quote:
dingo schreef op 13 juli 2005 om 20:44:Dat is niet wat Paulus in 1 Corinthe 11 zegt daar zegt hij juist dat je maar thuis moet gaan eten of banketten aanrichten om de behoeftigen niet beschaamd te doen staan. Verder staat er in vers
26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wat is het nut om dit in familie- of vriendenkring te verkondigen? Daarnaast is de beker wijn het symbool van nieuwe verbond in zijn bloed dat Jezus voor ons gesloten heeft. Het ligt voor de hand dat met de andere verbondsleden te delen en niet als particulier clubje bij iemand thuis.
Kijk... daar gaan we weer..... banketten aanrichten omdat het niet op een goede manier gebeurt, met de verkeerde intenties. Daar heeft Paulus het over... Dat kan je niet zomaar even op iedere vorm van avondmaal vieren buiten de gemeente betrekken.
En verder, wat het nut is om Jezus dood te verkondigen buiten de gemeente? Jezus dood te verkondigen... en te herdenken... zoals Jezus het ook instelde, tot zijn gedachtenis. Mag ik jou vragen waar dan de meerwaarde in het "verkonndigen van Zijn dood" is bij het vieren in de gemeente, tov het vieren buiten een kerkverband? En hoe kan je zeggen dat he tvoor de hand ligt dat we het avondmaal vieren met de andere verbondsleden als ik aangeef het te willen vieren met andere verbondsleden die niet bij mij in de kerk zitten? Dat zijn net zo goed verbondsleden, en daarom vind ik het fijn om ook met hen avondmaal te kunnen vieren, en niet fijn als dat niet zou kunnen omdat ze niet lid zijn van een bepaald kerkgenootschap. Wordt hier dan niet kerk en gemeente even door elkaar gegooid? Kerkverbanden als gemeente.... en de gemeente van Jezus Christus, die mijns inziens over kerkmuren heen bestaat?
quote: Zijnkind
@Marnix, ik deel je mening. Leg mischien iets meer nadruk op de gemeente dan jij maar de erediensten zijn maar 1 mogelijkheid om een samenkomst te vieren. Een bijbelstudie, alphacursus, kerkenraadsvergadering etc...zou je ook als binnen de gemeente georganiseerde samenkomst kunnen beschouwen.
Juist... maar bij samenkomsten wordt nu gefocust op kerkverbanden.... de rest wordt volgens mij toch een beetje als minderwaardig gezien door de meesten.
quote: Dingo
ZK, toch wordt het niet gezamenlijk vieren door Paulus minachting voor de gemeente genoemd. Nu weet ik wel dat dat gezegd wordt in verband met de wanorde bij het voorafgaande liefdesmaal wat al geen liefdesmaal meer was. Maar toch zegt Paulus eet dan maar eerst thuis en houdt daarna het avondmaal met de gemeente en niet vier maar aansluitend avondmaal thuis. Daarnaast is zoals ik al zei het verkondigende aspect in een kleine kring niet echt aanwezig.
Zoals ik al aangaf is dat omdat er op een verkeerde manier werd omgegaan bij het avondmaal. De groepsvorming vond plaats op basis van inkomen en zo... de rijken kwamen samen en aten zich vol terwijl de armen honger hadden... dat kun je uit deze brief wel opmaken. Inderdaad, het was geen liefdesmaal.... Daarom kun je dit niet zomaar op iedere vorm van vieren van avondmaal gaan projecteren. Sterker nog, als je dat doet kun je iedere vorm van samenkomsten als christenen buiten je eigen gemeente om gaan afkeuren. Paulus gaat in tegen het feit dat men op een verkeerde manier het avondmaal vierde... dus ga dat nou niet gebruiken als argument om het op een goede manier vieren van het avondmaal buiten een kerkverband af te keuren. Dan haal je hier toch echt teksten uit het verband.
quote: Bela
Ik denk dat je het hiet just goed zegt. Volgens mij moet er eerst gewerkt gaan worden aan 1 grote kerk voordat je het avondmaal met andere christenen dan je eigen kerkgenoten gaat vieren.
Ik begrijp trouwens wel dat je zegt ik herken zoveel andere christenen in andere kerken en daarmee kan ik nu geen avondmaal vieren. is verdrietig maar wel een gegeven en dan moet ik roodkapje gelijk geven als ze zegt dat het avondmaal in de eigen gemeente tuis hoort
Tja Bela.... en dat schiet dus niet op... als ik moet wachten tot er een grote kerk is, dan komt er wat dat avondmaal vieren met mensen uit andere kerken betreft in dit leven dus niks van terecht. Als ik zie hoe lang we al met de CGK aan het praten zijn over eenwording, waar we zo ontzettend veel gelijk hebben in leer en maar zo weinig van elkaar verschillen, en zelfs daar kunnen we (het) niet mee een(s) worden, dan kan ik daaraan werken maar dan hoef ik niet er op te rekenen ooit met mijn christelijke medebroers en zussen aan één avondmaalstafel te kunnen schuiven.
Sowieso volg ik sommige manier van intepreteren van dingen in de gereformeerde leer niet altijd... om een voorbeeld te noemen, we zeggen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen en kinderen daarom dus ook gedoopt moeten worden. Prima, daar kan ik me heel goed in vinden. We zeggen dat het avondmaal in plaats van het Pascha is gekomen.... maar dan zijn we opeens minder consequent... we zeggen niet: Daarom mogen kinderen ook meedoen... (terwijl ik geen redenen zie op grond van de bijbel waarom dat niet zou mogen) en het mag opeens ook niet meer in de huiskamer gevierd worden maar enkel en alleen in de gemeente. Soms zie ik de logica niet helemaal en vraag ik me af in hoeverre het allemaal 100% bijbels is en in hoeverre wat we geloven wat wel en niet kan door mensen in bepaald, omdat ze een bepaalde visie hadden. En vervolgens vraag ik me ook wel sterk af in hoeverre we echt kijken naar wat er in de bijbel staat en op basis daarvan een standpunt innemen, of dat we een standpunt hebben omdat het zo gaat, omdat we er mee zijn opgegroeid, omdat het altijd zo was... en vervolgens in de bijbel gaan zoeken naar teksten die een beetje bij dat standpunt zouden kunnen aansluiten als je ze op een bepaalde manier leest... met een gekleurde bril op lezen dus.... Volgens mij worden er af en toe teksten erg uit het verband gerukt (meer een algemene opmerking maar ook op dit topic van toepassing). Ik vraag me sterk af of een "neutraal iemand" naar aanleiding van genoemde teksten tot een zelfde conclusie zou komen... of dat we er een bepaalde draai aangeven omdat dat aansluit bij onze visie... dat we bijbelteksten "vormen" op basis van onze mening, in plaats van dat onze mening juist door teksten gevormd wordt.
(dat even als algemene opmerking tussendoor)