 am door Marnix »

dingo

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #59 Gepost op: juli 14, 2005, 07:42:03 am »
Marnix: ..en het mag opeens ook niet meer in de huiskamer gevierd worden maar enkel en alleen in de gemeente...
Je walst wel weer in hoog tempo over de banketten heen maar dit is waar ik op wijs:  Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #60 Gepost op: juli 14, 2005, 09:56:35 am »
Ik snap het ook nog niet helemaal  :)

Laten we eens aannemen dat het Paulus' bedoeling was om het Avondmaal te vieren in de gemeente. Hoe definieer je dan "gemeente"?

Is dat altijd de héle gemeente? Dwz het hele lichaam van Christus? Dan kom je in de problemen omdat 1. alle christenen verdeeld zijn, en 2. nooit iedereen aanwezig is. Het eerste probleem is in dit leven niet op te lossen ben ik bang, het tweede wordt geprobeerd te ondervangen door tweemaal per zondag avondmaal te vieren. De intentie om het met zijn allen te vieren is er wel.

Bij een avondmaal thuis is ook een deel van de gemeente aanwezig, alleen een kleiner deel en de intentie om het met zijn allen te vieren is er niet. Maar, nogmaals, ook in de gemeente vier je het niet met z'n allen omdat de Kerk verdeeld is (tenzij je vasthoud aan het Ware Kerk idee).

offtopic:Hoe zit het trouwens met mensen die meeluisteren met de kerktelefoon?
Doen die wel mee met het Avondmaal (thuis)?
Bombus terrestris Reginae

cyber

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #61 Gepost op: juli 14, 2005, 10:00:30 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juli 2005 om 09:56:

Ik krijg de kerkdienst via de kerktelefoon thuisgebracht.
Het Avondmaal vier ik niet thuis in mijn eentje, als mijn lichaam
meewerkt hoop ik binnenkort toch wel aan het Avondmaal te gaan.
Dus wat dat betreft sta ik erwel buiten, maar ik zou ook niet weten
hoe het anders zou moeten.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #62 Gepost op: juli 14, 2005, 10:02:15 pm »

quote:

dingo schreef op 14 juli 2005 om 07:42:
Je walst wel weer in hoog tempo over de banketten heen maar dit is waar ik op wijs:  Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis.

Tja ik vind dit eerlijk gezegd geen argument. Het feit dat Paulus iets niet zegt, zegt mijns inziens vrij weinig. Dat het goed is om het Avondmaal met de gemeente te vieren heeft nog niemand ontkent, maar dat dat uitsluitend zo is daar gaat het mij om.

En BBB, ook jij maakt een goed punt. Als ik met mijn dispuut samen kom, zijn we ook als een soort gemeente bij elkaar, we bemoedigen en vermanen elkaar, aanbidden samen God, bidden samen, doen bijbelstudie samen, waarom dan niet ook het Avondmaal samen vieren?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #63 Gepost op: juli 14, 2005, 10:33:35 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juli 2005 om 09:56:

Laten we eens aannemen dat het Paulus' bedoeling was om het Avondmaal te vieren in de gemeente. Hoe definieer je dan "gemeente"?

Is dat altijd de héle gemeente? Dwz het hele lichaam van Christus? Dan kom je in de problemen omdat 1. alle christenen verdeeld zijn, en 2. nooit iedereen aanwezig is. Het eerste probleem is in dit leven niet op te lossen ben ik bang, het tweede wordt geprobeerd te ondervangen door tweemaal per zondag avondmaal te vieren. De intentie om het met zijn allen te vieren is er wel.

Bij een avondmaal thuis is ook een deel van de gemeente aanwezig, alleen een kleiner deel en de intentie om het met zijn allen te vieren is er niet. Maar, nogmaals, ook in de gemeente vier je het niet met z'n allen omdat de Kerk verdeeld is (tenzij je vasthoud aan het Ware Kerk idee).

Er zit imho een verschil tussen het vieren van Avondmaal op kringen, dat door de kerk(enraad) georganiseerd wordt, dus dan heeft het wel een samenbindend karakter, alleen vindt dit plaats verspreid over vele kringen en het vieren van het Avondmaal los van de kerkelijke gemeente op particulier initiatief.

Dus voor mij is het criterium van wie het Avondmaal uitgaat: is dat van de gemeente (dmv de kerkenraad, oudsten, etc) of is dat een particulier intiatief (onder vrienden, zonder tussenkomst van de gemeente waar men lid van is). In het laatste geval vind ik het door mij geciteerde citaat uit Korinthiërs van toepassing.

offtopic:Die mensen vieren het Avondmaal mee, er komt vaak een ouderling langs om het Avondmaal te bedienen.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2005, 10:35:51 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Liudger

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #64 Gepost op: juli 14, 2005, 10:39:33 pm »

quote:

cyber schreef op 14 juli 2005 om 22:00:
[...]

Ik krijg de kerkdienst via de kerktelefoon thuisgebracht.
Het Avondmaal vier ik niet thuis in mijn eentje, als mijn lichaam
meewerkt hoop ik binnenkort toch wel aan het Avondmaal te gaan.
Dus wat dat betreft sta ik erwel buiten, maar ik zou ook niet weten
hoe het anders zou moeten.
Onze dominee bedient het Avondmaal als ze bij de huisgebonden gemeenteleden thuis op bezoek komt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Theodoor

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #65 Gepost op: juli 15, 2005, 05:57:48 pm »
Een in mijn ogen sterk en bijbels argument op het avondmaal in huiselijke kringen te vieren

handelingen 2:46 NBV over de eerste gemeente

quote:

Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vreugde
Het breken van het brood verwijst naar het breken van het brood bij het avondmaal en is duidelijk iets anders dan het gewone eten, hetgeen ook nog apart vermeld wordt. Ik verlang ook naar zo'n gemeente waar we met een aantal mensen eerst het avondmaal vieren en daarna met elkaar gaan eten om zo in een geest van eenvoud en vreugde gemeente van Christus te zijn. :)

cyber

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #66 Gepost op: juli 15, 2005, 10:05:37 pm »

quote:

Liudger schreef op 14 juli 2005 om 22:39:
[...]

Onze dominee bedient het Avondmaal als ze bij de huisgebonden gemeenteleden thuis op bezoek komt.

Is ook een idee natuurlijk.
Ik zal mijn ds eens mailen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #67 Gepost op: juli 16, 2005, 12:35:15 am »

quote:

Theodoor schreef op 15 juli 2005 om 17:57:
Een in mijn ogen sterk en bijbels argument op het avondmaal in huiselijke kringen te vieren

handelingen 2:46 NBV over de eerste gemeente

[...]

Het breken van het brood verwijst naar het breken van het brood bij het avondmaal en is duidelijk iets anders dan het gewone eten, hetgeen ook nog apart vermeld wordt. Ik verlang ook naar zo'n gemeente waar we met een aantal mensen eerst het avondmaal vieren en daarna met elkaar gaan eten om zo in een geest van eenvoud en vreugde gemeente van Christus te zijn. :)

Ik weet niet waar je nu op doelt: het is een sterk argument misschien om in huiselijke kring te vieren, maar op andere plekken staat ook dat je als gemeente onder het gezag van de oudsten staat. En ik vraag me af hoe mensen mijn punt zien dat er een verschil is tussen een Avondmaal thuis, dat van de kerk uitgaat (bijvoorbeeld op bijbelkringen) en een 'zelfgeorganiseerd' Avondmaal onder vrienden, waarbij de gemeente en de oudsten niet betrokken worden.

Ik haal het eerste wel uit Handelingen 2 maar het tweede niet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #68 Gepost op: juli 16, 2005, 01:31:58 am »

quote:

Roodkapje schreef op 14 juli 2005 om 22:33:

[...]

Er zit imho een verschil tussen het vieren van Avondmaal op kringen, dat door de kerk(enraad) georganiseerd wordt, dus dan heeft het wel een samenbindend karakter, alleen vindt dit plaats verspreid over vele kringen en het vieren van het Avondmaal los van de kerkelijke gemeente op particulier initiatief.

Dus voor mij is het criterium van wie het Avondmaal uitgaat: is dat van de gemeente (dmv de kerkenraad, oudsten, etc) of is dat een particulier intiatief (onder vrienden, zonder tussenkomst van de gemeente waar men lid van is). In het laatste geval vind ik het door mij geciteerde citaat uit Korinthiërs van toepassing.

offtopic:Die mensen vieren het Avondmaal mee, er komt vaak een ouderling langs om het Avondmaal te bedienen.
Ik blijf er bij dat je het citaat dan toch uit het verband rukt. Omdat het Paulus duidelijk niet gaat om het feit dat mensen avondmaal op een verkeerde manier vieren, en omdat binnen de samenkomsten duidelijk sprake is van groepsvorming op basis van verkeerde maatstaven. Dat kan je niet op 1 lijn stellen met waar de discussie hier over gaat.

quote:

Ik weet niet waar je nu op doelt: het is een sterk argument misschien om in huiselijke kring te vieren, maar op andere plekken staat ook dat je als gemeente onder het gezag van de oudsten staat. En ik vraag me af hoe mensen mijn punt zien dat er een verschil is tussen een Avondmaal thuis, dat van de kerk uitgaat (bijvoorbeeld op bijbelkringen) en een 'zelfgeorganiseerd' Avondmaal onder vrienden, waarbij de gemeente en de oudsten niet betrokken worden.

Ik blijf er wel moeite mee hebben dat er op deze manier in het kerkelijk zo verdeelde Nederland, op deze manier (alleen binnen de gemeente avondmaal vieren) toch een verdeeldheid in de hand wordt gewerkt of in ieder geval in stand wordt gehouden. Juist het feit dat ik me 1 voel met christenen uit andere kerken, die bij mij in de kerk niet zomaar aan het avondmaal mee kunnen vieren, vind ik een hele belangrijke reden om het avondmaal niet puur aan kerkgenootschappen te gaan koppelen... Juist omdat je niet meer kan spreken van gemeente van christus, zoals Paulus doet... omdat er tegenwoordig zoveel gemeenten van Christus zijn.

quote: Dingo

Marnix: ..en het mag opeens ook niet meer in de huiskamer gevierd worden maar enkel en alleen in de gemeente...
Je walst wel weer in hoog tempo over de banketten heen maar dit is waar ik op wijs: Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis.
Zou je eerst de contect van die tekst eens even willen lezen en dan opnieuw willen reageren? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat deze tekst van Paulus een relaas is tegen de misstanden rond het avondmaal in Korinthe... waar in de gemeente een heleboel misging, ook rond het avondmaal, daar kwam dat echt heel duidelijk in tot uitdrukking. Nogmaals, je kan die situatie niet vergelijken met de situatie die ik in gedachten heb bij deze discussie.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2005, 01:38:25 am door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #69 Gepost op: juli 16, 2005, 11:59:19 am »
Misschien moet je dan geen avondmaal vieren als de kerkmuren je belemmeren.
Jezus zegt: Opdat zij allen één zijn en misschien walsen we daar met z'n allen wel te makkelijk overheen, omdat de situatie nu eenmaal niet zo is dat ik in een willekeurige plaats naar een gebouw ga op zondag en daar de Gemeente van die plaats aanwezig zie. En als dat wel zo was hoefde je hier geen ellenlange discussies aan te wijden. :)

In matt. staat dat als er twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, daar ben Ik in het midden.
Maar dat betekent niet dat wij iets gaan doen/organiseren wat wij nog wel verantwoord vinden vanuit de bijbel, of we zijn toch zo verdeeld en dat laten we dan maar zo.
Als Hij in het midden is betekent dat het volgens ZIJN regels gaat. En die zijn misschien heel anders dan wat wij nog wel acceptabel vinden in deze tijd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #70 Gepost op: juli 16, 2005, 12:58:07 pm »

quote:

Marnix schreef op 16 juli 2005 om 01:31:
[...]

Zou je eerst de contect van die tekst eens even willen lezen en dan opnieuw willen reageren? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat deze tekst van Paulus een relaas is tegen de misstanden rond het avondmaal in Korinthe... waar in de gemeente een heleboel misging, ook rond het avondmaal, daar kwam dat echt heel duidelijk in tot uitdrukking. Nogmaals, je kan die situatie niet vergelijken met de situatie die ik in gedachten heb bij deze discussie.
Over lezen gesproken!  :(    Begin daar zelf eens mee: als Paulus, ondanks alle wantoestanden waar het in de context over gaat, toch zegt dat je (dan maar zonder liefdemaal vooraf) het avondmaal in de gemeente moet vieren dan is dat een sterk argument om het nu niet buiten de gemeente te vieren. Hij zegt niet "rijken ga je eigen avondmaal vieren en armen ga je eigen avondmaal vieren". Om het populaire beeld van het lichaam te gebruiken: wat blijft er van het lichaam over, als de hand en de voet en de ogen etc allemaal hun eigen avondmaal op hun eigen tijd vieren? Wat bind je dan nog?

Theodoor

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #71 Gepost op: juli 16, 2005, 01:37:35 pm »

quote:

(roodkapje) En ik vraag me af hoe mensen mijn punt zien dat er een verschil is tussen een Avondmaal thuis, dat van de kerk uitgaat (bijvoorbeeld op bijbelkringen) en een 'zelfgeorganiseerd' Avondmaal onder vrienden, waarbij de gemeente en de oudsten niet betrokken worden.

Volgens mij heeft hoe je dit ziet alles te maken met je definitie van gemeente.

quote:

(bumblebee)  Bij een avondmaal thuis is ook een deel van de gemeente aanwezig, alleen een kleiner deel en de intentie om het met zijn allen te vieren is er niet. Maar, nogmaals, ook in de gemeente vier je het niet met z'n allen omdat de Kerk verdeeld is (tenzij je vasthoud aan het Ware Kerk idee).

De gemeente is voor mij iedereen met wie ik samen Christus als Heer en enige verlosser beleid en in relatie (voor even of voor langer) mee sta.

Paulus roept in Korinte 11 op tot zelfbeoordeling, niet tot beoordeling door een oudste uit de gemeente of je wel of niet op een waardige manier aan tafel gaat. Daarom vind ik de noodzaak om het avondmaal te vieren met een oudste niet aanwezig. Paulus legt duidelijk bij ieder persoonlijk de verantwoordelijkheid.

1kor 11:28,29

quote:

Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voor dat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.

Hier is terug te lezen dat Paulus heel duidelijk iedereen individuele verantwoordelijkheid toekent, en niet aan de oudsten. Daarmee vervalt voor mij het argument dat een avondmaal perse onder gezag van een oudste van de kerk gevierd moet worden.

(een ander al genoemd argument is de tekst over dat we allen priesters zijn, hier eerder genoemd)

Theodoor

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #72 Gepost op: juli 16, 2005, 01:50:29 pm »
De vorige reactie vraagt nog even om een toelichting waar Paulus naar verwijst met het lichaam van de Heer. Roodkapje noemde dat het hier gaat om de gemeente als Lichaam van Christus. In de context van het avondmaal gedenken we echter het gekruisigde lichaam van Christus… en niet onze eigen kerk zijn.. Elk sacrament verwijst naar Christus en niet naar onszelf. ;)

Jezus stelt het avondmaal tot nagedachtenis van zijn lijden en sterven aan het kruis en wat Hij daar voor ons gedaan heeft. Er wordt dus verwezen naar het verbroken lichaam van Jezus aan het kruis en wat hij daarmee voor ons bewerkstelligt. Volgens mij staat daar een mooi stuk in over in Jesaja dat ons helpt om daar iets van te begrijpen…

quote:

Jesaja 53 (4,5) .. Maar Hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam.. Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons Welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing

Dan krijgt 1 kor 11:30 in één keer een duidelijke betekenis. als we onze genezing en innerlijk heling en ons Welzijn iet van Christus offer verwachten. En daarmee de betekenis van het deelhebben aan het Jezus verlossend werk aan het kruis niet tot ons doordirngt, hoe kunnen we dan ontvangen van Hem. Nee in dat geval zullen we zwak en ziek blijven en vroeg dood gaan, alsof Jezus niet voor onze ziekte is gestorven en voor ons Welzijn werd getuchtigd.

quote:

(1 kor 11:30)  Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven

Wij zijn rijk gezegend als we gaan geloven in wat Jezus lichamelijk lijden voor ons nu al kan betekenen.
 8)

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #73 Gepost op: juli 16, 2005, 05:57:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 juli 2005 om 11:59:
Misschien moet je dan geen avondmaal vieren als de kerkmuren je belemmeren.
Jezus zegt: Opdat zij allen één zijn en misschien walsen we daar met z'n allen wel te makkelijk overheen, omdat de situatie nu eenmaal niet zo is dat ik in een willekeurige plaats naar een gebouw ga op zondag en daar de Gemeente van die plaats aanwezig zie. En als dat wel zo was hoefde je hier geen ellenlange discussies aan te wijden. :)

In matt. staat dat als er twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, daar ben Ik in het midden.
Maar dat betekent niet dat wij iets gaan doen/organiseren wat wij nog wel verantwoord vinden vanuit de bijbel, of we zijn toch zo verdeeld en dat laten we dan maar zo.
Als Hij in het midden is betekent dat het volgens ZIJN regels gaat. En die zijn misschien heel anders dan wat wij nog wel acceptabel vinden in deze tijd.

Nee dat lijkt me toch niet. Het feit dat er dingen niet volmaakt zijn, het feit dat mensen fouten maken en zich lang niet altijd aan Gods opdrachten houden, mag geen reden zijn om maar helemaal geen avondmaal te vieren bijvoorbeeld, of om maar helemaal niet samen te komen of wat dan ook. Ik vind dat we zeker als losse gemeenten mogen opereren, het avondmaal vieren, samenkomen etcetera... maar dat we ondertussen inderdaad ook aan die eenheid mogen werken. Maar helemaal maar niet meer de maaltijd vieren waarbij we herdenken dat Jezus stierf, juist om ons, juist omdat we van die eigenwijze prutsertjes zijn die er een zootje van maken lijkt me geen optie... :D

Maar inderdaad, het is wel belangrijk dat we zijn regels accepteren. En dat we ons regelmatig bezinnen op wat Hij van ons vraagt. We denken het soms heel goed te weten, helemaal als gereformeerden... :D Vroeger is dat allemaal uitgezocht en we geloven er vaak heilig in dat dat helemaal klopt.... Maar we gaan er denk ik toch regelmatig mee de fout in en zitten er soms flink naast..... ook op het gebied van eenheid.

Marnix

• Bekijk profiel
Avondmaal en kerk
« Reactie #74 Gepost op: juli 16, 2005, 06:07:22 pm »

quote:

dingo schreef op 16 juli 2005 om 12:58:
[...]

Over lezen gesproken!  :(    Begin daar zelf eens mee: als Paulus, ondanks alle wantoestanden waar het in de context over gaat, toch zegt dat je (dan maar zonder liefdemaal vooraf) het avondmaal in de gemeente moet vieren dan is dat een sterk argument om het nu niet buiten de gemeente te vieren. Hij zegt niet "rijken ga je eigen avondmaal vieren en armen ga je eigen avondmaal vieren". Om het populaire beeld van het lichaam te gebruiken: wat blijft er van het lichaam over, als de hand en de voet en de ogen etc allemaal hun eigen avondmaal op hun eigen tijd vieren? Wat bind je dan nog?

Je kan niet zeggen: Paulus roept mensen op om het avondmaal in de eigen gemeente (waarvan er toen maar 1 in die plaats was bij mijn weten en geen honderd verschillenden) te vieren. Maar Paulus geeft niet aan dat het niet buiten de gemeente zou mogen. Hij geeft aan de gemeente aan dat het belangrijk is om in de gemeente het avondmaal te vieren, dat op een goede manier te doen... en daarin als gemeente niet verdeeld te zijn. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik aangegeven dat ik het vieren van avondmaal in de gemeente ook heel belangrijk vind en dat ook zeker doe. Stellen dat Paulus aangeeft dat avondmaal vieren buiten de gemeente niet mag omdat hij aangeeft dat avondmaal vieren binnen de gemeente belangrijk is lijkt me onjuist. Helemaal gezien het feit dat je in Korinthe een christelijke gemeente had terwijl je hier ontzettend veel verschillende christelijke gemeenten hebt. Dat verandert de zaak absoluut. Ik vraag me wel eens af wat Paulus zou schrijven als hij nu zou leven en een brief naar de kerken in Nederland zou sturen. Er zou denk ik een hoop opbouwende kritiek in staan. Ik denk dat hij ook zou oproepen om eenheid te zoeken met christenen uit andere gemeenten dan je eigen gemeente.

Maar nogmaals, als er in de gemeente iets misgaat met het vieren van avondmaal, er daar verdeeldheid is, is het logisch dat Paulus de mensen oproept om een eenheid te vormen en samen het avondmaal te vieren. Maar hij keurt daarmee niet het vieren van het avondmaal in een interkerkelijke samenkomst in een zwaar kerkelijk verdeeld land af.