Auteur Topic: Gebedsgenezing  (gelezen 15414 keer)

GerVisz

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Gepost op: juli 14, 2005, 02:07:04 pm »
Lieve mensen!

Sinds een tijdje heb ik last van oorsuizen. Ik word er helemaal gek en depressief van :'( . Zelf heb ik al zovaak gebeden of het weg mocht gaan, maar God heeft het nog niet weggenomen.

En ik snap niet waarom. Doe ik iets verkeerd? Ik ben toch zijn kind waar Hij zoveel van houdt? Wat wil God hiermee zeggen? Waar stuurt Hij mij heen? Moet ik anders gaan leven? Wat moet ik doen om het weg te krijgen, zodat ik weer kan gaan genieten van het leven en van wat God mij geeft?

Nu heb ik gehoord dat er mensen zijn met de gave om te genezen via gebed. In onze kerk weet ik niemand die die gave van God heeft gekregen. Maar graag zou ik willen weten wat jullie van gebedgenezing vinden? Wat zegt de bijbel erover? Mag ik dit op mijzelf toe laten passen, want ik heb het echt keihard nodig! Of is dat genezing afdwingen bij God? Geneest God ook echt via gebed? Of moet ikzelf gewoon anders gaan leven zodat ik bevrijd word en genezen wordt door Hem?

Graag hulp en gebed gevraagd!
Met hartelijke groet,
Gerrit

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2005, 02:10:04 pm »
Houd je er wel rekening mee dat God geen fruitautomaat is die doet wat je vraagt, zolang je er maar genoeg kwartjes ingooit?

God geneest inderdaad als antwoord op gebed, maar daarbij geldt wel dat Zijn wil geschiede, niet de onze.

God geeft ook dingen in het leven die we moeten dragen, zie ook het boek Job.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2005, 02:10:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2005, 02:19:12 pm »
Hm inderdaad. Ik denk ook dat God kan genezen door mensen heen... maar er zijn een beetje 2 "stromingen" op dit punt. Mensen die zeggen dat je zal genezen als je gelooft (en anders is je geloof niet sterk genoeg) en mensen die dat niet zeggen. Dat vind ik wel een belangrijk onderscheid. Want we moeten niet voor God gaan invullen wat zijn wil zou zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2005, 03:03:07 pm »

quote:

GerVisz schreef op 14 juli 2005 om 14:07:
 Wat wil God hiermee zeggen? Waar stuurt Hij mij heen? Moet ik anders gaan leven? Wat moet ik doen om het weg te krijgen, zodat ik weer kan gaan genieten van het leven en van wat God mij geeft?

Heb je er weleens over nagedacht dat Hij je misschien naar de dokter stuurt?

Ik zeg dit niet omdat ik je vraag niet serieus neem, maar wel om enigszins te relativeren. God geeft ook mogelijkheden voor genezing door het werk van mensen.
HarmW

Zijnkind

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2005, 06:46:42 pm »
Ik zie niet in waarom God wel zou handelen op het gebed van een ander en niet op dat van jou. Waarom is jouw gebed en dat van degenen die tot nu toe meebaden ondergeschikt aan een gebedgenezer? Verder sluit ik me aan bij Roodkapje.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

cyber

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2005, 09:38:33 pm »

quote:

GerVisz schreef op 14 juli 2005 om 14:07:
Lieve mensen!

Sinds een tijdje heb ik last van oorsuizen. Ik word er helemaal gek en depressief van :'( . Zelf heb ik al zovaak gebeden of het weg mocht gaan, maar God heeft het nog niet weggenomen.

Ik heb al een paar jaar last van oorsuizen.
Vraagje ben je al bij de huisarts en de K N O arts geweest??

En zeker God geneest maar op zijn tijd en wijze, en dat je nu nog
niet genezen bent heeft niks van doen met dat jij het fout zou doen
of dat je zondiger bent of wat je ook maar kunt bedenken.

Blijf vertrouwen op God en ik zal ook voor je bidden.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2005, 10:15:45 pm »
GerVisz, God geneest inderdaad op gebed. En sommige mensen hebben ook de gave van genezing gekregen, maar nog is het zo God geneest niet altijd. God's wegen zijn zo veel hoger dan de onze.

Wel wil ik je aanraden om het artikel over een oud-dispuutsgenoot van me te lezen, ik ken hem persoonlijk en dit geeft je hopelijk een beter idee van genezing:
http://www.eo.nl/portals/...l=5233405&mag=5233406

Verder zou je bijvoorbeeld naar De Levensstroom in Leiderdorp kunnen gaan, eerste 2 zondagen van de maand genezingsdiensten. Ik weet niet waar je woont, maar waarschijnlijk is er wel een gemeente in de buurt waar je terecht kan, er is (helaas) nog niet in iedere gemeente aandacht voor, want ik denk dat het God's bedoeling is dat gebedsgenezing binnen iedere gemeente plaatsvind.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2005, 10:30:52 pm door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

GerVisz

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2005, 12:57:09 am »

quote:

Roodkapje schreef op 14 juli 2005 om 14:10:
Houd je er wel rekening mee dat God geen fruitautomaat is die doet wat je vraagt, zolang je er maar genoeg kwartjes ingooit?

God geneest inderdaad als antwoord op gebed, maar daarbij geldt wel dat Zijn wil geschiede, niet de onze.

God geeft ook dingen in het leven die we moeten dragen, zie ook het boek Job.

Beste Roodkapje. Aan deze dingen heb ik zeker gedacht. Ik wil God ook absoluut niet als fruitautomaat behandelen. Maar hoe moet je dan omgaan met pijn en moeite, wat in sommige gevallen naar mijn idee niet te dragen valt, en de kracht van God om te genezen?

Job is mijn held ;)
En ook dit zal ik met Gods kracht proberen te dragen.
Nog één vraagje. Hoe weet je of iets Gods wil is?

Grtj, Gerrit
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2005, 01:05:03 am door GerVisz »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #8 Gepost op: juli 15, 2005, 01:12:36 am »
Ik heb ook zo mijn kruis te dragen en soms denk ik ook dat het te zwaar is. Dan bid ik of God het weg wil nemen, zo Hij wil, en als dat niet kan, of hij mij kracht wil geven om het te dragen.

Discipel van Jezus zijn betekent niet dat je dan gelukkig wordt. Christenen krijgen evengoed te maken met pijn, verdriet en andere moeilijke dingen. Die horen bij het christendom. Christendom IS strijd. Christen zijn betekent dat je zult lijden, we leven immers in een gebroken wereld.

Dus als je dit kruis moet dragen (tijdelijk of permanent) dan zal God je daar ook de kracht voor geven. Je mag bidden of Hij het weg wil nemen, maar ik zou daar aan toevoegen of de Here God, als het niet zijn voornemen is om het weg te nemen, je dan kracht wil geven om het te dragen.

En hoe weet je of iets van God is? Vaak weet je dat pas achteraf, tenzij God je dat letterlijk duidelijk maakt op de een of andere manier.

Ikzelf heb een andere seksuele geaardheid en ik weet dat God dat soms bij anderen wegneemt, maar vaak ook niet. En het is vaak best moeilijk, maar ik weet dat er vandaag niks gebeurt dat God en ik samen niet aankunnen. God geeft de kracht om het te dragen, en wie weet komt er een dag dat Hij het wegneemt, maar tot die tijd kan ik alleen maar vertroosting bij Hem zoeken. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Esek

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #9 Gepost op: juli 15, 2005, 02:48:38 pm »
Vergeten jullie ook de ziekenzalving niet? Bij mij is een maand gelden een gezwel in mijn buik geconstateerd. En laat ik nou net daarvoor Jer. 30:13 gelezen hebben (NBG!); voor een gezwel zijn er geneesmiddelen. Dat kan geen toeval zijn maar een aanwijzing van God. Dit gaf mij veel kracht om het te dragen en ook de ziekenzalving van onze predikant. Door de chemokuur ben ik wel behoorlijk van slag, vandaat dat ik me op dit forum wat koest houd.
Ik ben van mening dat we in ieder geval alle middelen moeten gebruiken die God geven wil: ziekenzalving, gave van genezing, handoplegging, gebed en opwekkingsbijeenkomsten. En de medische wetenschap.
Ik geloof ook dat de meeste geneesmiddelen door Hem gegeven zijn. Van de meeste is de werking onbekend, veel komen uit de natuur oorspronkelijk. En veel middelen zijn door serendipiteit ontdekt (cis-platina, penicilline). Ik zie zijn hand daar ook in.
We hebben een veel machtiger God met veel meer inventiviteit dan we vaak beseffen. Maak er gebruik van, je doet Hem er een plezier mee.
En trek je niets aan van mensen die zeggen dat genezingswonderen alleen voor de eerste eeuw waren bestemd. Wat heeft die leer een hoop onnodig lijden veroorzaakt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #10 Gepost op: juli 15, 2005, 03:00:08 pm »
Tuurlijk weet ik wel dat er ook ziekenzalving bestaat. Maar om me heen zie ik het inmiddels redelijk vaak voorkomen dat men mensen die ziek zijn en niet direct beter worden gaan verwijten dat ze niet dicht genoeg bij God leven, anders werden ze wel beter, dat ze een verborgen zonde hebben die nog opgebiecht moet worden, dat ziekte een teken van God is dat je als christen niet goed bezig bent etc. etc.

Ik heb het zelfs een keer meegemaakt dat iemand iets als bijv. homoseksualiteit een geestelijke aandoening vond en dat christenen niet homoseksueel konden zijn en als ze dat wel waren last hadden van occulte belasting. :X

Dat is het andere uiterste, dat ook meer kwaad doet dan goed.

Esek

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2005, 03:07:19 pm »
Beste Roodkapje, natuurlijk zijn er uitwassen en verkeerde opvattingen. Maar ik trek me van al die rare meningen niets aan, ik doe gewoon wat God vraagt een aanbiedt. Wat een ander doet is zijn zaak. Als ik me zou laten beïnvloeden door allerlei wind van leer zou ik nergens toe komen. Domweg gehoorzaam zijn is voor mij het makkelijkst en zeker niet tegen de wil van God in, lijkt me zo. Sterkte toegewenst.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #12 Gepost op: juli 15, 2005, 05:00:25 pm »

quote:

Esek schreef op 15 juli 2005 om 14:48:
Vergeten jullie ook de ziekenzalving niet? Bij mij is een maand gelden een gezwel in mijn buik geconstateerd. En laat ik nou net daarvoor Jer. 30:13 gelezen hebben (NBG!); voor een gezwel zijn er geneesmiddelen. Dat kan geen toeval zijn maar een aanwijzing van God. Dit gaf mij veel kracht om het te dragen en ook de ziekenzalving van onze predikant. Door de chemokuur ben ik wel behoorlijk van slag, vandaat dat ik me op dit forum wat koest houd.
Sterkte Esek. We zullen voor je bidden. :)

quote:

Ik ben van mening dat we in ieder geval alle middelen moeten gebruiken die God geven wil: ziekenzalving, gave van genezing, handoplegging, gebed en opwekkingsbijeenkomsten. En de medische wetenschap.
Het zou kunnen dat God wil dat je dit alles gebruikt, maar ik denk dat het ook van belang is dat je in afhankelijkheid van God aan Hem vraagt of al deze middelen geoorloofd zijn.

quote:

Ik geloof ook dat de meeste geneesmiddelen door Hem gegeven zijn. Van de meeste is de werking onbekend, veel komen uit de natuur oorspronkelijk. En veel middelen zijn door serendipiteit ontdekt (cis-platina, penicilline). Ik zie zijn hand daar ook in.
We hebben een veel machtiger God met veel meer inventiviteit dan we vaak beseffen. Maak er gebruik van, je doet Hem er een plezier mee.
En trek je niets aan van mensen die zeggen dat genezingswonderen alleen voor de eerste eeuw waren bestemd. Wat heeft die leer een hoop onnodig lijden veroorzaakt.

God KAN genezen, als Hij dat wil. En ik zou uitdrukkelijk willen zeggen dat in weerwil van vele 'successtory's' op dit gebied, je
- ten eerste niet (altijd) weet in hoeverre de genezing heeft stand gehouden, en er veel kaf onder het koren zit.
- Ten tweede kan een gebedsgenezer iemands geloof zwaar op de proef stellen doordat genezing uitblijft, terwijl er genezen in Jezus naam over iemand wordt uitgesproken. En kijken we dan naar de gebedsgenezer of staat die zo op een voetstuk dat er geen kritiek mag zijn in de vorm van toetsing?
Als Jezus zieken genas, was dat ALTIJD raak.
- Ten derde kan er ook genezen worden doo andere machten dan de macht van de Heer; er zullen vele valse profeten /christussen opstaan met bedriegelijke tekenen en wonderen. Waarom is elke gebedsgenezer automatisch goed omdat hij Gods Naam gebruikt?
(zie matt. 7: 21-23)
- Ten vierde hoe kom je erbij dat er zoveel onnodig lijden is veroorzaakt door de gedachte dat 'de gave van genezing' niet meer automatisch voor iedere gelovige voor het grijpen ligt? (Zoals er door sommige prominente christenen tegenwoordig wordt verkondigt? Ieder zou het zich aan kunnen leren, begin maar eenvoudig met wegbidden van wratten)

Dus wat heeft de leer dat het wel perse moet kunnen een onnodig lijden veroorzaakt.
Een christen is niet in de wieg gelegd voor aards geluk en gezondheid. Mooi als God het geeft, en als Hij wil genezen. :)
Maar niet door de gave van gebedsgenezing, maar gewoon door het gebed van een rechtvaardige dat veel vermag omdat er kracht aan verleend wordt.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2005, 05:00:22 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

joepie

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #13 Gepost op: juli 15, 2005, 05:12:12 pm »
Misschien een kleine aanvulling.
Ook Jezus genas niet iedereen toen Hij op aarde rond liep.
Ze zieke van Bethesda was 1 van de waarschijnlijk 300 zieken die daar lagen.
En misschien lagen er nog wel langer dan 38.
En hij was ook niet bezig met Jezus die hem zou kunnen genezen, maar wie hem de volgende keer zou helpen in het water te komen.
En ook niet alle doven, blinden, melaatsen werden genezen.
De ziekte bleef.
Ook Lazarus stierf.
Zomaar een paar gedachten erover.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #14 Gepost op: juli 15, 2005, 07:00:06 pm »
Joepie, je gedachten zijn een waardevolle inbreng in deze discussie. Het valt mij ook altijd weer op hoe de mensen van nu toch altijd weer uit zijn op genezing. Alles moet goed, of eigenlijk perfect, worden.

En ja, dat is wel zo, maar dat wordt het niet in het hier en nu. Als we ons daarop gaan blindstaren, vervallen we in dezelfde patronen als de vrienden van Job en de mensen die Jezus vroegen naar de oorzaak van het blind geboren worden.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #15 Gepost op: juli 16, 2005, 12:40:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 juli 2005 om 17:00:
Dus wat heeft de leer dat het wel perse moet kunnen een onnodig lijden veroorzaakt.
Een christen is niet in de wieg gelegd voor aards geluk en gezondheid. Mooi als God het geeft, en als Hij wil genezen. :)
Maar niet door de gave van gebedsgenezing, maar gewoon door het gebed van een rechtvaardige dat veel vermag omdat er kracht aan verleend wordt.

Maar hoe zie jij de gave van genezing dan?

quote:

God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken.  -  1 Kor 12,28
Nu geloof ik dat God iedereen roept om voor zieken te bidden. En ook dat God door dat gebed genezing kan brengen. Maar ook, dat er mensen zijn met een speciale bediening van genezing, waar de Heilige Geest de gave van genezing geeft.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

henk w

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #16 Gepost op: juli 16, 2005, 02:19:47 pm »
Natuurlijk geneest God. Alles en iedereen. En ja, niet-genezen betekent dat je geloof nog niet op voldoende hoog niveau staat om dat te bewerkstelligen.
Om dan mensen die niet genezen te "beschuldigen" van onvoldoende geloof is een verkeerde zaak, je moet ze juist stimuleren en duidelijk maken dat het mogelijk is.

Ik denk dat ik inmiddels enig recht van spreken heb.
Sinds 35 jaar (ben 41 dus zeg maar gerust: mijn hele leven) heb ik hoofdpijn........dagelijks. Met veel mazzel soms 2 tot 4 dagen eens een keertje niet.
Ik heb ook gevraagd om genezing: kwartje erin en hup, klaar.
Werkte niet.

Maar toch wil ik er vanaf. Sinds enige tijd is mijn geloof een stuk sterker geworden, minder rationeel en meer op direct contact met God. Ik geloof ook dat alles, maar dan ook werkelijk alles mogelijk is.
Het is mij duidelijk geworden dat er bij genezing vaak ook een stuk eigen verantwoordelijkheid bij komt kijken: God geeft je iets te doen.
Ik heb weer gevraagd om van mijn hoofdpijn af te komen: ik heb mijn levensstijl inmiddels moeten aanpasen en ook daadwerkelijk aangepast en...............ben nu al 6 weken hoofdpijnvrij. En ik weet dat ik er vanaf ben als ik mijn nieuwe levensstijl blijf volgen (en dat ga ik dus doen).
Eigen verantwoordelijkheid en vragen on hulp: het werkt!!

Nou nog van mijn vermoeidheid afkomen. Is nog niet aan de orde, maar weet zeker dat die ook gekraakt gaat worden.

Henk
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #17 Gepost op: juli 16, 2005, 02:23:55 pm »

quote:

Tave schreef op 16 juli 2005 om 12:40:

[...]

Maar hoe zie jij de gave van genezing dan?

Ja, dat wordt een heel verhaal als ik dat helemaal netjes wil onderbouwen etc. :)
Dus even in vogelvlucht:
De gave van genezing komt aan bod o.a. in Marcus 16 en wordt ook op andere plaatsen (met bv het spreken in tongen en allerlei krachten) de tekenen van een apostel genoemd.
Dat kun je nog wel verder uitdiepen, maar wel duidelijk is dat Paulus mensen genas etc. maar vanaf een bepaalde tijd de mensen NIET meer genas, maar Timoteus aanraadde een weinig wijn te nemen bij bepaalde klachten, hij had een medewerker ziek achtergelaten en was zelf doorgereisd etc. en Lucas was dokter en hij had daar veel aan gehad.
Hij gebruikte dus niet meer in die gevallen deze gave.

Leg dat op deze tijd en betrek dit op gebedsgenezing en bijv de grote campagnes die gevoerd worden en de massale bijeenkomsten met dat speciale doel.
Heeft iemand van de apostelen hier ooit zulke nadruk op gelegd door bijeenkomsten met dat doel te organiseren?
En Jezus genas ALLE ziekte en alle kwaal in die zin dat als Hij iemand genas, het ook echt over was, het kwam niet later terug of het duurde nog weken voordat het in werking trad o.i.d.
En je kunt daar niet mee 'spelen'  door Jezus er in te betrekken en dan te concluderen dat Jezus blijkbaar niet machtig genoeg is want er gebeurd niets bij veel mensen. (Ja ze kunnen plotseling beter bidden o.i.d. maar daar waren ze niet voor gekomen en dat was niet over hen geproclameerd)
Toetsing betekent voor mij dat je moet nagaan of de genezing echt is geweest. Is er iemand NIET genezen terwijl er werd gezegd: Wees genezen in Jezus naam, dan MOET je vraagtekens zetten bij de bediening van de gebedsgenezer.

quote:

Nu geloof ik dat God iedereen roept om voor zieken te bidden. En ook dat God door dat gebed genezing kan brengen.
Helemaal mee eens. :) En er kan genzing volgen op die manier.

quote:

Maar ook, dat er mensen zijn met een speciale bediening van genezing, waar de Heilige Geest de gave van genezing geeft.

En dat vraag ik me af. De tekenen waren ook bedoeld voor het volk Israel.
Zie hiervoor ook de vraag van Johannes de Doper  aan de Here Jezus toen hij al gevangen was genomen en zich afvroeg: Was Hij het dan toch wel?
Het antwoord wat hij krijgt van de Here Jezus is het volgende:

Lucas 7
20 Toen de mannen bij Hem gekomen waren, zeiden zij: Johannes de Doper heeft ons tot U gezonden, om te zeggen: Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 21 Op dat ogenblik genas Hij velen van ziekten en plagen en boze geesten en aan vele blinden schonk Hij het gezicht. 22 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij gezien en gehoord hebt: Blinden worden ziende, lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen, doden worden opgewekt, armen ontvangen het evangelie; 23 en zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.

En de eerste taak was aan Israel het Koninkrijk aan te bieden en dat was vanuit het OT al bekend dat dit gepaard zou gaan met de genoemde wonderen en tekenen.
Deze taak hebben de apostelen in handelingen ook nog op zich genomen. Lees maar eens dat het eigenlijk bijna in z'n geheel nog steeds gericht is aan de Joden en uitlegt dat Jezus de messias was vanuit het OT.
De tongen zijn ook in 'werking' op het moment dat er Joden bij betrokken zijn in handelingen en wel in drie hoofdstukken (2, 12 en 19) en verder niet.. Voor hen was dat het teken dat God nu ook in andere talen (buiten de grenzen van Israel) de blijde boodschap bracht omdat zij de Here Jezus hadden verworpen. Het was een teken voor hen van oordeel.

Na de verwoesting van Jeruzalem, in het jaar 70, is die periode van aanbieding aan de Joden als volk, definitief voorbij en zie je dat Paulus ook geen mensen meer geneest en er in de brieven na de jongste brieven aan Corinthe, zelfs helemaal niet meer over tongen en genezingen wordt gesproken.
Alleen handelingen en Corinthe gaan daarover. Dit zijn de bijbelboeken die de periode bestrijken van voor het jaar 70 (handelingen) en die brieven die geschreven zijn voor het jaar 70 ( de twee brieven aan Corinthe) De tijd waarin het land Israel nog bestond, en het volk niet was weggevoerd, Jeruzalem nog niet verwoest was.

God is soeverein om aan Zich te houden dat iemand nog wel eens die gave zou kunnen uitoefenen. Daar blijf ik af, maar in z'n algemeenheid is de gave als zodanig (en dan zie ik dat echt als het is geen probeersel maar als je dit uitspreekt over iemand MOET er genezing volgen anders doe je de Heilige Geest te kort) niet meer voor de Gemeente na het jaar 70. (ca.)
Is ons ooit beloofd dat we een lang en gezond leven leiden als we gelovig zijn? Nee, dat was nu typisch de belofte voor Israelieten.

Zeker geloof ik in de kracht van het gebed. :) Maar dan met het ingebouwde als het uw wil is. Precies zo als de Here Jezus altijd bad.
Maar ook is het zo dat dit een gebed is. En dat andere een gave waar je iets uitspreekt over iemand en in principe GEEN gebed uitspreekt, maar de autoriteit gebruikt die van God gegeven is als je deze gave hebt gekregen.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2005, 02:29:31 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #18 Gepost op: juli 17, 2005, 12:06:17 pm »
en denk dat het goed is VERWACHTINGSVOL en VERTROUWEND te bidden. God is geen fruitautomaat, maar ook geen Vader die stenen geeft als wij om brood vragen. Ik denk dat er soms wel wat te gauw wordt gezegd 'je moet er mee leven, das Gods wil' - soms gebeurt genezing pas na een tijd, jaren zelfs. Ziekenzalving is geen slecht idee, mits er geen genezing opgelegd wordt. Misschien zijn er mensen met de gave van genezing ja, maar die zullen ook wel eens moeten zeggen dat er geen genezing zal zijn, als ze werkelijk bijbels bezig willen zijn.
Andere kant dus de opgelegde genezing , net zo schadelijk. Ongetwijfels KAN er wel eens sprake zijn van occultisme, onbeleden zonde enzo in zorgvuldig onderzoek, maar juist daarom moet elke ziekte pastorale begeleiding en nazorg blijven houden , dus geen massa-genezingen, en helemaal geen opgelegde. En geen praatjes van christenen uit de buurt die maar de helft weten vant verhaal.

Uiteindelijk is een ziekte een uitdaging om Gods wil te vinden en die omhelst altijd een liefdevolle en zorgende, bemoedigende houding, of er nu genezing plaatsvindt of niet. Soms leren we geloof door genezing, maar vaak ook trouw en kracht wanneer de ziekte blijft. Er is geen pasklaar antwoord , maar het gaat om verbondenheid met God in elke situatie . Of met een ziekte goed wordt omgesprongen, hangt af of er vrede, vreugde , liefde, goed, trouw en geduld uit voortkomt. Wanneer er grondige onvrede( wat nog wat anders is dan lijden en chronische pijn) blijft bestaan, is Gods wil met de ziekte nog niet vervuld, immers:

Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt. 1 Kor 10:13

Gerrit , God zal altijd komen met vrede, vreugde en liefde, daar mag je Hem op aanspreken, en om genezing bidden als Gods dat wil.  Werp al je last op Jezus, Hij zal je rust geven. Hij wil je een hoopvolle toekomst geven en zal niet toestaan dat je wankelt. Vrees in de vallei van duisternis geen kwaad, God is nabij en zijn engelen dragen je op hun handen. De vrede en zegen van God en alles wat Hij je geven wil, zal over je komen. Vast en zeker!
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2005, 12:12:28 pm door Zandbergen »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #19 Gepost op: juli 17, 2005, 06:30:02 pm »
Een fruitautomaat doet ook niet altijd wat je wil hoor, anders zou ik het wel met regelmaat doen :+

Ik hou mezelf niet zo met gebedsgenezing bezig, ook al geloof ik 100% dat het mogelijk is dat mensen op slag genezen worden door gebed. Ikzelf vind me niet sterk genoeg om het onderscheid tussen machten te kunnen maken. Er zullen mensen ziekten enz genezen in de naam van Jezus en God zal tegen hen zeggen: Ik heb jullie niet gekend..

Overigens ken ik Maurits (uit dat stukje van Tave) omdat ik in hetzelfde dispuut zat..
Je merkt aan hem wel dat het echt van God komt en (het voornaamste) het ter eere van Hem is
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #20 Gepost op: juli 17, 2005, 09:54:07 pm »

quote:

Joesoef schreef op 17 juli 2005 om 18:30:

Ik hou mezelf niet zo met gebedsgenezing bezig, ook al geloof ik 100% dat het mogelijk is dat mensen op slag genezen worden door gebed. Ikzelf vind me niet sterk genoeg om het onderscheid tussen machten te kunnen maken. Er zullen mensen ziekten enz genezen in de naam van Jezus en God zal tegen hen zeggen: Ik heb jullie niet gekend..

Overigens ken ik Maurits (uit dat stukje van Tave) omdat ik in hetzelfde dispuut zat..
Je merkt aan hem wel dat het echt van God komt en (het voornaamste) het ter eere van Hem is

Maar hoezo dan? Je geeft hier zelf ook aan dat je onderscheiding moet hebben, omdat er mensen zijn die zieken genezen in Jezus naam, maar waarbij het volgens matt. 7 niet goed zit, terwijl zij wel denken het van God uit te doen.
Je kan dus ook een gelovige zijn en deze dingen doen terwijl het niet van God komt.
En dan: spontaan voor iemands genezing bidden en het gebeurd (zoals het bij Maurits begon), zie ik anders dan hoe het zich dan verder ontwikkelt tot een bediening zeg maar. Waarom moet je hiermee op ' sjouw' naar anderen om onderwezen te worden etc?

(Gewoon nieuwsgierig hoe je dit bij elkaar brengt of er los van ziet omdat je die jongen kent; in het artikel wat ik even weer doorlas, stond bijv ook dat hij (Maurits) openbaringen kreeg en bepaalde woorden op mensen zag staan.
Ik zou dat helderziendheid noemen. Ik geloof niet dat zoiets van God komt. Hoe zie jij dat?
Zou Maurits dit toetsen bijvoorbeeld waar dat vandaan komt?)

Wat een vragen aan jou he? Sorry als je denkt wat moet ik daar nu mee?
Misschien kan Tave je helpen met antwoorden. ;)

Liudger

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #21 Gepost op: juli 17, 2005, 10:49:03 pm »

quote:

henk w schreef op 16 juli 2005 om 14:19:
Natuurlijk geneest God. Alles en iedereen. En ja, niet-genezen betekent dat je geloof nog niet op voldoende hoog niveau staat om dat te bewerkstelligen.
Om dan mensen die niet genezen te "beschuldigen" van onvoldoende geloof is een verkeerde zaak, je moet ze juist stimuleren en duidelijk maken dat het mogelijk is.

Ik denk dat ik inmiddels enig recht van spreken heb.
Sinds 35 jaar (ben 41 dus zeg maar gerust: mijn hele leven) heb ik hoofdpijn........dagelijks. Met veel mazzel soms 2 tot 4 dagen eens een keertje niet.
Ik heb ook gevraagd om genezing: kwartje erin en hup, klaar.
Werkte niet.

Maar toch wil ik er vanaf. Sinds enige tijd is mijn geloof een stuk sterker geworden, minder rationeel en meer op direct contact met God. Ik geloof ook dat alles, maar dan ook werkelijk alles mogelijk is.
Het is mij duidelijk geworden dat er bij genezing vaak ook een stuk eigen verantwoordelijkheid bij komt kijken: God geeft je iets te doen.
Ik heb weer gevraagd om van mijn hoofdpijn af te komen: ik heb mijn levensstijl inmiddels moeten aanpasen en ook daadwerkelijk aangepast en...............ben nu al 6 weken hoofdpijnvrij. En ik weet dat ik er vanaf ben als ik mijn nieuwe levensstijl blijf volgen (en dat ga ik dus doen).
Eigen verantwoordelijkheid en vragen on hulp: het werkt!!

Nou nog van mijn vermoeidheid afkomen. Is nog niet aan de orde, maar weet zeker dat die ook gekraakt gaat worden.

Henk
Dat God je gebed moge verhoren Henk. Ik word een baby als ik hoofdpijn heb (gelukkig heel weinig). Heel mooi dat je zo'n groot Godsvertrouwen hebt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

GerVisz

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #22 Gepost op: juli 17, 2005, 11:19:13 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 17 juli 2005 om 12:06:Gerrit , God zal altijd komen met vrede, vreugde en liefde, daar mag je Hem op aanspreken, en om genezing bidden als Gods dat wil.  Werp al je last op Jezus, Hij zal je rust geven. Hij wil je een hoopvolle toekomst geven en zal niet toestaan dat je wankelt. Vrees in de vallei van duisternis geen kwaad, God is nabij en zijn engelen dragen je op hun handen. De vrede en zegen van God en alles wat Hij je geven wil, zal over je komen. Vast en zeker!

Bedankt voor je bemoedigende woorden Zandbergen! Nu ik de laatste tijd zo met ziektes bezig ben ben ik aan het leren dat je je op God moet blijven richten en Hem gewoon moet vertrouwen. Dat je relatie met Hem goed zit en dat dat het belangrijkste is. Dat je mag weten dat je een Kind van God bent! Misschien krijg ik geen genezing, maar Hij wijst me er wel op dat het om Hem draait in het leven. Dat Hij alles in de hand heeft. En volgens mij wil Hij ook, onder andere door deze 'ziekte', dat ik geestelijk vrij word en niet zo aan deze wereld vasthoud.

Ik ben nu bezig met het boekje 'Overwinning over de Duisternis' van Neil T. Anderson. Ik hoop dat dat boekje me in iedergeval helpt in mn relatie met God en in het positief denken over mezelf. Wel ben ik nog steeds bang dat ik nooit meer genezen zal worden. Maar ja, later in de hemel zal het in iedergeval een dik feest zijn!! :) Verder blijf ik zoeken naar Gods wil en bedoeling van mijn oorsuizen. En blijf ik dit forum volgen. Een gesprek met onze voorganger lijkt me ook niet verkeerd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #23 Gepost op: juli 17, 2005, 11:45:22 pm »

quote:

GerVisz schreef op 17 juli 2005 om 23:19:
[...]

Bedankt voor je bemoedigende woorden Zandbergen! Nu ik de laatste tijd zo met ziektes bezig ben ben ik aan het leren dat je je op God moet blijven richten en Hem gewoon moet vertrouwen. Dat je relatie met Hem goed zit en dat dat het belangrijkste is. Dat je mag weten dat je een Kind van God bent! Misschien krijg ik geen genezing, maar Hij wijst me er wel op dat het om Hem draait in het leven. Dat Hij alles in de hand heeft. En volgens mij wil Hij ook, onder andere door deze 'ziekte', dat ik geestelijk vrij word en niet zo aan deze wereld vasthoud.

Ik ben nu bezig met het boekje 'Overwinning over de Duisternis' van Neil T. Anderson. Ik hoop dat dat boekje me in iedergeval helpt in mn relatie met God en in het positief denken over mezelf. Wel ben ik nog steeds bang dat ik nooit meer genezen zal worden. Maar ja, later in de hemel zal het in iedergeval een dik feest zijn!! :) Verder blijf ik zoeken naar Gods wil en bedoeling van mijn oorsuizen. En blijf ik dit forum volgen. Een gesprek met onze voorganger lijkt me ook niet verkeerd.

Ik denk dat je de kern hebt: wat leren we hier op aarde van het lijden dat ons overkomt. En misschien wil God genezing geven, maar als Hij dat wil. Ja, en sommige dingen (veel dingen) weten we pas na dit leven van waarom het zo ging.
En blijven we hier en nu vragen houden. Maar God blijven vertrouwen is erg belangrijk.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #24 Gepost op: juli 18, 2005, 12:18:44 am »
Ik heb één keer in zo'n kring gestaan en ik vond het dood eng. Niet om er te staan, maar om de sfeer die er hing en het ongelovelijke fanatisme van die mensen. Daarna nog een discussie gehad met één van die mensen of het nou beter was om te sterven (en bij God te zijn) dan om weer te genezen. Jammer genoeg viel de man steeds maar weer in herhaling en het feit dat hij op het argument "bij God zijn is ook niet verkeerd" niet eens in ging vond ik nog al verontrustend.
De man waarvoor we baden is trouwens overleden, maar met zijn familie gaat het goed (voor zover dat mogelijk is natuurlijk) en hoewel het misschien niet leuk klinkt, weet ik zeker dat hetoverlijden van de man ook goede punten had en misschien wel het spirituele leven van anderen heeft gered gezien de man sterk bleef in het geloof, en sterker werd terwijl de kanker hem uitmergelde.

Punt is dat mensen nou eenmaal sterven wanneer God dat wil en om redenen die meestal God alleen maar weet. Achter af kunnen wij soms een klein beetje snappen waarom God het misschien zo heeft aangepakt.

Om terug te komen op het onderwerp: Ik denk dat die mensen zich blind staren op het feit dat God zich op bepaalde punten liet verbidden (Mozes deed dat) en denken dat ze dat dus zomaar van God kunnen eisen door maar eventjes heel hard te bidden en heel goed te geloven. God laat zich niet dicteren, simpel zat.

Bleh, ik krijg er weer helemaal kriebels van :/
Je moet de groenten van Joost hebben!

joepie

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #25 Gepost op: juli 18, 2005, 08:17:43 am »
Ik kreeg eens van iemand dit gedicht.

Als een weefwerk is mijn leven,
getekend naar Gods plan:
Hij weet het kleur te geven
waar Hij alleen het kan.

Hij weeft -moet ik geloven-
ook t'lijden met Zijn hand,
maar Hij aanschouwt de boven-
en ik de onderkant.

Eens stoppen alle spoelen,
het weefgetouw valt stil.
God zal het doek ontrollen
en dan versta 'k Zijn wil.

De donkre draden kwamen
van pas, en vormen schoon
met goud en zilver samen,
een wondermooi patroon.

CZ

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #26 Gepost op: juli 18, 2005, 03:17:14 pm »
Volgens mij wordt met mattheüs 7 "Ik ken u niet"vooral geduid op het belang van een persoonlijke relatie met Jezus ipv van een religieus geloof waarbij Jezus te pas en te onpas wordt geciteerd en de krachten die met zijn naam zijn verbonden worden aangehaald. Het gaat hier dus m.i niet om de vraag of een bediening al dan niet bijbels is, maar meer om de vraag of het werkelijk in gehoorzaamheid Jezus wordt gevolgd. Iemand kan een goede bediening van God ontvangen, maar toch afdwalen in zijn geloof, hoogmoedig worden etc uiteindelijk vergeten waar het om gaat : niet de bediening, maar het dienen van God, niet de gave maar de GEVER  

Tja, of fanatisme een teken is dat je bij een foute groep komt? Hangt ervan af . Jezus vergeleek zichzelf met Johannes. De joden verweten Johannes vanwege zijn vasten dat hij een boze geest zou hebben en Jezus verweten ze vanwege zijn gewone drinken en eten dat hij een dronkaard was. Ik denk dat gezond fanatisme, zeg maar in vlam staan voor Jezus de vrucht is dat je nog altijd mild blijft, beslist maar vriendelijk en zachtmoedig, zonder behoefte de ander te overschreeuwen. En zulke mensen bidden vasthoudend, niet claimend maar om de wil van God te blijven zoeken. De fout is dat de ene christen het wonder METEEN wil, terwijl de ander snel concludeert dat als het uitblijft het blijbaar Gods wil is dat er niks gebeurt: De een claimt, de ander heeft geen geduld. Bidden zonder ophouden is geen methode om alles gedaan te krijgen, het is aan aansporing om op het koninkrijk gericht te blijven en alles van God te verwachten. Gebed is m.i een doel op zichzelf , niet zo zeer een middel. Het gaat erom je oog omhoog gericht te houden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #27 Gepost op: juli 18, 2005, 04:13:29 pm »
@ Zandbergen,
Over matt. 7, daar staat wel iets meer dan je hebt geen persoonlijke relatie:
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
Over de Maurits uit het artikel wil ik niet zeggen dat dat met hem zo is. Maar wat betreft het aspect van deze wonderen etc, kun je een verkeerde geest hebben, terwijl; je verder wel een ware gelovige bent, het loopt dan door elkaar. Wat dit aspect betreft KAN het zijn dat je dit niet vanuit God doet, terwijl je denkt van wel omdat het in Zijn Naam gebeurd.

Ik weet niet wat je niet claimend bidden noemt; veel mensen zullen dat ook WEL doen.
En wat Appelmoes precies met fanantiek bedoeld.
Een voorbeeldje: Hebben je een paar weken geleden puberruil gezien van de KRO?
Een ongelovige meisje ruilde met een gelovig meisje die ook dit uit wilde dragen in het gezin waar ze terecht kwam.
Het ongelovige meisje hoorde allerlei nieuwe dingen, wel leuk om te zien hoe ze er mee om ging. Op een gegeven moment ging ze flyers uitdelen van de jeugdkerk voor komende zondag.
Samen met een vriendin van het gelovige meisje waar ze voor in de plaats was.
Je zag ook een bidstond vlak voor de jeugdkerk begon. De vriendin in gebed en dat was zo fanatiek van toon, dat het ongelovige meisje later zei dat gewoon eng te vinden hoe iemand als een blad aam de boom veranderde zodra ze aan het bidden was.
En dat bedoelde ze niet positief.
Zo denk ik dat je in je gebed als dezelfde persoon naar voren moet komen die je gewoonlijk ook bent, iig niet superfanatiek, met de woorden bijna te veel en te snel om in 1 zin te vatten en op een bepaalde toon.
Ik kan daar en heb daar ook nooit tegen gekunt. Waarom kan dat niet gewoon 'vriendelijk en zachtmoedig' zoals Zandbergen aangeeft? Vaak is dat niet zo.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 04:19:05 pm door Priscilla en Aquila »

Theodoor

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #28 Gepost op: juli 18, 2005, 09:08:35 pm »
claimend bidden is dat iemand meent dat hij in in de autoriteit van Jezus heel hard moet bidden omdat hij eigenlijk niet gelooft in Jezus, maar in tovenarij :?

Wij zijn kinderen van God, wij mogen van hem ontvangen en hoge verwachtingen hebben. Maar wel in de volgorde, als eerste, liefde kracht de rust en de vrede van Hem ontvangen. Met deze liefde, rust en vrede kunnen we zelfs zonder angst de dood onder ogen komen. :z

Als het gaat over de gave van genezing in één 1 kor 12 en het angehaalde matt7, dan denk ik onmiddelijk aan dat Paulus zegt na de gaven te hebben opgesomd, eerst wil ik u een hogere weg wijzen. 1kor 13 De liefde, onvoorwaardelijke liefde door God gegeven is de basis en het fundament voor elke gave van de Heilige Geest. De enige bescherming tegen misbruik van gaven. Het zal ervoor zorgen dat de gave tot opbouw van de gemeente gebuikt worden. Dus ik zou iedereen wil aanmoedigen die verlangen naar de gaven van de Geest zich uit te strekken naar de liefde van God. Volgen mij is die Maurits ook iemand die daar vooral vol van is.

Maar je ziet dat sommige genezers wel zo begonnen zijn, maar vervolgens die liefde kwijt raken omdat ze onder de indruk zijn van het genezen op zichzelf. volgens mij haalt God dan niet gelijk die gave van hun weg... Waarom niet weet ik niet... , misschien maken andere geestelijke krachten hier onmiddelijk misbruik van?

Trouwens over genezing gesproken. Jezus Christus is ook voor onze ziekten gestorven. Daarom geloof ik dat ik op geestelijk (in Christus) vlak genezen ben.... maar ! door de invloed van de zonde in het algemeen en in mijn leven, ben ik niet altijd gezond in mijn werkelijk leven... Maar ik wil wel gezondheid blijven verwachten van Jezus.... niet als hoogste goed, maar als onderdeel van zijn verlossingswerk...

En daarbij heb ik mijn gezond verstand gekregen om medicijnen te gebruiken. Maar mag ik ook in het avondmaal gedenken dat Hij ook voor mijn ziekte is gestorven. En op die manier steeds meer van zijn genezing te ontvangen.

Christus onvoorwaardelijke liefde steeds weer ontvangen, maakt in iedergeval een eind aan alle psychische ziekten... is mijn stellige overtuiging...  het ontvangen van Gods liefde is een leerproces die op zichzelf die genezend is... Het is dus niet zo dat ik zeg dat als je een psychische ziekte hebt, je niet genoeg gelooft. Nee, wanneer je een psychisch ziekte hebt, heb je net als mij en veel anderen kinderen van God nog veel te ontdekken wat Gods liefde voor jou persoonlijk inhoudt en hoe werkelijk die kan zijn. Een proces van elke christen, waarvan ik hoop dat iedereen daar steeds meer van mag ontdekken. :D

En ik hoop dat ik en jullie de liefde van God en het vertrouwen mogen ontvangen om ook de gave van genezing te kunnen bedienen.  :)

1kor 14:1a

quote:

jaagt de liefde na en streeft naar de gaven van de Geest

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #29 Gepost op: juli 18, 2005, 09:41:21 pm »
Aargh, heel stuk getyped.. Druk ik verkeerde knop, alles weg..

kort samengevat: Omdat Maurits op God gericht blijft...
Over anderen kan ik dat niet beoordelen, maar daardoor kan je er wel op vertrouwen dat Hij hem inzicht geeft in wat wel en niet goed is

CZ

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #30 Gepost op: juli 18, 2005, 10:06:37 pm »
Ik denk dat er zeker wat is blijven liggen (algemeen gesproken) in gebedspastorale bezigheden waaronder gebed voor genezing. Het probleem is meer dat uberhaupt weinig aandacht aan gebed wordt besteed, wij allen mogen naar vermogen en talent voor elkaar bidden - maar het ontbreekt vaak aan toerusting, kennis en moed om hiermee te beginnen.  Goed je zult niet snel voor een vreemde gaan bidden, maar uit eigen ervaring en geluiden uit mijn omgeving zal er ook amper voor vrienden of familie worden gebeden. We zeggen wel eens dat we voor iemand zullen bidden, en een kaartje sturen. Heel goed, zeker omdat tijd beperkt is. Maar naast  bidden vóór iemand op afstand moeten we m.i weer leren bidden met iemand, dichtbij. Niet alleen de dominee of ouderling, maar mensen onderling. Helaas mis ik dat op gebedskringen ook nog : we bidden wel voor anderen maar zelden voor elkaar, ontbreekt de moed om gebed te vragen en aan te bieden, terwijl we dat ook nodig hebben. Vinden we moeilijk, om ons bloot te geven, want het vraagt moed én vertrouwen van de vrager én ook wijsheid en toerusting van de voorbidder. Maar wanneer hier goed aandacht aan wordt gegeven en de valkuilen (zoals claimend gebed bv) worden vermeden, is het een zegen

Maar ik geloof dat er een bewustwording ten goede is om hier meer aandacht voor te geven.

Cyber, ik hoop dat je daarom ook in je omgeving mensen kunt vinden die op goede wijze samen met je kunnen bidden. Mooie quote van een cursus: door gebed wordt je niet altijd genezen, maar je wordt er altijd wel beter van!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #31 Gepost op: juli 18, 2005, 11:32:32 pm »

quote:

Joesoef schreef op 18 juli 2005 om 21:41:
Aargh, heel stuk getyped.. Druk ik verkeerde knop, alles weg..

Jammer Joesoef, ik had het graag gelezen.
Heb zoiets ook wel eens gehad en het is echt frusterend ja. Je kunt het de tweede keer nooit meer zo goed formuleren als je vond dat je het de eerste keer had gedaan.

quote:

kort samengevat: Omdat Maurits op God gericht blijft...
Over anderen kan ik dat niet beoordelen, maar daardoor kan je er wel op vertrouwen dat Hij hem inzicht geeft in wat wel en niet goed is

Tja, als je matt. 7 leest, waren die mensen ook wat dit betreft op God gericht, snap je wat ik bedoel? Ze hadden ook verwacht dat het wel goed zat met hun wonderen etc.
Dus weet ik niet of dat helemaal alles zegt.
Vind ik zelf ook een moeilijk punt hoor. En vraag dus altijd dit soort dingen na als het onderwerp ter sprake komt.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #32 Gepost op: juli 19, 2005, 10:55:39 am »
Ik denk dat dat meer over ander soort mensen gaat.. Zoals die "tovenaar" die aan Paulus vroeg of hij dat ook mocht leren om in de naam van Jezus wonderen te doen enz..

CZ

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #33 Gepost op: juli 19, 2005, 12:26:10 pm »
Ik denk dat matt. 7 inderdaad wel verder getrokken kan worden dan alleen de vraag van pers. relatie met Jezus. Maar de bedieningen hier genoemd zijn ter voorbeeld, niet ter afwijzing van de bediening op zichzelf. Het zijn gaven met sicnificante bovennatuurlijke tekenen , waarmee je kunt dienen, maar ook waarmee je de mensen kunt inpakken en bedriegen en je herkent de wortel aan de vruchten, zien we aan de versen ervoor. De vruchten van de Geest of van de duisternis : tweedracht, haat, jaloezi, hoogmoed e.d
Zie ook de bedieningen van barmhartigheid genoemd in matt 25 :
Dan zullen ook zij antwoorden: Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.

cyber

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #34 Gepost op: juli 19, 2005, 07:21:19 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 18 juli 2005 om 22:06:

Cyber, ik hoop dat je daarom ook in je omgeving mensen kunt vinden die op goede wijze samen met je kunnen bidden. Mooie quote van een cursus: door gebed wordt je niet altijd genezen, maar je wordt er altijd wel beter van!

Jazeker, van bidden verander je van binnen en dat is mij meer
waard als een genezen lichaam, zo heb ik het ervaren.

Esek

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #35 Gepost op: juli 29, 2005, 05:31:52 pm »
joepie schreef op 18 juli 2005 om 08:17

Ik kreeg eens van iemand dit gedicht.

Als een weefwerk is mijn leven,
getekend naar Gods plan:
Hij weet het kleur te geven
waar Hij alleen het kan.

Hij weeft -moet ik geloven-
ook t'lijden met Zijn hand,
maar Hij aanschouwt de boven-
en ik de onderkant.

Eens stoppen alle spoelen,
het weefgetouw valt stil.
God zal het doek ontrollen
en dan versta 'k Zijn wil.

De donkre draden kwamen
van pas, en vormen schoon
met goud en zilver samen,
een wondermooi patroon.

Beste Joepie, kun je me ook de naam van de dichter geven of waar het uit komt?

joepie

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #36 Gepost op: juli 29, 2005, 07:29:07 pm »
Jammer dat ik dat dus niet weet. Ik kreeg het toegestuurd toen ik weer eens een aantal weken in het ziekenhuis lag en in het ziekenhoekje had gestaan.
Maar er stond geen naam bij van wie het geschreven had.
Misschien wel degene die mij de kaart stuurde.
In ieder geval heb ik het al die jaren ophangen.
En soms maak ik een nieuwe kaart om weer op te hangen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #37 Gepost op: juli 29, 2005, 09:25:08 pm »
Het is een bestaand gedicht....alleen de schrijver is niet te vinden, ook niet op het net
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Esek

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #38 Gepost op: juli 31, 2005, 02:41:34 pm »
Priscilla en Aquila schreef op 16 juli 2005 om 14:23

Na de verwoesting van Jeruzalem, in het jaar 70, is die periode van aanbieding aan de Joden als volk, definitief voorbij en zie je dat Paulus ook geen mensen meer geneest en er in de brieven na de jongste brieven aan Corinthe, zelfs helemaal niet meer over tongen en genezingen wordt gesproken.
Alleen handelingen en Corinthe gaan daarover. Dit zijn de bijbelboeken die de periode bestrijken van voor het jaar 70 (handelingen) en die brieven die geschreven zijn voor het jaar 70 ( de twee brieven aan Corinthe) De tijd waarin het land Israel nog bestond, en het volk niet was weggevoerd, Jeruzalem nog niet verwoest was.

Beste P&A, dat de gave van genezing alleen aan de apostelen was voorbehouden is wat te simpel. In Hand. 8:6-7 worden aan de diaken Filippus dezelfde krachten gegeven. En in Hebr. 6 is sprake van de krachten der toekomende eeuw. Wat mij ook erg heeft overtuigd van het foute van de streeptheologie of cessationisme is een overzicht dat ik ergens vond van geschriften van kerkvaders waaruit blijkt dat deze gaven, zieken genezen, duivelen uitdruiven en doden opwekken, tot in de vierde eeuw aan de orde van dag waren. Ze werden als argument gebruikt om de joden en de heidenen van hun ongelijk te overtuigen. De schrijver van dit overzicht wijt het aan het wereldgelijkvormig worden van de kerk en de overgang naar staatskerk in 313 van deze teruggang. Het ligt dus aan ons en niet aan God, immers Jezus Christus is dezelfde, gisteren, heden en tot in eeuwigheid.
Maar ja, de schuld bij onszelf zoeken is nooit onze sterkste kant geweest.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #39 Gepost op: juli 31, 2005, 04:12:50 pm »

quote:

Esek schreef op 31 juli 2005 om 14:41:
Priscilla en Aquila schreef op 16 juli 2005 om 14:23

Beste P&A, dat de gave van genezing alleen aan de apostelen was voorbehouden is wat te simpel. In Hand. 8:6-7 worden aan de diaken Filippus dezelfde krachten gegeven. En in Hebr. 6 is sprake van de krachten der toekomende eeuw. Wat mij ook erg heeft overtuigd van het foute van de streeptheologie of cessationisme is een overzicht dat ik ergens vond van geschriften van kerkvaders waaruit blijkt dat deze gaven, zieken genezen, duivelen uitdruiven en doden opwekken, tot in de vierde eeuw aan de orde van dag waren. Ze werden als argument gebruikt om de joden en de heidenen van hun ongelijk te overtuigen. De schrijver van dit overzicht wijt het aan het wereldgelijkvormig worden van de kerk en de overgang naar staatskerk in 313 van deze teruggang. Het ligt dus aan ons en niet aan God, immers Jezus Christus is dezelfde, gisteren, heden en tot in eeuwigheid.
Maar ja, de schuld bij onszelf zoeken is nooit onze sterkste kant geweest.

@P&A, hoe kun je nu spreken over de brieven van Paulus vóór het jaar 70 en die van erna? Er wordt algemeen van uit gegaan, dat Paulus in 64 na christus door Nero geëxecuteerd is in Rome! De corinte-brieven komen al uit de jaren 50 van de eeste eeuw, evenals veel andere Paulus-brieven. Tessalonisenzen en Galaten worden zelfs nog een decennium eerder gedateerd.

@Esek: interessant dat overzicht, kun je het een keertje posten? Zo'n overzicht laat echter alleen zien, dat er mensen genezen werden, niet of die personen ook de gave van genezing hadden.

Het kan heel goed zijn dat de apostelen en eerste discipelen (of sommigen daarvan) de gave hadden om te genezen, dus dat ze daadwerkelijk zelf die mensen konden genezen (voor zover we iets echt zelf doen). Ergens in handelingen wordt beschreven dat er zoveel kracht uitging van Paulus, dat zelfs stukken van z'n kleren de mensen konden helpen. In dat geval kun je wel van 'gave' spreken, aangezien het zo duidelijk aan een persoon is gekoppeld.

Maar als er na gebed iemand geneest, dan kan dat ook heel goed een incident zijn, of dat alleen een deel van de gebeden verhoord wordt, etc. In dat geval kun je wel spreken over 'gebedsgenezing' of 'gebedsverhoring en genezing', maar als je gaat spreken over 'gebedsgenezer' dan lijkt het alsof je bedoelt dat het genezen gebeurt ómdat een bepaalde persoon zo goed kan bidden.

Ik denk niet dat gebedsgenezers bestaan, maar wel dat gebedsgenezing gebeurt. Ik zie geen reden om op basis van de bijbel te concluderen dat er mensen zijn die altijd in staat zijn om mensen te genezen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #40 Gepost op: juli 31, 2005, 04:18:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 31 juli 2005 om 16:12:
[...]

@P&A, hoe kun je nu spreken over de brieven van Paulus vóór het jaar 70 en die van erna? Er wordt algemeen van uit gegaan, dat Paulus in 64 na christus door Nero geëxecuteerd is in Rome! De corinte-brieven komen al uit de jaren 50 van de eeste eeuw, evenals veel andere Paulus-brieven. Tessalonisenzen en Galaten worden zelfs nog een decennium eerder gedateerd.

Ik denk dat het komt doordat ik in één keer een heel verhaal moest houden om een breed onderwerp uit te leggen. Hierdoor ben ik te globaal hierover - misschien even teveel uit de losse pols geformuleerd wat dit punt betreft. En zal het nog eens nakijken. Heb het zo nu niet bij de hand.

CZ

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #41 Gepost op: juli 31, 2005, 09:13:24 pm »
Probleem is dat wij vandaag de dag niet met schijnbare tegenstellingen kunnen omgaan , zoals de vraag of gebedsgenezers altijd genezen. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, ik weet niet of in de bijbel namen staan maar ook die personen zullen wel eens ontdekt hebben dat Gods weg met iemand anders was. Het probleem hedentendage is niet zozeer de gaven zelf, als wel met name de setting in welke die gaven bediend worden bv problemen bij :

Tongen - zou iedereen als gelovige moeten spreken
genezing - genezing kan , of iemand heeft geen geloof
profetie - zou onfeilbaar zijn en boven of naast het woord staan
Misschien bevrijdingspastoraat ook : alles demonisch verklaren of vloeken zoeken die er niet zijn

Omdat wat dit betreft veel onwetendheid, door koudwatervrees is komt er een zekere vervuiling op in het debat over bijbelse legitimatie. De bekende zinnen : "maar wat als...." of " het gevaar bestaat dan"
Wat mij betreft mag de legitimiteit van deze gaven bijbels, misschien kunnen we beter richten op de vraag in hoeverre de ONTVANGER ermee om moet gaan en de bijhorende gemeente. Wat heeft een gave voor consequenties voor de bediener, gemeente en anderen? Waar moet op worden gelet? Denk aan nazorg, respect, zachtmoedigheid en voorbede. Zeker geen settings waar claims vallen of mensen met schuldgevoelens worden opgezadeld. Wie denkt er mee?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #42 Gepost op: juli 31, 2005, 10:12:06 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 31 juli 2005 om 21:13:
Tongen - zou iedereen als gelovige moeten spreken
genezing - genezing kan , of iemand heeft geen geloof
profetie - zou onfeilbaar zijn en boven of naast het woord staan
Misschien bevrijdingspastoraat ook : alles demonisch verklaren of vloeken zoeken die er niet zijn

Omdat wat dit betreft veel onwetendheid, door koudwatervrees is komt er een zekere vervuiling op in het debat over bijbelse legitimatie. De bekende zinnen : "maar wat als...." of " het gevaar bestaat dan"

Nou, ik vind dat mensen die over tongen en gebedsgenezing beginnen ook verder moeten lezen. Bij de tekenen horen dan ook naast tongen en gebedsgenezing een aantal andere dingen die iedere gelovige zou moeten doen:

immers:

Mar 16
 15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

Ik ben vast geen waar gelovige.

Ik denk zelf dat deze tekenen hoorden bij de verspreiding van het Evangelie toen en dat we doordat we nu een Bijbel hebben niet alle wonderen meer zelf (kunnen) doen, omdat het nu niet meer nodig is. Op het zendingsveld schijnt het dan weer wel voor te komen. :)
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2005, 10:13:28 pm door Roodkapje »

joepie

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #43 Gepost op: juli 31, 2005, 10:18:54 pm »
Ik moet altijd denken aan Mattheus 7: Pas op voor de valse profeten, die naar jullie toe komen in schaapskleren, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je ze kennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een zieke boom geen goede. 19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. 20 Aan hun vruchten zul je ze dus kennen. 21 Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” 23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”

Ik geloof dat God zeker geneest op gebed. Maar of ik daar de tussenkomst van een gebedsgenezer voor nodig heb, daar twijfel ik sterk aan.
De enige die tussen mij en God als voorspraak staat is Jezus Christus en ik mag door Hem direct tot de Vader bidden om genezing.

Esek

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #44 Gepost op: augustus 01, 2005, 03:30:13 pm »
Nunc schreef op 31 juli 2005 om 16:12

@Esek: interessant dat overzicht, kun je het een keertje posten? Zo'n overzicht laat echter alleen zien, dat er mensen genezen werden, niet of die personen ook de gave van genezing hadden.

Beste Nunc, het gaat me er niet om of mensen specifiek de gave van genzing hebben. Ik vind het alleen belangrijk om het misverstand van de streeptheologie uit de weg te ruimen dat er na totstandkoming van de bijbel helemaal niets meer op dit gebied gebeurde. Tenminste, zo ben ik opgevoed. En gelukkig tot betere gedachten gekomen inmiddels.

De gaven in de eerste eeuwen

Het volgende overzicht is ontleend aan: Ludwig Albrecht, Abhandlungen über die Kirche (Marburg a/d Lahn, 1982), p. 129, e.v.
Naar de wil van God moest de Kerk altijd tot aan het eind van de huidige tijd niet alleen rijk begiftigd zijn met de vrucht van de Geest, maar ook met de veelvuldige gaven van de Geest. Dat zegt niet alleen de apostel Paulus in 1 Cor. 13:10 'Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.' Dit was nog de overtuiging van de Kerk in de eerste eeuwen; een stem uit deze tijd luidt: 'De profetische gave moet, zoals de apostel leert in de zojuist aangehaalde plaats, in de hele Kerk tot de laatste verschijning van de Heer aanwezig zijn' (Eusebius hist. eccl. V, 17). Ook Lavater, de in 1801 overleden Zwitserse theoloog, kwam op grond van bijbelse getuigenissen tot de zekerheid, 'dat de zogenaamde buitengewone gaven van de Heilige Geest niet uitsluitend voor de eerste tijd van het Christendom bestemd waren, maar dat ze aan de christenen van alle tijden en plaatsen aangeboden en beloofd waren, net als de vergeving der zonden en het eeuwige leven.' De gaven van de Heilige Geest zijn gedurende de eerste drie eeuwen in de Kerk veelvuldig aanwezig geweest, wat bevestigd wordt door veel getuigenissen van de oude kerkvaders. Ignatius, bisschop van Antiochië (+ ±107) deelt in zijn brief aan de gemeente van Filadelfia een profetie mee, waarin hij vermeldt: 'De Geest verkondigde het volgende: doe niets zonder de bisschop, bewaar uw vlees als een tempel Gods, vermijd de scheuringen, word navolgers van Jezus Christus, zoals Hij Zijn Vader navolgde' (ad Phil. c.VII).
De eigen gemeente van Polycarpus, bisschop van Smyrna (+ ±155), getuigt van het feit, dat hij een profeet geweest is (Eus. hist. eccl. IV, 15, § 39). De Amnia in Filadelfia en Quadratus worden ook genoemd als mensen, die de gave van profetie hadden; Quadratus, die aan keizer Hadrianus een geschrift overhandigde, waarin hij het Christendom verdedigde, had nog omgang met hen, die door de Heer Zelf genezen waren en van de doden opgewekt (Eus. hist. eccl. III, 37, V, 17), letterlijk schrijft hij in het aan het keizer bedoelde geschrift het volgende: 'De werken van onze Verlosser waren altijd aanwezig, want ze berusten op waarheid; diegenen namelijk, die genezen waren of uit de dood opgewekt, werden niet alleen op het moment van hun genezing of opstanding gezien, maar ze waren ook altijd (in de daarop volgende tijd) tegenwoordig, niet alleen gedurende de tijd, dat de Heiland op aarde rondwandelde, maar ook na Zijn heengaan waren ze nog een lange tijd aanwezig, zodat enkelen van hen ook nog in onze tijd leven' (Eus. hist. eccl. IV, 3). De Didachè, de leer der twaalf apostelen, een geschrift uit de eerste helft van de tweede eeuw, toont duidelijk aan, dat de profeten in de gemeente van toen een grote betekenis hadden. Justinus de martelaar (+ 166) laat in zijn gesprek met de jood Trypho duidelijk merken, dat de Heilige Geest na de komst van Jezus in het vlees Zijn werk van de vroegere tijd onder de joden beëindigd heeft; daarentegen wordt nu in de Kerk aan de gelovigen de kracht van de Geest van Christus meegedeeld aan hen die in Hem geloven (dial. c. Tryph. c. 87). 'Bij ons', zo zegt Justinus tot Trypho, 'zijn nog tot op heden profetische gaven aanwezig, waardoor jullie (de joden) zelf moeten erkennen, dat datgene, wat vroeger bij jullie aanwezig was, op ons is overgegaan (c. 82). Bij ons kan men mannen en vrouwen ontmoeten, die de gaven van de Geest van God ontvangen hebben (c. 88). De volgelingen van Jezus ontvangen ieder een gave; de een ontvangt de gave van kennis, een ander de Geest van raad, een andere de gave van krachten, een andere de gave van genezing, een ander de gave van profetie, een ander de gave van het onderricht, een ander de Geest van de vreze de Heren' (c. 39). Bisschop Melito van Sardes, die aan keizer Marcus Aurelius een verweerschrift richtte voor het christelijk geloof, wordt als iemand met een profetische gave geroemd, 'die wandelde in de Heilige Geest' en die ook een boek over profetie schreef (Eus. hist. eccl. IV, 26 V, 24). Irenaeus, bisschop van Lugdunum (+ ± 202) schrijft over mensen, die de gave van de Geest niet willen erkennen, en zo het evangelie van Johannes, waarin de zending van de Trooster wordt beloofd, verwierpen; hij zegt van hen: 'zij wijzen zo het evangelie en de Geest van profetie af, daarmee verwerpen ze ook tegelijkertijd de apostel Paulus, die in de eerste Corinthebrief van profeterende mannen en vrouwen spreekt' (Adv. Haer. III, 11). In zijn geschriften wijst Irenaeus er herhaaldelijk op, dat de gaven van de Heilige Geest in zijn tijd veelvuldig in de Kerk tot openbaring kwamen. 'Ze zijn er niet toe in staat', zegt hij met betrekking tot de valse leraars, 'een dode weer tot leven te wekken evenals de Heer en de apostelen hen door gebed opgewekt hebben en zoals ook in de gemeente van de broeders vaak, wanneer wegens een dringende zaak de gehele gemeente met veel vasten en gebed en smekingen, de geest van de ontslapene weer in de mens terugkeerde.' En ook zegt hij spoedig daarna: 'wanneer zij (de tegenstanders van het geloof) echter willen beweren, dat ook de Heer zulke wonderen door zinsbegoocheling volbracht heeft, dan zouden wij hen op de uitspraken van de profeten wijzen en daaruit bewijzen, dat alles werkelijk zo gebeurd is, als zij het van tevoren verkondigd hebben en dat Hij alleen de Zoon van God is. Daarom arbeiden ook zijn ware discipelen in Zijn Naam, die van Hem de genade verkregen hebben om anderen wel te doen, zoals ieder van hen de gave van Hem ontvangen heeft, tot zegen voor andere mensen, zoals ieder de gaven van Hem ontvangen heeft. Want zij drijven waarachtig duivelen uit, zodat vaak diegenen, bij wie boze geesten uitgedreven zijn, ook het geloof aannemen en leden van de Kerk worden; anderen weten van de toekomst en ontvangen visioenen en profetische woorden; weer anderen genezen zieken door handoplegging en maken hen weer gezond. Zelfs zijn, zoals ik al vermeld heb, doden opgewekt, die daarna nog vele jaren onder ons verkeerd hebben. Kortom, men kan het aantal geestesuitingen niet tellen, dat de Kerk in de gehele wereld van God ontvangen heeft...'. En ergens anders schrijft dezelfde Irenaeüs: 'Wij vernemen, dat vele broeders in de Kerk profetische gaven hebben en door de Geest in velerlei talen spreken en het verborgene van het hart van velen aan het licht brengen (vgl. 1 Cor. 14:25) tot zegen van velen en de geheimenissen van God verkondigen' (Eus. hist. eccl. V, 7). Tertullianus, voorganger in Carthago (+ na 220), getuigt, dat ook in zijn tijd de Geestesgaven in de Kerk nog voortduurden. Hij verhaalt van een christenzuster die tijdens een godsdienstoefening door de Geest profetische openbaringen ontving (De anima c. VIII); verder bericht hij op meerdere plaatsen in zijn geschriften van duiveluitdrijvingen en genezingen van zieken (Apolog. c.XXXII; ad. Scap. c. II. IV). Cyprianus, bisschop van Carthago (+ 258), wijst ook op het feit dat in zijn tijd nog duiveluitdrijvingen plaatsvinden: 'de boze geesten die door de ware God uitgedreven worden, wijken onmiddellijk van ons en worden gedwongen de bezeten lichamen te verlaten' (De idol. vanitate); 'o, als gij eens de demonen zoudt kunnen horen en zien wanneer zij door ons bezworen worden en uit het bezeten lichaam worden verdreven' (ad Demetrius). In het geschrift van Origenes van Alexandrië (+ 254) tegen de heidense filosoof Celsus, een bittere vijand van het christendom, komen we hoogst merkwaardige opmerkingen over het voorkomen van de Geestesgaven in de toenmalige Kerk tegen.  Luisteren we naar wat hij zijn heidense tegenstander als onbetwiste feiten voorhouden kan. 'Dat alles waar is', zo schrijft hij, 'wat over de wonderen (die als bevestiging van Jezus' leer geschiedden) verhaald wordt, is zowel uit veel andere zaken, en in het bijzonder daarom zeker, dat de kracht wonderen te verrichten nog niet van hen geweken is, die hun levenswandel naar het voorschrift van de leer van Jezus leiden' (Origen. c. Celsus, uitgegeven door Mosheim, 1745, p. 19). ' De Naam van Jezus helpt tot in deze tijd; Hij drijft duivelen uit, Hij geneest de zieken' (p. 143). 'Men ziet onder christenen nog de voetstappen van Die Geest, Die vroeger in de gedaante van een duif neergekomen is. Zij (de christenen) drijven duivelen uit, ze verdrijven alle ziekten, ze nemen toekomstige dingen waar, wanneer het Woord het behaagt hen te verlichten' (p. 98, 99). 'Wij weten, dat de joden na de tijd, dat Jezus onder hen gewoond heeft, geheel verlaten zijn en dat haast niets van de dingen die zij vroeger voor groot en eerbiedwaardig hielden, geen enkel wonderteken als bewijs van Gods tegenwoordigheid, behouden is gebleven. Geen profeet laat zich onder hen zien, ze weten niet van wonderen. Onder de christenen daarentegen hebben de wonderen nog niet opgehouden te bestaan; ja, er gebeuren onder hen nog grotere wonderen dan er vroeger gebeurden. En zijn wij zoveel waard, dat men ons vertrouwen kan, wij kunnen vermelden, dat wij ze zelf gezien hebben'( p. 160). Origenes kan dus als ooggetuige voor de realiteit van de door hem vermelde wonderen instaan. Hij heeft ook, zoals hij Celsus voorhoudt, talrijke mensen gekend, die op wonderbare wijze gezond geworden zijn: 'Wij zelf', zo luiden zijn woorden, 'hebben velen gezien, die door de Naam van Jezus, van gevaarlijke toevallen, van krankzinnigheid, van razernij en van ontelbare andere ziekten, die noch door mensen, noch door afgoden bedwongen konden worden, bevrijd zijn geworden'(p. 289). Nog Lactantius, een beroemd verdediger van het christendom (+ 330), getuigt van het feit , dat in zijn tijd zieken, die door demonen bezeten waren, vaak op wonderlijke wijze geheeld werden: 'De boze geesten worden in de Naam van de ware God verdreven. Wanneer zij deze Naam horen, sidderen zij en roepen luid en belijden, dat zij geplaagd worden, en op de vraag, wie zij zijn, waar zij vandaan komen en hoe zij bij de bezetene binnengedrongen zijn, geven zij antwoord. Zo gekweld en gepijnigd worden zij door de kracht van de Goddelijke Naam uitgedreven.' (Lact. de justitia V, 21); en ergens anders schrijft hij over de boze geesten: ' Zij vrezen de rechtvaardigen, d.w.z., de vereerders van God; ,als zij door deze Naam bezworen worden, verlaten zij het lichaam' (De origine erroris II, 15).
Maar in de tijd van Constantijn de Grote, dus in de eerste helft van de vierde eeuw, hield de openbaring van de Geestesgaven in de Kerk op. Dit heeft een diepere oorzaak. Toen de Kerk onder keizer Constantijn niet alleen bevrijd werd van een 250-jarige onderdrukking, verachting en vervolging, maar ook een machtspositie in de wereld verkreeg, begon zij zelf werelds en aardsgezind te worden. Grote aantallen naamchristenen, bij wie van een bekering van het hart geen sprake was, maar die van de aanvaarding van het christelijk geloof slechts uiterlijke voordelen verwachtten, werden lid van de Kerk. De bisschoppen haastten zich de keizer op elk gebied ter wille te zijn; ze presten hem er zelfs toe in de geestelijke zaken van de Kerk in te grijpen; ze verlaagden zich helaas niet zelden door minderwaardige vleierijen en aardse gezindheid. De hemelse hoop op de komst van de Bruidegom verdween geleidelijk meer uit de Kerk door dergelijke gedragingen. Het toekomstige Rijk werd vergeten en door het huidige verdrongen. Wanneer echter de Bruid niet meer roept: 'Kom, Here Jezus,' moet dan ook niet het roepen van de Geest verstommen? Is immers niet de Geest van profetie het getuigenis van Jezus? Wil Hij niet spreken van Hem, Die in Zijn heerlijkheid verschijnt om Zijn Bruid in de bruiloftszaal te voeren? Hoe zwakker echter in de Kerk de hoop op de komst van Jezus werd, des te meer werd ook de geest van profetie teruggedrongen. De veelvuldige Geestesgaven, de krachten der toekomende eeuw namen in dezelfde mate af als de Kerk zich in deze wereld thuis ging voelen en de hemelse heerlijkheid uit het oog verloor. Weliswaar traden ook nog in latere eeuwen van de kerkgeschiedenis bij grote religieuze opwekkingen, toen de hoop op het komen van de Heer in het hart van de gelovigen weer tot ontwaken kwam, de Geestesgaven weer meer op de voorgrond; maar ze waren vaak onvruchtbaar en hinderlijk voor de Kerk, omdat de juiste apostolische leiding ontbrak, ze moesten daarom ook steeds weer opdrogen als een rivier, die niet in haar bedding blijft.
Tot zover Ludwig Albrecht.

Nunc

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #45 Gepost op: augustus 01, 2005, 04:22:03 pm »

quote:

Esek schreef op 01 augustus 2005 om 15:30:
Nunc schreef op 31 juli 2005 om 16:12

Beste Nunc, het gaat me er niet om of mensen specifiek de gave van genzing hebben. Ik vind het alleen belangrijk om het misverstand van de streeptheologie uit de weg te ruimen dat er na totstandkoming van de bijbel helemaal niets meer op dit gebied gebeurde. Tenminste, zo ben ik opgevoed. En gelukkig tot betere gedachten gekomen inmiddels.

De gaven in de eerste eeuwen

Het volgende overzicht is ontleend aan: Ludwig Albrecht, Abhandlungen über die Kirche (Marburg a/d Lahn, 1982), p. 129, e.v.
[..knip..]

Dank je, Esek. Het verbaast mij inderdaad ook altijd, als mensen wonderen beschouwen als iets van de apostolische tijd.

quote:

Maar in de tijd van Constantijn de Grote, dus in de eerste helft van de vierde eeuw, hield de openbaring van de Geestesgaven in de Kerk op. Dit heeft een diepere oorzaak. Toen de Kerk onder keizer Constantijn niet alleen bevrijd werd van een 250-jarige onderdrukking, verachting en vervolging, maar ook een machtspositie in de wereld verkreeg, begon zij zelf werelds en aardsgezind te worden. Grote aantallen naamchristenen, bij wie van een bekering van het hart geen sprake was, maar die van de aanvaarding van het christelijk geloof slechts uiterlijke voordelen verwachtten, werden lid van de Kerk. De bisschoppen haastten zich de keizer op elk gebied ter wille te zijn; ze presten hem er zelfs toe in de geestelijke zaken van de Kerk in te grijpen; ze verlaagden zich helaas niet zelden door minderwaardige vleierijen en aardse gezindheid. De hemelse hoop op de komst van de Bruidegom verdween geleidelijk meer uit de Kerk door dergelijke gedragingen. Het toekomstige Rijk werd vergeten en door het huidige verdrongen. Wanneer echter de Bruid niet meer roept: 'Kom, Here Jezus,' moet dan ook niet het roepen van de Geest verstommen? Is immers niet de Geest van profetie het getuigenis van Jezus? Wil Hij niet spreken van Hem, Die in Zijn heerlijkheid verschijnt om Zijn Bruid in de bruiloftszaal te voeren? Hoe zwakker echter in de Kerk de hoop op de komst van Jezus werd, des te meer werd ook de geest van profetie teruggedrongen. De veelvuldige Geestesgaven, de krachten der toekomende eeuw namen in dezelfde mate af als de Kerk zich in deze wereld thuis ging voelen en de hemelse heerlijkheid uit het oog verloor. Weliswaar traden ook nog in latere eeuwen van de kerkgeschiedenis bij grote religieuze opwekkingen, toen de hoop op het komen van de Heer in het hart van de gelovigen weer tot ontwaken kwam, de Geestesgaven weer meer op de voorgrond; maar ze waren vaak onvruchtbaar en hinderlijk voor de Kerk, omdat de juiste apostolische leiding ontbrak, ze moesten daarom ook steeds weer opdrogen als een rivier, die niet in haar bedding blijft.
Wat hier beschreven wordt over de 4e eeuw, kan ook wel eens op de huidige tijd van toepassing zijn. Nu is het tegenwoordig niet meer zo, dat je christen wordt vanwege de voordelen, maar naam-christenen zijn er ongetwijfeld nog steeds en kerkmensen zijn als geen ander bezig met de wereld ipv met Christus. Ironisch eigenlijk, dat datgene wat zo'n mooi (bovennatuurlijk) bewijs vormt van het geloof, juist verdwijnt waar mensen onverschillig zijn en niet willen geloven, en dat terwijl de aandacht voor niet-christelijke spiritualiteit en wonderen alleen maar groeit.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #46 Gepost op: augustus 01, 2005, 04:54:30 pm »
Nunc en Esek: Wat doen jullie dan met een tekst zoals we die vinden in Mar. 16?

Nunc

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #47 Gepost op: augustus 01, 2005, 05:17:26 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 augustus 2005 om 16:54:
Nunc en Esek: Wat doen jullie dan met een tekst zoals we die vinden in Mar. 16?

Ik neem aan dat je doelt op:

quote:

mar.16
14 Daarna verscheen Hij aan de elven zelf, terwijl zij aanlagen, en Hij verweet hun hun ongeloof en hardheid van hart, omdat zij hen niet geloofden, die Hem aanschouwd hadden, nadat Hij opgewekt was. 15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Ik zie nergens, dat Jezus dit allemaal specifiek richt aan de 11 discipelen ofzo. In vers 15 krijgen de discipelen een direct bevel, daarna gaat het in vers 16 over de gelovigen in het algemeen, en dan wordt er in vers 17 over die gelovigen wat meer gezegd.

Het zijn wel indrukwekkende dingen die gezegd worden, en ik heb ook nog nooit een christen een slang op zien pakken of gif zien drinken. Maar aan de andere kant, ik heb sowieso nog nooit iemand (behalve in een film) gif zien drinken, en slangen kom ik ook niet dagelijks tegen. Wel heb ik enkele verhalen gehoord van mensen die in bv. afrika gingen evangeliseren of bezig waren met ontwikkelingshulp, en dat er bij hen verrassend veel bijzondere dingen gebeuren. Dan rijst natuurlijk wel de vraag, waarom niet hier?

Maar goed, er bestaat ook nog de mogelijkheid dat hier gebruik wordt gemaakt van hyperbolen, alhoewel ik dat niet zo plausibel vind. We kunnen immers ook "bergen verzetten" als we geloven, maar ik ken niemand die ooit gevraagd heeft of er wel eens christenen echte bergen hebben verplaatst.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #48 Gepost op: augustus 01, 2005, 05:21:40 pm »
Ja, maar als dit voor alle gelovigen geldt, dan zouden ware gelovigen dus zieken kunnen genezen, in tongen spreken en boze geesten uitdrijven...

Heb ik nog nooit een christen zien doen in mijn omgeving.

En als ik als christen iets eet dat giftig is (bedorven pinda's bijvoorbeeld), dan word ik daar hardstikke ziek van.

Dus blijkbaar doen we met z'n allen iets fout, of, dat is een andere mogelijkheid: deze tekenen zijn tekenen op het zendingsveld om ongelovigen te overtuigen (in het Bijbelse geval: joden). Als ze het Evangelie verworpen hebben verdwijnen deze tekenen.

Ikzelf denk dus het laatste. Die tekenen zijn ervoor om anderen van Gods majesteit en grootheid te overtuigen. Als God door de hele omgeving verworpen wordt, verdwijnen ook deze tekenen.

Nunc

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #49 Gepost op: augustus 01, 2005, 05:46:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 01 augustus 2005 om 17:21:
Ja, maar als dit voor alle gelovigen geldt, dan zouden ware gelovigen dus zieken kunnen genezen, in tongen spreken en boze geesten uitdrijven...

Heb ik nog nooit een christen zien doen in mijn omgeving.

En als ik als christen iets eet dat giftig is (bedorven pinda's bijvoorbeeld), dan word ik daar hardstikke ziek van.

Er staat toch niet dat alle gelovigen deze tekens vertonen? Er staat dat de tekenen de gelovigen zullen volgen. Waar de gelovigen zijn, daar zijn dus kennelijk ook tekenen te vinden. Dat impliceert niet dat het altijd bij alle gelovigen gebeurt, of zelfs maar dat het soms gebeurt. De Geest waait waarheen Hij wil, en kennelijk is dat "in de buurt van" gelovigen.

quote:

Dus blijkbaar doen we met z'n allen iets fout, of, dat is een andere mogelijkheid: deze tekenen zijn tekenen op het zendingsveld om ongelovigen te overtuigen (in het Bijbelse geval: joden). Als ze het Evangelie verworpen hebben verdwijnen deze tekenen.

Ikzelf denk dus het laatste. Die tekenen zijn ervoor om anderen van Gods majesteit en grootheid te overtuigen. Als God door de hele omgeving verworpen wordt, verdwijnen ook deze tekenen.

De tekenen waren en zijn er idd niet zomaar. God doet z'n wonderen niet als kermisstunt. Daarom zou het goed kunnen dat er vooral in het zendingsveld wonderlijke dingen gebeuren. Niet alleen om te overtuigen, maar ook om de zendelingen zelf te helpen en beschermen, aangezien hun leven niet zo huisje-boompje-beestje is als hier,... meer tentje-jungle-beestje-met-grote-tanden.

Hoe dan ook, het verbaast me dus niet zo dat we het hier niet zien. Nederland heeft weet van het christendom en heeft het afgewezen. Het zou best kunnen dat er een 'verse' nieuwe generatie komt die echt onwetend is w.b.t. Jezus, en wellicht dat deze tekenen dan ook hier gesignaleerd worden?